ЧЕРНІГІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 серпня 2022 року Чернігів Справа № 620/2342/22
Чернігівський окружний адміністративний суд під головуванням судді Житняк Л.О., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Онікс Агро-Трейд» до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділ державного нагляду (контролю) у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування постанов,
В С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до суду з позовом до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділ державного нагляду (контролю) у Чернігівській області в якому просить визнати протиправними та скасувати постанови Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області від 18.01.2022 №329204 та №329203.
Обґрунтовуючи вимоги позивачем зазначено, що позивач не є перевізником, а тому не повинен нести відповідальність за перевищення перевізником нормативу вагового або габаритного параметру.
Суд ухвалою від 18.05.2022 прийняв позовну заяву до розгляду та відкрив провадження у справі в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання, за наявними у справі матеріалами.
Відповідачем, в межах встановленого судом строку, подано відзив на позов, в якому останній зазначає, що вагові параметри навантаження на строєну вісь перевищували нормативно допустимі на понад 5%, що підтверджується талонами зважування. Також вказує, що на час проведення перевірки жодним належним документом не підтверджено передачу транспортного засобу в оренду іншій юридичній особі. З приводу зазначеного державного номерного знаку транспортного засобу в постанові про застосування адміністративно-господарського штрафу №329204 як « НОМЕР_1 » замість « НОМЕР_2 » зазначає, що під час підготовки проекту постанови допущена технічна помилка.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд зазначає про таке.
07.12.2021 посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки була проведена рейдова перевірка транспортного засобу марки RENAULT, державний номерний знак НОМЕР_3 та проведено зважування.
Під час перевірки водієм було надано посвідчення водія та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу на підставі якого було встановлено, що транспортний засіб належить позивачу та використовується ним, товарно-транспортна накладна.
Габаритно-ваговий контроль здійснено за допомогою засобу вимірювальної техніки, ваги автомобільні електронні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі типу AR-WIM, заводський №0011094, засіб відповідає вимогам ДСТУ OIML R 134-1:2010 «Прилади автоматичні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь. Загальні технічні вимоги та методи випробування за класом 2D», що підтверджується свідоцтвом №35-02/4127 чинного до 26.05.2022.
Габаритно-ваговий контроль транспортного засобу було здійснено на обладнанні, яке відповідає технічним вимогам, та спростовує доводи позивача стосовно незаконності застосування засобу вимірювальної техніки та недостовірності результатів зважування.
Після проходження габаритно-вагового контролю в автоматизованому режимі габаритно-ваговим комплексом було видано чек зважування, на підставі якого і було складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю. Всі ці документи оформлені у відповідності до вимог постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879.
За результатами габаритно-вагового контролю було встановлено, що навантаження на строєну вісь транспортного засобу складає 23,21 т. при нормативно допустимих 22 т. Таким чином, вагові параметри навантаження на строєну вісь перевищили нормативно допустимі на понад 5%.
Даний факт підтверджується талоном зважування від 07.12.2021.
В зв`язку з виявленням вищезазначеного порушення, виконуючи функції покладені на них державою, державними інспекторами було складено Акт додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 07.12.2021 №328192, який відповідно до п.21 Порядку №1567 складається в одному примірнику.
Ознайомлюватися зі складеним актом водій ОСОБА_1 відмовився, про що державним інспектором зазначено в самому акті.
Також 07.12.2021 посадовими особами Південного міжрегіонального управління Укртрансбезпеки була проведена рейдова перевірка транспортного засобу марки MAN, державний номерний знак НОМЕР_2 та проведено зважування.
Під час перевірки водієм було надано посвідчення водія та свідоцтво про реєстрацію транспортного засобу на підставі якого було встановлено, що транспортний засіб належить позивачу та використовується ним, товарно-транспортна накладна.
Габаритно-ваговий контроль здійснено за допомогою засобу вимірювальної техніки, ваги автомобільні електронні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі типу AR-WIM, заводський № НОМЕР_4 , засіб відповідає вимогам ДСТУ OIML R 134-1:2010 «Прилади автоматичні для зважування дорожніх транспортних засобів у русі та вимірювання навантаження на вісь. Загальні технічні вимоги та методи випробування за класом 2D», що підтверджується свідоцтвом №35-02/4127 чинного до 26.05.2022.
Габаритно-ваговий контроль транспортного засобу було здійснено на обладнанні, яке відповідає технічним вимогам, та спростовує доводи позивача стосовно незаконності застосування засобу вимірювальної техніки та недостовірності результатів зважування.
Після проходження габаритно-вагового контролю в автоматизованому режимі габаритно-ваговим комплексом було видано чек зважування, на підставі якого і було складено акт про перевищення транспортним засобом нормативних вагових параметрів та довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю. Всі ці документи оформлені у відповідності до вимог Постанови Кабінету Міністрів України від 27.06.2007 №879.
За результатами габаритно-вагового контролю було встановлено, що навантаження на строєну вісь транспортного засобу складає 24,070 т. при нормативно допустимих 22 т. Таким чином, вагові параметри навантаження на строєну вісь перевищили нормативно допустимі на понад 5%.
Даний факт підтверджується талоном зважування від 07.12.2021.
В зв`язку з виявленням вищезазначеного порушення, виконуючи функції покладені на них державою, державними інспекторами було складено Акт додержання вимог законодавства про автомобільний транспорт під час виконання перевезень пасажирів і вантажів автомобільним транспортом від 07.12.2021 №328116, який відповідно до пункту 21 Порядку 1567. складається в одному примірнику.
Ознайомлюватися зі складеним актом водій ОСОБА_2 відмовився, про що державним інспектором зазначено в самому акті.
06.01.2022 позивачу було направлено повідомлення про розгляд справи про правопорушення законодавства про автомобільний транспорт із зазначенням дати та часу і місця розгляду справи, що підтверджується фіскальним чеком AT «Укрпошта» зі списком №415 згрупованих поштових відправлень листів рекомендованих з вказанням адресата та адреси, куди повідомлення про розгляд справи направлялося.
18.01.2022 позивач на розгляд справи не з`явився, жодних заяв, клопотань, заперечень не надав.
За результатами розгляду порушень вказаних в акті від 07.12.2021 №328192 та від 07.12.2021 №328116, відповідно до абз.14 ч.1 ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» на позивача винесено постанови про застосування адміністративно-господарського штрафу від 18.01.2022 №329204 та №329203, які є предметом даного позову.
Надаючи правову оцінку вказаним обставинам справи, суд зважає на наступне.
Відповідно до ст.48 Закону України від 05.04.2001 №2344-ІІІ «Про автомобільний транспорт» (зі змінами та доповненнями, станом на момент виникнення спірних правовідносин) автомобільні перевізники, водії повинні мати і пред`являти особам, які уповноважені здійснювати контроль на автомобільному транспорті та у сфері безпеки дорожнього руху, документи, на підставі яких виконують вантажні перевезення.
Документами для здійснення внутрішніх перевезень вантажів є: для автомобільного перевізника - документ, що засвідчує використання транспортного засобу на законних підставах, інші документи, передбачені законодавством; для водія - посвідчення водія відповідної категорії, реєстраційні документи на транспортний засіб, товарно-транспортна накладна або інший визначений законодавством документ на вантаж, інші документи, передбачені законодавством.
У разі перевезення вантажів з перевищенням габаритних або вагових обмежень обов`язковим документом також є дозвіл, який дає право на рух автомобільними дорогами України, виданий компетентними уповноваженими органами, або документ про внесення плати за проїзд великовагових (великогабаритних) транспортних засобів, якщо перевищення вагових або габаритних обмежень над визначеними законодавством становить менше п`яти відсотків.
Відповідно до ч.2 ст.29 Закону України від 03.06.1993 №3353-ХІІ «Про дорожній рух» з метою збереження автомобільних доріг, вулиць та залізничних переїздів участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, допускається за наявності дозволу на участь у дорожньому русі таких транспортних засобів. Порядок видачі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, та розмір плати за його отримання встановлюються Кабінетом Міністрів України.
За правилами ст.33 Закону України від 08.09.2005 №2862-IV «Про автомобільні дороги» рух транспортних засобів, навантаження на вісь, загальна маса або габарити яких перевищують норми, встановлені державними стандартами та нормативно-правовими актами, дозволяється за погодженнями з відповідними органами у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п.3 Правил проїзду великогабаритних та великовагових транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 18.01.2001 №30 (далі - Правила №30), транспортний засіб чи автопоїзд з вантажем або без вантажу вважається великоваговим, якщо максимальна маса або осьова маса перевищує хоча б один з параметрів, зазначених у п.22.5 Правил дорожнього руху.
Згідно п.22.5 Правил дорожнього руху, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 10.10.2001 №1306, за спеціальними правилами здійснюється дорожнє перевезення небезпечних вантажів, рух транспортних засобів та їх составів у разі, коли хоч один з їх габаритів перевищує за шириною 2,6 м, за висотою від поверхні дороги - 4 м (для контейнеровозів на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією маршрутах - 4,35 м), за довжиною - 22 м (для маршрутних транспортних засобів - 25 м), фактичну масу понад 40 т (для контейнеровозів - понад 44 т, на встановлених Укравтодором і Державтоінспекцією для них маршрутах - до 46 т), навантаження на одиночну вісь - 11 т (для автобусів, тролейбусів - 11,5 т), здвоєні осі - 16 т, строєні - 22 т (для контейнеровозів навантаження на одиночну вісь - 11 т, здвоєні осі - 18 т, строєні - 24 т) або якщо вантаж виступає за задній габарит транспортного засобу більш як на 2 м.
Пунктом 4 Правил №30 передбачено, що рух великовагових та великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами, вулицями та залізничними переїздами здійснюється на підставі дозволу на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні (далі - дозвіл), виданим перевізникові Державтоінспекцією, або документа про внесення плати за проїзд таких транспортних засобів.
Допускається перевищення вагових параметрів порівняно з визначеними у п.22.5 Правил дорожнього руху на 2 відсотки (величина похибки) без оформлення відповідного дозволу та внесення плати за проїзд.
Відповідно до пп.4 п.2 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль - контроль за проїздом великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів автомобільними дорогами загального користування, який включає перевірку відповідності габаритно-вагових параметрів таких транспортних засобів установленим законодавством параметрам і нормам, наявності дозволу на рух за визначеними маршрутами, а також дотримання визначених у дозволі умов та режиму руху транспортних засобів.
Згідно п. п. 3, 4, 6 Порядку №879 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів на автомобільних дорогах загального користування здійснюється Укртрансбезпекою, її територіальними органами та уповноваженими підрозділами Національної поліції.
Робота пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт із зважування транспортних засобів забезпечується Укртрансбезпекою, її територіальними органами, службами автомобільних доріг в Автономній Республіці Крим, областях та м. Севастополі і підприємствами, визначеними в установленому законодавством порядку.
Габаритно-ваговий контроль, крім документального, здійснюється виключно в пунктах габаритно-вагового контролю посадовими особами та/або працівниками відповідних органів.
Приписами пунктів 15-18, 20 Порядку №879 регламентовано, що контроль за наявністю у водіїв великовагових та великогабаритних транспортних засобів дозволу на рух здійснюють уповноважені підрозділи Національної поліції та територіальні органи Укртрансбезпеки, які здійснюють габаритно-ваговий контроль.
Габаритно-ваговий контроль включає документальний та/або точний контроль.
Габаритно-ваговий контроль транспортного засобу проводиться протягом не більше однієї години (з моменту заїзду транспортного засобу на ваги до кінцевого оформлення матеріалів у разі виявлення порушення).
За результатами габаритно-вагового контролю на стаціонарному або пересувному пункті водієві транспортного засобу видається довідка про здійснення габаритно-вагового контролю із зазначенням часу і місця його здійснення.
У разі пред`явлення водієм транспортного засобу міжнародного сертифіката зважування габаритно-ваговий контроль у частині зважування не здійснюється.
За результатами габаритно-вагового контролю посадові особи та/або працівники Укртрансбезпеки або її територіальних органів визначають належність транспортного засобу до великовагових та/або великогабаритних.
Водії під час перебування в зоні стаціонарного або пересувного пункту габаритно-вагового контролю повинні виконувати законні вимоги посадових осіб та/або працівників Укртрансбезпеки, її територіальних органів та поліцейських.
Згідно п.3 Порядку №1007/1207 габаритно-ваговий контроль транспортних засобів та інших самохідних машин і механізмів під час їх проїзду автомобільними дорогами загального користування проводиться посадовими особами Укртрансінспекції та працівниками відповідних підрозділів МВС.
Відповідно до п.4 Порядку №1007/1207 посадові особи Укртрансінспекції під час здійснення габаритно-вагового контролю: 1) визначають місця проведення габаритно-вагового контролю за погодженням з відповідним підрозділом МВС відповідно до вимог Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; 2) розробляють та погоджують з відповідними підрозділами МВС, службами автомобільних доріг графіки роботи пунктів габаритно-вагового контролю в частині організації та проведення робіт зі зважування транспортних засобів; 3) здійснюють зупинку транспортного засобу для здійснення габаритно-вагового контролю у форменому одязі за допомогою сигнального диска (жезла) з дотриманням Правил дорожнього руху та Порядку зупинення транспортного засобу, що здійснює автомобільні перевезення пасажирів та вантажів, посадовими особами Державної інспекції з безпеки на наземному транспорті та її територіальних органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 20.05.2013 №422; 4) видають довідку про результати здійснення габаритно-вагового контролю (додаток 1); 5) складають акт про перевищення транспортним засобом нормативних габаритних або вагових параметрів та визначають суму плати за проїзд за формулою розрахунку відповідно до пунктів 30 - 31 Порядку здійснення габаритно-вагового контролю; 6) у разі невиконання водієм транспортного засобу вимог посадових осіб Укртрансінспекції щодо зупинки транспортного засобу для проведення габаритно-вагового контролю повідомляють про це працівників відповідних підрозділів МВС; 7) у разі відмови водія транспортного засобу від проходження габаритно-вагового контролю складають акт про відмову водія від проходження габаритно-вагового контролю (додаток 2); 8) реєструють транспортні засоби, щодо яких здійснювався габаритно-ваговий контроль і параметри яких перевищують нормативні, у журналі обліку великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів (додаток 3); 9) при здійсненні габаритно-вагового контролю перевіряють у водіїв великовагових та/або великогабаритних транспортних засобів наявність дозволів на участь у дорожньому русі транспортних засобів, вагові або габаритні параметри яких перевищують нормативні, оформлених та виданих в установленому законодавством порядку; 10) у разі відсутності документів, визначених ст.48 Закону України «Про автомобільний транспорт», застосовують до автомобільних перевізників адміністративно-господарські штрафи, визначені ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт».
Як вбачається з матеріалів справи, зокрема з актів від 07.12.2021 №328192 та від 07.12.2021 №328116 було встановлено, що вагові параметри навантаження на строєну вісь перевищили нормативно допустимі на понад 5% (навантаження на строєну вісь транспортного засобу складала 24,070 т. та 23,21 т відповідно при нормативно допустимих 22 т.).
Викладене, з урахуванням положень наведених вище нормативних актів та приписів ст.60 Закону України «Про автомобільний транспорт» є підставою для застосування штрафних санкцій до перевізника.
В той же час, згідно ст.1 Закону Закону України «Про автомобільний транспорт»: «автомобільний перевізник - фізична або юридична особа, яка здійснює на комерційній основі чи за власний кошт перевезення пасажирів чи (та) вантажів транспортними засобами».
Як вбачається з матеріалів справи, між ТОВ «ОНІКС АГРО-ТРЕЙД» та ФОП ОСОБА_3 укладений Договір оренди транспортних засобів від 29.11.2021, де визначено, що ТОВ «ОНІКС АГРО-ТРЕЙД» (Орендодавець) зобов`язується передати в тимчасове платне користування транспортні засоби, а Фізична особа-підприємець ОСОБА_3 (Орендар) зобов`язується їх прийняти:
спеціалізований вантажний сідловий тягач марки RENAULT, модель PREMIUM 450.19Т. рік випуску 2009, державний реєстраційний № НОМЕР_3 , № шасі НОМЕР_5 . Транспортний засіб належить Орендодавцю на праві власності на підставі Свідоцтва про реєстрацію ТЗ № НОМЕР_6 ;
спеціалізований вантажний сідловий тягач марки MAN, модель TGX 18.480, рік випуску 2011, державний реєстраційний № НОМЕР_2 , № шасі НОМЕР_7 . Транспортний засіб належить Орендодавцю на праві власності на підставі Свідоцтва про реєстрацію ТЗ № НОМЕР_8 ;
спеціалізований напівпричіп самоскид марки ROBUSTE, модель S3803W2C, рік випуску 1996, державний реєстраційний № НОМЕР_9 , № шасі НОМЕР_10 . Транспортний засіб належить Орендодавцю на праві власності на підставі Свідоцтва про реєстрацію ТЗ № НОМЕР_11 .
Також, згідно товарно-транспортної накладної від 06.12.2021 №3/ЧК вбачається, що перевізником вказано ФОП ОСОБА_3 з ІПН НОМЕР_12 . Крім цього, згідно копії свідоцтва про реєстрацію транспортного засобу на спеціалізований напівпричіп самоскид марки STAS, моделі SA33-6K, рік випуску 1995, державний реєстраційний № НОМЕР_13 , № шасі НОМЕР_14 , що підтверджує перебування напівпричепа у власності ФОП ОСОБА_3 .
Тобто, позивач не є перевізником та не може нести відповідальність за перевищення перевізником нормативу вагового або габаритного параметру виключно на підставі того, що вказаний автомобіль на праві власності належить йому, в той час як знаходиться в оренді.
Отже, оскаржувані постанови є протиправними та підлягають скасуванню.
Таким чином, зважаючи на встановлену вище наявність правових підстав для застосування санкцій за перевезення автомобільним транспортом вантажу з перевищенням показників ваги на строену вісь, за встановленого факту відсутності у позивача статусу перевізника, суд вважає за необхідне задовольнити позов.
Згідно ст.77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення. Відповідно до ч.2 ст.77 КАС України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти позову.
Згідно ч.1 ст.139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись статтями 72-74, 77, 139, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Онікс Агро-Трейд» до Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека), третя особа яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні відповідача - Відділ державного нагляду (контролю) у Чернігівській області про визнання протиправними та скасування постанов - задовольнити повністю.
Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області від 18.01.2022 №329204.
Визнати протиправною та скасувати постанову Відділу державного нагляду (контролю) у Чернігівській області від 18.01.2022 №329203.
Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Державної служби України з безпеки на транспорті (Укртрансбезпека) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Онікс Агро-Трейд» судові витрати в сумі 4 962,00 грн (чотири тисячі дев`ятсот шістдесят дві гривні).
Рішення суду набирає законної сили в порядку статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення суду. Апеляційна скарга подається до адміністративного суду апеляційної інстанції.
Позивач: Товариство з обмеженою відповідальністю «Онікс Агро-Трейд» (вул.Академіка Амосова, 6, кв.52, м.Ніжин, Чернігівський район, Чернігівська область, 16600, код ЄДРПОУ 41956255).
Відповідач: Державна служа з безпеки на транспорті (проспект Перемоги, 14, м.Київ, 01135, код ЄДРПОУ 39816845)
Третя особа - Відділ державного нагляду (контролю) у Чернігівській області (вул.П`ятницька, 39, м.Чернігів, 14000).
Повне рішення суду складено 16.08.2022.
Суддя Л.О. Житняк
Суд | Чернігівський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2022 |
Оприлюднено | 18.08.2022 |
Номер документу | 105754708 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо дорожнього руху, транспорту та перевезення пасажирів, з них |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Василенко Ярослав Миколайович
Адміністративне
Чернігівський окружний адміністративний суд
Житняк Л.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні