ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
02 травня 2022 року м. Київ № 640/32486/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Бояринцевої М.А., розглянувши у порядку спрощеного провадження адміністративну справу
за позовомДержавної екологічної інспекції Столичного округу до Товариства з обмеженою відповідальністю "Моноліт Будсервіс" пропро застосування заходів реагуванняВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулась Державна екологічна інспекція Столичного округу з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Моноліт Будсервіс» (далі - відповідач та/або ТОВ «Моноліт Будсервіс») та просить суд:
1. припинити діяльність Товариства з обмеженою відповідальністю «Моноліт Будсервіс» (код ЄДРПОУ 39778632), що розташоване за адресою: м. Київ, вул. Тимофія Шамрила, б. 4-В, прим. 295 на земельній ділянці з кадастровим номером: 8000000000:91:066:0096 до:
- усунення порушень, виявлених в акті перевірки Державної екологічної інспекції Столичного округу від 13.08.2021 №02-999;
- отримання Державною екологічною інспекцією Столичного округу повідомлення від Товариства з обмеженою відповідальністю «Моноліт Будсервіс» про усунення ним усіх встановлених судом порушень за підтвердженням згідно результатів здійснення заходу державного нагляду (контролю);
2. стягнути на користь позивача витрати понесені ним по сплаті судового збору.
Мотивуючи позовні вимоги позивач зазначає, що відповідачем порушено вимоги положень пункту 10 частини 3 статті 3 Закону України «Про охорону довкілля», що є підставою для звернення до суду із даним адміністративним позовом, з урахуванням положень пункту 2 частини 1, частини 3 статті 16 наведеного Закону.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву, де останній просить суд відмовити у задоволенні позовних вимог, зазначаючи, серед іншого, про відсутність порушення ним вимог пункту 10 частини 3 статті 3 Закону України «Про охорону довкілля», з огляду на відсутність обставин застосування вказаних положень до його діяльності.
Справа вирішується на підставі наявних в ній матеріалів.
Розглянувши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
На підставі звернення фізичної особи ОСОБА_1 , наказу від 23.07.2021 №739-П та направлення від 23.07.2021 №3/1/713, у період з 03.08.2021 по 13.08.2021 інспекторами Державної екологічної інспекції Столичного округу проведено позаплановий захід державного нагляду (контролю) Товариства з обмеженою відповідальністю «Моноліт Будсервіс» стосовно будівництва житлового комплексу за адресою: пр. Правди, м. Київ, кадастровий номер земельної ділянки: 8000000000:91:066:0096, за наслідком якої складено акт від 13.08.2021 №02-999 (далі - акт перевірки).
В акті перевірки зафіксовано наступні обставини: «Представлено інвестиційний договір від 05.03.2013 №0503-ІД/13, укладений між ДП «Науково-дослідний. виробничий агрокомбінат «Пуща-Водиця» та ТОЙ «СІТІБУДСЕР» щодо будівництва на земельній ділянці (між проспектом Правди та вулицею Полковою в Подільському районі м. Києва) та договір від 0.05.2019 № 01Б-О6/О5-19 СІД, укладений між ТОВ «СІТІБУДСЕРВІС» та ТОВ «ВАРШАВСЬКИЙ-БУД» щодо виконання частини функцій замовника будівництва об`єкта «Будівництво мікрорайонів І, II, 1 п.к. III, 1 п.к. VI у багатофункціональному житловому районі на вул. вул. Маршала Гречка та просп. Правди у Подільському районі міста Києва (II мікрорайон. 1. 2. 5. 6. 7 та 8-а черги будівництва)».
ТОВАРИСТВО З ОБМЕЖЕНОЮ ВІДПОВІДАЛЬНІСТЮ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» (далі - ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС») провадить діяльність з будівництва мікрорайонів у багатофункціональному житловому районі (частині земельної ділянки з кадастровим номером 8000000000:91:066:0096). відповідно до договору Генерального підряду на будівництво мікрорайонів І, II, 1 п.к. III, 1 п.к. VI у багатофункціональному житловому районі на вул. вул. Маршала Гречка та просп. Правди у Подільському районі міста Києва (II мікрорайон. 1. 2, 5. 6. 7 та 8-а черги будівництва) від 01.06.2019 № 01/06-ГПР/19-ЮС укладеного з ТОВ «Варшавський-БУД».
Замовником будівництва є ДП Науково-дослідний, виробничий агрокомбінат «Пуща-Водиця» (код ЄДРГІОУ 00849296). Частково функції замовника об`єкту будівництва виконує ТОВ «Варшавський-БУД» (код ЄДРПОУ 42166275).
Представлено Дозвіл на виконання будівельних робіт від 24.09.2015 № ІУ 115152671059, де замовник ДП «Науково-дослідний виробничий агрокомбінат «Пуща-Водиця» на «будівництво мікрорайонів І, II, 1 п.к. III. 1 п.к. VI у багатофункціональному житловому районі на вул. вул. Маршала Гречка та просп. Правди у Подільському районі міста Києва (1 мікрорайон)».
По проекту «будівництво мікрорайонів І, II, 1 п.к. III, 1 п.к. VI у багатофункціональному житловому районі на вул. вул. Маршала Гречка та просп. Правди у Подільському районі міста Києва (II мікрорайон. 1. 2. 5. 6. 7 та 8-а черги будівництва) розроблено розділ «Оцінка впливів на навколишнє середовище» та затверджено ТОВ «Консалтингова агенція «ГАЛІЛЕО» експертний звіт від 26.08.2018 № 3-350-18-ЕП/КО.
Водопостачання та водовідведення на об`єкті здійснюється на підставі договору від 24.09.2019 № 21448/5-10-Б між ПрА`Г «АК «Київводоканал» та ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС»
Представлено «Містобудівні умови та обмеження для проектування об`єкта будівництва», затвердженого наказом Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу (Київської міської державної адміністрації) від 29.07.2015 № 502/15/12-3/009-15.
Відповідно до декларації про відходи від 29.01.2021 № 08039100000-00011 було утворено та передано 993.48 т відходів, з них 982.5 відходів змішаних будівництва та знесення будівель і споруд та 10.98 т відходів комунальних (міських) змішаних, у т.ч. сміття з урн. Проте відповідно до акту надання послуг від 17.12.2020 №2562 було передано ТОВ «УТІЛЬВТОРПРОМ» відходи відпрацьованих акумуляторних батарей та відпрацьовані батарейки, відповідно до договору від 01.12.2020 № 3760-2020/ВД на екологічні послуги між ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» та ТОВ «УТІЛЬВТОРПРОМ».
Відповідно до даних зазначених в «Заяві про екологічні наслідки» Додаток 6 до Розділу «Оцінка впливу на навколишнє середовище» до проекту «Будівництво мікрорайонів І, II, І п.к. III, 1 п.к. VI у багатофункціональному житловому районі на пул. вул. Маршала Гречка та просп. Правди у Подільському районі міста Києва (II мікрорайон. 1. 2. 5.6. 7 та 8-а черги будівництва), передбачено влаштування: відкритих автостоянок, розрахованих на зберігання 408 автомобілів; багаторівневих паркінгів, розрахованих на зберігання 872 автомобілів;
В ході перевірки встановлено порушення Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», а саме: загальна кількість паркомісць, передбачених в межах одного житлового комплексу, який знаходиться в межах населеного пункту, складає більше 100 паркомісць.
ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» надано на ознайомлення:
- договір від 01.12.2015 № 139 на перевезення будівельних (негабаритних) відходів укладених між ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» та ТОВ «Екосервіс груп» та акти виконаних робіт;
- договір оренди від 02.10.2015 № 98-к між ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» та ТОВ «ТОЇ-ТОІ Системи санітарні» на тимчасове платне користування санітарними біокабінами типу «ТОІ-ТОІ»;
- схему розміщення контейнерів для будівельного сміття;
- договір від 01.12.2020 № 3760-2020/ВД на екологічні послуги між ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» та ТОВ «УТІЛЬВТОРПРОМ» та акти виконаних робіт.
- договір від 24.09.2019 №21448/5- 10-В між ПрАТ «АК «Київводоканал» та ТОВ «МОНОЛІТ БУДСЕРВІС» та додаткова угода до договору від 24.09.2019 №21448/5-10-Б на надання послуг з водопостачання га приймання стічних вод через приєднані мережі
- паспорт на лічильник води Е-Т 1,6 U;
- декларація про відходи від 29.01.2021 № 08039100000-00011.
- акти обстеження зелених насаджень, що підлягають видаленню від 06 жовтня 2015 року № 180. від 12 вересня 2017 року № 259 та платіжне доручення № 61 про зарахування коштів відновної вартості зелених насаджень, що підлягають видаленню.».
Згідно розділу акту перевірки «Опис виявлених порушень вимог законодавства Інспекцією встановлено наступні порушення відповідачем вимог законодавства, а саме:
- ТОВ «Моноліт Будсервіс» не визначено склад і властивості відходів, що утворюються, що є порушенням пункту «в» частини 1 статті 17 Закону України №187/98;
- ТОВ «Моноліт Будсервіс» не виявляє і не веде первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, що є порушенням пункту «г» частини 1 статті 17 Закону №187/98;
- ТОВ «Моноліт Будсервіс» статистична звітність про відходи не подається, що є порушенням абзацу 4 пункту 56 Порядку, затвердженого ПКМУ №2034;
- не забезпечується приймання та утилізація використаних пакувальних матеріалів і тари, в якій знаходилась продукції я підприємств, установ та організацій, або укладення угод з відповідними організаціями на їх збирання та утилізацію, що є порушенням пункту «б» частини 1 статті 17 Закону України №187/98;
- ТОВ «Моноліт Будсервіс» складає та подає декларацію про відходи не в повному обсязі, а саме: інформація про відходи відпрацьовані акумулятори та відпрацьовані батарейки не зазначається, що є порушенням частини 2 статті 17 Закону України №187/98, пункту 3 Порядку, затвердженого ПКМУ №118;
- не забезпечується професійна підготовка, підвищення кваліфікації та проведення атестації фахівців у сфері поводження з відходами, що є порушенням пункту «м» Закону України №187/98;
- не призначено відповідальних осіб у сфері поводження з відходами, що є порушенням пункту «й» частини 1 статті 17 Закону №187/98;
- ТОВ «Моноліт Будсервіс» здійснює діяльність без отриманого висновку з оцінки впливу на довід кілля, що є порушенням пункту 10 частини 2 статті 3 Закону України «Про оцінку впливу на довкілля»;
- при візуальному обстежені території будівництва встановлено, що відходи (тверді побутові відходи, будівельні відходи) утворені в результаті діяльності ТОВ «Моноліт Будсервіс» зберігаються в несанкціонованих місцях, що є порушенням пункту « 3» частини 1 статті 17 Закону №187/98;
- допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах, що є порушенням пункту «з» частини 1 статті 17 Закону України №187/98.
Тут і надалі порушення.
За наслідком проведеного позапланового заходу державного нагляду (контролю) ТОВ «Моноліт Будсервіс» припис не складався.
Разом з цим, Інспекцією складено протокол від 12.08.2021 №000863 за порушення відповідачем правил первинного обліку відходів та протокол №000865 від 12.08.2021 за порушення вимог поводження із відходами.
Державна екологічна інспекція Столичного округу вважає, що у зв`язку із порушенням відповідачем Закону України «Про оцінку впливу на довкілля», діяльність останнього має бути припинена до їх усунення відповідних порушень.
Надаючи оцінку спірним правовідносинам суд враховує наступне.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначені Законом України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 №877-V (далі - Закон № 877-V).
Відповідно до статті 1 Закону № 877-V державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища; заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
У той же час, правові, економічні та соціальні основи організації охорони навколишнього природного середовища в інтересах нинішнього і майбутніх поколінь визначає Закону Закону України «Про охорону навколишнього природного середовища» (далі - Закон № 1264-ХІІ).
Згідно із пунктом «а» частини 1 статті 20-2 Закону № 1264-ХІІ до компетенції центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів, у сфері охорони навколишнього природного середовища належить, зокрема організація і здійснення у межах компетенції державного нагляду (контролю) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності та господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства про екологічну та радіаційну безпеку, про оцінку впливу на довкілля.
Відповідно до вимог пункту 1 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України № 275 від 19.04.2017 (далі - Положення) Державна екологічна інспекція України (Держекоінспекція) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра захисту довкілля та природних ресурсів і який реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Пунктом 7 Положення визначено, що Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Згідно з вимогами пунктів б, г, ґ підпункту 2 пункту 4 Положення Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань здійснює державний нагляд (контроль) за додержанням центральними органами виконавчої влади та їх територіальними органами, місцевими органами виконавчої влади, органами місцевого самоврядування в частині здійснення делегованих їм повноважень органів виконавчої влади, підприємствами, установами та організаціями незалежно від форми власності і господарювання, громадянами України, іноземцями та особами без громадянства, а також юридичними особами - нерезидентами вимог законодавства.
Державна екологічна інспекція відповідно до покладених на неї завдань звертається до суду із позовом щодо визнання протиправними дій чи бездіяльності фізичних і юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців, органів державної влади та місцевого самоврядування, їх посадових осіб, про визнання недійсними індивідуальних актів або їх окремих частин, правочинів, що порушують вимоги законодавства про охорону навколишнього природного середовища (пп. 5 п. 4 Положення).
Відповідно до статті 34 Закону № 1264-ХІІ завдання контролю у галузі охорони навколишнього природного середовища полягають у забезпеченні додержання вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища всіма державними органами, підприємствами, установами та організаціями, незалежно від форм власності і підпорядкування, а також громадянами.
Згідно з ч. 1 ст. 35 Закону № 1264-ХІІ державний контроль у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Із наведеного вбачається, що контроль за охороною навколишнього природного середовища та використання природних ресурсів покладено на Державну екологічну інспекцію України.
Державний нагляд (контроль) здійснюється за місцем провадження господарської діяльності суб`єкта господарювання або його відокремлених підрозділів, або у приміщенні органу державного нагляду (контролю) у випадках, передбачених законом (ч. 1 ст. 4 Закону № 877-V).
За правилами частин 10-12 статті 4 Закону № 877-V посадові особи органу державного нагляду (контролю) з метою з`ясування обставин, які мають значення для повноти проведення заходу, здійснюють у межах повноважень, передбачених законом, огляд територій або приміщень, які використовуються для провадження господарської діяльності, а також будь-яких документів чи предметів, якщо це передбачено законом.
Під час проведення заходів державного нагляду (контролю) не допускається вилучення у суб`єктів господарювання оригіналів їхніх фінансово-господарських, бухгалтерських та інших документів, а також комп`ютерів, їх частин, крім випадків, передбачених кримінальним процесуальним законодавством.
Плановий чи позаплановий захід щодо суб`єкта господарювання - юридичної особи має здійснюватися у присутності керівника або особи, уповноваженої керівником. Плановий чи позаплановий захід щодо фізичної особи - підприємця має здійснюватися за його присутності або за присутності уповноваженої ним особи.
Перед початком здійснення державного нагляду (контролю) посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить запис до журналу реєстрації заходів державного нагляду (контролю) (за наявності такого журналу у суб`єкта господарювання).
При здійсненні заходів державного нагляду (контролю) посадові особи органів державного нагляду (контролю) зобов`язані використовувати виключно уніфіковані форми актів (ч. 15 ст. 4 Закону № 877-V).
Відповідно до частини 1 статті 6 Закону № 877-V підставами для здійснення позапланових заходів є, серед іншого звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.
У такому разі перед початком здійснення позапланового заходу державного нагляду (контролю) посадові особи територіального органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі, крім документів, передбачених цим Законом, додатково копію погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу на проведення такої перевірки. Суб`єкти господарювання мають право не допускати посадових осіб територіального органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходів державного нагляду (контролю), якщо вони не пред`явили документи, передбачені цим абзацом.
Під час проведення позапланового заходу з`ясовуються лише ті питання, необхідність перевірки яких стала підставою для здійснення цього заходу, з обов`язковим зазначенням цих питань у посвідченні (направленні) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Згідно із частинами 2-4 статті 6 Закону № 877-V проведення позапланових заходів з інших підстав, крім передбачених цією статтею, забороняється, крім позапланових заходів, передбачених частиною четвертою статті 2 цього Закону.
Суб`єкт господарювання повинен ознайомитися з підставою проведення позапланового заходу з наданням йому копії відповідного посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю).
Строк здійснення позапланового заходу не може перевищувати десяти робочих днів, а щодо суб`єктів малого підприємництва - двох робочих днів.
Продовження строку здійснення позапланового заходу не допускається.
Разом з тим, положеннями статті 7 Закону № 877-V врегульовано питання розпорядчих документів органів державного нагляду (контролю).
Для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.
На підставі наказу (рішення, розпорядження) оформляється посвідчення (направлення) на проведення заходу державного нагляду (контролю), яке підписується керівником органу державного нагляду (контролю) (головою державного колегіального органу) або його заступником (членом державного колегіального органу) із зазначенням прізвища, ім`я та по батькові і засвідчується печаткою.
У посвідченні (направленні) на проведення заходу зазначаються: найменування органу державного нагляду (контролю), що здійснює захід; найменування суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснюється захід; місцезнаходження суб`єкта господарювання та/або його відокремленого підрозділу, щодо діяльності яких здійснюється захід; номер і дата наказу (рішення, розпорядження), на виконання якого здійснюється захід; перелік посадових осіб, які беруть участь у здійсненні заходу, із зазначенням їх посади, прізвища, ім`я та по батькові; дата початку та дата закінчення заходу; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд, інспектування тощо); підстави для здійснення заходу; предмет здійснення заходу; інформація про здійснення попереднього заходу (тип заходу і строк його здійснення).
Посвідчення (направлення) є чинним лише протягом зазначеного в ньому строку здійснення заходу.
Перед початком здійснення заходу посадові особи органу державного нагляду (контролю) зобов`язані пред`явити керівнику суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу або уповноваженій ним особі (фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі) посвідчення (направлення) та службове посвідчення, що засвідчує посадову особу органу державного нагляду (контролю), і надати суб`єкту господарювання копію посвідчення (направлення).
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) без посвідчення (направлення) на здійснення заходу та службового посвідчення не має права здійснювати державний нагляд (контроль) суб`єкта господарювання.
Суб`єкт господарювання має право не допускати посадових осіб органу державного нагляду (контролю) до здійснення заходу, якщо вони не пред`явили документів, передбачених цією статтею.
За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт, який повинен містити такі відомості: дату складення акта; тип заходу (плановий або позаплановий); форма заходу (перевірка, ревізія, обстеження, огляд тощо); предмет державного нагляду (контролю); найменування органу державного нагляду (контролю), а також посаду, прізвище, ім`я та по батькові посадової особи, яка здійснила захід; найменування юридичної особи або прізвище, ім`я та по батькові фізичної особи - підприємця, щодо діяльності яких здійснювався захід.
Посадова особа органу державного нагляду (контролю) зазначає в акті стан виконання вимог законодавства суб`єктом господарювання, а в разі невиконання - детальний опис виявленого порушення з посиланням на відповідну вимогу законодавства.
У разі створення суб`єктом господарювання перешкод органу державного нагляду (контролю) чи його посадовим особам при здійсненні заходів державного нагляду (контролю) в акті обов`язково зазначається опис дій чи бездіяльності, що призвели до створення таких перешкод, з посиланням на відповідні норми закону.
В останній день перевірки два примірники акта підписуються посадовими особами органу державного нагляду (контролю), які здійснювали захід, та суб`єктом господарювання або уповноваженою ним особою, якщо інше не передбачено законом.
Якщо суб`єкт господарювання не погоджується з актом, він підписує акт із зауваженнями.
Зауваження суб`єкта господарювання щодо здійснення державного нагляду (контролю) є невід`ємною частиною акта органу державного нагляду (контролю).
У разі відмови суб`єкта господарювання підписати акт посадова особа органу державного нагляду (контролю) вносить до такого акта відповідний запис.
Один примірник акта вручається керівнику чи уповноваженій особі суб`єкта господарювання - юридичної особи, її відокремленого підрозділу, фізичній особі - підприємцю або уповноваженій ним особі в останній день заходу державного нагляду (контролю), а другий зберігається в органі державного нагляду (контролю).
На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
Аналіз вказаного, серед іншого дає суду підстави дійти до висновку, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) може:
- за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду;
- у разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу.
У той же час, правові та організаційні засади оцінки впливу на довкілля, спрямованої на запобігання шкоді довкіллю, забезпечення екологічної безпеки, охорони довкілля, раціонального використання і відтворення природних ресурсів, у процесі прийняття рішень про провадження господарської діяльності, яка може мати значний вплив на довкілля, з урахуванням державних, громадських та приватних інтересів визначено Законом України «Про оцінку впливу на довкілля» від 23.05.2017 № 2059-VIII (далі - Закон № 2059-VIII).
Згідно із пунктом 6 частини 1 статті 15 Закону № 2059-VIII правопорушеннями у сфері оцінки впливу на довкілля є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності.
Відповідно до частини 1 статті 16 Закону № 2059-VIII діяльність суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, що провадиться з порушенням законодавства про оцінку впливу на довкілля, може бути:
1) тимчасово заборонена (зупинена) - до виконання встановлених у висновку з оцінки впливу на довкілля екологічних умов зупиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання;
2) припинена - повністю припиняється експлуатація підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.
У разі тимчасової заборони (зупинення) чи припинення діяльності підприємств забороняються всі викиди і скиди забруднюючих речовин та розміщення відходів підприємства в цілому чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання.
Підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності або систематичні порушення у сфері оцінки впливу на довкілля, що не можуть бути усунені з технічних, економічних або інших причин (ч. 3 ст. 16 Закону № 2059-VIII).
Аналіз вказаного дає суду підстави дійти до висновку, що підставою для припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки. Факт такого порушення може бути встановлено Інспекцією при здійснення планового та/або позапланового заходу державного нагляду (контролю) та є підставою для звернення органу державного нагляду (контролю) до суду із відповідним позовом щодо припинення діяльності такого підприємства, з урахуванням положень Закону № 2059-VIII.
Отже, для звернення до суду органом державного нагляду (контролю) про припинення діяльності підприємства чи окремих його цехів (дільниць) і одиниць обладнання, за наявності обставин передбачених частиною 3 статті 16 Закону № 2059-VIII, винесення таким органом припису, як умова, що передує його звернення до суду чинним законодавством не вимагається.
При цьому, суд акцентує увагу на тому, що підставою звернення до суду позивача згідно із позовною заявою є безпосередньо відсутність висновку з оцінки впливу на довкілля.
Таким чином, приймаючи до уваги наведене суд залишає поза увагою посилання ТОВ «Моноліт Будсервіс» щодо не винесення Інспекцією припису як підстави для відмови у задоволенні позовних вимог.
Також суд відмічає, що відповідачем у відзиві на позовну заяву не наведено жодних заперечень щодо порядку призначення та проведення позивачем позапланового заходу державного контролю (нагляду), а судом під час вирішення спору по суті таких порушень не встановлено.
Зважаючи на наведене суд переходить до оцінки наявності/відсутності порушення ТОВ «Моноліт Будсервіс» Закону № 2059-VIII, безпосередньо яке і стало підставою для звернення до суду із даним адміністративним позовом.
Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 1 Закону № 2059-VIII планована діяльність - планована господарська діяльність, що включає будівництво, реконструкцію, технічне переоснащення, розширення, перепрофілювання, ліквідацію (демонтаж) об`єктів, інше втручання в природне середовище; планована діяльність не включає реконструкцію, технічне переоснащення, капітальний ремонт, розширення, перепрофілювання об`єктів, інші втручання в природне середовище, які не справляють значного впливу на довкілля відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно зі частиною 1 статті 2 Закону № 2059-VIII оцінка впливу на довкілля - це процедура, що передбачає:
1) підготовку суб`єктом господарювання звіту з оцінки впливу на довкілля відповідно до статей 5, 6 та 14 цього Закону;
2) проведення громадського обговорення відповідно до статей 7, 8 та 14 цього Закону;
3) аналіз уповноваженим органом відповідно до статті 9 цього Закону інформації, наданої у звіті з оцінки впливу на довкілля, будь-якої додаткової інформації, яку надає суб`єкт господарювання, а також інформації, отриманої від громадськості під час громадського обговорення, під час здійснення процедури оцінки транскордонного впливу, іншої інформації;
4) надання уповноваженим органом мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля, що враховує результати аналізу, передбаченого пунктом 3 цієї частини;
5) врахування висновку з оцінки впливу на довкілля у рішенні про провадження планованої діяльності відповідно до статті 11 цього Закону.
Згідно із частинами 2-3 статті 2 Закону № 2059-VIII оцінка впливу на довкілля здійснюється з дотриманням вимог законодавства про охорону навколишнього природного середовища, з урахуванням стану довкілля в місці, де планується провадити плановану діяльність, екологічних ризиків і прогнозів, перспектив соціально-економічного розвитку регіону, потужності та видів сукупного впливу (прямого та опосередкованого) на довкілля, у тому числі з урахуванням впливу наявних об`єктів, планованої діяльності та об`єктів, щодо яких отримано рішення про провадження планованої діяльності або розглядається питання про прийняття таких рішень.
Суб`єктами оцінки впливу на довкілля є суб`єкти господарювання, органи державної влади, органи місцевого самоврядування, які є замовниками планованої діяльності і для цілей цього Закону прирівнюються до суб`єктів господарювання (далі - суб`єкт господарювання), уповноважений центральний орган, уповноважені територіальні органи, інші органи виконавчої влади, Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, органи місцевого самоврядування, громадськість, а у випадках, визначених статтею 14 цього Закону, - держава походження та зачеплена держава.
Відповідно до частини 1 статті 3 Закону № 2059-VIII здійснення оцінки впливу на довкілля є обов`язковим у процесі прийняття рішень про провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті. Така планована діяльність підлягає оцінці впливу на довкілля до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
Оцінці впливу на довкілля не підлягає планована діяльність, спрямована виключно на забезпечення оборони держави, ліквідацію наслідків надзвичайних ситуацій, наслідків антитерористичної операції на території проведення антитерористичної операції на період її проведення, відповідно до критеріїв, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Згідно із пунктом 10 частини 3 статті 3 Закону № 2059-VIII друга категорія видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля та підлягають оцінці впливу на довкілля, включає інфраструктурні проекти, зокрема:
- будівництво житлових кварталів (комплексів багатоквартирних житлових будинків) та торговельних чи розважальних комплексів поза межами населених пунктів на площі 1,5 гектара і більше або в межах населених пунктів, якщо не передбачено їх підключення до централізованого водопостачання та/або водовідведення;
- будівництво (облаштування) автостоянок на площі не менш як 1 гектар і більш як на 100 паркомісць.
Аналізуючи наведене суд приходить до висновку, що планова діяльність з будівництва (облаштування) автостоянок на площі не менш як 1 гектар і більш як на 100 паркомісць підлягає оцінці впливу на довкілля та така оцінка проводиться до прийняття рішення про провадження планованої діяльності.
При цьому, для проведення оцінки впливу на довкілля щодо будівництва (облаштування) автостоянок необхідно дотримання одночасно двох умов: таке будівництво (облаштування) має здійснюватися на площі не менш як 1 гектар і передбачити розміщення (облаштування) більше ніж 100 паркомісць.
Відповідно до містобудівних умов та обмежень забудови земельної ділянки від 29.07.2015 №502/15/12-3/009-15 площа земельної ділянки складає 44,0615 га, площа забудови 56468 кв.м., кількість місць паркування на відкритих майданчиках - 1418 шт.
У той же час, згідно пояснювальної записки для розробки розділу оцінки впливу навколишнього середовища до проекту «Будівництво мікрорайонів I, II, I, п.к. III, I, п.к. VI у багатофункціональному житловому районі на вул. Маршала Гречка та просп. Правди (проспект Правди навпроти перетину з просп. Василя Порика) у Подільському районі м. Києва» (пункт 3) передбачається розміщення 408 відкритих паркувальних місць легкових автомобілів мешканців комплексу та співробітників вбудованих і прибудованих офісних приміщень. Решта нормативної кількості місць для постійного зберігання автомобілів, а саме 872 шт., передбачається у багатоповерхових паркінгах (XIX мікрорайон згідно з ДПТ «НДВА «Пуща-Водиця», та за рахунок ділянки, суміжної з торговельно-розважальним комплексом «РЕТРОВІЛЬ», де передбачено більше ніж 3000 машино-місць, що повністю задовольняє потребу в паркомісцях.
У той же час, додатком 6 «Заява про екологічні наслідки» пункт 1 «Мета та загальна характеристика наміченої діяльності» Проект (коригування) «Оцінка пливу на навколишнє середовище» визначено, що замовником проаналізовано потенційну можливість належності проектної діяльності до видів планової діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля і підлягають оцінці впливу на довкілля, зокрема розглянуто: пункт 10 частини 3 статті 3 Закону № 2059-VIII та зазначено, що проектом передбачено будівництво житлового мікрорайону в межах населеного пункту з підключенням до систем централізованого водопостачання і водовідведення; автостоянки розділені на окремі паркувальні майданчики в окремі черги, для жодної із стоянок не виконується одночасно умова «будівництво (облаштування) автостоянок на площі не менше як 1 гектар і більше як на 100 паркомісць».
Аналізуючи вказані обставини суд приходить до висновку, що матеріалами справи спростовуються твердження позивача про необхідність здійснення оцінки впливу на довкілля згідно із пунктом 10 частини 3 статті 3 Закону № 2059-VIII.
Отже, приймаючи до уваги наведене суд вважає відсутніми належні та достатні докази, які б підтверджувати обставини порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «Моноліт Будсервіс» вимог пункту 10 частини 3 статті 3 Закону № 2059-VIII. При цьому, суд наголошує, що матеріалами адміністративної справи підтверджено відсутність 2 обов`язкових елементів для здійснення та отримання висновку про оцінку впливу на довкілля, а саме будівництво (облаштування) відповідачем автостоянок на площі не менше як 1 гектар і більше як на 100 паркомісць.
Додатково суд вказує, що Інспекцією в акті перевірки допущено помилку в частині застосованої норми права, а саме вказано пункт 10 частини 2 статті 3 Закону № 2059-VIII, у той час коли, порушення про яке остання вказує регламентовано пунктом 10 частини 3 статті 3 Закону № 2059-VIII.
Частиною 1 статті 73 КАС України встановлено, що предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Положеннями частини 1 статті 77 КАС України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Суд звертає увагу на те, що Інспекцією, як суб`єктом владних повноважень, який звернувся із позовом про припинення діяльності ТОВ «Моноліт Будсервіс» не доведено належними та достатніми доказами склад порушення (п. 10 ч. 3 ст. 10 Закону № 2059-VIII), що стало безпосередньо підставою для звернення до суду.
Зважаючи на наведене у сукупності, суд приходить до висновку про відсутність підстав для задоволення адміністративного позову.
Водночас, суд не оцінює наявність/відсутність порушення відповідачем Закону України «Про відходи», оскільки такі порушення не є підставою для звернення позивача до суду із позовними вимогами про припинення діяльності суб`єкта господарювання у відповідності до вимог Закону № 2059-VIII.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 72-73, 77-78, 139, 243-246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
У задоволенні позову Державної екологічної інспекції Столичного округу (03035, м. Київ, вул. Солом`янська, б. 1, поверх 8, код ЄДРПОУ 42163667) до Товариства з обмеженою відповідальністю «Моноліт Будсервіс» (04112, м. Київ, вул. Тимофія Шамрила (Парково-Сирецька, б. 4-В, приміщення №295, код ЄДРПОУ 39778632) про застосування заходів реагування відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржено в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України.
Суддя М.А. Бояринцева
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 01.05.2022 |
Оприлюднено | 22.08.2022 |
Номер документу | 105804912 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Бояринцева М.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні