Рішення
від 31.07.2022 по справі 440/18349/21
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

01 серпня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/18349/21

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Бойка С.С., ., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження у порядку письмового провадження справу за адміністративним позовом Управління Держпраці у Полтавській області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Велес ДХ" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю),

В С Т А Н О В И В:

Позивач Управління Держпраці у Полтавській області звернувся до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Товариства з обмеженою відповідальністю "Велес ДХ" про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом заборони експлуатації АЗК за адресами Полтавська область, м. Миргород, вул. Миргородських дивізій, 1Г та Полтавська область, м.Кобеляки, вул. Дружби,1, а саме зупинення робіт підвищеної небезпеки, а саме:

-газонебезпечних робіт та робіт у вибухонебезпечних зонах;

- злив, очистка, нейтралізація резервуарів та інших ємностей з-під нафтопродуктів;

- роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м;

- технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, яке пов`язане з використанням, зберіганням, транспонуванням вибухопожежонебезпечних речовин, порогова маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, які визначено постановою КМУ від 11.07.2002 №956;

- обладнання та захисні ситеми, призначені для експлуатації (застосування) в потенційно вибуховому середовищі;

- посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива;

- заповнення, злив балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним газом, їх зберігання;

- обладнання, яке експлуатується на АЗК за адресами: Полтавська область, м. Миргород, вул. Миргородських дивізій,11 та м. Кобеляки, вул. Дружби 1Г

до усунення порушень.

Позовні вимоги Управління Держпраці у Полтавській області обґрунтовані тим, що за результатами перевірки дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Велех ДХ" вимог законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення виявлені порушення, наявність яких є підставою для зупинення виконання робіт.

Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 29.12.2021 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, розгляд справи вирішено проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Копію вищевказаної ухвали направлено відповідачу, проте, 08.02.2022 до суду повернувся не вручений конверт з копією ухвали суду з відміткою пошти від 04.02.2022 "за закінчення терміну зберігання", який вважається врученим адресату з огляду на приписи статті 128 Кодексу адміністративного судочинства України.

Відповідач відзив на позовну заяву, у строки передбачені Кодексом адміністративного судочинства України, до суду не надав.

Відповідно до частини восьмої статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України, при розгляді справи за правилами спрощеного позовного провадження суд досліджує докази і письмові пояснення, викладені у заявах по суті справи, а у випадку розгляду справи з повідомленням (викликом) учасників справи - також заслуховує їхні усні пояснення. Судові дебати не проводяться.

Суд, вивчивши та дослідивши матеріали справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги, оцінивши докази у сукупності, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, дійшов наступних висновків.

На підставі наказу Державної служби України з питань праці від 27.11.2020 №158, відповідно до направлення від 01.11.2021 №1361, фахівцями управління Держпраці у Полтавській області проведено планову перевірку дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю "Велех ДХ" законодавства у сфері промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення.

За результатами перевірки складений акт від 15.11.2021 №ПЛ4686/1428/А, у якому зафіксовано порушення, які є підставою для зупинення виконання робіт, а саме:

- ст.13 ЗУ №2694, п.3 глави 2 розділу V НПАОП 0.00-1.81-18 не призначено наказом відповідального працівника за справний стан і безпечну експлуатацію обладнання, що працює під тиском, який пройшов навчання і перевірку знань в установленому порядку;

- ст. 18 ЗУ № 2694, п.5.1 НПАОП 0.00-2.01-05 з урахуванням специфіки виробництва, роботодавцем не розроблений відповідний перелік робіт з підвищеною небезпекою, для проведення яких потрібні спеціальне звання і щорічна перевірка знань з питань охорони праці;

- ст.13 ЗУ №2694, п.2.1 НПА ОП 0.00-4.12-05 не надано відповідне посвідчення (свідоцтво) операторів заправних станцій про проходження кваліфікаційної атестації з професій, спеціальностей та спеціалізацій пов`язаних з роботами на об`єктах з підвищеною небезпекою праці;

- ст. 18 ЗУ № 2694, п.4.1 НПАОП 0.00-4.12-05 не надано відповідне посвідчення оператора заправних станцій ОСОБА_1 про проходження спеціального навчання і перевірки знань з питань охорони праці, які виконують роботи з підвищеною небезпекою праці;

- ст.13 ЗУ №2694, п.8 розділу ІІІ НПА ОП 0.00-7.17-18 роботодавцем не організовано на підприємстві контроль за видачею у встановлені строки засобів індивідуального захисту працівникам;

- ст.13 ЗУ №2694, п.п.1.7, 1.8 НПА ОП 0.00-5.11-85 відсутній затверджений перелік газонебезпечних робіт;

- ст.13 ЗУ №2694, п.7.5 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.76-15 не надано наказ по підприємству про призначення уповноваженої особи, що має право видавати наряди-допуски на виконання газонебезпечних робіт;

- ст.13 ЗУ №2694, п.7.5 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.76-15 не наданий у встановленому порядку перелік газонебезпечних робіт, які допускається виконувати без оформлення наряду-допуску;

- ст.21 ЗУ №2694, Додаток 2 група Б п.3 Постанова №1107 відсутня декларація відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1.3.1 НПА ОП 40.1 1.21-98 не призначено відповідальну особу за стан і безпечну експлуатацію електрогосподарства, яка пройшла навчання та перевірку знань з електронебезпеки у встановленому порядку;

- ст.13 ЗУ №2694, п.7.3.16 НПА ОП 40.1-1.21-98 не проводиться не рідше 1 разу на 3 місяці зовнішній огляд усього електрообладнання й електропроводок у вибухонебезпечних зонах з записом результатів до оперативного чи спеціального журналу;

- ст.13 ЗУ №2694, п.3.1.2 НПА ОП 40.1-1.21-98 не надано перелік робіт, які виконуються в діючих електроустановках за нарядом розпорядженнями в порядку поточної експлуатації;

- ст.13 ЗУ №2694, п.3.2.1 НПА ОП 40.1-1.21-98 не надано список осіб, відповідальних за безпечне виконання робіт в діючих електроустановках;

- ст.13 ЗУ №2694, п.2.1.1 НПА ОП 40.1-1.21-98 електротехнічнім працівникам, які здійснюють експлуатацію електротехнічних установок не проводиться перевірка знань з електронебезпеки комісією підприємства;

- ст.13 ЗУ №2694, п.2.2.13 НПА ОП 40.1-1.21-98 не складено список адміністративно-технічних робітників, яким дозволяється одноосібний огляд електроустановок;

- ст.13 ЗУ №2694, п.6.7.24 НПА ОП 40.1-1.21-98 захисно-вимикальним пристроям та кабелям-подовжувачам не проведено періодичну перевірку не рідше як 1 раз на 6 місяців;

- ст.13 ЗУ №2694, п.2.2.11 НПА ОП 40.1-1.21-98 не розроблено та не узгоджено з органами Держпраці список працівників, які мають право проведення оперативних переговорів з електропостачальною організацією;

- ст.18 ЗУ №2694, п.4.1 НПА ОП 0.00-4.12-05 директор, який безпосередньо зайнятий на роботах з підвищеною небезпекою, не пройшов спеціальне навчання з НПАОП 0.00-1.76-15 «Правила безпеки систем газопостачання»;

- ст.18 ЗУ №2694, п.4.1 НПА ОП 0.00-4.12-05 директор, який безпосередньо зайнятий на роботах з підвищеною небезпекою, не пройшов спеціальне навчання з «Правил охорони праці під час експлуатації обладнання, що працює під тиском» НПАОП 0.00-1.81-18;

- ст.13 ЗУ №2694, п.8 Постанови №956 відсутня декларація безпеки об`єкта підвищеної небезпеки;

- ст.21 ЗУ №2694, Додаток 2 група А п.17 Постанови №1107 зі змінами відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки злив, очистка, нейтралізація резервуарів та інших ємностей з-під нафтопродуктів;

- ст.21 ЗУ №2694, група А п.10 Постанови №1107 відсутній дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, обладнання, призначене для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, зазначені у додатку 1 до Технічного регламенту обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016;

- ст.13 ЗУ №2694, п.п.7,8 Порядку №687 в паспортах ємкостей для зберігання ПММ (інв.№2, інв.№4, інв.№5) відсутні відомості щодо проведення первинного технічного огляду;

- ст.13 ЗУ №2694, п.4.2, 4.3 НПА ОП 45.2-7.02 12 п.7 розділу 5 НПАОП 0.00-1.81-18 п.4.2 розділу 4, п.3.29 розділу 5 НПАОП 0.00-1.76-15 відсутня проектна і виконавча документація АЗС (до складу якої входить АГЗП);

- ст.13 ЗУ №2694, п.7.3.8 НПА ОП 0.00-1.21-98 відсутні паспорти індивідуальної експлуатації на вибухозахищене електрообладнання, у яких поряд з паспортними даними зазначаються обсяги ремонтів, результати профілактичних випробувань і заміри параметрів вибухозахисту (ширина і довжина щілини, значення надлишкового тиску та ін), зафіксовані аварії і дефекти, що мали місце в процесі експлуатації, а саме: двигуни вибухозахищені;

- ст.13 ЗУ №2694, п.4.1.2 НПА ОП 0.00-4.11-88 не надані висновки про технічний стан обладнання підвищеної небезпеки, а саме резервуарів РГС, не встановлений термін служби (ресурс) з урахуванням конкретних умов експлуатації;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1 глави 6 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 не пред`явлений журнал обліку обладнання, що працює під тиском;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1 глави 6 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 не пред`явлений журнал обліку обладнання, що працює під тиском;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 2 глави 5 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 на обладнання, що працює під тиском, не заведено ремонтні журнали;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1 глави 1 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 - суб`єкт господарювання, який експлуатує обладнання під тиском, не забезпечує його утримання в справному стані та безпечну експлуатацію, не проведено періодично (не рідше 1 разу на рік) обстеження обладнання під тиском, а саме гідростатистичне випробування робочим тиском, внутрішній та зовнішній огляди;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1.4 розділ 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 відсутні технологічні схеми, які повинні містити допустимі значення тисків і температур ЗВГ із урахуванням їх фізико-хімічних властивостей і вибухонебезпечних характеристик;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1.8 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 відсутні відомості про щозмінні перевірки стану технологічного обладнання, газопроводів, запобіжної арматури, електрообладнання, засобів вимірювань, протиаварійного захисту, блокування АГЗП;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1.11 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 порушуються терміни проведення поточних ремонтів АГЗП (не рідше одного разу на рік). Порушуються терміни перевірки герметичності різьбових і фланцевих з`єднань приладовим методом або за допомогою мильної емульсії;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1.13 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 відсутні відомості про перевірку параметрів настроювання запобіжноскидних клапанів АГЗП і їх регулювання. Відсутнє пломбування ЗСК;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1.17 НПА ОП 0.00-1.76-15 відсутні відомості про проведення гідравлічних випробувань гумотканинних рукавів, які використовують для наповнення балонів автомобілів. Рукави не мають маркування із зазначенням номінального тиску, строків проведеного і чергового гідравлічних випробувань;

- ст.17 ЗУ №1314, п.1 ст.17 манометри, які встановлені на обладнанні АГЗП, у встановленому порядку не пройшли метрологічну повірку;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1.13 розділу 4 НПА ОП 0.00-1.76-15 не наданий експлуатаційний журнал, щодо проведення випробування запобіжних клапанів;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 4.7, п.4.9 розділу 4 НПА ОП 0.00-1.76-15 не проводиться технічне обслуговування газового обладнання, відсутні журнали з відмітками про проведення технічного обслуговування газопроводів та газового обладнання;

- ст.13 ЗУ №2694, додаток 2 до НПА ОП 0.00-5-11-85 не надані наряди-допуски на виконання газонебезпечних робіт;

- ст.13 ЗУ №2694, п.8 Постанови №956 відсутня декларація безпеки об`єкта підвищеної небезпеки;

- ст.13 ЗУ №2694, п. 1 розділу 4 НПА ОП 0.00-1.81-18 не надані журнали нагляду (паспорта) на ємкості ЗВГ; не надані настанови (інструкція) з монтажу і експлуатації;

- ст.21 ЗУ №2694, додаток групи А пп.10,17 Порядку №1107 відсутній дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки, а саме: на заповнення, злив і ремонт цистерн та інших єдностей із зрідженим газом, їх зберігання; злив, очистка, нейтралізація резервуарів та інших єдностей з-під нафтопродуктів;

- ст.21 ЗУ №2694, Постанова №1107 (зі змінами) - відсутній дозвіл на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме на: обладнання, що працює під тиском, яке зазначене у Технічному регламенті обладнання, що працює під тиском, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16.01.2019 №27, а саме на резервуар для зберігання ЗВГ; обладнання призначене для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, зазначені у додатку 1 до Технічного регламенту обладнання та захисних систем, призначених для використання в потенційно вибухонебезпечних середовищах, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28.12.2016 №1055, а саме на колонка роздавальна (бензин, дизельне паливо, ЗВГ), насос для подачі газу);

- ст.13 ЗУ №2694, п.4.2, 4.3 НПАЛП 45.2-7.02-12, п.7 розділу 5 НПА ОП 0.00-1.81-18 відсутня проектна і виконавча документація АЗС (до складу якої входить АГЗП);

- ст.13 ЗУ №2694, п.7.3.8 НПА ОП 26.0-1.21-98 відсутні паспорти індивідуальної експлуатації та вибухозахисщене електрообладнання, у яких поряд з паспортними даними зазначаються обсяги ремонтів, результати профілактичних випробувань і заміри параметрів вибухозахисту (ширина і довжина щілини, значення надлишкового тиску та ін.), зафіксовані аварії і дефекти, що мали місце в процесі експлуатації, а саме: двигуни вибухонебезпечні;

- ст.13 ЗУ №2694, п.4.1.2 НПА ОП 0.00-1.41-88 не надані висновки про технічний стан обладнання підвищеної небезпеки, а саме: резервуарів РГС, не встановлений термін служби (ресурс) з урахуванням конкретних умов експлуатації;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 не пред`явлений журнал обліку обладнання, що працює під тиском;

- ст.13 ЗУ №2694, п.2 глави 5 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 на обладнання, що працює під тиском, не заведено ремонтні журнали;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1 глави 1 розділу 7 НПА ОП 0.00-1.81-18 суб`єкт господарювання, який експлуатує обладнання під тиском, не забезпечує його утримання в спортивному стані та безпечну експлуатацію, не проведено періодично ( не рідше одного разу на рік) обстеження під тиском, а саме гідростатичне випробування робочим тиском, внутрішній та зовнішній огляди;

- ст.13 ЗУ №2694, п.3 глави 2 розділу 8 НПА ОП 0.00-1.81-18 на резервуарах (зав.№232, 147) ЗВГ на видному місці відсутня табличка форматом не менше ніж 300 на 200 мм із зазначенням дозволеного тиску; числа, місця і року наступних внутрішнього (зовнішнього) оглядів і гідроститистичного випробування;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1 розділу 4 НПА ОП 0.00-1.76-15 - відсутні технологічні схеми, які повинні містити допустимі значення тисків і температур ЗВГ із урахуванням їх фізико-хімічних властивостей і вибухонебезпечних характеристик;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1.8 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 відсутні відомості про щозмінні перевірки стану технічного обладнання, газопроводів, запобіжної арматури, електрообладнання, засобів вимірювань, протиаварійного захисту, блокування АГЗП;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1.11 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 порушуються терміни проведення поточних ремонтів АГЗП (не рідше одного разу на рік). Порушуються терміни перевірки герметичності різьбових і фланцевих з`єднань приладовим методом або за допомогою мильної емульсії;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1.13 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 - відсутні відомості про перевірку параметрів настроювання запобіжноскидних клапанів АГЗП і їх регулювання. Відсутнє пломбування ЗСК;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1 статті 17 ЗУ №1314 манометри, які встановлені на обладнанні АГЗПА, у встановленому порядку не пройшли державну метрологічну повірку;

- ст.13 ЗУ №2694, п.1.13 розділу 6 НПА ОП 0.00-1.76-15 не наданий експлуатаційний журнал, щодо проведення випробування запобіжних клапанів;

- ст.13 ЗУ №2694, п.4.7, 4.9 розділу 4 НПА ОП 0.00-1.76-15 не проводиться технічне обслуговування газового обладнання, відсутні журнали з відмітками про проведення технічного обслуговування газопроводів та газового обладнання;

- ст.13 ЗУ №2694, додаток 2 НПА ОП 0.00-5.11-85 не надані наряди-допуски на виконання газонебезпечних робіт.

Посилаючись на те, що описані вище порушення є підставою для застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення робіт підвищеної небезпеки, а саме: газонебезпечних робіт та робіт у вибухонебезпечних зонах; злив, очистка, нейтралізація резервуарів та інших ємностей з-під нафтопродуктів; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м; технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, яке пов`язане з використанням, зберіганням, транспонуванням вибухопожежонебезпечних речовин, порогова маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, які визначено постановою КМУ від 11.07.2002 №956; обладнання та захисні ситеми, призначені для експлуатації (застосування) в потенційно вибуховому середовищі; посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива; заповнення, злив балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним газом, їх зберігання; обладнання, яке експлуатується на АЗК за адресами: Полтавська область, м. Миргород, вул. Миргородських дивізій,11 та м. Кобеляки, вул. Дружби 1Г, позивач звернувся до суду з цим позовом.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд дійшов таких висновків.

Закон України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" від 05.04.2007 № 877-V визначає правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю).

Згідно з частиною 5 статті 4 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" виробництво (виготовлення) або реалізація продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання можуть бути зупинені повністю або частково виключно за рішенням суду.

Відновлення виробництва (виготовлення) або реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг суб`єктами господарювання після призупинення можливе з моменту отримання органом державного нагляду (контролю), який ініціював призупинення, повідомлення суб`єкта господарювання про усунення ним усіх встановлених судом порушень.

Відповідно до частин 1, 2 статті 7 Закону України від 05.04.2007 № 877-V "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" /надалі - Закон №877-V/ для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.

Частиною 7 статті 7 Закону №877-V передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.

Отже, діяльність суб`єкта господарювання, яка пов`язана, в тому числі, з порушенням вимог законодавства з питань охорони праці та промислової безпеки, може бути тимчасово заборонена (зупинена) на підставі рішення адміністративного суду, ухваленого за результатами розгляду позову відповідного компетентного органу державного нагляду (контролю).

За визначеннями, наведеними у статті 1 Закону України "Про охорону праці" № 2694-XII від 14 жовтня 1992 року (надалі - Закон № 2694-XII), охорона праці - це система правових, соціально-економічних, організаційно-технічних, санітарно-гігієнічних і лікувально-профілактичних заходів та засобів, спрямованих на збереження життя, здоров`я і працездатності людини у процесі трудової діяльності; роботодавець - власник підприємства, установи, організації або уповноважений ним орган, незалежно від форм власності, виду діяльності, господарювання, і фізична особа, яка використовує найману працю.

Статтею 31 Закону № 2694-XII передбачено, що державне управління охороною праці здійснюють: Кабінет Міністрів України; центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці; міністерства та інші центральні органи виконавчої влади; Рада міністрів Автономної Республіки Крим, місцеві державні адміністрації та органи місцевого самоврядування.

Права і відповідальність посадових осіб центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці визначені статтею 39 Закону України "Про охорону праці".

Посадові особи центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, мають право, зокрема, безперешкодно відвідувати підконтрольні підприємства (об`єкти), виробництва фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, та здійснювати в присутності роботодавця або його представника перевірку додержання законодавства з питань, віднесених до їх компетенції; видавати в установленому порядку роботодавцям, керівникам та іншим посадовим особам юридичних та фізичних осіб, які відповідно до законодавства використовують найману працю, міністерствам та іншим центральним органам виконавчої влади, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, місцевим державним адміністраціям та органам місцевого самоврядування обов`язкові для виконання приписи (розпорядження) про усунення порушень і недоліків в галузі охорони праці, охорони надр, безпечної експлуатації об`єктів підвищеної небезпеки; забороняти, зупиняти, припиняти, обмежувати експлуатацію підприємств, окремих виробництв, цехів, дільниць, робочих місць, будівель, споруд, приміщень, випуск та експлуатацію машин, механізмів, устаткування, транспортних та інших засобів праці, виконання певних робіт, застосування нових небезпечних речовин, реалізацію продукції, а також скасовувати або припиняти дію виданих ними дозволів і ліцензій до усунення порушень, які створюють загрозу життю працюючих (приписи частини 1 статті 39 Закону України "Про охорону праці").

Згідно з пунктом 1 Положення Про Державну службу України з питань праці, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 11 лютого 2015 р. № 96, Державна служба України з питань праці (Держпраці) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Першого віце-прем`єр-міністра України - Міністра економіки, і який реалізує державну політику у сферах промислової безпеки, охорони праці, гігієни праці, поводження з вибуховими матеріалами промислового призначення, здійснення державного гірничого нагляду, а також з питань нагляду та контролю за додержанням законодавства про працю, зайнятість населення, загальнообов`язкове державне соціальне страхування від нещасного випадку на виробництві та професійного захворювання, які спричинили втрату працездатності, у зв`язку з тимчасовою втратою працездатності, на випадок безробіття (далі - загальнообов`язкове державне соціальне страхування) в частині призначення, нарахування та виплати допомоги, компенсацій, надання соціальних послуг та інших видів матеріального забезпечення з метою дотримання прав і гарантій застрахованих осіб.

Підпунктом 12 пункту 6 цього Положення встановлено, що Держпраці для виконання покладених на неї завдань має право звертатися у передбачених законом випадках до суду.

Відповідно до пункту 7 цього Положення Держпраці здійснює свої повноваження безпосередньо та через утворені в установленому порядку територіальні органи.

На утворені територіальні органи Держпраці може покладати виконання завдань за міжрегіональним принципом.

Частиною 1 статті 21 Кодексу законів про працю України (у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин) передбачено, що роботодавець забезпечує працівнику, умови праці, необхідні для виконання роботи, передбачені законодавством про працю, колективним договором і угодою сторін.

Відповідно до частини 1 статті 13 Закону № 2694-XII роботодавець зобов`язаний створити на робочому місці в кожному структурному підрозділі умови праці відповідно до нормативно-правових актів, а також забезпечити додержання вимог законодавства щодо прав працівників у галузі охорони праці

За приписами статті 27 Закону № 2694-XII нормативно-правові акти з охорони праці - це правила, норми, регламенти, положення, інструкції та інші документи, обов`язкові для виконання.

За приписами статті 21 Закону № 2694-XII (у редакції чинній на час виникнення спірних правовідносин) виробничі будівлі, споруди, машини, механізми, устаткування, транспортні засоби, що вводяться в дію після будівництва (виготовлення) або реконструкції, капітального ремонту тощо, та технологічні процеси повинні відповідати вимогам нормативно-правових актів з охорони праці.

Роботодавець повинен одержати дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл). Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, видає дозволи на безоплатній основі на підставі висновку експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, проведеної експертно-технічними центрами, які належать до сфери управління центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, або незалежними експертними організаціями, які забезпечують науково-технічну підтримку державного нагляду у сфері промислової безпеки та охорони праці. На застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки виробник або постачальник устаткування підвищеної небезпеки отримує дозвіл до прийняття зобов`язань на постачання. Одержання дозволу не вимагається у разі експлуатації (застосування) устаткування підвищеної небезпеки, яке прийнято в експлуатацію з видачею відповідного сертифіката або щодо якого зареєстровано декларацію про готовність до експлуатації, а також у разі реєстрації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці.

Порядок видачі дозволів або відмови в їх видачі, переоформлення, видачі дублікатів, анулювання дозволів центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, проведення або експлуатація (застосування) яких потребує отримання дозволу, та граничні розміри тарифів на проведення експертизи стану охорони праці та безпеки промислового виробництва суб`єкта господарювання, висновок якої є підставою для видачі дозволів, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Строк дії дозволу становить: на виконання робіт або на експлуатацію машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - п`ять років (з подальшим його продовженням); на застосування машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки - безстроково.

Набуття права на виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки може здійснюватися на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці. Переліки видів робіт, машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки, виконання або експлуатація (застосування) яких може здійснюватися на підставі такої декларації, встановлюються Кабінетом Міністрів України.

Центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони праці, протягом 10 робочих днів з дня надходження заяви на одержання дозволу та необхідних документів приймає рішення про видачу дозволу або про відмову в його видачі із зазначенням підстав, визначених цією статтею.

Процедуру видачі або відмови у видачі, переоформлення, анулювання Держпраці та її територіальними органами дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - дозвіл) визначає Порядок видачі дозволів на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 26 жовтня 2011 року № 1107 (надалі - Порядок №1107).

Пунктом 6 Порядку №1107 встановлено, що дозвіл за формою згідно з додатком 1 видається:

роботодавцеві - на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А додатка 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77;

виробникові або постачальникові машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки (далі - виробник або постачальник) - на застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устатковання підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, якщо інша форма оцінки його відповідності, яка є обов`язковою вимогою до нього, не встановлена технічними регламентами.

У разі коли дозвіл на застосування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки отримано виробником або постачальником до прийняття зобов`язань щодо їх постачання, роботодавець може застосовувати зазначені машини, механізми, устатковання на підставі завіреної в установленому законодавством порядку копії дозволу, одержаної від такого виробника або постачальника.

Згідно з пунктом 7 Порядку №1107 дозвіл на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки видається територіальним органом Держпраці за місцем державної реєстрації юридичної особи або фізичної особи - підприємця.

Відповідно до пункту 14 Порядку №1107 дія дозволу поширюється на всю територію України.

Роботодавець, який отримав дозвіл і має намір виконувати роботи підвищеної небезпеки та/або експлуатувати (застосовувати) машини, механізми, устаткування підвищеної небезпеки (у тому числі відокремленим підрозділом), повинен письмово повідомити про це територіальний орган Держпраці за місцем виконання таких робіт та/або експлуатації (застосування) таких машин, механізмів, устаткування не пізніше ніж за десять робочих днів до початку їх виконання та/або експлуатації (застосування) з наданням копії дозволу.

За приписами пункту 21 Порядку №1107 виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі Б додатка 2, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зазначених у групі Б переліку, машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, здійснюються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці за формою згідно з додатком 8.

Декларація подається роботодавцем не пізніше ніж за п`ять робочих днів до початку виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатації машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки. Документи повертаються протягом п`яти робочих днів без розгляду у разі незаповнення полів, зазначення робіт підвищеної небезпеки та машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, які не відповідають вимогам, встановленим цим Порядком та переліком машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77.

Декларація подається роботодавцем або уповноваженою ним особою, надсилається поштою до адміністратора центру надання адміністративних послуг у паперовій формі або в електронній формі через Єдиний державний веб-портал електронних послуг, у тому числі через інтегровану з ним інформаційну систему Держпраці.

Територіальний орган Держпраці здійснює реєстрацію декларацій на безоплатній основі протягом п`яти робочих днів з дня їх отримання.

Відмова в реєстрації декларації не допускається.

У разі зміни відомостей або виявлення суб`єктом господарювання помилки в поданій декларації суб`єкт господарювання в порядку, встановленому цим пунктом для подання декларації, подає оновлену декларацію протягом семи робочих днів з дня настання таких змін або з дня подання декларації в разі виявлення помилки.

Таким чином, на виконання робіт підвищеної небезпеки та на експлуатацію (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки роботодавець повинен одержати дозвіл. При цьому на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А додатка 2, або на експлуатацію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, що зазначені у групі А переліку машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, роботодавець повинен одержати дозвіл за формою згідно з додатком 1, а на виконання робіт підвищеної небезпеки, що зазначені у групі Б додатка 2, експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, зазначених у групі Б переліку, машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, повинен одержати декларацію відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці за формою згідно з додатком 8.

До Видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі дозволу Група А (Додаток 2 до Порядку (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77) відносяться, зокрема:

3. Газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних та/або пожежонебезпечних зонах.

5. Технічний огляд, випробування, експертне обстеження (технічне діагностування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки.

10. Заповнення, злив і ремонт балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, отруйним, вибухонебезпечним та інертним газом, їх зберігання.

20. Вантажно-розвантажувальні роботи за допомогою машин і механізмів.

До Видів робіт підвищеної небезпеки, які виконуються на підставі декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з питань охорони праці Група Б (Додаток 2 до Порядку (в редакції постанови Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77) відносяться, зокрема:

3. Роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 метра.

Перелік машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 3 лютого 2021 р. № 77, до групи А якого відноситься обладнання, що працює під тиском, яке зазначене:

1) у Технічному регламенті обладнання, що працює під тиском, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 16 січня 2019 р. № 27 (Офіційний вісник України, 2019 р., № 9, ст. 325);

2) у пункті 2 Технічного регламенту простих посудин високого тиску, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 28 грудня 2016 р. № 1025 (Офіційний вісник України, 2017 р., № 4, ст. 130).

Матеріалами справи підтверджено, що за результатами перевірки дотримання законодавства у сфері охорони праці, промислової безпеки, гігієни праці, здійснення державного гірничого нагляду, встановлено факти порушення відповідачем вимог чинного законодавства.

Про усунення виявлених порушень позивачем складений обов`язковий до виконання припис від 18.11.2021 №ПЛ4686/1428А/П, з яким директор ОСОБА_2 ознайомлений, примірник цього припису отримав 18 листопада 2021 року.

До суду не надано доказів оскарження результатів планової перевірки, зокрема, припису управління Держпраці у Полтавській області від 18.11.2021 №ПЛ4686/1428А/П.

Суд враховує, що статтею 3 Конституції України передбачено, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю.

Таким чином, суд вважає, що виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатація (застосування) машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки без отримання відповідного дозволу та виконання робіт підвищеної небезпеки та експлуатація (застосування) машин, механізмів та устаткування підвищеної небезпеки за відсутності декларації відповідності матеріально-технічної бази вимогам законодавства з охорони праці, обов`язок щодо отримання яких роботодавцем встановлений законом, створюють реальну небезпеку для життя і здоров`я працівників та порушують права осіб на належні, безпечні і здорові умови праці.

Суд вважає за необхідне зазначити, що зупиненню підлягає не діяльність суб`єкта господарювання в цілому, а лише використання обладнання та виконання певних робіт, використання та виконання яких потребує дозволу чи декларації.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до частини першої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення.

Відповідач доказів вжиття дієвих заходів щодо усунення порушень вимог чинного законодавства суду не надав.

З урахуванням наведеного, зважаючи на підтвердження у ході судового розгляду справи допущення відповідачем факту порушення вимог чинного законодавства та відсутність належних, достовірних і достатніх доказів усунення таких порушень, суд вважає за доцільне застосувати до відповідача заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення робіт підвищеної небезпеки.

Відтак, позов управління Держпраці у Полтавській області належить задовольнити.

Згідно з частиною другою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки відповідні витрати у справі відсутні, підстав для їх розподілу немає.

На підставі викладеного, керуючись статтями 6-9, 72-77, 241-246, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Адміністративний позов Управління Держпраці у Полтавській області (код ЄРДПОУ 39777136, вул. Пушкіна, 119, м. Полтава, 36014) до Товариства з обмеженою відповідальністю "Велес ДХ" ( код ЄРДПОУ 43174952, вул.Миргородських дивізій,1 Г, м. Миргород, Полтавська область, 37600) про застосування заходів реагування у сфері державного нагляду (контролю) задовольнити.

Застосувати до Товариства з обмеженою відповідальністю "Велес ДХ" ( код ЄРДПОУ 43174952) заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю) шляхом зупинення виконання робіт: газонебезпечних робіт та робіт у вибухонебезпечних зонах; злив, очистка, нейтралізація резервуарів та інших ємностей з-під нафтопродуктів; роботи, що виконуються на висоті понад 1,3 м; технічне обслуговування машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, яке пов`язане з використанням, зберіганням, транспонуванням вибухопожежонебезпечних речовин, порогова маса яких дорівнює або перевищує значення нормативів порогових мас, які визначено постановою КМУ від 11.07.2002 №956; обладнання та захисні ситеми, призначені для експлуатації (застосування) в потенційно вибуховому середовищі; посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива; заповнення, злив балонів, контейнерів, цистерн та інших ємностей із стисненим, зрідженим, вибухонебезпечним газом, їх зберігання; обладнання, яке експлуатується на АЗК за адресами: Полтавська область, м. Миргород, вул. Миргородських дивізій,11 та м. Кобеляки, вул. Дружби 1Г - до усунення порушень.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною 8 статті 18, частинами 7-8 статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя С.С. Бойко

Дата ухвалення рішення31.07.2022
Оприлюднено12.08.2022
Номер документу105663595
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо охорони праці

Судовий реєстр по справі —440/18349/21

Рішення від 31.07.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

Ухвала від 29.12.2021

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

С.С. Бойко

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні