ЗАПОРІЗЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
15 серпня 2022 року Справа № 280/220/22 м.ЗапоріжжяСуддя Запорізького окружного адміністративного суду Сацький Р.В., розглянувши в порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовом - ОСОБА_1
до - Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району
про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії,-
ВСТАНОВИВ:
06 січня 2022 року до Запорізького окружного адміністративного суду надійшла позовна заява ОСОБА_1 (далі по тексту - позивач) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району (далі по тексту - відповідач), в якому позивач просить суд:
- визнати відмову Управління соціального захисту населення районної адміністрації Запорізької міської ради по Комунарському району у вигляді листа від 22.11.2021 № В-685 протиправною;
- стягнути з Управління соціального захисту населення районної адміністрації Запорізької міської ради по Комунарському району на користь ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , (ІПН НОМЕР_1 ) недоплачену суму разової грошової допомоги за 2021 рік, як учаснику бойових дій у розмірі 5-ми мінімальних пенсій за віком, з урахуванням раніше виплачених сум, а саме 7 354 грн.
- допустити рішення до негайного виконання.
Ухвалою суду від 11 січня 2022 року відкрито провадження у справі № 280/220/22 у порядку спрощеного позовного провадження (у письмовому провадженні) без повідомлення та виклику учасників справи та проведення судового засідання.
Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач, як учасник бойових дій, що підтверджується посвідченням серія НОМЕР_2 від 03.08.2015, має право на отримання щорічної разової грошової допомоги до 5 травня, розмір якої на момент виникнення спірних правовідносин, враховуючи рішення Конституційного Суду України від 27.02.2020 за № 3-р/2020, має визначатись у відповідності до статті 12 Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту". Однак, відповідач протиправно нарахував та виплатив йому вказану допомогу у розмірі, встановленому Кабінетом Міністрів України у постанові від 08.04.2021 № 325, а саме: 1491 грн 00 коп.
Відповіда не скористався правом на подання відзиву на позовну заяву.
ОСОБА_2 звертався до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району зі зверненням щодо виплати недоплачених коштів щорічної разової грошової допомоги до 5 травня.
За наслідками розгляду такої заяви, відповідач листом від 22.11.2021 № В-685 повідомив позивача про неможливість нарахування та виплати коштів разової грошової допомоги як учаснику бойових дій за 2021 рік у сумі 7354 грн 00 коп.
Вважаючи такі дії протиправними, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до положень частини 2 статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України суд розглядає адміністративні справи не інакше як за позовною заявою, поданою відповідно до цього Кодексу, в межах позовних вимог.
Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини справи, об`єктивно оцінивши докази, які мають значення для її розгляду і вирішення спору по суті, суд дійшов до таких висновків.
Згідно з частиною 2 статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовий статус ветеранів війни, створення належних умов для їх життєзабезпечення визначає Закон України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 22 жовтня 1993 року № 3551-XII (далі - Закон України № 3551-XII).
Законом України "Про внесення змін до Закону України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" від 25 грудня 1998 року № 367-XIV (далі - Закон України № 367-XIV) статтю 12 Закону України № 3551-XII доповнено частиною 4 такого змісту: "Щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком".
У подальшому Законом України "Про внесення змін до Бюджетного кодексу України щодо реформи міжбюджетних відносин" від 28 грудня 2014 № 79-VIII року, який набрав чинності 01 січня 2015 року, розділ VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України доповнено пунктом 26, яким встановлено, що норми і положення, зокрема статті 12 Закону України № 3551-XII застосовуються у порядку та розмірах, установлених Кабінетом Міністрів України, виходячи з наявних фінансових ресурсів державного і місцевого бюджетів та бюджетів фондів загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Тобто, Кабінету Міністрів України делеговані повноваження встановлювати, зокрема, розмір разової грошової допомоги до 5 травня.
На реалізацію приписів цієї норми Кабінетом Міністрів України 08 квітня 2021 року прийнято постанову № 325 "Деякі питання виплати у 2021 році разової грошової допомоги, передбаченої Законами України "Про статус ветеранів війни, гарантії їх соціального захисту" і "Про жертви нацистських переслідувань" (далі - Постанова № 325), якою передбачено, що учасникам бойових дій у 2021 році виплата разової грошової допомоги до 5 травня, передбаченої Законом України № 3551-ХІІ, проводиться у розмірі 1491 грн.
Водночас, рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 визнано таким, що не відповідає Конституції України, наведені вище положення пункту 26 розділу VI "Прикінцеві та перехідні положення" Бюджетного кодексу України.
Таким чином, на час виникнення спірних правовідносин рішенням Конституційного Суду України від 27 лютого 2020 року № 3-р/2020 відновлено дію частини 4 статті 12 Закону України № 3551-XII у редакції Закону України № 367-XIV, згідно якої щорічно до 5 травня учасникам бойових дій виплачується разова грошова допомога у розмірі 5 мінімальних пенсій за віком.
Отже, на час виплати позивачу у 2021 році такої допомоги одночасно діяли Закон України № 3551-XII і Постанова № 325.
Виходячи із визначених у частині 4 статті 7 Кодексу адміністративного судочинства України загальних засад пріоритетності законів над підзаконними актами, для визначення розміру разової грошової допомоги до 5 травня у 2021 році слід застосовувати не Постанову № 325, а Закон України № 3551-XII, який має вищу юридичну силу.
За наведених вище обставин відповідач необґрунтовано здійснив нарахування та виплату позивачеві щорічної разової грошової допомоги до 5 травня 2021 року відповідно до приписів Постанови № 325.
Вихідним критерієм обрахунку щорічної разової грошової допомоги до 5 травня є мінімальний розмір пенсії за віком.
Мінімальний розмір пенсії за віком слід визначати із урахуванням положень частини 1 статті 28 Закону України "Про загальнообов`язкове державне пенсійне страхування" від 09 липня 2003 року № 1058-IV та закону України про Державний бюджет України на відповідний рік.
Статтею 7 Закону України "Про Державний бюджет України на 2021 рік" від 15 грудня 2020 року № 1082-IХ установлено, що станом на 01 січня мінімальна пенсія за віком складає 1769,00 грн.
З огляду на викладене, суд приходить до висновку, що розмір щорічної разової грошової допомоги учасникам бойових дій до 5 травня у 2021 році становить 8845 грн (1769,00 грн х 5). Однак позивач отримав лише 1491,00 грн, а недоотримана частина становить 7354,00 гривні.
Відтак, із урахуванням установлених обставин та висновків Верховного Суду за результатами розгляду зразкової справи № 440/2722/20, суд доходить висновку, що, виплачуючи позивачу оспорювану допомогу за 2021 рік у розмірі, встановленому Постановою № 325, відповідач допустив порушення статті 12 Закону України № 3551-XII у редакції Закону України № 367-XIV, яка передбачала виплату учасникам бойових дій допомоги до 5 травня в розмірі 5 мінімальних пенсій за віком, а тому такі дії є протиправними.
Відповідно до частини 1 статті 171 Закону України № 3551-XII щорічну виплату разової грошової допомоги до 5 травня в розмірах, передбачених статтями 12-16 цього Закону, здійснює центральний орган виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері соціального захисту населення, через відділення зв`язку або через установи банків (шляхом перерахування на особовий рахунок отримувача) пенсіонерам - за місцем отримання пенсії, а особам, які не є пенсіонерами, - за місцем їх проживання чи одержання грошового утримання.
Відповідно до частини 1 статті 17 Закону України «Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини» від 23 лютого 2006 року № 3477-VI за наступними змінами та доповненнями у редакції, на час виникнення спірних правовідносин, суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод (далі - Конвенція) і практику Європейського суду з прав людини (далі - ЄСПЛ) як джерело права.
За змістом правової позиції ЄСПЛ у справі "Кечко проти України" (рішення від 08 листопада 2005 року, заява № 63134/00) у межах свободи дій держави визначати, які надбавки виплачувати своїм робітникам з державного бюджету. Держава може вводити, призупиняти чи закінчити виплату таких надбавок, вносячи відповідні зміни в законодавство. Однак, якщо чинне правове положення передбачає виплату певних надбавок і дотримано всі вимоги, необхідні для цього, органи державної влади не можуть свідомо відмовляти в цих виплатах, доки відповідні положення є чинними. Тобто органи державної влади не можуть посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
За таких обставин, відмова відповідача у виплаті щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі, визначеному Законом України № 3551-XII, порушує гарантоване статтею 1 Першого протоколу до Конвенції право позивача мирно володіти своїм майном, оскільки орган державної влади не може посилатися на відсутність коштів як на причину невиконання своїх зобов`язань.
Суд зауважує, що відповідач, ураховуючи норми права, викладені в рішенні Верховного Суду у зразковій справі № 440/2722/20, провів розрахунок недоотриманої допомоги за 2021 рік в сумі 7354,00 грн.
Отже, така сума, погашення якої відповідач не проводить, є заборгованістю.
З огляду на вищевикладене, враховуючи наявність розрахунку щодо недоотриманої щорічної разової допомоги, суд уважає, що позовні вимоги про визнання протиправними дій відповідача щодо невиплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у повному розмірі та стягнення недоотриманої частини такої у сумі 7354,00 грн є обґрунтованими та підлягають задоволенню.
Щодо позовної вимоги про звернення рішення суду до негайного виконання, суд уважає за необхідне вказати таке.
Згідно пункту 1 частини 1 статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України негайно виконуються рішення суду про присудження виплати пенсій, інших періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів - у межах суми стягнення за один місяць.
У відповідності до пункту 1 частини 2 статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України суд, який ухвалив рішення, за заявою учасників справи або з власної ініціативи може ухвалою в порядку письмового провадження або зазначаючи про це в рішенні звернути до негайного виконання рішення у разі стягнення всієї суми боргу при присудженні платежів, визначених пунктами 1 і 2 частини 1 цієї статті.
Однак суд у цій справі не вбачає підстав для звернення до негайного виконання рішення, оскільки одноразова грошова допомога учаснику бойових дій носить разовий характер та не відноситься, в розумінні статті 371 Кодексу адміністративного судочинства України, до періодичних платежів з Державного бюджету України або позабюджетних державних фондів, які за можливе стягнути у межах суми за один місяць.
Позивач звільнений від сплати судового збору відповідно до п. 13 ч. 1 ст. 5 Закону України "Про судовий збір".
Керуючись статтями 2, 9, 72-77, 90, 139, 242-246, 255, 262, 263, 292, 293, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Позовні вимоги ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ІПН НОМЕР_1 ) до Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району (69104, м. Запоріжжя, вул. Чумаченка, буд. 32, код ЄДРПОУ 37573838) про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити частково.
2. Визнати протиправною відмову Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району ОСОБА_1 щодо ненарахування та невиплати щорічної разової грошової допомоги до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком.
3. Зобов`язати Управління соціального захисту населення Запорізької міської ради по Комунарському району нарахувати та виплатити ОСОБА_1 недоплачену грошову допомогу до 5 травня за 2021 рік у розмірі п`яти мінімальних пенсій за віком, з урахуванням попередньо виплаченої суми такої допомоги, у сумі - 7354 грн 00 коп.
4. У задоволені решти позовних вимог - відмовити.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги, рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення складено у повному обсязі та підписано суддею 15 серпня 2022 року.
Суддя Сацький Р.В.
Суд | Запорізький окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 14.08.2022 |
Оприлюднено | 19.08.2022 |
Номер документу | 105784219 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи зі спорів з приводу реалізації публічної політики у сферах праці, зайнятості населення та соціального захисту громадян та публічної житлової політики, зокрема зі спорів щодо соціального захисту (крім соціального страхування), з них |
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Адміністративне
Запорізький окружний адміністративний суд
Сацький Роман Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні