ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"27" липня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/4072/21
Господарський суд Одеської області у складі судді Шаратова Ю.А.
при секретарі судового засідання Кастровій М.С.
розглянувши справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛДЦ Здоров`я» (65045, м. Одеса, вул. Базарна, 92, код ЄДРПОУ 37223446) до Комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради» (65055, м. Одеса, вул. Нежданової, буд. 32, код ЄДРПОУ 02008342), Управління обласної ради з майнових відносин (65032, м. Одеса, просп. Шевченка, буд. 4, код ЄДРПОУ 23212638)
про визнання продовженим Договору оренди нерухомого майна від 15.09.2014
Представники:
Від позивача Апальков В.В. (ордер від 09.12.2021 серія ОД № 594872);
Від відповідача КНП «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради» - Бобир Л.В. (ордер від 07.10.2021 серія ОД № 594880);
Від Управління обласної ради з майнових відносин Касьянова О.В. (в порядку самопредставництва юридичної особи).
Суть спору:
Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛДЦ Здоров`я» (далі Позивач, ТОВ «ЛДЦ Здоров`я») звернулось до Господарського суду Одеської області із позовом до Комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради» (далі Відповідач1, КНП «ОООД» ООР») та Управління обласної ради з майнових відносин (далі Відповідач2) в якому вимагає: Договір оренди, укладений 15.09.2014 між орендарем Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛДЦ Здоров`я» (Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ: 37223446; місцезнаходження: вул. Базарна, 92, м. Одеса, Одеська обл.), із одного боку, та орендодавцем Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер», правонаступником якої є Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради» (Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ:02008342; місцезнаходження: вул. Нежданової, буд. 32, м. Одеса, Одеська обл.), що діяло від імені територіальних громад сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради (Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ: 25042882; місцезнаходження: пр-т Шевченка, буд. 4, м. Одеса, Одеська обл.), із другого боку, посвідчений Машкіною Н.О., приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за № 1209, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування 6/1000 (шість тисячних) частин нежитлових будівель та споруд Комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер», що знаходяться за адресою: місто Одеса, вулиця Нежданової, будинок 32, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 453731151101, а саме нежитлові приміщення першого поверху будівлі літ. «А»: 4 цех площею 15,1 кв.м., 5 кухня площею 39,3 кв.м., 6 коридор площею 2,4 кв.м., 7 кладова площею 3,7 кв.м., 8 підсобне площею 9,3 кв.м., 9 коридор площею 7,3 кв.м., 10 цех площею 10,9 кв.м., 11 мийочна площею 14,1 кв.м., 12 підсобне площею 1,2 кв.м., 13 коридор площею 4,2 кв.м., 14 туалет площею 4,1 кв.м., 15 цех площею 12,7 кв.м., 16 склад площею 12,4 кв.м., 17 коридор площею 23,0 кв.м., загальна площа яких складає 159,7 кв.м., з метою розміщення, організації та функціонування медичного діагностичного центру, надання консультаційно-діагностичної допомоги населенню, закладам охорони здоров`я, а також іншої господарської діяльності із медичної практики, - визнати продовженим на тих самих умовах та на той самий строк, а саме: на 6 (шість) років, тобто до 15.09.2026 (п`ятнадцятого вересня дві тисячі двадцять шостого року) включно.
Ухвалою Господарського суду Одеської області від 04.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі, постановлено розглядати справу за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 03.02.2022.
Протокольною ухвалою від 03.02.2022 відкладено підготовче засідання на 18.02.2022.
Протокольною ухвалою від 18.02.2022 продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів та відкладено підготовче засідання на 09.03.2022.
Підготовче засідання призначене на 09.03.2022 не відбулося у зв`язку із зняттям справи з розгляду, про що складено відповідну довідку.
Ухвалою суду від 28.03.2022 призначено підготовче засідання на 06.05.2022.
Підготовче засідання відкладалось протокольними ухвалами від 06.05.2022 на 26.05.2022, від 26.05.2022 на 06.06.2022, від 06.06.2022 на 22.06.2022.
Протокольною ухвалою від 22.06.2022 закрито підготовче провадження і призначено справу до судового розгляду по суті на 11.07.2022.
Протокольною ухвалою від 11.07.2022 оголошено перерву у судовому засіданні до 27.07.2022.
Представник позивача в судовому засіданні підтримав позовні вимоги в повному обсязі та просив суд задовольнити їх.
Позовні вимоги, із посиланням на статті 764, 777 Цивільного кодексу України, частину четверту статті 284, статтю 285 Господарського кодексу України, частини другу, третю статті 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII, пункти 1, 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, обґрунтовані порушенням права внаслідок неоформлення відповідачами додаткової угоди до Договору оренди від 15.09.2014, який є продовженим в силу прямої вказівки закону.
ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» зазначає, що як орендар звернувся до орендодавця - КНП «ОООД» ООР» з листом від 09.06.2020 № 26 у якому просив продовжити термін дії Договору оренди від 15.09.2014 на 4 роки 11 місяців на тих самих умовах, і врахувати при вирішенні цього питання оновлену оцінку орендованого майна, виконану ПП «Дельта-Консалтінг». А КНП «ОООД» ООР» 26.06.2020 звернулось до власника Управління обласної ради з майнових відносин з листом від 25.06.2020 № 01-06/290 із проханням погодити продовження терміну дії Договору оренди від 15.09.2014, у якому також підтвердило належне виконання Позивачем як орендарем усіх передбачених договором умов та відсутність з боку орендодавця жодних нарікань із цього приводу.
Однак, незважаючи на вказані обставини, продовження строку дії договору оренди на тих самих умовах та на той самий строк із відповідачами офіційно не оформлене, відповідна додаткова угода про це відповідачами не підписана, що заважає внесенню відповідних відомостей про таке продовження строку дії договору оренди у Державний реєстр речових прав на нерухоме майно.
При цьому, Позивач зазначає, що відповідно до умов пункту 9.10 Договору оренди від 15.09.2014 питання про продовження його дії повинне було вирішуватися сторонами не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну дії договору, тобто не пізніше 15.06.2020.
А з огляду на те, що питання продовження договору почало вирішуватися сторонами до 01.07.2020, тобто до дати, визначеної у пункті 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, а також раніше 17.06.2020, дати набрання чинності постановою Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди державного та комунального майна» від 03.06.2020 № 483, на думку Позивача, Договір оренди від 15.09.2014 повинен продовжуватися в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності Законом України від 03.10.2019 № 157-IX.
Окрім того, ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» вказує на те, що у період з 15.09.2020 по 15.10.2020 включно, тобто протягом місяця після закінчення строку дії Договору оренди від 15.09.2014, будь-які заяви про припинення або зміну умов цього договору від жодної із його сторін не надходили. Більш того, Позивач фактично продовжує використовувати усе майно, орендоване за вказаним договором, сторонами складені і підписані акти наданих послуг за вересень та жовтень 2020 року, а орендарем фактично проведений повний розрахунок із внесення орендної плати та платежів за комунальні послуги за цей період. Тобто, Позивачем внесені, а Відповідачем1 виставлені рахунки на оплату та прийняті платежі за ці періоди.
У Відповіді на відзив (вхід. від 21.02.2022 № 4900/22) ТОВ «ЛДЦ Здоров`я», заперечуючи проти доводів Управління обласної ради з майнових відносин, наголошує на наявності усіх необхідних умов (обставин) для застосування норм частини четвертої статті 284 Господарського кодексу України, статті 764 Цивільного кодексу України, частини другої статті 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII, а саме: 1) відсутність заяви однієї із сторін про припинення або зміну договору оренди протягом одного місяця після закінчення терміну дії договору; 2) орендар продовжує користуватися майном після закінчення строку договору; 3) відсутність письмового попередження власника про намір використовувати майно для власних потреб, зробленого не пізніше ніж за три місяці до закінчення терміну договору. При цьому, Позивач зазначає, що наявність таких умов (обставин) Відповідачем2 у відзиві на позов не спростована.
У Відповіді на відзив (вхід. від 07.06.2022 № 9930/22) ТОВ «ЛДЦ Здоров`я», заперечуючи проти доводів КНП «ОООД» ООР», наголошує на тому, що орендні відносини, які виникли між сторонами на підставі Договору оренди від 15.09.2014, фактично продовжуються, що підтверджується складеними Відповідачем1 розрахунками орендної плати, підписаними сторонами актами наданих послуг із оренди, платіжними дорученнями про внесення Позивачем орендної плати і відшкодування комунальних послуг.
Також, заперечуючи проти доводу КНП «ОООД» ООР» про неможливість передати майно в оренду без згоди Управління обласної ради з майнових відносин, Позивач зазначає, що у позовних вимогах не ставиться питання про передачу майна в оренду, а лише про визнання продовженим договору оренди щодо раніше переданого майна, із підстав, визначених законом. А застосування норм частини другої статті 17 Закону України «Про оренду державного і комунального майна», частини четвертої статті 284 Господарського кодексу України, статті 764 Цивільного кодексу України, якими обґрунтовані позовні вимоги, не поставлено у залежність від отримання спеціальної на те згоди від будь якої особи. Договір продовжується автоматично, лише за наявності наведених у цих нормах фактичних обставин, в силу прямої вказівки закону.
Представник відповідача - КНП «ОООД» ООР» у судовому засіданні заперечував проти позову, просив відмовити у його задоволенні.
У Відзиві від 26.05.2022 Відповідач1 зазначає, що ініціювання питання продовження оренди комунального майна та, як наслідок, саме підписання сторонами додаткової угоди про продовження строку дії договору, у разі посилання на норми Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII повинно було відбуватись до початку дії норм пункту 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, а також до прийняття постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди державного та комунального майна» від 03.06.2020 № 483. А на момент завершення процедур оцінки та розгляду Управління обласної ради з майнових відносин заяви ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» сплив термін дії перехідних положень законодавства, що надавали змогу застосувати приписи Закону України від 10.04.1992 № 2269-XII. А тому, Відповідач1 вважає, що позовні вимоги не можуть бути задоволені.
Представник відповідача Управління обласної ради з майнових відносин у судовому засіданні заперечувала проти позову, просила відмовити у його задоволенні.
У Відзиві від 20.01.2022 № 03/179/22 Відповідач2 підтверджує обставини звернення до нього КНП «ОООД» ООР» з листом від 25.06.2020 № 01-06/290 із проханням погодити продовження терміну дії Договору оренди від 15.09.2014. При цьому зазначає, що орендодавець звернувся до нього у строки передбачені пунктом 9.10 цього договору.
Разом з тим, Управління обласної ради з майнових відносин вказує на те, що відповідно до пункту 2 Методики оцінки об`єктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 10.08.1995 № 629, у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 02.01.2003 № 3, оцінка об`єктів оренди обов`язково проводиться перед укладенням договору оренди та перед продовженням (поновленням) договору оренди у разі, коли на момент продовження дії такого договору остання оцінка об`єкта оренди була проведена більш як три роки тому.
При цьому, зазначає, що пунктом 2 рішення Одеської обласної ради «Про створення конкурсної комісії з відбору суб`єктів оціночної діяльності» від 10.12.2015 № 25-VII, в редакції рішення Одеської обласної ради від 19.02.2016 № 100-VII, встановлено, що створена конкурсна комісія з відбору суб`єктів оціночної діяльності у своїй роботі керується Положенням про конкурсний відбір суб`єктів оціночної діяльності, затвердженим наказом Фонду державного майна України від 31 грудня 2015 року № 2075».
А відповідно до пункту 4 розділу ІІ Положення про конкурсний відбір суб`єктів оціночної діяльності, затвердженого наказом Фонду державного майна України від 31.12.2015 № 2075, у редакції наказу від 16.01.2018 № 47, інформація про проведення конкурсу публікується в додатку до Державного інформаційного бюлетеня про приватизацію - газеті «Відомості приватизації» за 14 - 30 днів до оголошеної дати проведення конкурсу та розміщується на офіційному веб-сайті органу приватизації в мережі Інтернет.
Разом з тим, відповідно до рішення Одеської обласної ради від 22 вересня 2006 року № 73-V «Про майно спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада» та Положення Управління проводить роботи щодо замовлення незалежної оцінки майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, а також організовує роботу комісії з відбору суб`єктів оціночної діяльності щодо незалежної оцінки майна при його відчуженні, наданні в оренду або користування з інших підстав.
Управління обласної ради з майнових відносин зазначає, що під час розгляду заяви ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» ним було взято до уваги строки проведення конкурсу оцінки майна відповідно до Положення про конкурсний відбір суб`єктів оціночної діяльності. А з огляду на те, що на момент завершення процедури конкурсу оцінки майна, а також підписання додаткової угоди, дата додаткової угоди перебігає за 01.07.2020, дату встановлену пунктом 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України від 03.10.2019 № 157-IX, неможливим є використання норм Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII.
Відповідач2 наголошує, що у зв`язку із прийняттям Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-ІХ, який набрав чинності з 01.02.2020, суттєво змінено умови продовження договорів оренди комунального майна. Зокрема, відповідно до статті 18 вказаного Закону, а також прийнятого на якого виконання Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону.
Також Управління обласної ради з майнових відносин звертає увагу на те, що листом від 20.07.2020 № 05-01/1635 надало відповідь в.о. генерального директора КНП «ОООД» OOP» Лук`янчуку О.В., у якому зазначило, що питання стосовно продовження договорів оренди майна спільної власності територіальних громад області вирішується орендодавцем відповідно до вимог Закону України «Про оренду державного та комунального майна».
У Запереченнях на відповідь на відзив від 06.06.2022 (вхід. від 07.06.2022 № 9927/22) Управління обласної ради з майнових відносин не погоджується з доводом Позивача про те, що оскільки, питання продовження строку дії договору оренди виникло у червні 2020 року, воно провинно бути врегульовано пунктом 9.10 Договору оренди від 15.09.2014 і частиною третьою статті 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 157-ІХ.
При цьому, Відповідач2 зазначає, що ініціювання питання продовження оренди комунального майна та, як наслідок, саме підписання сторонами додаткової угоди про продовження строку дії договору, у разі посилання на норми Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 10.04.1992 № 2269-XII повинно було відбуватись до початку дії норм пункту 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, а також до прийняття постанови Кабінету Міністрів України «Деякі питання оренди державного та комунального майна» від 03.06.2020 № 483. А на момент завершення процедур оцінки та розгляду Управління обласної ради з майнових відносин заяви ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» сплив термін дії перехідних положень законодавства, що надавали змогу застосувати приписи Закону України від 10.04.1992 № 2269-XII.
Розглянувши матеріали справи, дослідивши представлені докази, заслухавши представників позивача та відповідачів, суд
в с т а н о в и в :
15.09.2014 між Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер» і ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» укладено Договір оренди (далі - Договір від 15.09.2014) посвідчений приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу Машкіною Н.О., реєстровий номер 1209. /т. І а.с. 11-15/.
Відповідно до пунктів 1.1, 1.2 Договору від 15.09.2014 Орендодавець (Відповідач1) передає, а Орендар (Позивач) приймає в строкове платне користування 6/1000 (шість тисячних) частин нежитлових будівель та споруд Комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер», що знаходяться за адресою: місто Одеса, вулиця Нежданової, будинок 32, , а саме нежитлові приміщення першого поверху будівлі літ. «А»: 4 цех площею 15,1 кв.м., 5 кухня площею 39,3 кв.м., 6 коридор площею 2,4 кв.м., 7 кладова площею 3,7 кв.м., 8 підсобне площею 9,3 кв.м., 9 коридор площею 7,3 кв.м., 10 цех площею 10,9 кв.м., 11 мийочна площею 14,1 кв.м., 12 підсобне площею 1,2 кв.м., 13 коридор площею 4,2 кв.м., 14 туалет площею 4,1 кв.м., 15 цех площею 12,7 кв.м., 16 склад площею 12,4 кв.м., 17 коридор площею 23,0 кв.м., загальна площа яких складає 159,7 кв.м., з метою розміщення, організації та функціонування медичного діагностичного центру, надання консультаційно-діагностичної допомоги населенню, закладам охорони здоров`я, а також іншої господарської діяльності із медичної практики.
В цілому нежитлові будівлі та споруди Комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер» складаються з будівель та споруд під літерами «А», «Б», «В», «Г», «Д», «З», «Ж», «Л», «К», «М», «Н», «О», «П», загальною площею 26 823,6 кв.м., основною 11 055,70 кв.м., та літер «У», «Х», «Ц», «Ч».
Вказане майно обліковується на балансі комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер», що підтверджується рішенням № 73-V Одеської обласної ради від 22.09.2006 року, бухгалтерською довідкою № 536, виданою Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер» 08.08.2014 року, та належить на праві комунальної власності територіальним громадам сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради на підставі Свідоцтва про право власності, виданого виконавчим комітетом Одеської міської ради 04.11.2010 року, зареєстрованого в Електронному реєстрі прав власності на нерухоме майно за реєстраційним № 33127042, номер запису: 6422 в книзі: 102неж-87, згідно з витягом про державну реєстрацію прав, виданого комунальним підприємством «Одеське міське бюро технічної інвентаризації та реєстрації об`єктів нерухомості» 14.03.2011 року.
Право власності територіальним громадам сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради, на нежитлові будівлі та споруди Комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер» зареєстровано у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно Машкіною Н.О. приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу 15.09.2014 року згідно з Витягом № 26816969 з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності, виданого 15.09.2014, виданого Машкіною Н.О. приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу 15.09.2014 року; Реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна 453731151101.
У пункті 2.2 Договору від 15.09.2014 вказано, що передача майна в оренду не спричиняє передачу Орендарю права власності на це майно. Орендоване майно залишається об`єктом спільної власності територіальних громад сіл, селищ, міст області, управління яким здійснює обласна рада, у тому числі в особі управління обласної ради з майнових відносин (у подальшому - Власник).
Згідно із пунктом 9.1 Договору від 15.09.2014, він укладається в письмовій формі строком на шість років та підлягає нотаріальному посвідченню і державній реєстрації. Договір діє з 15 вересня 2014 року по 15 вересня 2020 року.
Відповідно до пунктів 9.4, 9.9 Договору від 15.09.2014 його дія припиняється в наслідок: закінчення строку, на який його було укладено; загибелі майна, що орендується; достроково за згодою Сторін або за рішенням суду (господарського суду); банкрутства Орендаря; в інших випадках, передбачених чинним законодавством України та умовами цього договору. Орендодавець повинен за 30 днів сповістити Власника про припинення договору, надіславши йому повідомлення та заяви Сторін.
Пунктом 9.10 Договору від 15.09.2014 встановлено, що Орендодавець повинен за 60 днів до завершення строку дії договору сповістити Власника про намір його продовження, надіславши йому повідомлення та заяви Сторін для погодження.
На підставі Договору від 15.09.2014 до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно 15.09.2014 внесено запис № 70022798 про реєстрацію іншого речового права права користування (найму (оренди)) будівлею або іншими капітальними спорудами, їх окремими частинами, що підтверджується Витягом від 15.09.2014 № 26825718. /т. І а.с. 17-18/.
11.11.2019 між Комунальним некомерційним підприємством «Одеський обласний онкологічний диспансер» (Орендодавець) і ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» (Орендар) укладено Додаткову угоду до договору оренди від 15 вересня 2014 року загальною площею 159,7 кв.м., розташованого за адресою: м. Одеса, вул. Нежданової, 32. /т. І а.с. 16/
Згідно із пунктом 1 Додаткової угоди від 11.11.2019 на підставі рішення Одеської обласної ради № 978-VII від 19 червня 2019 року «Про припинення комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер» шляхом її перетворення у комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради» та від 25 жовтня 2019 року № 1120-VII «Про затвердження передавального акта комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер», сторони домовились в преамбулі та тексті укладеного договору змінити у всіх відмінках Комунальна установа «Одеський обласний онкологічний диспансер» на Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради».
09.06.2020 ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» звернулось з листом № 26 до орендодавця - КНП «ОООД» ООР» в якому просило погодити можливість продовження орендних відносин після закінчення строку дії договору з 15 вересня 2020 року строком продовження на 4 роки 11 місяців на тих самих умовах. У випадку позитивного рішення, просило надати для підписання Додаткову угоду що продовження Договору від 15.09.2014 на запитуваний строк з урахуванням оновленої нормативно-грошової оцінки майна, статті 17 Закону України «Про оренду державного та комунального майна», а також Методики розрахунку і порядку використання плати за оренду державного майна, затвердженої Постановою КМУ від 04.10.1995 № 786, з наступними змінами та доповненнями. /т. І а.с. 19/.
Також, ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» на підставі Договору на проведення незалежної оцінки від 08.06.2020 № 06/08, укладеного з ПП «Дельта Консалтінг», отримано Звіт про оцінку ринкової вартості 6/1000 частин нежитлових будівель та споруд Комунальної некомерційної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради», загальною площею 159,7 кв.м., що розташовані за адресою: м. Одеса, вул. Нежданової, 32. Відповідно до цього Звіту станом на 08.06.2020 виконано розрахунок, згідно із яким ринкова вартість об`єкта оцінки, визначена двома загальноприйнятими підходами порівняльним і дохідним, для розрахунку орендної плати склала (без урахування ПДВ): 1 277 243,00 грн. /т. І а.с. 21-58/.
Щодо вказаного Звіту проведено рецензію директором ТОВ «Оціночна фірма «Абакус» Свіріденко Д.Г. За результатами проведеної рецензії зроблено висновок про те, що Звіт про оцінку повністю відповідає вимогам нормативно-правових актів з оцінки майна і може бути використаний за вказаною в Звіті метою. В процесі розгляду роботи були зроблені зауваження редакційного плану, які враховані оцінювачем і в даний варіант внесені відповідні коригування та доповнення. /т. І а.с. 20/.
26.06.2020 КНП «ОООД» ООР» звернулось до власника Управління обласної ради з майнових відносин з листом від 25.06.2020 № 01-06/290 із проханням погодити продовження терміну дії Договору оренди від 15.09.2014, у якому також підтвердило належне виконання Позивачем як орендарем усіх передбачених договором умов та відсутність з боку орендодавця жодних нарікань із цього приводу. /т. І а.с. 59/.
Судом встановлено, що після спливу строку дії Договору від 15.09.2014 КНП «ОООД» ООР» і ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» складено та підписано без жодних зауважень акти наданих послуг, що включають суми орендної плати, доплати за індекс інфляції, компенсацію земельного податку, відшкодування експлуатаційних витрат, теплопостачання, водопостачання, електроенергію, вивіз сміття, а саме:
від 30.09.2020 на суму 42 547,36 грн. (за вересень 2020 року);
від 30.10.2020 на суму 41 799,29 грн. (за жовтень 2020 року);
від 30.11.2020 на суму 48 461,92 грн. (за листопад 2020 року);
від 31.12.2020 на суму 51 333,10 грн. (за грудень 2020 року);
від 29.01.2021 на суму 49 118,00 грн. (за січень 2021 року);
від 26.02.2021 на суму 56 106,22 грн. (за лютий 2021 року);
від 31.03.2021 на суму 51 122,64 грн. (за березень 2021 року);
від 30.04.2021 на суму 47 606,54 грн. (за квітень 2021 року);
від 31.05.2021 на суму 46 878,85 грн. (за травень 2021 року);
від 30.06.2021 на суму 45 204,36 грн. (за червень 2021 року);
від 30.07.2021 на суму 50 142,05 грн. (за липень 2021 року);
від 30.08.2021 на суму 51 620,03 грн. (за серпень 2021 року);
від 30.09.2021 на суму 44 349,10 грн. (за вересень 2021 року);
від 29.10.2021 на суму 49 107,68 грн. (за жовтень 2021 року);
від 30.11.2021 на суму 54 524,00 грн. (за листопад 2021);
від 31.12.2021 на суму 59 636,04 грн. (за грудень 2021 року);
від 31.01.2022 на суму 59 636,04 грн. (за січень 2022 року);
від 28.02.2022 на суму 95 128,72 грн. (за лютий 2022 року);
від 31.03.2022 на суму 59 265,89 грн. (за березень 2022 року);
від 30.04.2022 на суму 54 745,36 грн. (за квітень 2022 року). /т. І а.с. 60, 61,
т. ІІ а.с. 14, 13, 19, 25, 38, 36, 34, 32, 30, 29, 27, 24, 22, 20, 44, 43, 42, 41/.
Також КНП «ОООД» ООР» виставлені Позивачу рахунки:
від 05.10.2020 № 2753 на суму 42 547,36 грн. (за вересень 2020 року);
від 30.10.2020 № 2783 на суму 41 799,29 грн. (за жовтень 2020 року);
від 30.11.2020 № 2817 на суму 48 461,92 грн. (за листопад 2020 року);
від 04.01.2021 № 2846 на суму 51 333,10 грн. (за грудень 2020 року);
від 03.02.2021 № 2875 на суму 49 118,00 грн. (за січень 2021 року);
від 02.03.2021 № 2904 на суму 56 106,22 грн. (за лютий 2021 року);
від 02.04.2021 № 2933 на суму 51 122,64 грн. (за березень 2021 року);
від 23.04.2021 № 2962 на суму 47 606,54 грн. (за квітень 2021 року);
від 31.05.2021 № 2997 на суму 46 878,85 грн. (за травень 2021 року);
від 30.06.2021 № 3027 на суму 45 204,36 грн. (за червень 2021 року);
від 01.09.2021 № 3101 на суму 51 620,03 грн. (за серпень 2021 року);
від 23.09.2021 № 3133 на суму 44 349,10 грн. (за вересень 2021 року);
від 02.11.2021 № 3162 на суму 49 107,68 грн. (за жовтень 2021 року);
від 07.12.2021 № 3189 на суму 54 524,00 грн. (за листопад 2021);
від 29.12.2021 № 3220 на суму 59 636,04 грн. (за грудень 2021 року);
від 07.02.2022 № 3248 на суму 59 636,04 грн. (за січень 2022 року);
від 10.03.2022 № 3277 на суму 95 128,72 грн. (за лютий 2022 року);
від 07.04.2022 № 3301 на суму 59 265,89 грн. (за березень 2022 року);
від 04.05.2022 № 3326 на суму 54 745,36 грн. (за квітень 2022 року);
від 30.05.2022 № 3351 на суму 65 870,80 грн. (за травень 2022 року). /т. І а.с. 64, т. ІІ а.с. 17, 16, 18, 39, 37, 35, 33, 31, 28, 26, 25, 23, 21, 40, 48, 47, 46, 45/.
ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» сплачено вказані рахунки платіжними дорученнями:
від 05.10.2020 № 290 на суму 42 547,36 грн.;
від 30.10.2020 № 329 на суму 41 799,29 грн.;
від 01.12.2020 № 366 на суму 48 461,92 грн.;
від 04.01.2021 № 423 на суму 51 333,10 грн.;
від 03.02.2021 № 460 на суму 49 118,00 грн.;
від 04.03.2021 № 490 на суму 56 106,22 грн.;
від 02.04.2021 № 541 на суму 51 122,64 грн.;
від 27.04.2021 № 574 на суму 47 606,54 грн.;
від 04.06.2021 № 626 на суму 46 878,85 грн.;
від 02.07.2021 № 668 на суму 45 204,36 грн.;
від 30.07.2021 № 691 на суму 50 2142,05 грн.;
від 02.09.2021 № 745 на суму 51 620,03 грн.;
від 04.10.2021 № 793 на суму 44 349,10 грн.;
від 02.11.2021 № 838 на суму 49 107,68 грн.;
від 06.12.2021 № 877 на суму 54 524,00 грн.;
від 04.01.2022 № 921 на суму 59 636,04 грн.;
від 07.02.2022 № 965 на суму 34 737,24 грн.;
від 15.03.2022 № 1003 на суму 32 511,73 грн.;
від 23.03.2022 № 1004 на суму 32 511,73 грн.;
від 23.03.2022 № 1005 на суму 10 105,26 грн.;
від 25.03.2022 № 1007 на суму 20 000,00 грн.;
від 08.04.2022 № 1016 на суму 59 265,89 грн.;
від 10.05.2022 № 1038 на суму 54 745,36 грн.;
від 01.06.2022 № 1056 на суму 65 870,80 грн. /т. І а.с. 62, 63, т. ІІ 49-69/.
Відповідно до частини першої, пунктів 1, 4 частини другої статті 11 Цивільного кодексу України цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки. Підставами виникнення цивільних прав та обов`язків, зокрема, є: договори та інші правочини, інші юридичні факти.
Згідно із частинами першою, другою статті 14 Цивільного кодексу України цивільні обов`язки виконуються у межах, встановлених договором або актом цивільного законодавства. Особа не може бути примушена до дій, вчинення яких не є обов`язковим для неї.
Частиною першою статті 509 Цивільного кодексу України встановлено, що зобов`язанням є правовідношення, в якому одна сторона (боржник) зобов`язана вчинити на користь другої сторони (кредитора) певну дію (передати майно, виконати роботу, надати послугу, сплатити гроші тощо) або утриматися від певної дії, а кредитор має право вимагати від боржника виконання його обов`язку.
За договором найму (оренди) наймодавець передає або зобов`язується передати наймачеві майно у користування за плату на певний строк (частина перша статті 759 Цивільного кодексу України).
Суд не приймає довід Позивача про те, що оскільки питання продовження договору почало вирішуватися сторонами до 01.07.2020, Договір оренди від 15.09.2014 повинен продовжуватися в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності Законом України від 03.10.2019 № 157-IX, з огляду на наступне.
Відповідно до пункту 1 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, цей закон набирає чинності з дня, наступного за днем його опублікування, та вводиться в дію з 1 лютого 2020 року, крім окремих визначених в ньому положень.
Згідно із пунктом 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, договори оренди державного або комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, продовжуються в порядку, передбаченому законодавством, яке діяло до дати набрання чинності цим Законом, до дати, яка наступить раніше: набрання чинності рішенням Кабінету Міністрів України чи рішенням представницького органу місцевого самоврядування (щодо договорів оренди комунального майна, розташованого в межах відповідної територіальної громади), передбаченим абзацом п`ятим частини другої статті 18 цього Закону, або 1 липня 2020 року.
Після настання однієї з дат, яка відповідно до цього пункту наступить раніше, але у будь-якому випадку не раніше дня введення в дію цього Закону, договори оренди продовжуються в порядку, визначеному цим Законом.
Договори оренди державного та комунального майна, укладені до набрання чинності цим Законом, зберігають свою чинність та продовжують діяти до моменту закінчення строку, на який вони були укладені.
Отже, якщо договір оренди не був продовжений, зокрема, шляхом підписання відповідної додаткової угоди до 01.07.2020, після настання цієї дати він продовжується в порядку встановленому Законом України від 03.10.2019 № 157-IX в силу дії прямої норми пункту 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» цього Закону. При цьому, Договір оренди від 15.09.2014 зберігав свою чинність та продовжував діяти до моменту, на якій він був укладений, тобто до 15.09.2020.
Згідно із частиною першою статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, продовження договорів оренди здійснюється за результатами проведення аукціону, крім випадків, передбачених частиною другою цієї статті.
Частинами дев`ятою, десятою статті 18 Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX передбачено, що після отримання заяви орендаря про продовження договору, який підлягає продовженню за результатами проведення аукціону, орендодавець (або представницький орган місцевого самоврядування чи визначені ним органи) згідно з Порядком передачі майна в оренду приймає одне з таких рішень: про оголошення аукціону, за результатами якого чинний договір оренди може бути продовжений з існуючим орендарем або укладений з новим орендарем; про відмову у продовженні договору з підстав, передбачених статтею 19 цього Закону. Зміст оголошення, особливості проведення аукціону на продовження договору оренди, порядок компенсації вартості невід`ємних поліпшень та застосування переважного права чинного орендаря на продовження договору оренди в ході аукціону визначаються Порядком передачі майна в оренду.
Відповідно до пункту 149 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, чинний орендар має переважне право на продовження договору оренди в ході аукціону на продовження договору оренди за умови, що він бере участь в такому аукціоні та зробив закриту цінову пропозицію, яка є не меншою, ніж розмір стартової орендної плати. У випадках, передбачених пунктом 152 цього Порядку, чинний орендар втрачає своє переважне право на продовження договору оренди.
Отже, з набранням чинності Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX змінено порядок реалізації переважного права добросовісного орендаря на продовження договору оренди на новий строк, що раніше було врегульовано частиною третьою статті 17 Закону України від 10.04.1992 № 157-ІХ, і встановлено, що реалізація такого права здійснюється за результатами проведення аукціону.
Однак, з набранням чинності Законом України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX не зазнали змін норми статті 764 Цивільного кодексу України і частини четвертої статті 284 Господарського кодексу України.
Статтею 764 Цивільного кодексу України визначено, якщо наймач продовжує володіти та/або користуватися майном після закінчення строку договору найму, то, за відсутності заперечень наймодавця протягом одного місяця, договір вважається поновленим на строк, який був раніше встановлений договором.
Згідно із частиною четвертою статті 284 Господарського кодексу України строк договору оренди визначається за погодженням сторін. У разі відсутності заяви однієї із сторін про припинення або зміну умов договору оренди протягом одного місяця після закінчення строку дії договору він вважається продовженим на такий самий строк і на тих самих умовах, які були передбачені договором.
Суд відповідно до частини четвертої статті 236 Господарського процесуального кодексу України враховує висновки викладені у пунктах 27, 28 постанови Верховного Суду від 16.09.2020 у справі № 904/5126/19, згідно із якими, помилковим є ототожнення правового інституту пролонгації договору оренди нерухомого майна (продовження договору на той же строк і на тих самих умовах), врегульованого положеннями статті 764 ЦК України, частини 2 статті 17 Закону № 2269-XII, який реалізується внаслідок мовчазної згоди сторін договору, та правового інституту продовження договору оренди на новий строк внаслідок реалізації переважного права добросовісного орендаря (стаття 777 ЦК України та частина 3 статті 17 зазначеного Закону), сутністю якого є укладення договору оренди на новий строк, а не його автоматичне поновлення. Вказані правові інститути є взаємовиключними, оскільки реалізація орендарем переважного права можлива тільки у разі припинення дії попереднього договору оренди, а суть такої реалізації зводиться до надання добросовісному орендарю переваги перед іншими особами за рівних запропонованих орендодавцю умов договору оренди.
У матеріалах цієї справи, № 916/4072/21, відсутні докази наявності заяви (заперечень) орендодавця - КНП «ОООД» ООР» про припинення або зміну умов Договору оренди від 15.09.2014 протягом одного місяця після закінчення строку його дії, тобто до 15.10.2020, а орендар продовжує володіти та/або користуватися майном. Більш того, як вже зазначалося, судом встановлено виконання цього договору сторонами протягом більш ніж півтора року після закінчення строку його дії, зокрема, зі складанням актів наданих послуг, виставленням рахунків та здійсненням оплати. Тобто має місце мовчазна згода сторін Договору оренди від 15.09.2014 на його пролонгацію (продовження договору на той же строк і на тих самих умовах).
З огляду на наведене, суд дійшов висновку про те, що Договір оренди від 15.09.2014 був пролонгований (автоматично поновлений) відповідно до норм статті 764 Цивільного кодексу України і частини четвертої статті 284 Господарського кодексу України, а не в порядку реалізації свого переважного права добросовісного орендаря на продовження договору оренди на новий строк.
На підставі викладеного суд дійшов висновку про задоволення позову ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» до Комунального некомерційного підприємства «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради».
Оскільки Управління обласної ради з майнових відносин не є стороною Договору оренди від 15.09.2014, воно не є належним відповідачем за заявленими позовними вимогами. А відтак, позов ТОВ «ЛДЦ Здоров`я» до Управління обласної ради з майнових відносин не підлягає задоволенню.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір у спорах, що виникають при виконанні договорів та з інших підстав покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Керуючись частиною першою, пунктами 1, 4 частини другої статті 11, частинами першою, другою статті 14, частиною першою статті 509, статтею 764 Цивільного кодексу України, частиною четвертою статті 284 Господарського кодексу України, частинами першою, дев`ятою, десятою статті 18, пунктами 1, 2 розділу «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про оренду державного та комунального майна» від 03.10.2019 № 157-IX, пунктом 149 Порядку передачі в оренду державного та комунального майна, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.06.2020 № 483, статтями 13, 73, 74, 75, 76-80, 86, 123, 124, 126, 129, 236, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд
ВИРІШИВ:
1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю ЛДЦ Здоров`я до Управління обласної ради з майнових відносин про визнання продовженим Договору оренди нерухомого майна від 15.09.2014 відмовити повністю.
2. Позов Товариства з обмеженою відповідальністю ЛДЦ Здоров`я до Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний онкологічний диспансер Одеської обласної ради про визнання продовженим Договору оренди нерухомого майна від 15.09.2014 - задовольнити.
3. Договір оренди, укладений 15.09.2014 між орендарем Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛДЦ Здоров`я» (Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ: 37223446; місцезнаходження: вул. Базарна, 92, м. Одеса, Одеська обл.), із одного боку, та орендодавцем Комунальною установою «Одеський обласний онкологічний диспансер», правонаступником якої є Комунальне некомерційне підприємство «Одеський обласний онкологічний диспансер» Одеської обласної ради» (Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ:02008342; місцезнаходження: вул. Нежданової, буд. 32, м. Одеса, Одеська обл.), що діяло від імені територіальних громад сіл, селищ, міст області в особі Одеської обласної ради (Ідентифікаційний код за ЄДРПОУ: 25042882; місцезнаходження: пр-т Шевченка, буд. 4, м. Одеса, Одеська обл.), із другого боку, посвідчений Машкіною Н.О., приватним нотаріусом Одеського міського нотаріального округу та зареєстрований в реєстрі за № 1209, відповідно до якого орендодавець передав, а орендар прийняв в строкове платне користування 6/1000 (шість тисячних) частин нежитлових будівель та споруд Комунальної установи «Одеський обласний онкологічний диспансер», що знаходяться за адресою: місто Одеса, вулиця Нежданової, будинок 32, реєстраційний номер об`єкта нерухомого майна: 453731151101, а саме нежитлові приміщення першого поверху будівлі літ. «А»: 4 цех площею 15,1 кв.м., 5 кухня площею 39,3 кв.м., 6 коридор площею 2,4 кв.м., 7 кладова площею 3,7 кв.м., 8 підсобне площею 9,3 кв.м., 9 коридор площею 7,3 кв.м., 10 цех площею 10,9 кв.м., 11 мийочна площею 14,1 кв.м., 12 підсобне площею 1,2 кв.м., 13 коридор площею 4,2 кв.м., 14 туалет площею 4,1 кв.м., 15 цех площею 12,7 кв.м., 16 склад площею 12,4 кв.м., 17 коридор площею 23,0 кв.м., загальна площа яких складає 159,7 кв.м., з метою розміщення, організації та функціонування медичного діагностичного центру, надання консультаційно-діагностичної допомоги населенню, закладам охорони здоров`я, а також іншої господарської діяльності із медичної практики, - визнати продовженим на тих самих умовах та на той самий строк, а саме: на 6 (шість) років, тобто до 15.09.2026 (п`ятнадцятого вересня дві тисячі двадцять шостого року) включно.
4. Стягнути з Комунального некомерційного підприємства Одеський обласний онкологічний диспансер Одеської обласної ради (65055, м. Одеса, вул. Нежданової, буд. 32, код ЄДРПОУ 02008342) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ЛДЦ Здоров`я (65045, м. Одеса, вул. Базарна, 92, код ЄДРПОУ 37223446) витрати на сплату судового збору в розмірі 2 270,00 грн. (дві тисячі двісті сімдесят гривень 00 коп.).
5. Видати наказ після набрання рішенням законної сили.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення господарського суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Південно-західного апеляційного господарського суду шляхом подачі апеляційної скарги в строк встановлений частиною першою статті 256 Господарського процесуального кодексу України.
Повний текст рішення складено 08 серпня 2022 р.
Суддя Ю.А. Шаратов
Суд | Господарський суд Одеської області |
Дата ухвалення рішення | 26.07.2022 |
Оприлюднено | 09.08.2022 |
Номер документу | 105611648 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі) про комунальну власність щодо оренди |
Господарське
Господарський суд Одеської області
Шаратов Ю.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні