Рішення
від 14.08.2022 по справі 924/209/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98


ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" серпня 2022 р. Справа № 924/209/22

Господарський суд Хмельницької області у складі судді Гладія С.В., при секретарі судового засідання Шевчук І.А., розглянувши матеріали справи

за позовом першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації м. Хмельницький

до Вовковинецької селищної ради смт. Вовковинці, Хмельницького району, Хмельницької області

за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача:

Спеціалізованого лісогосподарського комунального підприємства "Флора" м. Деражня, Хмельницької області

Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства м. Хмельницький

про визнання недійсним рішення десятої сесії VIII скликання №87-10/2021 від 01.11.2021р.

про зобов`язання повернути на користь держави земельні ділянки лісового фонду

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: Волковинський С.В. - на підставі рішення

від третьої особи 1: Аксьонов В.А. - за довіреністю від 13.05.2022р.

від третьої особи 2: не з`явився

від прокуратури: Рибачук О.Г - прокурор відділу облпрокуратури (за посвідченням №059953 від 25.2.2021р.

В С Т А Н О В И В:

Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації м. Хмельницький звернувся з позовною заявою до Вовковинецької селищної ради смт. Вовковинці, Хмельницького району, Хмельницької області про визнання недійсним рішення десятої сесії VIII скликання Вовковинецької селищної ради №87-10/2021 від 01.11.2021р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення з метою передачі в комунальну власність" та про зобов`язання повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельні ділянки лісового фонду з кадастровими номерами: 6821555400:03:058:0001, 6821555400:03:081:0001, 6821586400:05:061:0001, 6821555400:03:052:0004, 6821586400:05:003:0001, 6821555400:03:070:0001, 6821586400:05:067:0020, 6821586400:05:030:0002, 6821555400:03:009:0001, 6821555400:03:034:0001, 6821555400:03:069:0001, 6821586400:05:009:0001 загальною площею 403,9 га.

В обґрунтування позовних вимог прокурор зазначає, що Хмельницькою обласною прокуратурою під час опрацювання даних Публічної кадастрової карти України та інформації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства в межах здійснення заходів представницької діяльності встановлено порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок лісового фонду, розташованих на території Хмельницького району, Хмельницької області. Згідно даних Публічної кадастрової карти (з використанням функціоналу „Лісовий кадастр") встановлено, що на території Вовковинецької селищної ради сформовано земельні ділянки лісогосподарського призначення із кадастровими номерами: 6821555400:03:058:0001, 6821555400:03:081:0001, 6821586400:05:061:0001, 6821555400:03:052:0004, 6821586400:05:003:0001, 6821555400:03:070:0001, 6821586400:05:067:0020, 6821586400:05:030:0002, 6821555400:03:009:0001, 6821555400:03:034:0001, 6821555400:03:069:0001, 6821586400:05:009:0001. Одночасно виявлено, що рішенням сесії Вовковинецької селищної ради №87-10/2021 від 01.11.2021р. затверджено технічні документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення, загальною площею 403,9 га із вищевказаними кадастровими номерами та передано їх у комунальну власність. Згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що на час подання позовної заяви право комунальної власності на зазначені земельні ділянки не зареєстровано.

Також у позовній заяві прокурор повідомляє, що за інформацією Спеціалізованого лісогосподарського комунального підприємства „Флора" та схем розташування спірних земельних ділянок, виготовлених Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням ВО „Укрдержліспроект" встановлено, що більша частина вищевказаних земельних ділянок, площею 382,3 га, перебувають у постійному користуванні даного підприємства на підставі Проєкту організації та розвитку лісового господарства. Зокрема, це земельні ділянки із кадастровими номерами: 6821555400:03:058:0001, 6821555400:03:081:0001, 6821586400:05:061:0001, 6821586400:05:003:0001, 6821555400:03:070:0001, 6821586400:05:030:0002, 6821555400:03:009:0001, 6821555400:03:034:0001, 6821555400:03:069:0001, 6821586400:05:009:0001.

Окрім того, у позовній заяві зазначено, що у подальшому рішення суду у цій справі може вплинути на права і обов`язки Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, адже вищевказане управління відповідно до покладених на нього завдань вирішує в межах повноважень, передбачених законом, спори з питань охорони, захисту, використання та відтворення лісів, що перебувають у державній власності.

З урахуванням вищевикладеного, у позовній заяві прокурор просить суд залучити до участі у справі як третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Спеціалізоване лісогосподарське комунальне підприємство „Флора" та Хмельницьке управління лісового та мисливського господарства.

Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 11.04.2022р., позовну заяву передано для розгляду судді Гладію С.В.

Ухвалою суду від 18.04.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі №924/209/22, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі в якості третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача: Спеціалізоване лісогосподарське комунальне підприємство „Флора" та Хмельницьке управління лісового та мисливського господарства, а також призначено підготовче засідання у справі на 16.05.2022р.

28.04.2022р. на адресу суду надійшли додаткові обґрунтування підстав позову (№15/1-1059-22 від 22.04.2022р) від Хмельницької обласної прокуратури, в яких прокурор зазначає, що підставою представництва прокурором інтересів держави в суді в даній справі є те, що, незважаючи на надані законні повноваження, Хмельницькою ОДА не здійснюються заходи для усунення порушень та повернення земельних ділянок з незаконного володіння. В Додаткових обґрунтуваннях підстав позову також зазначено, що Хмельницька обласна прокуратура звернулася до Хмельницької ОДА із листом №15/1-5вих-22 від 06.01.2022р., в якому виклала обставини порушень інтересів держави щодо незаконного прийняття Вовковинецькою селищною радою в комунальну власність земельних ділянок лісогосподарського призначення та надала можливість компетентному органу відреагувати на вказані порушення шляхом подання відповідного позову. Однак, у своїй відповіді Хмельницька ОДА обмежилась лише наданням інформації, що заходи щодо повернення до державної власності зазначених земельних ділянок не вживалися.

Прокурор зазначає, що незвернення компетентного органу в особі облдержадміністрації до суду з позовом в інтересах держави є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва прокурором таких інтересів в суді.

16.05.2022р. на адресу суду надійшли письмові пояснення (№205 від 10.05.2022р.) від третьої особи 1, що не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Спеціалізованого лісогосподарського комунального підприємства „Флора", в яких підтверджується, що земельні ділянки лісового фонду, площею 382,3 га, знаходяться у постійному користуванні СЛКП „Флора".

В письмових поясненнях представник третьої особи позовні вимоги підтримує, вважає їх законними та правомірними та просить задовольнити в повному обсязі.

16.05.2022р. в підготовчому засіданні постановлено ухвалу, з занесенням до протоколу судового засідання, про оголошення перерви в підготовчому засіданні до 02.06.2022р.

02.06.2022р. на адресу суду надійшло клопотання позивача, в якому останній просить розгляд справи здійснювати без його участі. Окрім цього, у клопотанні зазначено, що позивач підтримує позовну заяву та просить її задовольнити в повному обсязі.

02.06.2022р. в підготовчому засіданні постановлено ухвалу із занесенням до протоколу судового засідання, якою продовжено строк підготовчого провадження на 30 днів за заявою представника відповідача про надання додаткового строку для подання відзиву та оголошено перерву до 20.06.2022р.

16.06.2022р. на електронну адресу суду надійшов відзив на позовну заяву від відповідача. У відзиві відповідачем зазначено, що з твердженням прокурора про те, що розпорядником земель лісогосподарського призначення має бути Хмельницька ОДА, а не Вовковинецька селищна рада не погоджується повністю та вважає, що при прийнятті спірних рішень селищна рада діяла у відповідності до вимог діючого земельного законодавства. Крім того, у відзиві зазначено, що з листа Хмельницької ОДА від 06.01.2022р. №15/1-5вих22 вбачається, що в обласній державній адміністрації відсутні відомості щодо надання та/або перебування у постійному користуванні земельних ділянок, зазначених у рішенні Вовковинецької селищної ради від 01.11.2021р. №87-10/2021. Також відсутні відомості щодо вилучення із державного лісового фонду земельних ділянок. Крім того, відповідач звертає увагу на те, що із Витягів з Державного земельного кадастру про земельні ділянки станом на 16.08.2021р. вбачається, що спірні земельні ділянки земель лісогосподарського призначення на території Вовковинецької селищної ради не мали жодного зареєстрованого права власності на них - інформація про зареєстроване право в Державному земельному кадастрі відсутня. А отже, на момент інвентаризації спірних земельних ділянок лісогосподарського призначення та прийняття рішення Вовковинецької селищної ради від 01.11.2021р. №87-10/2021 дані земельні ділянки не були у державній формі власності, а тому не могли вибути із державної власності.

Враховуючи викладене, відповідач у своєму відзиві просить відмовити у задоволенні позовних вимог в повному обсязі.

20.06.2022р. у підготовчому засіданні оголошено перерву до 12.07.2022р. у зв`язку з клопотанням відповідача для надання йому можливості подати докази відправлення відзиву сторонам.

21.06.2022р. на електронну адресу суду надійшо клопотання від відповідача з доданими доказами відправлення відзиву на позовну заяву іншим учасникам процесу.

24.06.2022р. на адресу суду надійшли пояснення третьої особи 2 - Хмельницького управління лісового та мисливського господарства. У даних поясненнях представник третьої особи позовні вимоги підтримує, вважає їх законними і правомірними. Окрім того, просить розглядати справу без його участі.

12.07.2022р. у підготовчому засіданні суд постановляє ухвалу, з занесенням до протоколу судового засідання, про закриття підготовчого провадження у справі та призначення справи до судового розгляду по суті в судовому засіданні на 01.08.2022р.

Присутні в судових засіданнях 01.08.2022р. та 15.08.2022р. прокурор та представник третьої особи 1 (СЛКП „Флора") позовні вимоги підтримали, наполягали на їх задоволенні.

Представник відповідача в судовому засіданні проти позову заперечував, просив суд відмовити у його задоволенні.

Дослідивши наявні в справі матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги суд встановив наступне.

Відповідно до рішення чотирнадцятої сесії Хмельницької обласної ради від 28.12.2000р. „Про припинення права користування та надання земельних ділянок лісового фонду у постійне користування" СЛКП „Флора" надано у постійне користування земельні ділянки лісового фонду, загальною площею 7548,2 га.

Рішенням восьмої позачергової сесії VІІІ скликання №04-08/2021 від 24.06.2021р. Вовковинецька селищна рада вирішила надати виконавчому комітету Вовковинецької селищної ради дозвіл на проведення інвентаризації земельних ділянок комунальної власності лісового фонду, орієнтовною площею 3500,00 га, розташованих на території Вовковинецької селищної ради.

Рішенням десятої сесії VІІІ скликання №87-10/2021 від 01.11.2021р. Вовковинецька селищна рада вирішила затвердити технічні документації із землеустрою щодо відведення земельних ділянок з метою передачі у комунальну власність, площами:

- 8,3830 га, за кадастровим номером 6821555400:03:058:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 2,4477 га, за кадастровим номером 6821555400:03:081:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 41,4043 га, за кадастровим номером 6821586400:05:061:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 2,8474 га, за кадастровим номером 6821555400:03:052:0004 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 21,7617 га, за кадастровим номером 6821586400:05:003:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 6,0019 га, за кадастровим номером 6821555400:03:070:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 18,6661 га, за кадастровим номером 6821586400:05:067:0020 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 121,2438 га, за кадастровим номером 6821586400:05:030:0002 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 66,3072 га, за кадастровим номером 6821555400:03:009:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 18,9113 га, за кадастровим номером 6821555400:03:034:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 17,8273 га, за кадастровим номером 6821555400:03:069:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради;

- 78,1845 га, за кадастровим номером 6821586400:05:009:0001 для ведення лісового

господарства і пов`язаних з ним послуг, що розташована: Хмельницька область, Деражнянський район, на території Вовковинецької селищної ради.

Пунктом 2 даного рішення було вирішено прийняти в комунальну власність вищевказані земельні ділянки для ведення лісового господарства і пов`язаних з ним послуг.

Листом №714 від 07.07.2021р. Вовковинецька селищна рада вимагає у СЛКП „Флора" припинити з 09.07.2021р. будь-які роботи щодо заготівлі деревини під час проведення рубок, а також повністю припинити господарську діяльність на території Вовковинецької СТГ. В разі продовження здійснення вищезазначеної діяльності, Вовковинецька селищна рада зазначає, що буде змушена звертатися в правоохоронні органи з заявою про ознаки злочину щодо незаконної порубки лісів.

03.12.2021р. Вовковинецька селищна рада надсилає лист №1492, адресований голові Деражнянської міської територіальної громади, в якому просить надати інформацію про наявність актів постійного користування на земельні ділянки лісового фонду, які розташовані на території Вовковинецької селищної територіальної громади і перебувають у підпорядкуванні СЛКП „Флора".

Листом №474 від 29.11.2021р. представник СЛКП „Флора" зазначає, що згідно рішення Хмельницької обласної ради №19 від 28.12.2000р., їм надано у постійне користування земельну ділянку лісового фонду, площею 7548,2 га. Також зазначено, що свою лісогосподарську діяльність на означеній земельній ділянці лісового фонду СЛКП „Флора" здійснює на підставі Проекту організації та розвитку лісового господарства СЛКП „Флора". Тому, з вимогами листа Вовковинецької селищної ради СЛКП „Флора" не погоджується.

Хмельницька обласна прокуратура листом №15/1-675вих-21 від 08.12.2021р. до Вовковинецької селищної ради просить до 22.12.2022р. детально поінформувати про підстави передання у комунальну власність спірних земельних ділянок та надати належним чином засвідчені копії рішення сесії Вовковинецької селищної ради від 01.11.2021р. №87-10/2021 і документів, на підставі яких воно прийняте.

Листом №1603 від 28.12.2021р. Вовковинецька селищна рада надсилає прокуратурі належним чином завірені копії рішень та повідомляє, що усі проінвентаризовані земельні ділянки не перебували у користуванні державних підприємств та не відносилися до земель державної власності.

06.01.2022р. прокуратура надіслала лист №15/1-5вих-22 на адресу Хмельницької ОДА та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства, в якому просить до 25.01.2022р. детально поінформувати, чи надані у постійне користування спірні земельні ділянки, зазначивши, кому саме та на підставі яких розпорядчих актів (надавши належним чином засвідчені їх копії) та чи приймалися рішення щодо вилучення із державного лісового фонду вищевказаних земельних ділянок, надавши їх копії у випадку прийняття. Окрім цього, у своєму листі прокурор просить повідомити про вжиті/заплановані адресатами заходи, як уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органами, для повернення спірних земельних ділянок до земель державного лісового фонду, у тому числі в судовому порядку (додавши копії підтверджуючих документів), а у разі невжиття таких заходів - повідомити причини.

У відповідь на лист прокуратури №15/1-5вих-22 від 06.01.2022р. Хмельницька ОДА надіслала лист №68/34-12-455/2022 від 24.01.2022р., у якому зазначено, що в облдержадміністрації відсутні відомості щодо надання та/або перебування в постійному користуванні земельних ділянок, зазначених у рішенні Вовковинецької селищної ради від 01.11.2021р. №87-10/2021. Також відсутні відомості щодо вилучення із державного лісового фонду зазначених земельних ділянок. Додатково повідомлено, що облдержадміністрацією не вживалися заходи, в тому числі судового характеру, щодо повернення зазначених земельних ділянок до земель державного лісового фонду.

У відповідь на лист прокуратури №15/1-5вих-22 від 06.01.2022р. Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства надіслало лист №02-105 від 31.01.2022р., у якому повідомлено, що спірні земельні ділянки свого часу були в державній власності і знаходилися в користуванні сільськогосподарських підприємств. В ході аграрної реформи, рішенням сесії Хмельницької обласної ради було припинене їх право постійного користування. Рішенням сесії Хмельницької обласної ради від 28.12.2000р. дані ліси були надані в постійне користування спеціалізованому лісокомунальному підприємству Деражнянської районної ради СЛКП „Флора". Цим рішенням передбачалося подальше виготовлення правовстановлюючих документів на землю. СЛКП „Флора" не виготовило своєчасно правовстановлюючі документи, а зміни в Лісовому кодексі України в 2006р. унеможливили це зробити. У зв`язку з цим, як зазначено у листі, ці земельні ділянки залишилися в державній власності, а оскільки вони відносяться до державної форми власності, то надати їх у користування комунальному підприємству не являється можливим.

Крім того, 06.01.2022р прокуратура надіслала лист №15/1-6вих-22 на адресу Українського державного проектного лісовпорядного об`єднання ВО „Укрдержліспроект", в якому просить провести співставлення земельних ділянок з кадастровими номерами 6821555400:03:058:0001, 6821555400:03:081:0001, 6821586400:05:061:0001, 6821555400:03:052:0004, 6821586400:05:003:0001, 6821555400:03:070:0001, 6821586400:05:067:0020, 6821586400:05:030:0002, 6821555400:03:009:0001, 6821555400:03:034:0001, 6821555400:03:069:0001, 6821586400:05:009:0001 із земельними ділянками лісогосподарського призначення, які на праві постійного користування надані державним або комунальним лісогосподарським підприємствам області, зазначивши, яким саме. Також прокурор просить повідомити, чи належать спірні земельні ділянки до земель лісогосподарського призначення, надавши підтверджуючі документи.

У відповідь на лист прокуратури №15/1-6вих-22 від 06.01.2022р. Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання ВО „Укрдержліспроект" надіслало лист №56 від 21.01.2022р, в якому повідомляє, що рішення органів державної влади та органів місцевого самоврядування відповідно до їх повноважень щодо визначення цільового призначення земельних ділянок по лісогосподарських підприємствах в об`єднанні відсутні. Також до листа додано фрагменти з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталів і межами їх таксаційних виділів відповідно до матеріалів лісовпорядкування та межами земельних ділянок згідно з поданими кадастровими номерами.

Відповідно до фрагментів публічної кадастрової карти України, частина спірних земельних ділянок перебувають у постійному користуванні СЛКП „Флора" на підставі лісовпорядкування 2012 року, а саме земельні ділянки у межах кварталів 62, 63, 65, 66, 67, 68, 69, 70, 71, 73, 74, 94, 97 та 120; земельні ділянки в межах кварталів 33 та 39 Вовковинецького лісництва перебувають у постійному користуванні ДП „Летичівський спецлісгосп" на підставі лісовпорядкування 2020 року; земельні ділянки в межах кварталів 82 та 83 перебувають у постійному користуванні КП „Летичівський спецлісгосп" на підставі лісовпорядкування 2013 року.

25.01.2022р. прокурор надсилає директорам СЛКП „Флора", ДП „Летичівське лісове господарство", КП „Летичівський спецлісгосп" лист №15/1-57вих-22, в якому просить до 04.02.2022р. детально поінформувати обласну прокуратуру, чи надавались адресатами заяви/погодження на вилучення із державного лісового фонду земельних ділянок, зазначених у рішенні Вовковинецької селищної ради (надавши копії підтверджуючих документів: заяви/погодження, матеріали лісовпорядкування, розпорядчі акти про надання у постійне користування земель лісогосподарського призначення, тощо). Окрім цього, у листі прокурор просить повідомити про вжиті/заплановані адресатами заходи, як уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органами, для повернення зазначених земельних ділянок до земель лісового фонду, які перебувають у постійному користуванні СЛКП „Флора", ДП „Летичівське лісове господарство", та КП „Летичівський спецлісгосп", у тому числі в судовому порядку (додавши копії підтверджуючих документів), а у разі невжиття таких заходів - повідомити причини.

У відповідь на лист №15/1-57вих-22 від 25.01.2022р. директор СЛКП „Флора" надсилає на адресу прокуратури лист №69 від 26.01.2022р., в якому повідомляє, що ним не надавалися заяви-згоди на вилучення із державного лісового фонду земельних ділянок, які зазначені в рішенні сесії Вовковинецької селищної ради від 01.11.2021р. №87-10/2021 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення, загальною площею 403,9 га і передання їх у комунальну власність.

Крім того, до листа додано довідку №01-23/116 від 23.04.2015, видану Деражнянською районною радою Хмельницької оласті про те, що СЛКП „Флора" (м. Деражня, вул. Миру, 120) згідно рішення сесії Деражнянськомї районної ради №8 від 18.10.200р. передано в постійне користування 7254 га земельних ділянок лісового фонду з метою упорядкування та ведення лісового господарства.

Також до вищевказаного листа додано витяг з Проекту організації та розвитку лісового господарства СЛКП „Флора" Хмельницької області. У п. 1.1.2. наведено таблицю віднесення лісів до міських, селищних та сільських рад, з якої вбачається, що до Вовковинецької сільської ради належать 61-68, 120 квартали, площею 529,5 га.

У відповідь на лист №15/1-57вих-22 від 25.01.2022р. КП „Летичівський спецлісгосп" надіслало на адресу прокуратури лист №5 від 01.02.2022р., в якому повідомляється, що будь-які погодження на вилучення земельних ділянок в межах кварталів 82 та 83, які перебувають у постійному користуванні КП „Летичівський спецлісгосп", а також зазначених у рішенні Вовковинецької селищної ради від 01.11.2021р. №87-10/2021 підприємством не надавалися.

Крім того, до листа додано копії викопіювань із Публічної кадастрової карти, карта-схема та стисла характеристика території та лісорослинних умов з матеріалів лісовпорядкування 2013 року, відповідно до яких межі земельних ділянок 82 і 83 кварталу не порушено і відповідають матеріалам лісовпорядкування 2013 року.

02.02.2022р. у відповідь на лист №15/1-57вих-22 від 25.01.2022р. ДП „Летичівське лісове господарство" надіслало на адресу прокуратури лист №108, в якому повідомлено, що за наявними матеріалами на підприємстві та з аналізу Публічної кадастрової карти України чітко вбачається, що земельні ділянки, котрі передані Вовковинецькою селищною радою в комунальну власність не накладаються та будь яким іншим чином не зачіпають землі Державного лісового фонду.

Перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури посилаючись на незаконність передання земельних ділянок лісогосподарського призначення державної власності у комунальну власність, звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації.

Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом береться до уваги таке.

Суд враховує, що положення статей 13, 14 Конституції України визначають, що земля є об`єктом права власності Українського народу, від імені якого права власника здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених цією Конституцією. Земля є основним національним багатством, що знаходиться під особливою охороною держави.

Ліси України є її національним багатством i за своїм призначенням та місцерозташуванням виконують переважно водоохоронні, захисні, санітарно-гiгiєнiчнi, оздоровчі, рекреаційні, естетичні, виховні, інші функції та є джерелом для задоволення потреб суспільства в лісових ресурсах (ч. 2 ст. 1 Лісового кодексу України у редакції, чинній на час виникнення спірних правовідносин).

За основним цільовим призначенням передбачено виділення в окрему категорію земель лісогосподарського призначення (пункт "е" ч. 1 ст. 19 Земельного кодексу України).

Згідно зі статтею 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, якi надані та використовуються для потреб лісового господарства. До земель лісогосподарського призначення не належать землі, зайняті зеленими насадженнями у межах населених пунктів, якi не віднесені до категорії лісів; окремими деревами i групами дерев, чагарниками на сільськогосподарських угіддях, присадибних, дачних i садових ділянках.

Земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним i комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства (ст. 57 Земельного кодексу України, ч. 1 ст. 17 Лісового кодексу України).

Відповідно до частини 2 статті 84 Земельного кодексу України право державної власності на землю набувається i реалізується державою в особi Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, обласних, Київської та Севастопольської міських, районних державних адміністрацій, державних органів приватизації відповідно до закону.

Крім того, відповідно до частини 4 статті 84 Земельного кодексу України до земель державної власності, якi не можуть передаватись у приватну власність, належать, зокрема, землі лісогосподарського призначення, крім випадків, визначених цим Кодексом.

Згідно зі статтею 7 Лісового кодексу України ліси, якi знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України. Ліси можуть перебувати в державній, комунальній та приватній власності. Суб`єктами права власності на ліси є держава, територіальні громади, громадяни та юридичні особи.

Статтею 8 Лісового кодексу України визначено, що у державній власності перебувають yci ліси України, крім лісів, що перебувають у комунальній або приватній власності.

Частиною 5 статті 122 Земельного кодексу України визначено, що обласні державні адміністрації на їхній території передають земельні ділянки із земель державної власності, крім випадків, визначених частинами третьою, четвертою i восьмою цієї статті, у власність або у користування у межах міст обласного значення та за межами населених пунктів, а також земельні ділянки, що не входять до складу певного району, або у випадках, коли районна державна адміністрація не утворена, для всіх потреб.

Iз аналізу зазначених статей слідує, що розпорядником оспорюваних земель лісогосподарського призначення є Хмельницька обласна державна адміністрація, яка дозволу на передачу земельних ділянок лісогосподарського призначення у комунальну власність не надавала.

Щодо представництва прокуратури судом враховується, що відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частиною 3 статті 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч.4 ст. 53 ГПК України).

Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).

Листом №15/1-5вих-22 від 06.01.2022р. перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури звернувся до Хмельницької обласної державної адміністрації та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства з проханням повідомити про вжиті/заплановані адресатами заходи, як уповноваженими державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах органами, для повернення спірних земельних ділянок до земель державного лісового фонду, у тому числі в судовому порядку (додавши копії підтверджуючих документів), а у разі невжиття таких заходів - повідомити причини з метою вирішення питання про наявність підстав для представництва прокуратурою інтересів держави в суді відповідно до статті 23 Закону України "Про прокуратуру".

У відповідь, листом №68/34-12-455/2022 від 24.01.2022р. Хмельницька обласна державна адміністрація повідомила прокуратуру, що у зв`язку з обмеженим фінансуванням, не заперечує щодо представництва Хмельницькою обласною прокуратурою захисту інтересів держави у разі наявності підстав для цього, в тому числі подачі позовної заяви до суду для повернення до земель державного лісового фонду спірних земельних ділянок.

Листом №15/1-109вих-22 від 16.02.2022р. перший заступник керівника Хмельницької обласної прокуратури повідомив Хмельницьку обласну державну адміністрацію про намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до Господарського суду Хмельницької області із позовною заявою в інтересах держави в особі Хмельницької ОДА до Вовковинецької селищної ради, треті особи - Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства, СЛКП „Флора" про визнання недійсним рішення сесії та повернення земельних ділянок лісогосподарського призначення, загальною площею 403,9 га у державну власність.

При цьому, Хмельницькою обласною державною адміністрацією протягом розумного строку не були вжиті жодні заходи для усунення порушення інтересів держави, зокрема, самостійно не звернулась до суду з позовом в інтересах держави, що є достатнім аргументом для підтвердження її бездіяльності та достатньою підставою для звернення прокурора до суду із позовом в інтересах держави.

У питаннях дотримання прокурором приписів статті 23 Закону "Про прокуратуру" суд виходить з того, що критерій "розумності" строку має визначатися з урахуванням великого кола чинників і не може бути оцінений виключно темпорально. При обчисленні розумного строку для реагування відповідного органу повинно враховувати не лише останні повідомлення прокурора про звернення до суду, а й попередні листування щодо виявленого порушення.

Аналогічну правову позицію викладено у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.06.2021 у справі №927/491/19.

Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.

Згідно з частиною 1 статті 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.

Частини 1 та 2 статті 84 Земельного кодексу України передбачають, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.

Частинами 1 та 2 статті 56 Земельного кодексу України встановлено, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств.

Згідно зі статтею 57 Земельного кодексу України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.

Статтею 7 Лісового кодексу України встановлено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.

Відповідно до статті 45 Лісового кодексу України лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.

Статтею 47 Лісового кодексу України встановлено, що лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства.

Згідно зі статтею 48 Лісового кодексу України у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.

Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.

Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.

Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.

Згідно з пунктом 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України до здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, що до набрання чинності цим Кодексом передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.

Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу.

Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами.

Зокрема, за змістом пункту 1.1 Інструкції про порядок створення і розмноження лісових карт, затвердженої Державним комітетом СРСР по лісовому господарству від 11 грудня 1986 року, планшети лісовпорядкувальні належать до планово-картографічних матеріалів лісовпорядкування, а частина друга зазначеної Інструкції присвячена процедурі їх виготовлення.

Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України.

Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30.01.2018р. у справі № 707/2192/15-ц, від 13.06.2018р. у справі № 278/1735/15-ц.

Відповідно до частини 5 статті 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.

Відповідно до змісту статті 149 Земельного кодексу України земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.

Вилучення земельних ділянок здійснюється за письмовою згодою землекористувачів, а в разі незгоди землекористувачів - у судовому порядку.

Таким чином, відповідно до наведених положень земельного законодавства вилучення спірної земельної ділянки державної власності, що віднесена до земель лісогосподарського призначення та перебуває у постійному користуванні державного підприємства СЛКП "Флора" належить виключно до повноважень Хмельницької обласної державної адміністрації.

Поряд з цим, з матеріалів справи вбачається, що відповідно до листа № 68/34-12-455/2022 від 24.01.2022р. Хмельницькою обласною державною адміністрацією повідомлено, що рішення щодо вилучення із державної власності спірних земельних ділянок, площею 403,9 га не приймалось.

Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.

Згідно з частиною 2 статті 373 ЦК України право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.

Відповідно до пункту 1 частини 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.

Зокрема, частиною 3 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.

Отже, у зв`язку з тим, що згідно даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що право комунальної власності на зазначені земельні ділянки не зареєстровано, Вовковинецька селищна рада не є власником даних земельних ділянок. Доказів протилежного у матеріалах справи немає.

За таких обставин, заявлена прокурором вимога про зобов`язання Вовковинецької селищної ради повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельні ділянки лісового фонду з кадастровими номерами: 6821555400:03:058:0001, 6821555400:03:081:0001, 6821586400:05:061:0001, 6821555400:03:052:0004, 6821586400:05:003:0001, 6821555400:03:070:0001, 6821586400:05:067:0020, 6821586400:05:030:0002, 6821555400:03:009:0001, 6821555400:03:034:0001, 6821555400:03:069:0001, 6821586400:05:009:0001 загальною площею 403,9 га є необґрунтованою та не підлягає виконанню.

Таким чином, беручи до уваги вищенаведене, позов першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації суд вважає за необхідне задовольнити частково.

У зв`язку із частковим задоволенням позову, витрати по оплаті судового збору, відповідно до статті 129ГПК України, покладаються на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.

Керуючись статтями 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -

ВИРІШИВ:

позов першого заступника керівника Хмельницької обласної прокуратури м. Хмельницький в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації м. Хмельницький до Вовковинецької селищної ради смт. Вовковинці, Хмельницького району, Хмельницької області за участю третіх осіб, які не заявляють самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача: Спеціалізованого лісогосподарського комунального підприємства "Флора" м. Деражня, Хмельницької області; Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства м. Хмельницький про визнання недійсним рішення десятої сесії VIII скликання Вовковинецької селищної ради №87-10/2021 від 01.11.2021р. та про зобов`язання повернути на користь держави земельні ділянки лісового фонду задовольнити частково.

Визнати недійсним рішення десятої сесії VIII скликання Вовковинецької селищної ради №87-10/2021 від 01.11.2021р. "Про затвердження технічної документації із землеустрою щодо інвентаризації земель лісогосподарського призначення з метою передачі в комунальну власність".

У задоволенні позовної вимоги про зобов`язання Вовковинецької селищної ради повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації земельні ділянки лісового фонду з кадастровими номерами: 6821555400:03:058:0001, 6821555400:03:081:0001, 6821586400:05:061:0001, 6821555400:03:052:0004, 6821586400:05:003:0001, 6821555400:03:070:0001, 6821586400:05:067:0020, 6821586400:05:030:0002, 6821555400:03:009:0001, 6821555400:03:034:0001, 6821555400:03:069:0001, 6821586400:05:009:0001 загальною площею 403,9 га відмовити.

Стягнути з Вовковинецької селищної ради (вул. Миру, 24, смт. Вовковинці, Хмельницького р-ну, Хмельницької обл., 32223, код ЄДРПОУ 04406222) на користь Хмельницької обласної прокуратури (пров. Військоматський, 3, м. Хмельницький, 29000, код ЄДРПОУ 02911102) 2481,00 грн. (дві тисячі чотириста вісімдесят одну гривню 00 коп.) судового збору.

Видати наказ.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.

Повний текст рішення складено 22.08.2022р.

Суддя С.В. Гладій

Відрук. 6 прим.:

1 - до справи

2 - позивачу regadm@adm-km.gov.ua

3 - відповідачу wolfscity@ukr.net

4- прокуратуру secretariat@khmel.gp.gov.ua

5 - третій особі 1 flora@ukr.net

6 - третій особі 2 admin@kmlis.gov.ua

СудГосподарський суд Хмельницької області
Дата ухвалення рішення14.08.2022
Оприлюднено23.08.2022
Номер документу105837114
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку

Судовий реєстр по справі —924/209/22

Рішення від 14.08.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 11.07.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 19.06.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 01.06.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 15.05.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

Ухвала від 17.04.2022

Господарське

Господарський суд Хмельницької області

Гладій С.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні