Рішення
від 18.08.2022 по справі 240/19514/21
ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЖИТОМИРСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

19 серпня 2022 року м. Житомир справа № 240/19514/21

категорія 108120000

Житомирський окружний адміністративний суд у складі судді Липи В.А., розглянувши у письмовому провадженні адміністративну справу за позовом Житомирського закладу дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про визнання протиправним та скасування висновку,

встановив:

Житомирський заклад дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради звернувся до суду з позовом, в якому просить:

- визнати протиправним та скасувати Висновок про результати моніторингу закупівлі UА-2021-06-11-002524-с від 26.07.2021 року Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області у процедурі закупівлі за Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А (ДК021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт) (ідентифікатор закупівлі UA2021-06-11-002524-с).

В обґрунтування позовних вимог Житомирський заклад дошкільної освіти №65 зазначив, що вважає висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області UА-2021-06-11-002524-с від 26.07.2021 про результати моніторингу процедури закупівлі таким, що не відповідає дійсним обставинам справи. Зазначає, що нормативними актами у сфері публічних закупівель визначено, що предмет закупівлі послуг з поточного ремонту визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою чи лінійним об`єктом інженерно-транспортної інфраструктури і замовник при цьому самостійно обирає будь-який код Єдиного закупівельного словника, який найбільше відповідає предмету закупівлі. Відтак, з огляду на положення пункт 3 розділу ІІ Порядку №708 визначення предмета закупівлі при поточному ремонті відбувається за об`єктом будівництва, а не за кодом Єдиного закупівельного словника (ДК 021:2015). Однак, всупереч вказаному, Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області було зроблено висновок про порушення замовником пункту 3 розділу І Порядку №708, хоча для визначення предмету закупівлі з поточного ремонту застосовується пункт 3 розділу ІІ Порядку №708.Крім того, стверджує, що оскаржуваний висновок не відповідає критеріям, встановленим частиною 2 статті 2 КАС України, тому що не містить конкретних приписів для замовника стосовно усунення виявлених порушень.

Ухвалою суду вказану позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі за правилами загального позовного провадження та призначено підготовче засідання на 05 жовтня 2021 року 11:00.

Відповідач до суду направив відзив на позов, в якому просить відмовити у задоволенні позову в повному обсязі. Заперечуючи проти позову зазначив, що відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів та пп.4.1 п.4 розділу І тендерної документації позивачем проводилась закупівля послуг за предметом: "Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою :м. Житомир, вул. Покровська, 129А;Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А, а тому замовник, з огляду на норми пункту 3 розділу І Порядку №708, позивач повинен був визначити предмет закупівлі за показником четвертої цифри основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", проте фактично визначив предмет закупівлі за показником другої цифри вищезазначеного класифікатора. З огляду на вказане, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області вважає, що ним правомірно було зроблено висновок про порушення позивачем пункту 3 розділу І Порядку №708 при визначені предмету закупівлі. В свою чергу, нормативні акти на які позивач посилається в позовній заяві жодним чином не надають замовнику право обирати предмет закупівлі за показниками другої цифру коду Єдиного закупівельного словника, а тільки вказують на те, що замовник повинен самостійно обрати будь-який код класифікатора Єдиного закупівельного словника, який найбільше відповідає предмету закупівлі.Щодо доводів про не зазначення в оскаржуваному висновку конкретних заходів та способів усунення виявлених порушень, відповідач у відзиві зазначив, що оскільки встановлене за результатами моніторингу порушення не вплинуло на результат проведеної процедури закупівлі, то в пункті 3 розділу ІІ висновку було вказано про зобов`язання здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень в установленому законодавством порядку, зокрема, вжити заходів по недопущенню їх в подальшому. Також відповідач зауважив, що висновок UА-2021-06-11-002524-с від 26.07.2021 прямо не створив для позивача правових наслідків.

05.10.2021 справа в судовому засіданні не слухалася, у зв`язку з клопотанням сторін. Чергове судове засідання призначено на 26.10.2021.

26.10.2021 за результатами підготовчого засідання, судом, без виходу до нарадчої кімнати, постановлено ухвалу про закриття підготовчого провадження та заслухавши учасників справи, приймаючи до уваги відсутність потреби заслухати свідка чи експерта постановлено ухвалу про подальший розгляд справи в письмовому провадженні, які занесено секретарем судового засідання до протоколу судового засідання.

Згідно із ч. 5 ст. 250 КАС України датою ухвалення судового рішення в порядку письмового провадження є дата складення повного судового рішення.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та оцінивши наявні у ній докази в їх сукупності, суд встановив наступне.

З матеріалів справи встановлено, що 11.06.2021 Житомирським закладом дошкільної освіти № 65 Житомирські ради (замовник) прийнято рішення про внесення змін до річного плану закупівель та заплановано процедуру відкритих торгів за предметом закупівлі: Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А (ДК021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт).

11.06.2021 замовником прийнято рішення закупівлю по предмету Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська,129А ( 021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт) здійснити шляхом проведення процедури відкритих торгів у відповідності з вимогами Розділу 4 Закону та затверджено тендерну документацію.

Оголошення про проведення відкритих торгів оприлюднено в електронній системі закупівель 11.06.2021 та оприлюднено документацію згідно предмету закупівлі: Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А (ДК021:2015: 45000000-7 - Будівельні роботи та поточний ремонт).

На підставі пункту 4 частини 2 статті 8 Закону України "Про публічні закупівлі" Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області був виданий наказ від 21.07.2021 №427 про проведення моніторингу процедури закупівель відкритих торгів за предметом " Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; код згідно ДК 021:2015:45000000-7 (Будівельні роботи та поточний ремонт), очікуваною вартістю 446924,00 грн., здійсненої Житомирським закладом дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради.

За наслідками проведеного моніторингу Управлінням Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області складений висновок про результати моніторингу закупівлі від 26.07.2021 року UА-2021-06-11-002524-с, який оприлюднено в електронній системі закупівель 26.07.2021.

У висновку від 26.07.2021 про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2021-06-11-002524-с Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області зазначило, що за результатами аналізу питання дотримання замовником законодавства в сфері публічних закупівель щодо визначення предмету закупівлі встановлено порушення вимог пункту 3 розділу І Порядку №708.

Позивач, вважаючи вказаний висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області від 26.07.2021 про результати моніторингу процедури закупівлі UА-2021-06-11-002524-с протиправним, необґрунтованим, таким, що не відповідає вимогам чинного законодавства, звернувся з даним позовом до суду.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд зазначає наступне.

Правові та організаційні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні визначені в Законі України від 26.01.1993 №2939-ХІІ "Про основні засади здійснення державного фінансового контролю в Україні" (далі - Закон №2939-ХІІ).

Відповідно до статті 1 Закону №2939-ХІІ здійснення державного фінансового контролю забезпечує центральний орган виконавчої влади, уповноважений Кабінетом Міністрів України на реалізацію державної політики у сфері державного фінансового контролю (далі - орган державного фінансового контролю).

Згідно пункту 1 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43 (далі - Положення №43), Державна аудиторська служба України є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра фінансів та який реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю.

Підпунктом 1 пункту 3 Положення №43 передбачено, що основним завданням Держаудитслужби є реалізація державної політики у сфері державного фінансового контролю.

Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань реалізує державний фінансовий контроль через здійснення: державного фінансового аудиту; перевірки закупівель; інспектування (ревізії); моніторингу закупівель (підпункт 3 пункту 4 Положення №43).

Відповідно до абзацу 8 підпункту 4 пункту 4 Положення №43 Держаудитслужба відповідно до покладених на неї завдань здійснює контроль за дотриманням законодавства про закупівлі.

Пунктом 7 Положення про Державну аудиторську службу України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 03.02.2016 №43, передбачено, що Держаудитслужба здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку міжрегіональні територіальні органи.

Відповідно до Положення про Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області, затвердженого наказом Північного офісу Держаудитслужби від 23.02.2017 №39 (далі - Положення №39), Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області є структурним підрозділом Північного офісу Держаудитслужби. Основним завданням Управління є реалізація повноважень Північного офісу Держаудитслужби на території Житомирської області.

Відповідно до підпункту 3 пункту 4 Положення №39 Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області здійснює контроль за дотриманням законодавства про закупівлі.

Таким чином, Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області є органом уповноваженим здійснювати державний фінансовий контроль за дотриманням законодавства про закупівлі.

Частиною 2 статті 2 Закону №2939-ХІІ передбачено, що державний фінансовий контроль забезпечується органом державного фінансового контролю через проведення державного фінансового аудиту, інспектування, перевірки закупівель та моніторингу закупівлі.

Положеннями статті 5 Закону №2939-ХІІ закріплено, що контроль за дотриманням законодавства у сфері закупівель здійснюється шляхом проведення моніторингу закупівлі у порядку, встановленому Законом України "Про публічні закупівлі", проведення перевірки закупівель, а також під час державного фінансового аудиту та інспектування.

За визначенням, наведеним в пункті 14 частини 1 статті 1 Закону України від 25.12.2015 №922-VIII "Про публічні закупівлі" (далі - Закон №922-VIII), моніторинг процедури закупівлі - це аналіз дотримання замовником законодавства у сфері публічних закупівель під час проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та протягом його дії з метою запобігання порушенням законодавства у сфері публічних закупівель.

Порядок здійснення моніторингу процедур публічних закупівель врегульований статтею 8 Закону №922-VIII.

Частинами 1-4 статті 8 Закону №922-VIII передбачено, що моніторинг процедури закупівлі здійснюють центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного фінансового контролю, та його міжрегіональні територіальні органи (далі - органи державного фінансового контролю).

Моніторинг процедури закупівлі здійснюється протягом проведення процедури закупівлі, укладення договору про закупівлю та його дії.

Рішення про початок моніторингу процедури закупівлі приймає керівник органу державного фінансового контролю або його заступник (або уповноважена керівником особа) за наявності однієї або декількох із таких підстав: 1) дані автоматичних індикаторів ризиків; 2) інформація, отримана від органів державної влади, народних депутатів України, органів місцевого самоврядування, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 3) повідомлення в засобах масової інформації, що містять відомості про наявність ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель; 4) виявлені органом державного фінансового контролю ознаки порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель в інформації, оприлюдненій в електронній системі закупівель; 5) інформація, отримана від громадських об`єднань, про наявність ознак порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявлених за результатами громадського контролю у сфері публічних закупівель відповідно до статті 7 цього Закону.

Повідомлення про прийняття рішення про початок моніторингу процедури закупівлі орган державного фінансового контролю оприлюднює в електронній системі закупівель протягом двох робочих днів з дня прийняття такого рішення із зазначенням унікального номера оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєного електронною системою закупівель, та/або унікального номера повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі, а також опису підстав для здійснення моніторингу процедури закупівлі.

Відповідно до частин 6 та 7 статті 8 Закону №922-VIII за результатами моніторингу процедури закупівлі посадова особа органу державного фінансового контролю складає та підписує висновок про результати моніторингу процедури закупівлі (далі - висновок), що затверджується керівником органу державного фінансового контролю або його заступником. Такий висновок підлягає оприлюдненню в електронній системі закупівель протягом трьох робочих днів з дня його складання.

У висновку обов`язково зазначаються:

1) найменування, місцезнаходження та ідентифікаційний код замовника в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань, щодо якого здійснювався моніторинг процедури закупівлі;

2) назва предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності) та його очікувана вартість;

3) унікальний номер оголошення про проведення конкурентної процедури закупівлі, присвоєний електронною системою закупівель, та/або унікальний номер повідомлення про намір укласти договір про закупівлю у разі застосування переговорної процедури закупівлі;

4) опис порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель, виявленого за результатами моніторингу процедури закупівлі;

5) зобов`язання щодо усунення порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо за результатами моніторингу процедури закупівлі не виявлено порушень законодавства у сфері публічних закупівель, у висновку зазначається інформація про відсутність порушення (порушень) законодавства у сфері публічних закупівель.

Якщо під час моніторингу, за результатами якого виявлено ознаки порушення законодавства у сфері публічних закупівель, було відмінено тендер чи визнано його таким, що не відбувся, орган державного фінансового контролю зазначає опис порушення без зобов`язання щодо усунення такого порушення.

Частиною 10 статті 8 Закону №922-VIII передбачено, що у разі незгоди замовника з інформацією, викладеною у висновку, він має право оскаржити висновок до суду протягом 10 робочих днів з дня його оприлюднення, про що зазначається в електронній системі закупівель протягом наступного робочого дня з дня оскарження висновку до суду.

Перевіривши під час розгляду справи обґрунтованість висновків Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про порушення Житомирського закладу дошкільної освіти №65 вимог пункту 3 розділу I Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 15 квітня 2020 року № 708, при визначені предмету публічної закупівлі UА-2021-06-11-002524-с, суд зазначає наступне.

Публічна закупівля (далі - закупівля) - це придбання замовником товарів, робіт і послуг у порядку, встановленому цим Законом (пункт 25 частини 1 статті 1 Закон №922-VIII).

Відповідно до пункту 22 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII, предмет закупівлі - це товари, роботи чи послуги, що закуповуються замовником у межах єдиної процедури закупівлі або в межах проведення спрощеної закупівлі, щодо яких учасникам дозволяється подавати тендерні пропозиції/пропозиції або пропозиції на переговорах (у разі застосування переговорної процедури закупівлі).

Зміст вищезазначеної норми свідчить, що законодавством визначено три види предмета закупівлі: 1) товари; 2) роботи; 3) послуги.

Відповідно до пункту 34 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII до предмету закупівлі "товари" належать: продукція, об`єкти будь-якого виду та призначення, у тому числі сировина, вироби, устаткування, технології, предмети у твердому, рідкому і газоподібному стані, а також послуги, пов`язані з постачанням таких товарів, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих товарів.

Відповідно до пункту 27 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII до предмету закупівлі "роботи" належать: розроблення проектної документації на об`єкти будівництва, науково-проектної документації на реставрацію пам`яток архітектури та містобудування, будівництво нових, розширення, реконструкція, капітальний ремонт та реставрація існуючих об`єктів і споруд виробничого та невиробничого призначення, роботи з будівництва об`єктів з розробленням проектної документації, роботи з нормування в будівництві, геологорозвідувальні роботи, технічне переоснащення діючих підприємств та супровідні роботам послуги, у тому числі геодезичні роботи, буріння, сейсмічні дослідження, аеро- і супутникова фотозйомка та інші послуги, що включаються до кошторисної вартості робіт, якщо вартість таких послуг не перевищує вартості самих робіт.

Натомість, до предмету закупівлі "послуги", згідно з пункту 21 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII, належить будь-який предмет закупівлі, крім товарів і робіт, зокрема транспортні послуги, освоєння технологій, наукові дослідження, науково-дослідні або дослідно-конструкторські розробки, медичне та побутове обслуговування, найм (оренда), лізинг, а також фінансові та консультаційні послуги, поточний ремонт, поточний ремонт з розробленням проектної документації.

Зі змісту пункту 21 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII вбачається, що в ньому визначений досить чіткий перелік того, що саме належить до предмету закупівлі "послуги". Вказаний перелік містить в тому числі й поточний ремонт.

Відповідно до оголошення про проведення відкритих торгів та пп.4.1 п.4 розділу І тендерної документації позивачем проводилась закупівля за предметом: "Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А ".

Отже, з огляду на норми пункту 21 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII оскільки закупівля проводилась позивачем з приводу поточного ремонту, то предметом цієї закупівлі була закупівля послуги.

Згідно з пунктом 22 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII предмет закупівлі визначається замовником у порядку, встановленому Уповноваженим органом, із застосуванням Єдиного закупівельного словника, затвердженого у встановленому законодавством порядку.

Законом №922-VIII також передбачено надання інформації щодо предмета закупівлі зокрема в річному плані закупівель, оголошенні про проведення спрощеної закупівлі, оголошенні про проведення закупівлі для укладення рамкової угоди, оголошенні про проведення відкритих торгів, оголошенні про проведення конкурентного діалогу, оголошенні про проведення торгів з обмеженою участю, в яких має міститися інформація щодо назви предмета закупівлі із зазначенням коду за Єдиним закупівельним словником (у разі поділу на лоти такі відомості повинні зазначатися щодо кожного лота) та назви з відповідних класифікаторів предмета закупівлі і частин предмета закупівлі (лотів) (за наявності).

Процедура розміщення інформації про публічні закупівлі, яка оприлюднюється на веб-порталі Уповноваженого органу у складі електронної системи закупівель, подання інформації, документів, звернень та скарг, одержання повідомлень через електронну систему закупівель визначена Порядком розміщення інформації про публічні закупівлі, затвердженим наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства України від 11 червня 2020 року №1082, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України від 01 липня 2020 р. за №610/34893 (далі Порядок №1082).

Відповідно до пункту 12 Порядку №1082 під час розміщення в електронній системі закупівель інформації про предмет закупівлі в окремих полях зазначається інформація щодо: назви предмета закупівлі; коду предмета закупівлі відповідно до класифікаторів або назва згідно з ДСТУ, державних або галузевих будівельних норм, які передбачені для визначення предмета закупівлі відповідно до Порядку визначення предмета закупівлі, затвердженого Уповноваженим органом, та їх назви.

Згідно з пунктом 13 Порядку №1082 додатково в окремих полях заповнюється інформація щодо коду та назви відповідно до Єдиного закупівельного словника, у разі визначення предмета закупівлі - послуга з поточного ремонту або послуга з виконання науково-технічних робіт.

Наказом Міністерства розвитку економіки, торгівлі та сільського господарства від 15 квітня 2020 року № 708 затверджено Порядок визначення предмета закупівлі (далі - Порядок №708).

Вказаний Порядок №708 встановлює правила визначення замовником предмета закупівлі відповідно до Закону України "Про публічні закупівлі" із застосуванням показників цифр основного словника національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749 (далі - Єдиний закупівельний словник) , а також особливості визначення предмета закупівлі для окремих товарів, робіт і послуг.

Пунктом 3 розділу І "Загальні положення" Порядку №708 передбачено, що предмет закупівлі товарів і послуг визначається замовником згідно з пунктами 21 і 34 частини першої статті 1 Закону №922-VIII та за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника.

Згідно з пунктом 5 розділу І "Загальні положення" Порядку №708 замовник може визначити окремі частини предмета закупівлі (лоти) за показниками четвертої-восьмої цифр Єдиного закупівельного словника, обсягом, номенклатурою, місцем поставки товарів, виконання робіт або надання послуг.

Класифікатор ДК 021:2015. Національний класифікатор "Єдиний закупівельний словник" призначений для стандартизації опису в договорах (контрактах) предмета державних закупівель, забезпечування більшої прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, створювання ефективного конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також підтримування участі вітчизняних суб`єктів господарювання у торгах за межами України.

При цьому, класифікатор ДК 021:2015 CPV це єдиний закупівельний словник, найактуальнішій версії якого присвоєно код ДК 021:2015. Як і інші системи класифікації, CPV структуровано таким чином, що товари, роботи і послуги згруповано за відповідними категоріями.

Єдиний закупівельний словник складається з основного та додаткового словників, які є автентичними перекладами CPV, у редакції додатка до Регламенту ЄС №2195/2002 Європейського Парламенту і Ради та поправок до додатка I згідно з Регламентом Комісії ЄС № 213/2008.

В основному та додатковому словниках назви продукції та послуг - предметів закупівель, а також описи їхньої призначеності чи додаткових характеристик мають англійські відповідники.

Основний словник базується на системі кодів, що мають ієрархічну структуру і складаються з дев`яти цифр; групи цифр, у свою чергу, відповідають найменуванню, що описує товари, роботи і послуги, які становлять предмет контракту.

Код складається з 8 цифр, що згруповані таким чином: перші дві цифри визначають розділ (XX000000-Y); перші три цифри визначають групу (XXX00000-Y); перші чотири цифри визначають клас (XXXX0000-Y); перші п`ять цифр визначають категорію (XXXXX000-Y). Останні три цифри коду дають більший ступінь деталізації в межах кожної категорії. Дев`ята цифра - контрольна.

Додатковий словник містить більш детальний опис предмету контракту. Він базується на системі абетково-цифрових кодів, яким відповідає формулювання, що може деталізувати характер чи призначення товарів. Абетково-цифровий код складається з трьох рівнів: перший рівень складає літера, що позначає секцію; другий рівень складає літера, що позначає групу; третій рівень складають три цифри, що позначають підрозділ. Остання цифра - контрольна.

Класифікатор ДК 021:2015. Національний класифікатор "Єдиний закупівельний словник" призначений для стандартизації опису в договорах (контрактах) предмета державних закупівель, забезпечування більшої прозорості процедур закупівель товарів, робіт і послуг за бюджетні кошти, створювання ефективного конкурентного середовища у сфері державних закупівель, а також підтримування участі вітчизняних суб`єктів господарювання у торгах за межами України.

Відтак, зі змісту норм пункту 22 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII та пункту 3 розділу І "Загальні положення" Порядку №708 вбачається, що за загальним правилом замовник, який здійснює закупівлю послуги, зобов`язаний визначити предмет такої закупівлі із застосуванням Єдиного закупівельного словника, а саме шляхом застосування коду за показником четвертої цифри вказаного словника.

Під час розгляду справи судом встановлено, що предметом проведеної позивачем процедури закупівлі були послуги з поточного ремонту по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури; по заміні металопластикових конструкцій ; приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А.

При цьому, в оголошенні про проведення відкритих торгів та тендерній документації Житомирський заклад дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради визначив код предмета закупівлі - ДК 021:2015:45000000-7 - "Будівельні роботи та поточний ремонт", тобто за показником другої цифри національного класифікатора України ДК 021:2015 "Єдиний закупівельний словник", затвердженого наказом Міністерства економічного розвитку і торгівлі України від 23 грудня 2015 року № 1749, а не четвертої цифри цього словника, як цього вимагають норми пунктом 3 розділу І "Загальні положення" Порядку №708.

Суд зауважує, що зазначена позиція кореспондується позиції Верховного Суду, викладеній в постанові Верховного Суду від 02.06.2022 р. у справі № № 160/2951/20 (адміністративне провадження № К/9901/11387/21, в тексті якої зазначено стосовно визначення предмету закупівлі для послуг. Предмет закупівлі для послуг визначається так само, як і для товарів за четвертою цифрою класифікатора ДК 021:2015 із зазначенням конкретної назви предмету закупівлі.

Відповідно до ч.5 ст.242 КАС України, при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.

Щодо доводів позивача про те, що він керувався нормами пункт 3 розділу ІІ Порядку №708, згідно з яким визначення предмета закупівлі при поточному ремонті відбувається за об`єктом будівництва, а не за кодом Єдиного закупівельного словника, а замовник самостійно обирає будь-який код Єдиного закупівельного словника, який найбільше відповідає предмету закупівлі, то суд зважає на наступне.

Згідно з пунктом 3 розділу II Порядку №708 під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту предмет закупівлі визначається за кожним окремим будинком, будівлею, спорудою, лінійним об`єктом інженерно-транспортної інфраструктури згідно з термінологією державних будівельних норм ДБН А.2.2-3:2014 "Склад та зміст проектної документації на будівництво", затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства України від 04 червня 2014 року № 163, та/або галузевих будівельних норм ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт», затверджених наказом Державної служби автомобільних доріг України від 23 серпня 2011 року № 301.

Отже, пункт 3 розділу II Порядку №708 передбачає особливості визначення предмету закупівлі послуг з поточного ремонту, які полягають в тому, що при здійсненні закупівлі послуг з поточного ремонту предмет такої закупівлі визначається окремо на кожен будинок, будівлю, споруду чи лінійний об`єкт інженерно-транспортної інфраструктури. При цьому, визначення того, що саме буде предметом закупівлі: поточний ремонт будинку, поточний ремонт будівлі, поточний ремонт споруди чи поточний ремонт лінійного об`єкту інженерно-транспортної інфраструктури здійснюється з урахуванням визначень термінів "будинок", "будівля", споруда", "лінійний об`єкт інженерно-транспортної інфраструктури", тобто термінології, передбаченої ДБН А.2.2-3:2014 «Склад та зміст проектної документації на будівництво» та/або ГБН Г.1-218-182:2011 «Ремонт автомобільних доріг загального користування. Види ремонтів та переліки робіт».

Системний аналіз норм пункту 22 частини 1 статті 1 Закону №922-VIII, пункту 3 розділу I Порядку №708 та пункту 3 розділу II Порядку №708 свідчить на користь висновку, що під час здійснення закупівлі послуг з поточного ремонту, предмет закупівлі визначається окремо за кожним будинком, будівлею, спорудою чи лінійним об`єктом інженерно-транспортної інфраструктури, із зазначенням коду предмета закупівлі за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. При цьому, замовник дійсно самостійно обирає код Єдиного закупівельного словника, який найбільше відповідає предмету його закупівлі, однак вказаний код повинен бути обраним за показником четвертої, а не другої цифри цього словника.

Тобто, з огляду на викладене вище, позивач мав визначити код предмета закупівлі «Поточний ремонт по заміні щитів, автоматів, пускової апаратури в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А; Поточний ремонт по заміні металопластикових конструкцій в Житомирському закладі освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська 129А; Поточний ремонт приміщень харчоблоку та коридору в Житомирському закладі дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради за адресою: м. Житомир, вул. Покровська, 129А» за показником четвертої цифри Єдиного закупівельного словника. Однак, фактично здійснив визначення коду предмета закупівлі вищезазначеної послуги за показником другої цифри Єдиного закупівельного словника, вказавши код ДК 021:2015:45000000-7 - "Будівельні роботи та поточний ремонт», що є порушенням вимог пункту 3 розділу І Порядку №708 та вимоги Закону України «Про публічні закупівлі».

Таким чином, суд вважає обгрунтованим висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області про порушення позивачем вимог пункту 3 розділу I Порядку №708 при визначені коду предмету закупівлі UА-2021-06-11-002524-с від 26.07.2021.

Щодо тверджень позивача про відсутність будь-яких конкретних приписів для замовника стосовно усунення виявлених порушень в оскаржуваному висновку, суд зазначає наступне.

З оскаржуваного висновку вбачається, що відповідачем зазначено про необхідність здійснити заходи щодо усунення виявлених порушень у встановленому законом порядку та чітко визначено спосіб усунення виявлених порушень, який полягав у недопущенню таких порушень в подальшому, тобто у врахуванні в майбутньому при проведенні процедур закупівель висновків контролюючого органу щодо необхідності визначення предмету закупівлі послуги з поточного ремонту за показником четвертої, а не другої цифри Єдиного закупівельного словника.

При визначенні заходів усунення виявлених порушень враховано реальну можливість такого усунення та недопущення невідповідності діям, які слід вчинити.

Зобов`язальний характер вимоги щодо усунення правопорушення свідчить як про виявлення цього порушення, так і визначення імперативного обов`язкового способу його усунення.

Частиною 2 статті 2 КАС України передбачено, що у справах про оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи несправедливій дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Отже, за викладених обставин, висновок Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області UА-2021-06-11-002524-с від 26.07.2021 про результати моніторингу процедури закупівлі є таким, що винесений на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Таким чином, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку щодо відсутності правових підстав для задоволення позову.

Керуючись статтями 2, 9, 77, 90, 242-246, 250, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

вирішив:

У задоволенні адміністративного позову Житомирського закладу дошкільної освіти №65 Житомирської міської ради (вул. Покровська, 129 А, м.Житомир,10031, код ЄДРПОУ 05495229) до Управління Північного офісу Держаудитслужби в Житомирській області (м-н ім.С.П.Корольова,12,м.Житомир,10014, код ЄДРПОУ 40479560) про визнання протиправним та скасування висновку - відмовити.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

Рішення суду може бути оскаржене шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до Сьомого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя В.А. Липа

СудЖитомирський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення18.08.2022
Оприлюднено24.08.2022
Номер документу105842135
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо процедур здійснення контролю Рахунковою палатою, Державною аудиторською службою України, державного фінансового контролю

Судовий реєстр по справі —240/19514/21

Рішення від 18.08.2022

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 25.10.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

Ухвала від 02.09.2021

Адміністративне

Житомирський окружний адміністративний суд

Липа Володимир Анатолійович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні