25.07.2022
Провадження №2/389/637/21
ЄУН 398/186/20
Р І Ш Е Н Н Я
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
25 липня 2022 року Знам`янський міськрайонний суд
Кіровоградської області
у складі:
головуючого судді Українського В.В.,
за участю секретаря судового засідання Гой І.С.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовною заявою ОСОБА_1 до Олександрійської міської ради Кіровоградської області, третя особа на стороні позивача: ПП «Геокадастровий центр», треті особи на стороні відповідача: Державний реєстратор Центру надання адміністративних послуг Олександрійської міської ради Кіровоградської області Авраменко Наталія Михайлівна, управління Держгеокадастру у Олександрійському районі Кіровоградської області, фізична особа-підприємець ОСОБА_2 , Обслуговуючий кооператив «Садівницьке товариство «Урожайне» та Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії ,-
В С Т А Н О В И В:
ОСОБА_1 звернувся в суд з позовом, в якому просить: визнати протиправною бездіяльність Олександрійської міської ради Кіровоградської області щодо розгляду його заяви від 31.01.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки, як учаснику антитерористичної операції, у власність для ведення садівництва, площею 0,1138 га, кадастровий номер 3510300000:15:745:0003 на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина») в м.Олександрія Кіровоградської області;
-зобов`язати Олександрійську міську раду Кіровоградської області затвердити проект
землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_3 для ведення садівництва площею 0,1138 га, кадастровий номер 3510300000:15:745:0003 на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина») в м.Олександрія Кіровоградської області; визнати протиправним та скасувати в частині п.6.2 рішення Олександрійської міської ради Кіровоградської області від 23.06.2017 року №313 «Про відведення земельних ділянок у постійне користування, тимчасове користування на умовах строкового сервітуту, у власність (у т.ч. шляхом викупу) та в оренду, поділ (об`єднання) земельних ділянок, проведення земельних торгів, перегляд плати за землю»;
-зобов`язати Олександрійську міську раду Кіровоградської області затвердити проект
землеустрою щодовідведення земельноїділянки увласність ОСОБА_1 для веденнясадівництва площею0.1138га зкадастровим номером 3510300000:15:745:0003, яка розташована на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія. Кіровоградська область;
-визнати недійсним з моменту укладення договір на виконання робіт від 19.12.2017
року №19-12-17-02;
-скасувати державну реєстрацію земельних ділянок комунальної власності від
21.12.2017 року для колективного садівництва (01.06), земельні ділянки утворені шляхом об`єднання раніше сформованих земельних ділянок:
кадастровий номер: 3510300000:15:745:0004 площею 0,3503 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:657:0037 площею 9,9850 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:724:0004 площею 0,1049 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:724:0005 площею 0,3197 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:752:0003 площею 0,2399 га;
-скасувати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майноземельних ділянок
комунальної власності для колективного садівництва (01.06):
кадастровий номер: 3510300000:15:745:0004 площею 0,3503 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:657:0037 площею 9,9850 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:724:0004 площею 0,1049 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:724:0005 площею 0,3197 га;
кадастровий номер: 3510300000:15:752:0003 площею 0,2399 га;
-визнати протиправним та скасувати рішення Олександрійської міської ради
Кіровоградської області 23.01.2018 року № 430 «Про проведення земельних торгів»;
-скасувати державну реєстрацію земельної ділянки комунальної власності від
28.12.2017 року для колективного садівництва (01.06), земельна ділянка утворена шляхом об`єднання раніше сформованих земельних ділянок. кадастровий номер 3510300000:15:657:0041, площею 10,9997 га;
- скасувати державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно від 23.01.2018 року земельної ділянки комунальної власності для колективного садівництва (01.06) кадастровий номер 3510300000:15:657:0041. площею 10,9997 га;
- скасувати результати земельного аукціону від 14.05.2018 року № 11384, лот № 22168, щодо продажу права оренди терміном на 20 років на земельну ділянку площею 10,9997 га. кадастровий номер 3510300000:15:657:0041;
- визнати недійсним договір оренди земельної ділянки укладений з переможцем земельного аукціону від 14.05.2018 року № 11384, лот № 22168;
- привести в первинний стан земельну ділянку площею 10.9997 га, кадастровий номер 3510300000:15:657:0041 шляхом повернення їй кадастрового номеру 3510300000:15:745:0003, площі 0.1138 га, в межах та координатах, які вона мала до об`єднання з цільовим призначенням для ведення садівництва.
Свої вимогимотивував тим,що вінє учасникомбойових дійта згіднозакону маєправо наотримання земельноїділянки уприватну власність.Для цьоговін звернувсядо відповідачаіз відповідноюзаявою пронадання дозволуна розробкупроекту землеустроющо довідведення увласність земельноїділянки дляведення садівництва, площею 0,1138 га. на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія, Кіровоградської області.
Беручи доуваги,що місячнийстрок здня реєстраціїзазначеної вищезаяви минув,керуючись ч.7ст.118Земельного кодексуУкраїни Позивачуклав договір№ 17/09від 03.09.2015з Приватнимпідприємством «Гео-кадастровийцентр» провиготовлення проекту землеустрою щодовідведення увласність земельноїділянки.За результатомукладеного договорувиготовлено проектземлеустрою щодовідведення увласність земельноїділянки дляведення садівництва, площею 0,1138 га. на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія Кіровограда область.
Після погодження Управлінням Держгеокадастру в Олександрійському зазначений проект землеустрою подано разом з іншими документами до Державного кадастрового реєстратора Управління Держгеокадастру у Олександрійському районі.
26листопада 2015року Олександрійськаміська радаКіровоградської областіприйняла рішення,яким відмовила упогодженні ОСОБА_1 у власністьмісця розташуванняземельної ділянкиорієнтовною площею0,1138га (ут.ч.площею 0.1138з сільськогосподарськіугіддя,пасовища)на колишніхвідвалах Байдаківськоговуглерозрізу біляобслуговуючого кооперативу«Садівницьке товариство«Черемшина» дляведення садівництваза рахунокземель запасусільськогосподарського призначенняОлександрійської міськоїради та у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
31.03.2016 Державним кадастровим реєстратором Управління Держгеокадастру у Олександрійському районі Кіровоградської області зареєстровано земельну ділянку комунальної власності, сільськогосподарського призначення,для веденняіндивідуального садівництва, площею 0,1138 га. та присвоєно кадастровий номер 3510300000:15:745:0003.
31.01.2017року Позивачембуло поданоВідповідачу заявупро затвердженняпроекту землеустроющодо відведенняземельної ділянкигромадянину ОСОБА_1 .Зазначена заява відповідачем була проігнорована.
Крім того,з 2017року відповідач встиг двічі протиправно об`єднати декілька земельних ділянок, в тому числі і земельну ділянку на яку претендує Позивач, в один масив, виставити її на земельний аукціон та продати право оренди на 20 років.
Так, 23 червня 2017 року відповідач приймає рішення №313 «Про відведення земельних ділянок у постійне користування, тимчасове користування на умовах строкового сервітуту, у власність (у т.ч. шляхом викупу) та в оренду, поділ (об`єднання) земельних ділянок, проведення земельних торгів, перегляд плати за землю», яке відповідач вважає незаконним.
21.12.2017на підставізаявки Відповідача№ ЗВ-3505846242017Управлінням Держземагентствав Олександрійськомурайоні здійсненореєстрацію земельноїділянки кадастровийномер:3510300000:15:745:0004Площею 0.3503га.,для колективногосадівництва (01.06),земельна ділянкаутворена шляхомоб`єднанняраніше сформованихземельних ділянок.Так само було здійснено реєстрацію земельних ділянок кадастровий номер: 3510300000:15:657:0037 - 9.9850 га. 3510300000:15:724:0004 - 0.1049 га. 3510300000:15:724:0005 - 0.3197 га, 3510300000:15:752:0003 - 0.2399 га., що порушує право на земельну ділянку невизначеного кола осіб.
Далі, вказані вище земельні ділянки об`єднані в одну із присвоєнням кадастрового номеру 3510300000:15:657:0041 площею 10,9997 га, право власності на яку зареєстроване за Олександрійською міською радою 23.01.2018.
14.05.2018 проведено земельний аукціон №11384, за результатами якого Відповідач продав право оренди на 20 років на земельну ділянку площею 10.9997 га (кадастровий номер 3510300000:15:657:0041) та уклав договір оренди ділянки з переможцем земельних торгів з розміром річної плати за користування ділянкою 6014.18 грн.
Проведення і результат земельного аукціону та укладення договору оренди ділянки з переможцем земельних торгів є похідними від рішення Відповідача № 313 від 5 червня 2017 року, а тому теж підлягають скасуванню.
Представник відповідачанадав відзивна позовнузаяву,відповідно доякого заперечивпроти задоволенняпозовних вимог.Заперечення обґрунтувавтим,що позивачне надавдо судужодного доказу,що підтверджувалоб бездіяльностізі сторониОлександрійської міськоїради,оскільки намомент зверненняпозивача з заявоюпро затвердженняпроекту землеустроювід 31.01.2017було прийняторішення № 1805 від 26.11.2015яке діялоі невтратило своючинність досьогоднішнього днявідповідно до розділу7пункту 21 якого ОСОБА_3 відмовлено упогодженні увласність місцярозташування земельноїділянки орієнтовною площею 0,1138га на колишніх відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»). Крім того позивачу ОСОБА_1 11.03.2017 надана відповідь в якій повідомлено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки не відповідає вимогам законодавства, а тому затвердити такий проект землеустрою Олександрійська міська рада не має підстав.
Земельна ділянка, як об`єкт цивільних прав, була сформована та зареєстрована у державному земельному кадастрі, де визначено форму власності як комунальну, тому Олександрійська міська рада, як власник, мала повне право розпоряджатися своїм майном на власний розсуд.
Також позивач не зазначив ні однієї підстави для визнання Договору виконання робіт від 19 грудня 2019 року № 19-12-17-02, недійсним з моменту укладення. Договір на виконання робіт від 19 грудня 2019 року № 19-12-17-02, утратив свою чинність фактом виконання робіт, а тому неможливо визнати недійсним договір який втратив свою чинність. Позивач не зазначив яким чином укладений Договір на виконання робіт від 19 грудня 2019 року № 19-12-17-02, стороною якого ОСОБА_1 не являється і як саме вказаний договір порушує права та інтереси позивача.
Позивач не обґрунтував своє відношення та наявність будь яких прав щодо земельних ділянок за кадастровими номерами: 3510300000:15:745:0004 площею 0.3503 га; 3510300000:15:657:0037 площею 9.9850 га; 3510300000:15:724:0004 площею 0.1049 га; 3510300000:15:724:0005 площею 0.3197 га; 3510300000:15:752:0003 площею 0.2399 га. Відповідно скасовувати державну реєстрацію вказаних земельних ділянок до яких позивач не має жодного відношення є прямим порушення вимог чинного законодавства, а тому заявлені позовні вимоги є незаконними.
Також ОСОБА_1 не зазначив у позовній заяві, які його права та інтереси порушує рішення Олександрійської міської ради від 23.01.2018 «Про проведення земельних торгів» і в чому полягає незаконність прийнятого Олександрійською міською радою рішення.
Позивач просить скасувати державну реєстрацію земельної ділянки комунальної власності від 28.12.2017 для колективного садівництва утворена шляхом об`єднання за кадастровим номером 3510300000:15:657:0041 площею 10.9997 га, однак не зазначає правові підстави скасування державної реєстрації земельної ділянки, так само як і не обґрунтовує в чому саме полягає порушення його прав та інтересів. Теж саме стосується і договору оренди вказаної земельної ділянки.
Також відсутні підстави для задоволення позовної вимоги про приведення у первинний стан земельної ділянки шляхом повернення кадастрового номеру 3510300000:15:745:0003. Поновлення у державному земельному кадастрі запису про державну реєстрацію земельної ділянки не передбачено чинним законодавством, в свою чергу за заявою власника (чи органу, який діє від імені власника - держави) здійснюється державна реєстрація земельної ділянки з присвоєнням системою чергового порядкового кадастрового номера.
Позивач в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, просив проводити розгляд справи без його участі, вимоги позову підтримав та просить його задовольнити.
Відповідач в судове засідання не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений належним чином, причини неявки не повідомив.
Треті особи в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином, надали заяви про розгляд справи без їх участі.
Повно, всебічно та об`єктивно дослідивши у судовому засіданні матеріали справи, суд вважає позов частково обґрунтованим і таким, що підлягає частковому задоволенню за таких підстав.
Частинами 1, 2 статті 2 ЦПК України визначено, що завданням цивільного судочинства є справедливий, неупереджений та своєчасний розгляд і вирішення цивільних справ з метою ефективного захисту порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб, інтересів держави. Суд та учасники судового процесу зобов`язані керуватися завданням цивільного судочинства, яке превалює над будь-якими іншими міркуваннями в судовому процесі.
Згідно з ч.1 ст.4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів.
Відповідно до ч. ч. 1 та 2 ст. 11 ЦК України, цивільні права та обов`язки виникають із дій осіб, що передбачені актами цивільного законодавства, а також із дій осіб, що не передбачені цими актами, але за аналогією породжують цивільні права та обов`язки.
Матеріалами справи встановлено, що 01.07.2015 ОСОБА_1 звернувся до Олександрійської міської ради Кіровоградської області з заявою про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва, площею 0,1138 га, на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія, Кіровоградська область. До заяви додано копії паспорту та ідентифікаційного коду ОСОБА_1 , графічні матеріали, на яких зазначене бажане місце розташування земельної ділянки, схема зовнішніх меж земельної ділянки, копія посвідчення учасника бойових дій. Заява з додатками одержана Олександрійською міською радою 08.07.2015 та зареєстрована за вхідним номером № НОМЕР_1 .
Олександрійська міська рада відповідно до ст.118 ЗК України у місячний строк не розглянула заяву ОСОБА_1 і не надала дозвіл на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а, також, не надала мотивовану відмову у його наданні. Тому ОСОБА_1 , керуючись «принципом мовчазної згоди», прописаним у ч.7 ст.118 ЗК України, 03.09.2015 уклав з ПП «Гео-Кадастровий центр» договір №17/09 на розроблення проектно-технічної документації із землеустрою, за яким ПП «Гео-кадастровий центр» зобов`язалося розробити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1138 га, на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія.
03.09.2015 в межах, визначеного ст.118 ЗК України місячного строку, ОСОБА_1 направив Олександрійській міській раді повідомлення про виготовлення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки для ведення садівництва, площею 0,1138 га, на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія, до якого додано копію договору на розроблення проектно-технічної документації із землеустрою та копію заяви. Повідомлення з додатками Олександрійською міською радою одержано 09.09.2015 та зареєстровано за вхідним номером 242.
У жовтні 2015 року ПП «Гео-Кадастровий центр» виготовлено на замовлення ОСОБА_1 проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність ОСОБА_1 для ведення садівництва на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія Кіровоградської області. В березні 2016 року ОСОБА_1 звернувся до державного кадастрового реєстратора із заявою про державну реєстрацію земельної ділянки. 31.03.2016 року Державним реєстратором Управління Держгеокадастру в Олександрійському районі Кіровоградської області Донченком Я.О. проведено реєстрацію земельної ділянки згідно поданого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність для ведення садівництва.
31.01.2017 ОСОБА_1 подано відповідачу заяву про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки у власність для ведення садівництва, площею 0.1138 га, кадастровий номер 3510300000:15:745:0003 на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина»), м. Олександрія, Кіровоградська область. До зазначеної вище заяви в якості додатків долучено: копію паспорту та ідентифікаційного коду; оригінал проекту землеустрою, примірник № 2; копію витягу з Державного земельного кадастру; копію рішення Кіровоградського окружного адміністративного суду.
Будь-яке рішення на подану заяву ОСОБА_1 про затвердження проекту землеустрою відповідачем не приймалося.
Також матеріалами справи встановлено, що рішенням Олександрійської міської ради від 26.11.2015 за №1805 відмовлено у погодженні ОСОБА_1 у власність місця розташування земельної ділянки, орієнтовною площею 0,1138 га (у тому числі площею 0,1138 га сільськогосподарські угіддя, пасовища) на колишніх відвалах Байдаківського вуглерозрізу біля обслуговуючого кооперативу «Садівницьке товариство «Черемшина» для ведення садівництва за рахунок земель запасу сільськогосподарського призначення Олександрійської міської ради та у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
23 червня 2017 року Олександрійська міська рада прийняла рішення № 313 «Про відведення земельних ділянок у постійне користування, тимчасове користування на умовах строкового сервітуту, у власність (у т.ч. шляхом викупу) та в оренду, поділ (об`єднання) земельних ділянок, проведення земельних торгів, перегляд плати за землю».
Пунктом 6.2.вказаного рішеннявирішено доповнитиперелік земельнихділянок дляпродажу праваїх оренди(власності)на конкурентнихзасадах (шляхомаукціону),затверджений рішеннямміської радивід 10лютого 2012року №507,земельною ділянкоюна бувшихвідвалах Байдаківеькоговуглерозрізу,для веденняколективного садівництва,спосіб паданняземельної ділянкина конкурентнихзасадах -торги зпродажу праваоренди,терміном на20років,орієнтовна площаземельної ділянки11га.Також включенодо перелікуземельних ділянокдля продажуправа наних наземельних торгахземельну ділянкуна бувшихвідвалах Байдаківськоговуглерозрізу.Крім іншого,надано дозвілуправлінню приватизації,оренди майната земліміської радина розробкутехнічної документаціїіз землеустроющодо об`єднанняземельних діляноккомунальної власності: площею 0,1138 га для садівництва (кадастровий номер 3510300000:15:745:0003), площею 0.1166 га для садівництва (кадастровий номер 3510300000:15:745:0002) та площею 0.1200 га для садівництва (кадастровий номер 3510300000:15:745:0001), об`єднаній земельній ділянці площею 0.3504 га встановити КВЦПЗ - А.01.06.
Відповідно довитягу зДержавного земельногокадастру проземельну ділянку№ НВ-3505223052017,відділ вОлександрійському районіГоловного управлінняДержгеокадастру уКіровоградській області28.12.2017зареєстрував земельнуділянку комунальноївласності, для колективного садівництва, площею 10.9997 га (кадастровий номер 3510300000:15:657:0041). Державна реєстрація земельної ділянки проведена на підставі технічної документації із землеустрою щодо поділу та об`єднання земельних ділянок від 19.12.2017.
Відповідно до рішення Олександрійської міської ради від 23.01.2018 № 430 «Про проведення земельних торгів», відповідач вирішив затвердити технічну документацію із землеустрою на земельну ділянку на бувшихвідвалах Байдаківськоговуглерозрізу площею10.9997га (кадастровий3510300000:15:657:0041) для колективногосадівництва. Управлінню приватизації, оренди майна та землі міської ради організувати проведення земельних торгів на право укладення договору оренди земельної ділянки на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу площею 10.9997 га (кадастровий номер 3510300000:15:657:0041 для колективного садівництва терміном на 20 років.
23.01.2018 зареєстроване право комунальної власності на земельну ділянку площею 10.9997 га (кадастровий 3510300000:15:657:0041) за Олександрійською міською радою, що підтверджується витягом з Державного реєстру речових на нерухоме майно про реєстрацію права власності № 111471210.
20 березня 2018 року проведені земельні торги (аукціон) №10522 по продажу права оренди земельної ділянки площею 10,9997 га для колективного садівництва розташована в М.Олександрія кіровоградської області на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу кадастровий 3510300000:15:657:0041. За результатами проведення аукціону, із переможцем - Обслуговуючим кооперативом «Садівницьке товариство «Урожайне», 14 травня 2018 року укладено договір оренди земельної ділянки строком на 20 років.
Постановою Кіровоградськогоокружного адміністративногосуду від03листопада 2016року,яка залишенабез змінухвалою Дніпропетровськогоапеляційного адміністративногосуду від26січня 2017року,відмовлено узадоволені позовуОлександрійської міськоїради Кіровоградськоїобласті провизнання протиправнимидій щодоздійснення державноїреєстрації земельноїділянкикадастровий номер3510300000:15:745:0003за заявою ОСОБА_1 рішеннями судівпершої таапеляційної інстанціївстановлено,що ОСОБА_1 було виконано всі умови, передбачені ч.7 ст.118 ЗК України, відповідно до договору з ПП «Гео-Кадастровий центр» від 03.09.2015 року №17/09 замовлено виготовлення проекту землеустрою, який виготовлено у 2015 році.
З тексту рішення Олександрійської міської ради від 26.11.2015 року №1805 не вбачається з яких підстав, передбачених ч.7 ст.118 ЗК України ОСОБА_1 було відмовлено у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Зазначено, що, оскільки, проект землеустрою був виготовлений з мовчазної згоди Олександрійської міської ради, що не суперечило законодавству, у державного реєстратора Управління Держгеокадастру в Олександрійському районі Кіровоградської області не було підстав вважати, що подані на реєстрацію документи не відповідають вимогам законодавства.
Вирішуючи спір по суті, суд зазначив, що за результатами здійснення державної реєстрації спірної земельної ділянки (формування земельної ділянки), вказаній земельній ділянці присвоєний кадастровий номер та ділянка продовжує перебувати у комунальній власності Олександрійської міської ради.
Стаття 14 Конституції України гарантує право власності на землю. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Законом, який регулює земельні правовідносини, є Земельний кодекс України від 25.10.2001 року №2768-III (далі - ЗК України), а також прийняті відповідно до Конституції України та цього Кодексу нормативно-правові акти.
Відповідно до п.б ч.1 ст.81 ЗК України громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі, зокрема, безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Частинами 1-3 ст.116 ЗК України встановлено, що громадяни набувають права власності земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону.
Набуття права на землю громадянами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно частин восьмої-десятої статті 118 Земельного кодексу України (чинної на час виникнення спірних відносин) проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Відповідно до ст.186-1 ЗК України (редакція якої діяла на час звернення із клопотанням про затвердження проекту землеустрою) органи, зазначені в частинах 1-3 цієї статті, зобов`язані протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації. У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
У висновку про відмову погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки органами, зазначеними в частинах першій - третій цієї статті, має бути надано вичерпний перелік недоліків проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та розумний строк для усунення таких недоліків (який за письмовим проханням розробника проекту може бути продовжений). Органами, зазначеними в частинах 1-3 цієї статті, може бути відмовлено у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки лише у разі, якщо не усунено недоліки, на яких було наголошено у попередньому висновку. Не можна відмовити у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки з інших причин чи вказати інші недоліки.
Частина 9 ст.118 ЗК України встановлює, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Статтею 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України. Законом України «Про центральні органи виконавчої влади» визначено, що діяльність міністерств та інших центральних органів виконавчої влади, в тому числі і відповідача, ґрунтується на принципах верховенства права, забезпечення дотримання прав і свобод людини і громадянина, безперервності, законності, забезпечення єдності державної політики, відкритості та прозорості, відповідальності.
На підставі ч.1 ст.10 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 року №280/97-ВР (далі - Закон №280/97-ВР) сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Пунктом 34 ч.1 ст.26 Закону №280/97-ВР передбачено, що виключно на пленарних засіданнях сільської, селищної, міської ради вирішуються такі питання, як вирішення відповідно до закону питань регулювання земельних відносин.
Відповідно до частин 1, 2 ст.59 Закону № 280/97-ВР рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Тобто, питання щодо земельних відносин відповідач має вирішувати за наслідками розгляду відповідного клопотання на пленарному засіданні.
Однак, з матеріалів справи вбачається, що відповідач, отримавши клопотання позивача від 31.01.2017, не здійснив своєчасного його розгляду у строк, визначений ч.9 ст. 118 ЗК України.
Суд звертає увагу, що у даній справі відповідач за наслідками розгляду заяви позивача у силу вимог Земельного кодексу України та Закону України «Про місцеве самоврядування» був зобов`язаний прийняти відповідне управлінське рішення, у той час як останній своєчасно не прийняв рішення про затвердження проекту землеустрою чи про відмову у такому затвердженні.
Відтак, не прийняття належним чином оформленого рішення відповідачем про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність чи відмову у його затвердженні, свідчить про допущення відповідачем протиправної бездіяльності, тому суд вважає визнати протиправною бездіяльність відповідача щодо розгляду заяви позивача та зобов`язати її розглянути із прийняттям відповідного рішення.
Щодо інших вимог позивача, то суд вважає відмовити в їх задоволенні виходячи з наступного.
Відповідно до частини першої статті 79 ЗК України, земельна ділянка - це частина земної поверхні з установленими межами, певним місцем розташування, з визначеними щодо неї правами.
Відповідно до ч.ч. 1 - 5 ст. 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів.
Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
Статтею 319 ЦК Українивизначено, що власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону. При здійсненні своїх прав та виконанні обов`язків власник зобов`язаний додержуватися моральних засад суспільства.
Згідно ч.1ст.321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні.
Згідно зістаттею 328 ЦК Україниправо власності набувається на підставах, що не заборонені законом, зокрема із правочинів. Право власності вважається набутим правомірно, якщо інше прямо не випливає із закону або незаконність набуття права власності не встановлена судом.
Обираючи спосіб захисту порушеного права, слід зважати й на його ефективність з точки зору статті 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.
Стаття 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) гарантує, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження.
Під ефективним засобом (способом) необхідно розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект. Тобто ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам.
Таким чином, виходячи з того, що відповідачем не розглянута заява позивача та не прийнято будь-яке рішення за результатами розгляду, інші вимоги позивача є передчасними та не можуть бути розглянуті до вирішення питання про розгляд заяви про затвердження проекту землеустрою та винесення відповідного рішення.
На підставі викладеного та керуючись ст.ст. ст. 259, 263, 265, 273, 354 ЦПК України, суд, -
У Х В А Л И В:
Позов ОСОБА_1 задовольнити частково.
Визнати протиправною бездіяльність Олександрійської міської ради Кіровоградської області щодо розгляду заяви ОСОБА_1 від 31.01.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки, як учаснику антитерористичної операції, у власність для ведення садівництва, площею 0,1138 га, кадастровий номер 3510300000:15:745:0003 на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина») в м. Олександрія Кіровоградської області;
Зобов`язати Олександрійську міську раду Кіровоградської області на найближчому пленарному засіданні розглянути заяву ОСОБА_1 від 31.01.2017 про затвердження проекту землеустрою щодо відведення йому земельної ділянки, як учаснику антитерористичної операції, у власність для ведення садівництва, площею 0,1138 га, кадастровий номер 3510300000:15:745:0003 на бувших відвалах Байдаківського вуглерозрізу (біля СГТ «Черемшина») в м. Олександрія Кіровоградської області та прийняти рішення.
В задоволенні інших вимог позову відмовити.
Судові витрати віднести на користь держави.
На рішення суду може бути подана апеляційна скарга до Кропивницького апеляційного суду в тридцятиденний строк з дня його проголошення. Учасник справи, якому повне рішення суду не були вручені у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження: на рішення суду - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Позивач ОСОБА_1 місце проживання АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_2 .
Відповідач Олександрійська міська рада Кіровоградської області місце знаходження м. Олександрія Кіровоградської області просп. Соборний, 59, код ЄДРПОУ 33423535.
Третя особа на стороні позивача ПП «Геокадастровий центр» місце знаходження м. Олександрія Кіровоградської області вул. Першотравнева, 33код ЄДРПОУ 36360578
Третя особа на стороні відповідача Державний реєстратор Центру надання адміністративних послуг Олександрійської міської ради Кіровоградської області Авраменко Наталія Михайлівна місце знаходження м. Олександрія Кіровоградської області просп. Соборний, 59.
Третя особа на стороні відповідача управління Держгеокадастру у Олександрійському районі Кіровоградської області, місце знаходження м. Олександрія Кіровоградської області просп. Соборний, 59, код ЄДРПОУ 39840841.
Третя особана сторонівідповідача фізична особа-підприємець ОСОБА_2 , місце знаходження АДРЕСА_2 , РНОКПП НОМЕР_3 .
Третя особа на стороні відповідача Обслуговуючий кооператив «Садівницьке товариство «Урожайне», місце знаходження м. Олександрія Кіровоградської області вул.Таврійська,30а, код ЄДРПОУ 41432675
Третя особана сторонівідповідача Головне управління Держгеокадастру у Кіровоградській області місце знаходження Кропивницький вул. Академіка Корольова,26.
Повний текст рішення складений 11.08.2022.
Суддя В.В.Український
Суд | Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області |
Дата ухвалення рішення | 24.07.2022 |
Оприлюднено | 15.08.2022 |
Номер документу | 105709968 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них |
Цивільне
Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Український В. В.
Цивільне
Знам’янський міськрайонний суд Кіровоградської області
Український В. В.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Цивільне
Олександрійський міськрайонний суд Кіровоградської області
Бугайченко Т. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні