ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
12 серпня 2022 рокуСправа № 160/3920/22
Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Верба І.О., розглянувши у письмовому провадженні у місті Дніпрі адміністративну справу за адміністративним позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
І. ПРОЦЕДУРА
1. 18.02.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла, сформована у системі «Електронний суд» представником Гудима Тетяною Володимирівною, позовна заява Товариства з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР» до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області, Державної податкової служби України про:
-визнання протиправним та скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.02.2021 № 3768405/41485342 про відмову у реєстрації ПН № 7 від 14.12.2021, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР»;
-зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 14.12.2021, датою подання для реєстрації, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР».
2.Ухвалою від 30.06.2022 позовну заяву залишено без руху із наданням строку для усунення недоліків.
3. 07.07.2022 засобами поштового зв`язку до суду надійшла заява позивача про усунення недоліків адміністративного позову із виправленим адміністративним позовом, у якому викладений наступний зміст позовних вимог:
-визнати протиправним та скасувати рішення комісії Головного управління ДПС у Дніпропетровській області від 08.02.2022 № 3768405/41485342 про відмову у реєстрації ПН № 7 від 14.12.2021, складеної Товариством з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР»;
-зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 7 від 14.12.2021, датою подання для реєстрації, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР».
4.Ухвалою суду від 12.07.2022 прийнято позов до розгляду, відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін, учасникам справи надано строк для подання заяв по суті спору, витребувано докази у позивача.
5. 28.07.2022 засобами електронного зв`язку та 29.07.2022 через канцелярію суду від ГУ ДПС у Дніпропетровській області та ДПС України надійшли відзиви на позовну заяву.
6. 09.08.2022 представник позивача надав витребувані докази.
ІІ. ДОВОДИ ПОЗИВАЧА
7.ТОВ «Будгарант КР» при наявності першої події в оподатковуваних операціях вчинив дії у повній відповідності, 14.12.2021 була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна № 7 на загальну суму коштів, що були перераховані генпідрядником ТОВ «БК Метком Інвест» у якості передплати по договору субпідряду № 07/12-1, з урахуванням податку на додану вартість 300000 грн.
8.Позивачем направлені пояснення із підтверджуючими документами, однак відповідачем прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної, яке позивач вважає необґрунтованим та таким, що підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
9.Надані контролюючому органу документи повністю підтверджували реальність здійснення господарської операції.
ІІІ. ДОВОДИ ВІДПОВІДАЧІВ
ГУ ДПС у Дніпропетровській області
10.Відповідач проти позову заперечив повністю, із посиланням на норми Порядку № 1165 та Порядку № 520 зазначив про правомірність прийнятого рішення про відмову у реєстрації податкової накладної у зв`язку із тим, що ТОВ «Будгарант КР» надано неповний пакет документів для реєстрації податкової накладної від 14.12.2021 № 7.
11.Так, згідно пункту 10.4 договору субпідряду від 07.12.2021 № 07/12-1, який укладено між ТОВ «БК «Метком Інвест» та ТОВ «Будгарант КР» зазначено, що невід`ємною частиною договору є додатки: договірна ціна (специфікація), календарний графік, правила техніки та безпеки та штрафні санкції, які не надані до договору субпідряду.
12.Не надано первинні документи на придбання матеріалів для виконання робіт, погоджений перелік працівників, які будуть виконувати роботи на території замовника ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг».
13.Крім того, відсутня інформація про наявну у ТОВ «Будгарант КР» спеціальну будівельну техніку для виконання будівельних робіт, в 20-ОПП вказані лише офіс.
ДПС України
14.Відповідач проти позову заперечив повністю та зазначив, що для ухвалення рішення про зобов`язання зареєструвати податкову накладну, суд повинен перевірити той факт, що податкова накладна яка була подана позивачем відповідає всім критеріям відповідно до пункту 12 Порядку № 1246 і її можливо зареєструвати у ЄРПН.
15.Реєстрація податкових накладних/розрахунків коригування в ЄРПН є дискреційними повноваженнями та виключною компетенцією уповноваженого органу.
ІV. ОБСТАВИНИ СПРАВИ
16.ТОВ «Будгарант КР» (код 41485342) зареєстроване 28.07.2017, основним видом діяльності є будівництво житлових і нежитлових будівель (41.20).
17. 04.06.2021 прийнято рішення (протокол) учасника № 04-06/21 ТОВ «Металлінком», зокрема, щодо зміни найменування ТОВ «Металлінком» на ТОВ «Будгарант КР».
18. 07.12.2021 між ТОВ «БК Метком Інвест» (генпідрядник) та ТОВ «Будгарант КР» (субпідрядник) укладено договір субпідряду № 07/12-1, відповідно до якого:
-пункт 1.1: субпідрядник зобов`язується виконати роботи, що вказані у пункті 1.2. даного договору у встановлений в цьому договорі строк (строки) на об`єкті: «Хвостосховище « 3-я карта», фаза 3.1. Підготовчі та будівельні роботи № 1,2» у повному обсязі основних та супутніх зобов`язань згідно додатків до цього договору та інших визначених цим договором умов, а генпідрядник зобов`язується прийняти та сплатити за них визначену в договорі плату;
-пункт 1.2: місце розташування (адреса) майданчика на якому генпідрядник виконує свої зобов`язання, що передбачені умовами даного договору: 50095, Україна, Дніпропетровська область, місто Кривий Ріг, вул. Криворіжсталі, 1;
-пункт 1.3: замовник робіт, вказаних у пункті 1.1 цього договору є ПАТ «АрселорМіттал».
19. 14.01.2021 ТОВ «Будгарант КР» подано на реєстрацію податкову накладну від 14.12.2021 № 7, складену на ТОВ «БК «Метком Інвест»:
-за номенклатурою товарів/послуг продавця: Підготовчі та будівельні роботи на об`єкті: «Хвостосховище» 3-я карта», фаза 3.1. (послуги згідно з ДКПП 41.00), обсяги постачання без урахування ПДВ 250000 грн, сума ПДВ 50000 грн.
20.Згідно із квитанцією податкова накладна від 14.12.2021 № 7 надійшла 14.01.2022 о 12:16:43 та зареєстрована за № 9418133203, результат обробки: Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України, реєстрація ПН/РК від 14.12.2021 № 7 в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 41.00 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник «D» = 11.4936%, «P» = 51842.25.
21. 04.02.2022 платником податків направлено Повідомлення від 04.02.2022 № 1 про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено по податковій накладній від 14.12.2021 № 7 на обсяг постачання без урахування ПДВ 250000 грн, ПДВ 50000 грн, отримувач (покупець) ТОВ «БК «Метком Інвест», із поясненнями: пояснення додано окремим файлом.
22.До Повідомлення додано 19 документа.
23.Згідно квитанції № 2 документи доставлено 04.02.2022 о 18:10:43 реєстраційний № 9018196283, Повідомлення від 04.02.2022 № 1 прийнято до розгляду.
24.У поясненнях, наданих до Повідомлення, зокрема, зазначено:
- 07.12.2021 року між ТОВ «Будгарант KP» та ТОВ «Будівельна компанія «Метком Інвест» укладено договір субпідряду № 07/12-1. Відповідно до пункту 1.1. вказаного договору субпідряду № 07/12-1 ТОВ «Будгарант KP» як субпідрядник зобов`язується виконати роботи у встановлений в цьому договорі строк (строки) на об`єкті: «Хвостосховище « 3-я карта», фаза 3.1. Підготовчі та будівельні роботи № 1,2» у повному обсязі основних та супутніх зобов`язань згідно додатків до цього договору та інших визначених цим договором умов, а генпідрядник зобов`язується прийняти та сплатити за них визначену в договорі плату;
- ТОВ «Будгарант KP» при наявності першої події в оподатковуваних операціях, вчинив дії у повній відповідності до закону, 14.12.2021 була складена та направлена на реєстрацію податкова накладна № 7 на загальну суму коштів, що були перераховані генпідрядником ТОВ «БК Метком Інвест» у якості передплати по договору субпідряду № 07/12-1, з урахуванням податку на додану вартість 300000 грн;
- товариство має дозвіл № 0485.18.12 виданий Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області на виконання наступних видів робіт:
-- монтаж, демонтаж, налагодження, ремонт, технічне обслуговування, реконструкцію машин, механізмів, устаткування підвищеної небезпеки, а саме: устаткування напругою понад 1000В (до 35 кВ включно) (технологічного електрообладнання); парових та водогрійних котлів теплопродуктивністю понад 0,1 МВт; посудин, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива; - вантажопідіймальних кранів і машин, підйомників;
-- газонебезпечні роботи та роботи у вибухопожежонебезпечних зонах;
-- роботи, що виконуються за допомогою механічних підіймачів та будівельних підйомників;
-- зведення, монтаж і демонтаж будинків, споруд, зміцнення їх аварійних частин;
-- будівництво, ремонт, експлуатація та ліквідація підземних споруд, не пов`язаних з видобутком корисних копалин;
-- газополум`яні роботи;
- товариство має дозвіл № 0484.18.12 виданий Головним управлінням Держпраці у Дніпропетровській області на право експлуатувати посудини, що працюють під тиском понад 0,05 МПа, крім автомобільних газових балонів, що є ємностями для газового моторного палива (балони зі зрідженим газом (пропан-бутан) типу 3-50-2,5-К ДСТУ 3245-95, 2013 р.в., 2 од., Україна; балони зі стисненим газом (кисень технічний) типу 40-150 ГОСТ949-73, 2013 р.в., 2 од, Україна);
- товариство має ліцензію, видану Державною архітектурно-будівельною інспекцією України, у якій зазначені види робіт із провадження господарської діяльності з будівництва об`єктів, що за класом наслідків (відповідальності) належать до об`єктів із середніми наслідками (СС2);
- товариство має у власності нежитлове приміщення під діловий центр, що розташоване за адресою вул. Гетьманська, буд. 3, приміщення 110, загальною площею 397,3 кв.м, яке належить товариству на підставі договору купівлі-продажу нежитлового приміщення від 04.08.2020, який зареєстрований в реєстрі за № 2847 та посвідчений Русавською Т.В., приватним нотаріусом Криворізького міського нотаріального округу Дніпропетровської області;
- вказане також підтверджується повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП від 26.05.2021;
- товариство уклало договір оренди техніки з екіпажем № 28/1-а від 28.05.2021 з ТОВ «Міталл Інком». 01.06.2021 було підписано акт приймання-передачі техніки (в оренду), відповідно до якого було передано техніку: самоскид VOLVO FM д.н. НОМЕР_1 , екскаватор KATERPILLAR 428F2, д.н. НОМЕР_2 ;
- згідно договору оренди техніки з екіпажем № 28/2-а від 28.05.2021 товариство орендує у ТОВ «Міталл Інком» самоскид SINOTRUK HOHAN N7G, що підтверджується актом приймання-передачі техніки (в оренду) від 01.06.2021;
- вказану техніку товариство використовує для здійснення своєї господарської діяльності;
- товариство уклало договір поставки № 13/07-21-1 від 13.07.2021 з ТОВ «Констрак» (постачальник) щодо поставки компресорного обладнання, а саме будівельного компресора М50 РЕ;
- товариство уклало договір про постачання матеріалів будівельного призначення № КР0621П/03 від 22.06.2021 з ТОВ «Перший Дім» (постачальник); договір поставки № 14402 від 28.05.2021 з ТОВ «МІГ» (постачальник) щодо поставки будівельних та оздоблювальних матеріалів; договір поставки № 14401 від 28.05.2021 з ПП «ФІЛІНГ» (постачальник) щодо постачання будівельних та оздоблюваних матеріалів; ТОВ «Крепекс», ТОВ «Промспецліс»;
- товариство уклало договір про надання послуг автотранспортом та спецтехнікою № 142/17062021 від 17.06.2021 з ТОВ «ВАЙТ»;
- товариство має у штаті 5 найманих працівників: директор - 1 особа; начальник дільниці - 1 особа; виконавець робіт - 3 особи;
- всі наймані працівники мають вміння та навички виконувати ремонті роботи, зокрема, директор особисто приймає участь у виконанні всіх необхідних робіт за укладеними договорами;
- однак, у разі, якщо за договором на виконання робіт буде вбачатись, що найманих працівників буде не достатньо для якісного виконання робіт, то товариство має змогу залучати до виконання робіт субпідрядників, про що зазначається у договорах;
- заробітна плата працівникам нараховується вчасно, податки утримуються, нараховуються та сплачуються до бюджету у відповідності до норм чинного законодавства.
25.У поясненнях зазначені наступні документи, надані на підтвердження господарської діяльності:
1)договір субпідряду № 07/12-1 від 07.12.2021 з додатками;
2)рахунок № 17 від 09.12.2021;
3)платіжне дорученням № 5272 від 14.12.2021;
4)рішення (протокол) учасника №04-06/21 ТОВ «Металлінком» від 04.06.2021;
5)дозвіл № 0485.18.12;
6)Дозвіл № 0484.18.12;
7)ліцензія, видана Державною архітектурно-будівельною інспекцією України;
8)договір купівлі-продажу нежитлового приміщення № 2847 від 04.08.2020;
9)повідомленням про об`єкти оподаткування або об`єкти, пов`язані з оподаткуванням або через які провадиться діяльність за формою 20-ОПП;
10)договір оренди техніки з екіпажем № 28/1-а від 28.05.2021;
11)договір оренди техніки з екіпажем № 28/2-а від 28.05.2021;
12)договір про постачання матеріалів будівельного призначення № КР0621П/03 від 22.06.2021;
13)договір поставки № 13/07-21-1 від 13.07.2021;
14)договір поставки № 14402 від 28.05.2021;
15)договір поставки № 14401 від 28.05.2021;
16)договір про надання послуг автотранспортом та спецтехнікою № 142/17062021 від 17.06.2021;
17)штатний розклад;
18)податковий розрахунок сум доходу, нарахованого (сплаченого) на користь платників податків-фізичних осіб, і сум утриманого з них податку, а також сум нарахованого Єдиного внеску, відомостями про нарахування заробітної плати (доходу, грошового забезпечення) застрахованим особам з додатками.
26. 08.02.2022 комісією регіонального рівня прийнято рішення № 3768405/41485342 про відмову у реєстрації податкової накладної від 14.12.2021 № 7 у зв`язку з ненаданням платником податку копій документів, а саме:
-первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);
-додаткова інформація: не надано первинні документи на придбання матеріалів для виконання робіт, ОСВ по рахунку 361, інші.
V. ПРАВОВЕ РЕГУЛЮВАННЯ СПІРНИХ ПРАВОВІДНОСИН
27.На дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін (пункт 201.1 статті 201 ПК України).
28.Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс) (пункт 201.7 статті 201 ПК України).
29.При здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою (пункт 201.10 статті 201 ПК України).
30.Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
31.Постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, яка набрала чинності 01.02.2020 затверджено «Порядок зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок № 1165) яким визначено механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
32.Порядком № 1165 передбачено здійснення автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків.
33.Пунктом 3 Порядку № 1165 (у редакції чинній на момент спірних правовідносин) визначені ознаки безумовної реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування (далі - ознаки безумовної реєстрації) на які перевіряються податкові накладні / розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі.
34.Пунктом 4 Порядку № 1165 визначено, що у разі коли за результатами перевірки податкової накладної / розрахунку коригування визначено, що податкова накладна / розрахунок коригування відповідають одній з ознак безумовної реєстрації, визначених у пункті 3 цього Порядку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування не зупиняється в Реєстрі.
35.Платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну / розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2) (абзац перший пункту 5 Порядку № 1165).
36.Згідно із пунктом 6 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну / розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація такої податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
37.У разі, коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (пункт 7 Порядку № 1165).
38.Пунктом 10 Порядку № 1165 встановлено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
39.Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165 у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування зазначаються:
1) номер та дата складення податкової накладної / розрахунку коригування;
2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;
3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
40.Комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку (абзац другий пункту 25 Порядку № 1165).
41.Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном (пункт 26 Порядку № 1165).
42.Комісія контролюючого органу перевіряє подані платником податку копії документів щодо їх достовірності шляхом звірки даних, які містяться в таких копіях документів, з даними, що надходять або можуть бути отримані з інших джерел інформації (реєстри, що ведуться державними органами, документи, зокрема електронні) (пункт 44 Порядку № 1165).
43.Згідно із пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій (додаток 3 до Порядку № 1165) відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 року в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 року у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
44.«Порядком прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» затвердженим наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 та зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/342216 (далі - Порядок № 520) визначено механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
45.Прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня) (пункт 2 Порядку № 520).
46.Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку № 520).
47.У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку № 520).
48.Згідно із пунктом 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
-договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
-договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
-первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
-розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
-документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
49.Відповідно до пункту 6 Порядку № 520 письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній / розрахунку коригування.
50.Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку № 520).
51.Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (пункт 10 Порядку № 520).
52.Згідно із пунктом 11 Порядку № 520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
-ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
-та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
-та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
53.«Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних» затверджено постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 № 1246 (далі - Порядок № 1246), згідно пункту 17 якого у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
54.Згідно із пунктом 18 Порядку № 1246 на момент прийняття у встановленому порядку рішення про реєстрацію або відмову у реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування щодо таких податкової накладної та/або розрахунку коригування проводяться перевірки, визначені пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого).
55.За результатами таких перевірок формується квитанція про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування, яка надсилається платнику податку разом з відповідним рішенням.
56.Квитанція про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування, щодо яких прийнято рішення про їх реєстрацію, одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.
57.Пунктом 19 Порядку № 1246 визначено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
-прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування
-набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
-неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
58.Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку. Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (пункт 20 Порядку № 1246).
VІ. ОЦІНКА СУДУ
59.Враховуючи обов`язок платника податків відповідно до пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо її реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, позивач склав податкову накладну та направив її для реєстрації.
60.Судом встановлено, що в розглянутому спорі контролюючий орган:
1)зупинив реєстрацію податкової накладної згідно із пунктом 1 «Критеріїв ризиковості платника податків» та
2)оскаржуваним рішенням відмовив у реєстрації податкової накладної з підстав ненаданням платником податку копій документів, а саме:
-первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);
-додаткова інформація: не надано первинні документи на придбання матеріалів для виконання робіт, ОСВ по рахунку 361, інші.
61.Вирішуючи спір по суті, надаючи оцінку доводам сторін, суд виходить із того, що одним із способів здійснення податкового контролю є ведення обліку платників податків та інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів, яке є комплексом заходів, що координується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, щодо збору, опрацювання та використання інформації, необхідної для виконання покладених на контролюючі органи функцій (статті 62, 71 ПК України).
62.Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики.
63.Ризик, відповідно до підпункту 14.1.221 пункту 14.1 статті 14 ПК України це ймовірність недекларування (неповного декларування) платником податків податкових зобов`язань, невиконання платником податків іншого законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи.
64.Процедура зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування впроваджена з метою виконання функції податкового контролю, який здійснюється за діяльністю платників податку в цілому, та з метою перевірки додержання податкового законодавства при реєстрації в ЄРПН певно визначеної податкової накладної / розрахунку коригування.
65.При цьому, згідно із пунктом 2 Порядку № 1165 ризик порушення норм податкового законодавства це ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником ПДВ виконання свого податкового обов`язку.
66.З матеріалів справи судом не встановлено, а відповідачем не підтверджено, що на момент зупинення реєстрації податкової накладної платником податків було подано таблицю даних платника ПДВ.
67.Здійснивши зупинення реєстрації податкової накладної, відповідач посилався на відсутність в таблиці даних платника ПДВ товарів/послуг за кодом ДКПП 41.00, як пункт 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції.
68.Розрахунок, відповідно до якого відповідач дійшов висновку про відповідність першому критерію ризиковості здійснення операцій, до матеріалів справи не надано, у квитанції повідомлено показники «D», «P».
69.Суд звертає увагу, що у відповідних таблицях зазначається товар (роботи, послуги), що постачаються на постійній основі, отже відсутність певного коду товару у таблиці не унеможливлює здійснення господарської операції із її відображенням у податковому обліку.
70.Матеріалами справи та доводами відповідача не підтверджено правомірність зупинення податкової накладної.
71.Відповідач, на виконання контрольних функцій, зупинивши реєстрацію податкової накладної, запропонував платнику податків надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної у Реєстрі, без визначення переліку документів.
72.При цьому, як підтверджується змістом пункту 5 Порядку № 520, передбачений цим пунктом перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не є вичерпним.
73.В залежності від виду господарської операції, за наслідками якої подається податкова накладна для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, а також відповідних договірних зобов`язань між суб`єктами господарювання, обсяг документів може бути відмінним, залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
74.Наведена позиція відповідає висновкам Верховного Суду, викладеним у постановах Верховного Суду від 18.12.2019 у справі № 560/435/19 (ЄДРСР 86504198), від 01.12.2021 у справі № 600/1878/20-а (ЄДРСР 101568674).
75.У постанові від 03.11.2021 у справі № 360/2460/20 (ЄДРСР 100789179) Верховний Суд за наслідками аналізу положень Порядку № 520 зазначив, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.
76.Суд зазначає, що в надісланій позивачу квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено вичерпного переліку документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної в ЄРПН.
77.У разі спору щодо правомірності рішення суб`єкт владних повноважень може посилатися тільки на ті обставини, що зазначені у рішенні як підставу його прийняття. Не зазначення в рішенні цих обставин тлумачиться на користь висновку про його неправомірність. З огляду на неконкретність вимоги контролюючого органу про надання документів рішення про відмову в реєстрації ПН не відповідає критерію обґрунтованості.
78.У постанові Верховного Суду від 20.11.2019 у справі № 826/9457/18 (ЄДРСР 85803891) зазначено, що надаючи правову оцінку прийнятим податковим органом рішенням, суди також повинні з`ясувати, чи містять вони конкретну інформацію щодо причин та підстав для їх прийняття, із зазначенням того, яких саме документів не надано та яких саме документів не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних, як того вимагає форма рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН визначена Порядком.
79.Аналогічна правова позиція викладена в постановах Верховного Суду від 21.05.2019 у справах № 620/3556/18 (ЄДРСР 81857391), № 815/2791/18 (ЄДРСР 81858145), від 14.05.2019 у справі № 817/1356/18 (ЄДРСР 81727808), від 22.04.2019 у справі № 2040/5445/18 (ЄДРСР 81366622), від 03.06.2021 у справі № 2040/7098/18 (ЄДРСР 97461230).
80.Здійснення моніторингу відповідності ПН / РК критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, що складені з порушенням законодавства.
81.Здійснення моніторингу не повинне підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
82.Аналогічний висновок викладено у постановах Верховного Суду від 18.07.2019 у справі № 1740/2004/18 (ЄДРСР 83105330), від 21.05.2020 у справі № 0940/1240/18 (ЄДРСР 81858144), від 25.10.2019 у справі № 0340/1834/18 (ЄДРСР 85207548), від 12.11.2019 у справі № 816/2183/18 (ЄДРСР 85574619).
83.Верховний Суд за результатами аналізу пунктів 9 та 11 Порядку № 520 у постанові від 18.11.2021 у справі № 380/3498/20 (ЄДРСР 101191343) дійшов висновку, що чинними нормативно-правовими актами визначено вичерпний перелік обставин, які можуть слугувати підставою для прийняття рішення про відмову у реєстрації податкових накладних.
84.Відмовляючи у реєстрації податкової накладної від 14.12.2021 № 7 відповідач зазначив про ненаданням платником податку копій документів, а саме:
-первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано, підкреслити);
-додаткова інформація: не надано первинні документи на придбання матеріалів для виконання робіт, ОСВ по рахунку 361, інші.
85.У відзиві на позовну заяву відповідач зазначив про:
-ненадання додатків до договору субпідряду від 07.12.2021 № 07/12-1: договірну ціну (специфікацію), календарний графік, правила техніки та безпеки та штрафні санкції
-ненадання первинних документів на придбання матеріалів для виконання робіт, погодженого переліку працівників, які будуть виконувати роботи на території замовника ПАТ «АрселорМіттал Кривий Ріг»;
-відсутність інформації про наявну у ТОВ «Будгарант КР» спеціальну будівельну техніку для виконання будівельних робіт, в 20-ОПП вказані лише офіс.
86.Однак, такі документи не було запропоновано подати позивачу при зупиненні реєстрації податкових накладних.
87.Крім того, суд звертає увагу, що позивачем направлено на реєстрацію податкову накладну 14.12.2021 № 7 після отримання передплати по договору субпідряду № 07/12-1, з урахуванням податку на додану вартість 300000 грн.
88.З метою реєстрації податкової накладної позивачем було виконано вимоги контролюючого органу та надано відповідні пояснення до яких долучено копії наявних документів, що підтверджують проведення господарської операції.
89.До матеріалів справи позивачем надані документи на підтвердження господарської діяльності платника податків, у тому числі документи на підтвердження зазначеної у податковій накладній господарської операції. Зазначені документи були надані до Повідомлення від 04.02.2022 № 1.
90.При цьому, суд звертає увагу, що при реєстрації податкової накладної фактично проводиться моніторинг операції чи платника податків лише за зовнішніми (формальними) критеріями.
91.Тому під час розгляду справи суд не робить висновків щодо реальності операцій за участю позивача, а лише оцінює наявність чи відсутність підстав для реєстрації податкової накладної.
92.Отже, в даному випадку суд зазначає, що використання податковим органом загального пункту щодо різновидів оцінки за критеріями ризику є неконкретизованим та призводить до необґрунтованого обмеження права платника податків бути обізнаним у моделюванні поведінки та таким, що не повідомлений про необхідність надання документів за вичерпним і зрозумілим переліком.
93.Невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії має наслідком визнання його протиправним.
94.Рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Мають значення, як правило, ті обставини, які передбачені нормою права, що застосовується. Суб`єкт владних повноважень повинен врахувати усі ці обставини, тобто надати їм правову оцінку: прийняти до уваги або відхилити. У разі відхилення певних обставин висновки повинні бути мотивованими, особливо, коли має місце несприятливе для особи рішення.
95.Принцип обґрунтованості рішення вимагає від суб`єкта владних повноважень враховувати як обставини, на обов`язковість урахування яких прямо вказує закон, так і інші обставини, що мають значення у конкретній ситуації. Для цього він має ретельно зібрати і дослідити матеріали, що мають доказове значення. При цьому, суб`єкт владних повноважень повинен уникати прийняття невмотивованих висновків, обґрунтованих припущеннями та неперевіреними фактами, а не конкретними обставинами. Несприятливе для особи рішення повинно бути вмотивованим.
96.Отже, суд доходить висновку про протиправність оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації податкової накладної.
щодо зобов`язання вчинити певні дії
97.Виходячи з аналізу пунктів 19, 20 Порядку № 1246, суд зазначає, що законодавством не передбачений інший ефективний спосіб захисту порушеного права у спірних правовідносинах, відмінний від зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну в ЄРПН, у зв`язку із чим суд дійшов висновку про обґрунтованість заявленого позивачем способу захисту права, порушеного оскаржуваним рішенням.
VІІ. ВИСНОВКИ СУДУ
98.З системного аналізу матеріалів справи суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог.
щодо розподілу судових витрат
99.З урахуванням викладеного, відповідно до частини першої статті 139 КАС України, суд присуджує на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань ГУ ДПС у Дніпропетровській області понесені судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2481 грн.
100.Керуючись статтями 241-246 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
101.Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР» (код 41485342; вул. Свято-Миколаївська, буд. 31, офіс 43, м. Кривий Ріг, Дніпропетровська область, 50019) до Головного управління ДПС у Дніпропетровській області (код ВП 44118658; вул. Сімферопольська, буд. 17-А, м. Дніпро, 49005), Державної податкової служби України (код 43005393; Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.
102.Визнати протиправними та скасувати рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 08.02.2021 № 3768405/41485342, прийняте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
103.Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 14.12.2021 № 7, подану Товариством з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР», датою її фактичного отримання для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
104.Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Будгарант КР» за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Дніпропетровській області судові витрати на сплату судового збору у розмірі 2481 грн.
105.Рішення суду набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржено в порядку та у строки, встановлені статтями 295, 297 КАС України.
Суддя І.О. Верба
Суд | Дніпропетровський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 11.08.2022 |
Оприлюднено | 15.08.2022 |
Номер документу | 105710935 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Адміністративне
Дніпропетровський окружний адміністративний суд
Верба Ірина Олександрівна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні