ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
18 серпня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/1743/22
Полтавський окружний адміністративний суд у складі судді Слободянюк Н.І.,
за участю:
секретаря судового засідання Макаренко Н.А.,
представника позивача Мілінського І.М.,
представника відповідачів Шимки М.І.,
розглянувши у судовому засіданні за правилами загального позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Кокет" до Головного управління ДПС у Полтавській області та Державної податкової служби України, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кокет" /далі позивач, ТОВ "Кокет"/ звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Головного управління ДПС у Полтавській області /далі відповідач-1, ГУ ДПС у Полтавській області/ та Державної податкової служби України /далі віповідач-2, ДПС України/ про:
- визнання протиправним та скасування рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних;
- зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 16 грудня 2021 року, складену Товариством з обмеженою відповідальністю "Кокет", датою її подання - 16 грудня 2021 року /а.с. 1-14 т.1/.
Позов обґрунтований тим, що позивачем надано контролюючому органу всі необхідні документи, які підтверджують факт здійснення господарської операції за податковою накладною №8 від 16 грудня 2021 року, у реєстрації якої було відмовлено, та рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року є необґрунтованим та підлягає скасуванню як протиправне.
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 17 березня 2022 року прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження, а також залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - фізичну особу-підприємця ОСОБА_1 /далі третя особа, ФОП ОСОБА_1 /, витребувано докази.
Відповідачі позов не визнали та у відзивах на позовну заяву /а.с. 153-167 т.1/ зазначили, що за результатами опрацювання первинних документів, поданих позивачем до податкової №8 від 16 грудня 2021 року, встановлено, що платником не надано копій первинних документів, які підтверджують транспортування товару на склад покупця (товарно-транспортних накладних), а також платником надано копію первинного документа, складеного з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме: у видатковій накладній не заповнено обов`язковий реквізит «отримувач товару», який засвідчується підписом та печаткою, у зв`язку з чим комісією Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року.
Третя особа правом на подання письмових пояснень не скористалася, проте надіслала до суду заяву, в якій просила розглянути справу без її участі та повідомила суд про те, що з позовом погоджується /а.с. 79 т. 2/
Ухвалою Полтавського окружного адміністративного суду від 12 травня 2022 року продовжено строк підготовчого провадження, а ухвалою від 07 липня 2022 року закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду.
В судовому засіданні представник позивача підтримав заявлений позов, а представник відповідачів проти його задоволення заперечував.
Третя особа в судове засідання не з`явилася та свого уповноваженого представника не направила, заявивши клопотання про розгляд справи за її відсутності.
Відповідно до частини третьої статті 194 Кодексу адміністративного судочинства України учасник справи має право заявити клопотання про розгляд справи за його відсутності.
Зважаючи на те, що третя особа заявила клопотання про розгляд справи за її відсутності, суд визнав за можливе розглядати справу за відсутності третьої особи.
Заслухавши пояснення представників сторін та дослідивши письмові докази, суд встановив такі обставини та відповідні до них правовідносини.
Товариство з обмеженою відповідальністю "Кокет" зареєстроване як юридична особа та включено до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань з ідентифікаційним кодом 34739138 /а.с. 66-73 т.1/.
Відповідно до відомостей, внесених до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, основним зареєстрованим видом діяльності ТОВ "Кокет" є: 46.41 "Оптова торгівля текстильними товарами (основний)".
23 вересня 2011 року між ТОВ "Кокет" (постачальник) та ФОП ОСОБА_1 (покупець) укладено договір поставки товарів № 12 /а.с. 175-178 т.1/, згідно якого постачальник зобов`язується за заявками (замовленням) покупця у строки, визначені цим договором, поставити та передати у власність покупця товари, а покупець зобов`язується прийняти цей товар та своєчасно його оплатити на умовах цього договору (пункт 1.1); найменування товару, його кількість, асортимент, ціна за одиницю товару, вартість товару вказуються в накладних. Накладні оформляються на кожну партію товару, крім передавального документа, виконують одночасно функцію специфікації на товар та є невід`ємною частиною цього договору (пункт 1.2); товар, поставка якого здійснюється за цим договором, поставляється покупцю окремими партіями за його замовленням (заявками), сформованим покупцем на основі переліку товарів, вказаних в чинних прайс-листах постачальника. Постачальник забезпечує прайс-листами покупця, як правило, щоквартально або на вимогу останнього (пункт 2.1); заявка (замовлення) на поставку товару повинна містити: найменування товару, його кількість, асортимент, бажані для покупця терміни поставки (передачі) товару покупцю та базис поставки (місце передачі); заявка подається постачальнику покупцем будь-яким зручним для сторін оперативним способом (по факсимільному зв`язку, електронною поштою, в усній формі тощо) (пункт 2.2); на основі заявки (замовлення) покупця, після узгодження сторонами (будь-яким зручним для сторін оперативним способом) всіх існуючих умов поставки, вказаних в пункті 1.2 договору, а також терміну поставки (дати передачі товару) і базису поставки (адреси місця доставки товару), постачальником складається та підписується у двох примірниках відповідна накладна (пункт 2.3); оплата здійснюється шляхом переказу коштів покупцем на рахунок постачальника (пункт 3.2); поставка товару здійснюється постачальником до місця передачі товару, визначеному в пункті 4.4 договору. Базовою умовою поставки товару покупцю є поставка товару на умовах DDP- склад покупця. В умовах поставки товару на інших умовах згідно правил Інкотермс відповідні умови вказуються в заявці покупця (пункт 4.2); постачальник здійснює поставку товару до місця його передачі покупцю впродовж 5 банківських днів з моменту отримання замовлення (заявки) покупця на товар (пункт 4.3); місця передачі товару покупцю (базис поставки) і частина товару, яка підлягає передачі в кожному конкретному місці, вказуються покупцем в заявці (замовленні) (пункт 4.4); передача товару оформляється підписанням відповідної накладної. При передачі товару постачальник зобов`язаний передати представнику покупця, крім видаткової накладної, необхідний комплект супровідних документів: податкові накладні (у випадку якщо постачальник є платником ПДВ); транспортні накладні, сертифікат якості (відповідності), гігієнічне заключення, ветеринарне свідоцтво, інші документи в залежності від характеру та виду товару, необхідні для подальшого продажу товару у відповідності до чинного законодавства. Всі супровідні документи на товар повинні бути оформлені відповідно до вимог чинного законодавства. З моменту фактичної передачі товару, підписання товарної накладної і передачі комплекту необхідних супровідних документів обов`язки постачальника з передачі доставленого товару вважаються виконаними (пункт 4.5); постачальник зобов`язаний забезпечити кожну доставлену партію товару комплектом необхідних документів згідно пункту 4.5 договору (підпункт 5.1.3 пункту 5.1).
На виконання відповідних умов вказаного договору передачу товару «трикотажне полотно друковане з бавовни» кількістю 384,444 кг (за ціною без ПДВ 178,60 грн / кг, вартістю 68561,70 грн, сума ПДВ - 13732,34 грн, всього із ПДВ 82394,04 грн) постачальником оформлено видатковою накладною №87 від 16 грудня 2021 року /а.с. 179 т.1/, а оплату (на суму 82394,04 грн, у т.ч. ПДВ 20% - 13732,34 грн) платіжним дорученням ФОП ОСОБА_1 № 166 від 16 грудня 2021 року (згідно рахунку №87 від 16 грудня 2021 року) /а.с. 180-181 т.1/.
Керуючись пунктом 201.10 статті 201 ПК України, ТОВ "Кокет" склало та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 16 грудня 2021 року щодо поставки товару «трикотажне полотно друковане з бавовни» кількістю 384,444 кг вартістю 68561,70 грн, сума ПДВ - 13732,34 грн, всього із ПДВ 82394,04 грн /а.с. 168 т.1/.
За результатами розгляду податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року контролюючий орган 17 грудня 2021 року направив ТОВ "Кокет" квитанцію про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних, в якій зазначено: "Документ прийнято. Реєстрація зупинена. Відповідно до п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України реєстрація ПН/РК № 8 від 16 грудня 2021 року в Єдиному реєстрі податкових накладних зупинена. Коди УКТЗЕД/ДКПП товару /послуг 6006 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Пропонуємо надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомляємо: показник D=6.1231%, P= 26334/83" /а.с. 170-171 т.1/.
У зв`язку з зупиненням реєстрації податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року ТОВ "Кокет" направило контролюючому органу повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено №2 від 20 грудня 2021 року. До вказаного повідомлення позивачем додано 9 додатків, а саме: письмові пояснення; договір на поставку товару від 23 листопада 2011 року № 12; видаткову накладну №87 від 16 грудня 2021 року; рахунок на оплату № 87 віл 16 грудня 2021 року; договір про надання послуг з додатками від 30 січня 2019 року № 19/16; контракт № 03/2019 від 01 жовтня 2019 року; платіжне доручення №166 від 16 грудня 2021 року, митну декларацію від 29 грудня 2020 року № UA 110380/2020/002286; договір транспортного експедирування від 13 лютого 2019 року № 1302/19-01 /а.с. 174-207 т.1/.
Відповідно до Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 248 від 23 грудня 2021 року в ході опрацювання копій первинних документів, поданих ТОВ "Кокет" до податкової накладної №8 від 16 грудня 2021 року, реєстрація якої була зупинена, встановлено, що платником порушено пункт 5 Порядку прийняття рішень про і реєстрацію податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого наказом Міністерства фінансів України від 12 грудня 2019 року №520, а саме: не надано копій первинних документів, які підтверджують транспортування товару на склад покупця (товарно-транспортних накладних). Крім того, надані платником копії первинних документів складені з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме: не заповнено обов`язкові реквізити в видатковій накладній (отримувач товару), які засвідчуються підписом та печаткою /а.с. 208-209 т.1/.
23 грудня 2021 року Комісією ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №3563473/34739138 про відмову в реєстрації податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року /а.с. 210-211 т.1/.
Згідно вказаного рішення підставою для відмови в реєстрації податкової накладної стало ненадання платником податків копій первинних документів, які підтверджують транспортування товару на склад покупця (товарно-транспортних накладних). Крім того, надані платником копії первинних документів складені з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме: не заповнено обов`язкові реквізити в видатковій накладній (щодо отримувача товару), які засвідчуються підписом та печаткою.
ТОВ "Кокет" не погодився з вказаним рішенням та подав на нього скаргу до ДПС України /а.с. 21-22 т.1/.
Рішенням за результатами розгляду скарги на рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №63060/34739138/2 від 31 грудня 2021 року скаргу ТОВ "Кокет" залишено без задоволення, а рішення Комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року - без змін /а.с. 213 т. 1/.
Не погодившись із рішенням Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року, позивач звернувся до суду з цим позовом.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Спеціальним законом з питань оподаткування є Податковий кодекс України від 02 грудня 2010 року № 2755-VI /далі - ПК України у відповідних редакціях/.
Відповідно до підпунктів 16.1.2, 16.1.3, пункту 16.1 статті 16 ПК України платник податків зобов`язаний вести в установленому порядку облік доходів і витрат, складати звітність, що стосується обчислення і сплати податків та зборів, подавати до контролюючих органів у порядку, встановленому податковим та митним законодавством, декларації, звітність та інші документи, пов`язані з обчисленням і сплатою податків та зборів.
Згідно з підпунктами "а", «б» пункту 185.1 статті 185 ПК України об`єктом оподаткування є операції платників податку з:
а) постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу, у тому числі операції з безоплатної передачі та з передачі права власності на об`єкти застави позичальнику (кредитору), на товари, що передаються на умовах товарного кредиту, а також з передачі об`єкта фінансового лізингу у володіння та користування лізингоодержувачу/орендарю;
б) постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України, відповідно до статті 186 цього Кодексу;
Пунктом 187.1 статті 187 ПК України встановлено, що датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку. Для документів, складених в електронній формі, датою оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку, вважається дата, зазначена у самому документі як дата його складення відповідно до Закону України "Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні", незалежно від дати накладення електронного підпису.
Згідно з абзацом першим пункту 201.1 статті 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Пунктом 201.10 статті 201 ПК України встановлено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Помилки в реквізитах, визначених пунктом 201.1 цієї статті (крім коду товару згідно з УКТ ЗЕД), які не заважають ідентифікувати здійснену операцію, її зміст (товар/послугу, що постачаються), період, сторони та суму податкових зобов`язань, не можуть бути причиною неприйняття податкових накладних у електронному вигляді.
Якщо протягом операційного дня не надіслано квитанції про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, така податкова накладна вважається зареєстрованою в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Отже, платник податку - постачальник з настанням першої із умов виникнення податкових зобов`язань, визначених у пункті 187.1 статті 187 ПК України, зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Відповідно до пункту 201.16 статті 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Кабінетом Міністрів України прийнято постанову "Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних" від 11 грудня 2019 року №1165 (набрала чинності 01 лютого 2020 року), якою, зокрема, затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних /далі - Порядок №1165/.
Пунктом 1 Порядку №1165 встановлено, що цей Порядок визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
За змістом пункту 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Згідно з пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Додатком 3 до Порядку №1165 визначено Критерії ризиковості здійснення операцій, відповідно до пункту 1 яких до цих Критеріїв віднесено відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 раза, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.
Відповідно до пункту 7 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Отже, перевірка відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків та встановлення ознак невідповідності податкової накладної/розрахунку коригування таким критеріям здійснюється в автоматизованому режимі. У разі встановлення за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування відповідності господарської операції, зазначеної в податковій накладній/розрахунку коригування, хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Пунктами 10, 11 Порядку №1165 передбачено, що у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
З тексту квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року судом встановлено, що підставою для зупинення реєстрації цієї податкової накладної стала її відповідність критерію ризиковості здійснення операцій, визначеному пунктом 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Відповідно до пунктів 25-26 Порядку № 1165 комісії регіонального рівня приймають рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації, врахування або неврахування таблиці даних платника податку, відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року № 520, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13 грудня 2019 року за № 1245/34216 /далі Порядок № 520/.
Пунктами 4, 5 та 11 Порядку № 520 передбачено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Отже, підставою для відмови в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування може бути ненадання платником податку копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та передбачених пунктом 5 Порядку № 520; та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Підставою для відмови у реєстрації податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року згідно оскаржуваного рішення та Витягу з протоколу засідання Комісії ГУ ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 23 грудня 2021 року № 248 стало те, що ТОВ Кокет не надано копій первинних документів, які підтверджують транспортування товару на склад покупця (товарно-транспортних накладних). Крім того, надані платником копії первинних документів складені з порушенням статті 9 Закону України «Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні», а саме: не заповнено обов`язкові реквізити в видатковій накладній (щодо отримувача товару), які засвідчуються підписом та печаткою.
Надаючи оцінку такій підставі для відмови в реєстрації податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року, суд виходить з наступного.
Відповідно до статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні підставою для бухгалтерського обліку господарських операцій є первинні документи. Для контролю та впорядкування оброблення даних на підставі первинних документів можуть складатися зведені облікові документи.
Первинні та зведені облікові документи можуть бути складені у паперовій або в електронній формі та повинні мати такі обов`язкові реквізити, якщо інше не передбачено окремими законодавчими актами України: назву документа (форми); дату складання; назву підприємства, від імені якого складено документ; зміст та обсяг господарської операції, одиницю виміру господарської операції; посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
Первинні документи, складені в електронній формі, застосовуються у бухгалтерському обліку за умови дотримання вимог законодавства про електронні документи та електронний документообіг.
Отже, видаткова накладна, яка в свою чергу є первинним документом, має містити посади осіб, відповідальних за здійснення господарської операції і правильність її оформлення; особистий підпис або інші дані, що дають змогу ідентифікувати особу, яка брала участь у здійсненні господарської операції.
На підтвердження факту передачі товару позивачем надано контролюючому органу видаткову накладну № 87 від 16 грудня 2021 року, в якій не було зазначено прізвище отримувача та не проставлено його підпис та печатку (у разі наявності), тобто видаткова накладна не містила обов`язкових до заповнення реквізитів, що давали змогу ідентифікувати особу, яка отримала товар від позивача, а отже була складена з порушенням вимог статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність в Україні.
Таким чином, передачу товару не було належним чином підтверджено позивачем в процесі реєстрації податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року. При цьому позивач також не подав до контролюючому органу товарно-транспортну накладну, складання якої було передбачено умовами договору поставки товару від 23 вересня 2011 року на підтвердження перевезення товару.
За відсутності документів, що підтверджували факт постачання товару, суд доходить висновку, що рішення Комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних було обґрунтованим та правомірним, а тому у задоволенні позовної вимоги про визнання цього рішення протиправним слід відмовити.
Разом з тим, суд визнає право позивача на реєстрацію податкової накладної № 8 від 16 грудня 2021 року, адже в ході судового розгляду справи позивачем надано видаткову накладну № 87 від 16 грудня 2021 року, в якій зазначено прізвище отримувача (ФОП ОСОБА_1 ) та проставлено його підпис та печатку /а.с. 29/, а також товарно-транспортну накладну № Р-87 від 16 грудня 2021 року /а.с. 30-31/, тобто підтверджено і передачу товару покупцю , і його перевезення.
При цьому суд зауважує, що здійснення моніторингу відповідності податкових накладних/розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків є превентивним заходом, спрямованим на убезпечення від безпідставного формування податкового кредиту за операціями, що не підтверджені первинними документами або підтверджені платником податку копіями документів, які складені з порушенням законодавства. При цьому здійснення моніторингу не може підміняти за своїм змістом проведення податкових перевірок як способу реалізації владних управлінських функцій податкового органу.
Пунктами 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України №1246 від 29 грудня 2010 року, передбачено, що податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення);
неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням.
Таким чином, обов`язок щодо реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних поданої платником податків податкової накладної №8 від 16 грудня 2021 року покладено на центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику - ДПС України.
Беручи до уваги викладене, суд дійшов висновку, що належним та ефективним способом захисту прав позивача є: скасування рішення комісії Головного управління ДПС у Полтавській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №8 від 16 грудня 2021 року та зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну № 8 від 16 грудня 2021 року днем її фактичного подання для реєстрації, а тому відповідні позовні вимоги належить задовольнити.
Таким чином, адміністративний позов ТОВ "Кокет" підлягає частковому задоволенню.
Згідно з частиною третьою статті 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог.
За подання позову до суду позивач поніс витрати у вигляді сплати судового збору в сумі 2481,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням АТ «Укрексімбанк» № 294 від 18 січня 2022 року /а.с. 15 т.1/. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Враховуючи висновок суду про часткове задоволення позову, стягненню за рахунок бюджетних асигнувань відповідача на користь позивача підлягає сума в 1240,50 грн.
Керуючись статтями 6-9, 72-77, 211, 241-246, 255, 295 Кодексу адміністративного судочинства України,
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Кокет" (вул. Соборна, буд. 31, м. Горішні Плавні, Полтавська область, 39800, ідентифікаційний код 34739138) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, буд. 4, м. Полтава, Полтавська область, 36014, ідентифікаційний код ВП 44057192) та Державної податкової служби України (Львівська площа, буд. 8, м. Київ, 04053, ідентифікаційний код 43005393), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору, на стороні позивача, - фізична особа-підприємець ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , ідентифікаційний номер НОМЕР_1 ) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії задовольнити частково.
Скасувати рішення Головного управління ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3563473/34739138 від 23 грудня 2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну №8 від 16 грудня 2021 року датою її фактичного подання на реєстрацію.
У задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
Стягнути з Головного управління ДПС у Полтавській області на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Кокет" судовий збір в сумі 1240,50 грн (одна тисяча двісті сорок гривень п`ятдесят копійок).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду в порядку, визначеному частиною восьмою статті 18, частинами сьомою-восьмою статті 44 та статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України, а також з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених підпунктом 15.5 підпункту 15 пункту 1 розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повне рішення складено 19 серпня 2022 року.
Суддя Н.І. Слободянюк
Суд | Полтавський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 17.08.2022 |
Оприлюднено | 22.08.2022 |
Номер документу | 105825264 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Полтавський окружний адміністративний суд
Н.І. Слободянюк
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні