Рішення
від 15.08.2022 по справі 440/5033/22
ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

16 серпня 2022 року м. ПолтаваСправа № 440/5033/22

Полтавський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Шевякова І.С. розглянув у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом Фермерського господарства "Орлицьке" до Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області, Державної податкової служби України про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Позовні вимоги:

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №3294616/33625096, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №11 від 17.10.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану на реєстрацію податкову накладну №11 від 17.10.2021 датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №3294615/33625096, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №12 від 18.10.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану нами на реєстрацію податкову накладну №12 від 18.10.2021 датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №3294614/33625096, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №14 від 19.10.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану на реєстрацію податкову накладну №14 від 19.10.2021 датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №3294613/33625096, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної № 15 від 19.10.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану на реєстрацію податкову накладну №15 від 19.10.2021 року датою її подання;

- визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 28.10.2021 №3294612/33625096, яким відмовлено в реєстрації податкової накладної №16 від 20.10.2021;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати у Єдиному реєстрі податкових накладних складену та подану на реєстрацію податкову накладну №16 від 20.10.2021 датою її подання.

Під час розгляду справи суд

В С Т А Н О В И В:

07 червня 2022 року Фермерське господарство "Орлицьке" (далі позивач, ФГ "Орлицьке") звернулося до Полтавського окружного адміністративного суду з адміністративним позовом до Головного управління Державної податкової служби в Полтавській області (далі - відповідач 1, ГУ ДПС у Полтавській області), Державної податкової служби України (далі - відповідач 2, ДПС України) про визнання протиправними та скасування рішення, зобов`язання вчинити певні дії.

Ухвалою суду від 13.06.2022 позовну заяву залишено без руху та надано строк для усунення недоліків.

На виконання вимог ухвали суду позивачем було усунуто недоліки позовної заяви.

Ухвалою суду від 17.06.22 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі, вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).

Аргументи учасників справи

В обґрунтування своїх вимог позивач посилався на невідповідність спірного рішення вимогам чинного законодавства. Позивачем вказано, що контролюючим органом було безпідставно та протиправно зупинено реєстрацію податкових накладних від 17.10.2021 №11, від 18.10.2021 №12, від 19.10.2021 №14, від 19.10.2021 №15, від 20.10.2021 №16 на підставі відсутності в таблиці даних платника податку кодів УКТ ЗЕД товару 1015, як таких, що постачаються на постійній основі та перевищення обсягів постачання даного товару обсягам придбання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.

Позивач зазначив, що у квитанціях про зупинення реєстрації вказаних податкових накладних не наведено конкретного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкових накладних. У зв`язку з вказаним ФГ "Орлицьке" надало контролюючому органу перелік документів, визначених на власний розсуд, які у своїй сукупності доводять факт здійсненої операції.

За результатами опрацювання поданих документів ГУ ДПС у Полтавській області було відмовлено у реєстрації податкових накладних на підставі ненадання розрахункових документів та/або банківських виписок (рішення від 28.10.2021 №3294616/33625096 щодо ПН №11 від 17.10.2021, від 28.10.2021 №3294615/33625096 щодо ПН №12 від 18.10.2021, від 28.10.2021 №3294614/33625096 щодо ПН №14 від 19.10.2021, від 28.10.2021 №3294613/33625096 щодо ПН № 15 від 19.10.2021, від 28.10.2021 №3294612/33625096 щодо ПН №16 від 20.10.2021).

Позивач зазначив, що ФГ "Орлицьке" є сільськогосподарським товаровиробником та є платником єдиного податку 4 групи, тому постачання кукурудзи, щодо якого й було оформлено податкові накладні, відповідає напрямку діяльності господарства. Разом з цим, контролюючий орган не взяв до уваги специфіку діяльності господарства при винесенні оскаржуваних рішень.

Також вказано на те, що навіть й у рішеннях про відмову у реєстрації податкових накладних не вказано які саме розрахункові документи необхідно було б надати. Подібна неконкретизація переліку необхідних документів, як у квитанціях про зупинення реєстрації податкових накладних, так й у рішеннях про відмову у реєстрації, є порушенням принципу правової визначеності актів індивідуальної дії.

До того ж, зазначено, що позивачем було подано скарги в адміністративному порядку на оскаржувані рішення, але контролюючий орган відмовив у їх задоволенні вже обравши іншу підставу.

Відповідач проти позову заперечував.

Представник ГУ ДПС у Полтавській області у наданому до суду відзиві на позов просив у задоволенні позовних вимог відмовити повністю. При цьому посилався на правомірність та обґрунтованість зупинення та рішення про відмову у реєстрації податкової накладної. При цьому зазначив, що зупинення реєстрації податкової накладної відбувається в автоматизованому порядку та не є рішенням ГУ ДПС у Полтавській області.

Вказав, що оскаржуваними рішеннями відмовлено у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, так як в ході опрацювання документів, наданих позивачем, встановлено, що платником не надано розрахункових документів та/або банківських виписок. Також не надано копії статистичного спостереження за формами 4-СГ, 29- СГ, тобто відсутні відомості щодо обсягів посівних площ сільськогосподарських культур та валового збору урожаю.

Відповідач зазначив, що позивачем надано різний обсяг документів до суду та контролюючого органу. та відмітив недоліки заповнення поданих товарно-транспортних накладних (зокрема, відсутність інформації стосовно вантажно-розвантажувальних робіт).

12.07.22 позивач подав до суду відповідь на відзив, в якій просив позов задовольнити, а відзив відповідача вважати безпідставним та необґрунтованим.

Справа розглядається у письмовому провадженні за правилами спрощеного позовного провадження на підставі пункту 2 частини першої статті 263 Кодексу адміністративного судочинства України.

Дослідивши матеріали справи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтуються позовні вимоги та заперечення, оцінивши докази, що мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив такі факти та відповідні до них правовідносини.

Обставини справи, встановлені судом

Фермерське господарство "Орлицьке" зареєстровано як юридична особа 02 ли пня 2005 року, основними видами економічної діяльності якого є: вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур; допоміжна діяльність у рослинництві, та інші.

15.10.2021 між ФГ Орлицьке, як постача льником, та ТОВ "Науково-виробничим підп риємством Полтавська паляниця", як покупцем, було укладено договір поставки № 27/10/21-К (далі - Договір) на поставку кукурудзи (код товару УКТ ЗЕД - 1005900000) врожаю 2021 року. При цьому п. 3.3 Договору передбачено, що кількість, ціна та терміни постачання встановлюються у специфікаціях до даного договору.

Відповідно до п. 4.1. Договору, покупець оплачує постачальнику 86 % вартості поставленої партії товару протягом 3-х банківських днів з дати отримання партії товару та визначених супровідних документів. Підпунктом 4.1.2. Договору визначено, що остаточний розрахунок в розмірі 14% вартості товару здійснюється протягом 2-х банківських днів з моменту отримання покупцем: а) податкової накладної, складе ної в електронній формі з дотриманням умов щодо реєстрації у порядку, визначеному чинним законодавством України; б) оригіналу належним чином оформленої видат кової накладної на товар на повну суму його вартості.

До договору складено специфікації:

- від 17.10.21 №3 на постачання 23 т кукурудзи загальною вартістю 144 839, 28 грн. (у т.ч. ПДВ 17 78,28 грн.);

- від 18.10.21 №4 на постачання 23 т кукурудзи загальною вартістю 144 839, 28 грн. (у т.ч. ПДВ 17 787,28 грн.);

- від 19.10.21 №5 на постачання 23 т кукурудзи загальною вартістю 144 243, 50 грн. (у т.ч. ПДВ 17 468,50 грн.);

- від 19.10.21 №6 на постачання 44 т кукурудзи загальною вартістю 274 325,04 грн. (у т.ч. ПДВ 33 689, 04 грн.).

Відповідно до умов договору поставки № 27/10/21-К від 15.10.21 р. позивачем було поставлено покупцеві кукурудзу:

- 17.10.2021 в кількості 23 380 тони, що підтверджується товарно-транспортною накладною №3 від 17.10.2021 року на 23 380 т. В підтвердження вказаної операції 17.10.2021 було виписано покупцеві видаткову накладну: - №11 на 23 380 т, на загальну суму 147 232, 28 грн.; - рахунок-фактуру на оплату: - №11 від 17.10.2021 за кукурудзу в кількості 23 380 на суму без ПДВ - 129 151,12 грн., ПДВ 14% -18 081,16 грн., разом з ПДВ - 147 232,28 грн.;

- 18.10.2021 в кількості 23 620 т, що підтверджується товарно-транспортною накладною, № 4 від 18.10.2021 на 23 620 т. В підтвердження вказаної операції 18.10.2021 виписано покупцеві видаткову накладну: - №12 на 23 620 т, на загальну суму 148 743, 64 грн.; - рахунок-фактуру на оплату: - №12 від 18.10.2021 за кукурудзу в кількості 23 620 на суму без ПДВ - 130 476,88 грн., ПДВ 14% -18 266,76 грн., разом з ПДВ - 148 743, 64 грн.;

- 19.10.2021 в кількості 23 300 т та 24 460 т, що підтверджується товарно-транспортними накладними № 5 та №6 від 19.10.2021. В підтвердження вказаної операції 19.10.2021 було виписано покупцеві видаткові накладні: - №14 на 23 300 т, на загальну суму 144 098, 86 грн., та №15 на 22 460 т, на загальну суму 140 030,46 грн.; - рахунки-фактури на оплату: - №14 від 19.10.2021 за кукурудзу в кількості 23 300 т на суму без ПДВ - 126 402,50 грн., ПДВ 14% -17 696,35 грн., разом з ПДВ - 144 098,85 грн.; - №15 від 19.10.2021 року за кукурудзу в кількості 22 460 на суму без ПДВ - 122 833, 74 грн., ПДВ 14% - 17 196,72 грн., разом з ПДВ - 140 030, 46 грн.;

- 20.10.2021 в кількості 21 880 т, що підтверджується товарно-транспортною накладною, № 7 від 20.10.2021 на 21 880 т. В підтвердження вказаної операції 20.10.2021 виписано покупцеві видаткову накла дну: - №16 на 21 880 т, на загальну суму 136 414,36 грн.; - рахунок-фактуру на оплату: - №16 від 20.10.2021 за кукурудзу в кількості 21 880 на суму без ПДВ - 119 661,72 грн., ПДВ 14% -16 752,64 грн., разом з ПДВ - 136 414, 36 грн..

За наслідками вказаних господарських операцій було складено податкові накладні: № 11 від 17.10.2021 на кукурудзу у кількості 23,380 т, на загальну суму - 147 232,28 грн.; № 12 від 18.10.2021 на кукурудзу у кількості 23, 620 т., на загальну суму 148 743, 64 грн.; № 14 від 19.10.2021 на кукурудзу у кількості 23,300 т на загальну суму 144 098,85 грн.; № 15 від 19.10.2021 на кукурудзу у кількості 24,460 т на загальну суму 140 030, 46 грн.; № 16 від 20.10.2021 на кукурудзу у кількості 21,880 т. на загальну суму 136 414, 36 грн..

Після направлення накладних до контролюючого органу реєстрація податкових накладних №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021, №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021 була зупинена на підставі того, що коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005, ві дсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари /послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає пункту 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податкових накладних.

Позивач надав контролюючому органу пояснення від 26.10.2021 №4 щодо зупинення реєстрації податкових накладних №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021, №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021. Додатком до наданих пояснень зазначено: договір №27/10/21-К від 15.10.2021, специфікація №3 від 17.10.2021, №4 від 18.10.2021, №5 від 19.10.2021, №6 від 19.10.2021, видаткові накладні №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021 №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021. З матеріалів, наданих контролюючим органом також встановлено факт направлення ТТН №3 від 17.10.2021, № 4 від 18.10.2021, № 5 та №6 від 19.10.2021, № 7 від 20.10.2021.

За результатами опрацювання наданих документів ГУ ДПС у Полтавській області прийнято рішення про відмову у реєстрації податкових накладних: №3294616/33625096 від 28.10.2021 щодо ПН №11 від 17.10.2021, №3294615/33625096 від 28.10.2021 щодо ПН №12 від 18.10.2021, №3294614/33625096 від 28.10.2021 щодо ПН №14 від 19.10.2021, №3294613/33625096 від 28.10.2021 щодо ПН № 15 від 19.10.2021, №3294612/33625096 від 28.10.2021 щодо ПН №16 від 20.10.2021.

Підставою відмови у реєстрації податкових накладних у вказаних рішеннях є те, що платником не надано розрахункових документів та/або банківських виписок. Також не надано копії статистичного спостереження за формами 4-СГ, 29- СГ, тобто відсутні відомості щодо обсягів посівних площ сільськогосподарських культур та валового збору урожаю.

Не погодившись в рішеннями ГУ ДПС у Полтавській області про відмову у реєстрації податкових накладних, ФГ "Орлицьке" звернулося зі скаргами на вказані рішення в адміністративному порядку. До поданих скарг позивачем також надано платіжні доручення від ТОВ "НВП "Полтавська паляниця" на ФГ "Орлицьке" №324557 від 20.10.2021 на суму 250 000 грн., №324578 від 21.10.2021 на суму 250 000 грн., №324594 від 22.10.2021 на суму 250 000 грн., договір поставки нафтопродуктів №104 від 11.08.2021 з ТОВ "Петролеум плюс", рахунок на оплату №481 від 11.08.2021за договором з ТОВ "Петролеум плюс; видаткову накладну №451 від 11.08.2021 про отримання палива дизельного; ТТН на відпуск нафтопродуктів №451 від 11.08.2021; витяг з ЄРПН № 11732 на запит від 14.09.2021; договір поставки №51 від 15.01.2021 про купівлю у ТОВ Флексора мінеральних добрив; рахунок №3 від 15.01.2021 на оплату ТОВ Флексора; видаткову накладну №3 від 20.01.2021 про отримання добрив від ТОВ Флексора; видаткову накладну №30 від 25.02.2021 на селітру від ТОВ Флексора; товарно-транспортну накладну №3 від 20.01.2021; ТТН № Р3О від 25.02.2021; витяг з ЄРПН № 10396 на запити 26.01.2021; витяг з Єдиного реєстру податкових накладних № 10537 на від 10.02.2021; договір №4 від 18.01.2021 на поставку карбаміду ТОВ Індеко з специфікацією №1; видаткову накладну № Ф-00000031 від 22.11.2021; товарно-транспортну накладну ТТН №32 від 22.01.2021; паспорт на карамбід №20 від 22.01.2021; витяг з ЄРПН № 10367 на запит від 25.01.2021; договір купівлі-продажу № 3/02 Л від 01.02.2021 насіння кукурудзи у СК Радянський; рахунок № Счт-000012 від 01.02.2021; накладну РНк-00006 від 01.02.2021; витяг з ЄРПН № 10653 на запит від 02.03.2021; договір №4 від 01.10.2021 про надання послуг по збиранню врожаю кукурудзи ФГ Мит; рахунок фактуру №1 від 08.10.2021; акт виконаних робіт від 08.10.2021 року; витяг з ЄРПН № 12057 на запит від 25.10.2021; звіт про площі та валові збори сільськогосподарських культур у 2021 р., (ф. 29-сг (річна); звіт про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 р. ф. 4-сг (річна); довідку 02/17№03 від 14.01.2021 Орлицької сільської ради та №20 від 20.01.2021 Дашківської сільської ради про наявність у господарства земельних ділянок; витяг з наказу №6 від 23.10.2015 про призначення голови ФГ Орлицьке; податкова декларація платника Єдиного податку четвертої групи.

ДПС України за результатами розгляду вказаних скарг прийнято рішення від 10.01.2022 №749/33625096/2, 731/33625096/2, 759/33625096/2, 753/33625096/2, 722/33625096/2 про відмову у задоволенні скарг на підставі ненадання платником податку копій первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвен таризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури (інвойси),

Не погодившись з прийнятими рішеннями про відмову в реєстрації податкових накладних, позивач звернувся до суду.

Норми права, які підлягають застосуванню

Відповідно до частини 2 статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Згідно з частинами 1, 2 статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з підпунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, в редакції чинній на момент винесення оскаржуваного рішення, (надалі - ПК України), об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.

Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 ПК України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів;

База оподаткування операцій з постачання товарів/послуг визначається виходячи з їх договірної вартості з урахуванням загальнодержавних податків та зборів (пункт 188.1 статті 188 ПК України).

Пунктом 201.10 статті 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.

Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.

Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.

За приписами пункту 74.2 статті 74 ПК України, в Єдиному реєстрі податкових накладних забезпечується проведення постійного автоматизованого моніторингу відповідності податкових накладних / розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації таких податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Критерії оцінки ступеня ризиків, достатніх для зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, визначаються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Зібрана податкова інформація та результати її опрацювання використовуються для виконання покладених на контролюючі органи функцій та завдань, а також центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, для формування та реалізації єдиної державної податкової та митної політики (пункт 74.3 статті 74 ПК України).

Відповідно до пункту 2 постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" №1246 від 29.12.2010 (далі Порядок №1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.

Згідно пункту 12 Порядку № 1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації / зупинення реєстрації / відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України "Про електронний цифровий підпис", "Про електронні документи та електронний документообіг" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 13 Порядку № 1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).

Згідно з пунктами 14 та 15 Порядку № 1246, квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС. У квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.

Постановою Кабінету міністрів України від 12.12.2019 № 1165 затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (надалі - Порядок № 1165).

За пунктом 5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до пункту 10 Порядку № 1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

Згідно з пунктом 11 Порядку № 1165, у квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних затверджений наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520 (далі Порядок №520) визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено.

Пунктом 5 Порядку №520 затверджено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Відповідно пунктів 10-11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку. Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Висновки щодо правозастосування

Щодо позовних вимог про визнання протиправними та скасування рішень ГУ ДПС у Полтавській області про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних №3294616/33625096від 28.10.2021, №3294615/33625096 від 28.10.2021, №3294614/33625096 від 28.10.2021, №3294613/33625096 від 28.10.2021, №3294612/33625096 від 28.10.2021 суд зазначає наступне.

Квитанція щодо зупинення реєстрації податкової накладної, відмова в реєстрації якої є предметом спору у цій справі, містила інформацію про те, що коди УКТ ЗЕД/ДКПП товару/послуг 1005 відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються, та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п.1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. Також платнику запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної платнику податків було запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній. На виконання вказаного позивачем складено та направлено відповідачу через автоматизовану систему пояснення, а також первинну документацію на підтвердження здійснення господарської операцій з постачання кукурудзи.

Однак надані документи та пояснення до уваги взяті не були, з посиланням у рішенні на ненадання платником податку документів, а саме: розрахункових документів та/або банківських виписок. Також не надано копії статистичного спостереження за формами 4-СГ, 29- СГ, тобто відсутні відомості щодо обсягів посівних площ сільськогосподарських культур та валового збору урожаю.

З огляду на викладене, Комісією було прийнято оскаржувані рішення про відмову у реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Враховуючи те, що квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної не містила чіткої вказівки на те, які документи повинні бути надані позивачем для здійснення реєстрації такої податкової накладної в ЄРПН, позивач був позбавлений можливості зрозуміти, які саме документи він повинен надати відповідачеві.

Загальними вимогами, які висуваються до будь-якого акта індивідуальної дії, як акта правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення контролюючим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття. Відтак, невиконання контролюючим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії призводить до його протиправності.

При цьому сформований у пункті 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі зазначені у ньому документи. Вказаний перелік є загальним і повинен диференціюватися у залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з податку на додану вартість (далі ПДВ).

Суд встановив, що позивачем до письмових пояснень було додано: договір №27/10/21-К від 15.10.2021, специфікацію №3 від 17.10.2021, №4 від 18.10.2021, №5 від 19.10.2021, №6 від 19.10.2021, видаткові накладні №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021 №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021, ТТН №3 від 17.10.2021, № 4 від 18.10.2021, № 5 та №6 від 19.10.2021, № 7 від 20.10.2021.

Таким чином, враховуючи те, що контролюючий орган не витребував від платника податків чіткого переліку доказів на підтвердження здійснення господарської операції, то рішення, винесене на підставі ненадання якогось одного з документів, є незаконним.

Суд додатково зазначає, що відповідно вимог пункту 198.2 статті 198 Податкового кодексу України, позивачем було складено податкову накладну за правилом першої події, зокрема, постачання товару, а не за фактом оплати товару, яке ще не відбувся на час складення податкової накладної. Таким чином, у контролюючого органу не виникло право вимагати документи на підтвердження обох подій, які є передумовою складення та реєстрації податкової накладної.

Дослідивши надані матеріали суд прийшов до висновку, що, поданий пакет документів є достатнім для підтвердження здійснення операції з поставки кукурудзи.

Отже, на думку суду, оскаржуване рішення є необґрунтованим та не відповідає критеріям правомірності рішення суб`єкта владних повноважень, що встановлені статтею 2 КАС України.

Відтак, позовні вимоги про визнання протиправними та скасування рішень щодо відмови в реєстрації податкових накладних №3294616/33625096 від 28.10.2021, №3294615/33625096 від 28.10.2021, №3294614/33625096 від 28.10.2021, №3294613/33625096 від 28.10.2021, №3294612/33625096 від 28.10.2021 підлягає задоволенню.

Також позивач просив зобов`язати ДПС України зареєструвати податкові накладні №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021, №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Зважаючи на те, що обґрунтованість підстав для відмови у реєстрації відповідної податкової накладної не знайшла свого підтвердження у ході судового розгляду справи, суд дійшов висновку, що з огляду на наявність передбачених законодавством документів, які свідчать про належне проведення господарських операцій між позивачем та його контрагентом, відповідач-2 не мав правових підстав для відмови позивачу у реєстрації податкових накладних від №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021, №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021.

Тому позовна вимога щодо зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних складену позивачем податкові накладні №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021, №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021 датою її первинного подання платником податків на реєстрацію підлягає задоволенню.

Беручи до уваги встановлені в ході судового розгляду фактичні обставини справи та враховуючи вищенаведені норми законодавства, якими урегульовано спірні відносини, суд дійшов до висновку про задоволення позову ФГ "Орлицьке" частково.

Розподіл судових витрат

Відповідно до частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

При поданні позовної заяви позивачем сплачено судовий збір у розмірі загальному розмірі 24810 грн., що підтверджується платіжним дорученням від 07.06.2022 №346.

Таким чином, судовий збір у розмірі 24810 грн., сплачений позивачем при поданні позову, має бути стягнутий на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Полтавській області.

Керуючись статтями 241-245 Кодексу адміністративного судочинства України,

В И Р І Ш И В:

Позов Фермерського господарства "Орлицьке" (с. Орлик, Кобеляцький район, Полтавська область, 39281, код ЄДРПОУ 33625096) до Головного управління ДПС у Полтавській області (вул. Європейська, 4, м. Полтава, Полтавська область, 36000, код ЄДРПОУ ВП 44057192), Державної податкової служби України (пл. Львівська, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправними та скасування рішень, зобов`язання вчинити певні дії - задовольнити.

Рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області №3294616/33625096 від 28.10.2021 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної №11 від 17.10.2021; рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.10.2021 №3294615/33625096 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від №12 від 18.10.2021; рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.10.2021 №3294614/33625096 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від №14 від 19.10.2021; рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.10.2021 №3294613/33625096 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від № 15 від 19.10.2021; рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Полтавській області від 28.10.2021 №3294612/33625096 про відмову в реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від №16 від 20.10.2021 - визнати протиправними та скасувати.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні №11 від 17.10.2021, №12 від 18.10.2021, №14 від 19.10.2021, №15 від 19.10.2021, №16 від 20.10.2021, складені та подані на реєстрацію Фермерським господарством "Орлицьке", датою її первинного подання.

Стягнути на користь Фермерського господарства "Орлицьке" за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС в Полтавській області витрати зі сплати судового збору у розмірі 24 810,00 грн (двадцять чотири тисячі вісімсот десять гривень нуль копійок).

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо таку скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене до Другого апеляційного адміністративного суду з урахуванням особливостей подання апеляційних скарг, встановлених пунктом 15.5 частини 1 Перехідних положень Кодексу адміністративного судочинства України в редакції від 03.10.2017 року.

Апеляційна скарга на дане рішення може бути подана протягом тридцяти днів з дня його винесення.

Головуючий суддя І.С. Шевяков

СудПолтавський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення15.08.2022
Оприлюднено23.08.2022
Номер документу105826447
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю

Судовий реєстр по справі —440/5033/22

Ухвала від 27.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Желтобрюх І.Л.

Постанова від 23.05.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 27.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 08.03.2023

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Ухвала від 14.11.2022

Адміністративне

Другий апеляційний адміністративний суд

Перцова Т.С.

Рішення від 15.08.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 16.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Полтавський окружний адміністративний суд

І.С. Шевяков

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні