ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
23 травня 2022 року м. Київ №640/5511/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Шейко Т.І.,
розглянувши у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомОСОБА_1 до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Київській областіпровизнання протиправними та скасування рішень
встановив:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася ОСОБА_1 з позовом до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Київській області, в якому просила:
- визнати протиправною і скасувати постанову ГУ Держгеокадастру у Київській області про накладення адміністративного стягнення на громадянку ОСОБА_1 від 22.03.2019 №105-ДК/0023По/08/01/-19 на суму 81129,35 грн;
- визнати протиправним і скасувати повідомлення ГУ Держгеокадастру у Київській області про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 22.03.2019 №105-ДК/0012ШК/11/01/-19;
- визнати протиправним і скасувати припис ГУ Держгеокадастру у Київській області про вжиття вичерпних заходів реагування щодо усунення виявлених порушень та приведення землекористування у відповідність до вимог законодавства від 22.03.2019 №105-ДК/0018Пр/03/01-19.
Ухвалою суду від 11.04.2019 відкрито провадження у справі, розгляд якої вирішено розглядати у порядку спрощеного позовного провадження із викликом учасників справи в судове засідання.
Ухвалою суду від 28.05.2019 зупинено провадження у справі до набрання законної сили рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва у справі №640/2531/18 за позовом ОСОБА_1 до Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити дії.
Ухвалою від 28.10.2021 суд поновив провадження у справі, призначивши її до розгляду в судовому засіданні.
Ухвалою суду від 21.12.2021 виправлено описки в ухвалах від 28.05.2019 та від 28.10.2021, а саме вважається вірним номер справи, до якої зупинялось провадження №640/2531/19.
Представником позивача було подано клопотання про розгляд справи в порядку загального позовного провадження, утім у судовому засіданні 08 лютого 2022 року представник позивача просив його не розглядати.
Відповідачем подано до суду клопотання про закриття провадження у справі, вмотивоване тим, що однією із позовних вимог, з якими позивачка звернулася до суду, є вимога про визнання протиправною і скасування постанови ГУ Держгеокадастру у Київській області від 22.03.2019 №105-ДК/0023По/08/01/-19 про накладення на неї адміністративного стягнення на суму 81129,35 грн, оскільки розгляд цієї вимоги не належить до повноважень Окружного адміністративного суду міста Києва, а відповідно до частини першої статті 20 Кодексу адміністративного судочинства України (далі - КАС України) віднесений до повноважень місцевого загального суду як адміністративного. Водночас зазначив, що позовна вимога про визнання протиправним і скасування припису ГУ Держгеокадастру у Київській області від 22.03.2019 №105-ДК/0018Пр/03/01-19 про вжиття вичерпних заходів реагування щодо усунення виявлених порушень та приведення землекористування у відповідність до вимог законодавства є безпідставною, оскільки складення цього припису є виключно дискреційними повноваженнями державного інспектора, що його склав.
Відмовляючи у задоволенні вищевказаного клопотання, суд виходить із того, що відповідно до приписів статті 21 КАС України позивач може заявити кілька вимог в одній позовній заяві, якщо вони пов`язані між собою. Якщо справа щодо однієї з вимог підсудна окружному адміністративному суду, а щодо іншої вимоги (вимог) - місцевому загальному суду як адміністративному суду, таку справу розглядає окружний адміністративний суд.
Ураховуючи, що заявлені позивачкою вимоги підсудні місцевому загальному суду як адміністративному та окружному адміністративному суду, то відповідно до частини третьої статті 21 КАС України ці вимоги належать до підсудності окружного адміністративного суду, зокрема Окружного адміністративного суду міста Києва.
В обґрунтування позовних вимог позивачка зазначила про протиправність оскаржуваних рішень відповідача, які грунтуються на його неправильних висновках про порушенням нею вимог земельного законодавства у зв`язку з нецільовим використанням нею належних їй на праві власності земельних ділянках, оскільки ці земельні ділянки використовуються відповідно до їх цільового призначення та згідно із розробленою та затвердженою в установленому порядку містобудівною документацією.
Відповідач надав суду відзив на позовну заяву, в якому стверджував про обґрунтований висновок щодо нецільового використання позивачкою належних їй земельних ділянок, що правомірно зумовило прийняття щодо неї оскаржуваних рішень. Просив відмовити у задоволенні позову.
Ознайомившись із матеріалами справи суд встановив наступне.
На підставі трьох договорів купівлі-продажу земельної ділянки від 15.05.2017 ОСОБА_1 є власником земельних ділянок:
- загальною площею 0,1000 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:189:0019 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- загальною площею 0,1000 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:189:0018 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд;
- загальною площею 0,1000 га, що знаходиться за адресою: АДРЕСА_1 , кадастровий номер 8000000000:72:189:0053 з цільовим призначенням для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Також відповідно до договору купівлі-продажу об`єкта незавершеного будівництва від 15.05.2017 ОСОБА_1 придбала об`єкт незавершеного будівництва - зблоковані індивідуальні житлові будинки (номер РПВН 34302971), розташовані за адресою: АДРЕСА_1 , розташований на вищевказаних земельних ділянках.
Як убачається з матеріалів справи, ОСОБА_1 є замовником будівництва об`єкту містобудування «Будівництво індивідуальних житлових будинків (зблокованих), господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 у Солом`янському районі м. Києва ».
Як встановлено рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2019 у справі №640/2531/19, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 17.09.2019, попереднім власником ТОВ «КУА «ОТП Капітал» для будівництва об`єктів містобудування на вищевказаних земельних ділянках у 2005 році отримано архітектурно-планувальне завдання (АПЗ) №0501011 на проектування будівництва, яке містить комплекс містобудівних та архітектурних вимог і особливих умов проектування і будівництва об`єкта архітектури, що випливають з положень затвердженої містобудівної документації, місцевих правил забудови населених пунктів, відповідних рішень органів виконавчої влади і органів місцевого самоврядування, включаючи вимоги і умови щодо охорони пам`яток історії та культури, довкілля, законних прав і інтересів громадян та юридичних осіб при розташування об`єкта архітектури на конкретній земельній ділянці.
На вказаний вище об`єкт містобудування наявна погоджена проектна документація, дозвіл на виконання будівельних робіт від 14.08.2008 №0664-Сл/Т та зареєстрована заява ОСОБА_1 від 17.08.2017 (вх.№КВ 122172290738), адресована Департаменту з питань державного архітектурно-будівельного контролю міста Києва виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації), про внесення змін у дозвіл на виконання будівельних робіт, зокрема про зміну забудовника, відповідно до якої у дозволі на виконання будівельних робіт змінено забудовника ТОВ «КУА «ОТП Капітал» на ОСОБА_1 .
Зазначений дозвіл з урахуванням внесених до нього змін відповідно до пункту 1 розділу ІІ Прикінцевих положень Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо сприяння будівництву» та пункту 8 розділу V «Прикінцеві положення» Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» є чинним до завершення будівництва.
11.03.2019 державними інспекторами у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Київській області проведено перевірку з питань дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок, які розташовані по АДРЕСА_1 у Солом`янському районі міста Києва (кадастрові номери 8000000000:72:189:0019, 8000000000:72:189:0018, 8000000000:72:189:0053), власником яких є позивачка.
Результати указаної перевірки оформлені актом від 11.03.2019 №105-ДК/101/АП/09/01/-19 в якому, зокрема, зазначено таке.
Згідно з відомостями Державного земельного кадастру земельні ділянки, які розташовані по АДРЕСА_1 у Солом`янському районі міста Києва (кадастрові номери 8000000000:72:189:0019, 8000000000:72:189:0018) загальною площею 0,2000 га перебувають у приватній власності ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, цільове призначення - для індивідуального житлового, гаражного і дачного будівництва, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
Відповідно до відомостей Державного земельного кадастру земельні ділянки, які розташовані по АДРЕСА_3 (кадастрові номери 8000000000:72:189:0053) площею 0,0883 га перебувають у приватній власності ОСОБА_1 для будівництва та обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд, цільове призначення - для індивідуального житлового, категорія земель - землі житлової та громадської забудови.
На вищевказаних земельних ділянках площею 0,2929 га ведуться будівельні роботи. Зокрема побудовано 2 будівлі невизначеного призначення, які відповідно до візуального огляду на момент проведення перевірки мають 5-6 поверхів. На частині земельних ділянок розміщена будівельна техніка, складовано будівельні матеріали. Земельні ділянки огороджені металевим парканом, доступ на територію обмежений. Згідно з інформаційним стендом на земельній ділянці здійснюється будівництво житлових будинків (зблокованих) з господарськими будівлями і спорудами. Замовник будівництва - ОСОБА_1 . Відповідно до публічної інформації, отриманої за допомогою мережі Інтернет (веб-сайти ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 на земельних ділянках здійснюється будівництво житлового комплексу « ІНФОРМАЦІЯ_3 » та продаються квартири.
Згідно зі статтею 20 Земельного кодексу України види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Відповідно до статті 39 Земельного кодексу України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотримання будівельних норм, державних стандартів і норм.
Відповідно до статті 1 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням - невикористання земельної ділянки, крім реалізації науково-обґрунтованих проектних рішень або фактичне використання земельної ділянки, яке не відповідає її цільовому призначенню, встановленому при передачі земельної ділянки у власність чи наданні в користування, в тому числі в оренду, а також недодержання режиму використання земельної ділянки або її частини в разі встановлення обмежень (обтяжень).
Ураховуючи викладене, земельні ділянки з кадастровими номерами 8000000000:72:189:0019, 8000000000:72:189:0018, 8000000000:72:189:0053 використовуються з порушенням вимог пункту «а» частини першої статті 91 Земельного кодексу України.
На підставі вказаного акта перевірки державним інспектором у сфері державного контролю за використання та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Київській області Постернаком М.О. складено протокол про адміністративне правопорушення від 21.03.2019 №105-ДК/0022П/07/01/-19, у якому відображено виявлене перевіркою порушення ОСОБА_1 пункту «а» частини першої статті 91 Земельного кодексу України, зазначено, що внаслідок цього правопорушення заподіяно матеріальну шкоду (збитки), що підтверджуються Методикою визначення розміру шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, затвердженою постановою Кабінету Міністрів України від 25.07.2007 №963. Відповідальність за вчинене правопорушення передбачена статтею 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення.
Також названим державним інспектором на підставі вищевказаного протоколу складено постанову від 22.03.2019 №105-ДК/0023По/08/01/-19 про накладення адміністративного стягнення, яким за порушення пункту «а» частини першої статті 91 Земельного кодексу України, що привело до заподіяння матеріальної шкоди в розмірі 81129,35 грн, на підставі пункту «ґ» статті 211 Земельного кодексу України та статей 24, 33, 244, 276-278, 283, пункту 1 частини першої статті 284 Кодексу України про адміністративні правопорушення ОСОБА_1 визнано винною у вчиненні адміністративного правопорушення, відповідальність за яке передбачена статтею 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення, та накладено на неї адміністративне стягнення у вигляді штрафу в розмірі 170 (сто сімдесят) гривень.
Зважаючи на встановлену згідно з вищевказаним протоколом про адміністративне правопорушення шкоду в розмірі 81 129,35 грн, відповідач направив на адресу позивачки повідомлення від 22.03.2019 №105-ДК/0012ШК/11/01/-19 про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу, відповідно до якого пред`явив їй вимогу у 15-денний термін сплатити згадану шкоду та повідомити про це відповідача у 3-денний строк. Разом з повідомленням також надіслано додаток, а саме розрахунок розміру шкоди, заподіяної внаслідок використання земельних ділянок не за цільовим призначенням по АДРЕСА_1 у Солом`янському районі міста Києва .
Водночас ГУ Держгеокадастру у Київській області складено припис від 22.03.2019 №105-ДК/00118Пр/03/01/-19, яким ОСОБА_1 , з огляду на допущене нею порушення пункту «а» частини першої статті 91 Земельного кодексу України, зобов`язано вжити вичерпних заходів реагування щодо усунення цього порушення та приведення землекористування у відповідність до вимог законодавства, про що повідомити відповідача у строк до 22.04.2019.
Оцінюючи правомірність оскаржуваних рішень відповідача, з якими не погоджується позивачка, суд виходить із наступного.
Статтею 2 Земельного кодексу України встановлено, що земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).
Відповідно до частини першої статті 3 Земельного кодексу України земельні відносини регулюються Конституцією України, цим Кодексом, а також прийнятими відповідно до них нормативно-правовими актами.
Статтею 187 Земельного кодексу України визначено, що контроль за використанням та охороною земель полягає в забезпеченні додержання органами державної влади, органами місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями і громадянами земельного законодавства України.
Правові, економічні та соціальні основи організації здійснення державного контролю за використанням та охороною земель визначені Законом України «Про державний контроль за використанням та охороною земель».
Статтею 4 вказаного Закону визначено, що об`єктом державного контролю за використанням та охороною земель є всі землі в межах території України.
Згідно з частиною другою статті 5 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за дотриманням вимог законодавства України про охорону земель здійснення центральний орган виконавчої влади, який забезпечує реалізацію державної політики із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Частиною першою статті 188 Земельного кодексу України передбачено, що державний контроль за використанням та охороною земель здійснюється центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері здійснення державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі, а за додержанням вимог законодавства про охорону земель - центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику із здійснення державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів.
Відповідно до пункту 1 Положення про Державну службу України з питань геодезії, картографії та кадастру, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 14.01.2015 №15, Державна служба України з питань геодезії, картографії та кадастру (Держгеокадастр) є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра аграрної політики та продовольства і який реалізує державну політику у сфері топографо-геодезичної і картографічної діяльності, земельних відносин, землеустрою у сфері Державного земельного кадастру, державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів.
Відповідно до підпунктів 25, 25-7 та 25-8 пункту 4 вищевказаного Положення Держгеокадастр:
- здійснює в установленому порядку визначення меж географічних місць, з якими пов`язані особливі властивості, певні якості та інші характеристики товарів, і надає відповідні висновки;
- складає протоколи про адміністративні правопорушення та розглядає справи про адміністративні правопорушення, накладає адміністративні стягнення;
- розраховує розмір шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання їх не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву без спеціального дозволу, та вживає заходів до її відшкодування в установленому законодавством порядку.
Пунктом 7 цього ж Положення визначено, що Держгеокадастр здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.
Відповідно до пунктів 1, 3 Положення про Головне управління Держгеокадастру у Київській області, затвердженого наказом Держгеокадастру від 17.11.2016 №308, назване Головне управління є територіальним органом Держгеокадастру та їй підпорядковане. Завданням ГУ Держгеокадастру у Київській області є реалізація повноважень Держгеокадастру на території Київської області, а в частині реалізації державної політики у сфері державного нагляду (контролю) в агропромисловому комплексі в частині дотримання земельного законодавства, використання та охорони земель усіх категорій і форм власності, родючості ґрунтів - також і на території м. Києва.
Згідно з положеннями статті 9 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» державний контроль за використанням та охороною земель, дотриманням вимог законодавства України про охорону земель і моніторинг ґрунтів здійснюється шляхом проведення перевірок.
Статтею 10 Закону України «Про державний контроль за використанням та охороною земель» встановлено, що державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель мають право:
- безперешкодно обстежувати в установленому законодавством порядку земельні ділянки, що перебувають у власності та користуванні юридичних і фізичних осіб, перевіряти документи щодо використання та охорони земель;
- давати обов`язкові для виконання вказівки (приписи) з питань використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства України про охорону земель відповідно до їх повноважень, а також про зобов`язання приведення земельної ділянки у попередній стан у випадках, установлених законом, за рахунок особи, яка вчинила відповідне правопорушення, з відшкодуванням завданих власнику земельної ділянки збитків;
- складати акти перевірок чи протоколи про адміністративні правопорушення у сфері використання та охорони земель і дотримання вимог законодавства про охорону земель та розглядати відповідно до законодавства справи про адміністративні правопорушення, а також подавати в установленому законодавством України порядку до відповідних органів матеріали перевірок щодо притягнення винних осіб до відповідальності;
- у разі неможливості встановлення особи правопорушника земельного законодавства на місці вчинення правопорушення доставляти його до органів Національної поліції чи до приміщення виконавчого органу сільської, селищної, міської ради для встановлення особи порушника та складення протоколу про адміністративне правопорушення;
- викликати громадян, у тому числі посадових осіб, для одержання від них усних або письмових пояснень з питань, пов`язаних з порушенням земельного законодавства України;
- передавати до органів прокуратури, органів досудового розслідування акти перевірок та інші матеріали про діяння, в яких вбачаються ознаки кримінального правопорушення;
- проводити у випадках, встановлених законом, фотографування, звукозапис, кіно- і відеозйомку як допоміжний засіб для запобігання порушенням земельного законодавства України;
- звертатися до суду з позовом щодо відшкодування втрат сільськогосподарського і лісогосподарського виробництва, а також повернення самовільно чи тимчасово зайнятих земельних ділянок, строк користування якими закінчився.
Державні інспектори у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства про охорону земель можуть мати й інші повноваження відповідно до закону.
Повноваження державних інспекторів у сфері державного контролю за використанням та охороною земель і дотриманням вимог законодавства України про охорону земель ГУ Держгеокадастру у Київській області щодо проведення 11.03.2019 перевірки з питання дотримання вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок, розташованих по АДРЕСА_1 у Солом`янському районі м. Києва (кадастрові номери номерами 8000000000:72:189:0019, 8000000000:72:189:0018, 8000000000:72:189:0053), власником яких є позивачка, останньою не заперечуються. Натомість, позивачка не погоджується з висновком відповідача про нецільове використання нею земельних ділянок, що є її власністю, якого він дійшов у ході перевірки дотримання вимог земельного законодавства щодо використання цих земельних ділянок.
Суд погоджується з доводами позивачки про необґрунтованість такого висновку відповідача з наступних підстав.
За визначенням, наданим у статті 1 Закону України «Про землеустрій» цільове призначення земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Статтею 19 Земельного кодексу України встановлено, що землі України за основним цільовим призначенням поділяються на такі категорії: землі сільськогосподарського призначення; землі житлової та громадської забудови; землі природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення; землі оздоровчого призначення; землі рекреаційного призначення; землі історико-культурного призначення; землі лісогосподарського призначення; землі водного фонду; землі промисловості, транспорту, зв`язку, енергетики, оборони та іншого призначення.
Згідно з частиною першою статті 20 Земельного кодексу України віднесення земель до тієї чи іншої категорії здійснюється на підставі рішень органів державної влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень.
Зміна цільового призначення земельних ділянок здійснюється за проектами землеустрою щодо їх відведення.
Частина третя указаної статті Земельного кодексу України передбачає, що зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності здійснюється за ініціативою власників земельних ділянок. Зміна цільового призначення земельних ділянок приватної власності, зокрема розташованих у межах населеного пункту, провадиться сільською, селищною, міською радою.
Частиною п`ятою цієї ж статті Земельного кодексу України визначено, що види використання земельної ділянки в межах певної категорії земель (крім земель сільськогосподарського призначення та земель оборони) визначаються її власником або користувачем самостійно в межах вимог, встановлених законом до використання земель цієї категорії, з урахуванням містобудівної документації та документації із землеустрою.
Відповідно до статті 39 Земельного кодексу України використання земель житлової та громадської забудови здійснюється відповідно до генерального плану населеного пункту, іншої містобудівної документації, плану земельно-господарського устрою з дотриманням будівельних норм, державних стандартів і норм.
Класифікацію видів цільового призначення земель у межах категорій визначено наказом Держкомзему від 23.07.2010 №548 «Про затвердження Класифікації видів цільового призначення земель».
Так, згідно з Класифікацією видів цільового призначення земель у межах категорії «Землі житлової та громадської забудови» до земель житлової забудови віднесено:
- землі житлової забудови (землі, які використовуються для розміщення житлової забудови (житлові будинки, гуртожитки, господарські будівлі та інше); землі, які використовуються для розміщення гаражного будівництва);
- для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд (присадибна ділянка);
- для колективного житлового будівництва;
- для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку;
- для будівництва і обслуговування будівель тимчасового проживання;
- для будівництва індивідуальних гаражів;
- для колективного гаражного будівництва;
- для іншої житлової забудови;
- для цілей підрозділів 02.01-02.07, 02.09, 02.10 та для збереження та використання земель природно-заповідного фонду;
- для будівництва і обслуговування паркінгів та автостоянок на землях житлової та громадської забудови;
- для будівництва і обслуговування багатоквартирного житлового будинку з об`єктами торгово-розважальної та ринкової інфраструктури.
За змістом статті 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою, зокрема для притягнення до відповідальності відповідно до закону громадян та юридичних осіб, винних у порушенні порядку встановлення та зміни цільового призначення земель.
Таким чином, цільове призначення конкретної земельної ділянки фіксується у рішенні уповноваженого органу про передачу її у власність або надання у користування та в документі, що посвідчує право на земельну ділянку, а вид використання несільськогосподарських земель визначається власником земельної ділянки в межах її цільового призначення з урахуванням категорії землі та встановлених законами України до земель цих категорій вимог, як то наявної містобудівної документації та будівельних норм для земель житлової та громадської забудови, екологічних та природоохоронних для земель природно-заповідного фонду тощо.
Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність за невиконання вимог щодо використання земель за цільовим призначенням.
Так, згідно зі статтею 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення використання земель не за цільовим призначенням, невиконання природоохоронного режиму використання земель, розміщення, проектування, будівництво, введення в дію об`єктів, які негативно впливають на стан земель, неправильна експлуатація, знищення або пошкодження протиерозійних гідротехнічних споруд, захисних лісонасаджень тягнуть за собою накладення штрафу на громадян від п`яти до двадцяти п`яти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян і на посадових осіб - від п`ятнадцяти до тридцяти неоподатковуваних мінімумів доходів громадян.
Як встановлено рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.06.2019 у справі №640/2531/19 і підтверджується доказами, що містяться у справі, яка розглядається судом, будівельні роботи на земельних ділянках за адресою: вул. Університеська, 23, 25, 27 у м. Києві здійснюються на підставі відповідного дозволу на виконання будівельних робіт, цільове призначення яких (земельних ділянок) - будівництво індивідуальних житлових будинків (зблокованих), господарських будівель і споруд. Дозвіл чинний до завершення будівництва.
Вказаним судовим рішенням, зокрема встановлено, що відповідно до дозвільних документів на виконання будівельних робіт та проектної документації об`єкта будівництва планується зведення трьох зблокованих індивідуальних житлових будинків на ділянці, вільній від забудови. Житлові будинки прямокутні трьохповерхові з цокольним і мансардним поверхом.
Згідно з комплексним висновком №174 ДП ЦС Укрінвестекспертизи щодо проекту будівництва зблокованих житлових будинків по АДРЕСА_1 у Солом`янському районі м. Києва , експертною організацією оцінено позитивно проект будівництва, розроблений на підставі архітектурно-планувального завдання №05-1011, та рекомендовано його затвердити з такими основними технічними показниками: площа ділянки - 0,3 га, площа забудови - 965,9 м2, поверховість - цоколь+3+мансарда, загальна площа будинків - 3463,6 м2, житлова площа будинків - 1742,4 м2, кількість маш./місць - 12, будівельна кубатура - 17172 м3 (в тому числі підземна частина - 1184,9 м3, надземна частина - 15987,7 м3, загальна площа гаражів - 196,98 м2. Генеральний план погоджено: Інститутом «Київгенплан» АТ «Київпроект» від 13.01.2006 №Ан2-2610, ГУ містобудування, архітектури та дизайну міського середовища від 01.08.2006 №По7-34п8, УДАІ ГУ МВС України в м.Києві від 24.01.2006 №37, СУППР від 25.01.2006 №8/1-74, КО «Київзеленбуд» від 03.02.2006 №58, управлінням ІО ПТ від 29.09.2006 №Н-570.
Відповідно до пункту 2.1 ДБН В.2.2-15-2005 «Житлові будинки. Основні положення» поверховість і протяжність житлових будинків визначається проектним рішенням на підставі АПЗ.
Архітектурно-планувальним завданням (АПЗ) №05-1011 на проектування будівництва по АДРЕСА_1 у Солом`янському районі м. Києва в частині поверховості встановлено для замовника дотримуватися поверховості, притаманної садибній забудові.
Згідно з пунктом 3.19 ДБН 360-92 «Містобудування. Планування і забудова міських і сільських поселень» площа території, яку відводять під садибну забудову, повинна забезпечити розміщення обсягів будівництва і формування планувальних одиниць у погодженні з планувальної структурою міста і системою громадських центрів. Район садибної забудови може бути сформований окремими житловими чи блокованими будинками з присадибними (приквартирними) ділянками з господарськими будівлями або без них. Забудова цих районів не повинна перевищувати 4-х поверхів. Поверховість забудови, граничні розміри житлових будинків, площа забудови, вимоги до господарських будівель, їх складу, огорожі ділянок, благоустрою території встановлюються місцевими правилами забудови в залежності від розміру ділянок, умов інженерного обладнання, інсоляції будинків та територій, інших нормативних вимог, регіональних традицій. Гранична площа земельних ділянок, які надаються громадянам для житлового будівництва, встановлюється відповідними місцевими органами державної виконавчої влади або місцевого самоврядування відповідно до земельного законодавства. В умовах забудови, що склалася, присадибна ділянка може бути збережена в існуючих розмірах, якщо це не перешкоджає вдосконаленню планувальної структури населеного пункту. До площі садибної ділянки включається площа забудови житлових будинків, господарських будівель. Ширину садиби по фронту вулиці слід приймати залежно від планувальної структури району, рельєфу місцевості, типів житлових будинків, господарських будівель і гаражів з урахуванням забезпечення компактності садибної забудови і дотримання нормативних розривів між будівлями. Житлові будинки на присадибних ділянках треба розміщувати відповідно до проекту забудови району із встановленим відступом від червоних ліній. Огорожа присадибних ділянок не повинна виступати за червону лінію вулиці.
Вищевказаним судовим рішенням також встановлено, що відповідно до дозвільних документів на виконання будівельних робіт та проектної документації об`єкта будівництва зводяться зблоковані індивідуальні житлові будинки, які є трьохповерховими з цокольним і мансардним поверхами.
Отже, будівництво зазначеного об`єкту «Будівництво індивідуальних житлових будинків (зблокованих), господарських будівель і споруд за адресою: АДРЕСА_1 у Солом`янському районі м. Києва » відповідає цільовому призначенню вищевказаних земельних ділянок - для будівництва і обслуговування житлового будинку, господарських будівель і споруд.
Як убачається з акту перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 11.03.2019 №105-ДК/101/АП/09/01 висновок відповідача про нецільове використання позивачкою вищевказаних земельних ділянок обґрунтовується тим, що замість будівництва житлових (зблокованих) будинків з господарськими будівлями і спорудами, земельні ділянки використовуються не за цільовим призначенням.
Згідно з актом перевірки дотримання вимог земельного законодавства за об`єктом - земельної ділянки від 11.03.2019 №105-ДК/101/АП/09/01/-1 відповідач встановив, що на інформаційному стенді будівництва на згаданих земельних ділянках вказано інформацію про будівництво житлових (зблокованих) будинків з господарськими будівлями і спорудами, тоді як шляхом візуального огляду встановлено здійснення на них земельних ділянках будівельних робіт та побудова 2 будівель невизначеного призначення, при цьому в Інтернет-мережі на веб-сайтах ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 міститься публічна інформація про будівництво на цих земельних ділянках житлового комплексу « ІНФОРМАЦІЯ_3 » та продаж у ньому квартир, що на переконання відповідача не узгоджується з цільовим призначенням цих земельних ділянок.
Проте, суд уважає необґрунтованим такий висновок відповідача про використання позивачкою земельних ділянок за адресою: АДРЕСА_1 у м. Києві не за цільовим призначенням.
Наведене обґрунтовується тим, що суду не надано доказів розміщення саме ОСОБА_1 в Інтернет-мережі на веб-сайтах ІНФОРМАЦІЯ_1 та ІНФОРМАЦІЯ_2 інформації про будівництво за адресою: АДРЕСА_1 у м. Києві житлового комплексу « ІНФОРМАЦІЯ_3 » та продаж у ньому квартир. Наявність такої інформації, розміщеної в Інтернет-мережі невстановленими особами, не є доказом використання позивачкою належних їй земельних ділянок не за їх цільовим призначенням. До того ж вищевказаний висновок відповідача грунтується лише на його візуальному огляді об`єкта будівництва, за наслідками якого встановлено побудову 2 будівель невизначеного призначення.
Відтак, суд уважає, що за неможливості ГУ Держгеокадастру у Київській області визначити призначення двох збудованих будівель на належних позивачці земельних ділянках за адресою: АДРЕСА_1 у м. Києві , його висновок про нецільове використання позивачкою цих земельних ділянок ґрунтується на припущенні, тому не може вважатися обґрунтованим.
Зважаючи на викладене суд дійшов висновку про відсутність нецільового використання позивачкою земельних ділянок та порушення нею вимог земельного законодавства, тому у відповідача не було підстав для прийняття оскаржуваних актів про притягнення її до адміністративної відповідальності, визначеної статтею 53 Кодексу України про адміністративні правопорушення, повідомлення про відшкодування шкоди у розмірі 81 129,35 грн та зобов`язання вжити вичерпних заходів реагування щодо усунення виявлених порушень та приведення землекористування у відповідність до вимог законодавства.
В адміністративному процесі як виняток із загального правила у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень встановлена презумпція його винуватості, що покладає на нього обов`язок аргументовано, посилаючись на докази, довести правомірність свого рішення, дії чи бездіяльності та спростувати твердження позивача про порушення його прав, свобод чи інтересів. Відповідач, який є суб`єктом владних повноважень, на переконання суду, свою позицію не довів та не обґрунтував її.
Встановлених судом вище обставин достатньо для висновку про протиправність оскаржуваних рішень ГУ Держгеокадастру у Київській області, що зумовлює необхідність визнання їх протиправними і скасування.
Відповідно до частини першої статті 139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачка сплатила судовий збір в розмірі 766,09 грн, який у зв`язку із задоволенням позову на підставі частини першої статті 139 КАС України підлягає поверненню їй у повному розмірі за рахунок бюджетних асигнувань відповідача.
Беручи до уваги викладене та керуючись статтями 2, 77, 139, 243-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) до Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Київській області (03115, м. Київ, вул. Серпова, 3/14, код ЄДРПОУ 39817550) задовольнити.
Визнати протиправною і скасувати постанову ГУ Держгеокадастру у Київській області про накладення адміністративного стягнення на громадянку ОСОБА_1 від 22.03.2019 №105-ДК/0023По/08/01/-19 на суму 81129,35 грн.
Визнати протиправним і скасувати повідомлення ГУ Держгеокадастру у Київській області про сплату шкоди, заподіяної внаслідок самовільного зайняття земельних ділянок, використання земельних ділянок не за цільовим призначенням, зняття ґрунтового покриву (родючого шару ґрунту) без спеціального дозволу від 22.03.2019 №105-ДК/0012ШК/11/01/-19.
Визнати протиправним і скасувати припис ГУ Держгеокадастру у Київській області про вжиття вичерпних заходів реагування щодо усунення виявлених порушень та приведення землекористування у відповідність до вимог законодавства від 22.03.2019 №105-ДК/0018Пр/03/01-19.
Стягнути з Головного управління Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру у Київській області (03115, м. Київ, вул. Серпова, 3/14, код ЄДРПОУ 39817550) 766,09 грн за рахунок бюджетних асигнувань на користь ОСОБА_1 ( АДРЕСА_4 , РНОКПП НОМЕР_1 ) .
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295- 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.І. Шейко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 22.05.2022 |
Оприлюднено | 24.08.2022 |
Номер документу | 105826027 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шейко Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні