Справа № 454/3472/21
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
18 березня 2022 року Сокальський районний суд Львівської області у складі:
головуючого - судді Веремчук О. А. ,
за участю секретаря Баран О.Я.,
розглянувши у відкритому підготовчому засіданні в м.Сокаля цивільну справу за позовом Керівника Червоноградської окружної прокуратури до Белзька міська рада Львівської області та ОСОБА_1 , третя особа Головне управління Держгеокадастру у Львівській області про визнання недійсним рішення та його скасування-,
в с т а н о в и в:
Прокурор звернувся в суд та просить визнати незаконним та скасувати рішення Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021 «Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність» затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624810900:07:000:0014 площа 0,45 га ОСОБА_1 .
Свої вимоги мотивує наступним.
Оскаржуваним рішенням Белзької міської ради від 23.02.2021р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність відповідачу.
Одночасно, вказана земельна ділянка належала до державної форми власності.
Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області видано наказ про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.
Розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності відносилося до повноважень Головного управлінням Держгеокадастру у Львівській області.
Однак відповідач не звертався до вказаної установи з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Також, Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області не було передано земельні ділянки у комунальну власність Белзькій міській раді.
Таким чином, Белзька міська рада Львівської області не була розпорядником земельної ділянки, проект відведення та передача у власність якої затверджені оскаржуваним рішенням.
Прокурор Проць О.Б. подала заяву, в якій позов підтримала.
Представник відповідача Белзької міської ради подала заяву, про розгляд справи без її участі, проти задоволення не заперечує.
Відповідач ОСОБА_1 також у наданій суду заяві, просив розгляд справи проводити у його відсутності.
Дослідивши докази по справі, суд дійшов висновку про підставність позову.
Відповідно до ст. 4 ЦПК України кожна особа має право в порядку, встановленому законом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів.
Відповідно до ч.1 ст. 13 ЦПК України суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.
Відповідно до ст.81 ЦПК України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених цим Кодексом.
У разі посилання учасника справи на невчинення іншим учасником справи певних дій або відсутність певної події суд може зобов`язати такого іншого учасника справи надати відповідні докази вчинення цих дій або наявності певної події. У разі ненадання таких доказів суд може визнати обставину невчинення відповідних дій або відсутності події встановленою.
Докази подаються сторонами та іншими учасниками справи.
Доказування не може ґрунтуватися на припущеннях.
Згідно Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-2395/2-21 від 27.04.2021 проект землеустрою щодо відведення вказаної земельної ділянки розроблявся у відповідності до прийнятого Головним управлінням наказу про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо її відведення для ведення особистого селянського господарства із земель сільськогосподарського призначення державної власності.
Згідно з інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-4588/2-21 від 30.07.2021 на час прийняття вищезазначеного наказу, розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності відносилось до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Львівській області.
Відповідно до Наказу Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №62-ОТГ від 22.12.2020 «Про передачу земельних ділянок державної власності у комунальну власність» та акту приймання-передачі земельних ділянок сільськогосподарського призначення із державної у комунальну власність від 22.12.2020, який є підставою для державної реєстрації права на вказані у додатку земельні ділянки комунальної власності Белзької міської ради, земельна ділянка кадастровий номер 4624810900:07:000:0014 площа 0,45 га у комунальну власність Белзької міської ради не передавалася.
Згідно інформації Головного управління Держгеокадастру у Львівській області №10-13-0.32-4588/2-21 від 30.07.2021 відповідно до вищезазначеного Закону, з дня набрання його чинності (28.07.2021) земельна ділянка із кадастровим номером №4624810900:07:000:0014 площа 0,45 га, яка розташована на території Белзької міської територіальної громади Червоноградського району Львівської області належить до земель комунальної власності.
Рішенням Белзької міської ради Львівської області №74 від 23.02.2021р. затверджено проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 0,45га, кадастровий №4624810900:07:000:0014, розташовану в с.Жужеляни та передано таку у власність ОСОБА_1 .
З відповіді №471/02-09 від 09.04.2021р. встановлено, що земельна ділянка з кадастровим номером №4624810900:07:000:0014 у комунальну власність Белзької міської ради не передавалася.
З відповіді №10-13-0.32-4588/2-21 від 30.07.2021р. встановлено, що на час прийняття Головним управлінням Держгеокадастру у Львівській області наказу про надання дозволу ОСОБА_1 на розроблення документації із землеустрою, розпорядження землями сільськогосподарського призначення державної власності, до яких належала передана відповідачці земельна ділянка, належало до повноважень Головного управління Держгеокадастру у Львівській області. Відповідачка не зверталася до Головного управління Держгеокадастру у Львівській області з клопотанням про затвердження проекту землеустрою щодо відведення та передачу у власність земельної ділянки на території Львівської області.
З відповіді №10-13-0.4-807/90-21 від 30.07.2021 управлінням контролю за використанням та охороною земель не було здійснено заходів державного контролю за дотриманням земельного законодавства під час прийняття рішень Белзькою міською радою. В Головного управління відсутні кошти на сплату судових зборів, а отже заявляти позов про скасування рішень Белзької міської ради не являється можливим.
Статтею 41 Конституції України встановлено, що кожен має право володіти, користуватися і розпоряджатися своєю власністю. Ніхто не може бути протиправно позбавлений права власності. Право приватної власності є непорушним.
Відповідно до частини п`ятої статті 12 ЦК України, добросовісність набувача презюмується. Якщо судом буде встановлено, що набувач знав чи міг знати про наявність перешкод до вчинення правочину, в тому числі й те, що продавець не мав права відчужувати майно, це може свідчити про недобросовісність набувача і є підставою для задоволення позову про витребування у нього майна.
Згідно частини першої статті 15, частини першої статті 16 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Для застосування того чи іншого способу захисту, необхідно встановити які ж права (інтереси) позивача порушені, невизнані або оспорені відповідачем і за захистом яких прав (інтересів) позивач звернувся до суду.
При оцінці обраного позивачем способу захисту потрібно враховувати його ефективність, тобто спосіб захисту має відповідати змісту порушеного права, характеру правопорушення, та забезпечити поновлення порушеного права.
Статтею 19 ЗК України передбачено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: а) землі сільськогосподарського призначення; б) землі житлової та громадської забудови; в) землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; г) землі оздоровчого призначення; ґ) землі рекреаційного призначення; д) землі історико-культурного призначення; е) землі лісогосподарського призначення; є) землі водного фонду; ж) землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Відповідно до ч. 1 ст. 20 ЗК України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Відповідно до частини четвертої статті 122 Земельного кодексу України, центральний орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин та його територіальні органи передають земельні ділянки сільськогосподарського призначення державної власності, крім випадків, визначених частиною восьмою цієї статті, у власність або у користування для всіх потреб.
Згідно з частинами першою. другою статті 79-1 Земельного кодексу України, формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру.
Формування земельних ділянок здійснюється: у порядку відведення земельних ділянок із земель державної та комунальної власності; шляхом поділу чи об`єднання раніше сформованих земельних ділянок; шляхом визначення меж земельних ділянок державної чи комунальної власності за проектами землеустрою щодо впорядкування територій населених пунктів, проектами землеустрою щодо впорядкування території для містобудівних потреб, проектами землеустрою щодо приватизації земель державних і комунальних сільськогосподарських підприємств, установ та організацій; шляхом інвентаризації земель державної чи комунальної власності у випадках, передбачених законом; за проектами землеустрою щодо організації території земельних часток (паїв).
Порядок погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та повноваження органів виконавчої влади в частині погодження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок регулюється статтями 118 та 186-1 ЗК України.
Відповідно до частини дев`ятої статті 118 ЗК України відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Згідно з приписами частини четвертої, п`ятої, шостої, сьомої статті 186-1 ЗК України розробник проекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері.
Судом встановлено, що земельна ділянка, яка передана у власність відповідачу, належала до земель сільськогосподарського призначення державної власності.
В той же час, Белзька міська рада Львівської області наділена повноваженнями передачі у власність земельних ділянок для всіх потреб виключно із земель комунальної власності територіальної громади цієї міської ради, що регламентовано ч.1 ст.122 ЗК України.
Таким чином, Белзька міська рада Львівської області не є органом, уповноваженим розпоряджатися земельними ділянками державної власності, а Головним управлінням Держгеокадастру як уповноважений орган виконавчої влади з питань земельних ресурсів у галузі земельних відносин не приймав рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу відповідачу земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності.
Статтею 155 ЗК України регламентовано, що у разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Збитки, завдані власникам земельних ділянок внаслідок видання зазначених актів, підлягають відшкодуванню в повному обсязі органом, який видав акт.
Враховуючи вищезазначені норми, рішення про затвердження проекту землеустрою та передачу у власність відповідачу земельної ділянки прийнято неповноважним органом, що є підставою задоволення позову.
Судові витрати, зокрема судовий збір за подання позовних заяв, слід стягнути з відповідачів на користь прокуратури, відповідно до ст.141 ЦПК України.
Керуючись ст.ст. ст.ст.5, 10, 12,13,76,81,141,259,263,264, 265 ЦПК , суд,-
в и р і ш и в:
позов задоволити.
Визнати недійсним рішення Белзької міської ради №74 від 23.02.2021 року " Про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у власність" в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки для ведення особистого селянського господарства та надання у приватну власність земельної ділянки кадастровий номер 4624810900:07:000:0014 площа 0,45 га - ОСОБА_1 .
Скасувати державну реєстрацію права власності земельної ділянки кадастровий номер 4624810900:07:000:0014 площа 0,45 га - рішення державного реєстратора за № 42461800 від 08.06.2021 р. припинивши ОСОБА_1 право власності на земельну ділянку кадастровий номер 4624810900:07:000:0014 площа 0,45 га.
Стягнути з Белзької міської ради Львівської області та ОСОБА_1 на користь Львівської обласної прокуратури ( отримувач Львівська обласна прокуратура , код ЄДРПОУ 02910031, р/р UA138201720343140001000000774 в ДКСУ у м.Київ МФО 820172) 2270 грн. 00 коп. судового збору , сплаченого за подання до Сокальського районного суду Львівської області .
Апеляційна скарга на рішення суду може бути подана до Львівського апеляційного суду протягом 30 днів з дня проголошення рішення.
До дня початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи , апеляційні скарги подаються учасниками справи через Сокальський районний суд Львівської області .
Головуючий: О. А. Веремчук
Суд | Сокальський районний суд Львівської області |
Дата ухвалення рішення | 17.03.2022 |
Оприлюднено | 18.08.2022 |
Номер документу | 105764260 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: |
Цивільне
Сокальський районний суд Львівської області
Веремчук О. А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні