ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
28 квітня 2022 року м. Київ № 640/19248/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Зерносейл»
до Головного управління ДПС у м. Києві (відповідач 1)
Державної податкової служби України (відповідач 2)
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Зерносейл» (далі також - позивач, ТОВ «Зерносейл», Товариство) з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі також - відповідач 1, ГУ ДПС у м. Києві) та Державної податкової служби України (далі також - відповідач 2, ДПС України), в якому просило суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №2730626/42808551 від 03.06.2021;
- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування №2 від 26.01.2021.
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що за наслідками вчинення господарських операцій із контрагентом-замовником послуг/покупцем послуг - ТОВ «Луцька аграрна компанія» Товариство у відповідності до вимог ст. 192 Податкового кодексу України склало і направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунок коригування №2 від 26.01.2021 до податкової накладної №2 від 28.08.2020. Однак через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію з відомостями про зупинення реєстрації вказаного розрахунку коригування у зв`язку з відповідністю такого п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Після того, ТОВ «Зерносейл» в порядку п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України надіслало ГУ ДПС у м. Києві письмові пояснення та пакет підтверджуючих первинних та інших документів. На переконання позивача таких поданих ним документів було цілком достатньо для усунення сумнівів контролюючого органу в реальності здійснення тих чи інших господарських операцій, за наслідками яких виписано розрахунок коригування №2 від 26.01.2021. Проте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних такі документи безпідставно не були враховані та натомість прийняте безпідставні та належним невмотивоване рішення про відмову в реєстрації зазначеного розрахунку коригування.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва відкрито провадження у справі №640/19248/21 та цю справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
В подальшому суд відповідно до своєї ухвали від 28.04.2022 вирішив в порядку ст. 52 Кодексу адміністративного судочинства України питання про заміну сторони (відповідача 2) у справі на його правонаступника - Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП 44116011).
Відповідачі у встановлений судом строк не скористалися своїм правом на подання до суду відзивів проти позовних вимог та/або додаткових доказів на спростування таких, хоча останні були належним чином повідомлені про розгляд справи.
Розглянувши подані представником позивача документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Як вбачається з тексту позовної заяви та поданих представником позивача до матеріалів справи документів, 28.08.2020 між ТОВ «Зерносейл» (як постачальником) і Товариством з обмеженою відповідальністю «Луцька аграрна компанія» (як покупцем) був укладений договір поставки №28/08-с. За умовами цього договору постачальник зобов`язувався передати у власність покупця сою у кількості 100 тон за ціною однієї тони 13 250 грн. (в т.ч. ПДВ - 2 208,33 грн.), а покупець зобов`язувався прийняти та оплати товар. Вказана ціна включала в себе всі витрати, які пов`язані зі зберіганням і доставкою товару (сої) на склад покупця. Загальна вартість товару мала становити 1 325 000 грн. (в т.ч. ПДВ 220 833,33 грн.). Також сторони узгодили, що товар поставляється постачальником покупцю партіями, завантаженими в автотранспорт постачальника. Право власності на товар переходить від постачальника до покупця з моменту отримання товару та підписання видаткових накладних/та або інших товаросупровідних документів. Передача товару здійснюєтьяс на умовах СРТ (франко-склад покупця) за адресою: Волинська обл., м. Устилуг, вул. Володимирська, 3, комбікормовий завод ТОВ «Луцька аграрна компанія», за правилами «Інкотермс» в редакції 2000 року. Товар доставляється покупцю насипом. Завантаженя товару на транспорт постачальника здійснюється силами та за рахунок постачальника, а розвантаження товару здійснюється силами та за рахунок покупця. Товар повинен супроводжуватися наступними документами, виданими на кожен автомобіль: рахунок, накладна, якісне посвідчення, товарно-транспортна накладна. Розрахунки за цим договором здійснюються в безготівковому порядку в розмірі вартості товару. Оплата товару за цим договором здійснюється, шляхом перерахування коштів на розрахунковий рахунок постачальника до 01.09.2020, 100% передоплата.
В рамках договору даного договору поставки ТОВ «Зерносейл» оформило та виставило на адресу ТОВ «Луцька аграрна компанія» рахунок на оплату від 28.08.2020 №15 на суму 1 325 000 грн. (з ПДВ). На виконання умов договору поставки від 28.08.2020 №28/08-с та згідно вказаного рахунку на оплату ТОВ «Луцька аграрна компанія» перерахувало на розрахунковий рахунок ТОВ «Зерносейл» безготівкові кошти у сумі 1 325 000 грн. в якості передоплати за товар, що підтверджується банківською випискою АТ «АБ «Радабанк» з рахунку позивача за 28.08.2020 та роздруківкою електронного платіжного доручення від 28.08.2020 №6436.
За наслідком отримання передоплати від покупця ТОВ «Зерносейл» виписало податкову накладну від 28.08.2020 №2 на суму 1 325 000 грн. (в т.ч. ПДВ 220 833,33 грн.) з номенклатурою товару «соя», код товару згідно з УКТ ЗЕД - 1201, яка була зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних 07.09.2020.
В подальшому, у січні 2021 року ті ж самі сторони уклали додаткову угоду №3 від 13.01.2021 до договору поставки від 28.08.2020 №28/08-с, згідно якого останні домовились викласти п.п. 1.1, 1.6 і 4.4 договору поставки у наступних редакціях:
«Постачальник зобов`язується передати у власність покупця м`ясо-кісткове борошно у кількості 51,76 тон (+/- 10%) за ціною однієї тони 19 310,00 грн. (в т.ч. ПДВ 3 218,33 грн.) на суму передоплати на яку не було поставлено товар, а покупець зобов`язується прийняти та оплатити товар. Ціна включає в себе всі витрати, які пов`язані зі зберіганням та доставкою на склад покупця»;
«Товар має бути наданий покупцю в повному обсязі до 31 січня 2021 року або в більш ранні строки за погодженням сторін і поданню письмової заявки зі сторони покупця»
«Товар доставляється покупцю насипом та/або в біг-бегах».
26.01.2021 та 29.01.2021 за результатом відвантаження на адресу покупця (ТОВ «Луцька аграрна компанія») партій товару (борошна м`ясокісткового) ТОВ «Зерносейл» склало видаткові накладні №2 від 26.01.2021 на суму 417 096 грн. (в т.ч. ПДВ - 69 516 грн.), №3 від 26.01.2021 на суму 417 096 грн. (в т.ч. ПДВ - 69 516 грн.) та №4 від 29.01.2021 на суму 165 370,84 грн. (в т.ч. ПДВ 27 561,81 грн.), оформило посвідчення якості на такі партії товару. Транспортування партій товару на адресу покупця було здійснено ТОВ «Зерносейл» автомобільним транспортом, шляхом залучення перевізників (ТОВ «Бізнес-Рейс», ТОВ «Будова», ПП «Прем`єра Південь»), про що були оформлені товарно-транспортні накладні від 26.01.2021 №20742, від 26.01.2021 №20743 і від 29.01.2021 №20766.
За наслідком цього ТОВ «Зерносейл» склало розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 26.01.2021 №2 до податкової накладної №2 від 28.08.2020, де в графі «Причина коригування» вказало код « 104» (тобто «зміна номенклатури»).
При цьому, як пояснив представник позивача в тексті цього позову, відвантажений на ТОВ «Луцька аграрна компанія» товар (борошно м`ясокісткове) був попередньо придбаний ТОВ «Зерносейл» у постачальника - ТОВ «Топкейт» (код ЄДРПОУ 43700148) на підставі договору поставки №3 від 22.01.2021. За фактом придбання товару сторонами буди складені та підписані відповідні видаткові накладні, товарно-транспортні накладні та податкові накладні. Оплата за отриманий товар була здійснена ТОВ «Зерносейл» частково, що зафіксовано у банківській виписці станом від 16.02.2021. Перевезення товару зі складу ТОВ «Топкейт» на склад ТОВ «Зерносейл» (м. Фастів, вул. Поліграфічна, 12) відбувалась за рахунок ТОВ «Зерносейл» та із залученням перевізника - ТОВ «Вантажтранс» (договір про надання транспортних послуг №8392 від 01.09.2020, акт виконаних робіт №77 від 25.01.2021).
Керуючись приписами п. 192.1 ст. 192 Податкового кодексу України ТОВ «Зерносейл» надіслало до контролюючого органу зазначений розрахунок коригування до податкової накладної, та у відповідь отримало електронну квитанцію від 15.02.2021 з відомостями про те, що ці документ прийнятий, проте його реєстрацію зупинено. Зі змісту роздруківки цієї електронної квитанції вбачається, що підставою для зупинення реєстрації розрахунку коригування позивача стала наступна: «У розрахунку коригування, складеному до податкової накладної, передбачається зміна номенклатури товару/послуги 2301, які відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачається (виготовляється), що відповідає п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». У зв?язку з чим платнику було запропоновано подати пояснення та/або копії документів (без наведення переліку таких документів), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Як стверджував представник позивача та не заперечував представник відповідача 1, в травні 2021 ТОВ «Зерносейл» направило до ГУ ДПС у м. Києві пояснення по суті вчинених господарських операцій та копії документів щодо розрахунку коригування, реєстрацію якого було зупинено. Проте за результатами розгляду пакетів поданих платником документів Комісія ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Комісія при ГУ ДПС у м. Києві, комісія регіонального рівня) прийняла рішення від 03.06.2021 за №2730626/42808551, яким відмовила ТОВ «Зерносейл» у здійсненні реєстрації розрахунку коригування від 26.01.2021 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних. У тексті цього рішення Комісією в якості підстави для прийняття такого зазначено наступну: «ненадання платником податків копій документів:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)
документів щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством (документи, які не надано, підкреслити)».
Не погоджуючись із такими рішенням комісії регіонального рівня Товариство подало скаргу на зазначене рішення. За результатами розгляду скарги платника Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (комісія центрального рівня) прийняла рішення від 22.06.2021 за №28577/42808551/2, яким залишило таку скаргу без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації розрахунку коригування - без змін.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Так, відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі - ПК України), у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У силу вимог п. 201.1 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Поряд з цим, нормами п. 192.1 ст. 192 ПК України (у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин) визначено, що якщо після постачання товарів/послуг здійснюється будь-яка зміна суми компенсації їх вартості, включаючи наступний за постачанням перегляд цін, перерахунок у випадках повернення товарів/послуг особі, яка їх надала, або при поверненні постачальником суми попередньої оплати товарів/послуг, суми податкових зобов`язань та податкового кредиту постачальника та отримувача підлягають відповідному коригуванню на підставі розрахунку коригування до податкової накладної, складеному в порядку, встановленому для податкових накладних, та зареєстрованому в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Розрахунок коригування, складений постачальником товарів/послуг до податкової накладної, яка складена на отримувача - платника податку, підлягає реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних:
постачальником (продавцем) товарів/послуг, якщо передбачається збільшення суми компенсації їх вартості на користь такого постачальника або якщо коригування кількісних та вартісних показників у підсумку не змінює суму компенсації;
отримувачем (покупцем) товарів/послуг, якщо передбачається зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, для чого постачальник надсилає складений розрахунок коригування отримувачу.
Складені платником податку розрахунки коригування до податкових накладних, складених до 1 лютого 2015 року, розрахунки коригування до податкових накладних, які не підлягали наданню отримувачу (покупцю) - платнику податку, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних постачальником (продавцем). Зазначене не поширюється на розрахунки коригування, що передбачають зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику (зменшення податкового зобов`язання постачальника та податкового кредиту отримувача), складені після 1 липня 2015 року до податкових накладних, складених до 1 липня 2015 року на отримувача (покупця) - платника податку, які підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних отримувачем (покупцем) товарів/послуг.
Розрахунок коригування до податкової накладної складається також у випадку виправлення помилок, допущених при складанні податкової накладної, у тому числі не пов`язаних із зміною суми компенсації вартості товарів/послуг.
У силу положень пп. 201.1.16 п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п. 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпунктів «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпунктів «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
Зі змісту наведених положень Порядку зупинення №1165 слідує, що підставами для зупинення реєстрації як податкової накладної, так і розрахунку коригування є: або відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або відповідність податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
З поданих представником позивача до матеріалів справи документів судом встановлено, що реєстрацію поданого ТОВ «Зерносейл» розрахунку коригування від 26.01.2021 №2 до податкової накладної від 28.08.2020 №2 зупинено через те, що вказаний розрахунок коригування відповідає вимогам п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, за змістом п. 4 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 як додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, під таким критерієм розуміють: «Складення розрахунку коригування постачальником товарів/послуг до податкової накладної, що складена на отримувача - платника податку, якщо передбачається зміна номенклатури товару/послуги (для товарів за кодами згідно з УКТЗЕД - зміна перших чотирьох цифр кодів, а для послуг за кодами відповідно до Державного класифікатора продукції та послуг - перших двох цифр кодів), за умови відсутності такого/такої товару/послуги, зазначеного/зазначеної в розрахунку коригування, поданому для реєстрації в Реєстрі, у таблиці даних платника податку як товару/послуги, що на постійній основі постачається (надається)».
Відповідно до п. 10, 11 Порядку зупинення №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку зупинення №1165).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 2 - 4 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п. 13 цього Порядку).
Дослідивши та проаналізувавши зміст наявних матеріалів справи суд встановив, що позивачем наприкінці травня 2021 року були надані контролюючому органу вичерпні письмові пояснення, разом із копіями документів для підтвердження наявності у платника підстав для складання описаного вище розрахунку коригування. Зокрема, зі змісту поданих платником (позивачем) документів і пояснень вбачалося за можливе встановити підстави та обставини, за яких був виписаний заблокований розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 26.01.2021 №2 до податкової накладної від 28.08.2020 №2. А саме, що коригування кількісних і вартісних показників виписаної 28.08.2020 та зареєстрованої в Єдиному реєстрі податкових накладних 07.09.2020 податкової накладної ТОВ «Зерносейл» за №2 відбулося з причини заміни за взаємною згодою сторін договірних правовідносин (тобто, постачальника - ТОВ «Зерносейл» і покупця - ТОВ «Луцька аграрна компанія») предмету поставки - товару «сої» в обсязі 100 тон (код згідно з УКТ ЗЕД 1201) на товар «борошно м`ясокісткове» в обсязі 51,8 тони (код згідно з УКТ ЗЕД 2301). При цьому, ТОВ «Зерносейл» документально підтвердило, що інший товар - борошно м`ясокісткове у відповідному обсязі був ним попередньо придбаний у ТОВ «Топкейт», що оформлено наступними документами: договором поставки №3 від 22.01.2021, рахунками на оплату від 25.01.2021, видатковими накладними від 25.01.2021 за №№ 14, 15 і № 16, товарно-транспортними накладними від 25.01.2021 . Більш того за наслідками таких господарських операцій з ТОВ «Топкейт» щодо поставок борошна м`ясокісткового з кодом згідно з УКТ ЗЕД 2301 останнім на адресу ТОВ «Зерносейл» були виписані податкові накладні від 25.01.2021 №25, від 25.01.2021 №24, від 25.01.2021 №23, які були зареєстровані в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, зі змісту поданих позивачем разом із позовом документів суд встановив, а відповідачі не спростували жодними документальними доказами те, що поданих ТОВ «Зерносейл» документів було цілком достатньо для прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 26.01.2021 №2 до податкової накладної від 28.08.2020 №2.
Також проаналізувавши текст оскаржуваного рішення про відмову у реєстрації розрахунку коригування від 03.06.2021 №2730626/42808551 суд встановив в них відсутність мотивів щодо не врахування як належних та достатніх поданих платником документів. Натомість в оспорюване рішення містить загальний перелік не наданих копій документів. Наведене дає суду підстави для висновку, що комісією регіонального рівня в дійсності подані платником пояснення та документи не досліджувались.
У контексті за цим суд зазначає, оскаржуване рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації розрахунку коригування за своєю природою є актом індивідуальної дії.
Загальними вимогами, які висуваються до актів індивідуальної дії, як до акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд звертає увагу, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність та визначеність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Європейським Судом з прав людини (далі - ЄСПЛ) у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland) №37801/97 від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинно ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень має врахувати усі обставини справи, та надавати їм відповідну правову оцінку. Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.
В ході розгляду цієї справи суд встановив, що рішення Комісії при ГУ ДПС у м. Києві від 03.06.2021 за №2730626/42808551 не відповідає вимогам, встановленим для акта індивідуальної дії, оскільки таке рішення було прийнято без зазначення мотивів для не врахування поданих позивачем документів і пояснень.
Виходячи з викладеного, дії Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН по прийняттю оскаржуваного рішення, в тексті якого не наведені дійсні мотиви його ухвалення та не зазначено підстави для не врахування наданих платником документів і пояснень, свідчать про порушення як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, а також свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій відповідача 1, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.
Такий підхід узгоджується з практикою ЄСПЛ. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».
Беручи до уваги все вищенаведене, суд дійшов висновку, що заявлені позовні вимоги ТОВ «Зерносейл» про визнання протиправним та скасування рішення від 03.06.2021 за №2730626/42808551 про відмову в реєстрації розрахунку коригування кількісних і вартісних показників від 26.01.2021 №2 до податкової накладної від 28.08.2020 №2 в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначений розрахунок коригування, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.
Оскільки в ході розгляду даної справи суд дійшов висновку про протиправність рішень комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації вказаних розрахунків коригування позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, та відповідно про наявність підстав про задоволення позову в цій частині, то останнє тягне за собою необхідність зобов`язання ДПС України, як адміністратора Реєстру згідно пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України, вчинити дії з метою відновлення порушених прав позивача.
Відповідно до п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в останній чинній редакції), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (п. 20 Порядку №1246).
За таких обставин, суд вважає, що наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовної вимоги позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 26.01.2021 №2 до податкової накладної від 28.08.2020 №2 за датою його отримання ДПС (тобто: 15.02.2021, що зафіксовано у квитанції щодо зупинення реєстрації зазначеного розрахунку коригування), що, водночас, з урахуванням наведеного, не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача 2, а є належним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача.
За змістом ст. 244 Кодексу адміністративного судочинства України, одним із питань, які вирішує суд при ухваленні рішення, є те, як розподілити між сторонами судові витрати (п. 5 ч. 1 ст. 244 зазначеного Кодексу).
Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з наявного у матеріалах справи платіжного доручення від 19.07.2021 №298, ТОВ «Зерносейл» під час звернення до суду з цим адміністративним позовом сплатило судовий збір у розмірі 2 270 грн. Враховуючи обсяг заявлених та задоволених позовних вимог суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача витрати по оплаті судового збору в зазначеному обсязі повністю.
Керуючись статтями 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 139, 241 - 246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Зерносейл» (код ЄДРПОУ 42808551, адреса місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Круглоуніверситська, 17) до Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП 44116011, адреса місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 03.06.2021 за №2730626/42808551.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Зерносейл» (код ЄДРПОУ 42808551) розрахунок коригування кількісних і вартісних показників від 26.01.2021 №2 до податкової накладної від 28.08.2020 №2 датою його отримання, а саме - 15.02.2021.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Зерносейл» (код ЄДРПОУ 42808551, адреса місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Круглоуніверситська, 17) понесені ним судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 1 135 грн. (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП 44116011, адреса: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Зерносейл» (код ЄДРПОУ 42808551, адреса місцезнаходження: 01024, м. Київ, вул. Круглоуніверситська, 17) понесені ним судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 1 135 грн. (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.О. Скочок
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 27.04.2022 |
Оприлюднено | 19.08.2022 |
Номер документу | 105790034 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Оксененко Олег Миколайович
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Скочок Т.О.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні