Рішення
від 23.05.2022 по справі 640/7678/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

24 травня 2022 року м. Київ № 640/7678/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Шевченко Н. М., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Подільської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії,

У С Т А Н О В И В :

ОСОБА_1 (позивач, ОСОБА_1 ) звернувся до суду із позовною заявою до Подільської районної в місті Києві державної адміністрації (відповідач, Реєстротор), в якій, з урахуванням уточнення позовних вимог, просить:

- визнати протиправною відмову Реєстратора у внесенні запису до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо виключення відомостей про ОСОБА_1 як керівника ТОВ «Укркеш»;

- зобов`язати Реєстратора внести запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань щодо виключення відомостей про ОСОБА_1 як керівника (директора) ТОВ «Укркеш» на виконання постанови Верховного Суду України від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що позивач отримав постанову Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц, якою припинено трудові відносини між ОСОБА_1 та ТОВ «Укркеш» на підставі ч. 1 ст. 38 КЗпП України, на підставі якої заявив про виключення відомостей з ЄДРПОУ стосовно нього як керівника згаданого товариства. Отриману відмову позивач вважає протиправним невиконанням зі сторони відповідача обов`язкового судового рішення.

У відзиві відповідач звертає увагу на тому, що заявлена позивачем вимога розглянута в порядку звернення громадян, оскільки форма та зміст документів не передбачають їх розгляд на підставі Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань». При цьому, долучена до заяви копія постанови від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц, жодним чином не стосується обов`язків Реєстратора.

Вивчивши подані документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи, суд зазначає наступне.

Постановою Верховного Суду у складі колегії суддів Першої судової палати Касаційного цивільного суду від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц позовні вимоги ОСОБА_1 до ТОВ «Укркеш» задоволені частково, трудові відносини між ОСОБА_1 та ТОВ «Укркеш» припинені на підставі ч. 1 ст. 38 КЗпП.

В частині вимоги про зобов`язання виключити з ЄДРПОУ ПІБ керівника юридичної особи та ПІБ осіб, які мають право вчиняти юридичні дії від імені юридичної особи без довіреності від імені особи ТОВ «Укркеш» позивачу відмовлено, оскільки до участі у справі не залучено особу, уповноважену здійснювати реєстраційні дії (реєстратора).

У подальшому, заявою в довільній формі від 28.11.2019 позивач просив Реєстратора виконати судове рішення (постанову від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц) та внести зміни до ЄДРПОУ, пов`язаних з виключенням даних про ОСОБА_1 .

Листом від 09.12.2019 позивача повідомлено про відсутність підстав для внесення змін до реєстру, оскільки не надано документів, передбачених ст. 25 Закону.

Не погоджуючись зі згаданою відмовою, ОСОБА_1 звернувся із позовною заявою до суду. Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходить з наступного.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Частинами 1- 2 ст. 7 КАС України встановлено, що суд вирішує справи відповідно до Конституції та законів України, а також міжнародних договорів, згода на обов`язковість яких надана Верховною Радою України. Суд застосовує інші правові акти, прийняті відповідним органом на підставі, у межах повноважень та у спосіб, визначені Конституцією та законами України.

Відносини, що виникають у сфері державної реєстрації юридичних осіб, їхньої символіки (у випадках, передбачених законом), громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців регулюються Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань» (Закон № 775).

Державний реєстратор юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань (далі - державний реєстратор) - особа, яка перебуває у трудових відносинах з суб`єктом державної реєстрації, нотаріус (п. 5 ч. 1 ст. 1 Закону № 775).

Відповідно до ч. 2 ст. 6 Закону № 775 державний реєстратор:

1) приймає документи;

1-1) встановлює черговість розгляду поданих документів для державної реєстрації;

2) перевіряє документи на наявність підстав для зупинення розгляду документів;

3) перевіряє документи на наявність підстав для відмови у державній реєстрації;

3-1) під час проведення реєстраційних дій у випадках, передбачених цим Законом, обов`язково використовує відомості реєстрів, автоматизованих інформаційних систем, держателем (розпорядником, володільцем, адміністратором) яких є державні органи, шляхом безпосереднього доступу до них, у тому числі відомості, що містять персональні дані особи, а також використовує відомості, отримані у порядку інформаційної взаємодії між Єдиним державним реєстром та інформаційними системами державних органів;

3-2) перевіряє дійсність довіреності, нотаріально посвідченої відповідно до законодавства України, за допомогою Єдиного реєстру довіреностей;

3-3) перевіряє використання спеціальних бланків нотаріальних документів, на яких викладені документи, що подаються для здійснення реєстраційних дій, за допомогою Єдиного реєстру спеціальних бланків нотаріальних документів;

4) проводить реєстраційну дію (у тому числі з урахуванням принципу мовчазної згоди) за відсутності підстав для зупинення розгляду документів та відмови у державній реєстрації шляхом внесення запису до Єдиного державного реєстру;

5) веде Єдиний державний реєстр;

6) веде реєстраційні справи;

6-1) надає в установленому порядку та у випадках, передбачених Законом України "Про виконавче провадження", інформацію органу державної виконавчої служби або приватному виконавцю;

7) здійснює інші повноваження, передбачені цим Законом.

Згідно з ч. 1 ст. 25 Закону № 775 державна реєстрація та інші реєстраційні дії проводяться на підставі:

1) документів, що подаються заявником для державної реєстрації;

2) судових рішень, що набрали законної сили та тягнуть за собою зміну відомостей в Єдиному державному реєстрі, а також що надійшли в електронній формі від суду або державної виконавчої служби відповідно до Закону України "Про виконавче провадження" щодо:

визнання повністю або частково недійсними рішень засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу;

визнання повністю або частково недійсними змін до установчих документів юридичної особи;

заборони (скасування заборони) вчинення реєстраційних дій;

накладення/зняття арешту корпоративних прав;

зобов`язання вчинення реєстраційних дій;

скасування реєстраційної дії/запису в Єдиному державному реєстрі;

виділу юридичної особи;

провадження у справах про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом, прийнятих відповідно до Закону України "Про відновлення платоспроможності боржника або визнання його банкрутом";

припинення юридичної особи, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи;

відміни державної реєстрації припинення юридичної особи;

припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця, що не пов`язано з банкрутством юридичної особи;

відміни державної реєстрації припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця;

відміни в порядку апеляційного/касаційного оскарження судового рішення, на підставі якого вчинено реєстраційну дію;

3) рішень, прийнятих за результатами оскарження в адміністративному порядку відповідно до статті 34 цього Закону.

Зі змісту наведених норм убачається вичерпний перелік судових рішень та формулювань їх резолютивної частини, які можуть бути підставою для проведення реєстраційних дій, зокрема, внесення змін відомостей про юридичну особу.

За змістом ст. 129-1 Конституції України суд ухвалює рішення іменем України. Судове рішення є обов`язковим до виконання.

В контексті предмета даного спору, суд погоджується із доводами відповідача щодо безпідставності посилань про обов`язок виконувати ним постанову від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц, оскільки в частині вимог, які могли б стосуватись Реєстратора, Верховний Суд відмовив.

Натомість, задоволена частина позовних вимог - про припинення трудових відносин, з точки зору Закону № 775 не містить обов`язкових для Реєстратора приписів.

Таким чином, вимоги в частині визнання протиправними дій реєстратора щодо відмови у проведенні реєстрації змін відомостей про юридичну особу на підставі постанову від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц задоволенню не підлягають.

Законом України «Про товариства з обмеженою та додатковою відповідальністю» визначено правовий статус товариств з обмеженою відповідальністю та товариств з додатковою відповідальністю (далі - товариство), порядок їх створення, діяльності та припинення, права та обов`язки їх учасників (ч. 1 ст. 1 Закону).

Згідно з ч. ч. 1- 4 ст. 39 згаданого Закону виконавчий орган товариства здійснює управління поточною діяльністю товариства. До компетенції виконавчого органу товариства належить вирішення всіх питань, пов`язаних з управлінням поточною діяльністю товариства, крім питань, що належать до виключної компетенції загальних зборів учасників та наглядової ради товариства (у разі утворення). Виконавчий орган товариства підзвітний загальним зборам учасників і наглядовій раді товариства (у разі утворення) та організовує виконання їхніх рішень. Виконавчий орган товариства є одноосібним. Назвою одноосібного виконавчого органу є "директор", якщо статутом не передбачена інша назва.

Системний аналіз наведеної статті дозволяє дійти до висновку про те, що директор є виконавчим органом товариства та перебуває із ним у трудових відносинах.

За змістом п. 1 ч. 4 ст. 17 Закону № 775 для державної реєстрації змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі, у тому числі змін до установчих документів юридичної особи, крім змін до відомостей, передбачених частиною п`ятою цієї статті, подаються такі документи: заява про державну реєстрацію змін до відомостей про юридичну особу, що містяться в Єдиному державному реєстрі.

Із форми затвердженої Міністерством юстиції України заяви щодо державної реєстрації юридичної особи (крім громадських формувань та органів влади) убачається, що зміна керівника юридичної особи відбувається, шляхом заповнення відомостей про нового керівника юридичної особи.

Відповідно до ч. 1 ст. 38 КЗпП України працівник має право розірвати трудовий договір, укладений на невизначений строк, попередивши про це власника або уповноважений ним орган письмово за два тижні. У разі, коли заява працівника про звільнення з роботи за власним бажанням зумовлена неможливістю продовжувати роботу (переїзд на нове місце проживання; переведення чоловіка або дружини на роботу в іншу місцевість; вступ до навчального закладу; неможливість проживання у даній місцевості, підтверджена медичним висновком; вагітність; догляд за дитиною до досягнення нею чотирнадцятирічного віку або дитиною з інвалідністю; догляд за хворим членом сім`ї відповідно до медичного висновку або особою з інвалідністю I групи; вихід на пенсію; прийняття на роботу за конкурсом, а також з інших поважних причин), власник або уповноважений ним орган повинен розірвати трудовий договір у строк, про який просить працівник.

При цьому, чинними нормами не регламентований порядок реалізації права, передбаченого згаданою нормою, керівником юридичної особи за мовчазною згодою власника або уповноваженого органу (засновників товариства).

З урахуванням таких особливостей спеціального законодавства, ОСОБА_1 був вимушений звернутись до суду з вимогою припинити трудові відносини з ТОВ «Укркеш».

Відповідно до ч. 4 ст. 78 КАС України обставини, встановлені рішенням суду у господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

Оскільки постановою від 03.07.2019 у справі № 520/11437/16-ц суд встановив обставини, які стосуються виконання позивачем умов припинення трудових відносин та постановив їх припинити, в межах даної справи такі обставини звільняються від доведення за наявністю преюдиційних фактів.

Таким чином, станом на дату звернення позивача до відповідача із заявою про внесення змін відомостей про юридичну особу, а також позовною заявою, ОСОБА_1 не був керівником ТОВ «Укркеш», з огляду на що, не мав права на звернення із заявою про внесення змін відомостей про юридичну особу без окремої довіреності.

У той же час, ОСОБА_1 звернувся з метою виключення з реєстру відомостей щодо себе, які не відповідають дійсності.

Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону № 775 Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Єдиний державний реєстр ведеться державною мовою з використанням програмного забезпечення, що забезпечує його сумісність і взаємодію з іншими інформаційними системами та мережами, що становлять інформаційний ресурс держави (ч. 2 ст. 7 Закону № 775).

За змістом п. 13 ч. 2 ст. 9 Закону № 775 в Єдиному державному реєстрі містяться такі відомості про юридичну особу, крім державних органів і органів місцевого самоврядування як юридичних осіб: відомості про керівника юридичної особи та про інших осіб (за наявності), які можуть вчиняти дії від імені юридичної особи, у тому числі підписувати договори, подавати документи для державної реєстрації тощо: прізвище, ім`я, по батькові, дата народження, реєстраційний номер облікової картки платника податків або серія та номер паспорта (для фізичних осіб, які мають відмітку в паспорті про право здійснювати платежі за серією та номером паспорта), дані про наявність обмежень щодо представництва юридичної особи.

Резюмуючи викладене, після припинення трудових відносин ОСОБА_1 та ТОВ «Укркеш», відомості в ЄДРПОУ стосовно керівника товариства не відповідають дійсності, що може мати наслідком втручання у діяльність органів державної влади, які керуються інформацією з реєстру для виконання владних (управлінських) функцій та можливих негативних наслідків для ОСОБА_1 , який може нести персональну відповідальність за діяльність товариства як його керівник.

Відповідно до ч. 1 ст. 245 КАС України при вирішенні справи по суті суд може задовольнити позов повністю або частково чи відмовити в його задоволенні повністю або частково.

У разі задоволення позову суд може прийняти рішення про: інший спосіб захисту прав, свобод, інтересів людини і громадянина, інших суб`єктів у сфері публічно-правових відносин від порушень з боку суб`єктів владних повноважень, який не суперечить закону і забезпечує ефективний захист таких прав, свобод та інтересів (п. 10 ч. 2 ст. 245 КАС України).

За висновком суду, єдиним ефективним способом захисту прав позивача у даному випадку є зобов`язання Реєстратора вчинити реєстрацію змін відомостей про юридичну особу ТОВ «Укркеш», шляхом виключення відомостей про ОСОБА_1 , як керівника.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Частиною 2 ст. 77 КАС України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

З урахуванням відсутності регламентованої законом можливості реалізувати право позивача на звільнення з посади керівника товариства за власним бажанням та виключити відомості про себе з ЄДРПОУ, суд убачає підстави для задоволення позову частково, шляхом зобов`язання відповідача внести відповідний реєстраційний запис до реєстру.

Дане судове рішення є підставою для вчинення реєстраційних дій відповідно до ст. 25 Закону № 775.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Керуючись статтями 77, 90, 139, 241- 247, 255, 293, 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В :

1. Адміністративний позов ОСОБА_1 до Подільської районної в місті Києві державної адміністрації про визнання протиправними дій, зобов`язання вчинити дії задовольнити частково.

2. Зобов`язати Подільську районну в місті Києві державну адміністрацію вчинити реєстраційну дію внесення змін відомостей про юридичну особу Товариство з обмеженою відповідальністю «Укркеш» (код ЄДРПОУ: 37037554), шляхом виключення відомостей про ОСОБА_1 як керівника товариства.

3. У задоволенні позовних вимог в іншій частині відмовити.

4. Стягнути витрати зі сплати судового збору на користь ОСОБА_1 за рахунок бюджетних асигнувань Подільської районної в місті Києві державної адміністрації у розмірі 420,40 грн (чотириста двадцять) гривень 40 копійок.

Позивач: ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП: НОМЕР_1 ).

Відповідач 2: Подільська районна в місті Києві державна адміністрація (площа Контрактова, 2, м. Київ, 04070, код ЄДРПОУ: 37333608).

Рішення набирає законної сили відповідно до ст. 255 КАС України та може бути оскаржене за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України відповідно.

Суддя Н.М. Шевченко

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення23.05.2022
Оприлюднено23.08.2022
Номер документу105825467
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів

Судовий реєстр по справі —640/7678/20

Рішення від 23.05.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 14.09.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 27.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

Ухвала від 06.04.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Шевченко Н.М.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні