ЛУГАНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
Іменем України
10 серпня 2022 року Справа № 360/2214/21
Суддя Луганського окружного адміністративного суду Захарова О.В., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) справу за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами,
ВСТАНОВИВ:
23 квітня 2021 року до Луганського окружного адміністративного суду надійшов адміністративний позов Державної служби геології та надр України (далі - позивач) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» (далі - відповідач), в якому позивач просить:
- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5319 наданого Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс».
В обґрунтування позовних вимог зазначено, що відповідачу надано спеціальний дозвіл на користування надрами від 13.01.2011 № 5319 з метою видобування кам`яного вугілля антрациту, строком на 20 років до 13.01.2031.
З моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, у користувача надр виникають права та обов`язки, передбачені Кодексом України про надра, Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011№ 615, спеціальним дозволом на користування надрами від 22.06.2012 № 5591, Угодою про умови користування надрами.
У відповідності до вимог законодавства, між Держгеонадра та Надрокористувачем укладено Угоду № 5319 про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 21 червня 2012 року, яка є не від`ємною частиною спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5319.
Відповідно до п. 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5319 та пункту 7.2. Угоди 5319 про умови користування надрами, надрокористувач зобов`язаний у встановленому порядку подавати до Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин.
На адресу Держгеонадр 21.07.2017 надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» за стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами які станом на 19.07.2017 не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр,6-гр, 7-гр за 2016 рік.
За результатами опрацювання вищевказаних листів встановлено, що відповідач в порушення вимог п. 7.2. Угоди про умови користування надрами, п. 4 Особливих умов спеціального дозволу на користування надрами та ст. 24 Кодексу України про надра не подано до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідної форми статистичної звітності, як підтвердження експлуатації корисних копалин, за 2016 рік.
Наказом Держгеонадр від 17.10.2017 № 447 зупинено дію спеціального дозволу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» та встановлення термінів 30 календарних дні для усунення порушень, про що повідомлено в газеті «Урядовий кур`єр» від 02 грудня 2017 року.
У встановлений строк, Відповідач порушення не усунув.
На адресу Держгеонадр 03.07.2020 надійшов лист Державного науково-виробничого підприємства «Державний інформаційний геологічний фонд України» за № 03/303-1826 стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами які станом на 03.07.2020 не направили до ДНВП «Геоінформ України» щорічну статистичну звітність за формою 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2019 рік. Так, за даними наданими ДНВП «Геоінформ України», Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» не подало щорічну звітність за формою 5-гр.
Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 14.08.2020 № 346 - зупинено дію спеціального дозволу Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» та встановлення термінів на усунення порушень, про що Державна служба розмістила на офіційному веб-сайті оголошення, в якому доводила до відома наказ Державної служби геології та надр України від 14.08.2020 № 346.
Проте, надрокористувач у встановлені терміни не усунули порушення.
Так, 11.11.2020 надійшов лист ДНВП «Геоінформ України» № 03/303-3539 (вх. Держгеонадр від 11.11.2020 № 20/07-6574), стосовно суб`єктів господарювання, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоіфнорм України» щодо балансу запасів корисних копалин за формою 5-гр, 7-гр, 6-гр.
Відповідно до переліку надрокористувачів Товариство з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» повторно не подало вищевказану звітність.
Отже, в зазначені строки Відповідач так і не усунув порушення законодавства в сфері надрокористування.
Позивач зазначив, що на час звернення до суду з цим позовом жодних листів чи інформації про усунення порушень від відповідача не надходило.
На підставі викладеного позивач просив припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13.01.2011 № 5319, наданого відповідачу.
Ухвалою від 28 квітня 2021 року про відкриття провадження в адміністративній справі суд вирішив розглядати дану справу в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
Ухвалою від 25 травня 2021 року провадження у справі на підставі пункту 5 частини другої статті 236 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) зупинено до набрання законної сили судовим рішенням Верховного Суду у справі № 812/1743/17 за позовом Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Істок» про анулювання дії спеціального дозволу.
Ухвалою від 10 серпня 2022 року поновлено провадження у справі.
Відповідач не скористався правом подати відзив на позовну заяву.
Повідомлення відповідача відбувалось шляхом розміщення на офіційному веб-сайті Луганського окружного адміністративного суду adm.lg.court.gov.ua оголошення про виклик як відповідача ТОВ «Агроплюс».
Пунктом 20 Перехідних положень КАС України установлено, що зміни до цього Кодексу вводяться в дію з урахуванням таких особливостей: особливості судових викликів та повідомлень, направлення копій судових рішень учасникам справи, у разі якщо адреса їх місця проживання (перебування) чи місцезнаходження знаходиться на тимчасово окупованій території України або в районі проведення антитерористичної операції, визначаються законами України «Про забезпечення прав і свобод громадян та правовий режим на тимчасово окупованій території України» та «Про здійснення правосуддя та кримінального провадження у зв`язку з проведенням антитерористичної операції».
Таким чином, судом вжито всіх заходів щодо належного повідомлення відповідача про дату, час та місце розгляду заяви.
Дослідивши матеріали справи, розглянувши справу в межах заявлених позовних вимог і наданих доказів, оцінивши докази відповідно до вимог статей 72-76, 90 КАС України, судом встановлено таке.
За даними з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань ТОВ «Агроплюс», ідентифікаційний код 31023049, зареєстроване як юридична особа з 20.06.2000 за № 13891200000000212, у стані припинення не перебуває, місцезнаходження: 94700, Луганська область, місто Ровеньки, вулиця Капанелі, будинок 9.
Державна служба геології та надр України видала ТОВ «Агроплюс» 13 січня 2011 року спеціальний дозвіл на користування надрами № 5319 на видобування кам`яного вугілля - антрациту, місцезнаходження ділянки надр: Луганська область Антрацитівський район.
Дослідженням спеціального дозволу на користування надрами встановлено, що однією з особливих умов цього дозволу є щорічна звітність ТОВ «Агроплюс» перед Держгеонадрами України про стан запасів корисних копалин за формою 5-гр.
Невід`ємною частиною спеціального дозволу є Угода про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин від 21 червня 2012 року № 5319, укладена між Державною службою геології та надр України та ТОВ «Агроплюс».
Згідно з пунктом 7.2 статті 7 Угоди надрокористувач зобов`язаний в установленому порядку подавати до ДНВП «Геоінформ України» щорічні звіти відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр.
Оскільки Угода визначена сторонами як невід`ємна частина спеціального дозволу на користування надрами, подання ТОВ «Агроплюс» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності форми 5-гр є особливою умовою користування надрами, обов`язковою до виконання надрокористувачем.
Листом від 20 липня 2020 року № 03/303-2912 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів, зокрема, й від ТОВ «Агроплюс», щодо руху запасів (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 20169 рік не надходила.
Листом від 20 липня 2017 року № 03/303-2912 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів, зокрема, й від ТОВ «Агроплюс», щодо руху запасів (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2016 рік не надходила.
Наказом від 17.10.2017 № 447 Держгеонадра відповідно до пункту 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користуванн надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615, у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр за 2016 рік враховуючи пропозиції Комісії з питань надрокористування (протокол від 29.09.2017 № 12/2017) зупинено дію спеціальних дозволів зокрема, й ТОВ «Агроплюс», - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та встановлено 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів, яким наказом Держгеонадра від 17.10.2017 № 447 надано 30 календарних днів для усунення порушень, оприлюднений в офіційному друкованому виданні «Урядовий кур`єр».
Листом від 03 липня 2020 року № 03/303-1826 ДНВП «Геоінформ України» повідомило Держгеонадра, що інформація від надрокористувачів, зокрема, й від ТОВ «Агроплюс», щодо руху запасів (форми 5-гр, 6-гр, 7-гр) за 2019 рік не надходила.
14 серпня 2020 року Держгеонадра наказом № 346 відповідно до пункту 21 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615, у зв`язку з порушенням надрокористувачами особливих умов спеціальних дозволів на користування надрами в частині надання звітних балансів запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр (листи ДНВП «Геонінформ України» від 03 липня 2020 року № 03/303-1826, від 05 серпня 2020 року № 03/303-2217 та від 11 серпня 2020 року № 03/303-2302) та враховуючи пропозиції робочої групи з питань надрокористування (протокол від 13 серпня 2020 року № 8-РГ/2020) зупинили дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановили строк для усунення порушень законодавства про надра згідно з переліком, наведеним у додатках до цього наказу, зокрема, й ТОВ «Агроплюс», - зупинено дію спеціального дозволу на користування надрами та встановлено 30 календарних днів для усунення порушень.
Перелік надрокористувачів, яким зупинено дію спеціальних дозволів на користування надрами та встановлено терміни для усунення порушень законодавства про надра, 07 вересня 2020 року оприлюднено на офіційному сайті Держгеонадр.
Листом від 11 листопада 2020 року № 03/303-3539 ДНВП «Геоінформ України» надало Держгеонадрам інформацію щодо надрокористувачів на території Луганської та Донецької області, власників спеціальних дозволів на користування надрами, які не надали звітність до ДНВП «Геоінформ України» щодо балансу запасів корисних копалин за формами 5-гр, 6-гр, 7-гр, зокрема, й щодо ТОВ «Агроплюс».
18 грудня 2020 року на офіційному сайті Держгеонадр оприлюднено оголошення, яким Держгеонадра повідомили, що у разі незгоди користувачів, зокрема, й ТОВ «Агроплюс» на припинення права користування надрами, таке право буде припинено в судовому порядку. Запропоновано в 15-денний строк проінформувати Держгеонадра про згоду/незгоду на припинення права користування надрами щодо спеціального дозволу на користування надрами від 13 січня 2011 року № 5319.
Докази усунення відповідачем допущених ним порушень у визначений Держгеонадрами строк суду не надані.
Вирішуючи справу по суті, до спірних правовідносин суд застосовує нижченаведені правові норми.
Статтею 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та Законами України.
Державна служба геології та надр України є центральним органом виконавчої влади, який наділений функціями для забезпечення реалізації державної політики у сфері раціонального використання надр, та діє відповідно до Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174.
Пунктом 4 зазначеного Положення визначено, що Державна служба геології та надр України відповідно до покладених на неї завдань, зокрема: видає в установленому порядку спеціальні дозволи на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами); зупиняє та анулює в установленому порядку дію спеціальних дозволів на користування надрами (у тому числі на користування нафтогазоносними надрами), поновлює їх дію у разі зупинення.
Таким чином, позивач у справі - суб`єкт владних повноважень, на якого чинним законодавством покладені владні управлінські функції для забезпечення реалізації державної політики у сфері надрокористування.
Питання надання спеціальних дозволів на користування надрами у межах території України, її континентального шельфу та виключної (морської) економічної зони, а також процедура продовження строку дії, переоформлення, видачі дубліката, зупинення дії чи анулювання дозволу та внесення до нього змін врегульовані Порядком надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 30 травня 2011 року № 615 (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 19 лютого 2020 року № 124) (далі Порядок № 615).
Згідно з пунктом 22 Порядку № 615 право користування надрами припиняється з підстав та у порядку, передбачених Кодексом України про надра, Законами України «Про нафту і газ» та «Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності».
Відповідно до абзаців першого, дванадцятого пункту 24 Порядку № 615 про надання, продовження строку дії, зупинення дії, поновлення дії, переоформлення, анулювання дозволу та внесення змін до нього Держгеонадра видає наказ, а Рада міністрів Автономної Республіки Крим - розпорядження. Наказ Держгеонадр та розпорядження Ради міністрів Автономної Республіки Крим про надання, переоформлення, продовження строку дії, внесення змін до дозволу, зупинення дії, поновлення дії, анулювання, відмову в наданні чи продовженні строку дії дозволу можуть бути оскаржені в установленому законодавством порядку.
Частиною першою статті 26 Кодексу України про надра визначені підстави припинення права користування надрами, відповідно до якої право користування надрами припиняється у разі:
1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;
2) закінчення встановленого строку користування надрами;
3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;
4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;
5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;
6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;
7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.
Відповідно до частини другої статті 26 Кодексу України про надра право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.
Тобто, право користування надрами припиняється органом, який надав надра в користування, самостійно або в судовому порядку.
Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року у справі № 21-36а11, від 19 вересня 2011 року у справі № 21-164а11 та від 10 грудня 2013 року у справі № 21-450а13 та Верховним Судом у постановах від 10 жовтня 2018 року у справі № 802/4846/13-а, від 26 червня 2018 року у справі № 802/923/14-а та від 10 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17 зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.
Зазначена норма спрямована на захист інтересів надрокористувачів шляхом обмеження суб`єкта владних повноважень, у визначених законом випадках, приймати рішення про припинення права користування надрами в межах адміністративної процедури. Таким чином, законом встановлюється судовий порядок позбавлення права користування надрами, як додаткова гарантія захисту прав надрокористувачів, яка реалізується під час звернення суб`єкта владних повноважень із позовом до суду.
Отже, орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
Верховним Судом у постановах від 03 травня 2018 року у справі № 812/1074/17, від 18 жовтня 2018 року у справі № 812/1735/17, від 22 січня 2019 року у справі № 810/3865/17, від 12 серпня 2020 року у справі № 813/2441/16, від 24 листопада 2020 року у справі № 826/7821/17 вже висловлювалась правова позиція з приводу застосування положень частини першої статті 26 Кодексу України про надра. Зокрема, згідно з цією позицією ненадходження будь-якої інформації від надрокористувача з приводу питання про анулювання спеціального дозволу не може розцінюватися, як відсутність заперечень.
Судом встановлено, що ТОВ «Агроплюс» не направлено жодної інформації стосовно припинення права користування надрами, а отже, припинення цього права можливе лише в судовому порядку.
Порушення вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр, є самостійною підставою для припинення права користування ними згідно з пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра.
Оскільки обов`язок надання щорічних звітів про рух запасів відповідно до форм державної статистичної звітності 5-гр безпосередньо визначений у особливих умовах спеціального дозволу на користування надрами від 22 серпня 2012 року № 5629, суд дійшов висновку, що з огляду на надану Державним науково-виробничим підприємством «Державний інформаційний геологічний фонд України» інформацію про неподання ТОВ «Агроплюс» відповідної звітності, необов`язково проведення Держгеонадрами додаткової перевірки.
Судом установлено, що однією з умов користування надрами, яка передбачена дозволом від 13 січня 2011 року № 5319 та пунктом 7.2 статті 7 Угоди про умови користування надрами з метою видобування корисних копалин, було подання ДНВП «Геоінформ України» щорічних звітів відповідно до форми державної статистичної звітності 5-гр.
ТОВ «Агроплюс» цього обов`язку не виконало.
Згідно з частиною другою статті 26 Кодексу України про надра орган, який надав надра у користування, повноважний припинити право користування надрами у випадку, передбаченому пунктом 5 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, лише за наявності згоди на це користувача надрами.
З огляду на те, що ТОВ «Агроплюс» не надало згоду на припинення права користування надрами, наявні підстави для припинення цього права в судовому порядку.
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, суд виходить з такого.
Відповідно до частини другої статті 139 КАС України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
При частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору (частина третя статті 139 КАС України).
З викладеного слідує, що витрати суб`єкта владних повноважень на сплату судового збору відносяться на рахунок суб`єкта владних повноважень. Такий вид судових витрат, як судовий збір, поверненню позивачу - суб`єкту владних повноважень, не підлягає.
Такі обмеження у можливостях суб`єктів владних повноважень свідчать про загальну спрямованість адміністративного судочинства на захист прав, свобод та інтересів фізичних та юридичних осіб у спірних правовідносинах із владою.
Оскільки Держгеонадра у вказаній справі є суб`єктом владних повноважень, суд дійшов висновку про відсутність правових підстав для стягнення з відповідача судового збору на користь позивача.
Керуючись статтями 2, 8, 9, 19, 20, 32, 72, 77, 90, 91, 94, 132, 139, 241-246, 250, 255, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Позов Державної служби геології та надр України (місцезнаходження: вул. Антона Цедіка, буд. 16, м. Київ, 03057, код за ЄДРПОУ 37536031,) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» (місцезнаходження: 94700, Луганська область, м. Ровеньки, вул. Капанелі, буд. 9, код за ЄДРПОУ 31023049) про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити повністю.
Припинити право користування надрами Товариства з обмеженою відповідальністю «Агроплюс» шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами від 13 січня 2011 року № 5319.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, встановленого статтею 295 КАС України, всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається безпосередньо до Першого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Суддя О.В. Захарова
Суд | Луганський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 09.08.2022 |
Оприлюднено | 12.08.2022 |
Номер документу | 105662254 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо організації господарської діяльності, з них дозвільної системи, нагляду (контролю), реалізації держ-ї регуляторної політики у сфері госп-ї д-ті; ліцензування видів господарської д-ті; розроблення і застосування національних стандар., технічних регламентів та процедур оцінки відповідності |
Адміністративне
Луганський окружний адміністративний суд
О.В. Захарова
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні