Рішення
від 19.06.2022 по справі 761/41128/21
ШЕВЧЕНКІВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД МІСТА КИЄВА

Справа № 761/41128/21

Провадження № 2/761/6255/2022

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

20 червня 2022 року Шевченківський районний суд м. Києва у складі:

головуючого судді: Саадулаєва А.І.,

при секретарі: Корнійчук Є.Т.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в приміщенні суду цивільну справу за позовом Київського міського центру зайнятості до ОСОБА_1 , про стягнення коштів,

ВСТАНОВИВ:

До Шевченківського районного суду м. Києва надійшла вказана позовна заява.

Протоколом автоматизованого розподілу судової справи між суддями матеріали позову передані на розгляд судді Саадулаєву А.І.

Предметом позову є стягнення 3658,06 грн. незаконно отриманих коштів.

Ухвалою Шевченківського районного суду м. Києва від 01.12.2021 року відкрито провадження у справі.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що до Подільської районної філії Київського міського центру зайнятості із заявами про надання статусу безробітного 06.07.2020 звернувся гр. ОСОБА_1 10.07.2020 відповідачу надано статус безробітного та призначено допомогу по безробіттю з 06.07.2020. В результаті здійснення обміну інформації з Пенсійним фондом України, надійшла відповідь з Реєстру застрахованих осіб про отримання соцвиплат, де зазначено, що гр. ОСОБА_1 з 21.08.2020 по 05.11.2020 року отримував дохід. Таким чином, відповідно до вимог діючого законодавства України, під час звернення до центру зайнятості гр. ОСОБА_1 отримував дохід та не мав права на отримання допомоги по безробіттю. Зважаючи на те, що відповідач свідомо не повідомив Подільську районну філію КМЦЗ про всі обставини та умови, що впливають на порядок виплати допомоги по безробіттю, зокрема про отримання доходу, сума виплаченого матеріального забезпечення в розмірі 3658,06 грн. підлягає поверненню, у зв`язку з чим, позивач звернувся до суду з даним позовом.

Судом на адресу відповідача було направлено ухвала про відкриття провадження та копію позовної заяви з додатками, разом з тим конверт був повернутий до суду з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою».

Відповідно до ч.1 ст.131 ЦПК України, учасники судового процесу зобов`язані повідомляти суд про зміну свого місця проживання (перебування, знаходження) або місцезнаходження під час провадження справи.

Представник позивача в судове засідання не з`явився, подав до суду заяву про розгляд справи у його відсутність, позов підтримав, просив його задовольнити.

Відповідач правом на подання відзиву не скористався, в судове засідання на розгляд справи не з`явився, причини неявки не повідомив.

Неявка у судове засідання будь-якого учасника справи за умови, що його належним чином повідомлено про дату, час і місце цього засідання, не перешкоджає розгляду справи по суті, крім випадків, визначених цією статтею (ч.1 ст. 223 ЦПК України).

Відповідно до положень ч.1, 2 ст. 280 ЦПК України суд може ухвалити заочне рішення на підставі наявних у справі доказів за одночасного існування таких умов: відповідач належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання; відповідач не з`явився в судове засідання без поважних причин або без повідомлення причин; відповідач не подав відзив; позивач не заперечує проти такого вирішення справи. У разі участі у справі кількох відповідачів заочний розгляд справи можливий у випадку неявки в судове засідання всіх відповідачів.

Враховуючи наявність в справі достатніх матеріалів для розгляду справи по суті, а також те, що представник позивача щодо заочного розгляду справи не заперечує, суд, на підставі ч. 1, 2 ст. 280 та відповідно до ст. 281 ЦПК України, постановив ухвалу про заочний розгляд справи.

Фіксування судового процесу технічними засобами не проводилось у відповідності до ч.2 ст.247 ЦПК України у зв`язку з розглядом справи за відсутності осіб, які беруть участь у справі.

Дослідивши матеріали справи, оцінивши зібрані по справі докази, суд дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню, виходячи з наступних підстав.

Як вбачається з матеріалів справи і встановлено судом, до Подільської районної філії Київського міського центру зайнятості із заявами про надання статусу безробітного та про призначення виплати допомоги по безробіттю 06.07.2020 звернувся ОСОБА_1 .

Відповідно до пункту 1 статті 1 Закону України «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття» (надалі - Закон № 1533-111), загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття - це система прав, обов`язків і гарантій, яка передбачає матеріальне забезпечення на випадок безробіття з незалежних від застрахованих осіб обставин та надання соціальних послуг за рахунок коштів Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статі 1 Закону України «Про зайнятість населення» (надалі - Закон № 5067-VІ), безробітний - це особа віком від 15 до 70 років, яка через відсутність роботи не має заробітку або інших передбачених законодавством доходів як джерела існування, готова та здатна приступити до роботи.

Відповідно до статті 4 Закону № 5067-VІ, зокрема до зайнятого населення належать особи, які працюють за наймом на умовах трудового договору (контракту) або на інших умовах, передбачених законодавством, особи, які забезпечують себе роботою самостійно (у тому числі члени особистих селянських господарств), проходять військову чи альтернативну (невійськову) службу, на законних підставах працюють за кордоном та які мають доходи від такої зайнятості, а також особи, що навчаються за денною формою у загальноосвітніх, професійно-технічних та вищих навчальних закладах та поєднують навчання з роботою.

Відповідач через скриньку для поштової кореспонденції 06.07.2020 подав заяву про надання статусу безробітного в якій власноруч зазначив, що не відноситься до категорії зайнятого населення в розумінні ст. 4 Закону № 5067-VІ та через відсутність роботи немає заробітку або інших передбачених законодавством доходів, у тому числі не забезпечує себе роботою самостійно.

Також, відповідач ознайомлений з правами та обов`язками зареєстрованого безробітного, що визначені Законами України «Про зайнятість населення» та «Про загальнообов`язкове державне соціальне страхування на випадок безробіття».

Відповідно до норм ст. 43 Закону № 5067-VІ, наказом Подільської районної філії КМЦЗ № НТ200710 від 10.07.2020 відповідачу надано статус безробітного з 06.07.2020, тобто з моменту звернення до служби занятості.

Згідно з пп. 1, 3, 4 ст. 22, ч. 1 ст. 23 Закону № 1533-ІІІ наказом Подільської районної філії КМЦЗ від 10.07.2020 № НТ200710 відповідачу призначено допомогу по безробіттю з 06.07.2020.

В результаті здійснення обміну інформації з Пенсійним фондом України, виявлено, що ОСОБА_1 під час перебування на обліку в центрі зайнятості, перебував у трудових відносинах з ТОВ «Фріталі» (ЄДРПОУ 43389653) з 21.08.2020 по 05.11.2020 року та отримував дохід.

Пунктом 18 ч. 2 ст. 22 Закону № 5067-VІ передбачено, що центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, його територіальні органи відповідно до покладених на них завдань проводять розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади у сфері соціальної політики, центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійним фондом України. Таке розслідування здійснюється шляхом звіряння даних, зазначених у документах страхувальника, з базою даних центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику, та Пенсійного фонду України, а у разі потреби - шляхом проведення виїзних планових та позапланових перевірок страхувальників.

Відповідно до п.п. 2, 3 Порядку розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплати матеріального забезпечення безробітним, який затверджено Наказом Міністерства праці та соціальної політики України та Державної податкової адміністрації України 13.02.2009 № 60/62, Постановою правління Пенсійного фонду України 13.02.2009 № 7-1, розслідування згідно з цим Порядком здійснюється шляхом проведення перевірки достовірності даних, які є підставою для надання особі статусу безробітної та виплати їй матеріального забезпечення, що зазначені в документах, поданих особою до державної служби зайнятості під час її реєстрації та протягом періоду її перебування на обліку як безробітної. Перевірка проводиться районними, міськрайонними, міськими та районними у містах центрами зайнятості, на які покладено виконання функцій робочих органів виконавчої дирекції Фонду загальнообов`язкового державного соціального страхування України на випадок безробіття, за місцем реєстрації роботодавця як платника внесків на загальнообов`язкове соціальне страхування на випадок безробіття.

Керуючись вищезазначеними нормами законодавства, 29.12.2020 позивачем складено Акт № 3172 розслідування страхових випадків та обґрунтованості виплат матеріального забезпечення відповідно до Закону № 1533-ІІІ.

Згідно висновків Акта ОСОБА_1 перебував у трудових відносинах з ТОВ «Фріталі» (ЄДРПОУ 43389653) з 21.08.2020 по 05.11.2020 року. До Акту додано: наказ про прийом на роботу від 20.08.2020 №17-к; наказ про звільнення від 05.11.2020 №24-к; лист б/н від 21.12.2020.

Згідно ч. З ст. 44 Закону № 5067-VІ відповідальність за достовірність поданих до територіального органу центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, даних та документів, на підставі яких приймається рішення щодо реєстрації безробітного та призначення матеріального забезпечення, надання соціальних послуг, покладається на зареєстрованого безробітного.

Відповідно до ч. 2 ст. 36 Закону № 1533-ІІІ застраховані особи, зареєстровані в установленому порядку як безробітні, зобов`язані своєчасно подавати відомості про обставини, що впливають на умови виплати їм забезпечення та надання соціальних послуг.

Частиною 3 статті 36 Закону № 1533-ІІІ передбачено, що сума виплаченого забезпечення та вартості наданих соціальних послуг застрахованій особі внаслідок умисного невиконання нею своїх обов`язків та зловживання ними стягується з цієї особи відповідно до законодавства України з моменту виникнення обставин, що впливають на умови виплати їй забезпечення та надання соціальних послуг.

Таким чином, відповідно до вимог діючого законодавства України, під час перебування на обліку у центрі зайнятості ОСОБА_1 перебував у трудових відносинах, отримував дохід та не мав права на отримання допомоги по безробіттю.

Подільською районною філією КМЦЗ 29.12.2020 видано наказ № 82-АГ/285/21 відповідно до якого прийнято рішення щодо повернення ОСОБА_1 , нарахованого та виплаченого матеріального забезпечення у розмірі 3658,06 грн.

Так, відповідно до правової позиції Верховного Суду, яка викладена в постанові №753/9858/17-ц від 12.04.2018 року, а саме: "задовольняючи позов Київського міського центру зайнятості, суд першої інстанції, з висновком якого погодився й апеляційний суд, правильно виходив із того, що ОСОБА, перебуваючи на обліку в центрі зайнятості та отримуючи допомогу по безробіття, у порушення вищевказаних вимог закону не подав своєчасно відомості про його трудові відносини з ТДВ «Агенство Союздрук» у період з 2 жовтня 2016 року по 19 листопада 2016 року, що є підставою для стягнення з нього виплаченої за вищевказаний період допомоги по безробіттю."

Відповідно до п. 1 ч. 1 ст. 1215 ЦК України не підлягають поверненню безпідставно набуті заробітна плата і платежі, що прирівнюються до неї, пенсії, допомоги, стипендії, відшкодування шкоди, завданої каліцтвом, іншим ушкодженням здоров`я або смертю, аліменти та інші грошові суми, надані фізичній особі як засіб до існування, якщо їх виплата проведена фізичною або юридичною особою добровільно, за відсутності рахункової помилки з її боку і недобросовісності з боку набувача.

Зважаючи на те, що відповідач свідомо не повідомив Подільську районну філію КМЦЗ про всі обставини та умови, що впливають на порядок виплати допомоги по безробіттю, зокрема про те, що перебував у трудових відносинах та отримував дохід, сума виплаченого матеріального забезпечення в розмірі 3658,06 грн. підлягає поверненню.

Оцінюючи належність допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності, оскільки в судовому засіданні знайшла своє підтвердження та обставина, що відповідачем було безпідставно набуто матеріальне забезпечення у розмірі 3658,06 грн., тому суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог про стягнення з відповідача на користь позивача 3658,06 грн.

Крім того, відповідно до ст. 141 ЦПК України з відповідача на користь позивача підлягає стягненню судовий збір у розмірі 2270,00 грн.

Керуючись ст.ст. 259, 265, 268, 273, 280-282, 353-355 ЦПК України, суд

ВИРІШИВ:

Позов Київського міського центру зайнятості - задовольнити.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Київського міського центру зайнятості грошові кошти в розмірі 3658 (три тисячі шістсот п`ятдесят вісім) гривень 06 копійок.

Стягнути з ОСОБА_1 на користь Київського міського центру зайнятості судовий збір у розмірі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) гривень 00 копійок.

Заочне рішення може бути переглянуте судом, що його ухвалив, за письмовою заявою відповідача. Заяву про перегляд заочного рішення може бути подано протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Учасник справи, якому повне заочне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на подання заяви про його перегляд - якщо така заява подана протягом двадцяти днів з дня вручення йому повного заочного рішення суду.

Рішення суду може бути оскаржене протягом тридцяти днів з дня його проголошення шляхом подання апеляційної скарги до Київського апеляційного суду, а в разі, якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Учасник справи, якому повне рішення не було вручено у день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.

Заочне рішення набирає законної сили, якщо протягом строків, встановлених цим Кодексом, не подані заява про перегляд заочного рішення або апеляційна скарга, або якщо рішення залишено в силі за результатами апеляційного розгляду справи.

Суддя:

СудШевченківський районний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення19.06.2022
Оприлюднено18.08.2022
Номер документу105752020
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про відшкодування шкоди, з них

Судовий реєстр по справі —761/41128/21

Рішення від 19.06.2022

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Саадулаєв А. І.

Рішення від 19.06.2022

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Саадулаєв А. І.

Ухвала від 01.12.2021

Цивільне

Шевченківський районний суд міста Києва

Саадулаєв А. І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні