Рішення
від 25.07.2022 по справі 902/528/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ВІННИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Пирогова, 29, м. Вінниця, 21018, тел./факс (0432)55-80-00, (0432)55-80-06 E-mail: inbox@vn.arbitr.gov.ua


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"26" липня 2022 р. м. Вінниця Cправа № 902/528/21

Господарський суд Вінницької області у складі:

головуючий суддя Міліціанов Р.В.,

при секретарі Шейкіній М.О.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи

за позовом: Приватного підприємства "Клембівський сервіс", вул. Пирогова, 2, с. Клембівка, Ямпільський район, 24532, код - 37467026

до: Ямпільської міської ради, вул. Замкова, буд. 94/2, м. Ямпіль, Ямпільський район, Вінницька область, 24500, код - 03772660

про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі

за участю представників:

позивача: Путілін Євген Вікторович

відповідача: Колюшко Віта Василівна

В С Т А Н О В И В :

25.05.2021 року до Господарського суду Вінницької області надійшла позовна заява (б/н від 20.05.2021 року) Приватного підприємства "Клембівський сервіс" до Ямпільської міської ради про визнання укладеною додаткової угоди до договору оренди землі № 40 від 04.05.2011 року в редакції наданій позивачем.

Ухвалою суду від 31.05.2021 року відкрито провадження у справі № 902/528/21 за правилами загального позовного провадження та призначено справу до розгляду в підготовчому судовому засіданні на 14.07.2021 року.

11.06.2021 року на електронну адресу суду від представника відповідача надійшов відзив на позовну заяву № 02-11/508 від 11.06.2021 року, в якому останній просить суд відмовити в задоволенні позову повністю. В якості додатків до відзиву додано ряд додаткових документів.

16.06.2021 року до суду від позивача надійшла відповідь на відзив (вх.канц. № 01-34/5580/21 від 16.06.2021 року).

22.06.2021 року від представника позивача надійшла заява (б/н від 22.06.2021 року) про долучення до матеріалів справи доказів, в якій останній просить суд поновити строк для подання доказів та долучити їх до матеріалів справи.

30.06.2021 року на електронну адресу суду від представника відповідача надійшли заперечення щодо відповіді на відзив № 02-11/563 від 29.06.2021 року.

02.07.2021 року засобами поштового зв`язку від представника відповідача надійшли заперечення щодо відповіді на відзив № 02-11/563 від 29.06.2021 року.

08.07.2021 року представником позивача до суду подано заяву (б/н від 08.07.2021 року), в якій останній просить суд проводити підготовче судове засідання за його відсутності.

Також, 08.07.2021 року представником позивача до суду подано заяву (б/н від 08.07.2021 року) про долучення до матеріалів справи доказів.

В судовому засіданні 14.07.2021 року судом постановлено ухвали про продовження строку підготовчого провадження на 30 днів та про відкладення підготовчого засідання у справі № 902/528/21 на 26.08.2021 року, які занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 21.07.2021 року повідомлено учасників справи про дату наступного судового засідання.

12.08.2021 року від Головного управління Держгеокадастру у Вінницькій області на виконання вимог ухвали надійшов лист (вх.канц. № 01-34/7220/21 від 12.08.2021 року). Додатком до листа додано копію реєстраційної справи на земельну частку (пай) № 3.

12.08.2021 року до суду від представника позивача надійшла заява (б/н від 12.08.2021 року) про долучення доказів.

20.08.2021 року на адресу суду від представника позивача надійшла заява про зміну предмету позову (б/н від 19.08.2021 року), в якій останній просить суд визнати укладеною додаткову угоду до договору оренди землі № 40 від 04.05.2011 року, в редакції наданої позивачем.

В судовому засіданні 26.08.2021 року судом постановлено ухвалу про продовження строку підготовчого провадження, яку занесено до протоколу судового засідання.

Ухвалою суду від 02.09.2021 року повідомлено сторін про дату наступного судового засідання.

07.09.2021 року на адресу суду від представника позивача надійшла заява (б/н від 07.09.2021 року), в якій останній в зв`язку з зайнятістю в іншому судовому засіданні просить суд проводити судове засідання без його участі.

08.09.2021 року на електронну адресу суду від представника відповідача на виконання вимог ухвали суду надійшов лист (№ 02-11/775 від 07.09.2021 року).

Ухвалою суду від 30.09.2021 року зупинено провадження у справі № 902/528/21 до набрання законної сили рішенням у справі № 902/526/21.

Ухвалою Північно-західного апеляційного господарського суду від 28.04.2022 року задоволено спільну заяву Приватного підприємства "Клембівський сервіс" та Ямпільської міської ради про затвердження мирової угоди та закриття провадження у справі.

Затверджено мирову угоду від 26.04.2022 року у справі № 902/526/21 у редакції наданій сторонами.

Визнано нечинними рішення Господарського суду Вінницької області від 13.10.2021 року та Додаткове рішення Господарського суду Вінницької області від 28.10.2021 року у справі № 902/526/21.

Закрито провадження у справі № 902/526/21.

Ухвалою суду від 24.05.2022 року поновлено провадження у справі № 902/528/21 та призначено підготовче судове засідання на 08.06.2022 року.

30.05.2022 року до суду від представника позивача надійшла заява про долучення доказів до матеріалів справи (вх.канц. № 01-34/4184/22 від 30.05.2022 року).

У судовому засіданні 08.06.2022 року судом постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та призначення справи № 902/528/21 для судового розгляду по суті на 26.07.2022 року, яку занесено до протоколу судового засідання.

При цьому, судом забезпечено участь представника відповідача в судовому засідання 26.07.2022 року в режимі відеоконференції в приміщенні Ямпільського районного суду Вінницької області.

Ухвалою суду від 23.06.2022 року повідомлено учасників справи про лату наступного судового засідання.

14.07.2022 року до суду від представника позивача надійшла заява про компенсацію судових витрат понесених на професійну правову допомогу.

26.07.2022 року до суду від представника позивача надійшла заява (б/н від 26.07.2022 року), в якій останній просить проводити судове засідання за його відсутності. Також у заяві останній зазначає, що підтримує заявлені позовні вимоги повністю.

В судовому засіданні 26.07.2022 року прийняли участь представники позивача та відповідача, які підтримали раніше висловлені позиції по справі.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначає, що між Ямпільською районною державною адміністрацією та Приватним підприємством "Клембівський сервіс" було укладено договір оренди земельної ділянки № 40 із земель не витребуваних паїв площею 1,6152 га на території Клембівської сільської ради строком на 10 років.

Вказаний договір був зареєстрований 04.05.2011 року за №052560004000017 у відділі Державного комітету земельних ресурсів у Ямпільському районі.

Земельна ділянка була передана за актом прийому передачі та внесена до державного земельного кадастру, їй було присвоєно кадастровий номер №0525683200:02:002:0004, що підтверджується витягом з державного земельного кадастру від 11.03.2021 року та було отримано витяг з технічної документації про нормативно-грошову оцінку вказаної земельної ділянки.

24.03.2021 року на адресу Ямпільської міської ради було подано заяву про поновлення вказаного договору оренди землі, до якої було додано виписка з ЕДР, проект договору оренди, витяг про нормативно-грошову оцінку.

16.04.2021 року Ямпільською міською радою надано відповідь, в якій повідомлено, що на розгляд подано не повний комплект документів, зокрема відсутні агрохімічний паспорт на земельну ділянку.

19.04.2021 року Ямпільською міською радою надано лист заперечення щодо поновлення договору оренди в якому було зазначено, що речове право було сформоване 20.04.2011 року, а лист повідомлення надійшов 24.03.2021 року тому продовження договору шляхом пролонгації є не можливим.

06.05.2021 позивачем повторно надіслано відповідачу заяву про поновлення договору оренди землі.

За твердженнями позивача, дії Ямпільської міської ради щодо непоновлення договору оренди землі є незаконними, позаяк суперечать приписам ст. 33 Закону України "Про оренди землі".

З метою захисту своїх прав позивач звернувся з відповідним позовом до суду.

У відзиві на позовну заяву відповідач вважає заявлені позовні вимоги безпідставними та необґрунтованими зазначаючи про наступне.

24.03.2021 до Ямпільської міської ради надійшла заява від ПП "Клембівський сервіс" вх. № 216/02-12, в якій позивач просив передати в оренду не витребувані частки паї в кількості 10 часток загальною площею 18,4314 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 7 років або до моменту державної реєстрації прав власності фізичними особами на такі земельні ділянки, в тому числі на земельну ділянку (кадастровий номер №05256832:02:002:0004). Додатком до заяви додано виписку з ЄДРПОУ, 10 примірників проектів договорів оренди (саме договорів оренди, а не проектів додаткових угод про продовження) та витяг з ДЗК про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Отже, позивач звертався в зазначеній заяві з наміром заключити новий договір оренди, а не продовжити договір укладений між Ямпільською районною державною адміністрацією і ПП "Клембівський сервіс" № 40 від 20.04.2011 року.

24.03.2021 року до міської ради скеровано ще одного листа з назвою Супровідний лист за підписом директора ПП "Клембівський сервіс" Боднаря В.В. в додаток до вищезазначеної заяви з зазначенням про доповнення попередньої заяви, з 10 підписаними додатковими угодами до договорів оренди, що суттєво відрізняється від першої заяви та всупереч предмету заяви, в тому числі і на зазначену в позові земельну ділянку і відповідні витяги з державного земельного кадастру.

Розглянувши одержану заяву та додані позивачем документи, Ямпільською міською радою встановлено, що ПП "Клембівський сервіс" пропущено строк звернення для продовження договорів оренди на новий термін, що визначено абзацом 2 ст. 33 ЗУ "Про оренду землі", адже згідно наданих позивачем відомостей з ДЗК, крайній термін подачі заяви про продовження договорів оренди, про що взагалі позивач не звертався, є 20.03.2021 року.

Враховуючи виявлені обставини, 19.04.2021 року відповідачем надіслано позивачу листа про неможливість продовження договору у зв`язку з пропущеним строком щодо звернення відповідно до ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

Окрім того, відповідач зазначає, що позивач не мав наміру поновлювати договір оренди земельної ділянки, оскільки відмовився виконати вимоги орендодавця щодо виготовлення агрохімічного паспорта поля. Наведена обставина, на переконання відповідача, свідчить про те, що сторонами не досягнуто згоди щодо всіх істотних умов договору оренди землі, про що позивача було повідомлено у відповідності до положень ст. 33 ЗУ "Про оренду землі", в зв"зку з чим наявні підстави для припинення переважного права орендаря на укладення договору оренди землі (а.с. 103-110, т. 1).

У відповіді на відзив позивач підтримує заявлені позовні вимоги та зазначає, що відповідно до правової позиції Верховного Суду, що наведено у постанові від 18.12.2018 року у справі № 924/1122/17, вказано, що повідомлення орендарем орендодавця про намір скористатися правом на поновлення договору оренди землі з підстав, передбачених ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", не вимагається. Суть поновлення договору оренди згідно з цією частиною статті саме і полягає у тому, що орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку оренди, а орендодавець, відповідно, не заперечує у поновленні договору, зокрема у зв`язку з належним виконанням договору оренди землі (а.с. 140-143, т. 1).

У запереченнях на відповідь на відзив відповідач наголошує на тому, що позивач не звертався до відповідача щодо продовження договору оренди, а за змістом заяви вх. №216/02-12 від 24.03.2021 року, позивач висловив намір укласти новий договір оренди, а не продовжити договір укладений між Ямпільською районною державною адміністрацією і ПП "Клембівський сервіс" № 40 від 20.04.2011 року.

Оскільки Орендар пропустив строк щодо надання повідомлення Орендодавцю щодо наміру скористатися своїм переважним правом укладення договору на новий строк та невиконанням вимог органу місцевого самоврядування, як розпорядника земель в частині дотримання умов договору (п. 28 договору № 40 від 20.04.2011 року), а саме дотримання Орендарем екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, шляхом надання Ямпільській міській раді агрохімічного паспорту питання продовження договору оренди не було схвалено. Про що відповідач листом № 02-12/406 від 19.04.2021 року повідомив позивача про неможливість продовження договору оренди (а.с.150-152, т. 1).

20.08.2021 року до суду надійшла заява представника ПП "Клембівський сервіс" про зміну предмету позову (б/н від 19.08.2021 року) (вх.канц. № 01-34/7425/21), за змістом якої позивачем збільшено строк укладення додаткової угоди до договору оренди землі № 40 від 04.05.2011 року до 10 років (а.с.186-191, т. 1).

Позивач вважає дії відповідача незаконними, оскільки останній порушує переважне право орендаря на поновлення договору оренди землі та укладення додаткової угоди.

Із наявних у справі та досліджених судом доказів, слідує, що 04.05.2011 року між Ямпільською районною державною адміністрацією (Орендодавець) та Приватним підприємством "Клембівський сервіс" (Орендар) укладено Договір оренди землі № 40.

Відповідно п. 1 Договору Орендодавець надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку із земель невитребуваних часток (паїв) Клембівської сільської ради за межами населеного пункту для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Згідно п. 2 Договору, в оренду передається земельна ділянка № 3 із земель невитребуваних часток (паїв) площею 1,6152 га ріллі на території Клембівської сільської ради за межами населеного пункту для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Земельна ділянка передається в оренду з об`єктами, що знаходяться на цій ділянці (якщо такі є надати перелік, характеристику і стан будинків, будівель та споруд та інших об`єктів) (п. 4 Договору).

Нормативна грошова оцінка земельної ділянки складає 24 640,96 грн (п. 5 Договору)

Договір укладено на строк терміном на 10 років.

Після закінчення строку договору ПП "Клембівський сервіс" має переважне право оформлення права користування цією земельною ділянкою на новий строк з урахуванням вимог Земельного кодексу України та Закону України "Про оренду" (п. 8 Договору).

Відповідно до п. 9 Договору орендна плата вноситься Орендарем в грошовій формі, а саме: 3% від грошової оцінки земельної ділянки, тобто 739,23 грн за 1 рік на рахунок Клембівської сільської ради.

Договір підписано повноважними представниками сторін та зареєстровано у відділі Держкомзему у Ямпільському районі 04.05.2011 за №052560004000017.

Актом прийому - передачі орендованої земельної ділянки від 04.05.2011 Орендодавець передав, а Орендар прийняв земельну ділянку № 3 із земель невитребуваних часток (паїв) загальною площею 1,6152 га ріллі на території Клембівської сільської ради, розташовану за межами населеного пункту с. Клембівка.

Вказана земельна ділянка була внесена до державного земельного кадастру 20.04.2011, та їй було присвоєно кадастровий номер № 0525683200:02:002:0004, що підтверджується витягом з Державного земельного кадастру від 11.03.2021 № НВ-0521502722021.

24.03.2021 року ПП "Клембівський сервіс" звернулось до Ямпільської ради з заявою (вх. № 216/02-12) про надання в оренду невитребуваних земельних часток (паїв), які розташовані за межами с. Клембівка Могилів-Подільського району Вінницької області Ямпільської міської територіальної громади в кількості 10 ділянок загальною площею 18,4314 га, в тому числі земельної ділянки № 40 площею 1,6152 з кадастровим номером 0525683200:02:002:0004, для ведення товарного сільськогосподарського виробництва терміном на 7 років або до моменту державної реєстрації прав власності фізичною особами на такі земельні ділянки.

У додатках до цієї заяви ПП "Клембівський сервіс" надано Ямпільській міській раді виписку з ЄДРПОУ, 10 примірників проектів договорів оренди та витяг з ДЗК про нормативну грошову оцінку земельних ділянок.

Цього ж дня, 24.03.2021 року ПП "Клембівський сервіс" подано Ямпільської ради супровідний лист та 10 підписаних додаткових угод про поновлення договорів оренди, зокрема з кадастровим номером 0525683200:02:002:0004 (зареєстрована за № 221/02-15).

Ямпільська міська рада листом № 02-12/387 від 16.04.2021 повідомила ПП "Клембівський сервіс", що при розгляді заяви про продовження договорів оренди комісією з питань агропромислового комплексу, земельних відносин та охорони навколишнього природного середовища Ямпільської міської ради, було виявлено, що на розгляд подано не повний пакет документів.

Посилаючись на положення ст. 1 Закону України "Про державний контроль за використанням та охороною земель", Ямпільска міська рада наголосила на обов`язковості надання до листа-повідомлення про продовження договорів оренди є агрохімічного паспорта поля.

Додатково повідомила про те, що кінцеве вирішення розгляду заяви щодо продовження договорів оренди буде за колегіально прийнятим рішенням на черговій сесії Ямпільської міської ради.

Листом № 02-12/406 від 19.04.2021 Ямпільська міська рада повідомила ПП "Клембівський сервіс" про пропуск встановленого ст. 33 Закону України "Про оренду землі" строку щодо надсилання повідомлення про намір скористатися першочерговим правом в продовженні договорів оренди.

Відповідачем зазначено, що лист-повідомлення надійшов до міської ради 24.03.2021 року, а речове право договорів оренди сформоване 20.04.2011 року, тому продовження договору шляхом пролонгації неможлива.

22.04.2021 року, у відповідь на лист № 02-12/387 від 16.04.2021 року, ПП "Клембівський сервіс" заперечило відмову у продовженні договорів оренди, посилаючись на те, що агрохімічний паспорт не належить до переліку документів, які подаються в обов`язковому порядку при відведення земельних ділянок для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

Підприємство просило повторно розглянути, згідно поданих документів заявами від 24.03.2021 року, питання щодо поновлення договорів оренди, в тому числі договору оренди земельної ділянки № 40 від 04.05.2011 року.

20.05.2021 року відповідачем на адресу позивача надіслано лист № 02-12/524, за змістом якого повідомлено, що розглянувши зауваження представника ПП "Клембівський сервіс" та враховуючи розбіжності у поданих документах, а саме: витяг з Державного земельного кадастру про земельні ділянки від 18.04.2021 року в графі право власності зазначена Ямпільська районна державна адміністрація та в Національній кадастровій системі форма власності "невизначена", вирішено розглянути заяву після усунення зазначених недоліків.

При цьому, повідомлено, що з метою продовження договору комунальної власності необхідно подати наступні документи, а саме: витяги з Державного земельного кадастру, довідки нормативно-грошової оцінки земельних ділянок, агрохімічні паспорти земельних ділянок, попередні договори оренди.

Відповідно до листа Ямпільської міської ради № 02-11/713 від 13.08.2021 року повідомлено що Ямпільська міська рада не виступала Орендодавцем відповідно до договору № 40 та про належне виконання умов договору відсутня інформація. Відповідно до рішення 1 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання № 25 "Про реорганізацію сільських рад шляхом приєднання, що увійшли до складу Ямпільської міської територіальної громади" від 01.12.2021 року Ямпільська міська рада є правонаступником Клембівської сільської ради.

Судом також встановлено, що заява ПП "Клембівський сервіс", яка надійшла до Ямпільської міської ради 24.03.2021 року розглядалось на пленарному засіданні 7 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання 27.04.2021 року, проте проект рішення "Про продовження договорів оренди землі на земельні ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), укладених з ПП "Клембівський сервіс", загальною площею 18,4314 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва на території Клембівського старостинського округу Ямпільської міської територіальної громади " не прийнято.

Згідно Листа відповідача №02-11/774 від 07.09.2021 року, в силу п. 21.9 Регламенту Ямпільської міської ради, затвердженого Рішенням 2 сесії 8 скликання 24.12.2020 року за №78, рішення, які не отримали необхідної більшості голосів на підтримку, вважаються відхиленими, про що фіксується у протоколі пленарного засідання ради.

Таким чином, Ямпільською міською радою відхилено заяву ПП "Клембівський сервіс" від 24.03.2021 року про продовження Договору оренди землі №40 від 04.05.2011 щодо земельної ділянки площею 1,6152 га з кадастровим номером 0525683200:02:002:0004, яка розташована в с. Клембівка Ямпільської міської ради (за межами населеного пункту), Могилів-Подільського району Вінницької області.

Вирішуючи питання щодо нормативно врегулювання спірних правовідносин, суд виходить з наступного.

Згідно з п. 1 ч. 2 статті 11 Цивільного кодексу України, підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є договори та інші правочини.

Відповідно до 1 ст. 193 Господарського кодексу України, суб`єкти господарювання та інші учасники господарських відносин повинні виконувати господарські зобов`язання належним чином відповідно до закону, інших правових актів, договорів, а за відсутності конкретних вимог щодо виконання зобов`язання - відповідно до вимог, що у певних умовах звичайно ставляться. Кожна сторона повинна вжити усіх заходів, необхідних для неналежного виконання нею зобов`язань, враховуючи інтереси другої сторони та забезпечення загальногосподарського інтересу.

Згідно із частиною першою статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

Сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості (частина перша статті 627 Цивільного кодексу України).

Відповідно до вимог частини другої статті 792 Цивільного кодексу України відносини щодо найму (оренди) земельної ділянки регулюються законом, зокрема Земельним кодексом України, Законом України «Про оренду землі».

Відповідно до ст. 2 Земельного кодексу України, земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею.

Пунктом 34 частини першої статті 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до виключних повноважень органу місцевого самоврядування віднесено вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин. Згідно із пунктом «а» частини першої статті 12 Земельного кодексу України розпорядження землями територіальних громад віднесено до повноважень сільських, селищних, міських рад на території сіл, селищ, міст.

Згідно із частиною першою статті 4 Закону України «Про оренду землі» орендодавцями земельних ділянок є громадяни та юридичні особи, у власності яких перебувають земельні ділянки, або уповноважені ними особи. Орендарями земельних ділянок є юридичні або фізичні особи, яким на підставі договору оренди належить право володіння і користування земельною ділянкою (частина перша статті 5 названого Закону).

Статтею 13 Закону України «Про оренду землі» визначено, що договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Отже, договір оренди землі є договором, за яким у сторін виникають обов`язки щодо його виконання: в орендодавця виникає обов`язок передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а в орендаря - обов`язок використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства та сплачувати орендну плату в порядку і розмірі, встановленому договором або законом.

Відповідно до частини першої статті 182 Цивільного кодексу України право власності та інші речові права на нерухомі речі, обтяження цих прав, їх виникнення, перехід і припинення підлягають державній реєстрації. Згідно з пунктом 2 частини першої статті 4 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» державній реєстрації прав підлягають речові права на нерухоме майно, похідні від права власності, зокрема право оренди земельної ділянки. Відповідно до частини четвертої статті 334 Цивільного кодексу України права на нерухоме майно, які підлягають державній реєстрації, виникають з дня такої реєстрації відповідно до закону; згідно з частиною другою статті 3 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» речові права на нерухоме майно та їх обтяжень, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Отже, орендар набуває речове право оренди земельної ділянки з моменту державної реєстрації такого права.

Істотними умовами договору оренди землі є: об`єкт оренди (кадастровий номер, місце розташування та розмір земельної ділянки); строк дії договору оренди; орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату (частина перша стаття 15 Закону України «Про оренду землі»).

Згідно із частиною першою статті 19 Закону України «Про оренду землі» строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може перевищувати 50 років.

Правові підстави поновлення договору оренди землі визначаються статтею 33 Закону України «Про оренду землі», яка фактично об`єднує два випадки пролонгації договору оренди землі.

Відповідно до частини 1 статті 33 Закону України "Про оренду землі" в редакції станом на 17.03.2021 року, яка була чинною на момент звернення позивача щодо продовження строку дії договору оренди землі, після закінчення строку, на який було укладено договір оренди землі, орендар, який належно виконував обов`язки за умовами договору, має переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Орендар, який має намір скористатися переважним правом на укладення договору оренди землі на новий строк, зобов`язаний повідомити про це орендодавця до закінчення строку дії договору оренди землі у строк, встановлений цим договором, але не пізніш як за один місяць до закінчення строку дії договору оренди землі.

До листа-повідомлення про укладення договору оренди землі на новий строк орендар додає проект договору.

При укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін. У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється (ч. ч. 2-4 Закону).

Відповідно до ч. 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", орендодавець у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди, перевіряє його на відповідність вимогам закону, узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і в разі відсутності заперечень укладає договір оренди.

У разі оренди земель державної та комунальної власності укладення договору здійснюється на підставі рішення органу, уповноваженого здійснювати передачу земельних ділянок у власність або користування згідно із статтею 122 Земельного кодексу України.

За наявності заперечень орендодавця щодо укладення договору оренди землі на новий строк орендарю направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Законодавцем у частині п`ятій статті 33 Закону України "Про оренду землі" визначено алгоритм дій, який зобов`язує орендодавця після отримання листа-повідомлення орендаря:

1) розглянути лист-повідомлення на відповідність вимогам закону;

2) узгодити з орендарем (за необхідності) істотні умови договору;

3) за відсутності заперечень прийняти рішення про поновлення договору оренди землі (щодо земель державної та комунальної власності);

4) укласти з орендарем додаткову угоду про поновлення договору оренди землі.

За наявності заперечень орендодавця щодо поновлення договору оренди землі орендареві направляється лист-повідомлення про прийняте орендодавцем рішення.

Зазначені положення слід розуміти таким чином:

а) орендодавець у разі невідповідності змісту листа-повідомлення та умов проекту додаткової угоди вимогам закону повинен протягом місяця із дати його отримання повідомити орендареві про такі невідповідності, що, у свою чергу, може бути підставою для заперечення у задоволенні заяви орендаря;

б) може запропонувати свою редакцію істотних умов договору оренди землі.

При цьому необхідно мати на увазі, що заперечення орендодавця щодо невідповідності листа-повідомлення із проектом додаткової угоди вимогам закону мають бути обґрунтованими і містити конкретні посилання на порушення закону, зазначені у листі-повідомленні або проекті додаткової угоди, або містити конкретні істотні умови договору, щодо яких орендодавець пропонує зміни.

Якщо орендар та орендодавець у процесі погодження фактично дійшли згоди щодо нових істотних умов договору оренди землі, але не уклали додаткової угоди, то способом захисту прав орендаря буде саме його звернення до суду із позовом про укладення додаткової угоди на нових узгоджених істотних умовах, а не автоматична пролонгація на попередніх умовах.

У разі встановлення обставин дотримання орендарем процедури і строків звернення до орендодавця із повідомленням про намір поновити договір оренди землі та невиконання орендодавцем установленого частиною п`ятою статті 33 Закону України "Про оренду землі" обов`язку у місячний термін розглянути надісланий орендарем лист-повідомлення поведінку орендодавця не можна визнати добросовісною (Постановах Касаційного господарського суду Верховного Суду від 10.09.2018 у справі № 920/739/17, від 06.02.2019 у справі № 920/752/17, від 20.02.2019 у справі № 915/1401/17)..

Матеріалами справи підтверджується, що позивачем дотримано порядку поновлення строку договору дії оренди землі, встановленого ч. ч. 1-5 статті 33 Закону України "Про оренду землі".

З матеріалів справи також вбачається, що орендар належним чином виконував умови договору оренди земельної ділянки від 04.05.2011 року, що не заперечувалось позивачем, а також підтверджено копіями квитанцій про сплату орендної плати та податковими деклараціями з плати за землю.

З відповідей Ямпільської міської ради на листи-повідомлення ПП "Клембівський сервіс", судом встановлено, що Орендодавець повідомив про відмову у продовженні Договору оренди землі з наступних підстав:

- відсутність агрохімічного паспорту на земельну ділянку;

- пропуск встановленого ст. 33 Закону України "Про оренду землі" терміну надсилання повідомлення про намір скористатися першочерговим правом в продовженні договору оренди землі.

Відповідно до ст. 18 Закону України "Про оренду землі", в редакції від 12.03.2011, яка була чинною на момент укладення договору оренди, договір оренди землі набирає чинності після його державної реєстрації.

Для визначення початку перебігу та закінчення строку дії договору оренди земельної ділянки має значення не день підписання такого договору, а день вчинення реєстраційних дій.

Оскільки день/момент укладення договору оренди земельної ділянки та день/момент набрання ним чинності збігаються (частина друга статті 631 ЦК України), то днем/моментом укладення договору оренди земельної ділянки на час дії зазначеної редакції частини третьої статті 640 ЦК України є саме дата його державна реєстрація, якщо сторони договору не передбачили у договорі інше, відповідно до частини третьої статті 631 ЦК України (Постанова ВП ВС від 15.01.2020 у справі № 322/1178/17).

Згідно п. 43 Договору оренди землі №40 від 04.05.2021 року, цей договір набирає чинності після державної реєстрації.

Судом встановлено, що відповідний договір було зареєстровано 04.05.2011 року, що вбачається з тексту самого договору (аркуш №4).

Позивач (Орендар) до спливу строку договору, тобто до 04.05.2021 року, своєчасно та неодноразово (24.03.2021 року та 23.04.2021 року) звертався з листами до Ямпільської міської ради про свій намір скористатися переважним правом укладення Договору на новий строк.

При цьому, 24.03.2021 року Позивачем додано проект додаткової угоди та витяг з Державного земельного кадастру про нормативно грошову оцінку земельної ділянки за кадастровим номером 0525683200:02:002:0004.

Суд наголошує, що незважаючи на неодноразові звернення позивача з заявами про продовження строку дії договору, долучення спочатку проектів договорів, а пізніше проектів додаткових угод, усі перелічені дії було вчинено до спливу 30 денного терміну повідомлення про намір продовжити договір оренди.

Тому, Орендодавець зобов`язаний при вирішенні питання стосовно продовження договору оренди враховувати усі звернення та документи Орендаря, котрі надійшли у межах визначеного ст. 33 Закону України "Про оренду землі" строку та до моменту направлення повідомлення або прийняття рішення про відмову поновити договір на новий строк.

Відповідно до витягу з Державного земельного кадастру № НВ-0521502722021 від 11.03.2021 року датою державної реєстрації речового права (права оренди) є 20.04.2011 року, тобто дата, що передує укладенню Договору оренди (04.05.2011 року).

У зв`язку з виявленою помилкою, за зверненням позивача, до Державного земельного кадастру внесено виправлення, та відповідно до витягу з Державного земельного кадастру № НВ-0521712542021 від 18.04.2021, датою державної реєстрації речового права (права оренди) є 04.05.2011 року.

Наявність допущеної помилки у Державному земельному кадастрі при реєстрації за позивачем реєстрації речового права визнається відповідачем у відзиві на позовну заяву.

Суд враховує, що Ямпільська міська рада, як власник земельної ділянки, мала достатній обсяг повноважень для перевірки набрання чинності договором оренди землі шляхом витребування його копії, звернення до органу державної реєстрації за первинною інформацією щодо дійсної дати реєстрації речового права.

Крім того, відомості щодо зміненої дати реєстрації договору надано позивачем до спливу 30-ти днів до дати закінчення строку дії договору оренди землі.

Враховуючи дійсну дату державної реєстрації речового права (04.05.2011 року), дату звернення позивача з повідомленням про намір скористатися першочерговим правом продовжити договір оренди землі (24.03.2021 року), позивачем дотримано вимог ч. 2 ст. 33 Закону України "Про оренду землі".

Суд критично оцінює доводи відповідача з приводу звернення ПП "Клембівський сервіс" з пропозицією укласти новий договір, а не поновити існуючий, оскільки зі змісту відповідей Ямпільської міської ради та Рішення 7 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання від 27.04.2021 року "Про продовження договорів оренди землі на земельні ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), укладених з ПП "Клембівський сервіс" вбачається, що відповідач оцінив та здійснював розгляд даних заяв саме в контексті продовження договору оренди, а не укладення нового договору.

Стосовно відмови у поновленні договору оренди землі внаслідок відсутності агрохімічного паспорту земельної ділянки судом враховує положення п. 3.5 наказу Міністерства аграрної політики та продовольства України "Про затвердження Порядку ведення агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки" від 11.10.2011р. № 536 наявність агрохімічного паспорта поля, земельної ділянки є обов`язковою при передачі земельних ділянок у власність, користування, надання дозволу на зняття та перенесення ґрунтового покриву (родючого шару грунту) земельної ділянки, консервації та рекультивації земель і в інших випадках, передбачених законодавством. Агрохімічна паспортизація орних земель здійснюється через кожні 5 років, сіножатей, пасовищ та багаторічних насаджень - через кожні 5-10 років (ст. 54 Закону України "Про охорону земель").

Однак, нормами Закону України "Про оренду землі" та Земельного Кодексу України не передбачено обов`язку орендаря при зверненні до орендодавця до закінчення строку дії договору подавати агрохімічний паспорт поля.

Отже, відмова відповідача продовжити строк дії договору оренди землі із наведених підстав суперечить вимогам законодавства та фактичним матеріалам справи.

Оцінивши надані сторонами докази в сукупності, суд доходить висновку, що з моменту направлення листа про поновлення договору оренди, за відсутності своєчасної відповіді щодо відмови у поновлення договору оренди землі, яка ухвалена на основі вимог законодавства, враховуючи продовження належного використання земельної ділянки та сплати орендної плати, у позивача виникли легітимні очікування стосовно укладення договору оренди на новий строк.

Тому, суд доходить висновку, що відповідачем порушено зобов`язання щодо укладення та підписання Додаткової угоди до Договору оренди землі №40 від 04.05.2011 року.

Отже, права позивача є порушеними і підлягають судового захисту.

Відносно способу захисту прав ПП "Клембівський сервіс" та меж позовних вимог, які підлягають задоволенню, суд зазначає наступне.

Згідно частини 4 статті 236 ГПК України при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Велика Палата Верховного Суду в постанові від 30.01.2019 року у справі № 755/10947/17 вказала, що суди під час вирішення тотожних спорів мають враховувати саме останню правову позицію Великої Палати Верховного Суду.

Згідно ст. 181 Господарського кодексу України передбачено загальний порядок укладання господарських договорів, відповідно до якого господарський договір за загальним правилом викладається у формі єдиного документа, підписаного сторонами. Допускається укладення господарських договорів у спрощений спосіб, тобто шляхом обміну листами, факсограмами, телеграмами, телефонограмами тощо, а також шляхом підтвердження прийняття до виконання замовлень, якщо законом не встановлено спеціальні вимоги до форми та порядку укладення даного виду договорів. Проект договору може бути запропонований будь-якою з сторін. У разі якщо проект договору викладено як єдиний документ, він надається другій стороні у двох примірниках. Сторона, яка одержала проект договору, у разі згоди з його умовами оформляє договір відповідно до вимог частини першої цієї статті і повертає один примірник договору другій стороні або надсилає відповідь на лист, факсограму тощо у двадцятиденний строк після одержання договору. За наявності заперечень щодо окремих умов договору сторона, яка одержала проект договору, складає протокол розбіжностей, про що робиться застереження у договорі, та у двадцятиденний строк надсилає другій стороні два примірники протоколу розбіжностей разом з підписаним договором.

Статтею 33 Закону України «Про оренду землі» визначено як умови та підстави поновлення договору оренди землі, так і обов`язок сторін укласти додаткову угоду до договору оренди землі про його поновлення.

У постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 грудня 2018 року у справі № 32/563 зазначено, що норми Господарського кодексу України визначають загальний порядок укладення господарських договорів, натомість відносини щодо передачі земельних ділянок в користування (оренду) із земель комунальної власності та укладення відповідних договорів оренди регулюються спеціальними нормами законодавства, закріпленими, зокрема, в Земельному кодексі України та Законі України «Про оренду землі». Тобто до спірних правовідносин підлягають застосуванню саме спеціальні норми Земельного кодексу України та Закону України «Про оренду землі».

Великою Палатою Верховного Суду також викладено правовий висновок, що право особи на звернення до суду для внесення змін у договір (чи його розірвання) у передбаченому законом випадку відповідає статті 16 Цивільного кодексу України, способам, передбаченим нею (зміна чи припинення правовідношення), та не може ставитися в залежність від поінформованості про позицію іншої сторони чи волевиявлення іншої сторони (Постанова від 12 лютого 2019 року у справі № 914/2649/17).

Отже, права позивача як землекористувача підлягають захисту у відповідності до спеціальних норм земельного законодавства.

Велика Палата Верховного Суду неодноразово звертала увагу на те, що застосування конкретного способу захисту цивільного права залежить як від змісту права чи інтересу, за захистом якого звернулася особа, так і від характеру його порушення, невизнання або оспорення. Такі право чи інтерес мають бути захищені судом у спосіб, який є ефективним, тобто таким, що відповідає змісту відповідного права чи інтересу, характеру його порушення, невизнання або оспорення та спричиненим цими діяннями наслідкам. Подібні висновки сформульовані, зокрема, у постановах Великої Палати Верховного Суду від 05 червня 2018 року у справі № 338/180/17, від 11 вересня 2018 року у справі № 905/1926/16, від 30 січня 2019 року у справі № 569/17272/15-ц, від 04 червня 2019 року у справі № 916/3156/17.

Згідно ч. 6 ст. 33 Закону України «Про оренду землі» визначено, що у разі якщо орендар продовжує користуватися земельною ділянкою після закінчення строку договору оренди і за відсутності протягом одного місяця після закінчення строку договору листа-повідомлення орендодавця про заперечення у поновленні договору оренди землі такий договір вважається поновленим на той самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.

З цього випливає обов`язок орендодавця передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на новий строк.

Таке передання здійснюється шляхом укладення сторонами додаткової угоди до договору оренди землі.

Зазначена додаткова угода відповідно до пункту 1 частини першої статті 27 Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» є підставою для державної реєстрації права оренди на новий строк у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно.

Якщо орендодавець відмовляється чи ухиляється від укладення додаткової угоди до договору оренди землі, обов`язковість укладення якої передбачена частиною восьмою статті 33 Закону України «Про оренду землі», то належним способом захисту порушеного права є визнання укладеною додаткової угоди із викладенням її змісту.

Таким чином, ПП "Клембівський сервіс" обрано належний спосіб захисту своїх прав.

Визначаючи істотні умови додаткової угоди, на яких вона може визнаватися укладеною, можливість коригувати запропоновану позивачем редакцію додаткової угоди, суд враховує висновки КГС ВС у справі № 916/743/18 (Постанова від 23 квітня 2019 року) відносно того, що при визначенні права сторін на несення змін до Договору слід керуватися як нормами права, які були чинні на момент укладання Договору, так і умовами Договору, які погоджені сторонами.

До правовідносин повинно застосовуватись законодавство, чинне на момент виникнення таких правовідносин, а саме у разі визначення права сторін на внесення змін до Договору (укладання додаткової угоди), суди повинні вирішити питання відповідності додаткової угоди нормам законодавства на момент її укладання, оскільки укладання додаткової угоди спрямоване на зміну, припинення або виникнення правовідносин, які повинні відповідати чинному законодавству.

Невідповідність окремих пунктів угоди законодавству не свідчить про невідповідність законодавству всієї угоди, оскільки суд не позбавлений права змінити або вилучити відповідні пункти з угоди.

Тобто, суд уповноважений частково задовольняти позовні вимоги щодо визнання укладеною додаткової угоди, враховуючи їх обґрунтованість та відповідність нормам законодавства.

Відповідно до ч. 1 ст. 628 ЦК України, зміст договору становлять умови (пункти), визначені на розсуд сторін і погоджені ними, та умови, які є обов`язковими відповідно до актів цивільного законодавства.

Договір оренди землі №40 від 04.05.2011 року було укладено на строк терміном на 10 років (п. 8 Договору).

Суд враховує, що згідно ст. 19 Закону України "Про оренду землі", в редакції від 12.03.2011 року, яка була чинною на момент укладення договору оренди, не визначено мінімального терміну оренди земельної ділянки.

Тому, сторонами на власний розсуд визначено строк дії Договору оренди землі №40 від 04.05.2011 року.

Згідно п. 8 Договору, після закінчення строку договору ПП "Клембівський сервіс" має переважне право оформлення права користування земельною ділянкою на новий строк, з урахуванням вимог ЗК України та Закону України "Про оренду землі".

Таким чином, сторонами не визначено автоматичного продовження договору оренди на тих самих умовах на той самий строк, а використано термін "на новий строк", з банкетним посилання на приписи спеціальних нормативних актів.

Тобто, строк, на який може бути поновлено договір оренди повинен визначатися на основі чинних на момент вирішення даного питання норм, а також враховуючи волевиявлення сторін та погодження ними істотних умов договору оренди землі.

Позивач 24.03.2021 року звернувся з заявою про поновлення договору оренди землі саме на 7 років.

До відповідної заяви, з урахуванням супровідного листа від 24.03.2021 року, долучено проект додаткової угоди до договору оренди із положенням про продовження дії такого договору на строк 7 років.

У такий спосіб ПП "Клембівський сервіс" запропоновано зміну істотних умов договору на стадії продовження його дії, а саме щодо строку договору.

Зі змісту Листів Ямпільської міської ради № 02-12/387 від 16.04.2021 року та № 02-12/406 від 19.04.2021 року, які направлені у межах тридцятиденного строку розгляду заяви про поновлення договору оренди, повідомлено ПП "Клембівський сервіс" підстави неможливості поновлення договору оренди земельної ділянки.

У зазначених листах відсутні заперечення стосовно нового строку дії договору оренди.

Відсутні також відомості щодо таких заперечень при розгляді питання "Про продовження договорів оренди землі на земельні ділянки нерозподілених (невитребуваних) земельних часток (паїв), укладених з ПП "Клембівський сервіс" на пленарному засіданні 7 сесії Ямпільської міської ради 8 скликання 27.04.2021 року.

На підставі ч. ч. 4, 5 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", в редакції станом на 17.03.2021 року, яка була чинною на момент подачі заяви про продовження договору оренди, при укладенні договору оренди землі на новий строк його умови можуть бути змінені за згодою сторін.

У разі недосягнення домовленості щодо орендної плати та інших істотних умов договору переважне право орендаря на укладення договору оренди землі припиняється.

Орендодавець:

- у місячний строк розглядає надісланий орендарем лист-повідомлення з проектом договору оренди,

- перевіряє його на відповідність вимогам закону,

- узгоджує з орендарем (за необхідності) істотні умови договору і

- в разі відсутності заперечень укладає договір оренди.

Тобто, ініціатива щодо узгодження істотних умов договору на новий строк, має виходити з волі Орендодавця, узгоджуватись лише за необхідності, визначатися з огляду на його волевиявлення.

Саме відсутність заперечень щодо усіх істотних умов договору на новий строк або їх частини є правовою підставою для укладення договору оренди на новий термін.

Враховуючи тлумачення цієї норми, відсутність заперечень зі сторони відповідача на продовження договору оренди саме на строк 7 років, є достатньою підставою для визнання укладеної додаткової угоди до договору оренди землі на запропонованих позивачем умовах.

Крім того, предметом первісного позову була вимога про визнання укладеної додаткової угоди із терміном дії 7 років.

Збільшивши позовні вимоги в частині визначення нового строку дії договору на 10 років, позивач вийшов за межі предмету спору.

Суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог (ч. 1 ст. 14 ГПК України).

Тобто, зміст та обсяг порушеного права має визначатися до моменту звернення до суду, суд врегульовує вже існуючі та сформовані спірні правовідносини, котрі виникли до подачі позову.

Однак, у відповідній заяві від 24.03.2021 року позивач не просив продовжити строк дії договору до 10 років і розгляд такого звернення не був предметом дослідження Ямпільської міської ради.

Тому, суд вважає протиправною, такою, що суперечить вимогам ст. ст. 1, 2, 14 ГПК України, вимогу ПП "Клембівський сервіс" про визнання укладеною додаткову угоду до договору оренди землі №40 від 04.05.2011 на строк 10 років.

Суд також вважає за необхідне надати оцінку посиланню представника позивача на правові висновки Постанови Великої Палати Верховного Суду від 26.05.2020 року у справі № 908/299/18.

Дійсно, Великою Палатою Верховного Суду підтверджено право Орендаря на поновлення договору оренди на тих самих умовах на той самий строк, а також вказано, що звернувшись до суду із заявою про зміну предмета позову та заявою про конкретизацію (уточнення) позовних вимог, позивач залишив вимогу про поновлення договору оренди землі незмінною.

Однак, даний висновок зроблено з посиланням на редакцію ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", яка була чинною на час виникнення спірних правовідносин, про що зазначено у п. 34 цієї Постанови.

За матеріалами справи № 908/299/18 заява про поновлення договору оренди направлялася 11 жовтня 2017 року.

Тобто, до відносин підлягала застосування редакція ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" станом на 04.06.2017 року, яка дійсно містила приписи про поновлення договору на той самий строк і на тих самих умовах.

Однак, спірні відносини у даній справі №902/528/21 врегульовано редакцією ст. 33 Закону України "Про оренду землі" чинною станом 17.03.2021 року (дату подачі заяви про поновлення договору оренди землі у даній справі).

Положення п. 8 укладеного 04.05.2011 року Сторонами договору також містять умову відносно можливості продовження дії договору на новий строк, з урахуванням вимог ЗК України та Закону України "Про оренду землі".

Згідно ст. 33 Закону України "Про оренду землі" чинної станом 17.03.2021 року передбачено переважне право перед іншими особами на укладення договору оренди землі на новий строк.

Аналогічне поняття включено законодавцем до змісту ч. ч. 2-5 ст. 33 Закону.

Також, передбачено можливість оскарження у суді відмови та зволікання в укладенні нового договору оренди землі.

Підсумовуючи суд констатує, що чинна на момент виникнення спірних правовідносин у справі №902/528/21 редакція ст. 33 Закону України "Про оренду землі", з урахуванням змісту укладеного сторонами договору, не передбачає автоматичного поновлення договору оренди на той самий строк.

Таким чином, правові висновки Великою Палатою Верховного Суду у справі № 908/299/18 зроблено на основі відмінного правового регулювання та за інших фактичних обставин, з посиланням на застосування ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі" у редакції станом на 04.06.2017 року.

Предмет спору у справі №902/528/21 заснований переважно на положеннях ч. ч. 1-4 ч. 6 ст. 33 Закону України "Про оренду землі", у редакції станом на 17.03.2021 року.

Тому, суд не вбачає для підстав для врахування висновку Великої Палати Верховного Суду у справі № 908/299/18 в аспекті продовження Договору оренди землі №40 від 04.05.2011 року на той самий строк (10 років).

Визначення терміну, на який поновлюється договір оренди є предметом спору та нормативного регулювання, зокрема ст. 19 Закону, яка визначає мінімальні строки дії договору оренди земельної ділянки.

Згідно ч. 3 ст. 19 Закону України "Про оренду землі" у редакції станом на 17.03.2021 року, строк дії договору оренди землі визначається за згодою сторін, але не може бути меншим як 7 років.

Положення ч. 4 ст. 19 Закону, яка визначає 10 річний строк дії договору оренди, на спірні правовідносини не поширюється, оскільки регулює строки оренди земельними ділянками меліорованих земель і на яких проводиться гідротехнічна меліорація.

Оцінивши наявні у справі докази в сукупності, з урахуванням правового регулювання спірних відносин та правових висновків Верховного Суду, суд доходить висновку про часткове задоволення позовних вимог шляхом визнання укладеною Додаткової угоди до Договору оренди землі № 40 від 04.05.2011 року у запропонованій позивачем редакції на строк 7 років.

Водночас, суд відхиляє вимоги позову в частині вимог про визнання укладеною додаткової угоди на строк 10 років.

Щодо заперечень відповідача відносно розміру орендної плати, то при розгляді проекту додаткової угоди відповідачем не висловлено зауважень з даного приводу, зміна ставки або розміру орендної плати може бути предметом домовленості сторін щодо внесення змін до чинного договору оренди, укладеного на підставі судового рішення.

З приводу розподілу судових витрат, суд вважає за доцільне призначити окреме судове засідання згідно ч. 8 ст. 129 ГПК України, враховуючи клопотання представника відповідача.

Керуючись ст. ст. 2, 4, 5, 7, 8, 10, 11, 13, 14, 15, 18, 73, 74, 76, 77, 78, 79, 86, 123, 129, 232, 233, 236, 237, 238, 240, 241, 242, 326 ГПК України, суд,

У Х В А Л И В :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати укладеною між Приватним підприємством "Клембівський сервіс" (вул. Пирогова, 2, с. Клембівка, Ямпільський район, 24532, код - 37467026) та Ямпільською міською радою (вул. Замкова, буд. 94/2, м. Ямпіль, Ямпільський район, Вінницька область, 24500, код - 03772660) Додаткову угоду до Договору оренди землі № 40 від 04.05.2011 року у наступній редакції:

ДОДАТКОВА УГОДА ПРО ПОНОВЛЕННЯ ДОГОВОРУ ОРЕНДИ ЗЕМЛІ

Ямпільська міська рада, юридична адреса: Вінницька область, Могилів-Подільський район, м. Ямпіль, вул. Замкова, 94/2, код ЄДРПОУ 03772660 (надалі іменується Орендодавець), в особі міського голови Гаджука Сергія Івановича, що діє на підставі Статуту та рішення сесії, з однієї сторони, та Приватне підприємство "Клембівський сервіс", юридична адреса: Вінницька область, Могилів - Подільський район, с. Клембівка, вул. Пирогова, буд.2, код ЄДРПОУ 37467026 (надалі іменується Орендар), в особі директора Боднара Василя Васильовича, що діє на підставі Статуту, з другої сторони, дійшли згоди поновити Договір оренди землі № 40 від 04.05.2011 року та викласти його у наступній редакції:

Предмет договору

1. Орендодавець на підставі Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні", Закону України "Про місцеві державні адміністрації", Закону України "Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)", Закону України "Про Державний земельний кадастр", Закону України "Про оренду землі", Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" надає, а Орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку сільськогосподарського призначення із земель невитребуваних часток (паїв) (надалі - "земельна ділянка") з кадастровим номером 0525683200:02:002:0004, яка розташована у с. Клембівка Ямпільської міської ради (за межами населеного пункту), Могилів-Подільського району, Вінницької області.

Об`єкт оренди

2. В оренду передається земельна ділянка - загальною площею 1,6152 га, вид угідь - 01.01- рілля.

3. На земельній ділянці відсутні об`єкти нерухомого майна, а також інші об`єкти інфраструктури.

4. Земельна ділянка передається в оренду без будівель і споруд.

5. Нормативна грошова оцінка земельної ділянки на дату укладення договору -65 605,25 грн.

6. Земельна ділянка, яка передаються в оренду, не має недоліків, що можуть перешкоджати їх ефективному використанню.

7. Інші особливості об`єкта оренди, які можуть вплинути на орендні відносини відсутні.

Строк дії договору

8. Договір укладається на строк 7 (сім) років, що обчислюється від дати його укладання з урахуванням періоду ротації останньої сівозміни, але у будь-якому випадку після моменту закінчення збирання врожаю Орендарем. У разі, якщо на момент припинення дії цього договору на земельній ділянці знаходиться незбираний врожай Орендаря, у тому числі незавершене виробництво, то Орендар має право закінчити сільськогосподарський рік і зібрати врожай в строки, передбачені технологією вирощування відповідної сільськогосподарської культури (до моменту збирання врожаю продовжується строк оренди земельних ділянок та за цей період нараховується орендна плата).

Після закінчення строку дії договору Орендар має переважне право поновити його на новий строк. У цьому разі Орендар повинен не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору повідомити письмово Орендодавця про намір продовжити його дію.

Орендна плата

9. Орендна плата вноситься Орендарем у грошовій формі в розмірі 3 % від нормативної грошової оцінки земельної ділянки, що становить 65 605 грн. 25 коп. (шістдесят п`ять тисяч шістсот п`ять грн. 25 коп.)

10. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку здійснюється з урахуванням індексації. Обчислення розміру орендної плати за земельну ділянку державної або комунальної власності здійснюється з урахуванням їх цільового призначення та коефіцієнтів індексації, визначених законодавством.

11. Орендна плата за земельну ділянку вноситься до місцевого бюджету щомісячно рівними частинами від розміру орендної плати за повний рік оренди, що зазначений в п. 9 даного Договору.

12. Розмір орендної плати переглядається один раз на три роки у разі:

- зміни умов господарювання, передбачених договором;

- зміни граничних розмірів орендної плати, визначених Податковим кодексом України, зміни коефіцієнтів індексації, визначених законодавством;

- погіршення стану орендованих земельних ділянок не з вини Орендаря, що підтверджено документами;

- зміни нормативної грошової оцінки земельної ділянки державної (комунальної) власності;

- в інших випадках, передбачених законом;

Умови використання земельної ділянки

14. Земельна ділянка передається в оренду для ведення товарного сільськогосподарського виробництва.

15. Цільове призначення земельної ділянки - для ведення товарного сільськогосподарського виробництва (код цільового призначення - 01.01).

16. Умова збереження стану об`єкту оренди: використовувати земельну ділянку за цільовим призначенням з дотриманням вимог чинного законодавства та режиму природоохоронного використання земель.

Умови повернення земельної ділянки

17. Після припинення дії договору Орендар повертає Орендодавцеві земельну ділянку у стані, не гіршому порівняно з тим, у якому він одержав їх в оренду.

Орендодавець у разі погіршення корисних властивостей орендованої земельної ділянки, пов`язаних із зміною їх стану, має право на відшкодування збитків у розмірі, визначеному сторонами. Якщо сторонами не досягнуто згоди про розмір відшкодування збитків, спір розв`язується у судовому порядку.

18. В разі повернення земельної ділянки фізичній особі, що стала власником цієї земельної ділянки (відповідно до письмового повідомленням Орендодавця та надання документу (копії документу), що підтверджує право на власність фізичної особи на вказану земельну ділянку), земельна ділянка повертається виключно після закінчення періоду ротації останньої сівозміни, але У будь-якому випадку після закінчення збирання врожаю Орендарем. У разі, якщо на момент виникнення права власності у фізичної особи на певну земельну ділянку, на земельній ділянці знаходиться незбираний врожай Орендаря, у тому числі незавершене виробництво, то Орендар має право закінчити сільськогосподарський рік і зібрати врожай в строки, передбачені технологією вирощування відповідної сільськогосподарської культури.

19. Здійснені Орендарем без згоди Орендодавця витрати на поліпшення орендованої земельної ділянки, які неможливо відокремити без заподіяння шкоди цієї ділянки, не підлягають відшкодуванню.

20. Поліпшення стану земельної ділянки, проведені Орендарем за письмовою згодою з Орендодавцем землі, не підлягають відшкодуванню.

21. Орендар має право на відшкодування збитків, заподіяних унаслідок невиконання Орендодавцем зобов`язань, передбачених цим договором.

Збитками вважаються:

фактичні втрати, яких Орендар зазнав у зв`язку з невиконанням або неналежним виконанням умов договору Орендодавцем, а також витрати, які Орендар здійснив або повинен здійснити для відновлення свого порушеного права;

доходи, які Орендар міг би реально отримати в разі належного виконання Орендодавцем умов договору.

22. Розмір фактичних витрат Орендаря визначається на підставі документально підтверджених даних.

Обмеження (обтяження) щодо використання земельної ділянки

23. На орендовані земельні ділянки не встановлено обмеження (обтяження) та інші права третіх осіб.

24. Передача в оренду земельних ділянок не є підставою для припинення або зміни обмежень (обтяжень) та інших прав третіх осіб на цю ділянку.

Інші права та обов`язки сторін

25. Права Орендодавця:

Орендодавець має право вимагати від Орендаря:

використання земельної ділянки за цільовим призначенням згідно з договором оренди;

дотримання екологічної безпеки землекористування та збереження родючості ґрунтів, додержання державних стандартів, норм і правил;

дотримання режиму водоохоронних зон, прибережних захисних смуг, зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон, зон особливого режиму використання земель та територій, які особливо охороняються;

своєчасного внесення орендної плати.

26. Обов`язки Орендодавця:

Орендодавець зобов`язаний:

передати в користування земельну ділянку у стані, що відповідає умовам договору оренди;

при передачі земельної ділянки в оренду забезпечувати відповідно до закону реалізацію прав третіх осіб щодо орендованих земельних ділянок;

не вчиняти дій, які б перешкоджали Орендареві користуватися орендованою земельною ділянкою;

письмово повідомляти Орендаря про набуття права власності на певну невитребувану земельну ділянку (пай) певною фізичною особою у строк не пізніше ЗО днів з дати набуття права власності;

попередити Орендаря про особливі властивості та недоліки земельної ділянки, які в процесі її використання можуть спричинити екологічно небезпечні наслідки для довкілля або призвести до погіршення стану самого об`єкта оренди.

27. Права Орендаря:

Орендар земельної ділянки має право:

самостійно господарювати на землі з дотриманням умов договору оренди землі;

Орендар має право власності на посіви і насадження сільськогосподарських та інших культур на земельні ділянки а також отримувати продукцію і доходи від використання земельної ділянки;

здійснювати в установленому законодавством порядку за письмовою згодою Орендодавця будівництво водогосподарських споруд та меліоративних систем.

витребувати орендовану земельну ділянку (орендовані земельні ділянки) з будь- якого незаконного володіння та користування, на усунення перешкод у користуванні нею (ними), відшкодування шкоди, заподіяної земельній ділянці (земельним ділянкам) громадянами і юридичними особами України, іноземцями, особами без громадянства, іноземними юридичними особами, у тому числі міжнародними об`єднаннями та організаціями;

на відшкодування збитків, яких він зазнав унаслідок невиконання Орендодавцем умов, визначених даним Договором;

вимагати відповідного зменшення орендної плати в разі, якщо стан орендованої земельної ділянки погіршився не з його вини;

у випадку закінчення строку дії Договору до моменту збору врожаю, Орендар має право зібрати урожай та лише після цього повернути земельну ділянку (земельні ділянки) Орендодавцю.

Орендар має інші права у відповідності до чинного законодавства України.

28. Обов`язки Орендаря:

Орендар земельної ділянки зобов`язаний:

виконувати встановлені щодо об`єкта оренди обмеження (обтяження) в обсязі, передбаченому законом або договором оренди землі;

дотримуватися режиму використання земель природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, оздоровчого, рекреаційного та історико-культурного призначення;

у п`ятиденний строк після державної реєстрації права оренди за договором оренди земельних ділянок державної або комунальної власності надати копію договору відповідному органу доходів і зборів;

використовувати земельну ділянку у відповідності до цільового призначення;

на протязі 3 - днів після реєстрації права оренди надати Орендодавцю підтверджуючі документи про реєстрацію.

Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини

29. Ризик випадкового знищення або пошкодження об`єкта оренди чи його частини несе Орендодавець.

Страхування об`єкта оренди

30. Згідно з цим договором об`єкт оренди не підлягає страхуванню.

Зміна умов договору і припинення його дії

31. Зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін шляхом укладення додаткових угод.

У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір розв`язується у судовому порядку.

32. Дія договору припиняється у разі: закінчення строку, на який його було укладено.

Договір припиняється також в інших випадках, передбачених законом.

33. Дія договору припиняється шляхом його розірвання за:

взаємною згодою сторін;

рішенням суду на вимогу однієї із сторін у наслідок невиконання другою стороною обов`язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованих земельних ділянок, яке істотно перешкоджає їх використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

34. Розірвання договору оренди землі в односторонньому порядку не допускається.

35. Перехід права власності на орендовану земельну ділянку до другої особи не є підставою для зміни суттєвих умов даного договору або розірвання договору.

Відповідальність сторін за невиконання або неналежне виконання договору

36. За невиконання або неналежне виконання договору сторони несуть відповідальність відповідно до закону та цього договору.

37. Сторона, яка порушила зобов`язання, звільняється від відповідальності, якщо вона доведе, що це порушення сталося не з її вини.

Умови передачі у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки

38. Передача у заставу та внесення до статутного фонду права оренди земельної ділянки не допускається.

Захист персональних даних

39. Сторони дають згоду на обробку одна одною їх персональних даних, які стали відомі в ході укладення та виконання даного договору, відповідно до Закону України "Про захист персональних даних".

40. Метою обробки (у тому числі збору) є забезпечення господарсько-правових відносин, відносин у сфері бухгалтерського обліку, податкових відносин, відповідно до Податкового кодексу України, Бюджетного кодексу України, Господарського кодексу України, Цивільного кодексу України та установчих документів сторін.

41. Сторони в сфері захисту персональних даних мають право:

- отримувати інформацію про умови надання доступу до персональних даних, зокрема інформацію про третіх осіб, яким передаються його персональні дані, що містяться у відповідній базі персональних даних;

- на доступ до своїх персональних даних, що містяться у відповідній базі персональних даних;

- отримувати не пізніш як за тридцять календарних днів з дня надходження запиту, крім випадків, передбачених законом, відповідь про те, чи зберігаються його персональні дані у відповідній базі персональних даних, а також отримувати зміст його персональних даних, які зберігаються;

- пред`являти вмотивовану вимогу із запереченням проти обробки своїх персональних даних органами державної влади, органами місцевого самоврядування при здійсненні їхніх повноважень, передбачених законом;

- пред`являти вмотивовану вимогу щодо зміни або знищення своїх персональних даних будь-яким володільцем та розпорядником цієї бази, якщо ці дані обробляються незаконно чи є недостовірними;

- на захист своїх персональних даних від незаконної обробки та випадкової втрати, знищення, пошкодження у зв`язку з умисним приховуванням, ненаданням чи несвоєчасним їх наданням, а також на захист від надання відомостей, що є недостовірними чи ганьблять честь, гідність та ділову репутацію фізичної особи;

- звертатися з питань захисту своїх прав щодо персональних даних до органів державної влади, органів місцевого самоврядування, до повноважень яких належить здійснення захисту персональних даних;

- застосовувати засоби правового захисту в разі порушення законодавства про захист персональних даних.

Прикінцеві положення

42. Цей договір набирає чинності з моменту його підписання сторонами.

Цей договір укладено у двох примірниках, що мають однакову юридичну силу, один з яких знаходиться в Орендодавця, другий - в Орендаря.

Невід`ємними частинами договору є:

Реквізити сторін

Орендодавець Орендар

Ямпільська міська рада ПП "Клембівський сервіс"

24500, Вінницька область 24532, Вінницька область

Могилів-Подільський район Могилів-Подільський район

м. Ямпіль, вул. Замкова, 94/2 с. Клембівка, вул. Пирогова, буд. 2

р/р НОМЕР_1 р/НОМЕР_2

ГУК у Вінницькій області АТ "Приватбанк"

ЄДРПОУ 37979858 ЄДРПОУ 37467026


Гаджук С.І.
Бондар В.В.

мп мп

4. Відмовити у задоволенні позову Приватного підприємства "Клембівський сервіс" (вул. Пирогова, 2, с. Клембівка, Ямпільський район, 24532, код - 37467026) в частині вимог до Ямпільської міської ради (вул. Замкова, буд. 94/2, м. Ямпіль, Ямпільський район, Вінницька область, 24500, код - 03772660) про визнання укладеною Додаткової угоди до Договору оренди землі №40 від 04.05.2011 на строк 10 років.

5. Призначити судове засідання з приводу розподілу судових витрат на 03.08.2022 року о 09:30 год.

6. Встановити сторонам строк подачі доказів щодо розміру понесених судових витрат, заперечень щодо понесених стороною витрат, клопотань про зменшення розміру витрат на професійну правничу допомогу адвоката, які підлягають розподілу між сторонами до 01.08.2022 року включно.

7. Примірник повного судового рішення надіслати сторонам на офіційні електронні адреси, за їх відсутності - рекомендованим листом, з описом вкладення до цінного листа, та засобами електронного зв`язку за електронними адресами: ІНФОРМАЦІЯ_1, ІНФОРМАЦІЯ_2, yampmr@i.ua.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Учасники справи, особи, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки, мають право оскаржити рішення суду протягом 20 днів з дня складення повного судового рішення шляхом подачі апеляційної скарги до Північно - західного апеляційного господарського суду.

Повний текст судового рішення складено 05 серпня 2022 р.

Суддя Міліціанов Р.В.

віддрук. прим.:

1 - до справи

2 - позивачу (вул. Пирогова, 2, с. Клембівка, Ямпільський район, 24532)

3 - відповідачу (вул. Замкова, буд. 94/2, м. Ямпіль, Ямпільський район, Вінницька область, 24500)

СудГосподарський суд Вінницької області
Дата ухвалення рішення25.07.2022
Оприлюднено08.08.2022
Номер документу105592554
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про невиконання або неналежне виконання зобов’язань що виникають з договорів оренди

Судовий реєстр по справі —902/528/21

Судовий наказ від 06.09.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Рішення від 25.07.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 22.06.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 23.05.2022

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 30.09.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 14.09.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 02.09.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 21.07.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

Ухвала від 31.05.2021

Господарське

Господарський суд Вінницької області

Міліціанов Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні