Рішення
від 26.05.2022 по справі 911/2734/21
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД КИЇВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

вул. Симона Петлюри, 16/108, м. Київ, 01032, тел. (044) 235-95-51, е-mail: inbox@ko.arbitr.gov.ua

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

"27" травня 2022 р. м. Київ Справа № 911/2734/21

Господарський суд Київської області у складі судді Мальованої Л.Я. за участю секретаря судового засідання Білова М.В. розглянувши справу

За позовом Заступника керівника Київської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України, м. Київ

до Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, Київська обл., смт. Димер

про стягнення 6 601 557 грн. 27 коп.

представники сторін:

прокурор - Набок Ю.В.;

позивавча - Акберов А.Е.;

відповідача - Бай С.Є.

Обставини справи:

Заступник керівника Київської обласної прокуратури звернувся до суду з позовом в інтересах держави в особі Державної екологічної інспекції України до Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник про стягнення шкоди, заподіяної внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 6 601 557 грн. 27 коп.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідачем не здійснюється сортування відходів як вторинної сировини, що є у складі побутових відходів. Відходи повністю не ущільнені, зберігаються насипом, не вкриваються ізолюючим матеріалом. Відсутнє обвалювання по периметру об`єкту. Відсутні дренажні канави, а наявні під`їзні шляхи без твердого покриття, в зв`язку з чим Державною екологічною інспекцією Столичного округу складено акт від 17.06.2020 № 2/425/0/18-20, яким засвідчено факти порушення п. 1.6 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 за № 435, а також п. 1.5 ДБН В 2.4-2-2005 Полігони твердих побутових відходів та нараховано суму відшкодування збитків у розмірі 6 601 557 грн. 27 коп.

Прокурор та представник позивача підтримали заявлені позовні вимоги та просили суд задовольнити позов в повному обсязі.

Представник відповідача заперечив проти позову посилаючись на те, що акт № 2/425/0/18-20 від 17.06.2020 року не відображає об`єктивну дійсність, не свідчить про наявність будь-яких порушень, є неналежним та недопустимим джерелом доказу, не може свідчити про певні обставини справи. Будь-яких доказів забруднення атмосферного повітря позивачем не надано, як і доказів, що це є наслідком дій відповідача, довідка космічного агенства не доказує порушення вимог щодо сортування сміття. Засмічені земельні ділянки є приватними та знаходяться у приватній власності, а отже і шкода завдана майну приватних осіб, а не державі. Крім того у відповідача в наявності паспорт на полігон твердих побутових відходів та паспорт місця видалення відходів, тобто є уся дозвільна документація.

Ухвалою суду від 15.12.2021 р. за заявою прокурора залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача Петрівську сільську раду, та зобов`язано надати письмові пояснення.

На виконання вимог суду Петрівська сільська рада у своїх письмових поясненнях зазначає наступне: полігон побутових відходів, яким користується відповідач знаходиться в межах Петрівської сільської територіальної громади. Сміттєзвалище вже давно є переповненим, на ньому відсутні процеси контролю, зважування та сортування сміття. Також відсутня огорожа, що спричиняє забруднення сміттям навколишні земельні ділянки та лісосмуги, що поруч розташовані. Вказані факти спрачиняють забруднення навколишнього природного середовища, розвиток небезпечних геологічних процесів чи інших негативних процесів і явищ, які можуть спричинити екологічну катастрофу для всього Вишгородського району, позовні вимоги просить задовільнити в повному обсязі.

Дослідивши матеріали справи, всебічно і повно з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши надані суду докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд

ВСТАНОВИВ:

Київською обласної прокуратурою за результатами досудового розслідування кримінального провадження №42021110000000063 від 03.03.2021 за ознаками кримінального правопорушення, передбаченого ч. 2 ст. 364 Кримінального кодексу України виявлено факт порушення вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища Вишгородським районним комунальним підприємством Комунальник, внаслідок чого державі завдано збитки, які не відшкодовані в добровільному порядку.

В ході досудового розслідування установлено, що Державною екологічною інспекцією Столичного округу у 2020 році проведено позапланову перевірку діяльності Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник на предмет дотримання вимог природоохоронного законодавства.

За результатами позапланової перевірки складено Державною екологічною інспекцією Столичного округу Акт від 17.06.2020 № 2/425/0/18-20, яким засвідчено факти порушення п. 1.6 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 01.12.2010 за № 435, а також п. 1.5 ДБН В 2.4-2-2005 Полігони твердих побутових відходів.

Вишгородським районним комунальним підприємством Комунальник не здійснюється сортування відходів як вторинної сировини, що є у складі побутових відходів. Відходи повністю не ущільнені, зберігаються насипом, не вкриваються ізолюючим матеріалом. Відсутнє обвалювання по периметру об`єкту. Відсутні дренажні канави, а наявні під`їзні шляхи без твердого покриття.

Відповідачем 10.12.2019 до Головного управління Держгеокадастру у Київській області подано клопотання щодо відведення земельної ділянки у постійне користування орієнтовною площею 4 га для розширення діючого сміттєзвалища, однак на момент перевірки та на даний час така ділянка не відведена у користування чи власність Вишгородському районну комунальному підприємству Комунальник.

В ході перевірки Державною екологічною інспекцією Столичного округу установлено факти самовільного користування земельною ділянкою, відсутність ведення паспорту місьця видалення відходів, відсутність моніторингу місць утворення, зберігання і видалення відходів, виявлено факти не забезпечення захисту земель від забруднення і засмічення, а також встановлено факти не дотримання правил експлуатації об`єктів поводження з побутовими відходами і їх складування. При цьому, на момент перевірки встановлено 97 % заповнення сміттєзвалища відходами, із проектного обсягу 500 000 тон.

За результатами перевірки Державною екологічною інспекцією Столичного округу 17.06.2020 Вишгородському районну комунальному підприємству Комунальник внесено припис, яким зобов`язано комунальне підприємство:

не здійснювати планову діяльність у сфері поводження з побутовими відходами без висновку з оцінки впливу на довкілля;

оформити речові права на земельну ділянку та не допускати самовільного користування;

забезпечити захист земель від псування (забруднення) та вжити заходи щодо запобігання негативному і еколого-небезпечному впливу на земельні ділянки;

не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованому об`єкті.

08.09.2020 Державною екологічною інспекцією Столичного округу на адресу Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник пред`явлено претензію про відшкодування збитків, заподіяних державі внаслідок забруднення земель.

Зокрема, за результатами вказаної вище позапланової перевірки (Акт від 17.06.2020 № 2/425/0/18-20) виявлено факт забруднення сульфатами, фосфором та хлоридами земель Вишгородським районним комунальним підприємством Комунальник в адміністративних межах Старопетрівської сільської ради Вишгородського району, всупереч вимог ст. ст. 96, 163, 164, 211 Земельного кодексу України і ст. ст. 17, 32, 33 Закону України Про відходи.

Вказане підтверджується протоколом вимірювання показників складу та властивостей грунтів від 09.07.2020 № 31/09 (перевищення нормованого вмісту речовин як на відстані 100 метрів від земельної ділянки з кадастровим номером 3221887801:03:015:0001, так і на відстані 600 метрів).

В свою чергу, свідок ОСОБА_1 29.03.2021 надав покази, вказавши, що останній є місцевим жителем, за селом Нові Петрівці Вишгородського району розташований полігон твердих побутових відходів - Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник. На протязі тривалого часу на вказаний полігон вивозили сміття вантажні автомобілі і сміттєвози. Сміття звозиться з всієї місцевості. Свідок вказав, що неодноразово був на даному полігоні твердих побутових відходів і бачив, що відходи звозять автомобілі і висипають його не організовано. На полігоні скопилося багато сміття і його складують за межами полігону, під лініями електропередач, на прилеглих земельних ділянках та прилеглій території до лісу. Полігон не огороджений, відсутні межі. Біля смітника скоплюється рідина з неприємним запахом, стічна вода та водяна суміш з відходів. При цьому, вітром розноситься сміття на прилеглу територію та забруднює її пластиком і полімером.

Установлено, що земельна ділянка, яка знаходиться у постійному користуванні Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, межує з кварталом 61 Першотравневого лісництва державного підприємства Київська лісова науково-дослідна станція.

На підставі ухвали Шевченківського районного суду м. Києва від 06.04.2021 у справі № 761/12646/21 в ході досудового розслідування кримінального провадження № 42021110000000063 прокурором Київської обласної прокуратури Карновим А.О. за участі спеціалістів Державної екологічної інспекції Столичного округу, Головного управління Держгеокадастру у Київській області, представника лісництва державного підприємства Київська лісова науково-дослідна станція, сертифікованих інженерів-геодезистів ТОВ Інтелектуальний Геодезичний Альянс 2010, а також адвоката Пічуріна Андрія Анатолійовича - начальника юридичного відділу Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник та Василевського Дмитра Георгійовича - виконувача обов`язків начальника Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник проведено огляд сміттєзвалища - полігону твердих побутових відходів Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник в адміністративних межах Старопетрівської сільської ради Вишгородського району - земельної ділянки з кадастровим номером: 3221887801:03:015:0001, а також прилеглої до неї території. Відповідний матеріал огляду оприлюднено Національною поліцією України на офіційному веб-сайті за посиланням https://www.npu.gov.ua/news/zlochini-proti-dovkillya/naczpolicziya-vikrila-posadovcziv-komunalnogo-pidprijemtsva-u-porushenni-ekspluatacziji-poligonu-pobutovix- vidxodiv. (https://www.youtube.com/watch?v=BX3yHsxzOv8t=78s).

Інженерами-геодезистами виконано геодезичні заміри щодо визначення площі, конфігурації, розмірів та об`єму сміттєзвалища з навколишньою територією засмічення.

Зокрема, установлено, що площа засмічення земель Першотравневого лісництва ДП Київська ЛНДС складає 0,5176 га.

В свою чергу, площа засмічення в межах земель, не наданих у власність і користування складає 2,4626 га.

Площа засмічення земельної ділянки державної форми власності з кадастровим номером 3221887800:03:017:0001 складає 0,2900 га.

При цьому, товариством установлено і площу земельних ділянок, які станом на 09.06.2021 перебували у приватній власності.

Загальна площа засмічення земельних ділянок приватної форми власності складає 13,2091 га.

Загальна площа засмічення території складає 21,4793 га, об`єм насипу сміттєзвалища складає 585533 метри кубічних.

В ході огляду використовувалося сертифіковане обладнання і програмне забезпечення.

Оглядом установлено, що всупереч Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 № 435, на території полігону Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник: відсутній інформаційний щит на в`їзді до полігона побутових відходів; відсутній контрольно-пропускний пункт із встановленими автомобільними вагами, відсутня вишка для візуального контрою виду відходів; на основних напрямках поширення легких фракцій відходів не встановлено тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі; відсутній дезбар`єр (контрольно- дезінфікуюча зона); територія полігона не обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднюючих поверхневих вод; відсутня система захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; відсутнє тверде покриття на в`їзді на територію полігону; відходи не ізольовано та не ущільнено шаром ґрунту та ізолючим матеріалом по периметру території; відсутнє спеціальне звукове та біоакустичне обладнання; відсутня суцільна огорожа по периметру території полігона побутових відходів; відсутні межові знаки земельної ділянки Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, а реальна площа та конфігурація ділянки полігону не відповідає площі та конфігурації ділянки з кадастровим номером 3221887801:03:015:0001; опори ліній електропередач засипано сміттям.

В ході допиту 13.05.2021 свідка ОСОБА_2 - виконувача обов`язків начальника Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, який з 04.01.2021 обіймав посаду першого заступника начальника Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, за участі адвоката Пічуріна Андрія Анатолійовича - начальника юридичного відділу Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, на питання щодо причин засмічення території прилеглих земельних ділянок до ділянки, яка перебуває в користуванні Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник площею 5 га з кадастровим номером 3221887801:03:015:0001 та осіб, винних в допущенні засмічення земельних ділянок відходами, свідок показав, що причиною є відсутність належного контролю з боку колишнього керівництва Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник та недбале відношення власників земельних ділянок до свого майна.

З аналогічних питань надано і покази голови Вишгородської районної ради ОСОБА_3 .

Заперечень в ході допиту, поставлених питань та наданих свідками відповідей як від свідків, так і від їх адвоката - начальника юридичного відділу Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник не було.

В подальшому, враховуючи необхідність у визначенні розміру шкоди, зумовленої засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, прокурором у кримінальному провадженні Карновим А.О. на адресу Державної екологічної інспекції Столичного округу скеровано відповідний лист від 14.06.2021 за № 15/3-915вих-21 щодо визначення розмірів такої шкоди відповідно до Методики визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища від 27.10.1997 № 171, із наданням органу державного контролю усіх необхідних для цього документів та матеріалів кримінального провадження.

В свою чергу установлено, що 09.04.2021 Міністерством захисту довкілля та природних ресурсів України (Міндовкілля) скеровано лист за № 25/1-21/7324-21 Прем`єр-міністру України щодо надання останнім доручення Державній екологічній інспекції України (Держекоінспекція) провести позапланову перевірку дотримання вимог природоохоронного законодавства в діяльності санкціонованих сміттєзвалищ, зокрема і діяльності відповідача.

Після цього, за дорученням Прем`єр-міністра України від 20.04.2021 за № 10815/3/1-21 та на підставі наказу Держекоінспекції від 16.06.2021 № 287 Про проведення позапланової перевірки, направлення від 16.06.2021 № 59, Держекоінспекцією здійснено позапланову перевірку об`єкта поводження з відходами - Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник.

Направлення про проведення позапланового заходу державного нагляду (контролю) у сфері охорони навколишнього природного середовища, раціонального використання, відтворення і охорони природних ресурсів від 16.06.2021 № 59 видано головою Держекоінспекції Мальованим А.М. також на підставі звернення громадянина ОСОБА_4 від 27.05.2021.

Вказане направлення отримано 22.06.2021 начальником юридичного відділу Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник Пічуріним Андрієм Анатолійовичем.

Згідно ст. 6 Закону України Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності підставами для здійснення позапланових заходів, серед інших, є доручення Прем`єр-міністра України про перевірку суб`єктів господарювання у відповідній сфері у зв`язку з виявленими системними порушеннями та/або настанням події, що має значний негативний вплив на права, законні інтереси, життя та здоров`я людини, захист навколишнього природного середовища та забезпечення безпеки держави (таке доручення наявне).

Крім того, підставами для здійснення позапланових заходів є звернення фізичної особи (фізичних осіб) про порушення, що спричинило шкоду її (їхнім) правам, законним інтересам, життю чи здоров`ю, навколишньому природному середовищу чи безпеці держави, з додаванням документів чи їх копій, що підтверджують такі порушення (за наявності). Позаплановий захід у такому разі здійснюється територіальним органом державного нагляду (контролю) за наявністю погодження центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у відповідній сфері державного нагляду (контролю), або відповідного державного колегіального органу.

В даному випадку, за наявності звернення громадянина ОСОБА_4 від 27.05.2021, наказом Держекоінспекції від 16.06.2021 № 287 для проведення позапланової перевірки утворено комісію у складі 8 державних інспекторів з охорони навколишнього природного середовища, 4 з яких є працівниками територіального органу Держекоінспеції - Державної екологічної інспекції Столичного округу.

Так, згідно п. п. 4, 7 Положення про Державну екологічну інспекцію України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 19.04.2021 № 275, Держекоінспекція відповідно до покладених на неї завдань проводить перевірки (у тому числі документальні) із застосуванням інструментально- лабораторного контролю, складає відповідно до законодавства акти за результатами здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства з питань, що належать до її компетенції, надає обов`язкові до виконання приписи щодо усунення виявлених порушень вимог законодавства та здійснює контроль за їх виконанням і здійснює лабораторні вимірювання (випробування). Держекоінспекція здійснює свої повноваження безпосередньо і через утворені в установленому порядку територіальні органи.

Листом від 23.06.2021 № 348 Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник (за підписом виконувача обов`язків начальника Василевського Д.Г.), розглянувши направлення від 16.06.2021№59, повідомило Держекоінспекцію про безпідставність звернення громадянина ОСОБА_4 та незаконність позапланової перевірки оскільки останню, на думку комунального підприємства, можуть проводити виключно територіальні органи Держекоінспекції. Такі висновки комунального підприємства не відповідають дійсним обставинам справи та наведеним вище у даній позовній заяві нормативно- правовим обґрунтуванням.

Державною екологічною інспекцією Столичного округу листом від 24.06.2021 за № 3/3/7-28/2378 на адресу Держекоінспекції України скеровано матеріали кримінального провадження №42021110000000063, надані процесуальним керівником для розрахунку розміру шкоди.

В ході проведеної 24.06.2021 позапланової перевірки Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник Державною екологічною інспекцією України виявлено порушення 21 норми природоохоронного законодавства, за результатами якої складено Акт від 01.07.2021 № 4.2-19/13.

На момент перевірки встановлено, що проектна документація за розділом Оцінка впливу на довкілля та висновок державної екологічної експертизи або висновок з оцінки впливу на довкілля не отримано, що є порушенням ст. ст. 28, 29, 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища, ст. ст. 13, 14, 39 Закону України Про екологічну експертизу.

Відповідно до статті 51 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища підприємства, діяльність яких пов`язана з шкідливим впливом на навколишнє природне середовище, незалежно від часу введення їх у дію повинні бути обладнані спорудами, устаткуванням і пристроями для очищення викидів і скидів або їх знешкодження, зменшення впливу шкідливих факторів, а також приладами контролю за кількістю і складом забруднюючих речовин та за характеристиками шкідливих факторів.

Згідно зі статтею 13 Закону України Про екологічну експертизу здійснення державної екологічної експертизи є обов`язковим для видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку.

Перелік видів діяльності та об`єктів, що становлять підвищену екологічну небезпеку встановлюється Кабінетом Міністрів України за поданням центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони навколишнього природного середовища, і центрального органу виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері охорони здоров`я.

Відповідно до п. 11 Постанови Кабінету Міністрів України Про затвердження переліку видів діяльності та об`єктів, що становить підвищену екологічну небезпеку від 28.08.2013 року № 808, до таких об`єктів відносять об`єкти поводження з побутовими відходами (оброблення, перероблення, утилізація, знешкодження і захоронения).

Статтею 39 Закону України Про екологічну експертизу встановлено, що реалізація проектів і програм чи діяльності без позитивних висновків державної екологічної експертизи забороняється.

Перевіркою встановлено, що сміттєзвалище на території с. Старі Петрівці Вишгородського району Київської області на земельній ділянці з кадастровим номером 3221887801:03:015:0001 не обладнано системами відводу біогазу та фільтрату, що є порушенням статті 35-1 Закону України Про відходи, відповідно до якої забороняється проектування, будівництво та експлуатація полігонів побутових відходів без оснащення системами захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату.

Крім того, відповідно до частини четвертої статті 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля, забороняється розпочинати провадження планованої діяльності, визначеної частинами другою і третьою цієї статті, без оцінки впливу на довкілля та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

Відповідно до ч. 6 ст. 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля, забороняється провадження господарської діяльності, експлуатація об`єктів, інші втручання в природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, якщо не забезпечено в повному обсязі додержання екологічних умов, передбачених у висновку з оцінки впливу на довкілля, рішенні про провадження планованої діяльності та проектах будівництва, розширення, перепрофілювання, ліквідації (демонтажу) об`єктів, інших втручань у природне середовище і ландшафти, у тому числі видобування корисних копалин, використання техногенних родовищ корисних копалин, а також змін у цій діяльності або подовження строків її провадження.

Відповідно до пункту 2 статті 9 Закону України Про оцінку впливу на довкілля, висновок з оцінки впливу на довкілля є обов`язковим для виконання.

Пунктом 6 ч. 1 ст. 15 Закону визначено відповідальність за порушення законодавства про оцінку впливу на довкілля, а також встановлено, що правопорушеннями у сфері оцінки впливу на довкілля є провадження планованої діяльності, яка підлягає оцінці впливу на довкілля, без здійснення такої оцінки та отримання рішення про провадження планованої діяльності.

В ході позапланової перевірки виявлено відсутність у Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник висновку з оцінки впливу на довкілля або висновку державної екологічної експертизи на діяльність із зберігання, видалення та захоронения побутових відходів на вищезазначених земельних ділянках під розміщення сміттєзвалища для захоронения відходів.

Відповідно до пункту 1.14.11 Інструкції про зміст та порядок складання звіту проведення інвентаризації викидів забруднюючих речовин на підприємстві, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 10 лютого 1995 р. № 7, зазначено визначення Неорганізований викид - викид, який надходить в атмосферу у вигляді ненаправлених потоків газопилевої суміші від джерел забруднення не оснащених спеціальними спорудами для відведення газів газоходами, трубами та іншими спорудами.

Відповідно до п. 2.12 Інструкції про загальні вимоги до оформлення документів, у яких обґрунтовуються обсяги викидів, для отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами для підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, затвердженого наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища України 09.03.2006 № 108, встановлено, що для неорганізованих стаціонарних джерел нормативи граничнодопустимих викидів забруднюючих речовин не встановлюються. Регулювання викидів від цих джерел здійснюється шляхом встановлення вимог.

Згідно паспорту місця видалення відходів від 19.10.2000 за реєстраційним номером № 4-3-9 виданого на сміттєзвалище Вишгородського районного комбінату комунальних підприємств та затвердженого головою місцевої райдержадміністрації 15.09.2000, (пункт 4 розділу 5 Загальна характеристика відходів) визначено наявність газових виділень, викидів забруднюючих речовин в атмосферне повітря, а саме: метан (СН4) та оксид вуглецю (СО).

Пунктом 5.2 Правил експлуатації полігонів побутових відходів, затвердженого наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України 01.12.2010 № 435, встановлено, що дослідження проб повітря проводиться за такими показниками: азот, діоксид вуглецю, ангідрид сірчаний, вуглецю оксид, сірководень, фенол, формальдегід.

Статтею 10 Закону України Про охорону атмосферного повітря передбачено, що підприємства, установи, організації та громадяни - суб`єкти підприємницької діяльності, що здійснюють викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря та діяльність яких пов`язана з впливом фізичних та біологічних факторів на його стан, зобов`язані здійснювати організаційно- господарські, технічні та інші заходи щодо забезпечення виконання вимог, передбачених стандартами та нормативами екологічної безпеки у галузі охорони атмосферного повітря, дозволами на викиди забруднюючих речовин тощо.

Частинами 5, 6 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання, об`єкт якого належить до другої або третьої групи, обласними, Київською, Севастопольською міськими державними адміністраціями, органом виконавчої влади Автономної Республіки Крим з питань охорони навколишнього природного середовища за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Законом України Про перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності затверджено Перелік таких документів (додаток до Закону).

Згідно з пунктом 2 Порядку проведення та оплати робіт, пов`язаних з видачою дозволів на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, обліку підприємств, установ, організацій та громадян-підприємців, які отримали такі дозволи, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.03.2002 № 302, дозвіл на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (далі - дозвіл) - це офіційний документ, який дає право підприємствам, установам, організаціям та громадянам-підприємцям (далі - суб`єкт господарювання) експлуатувати об`єкти, з яких надходять в атмосферне повітря забруднюючі речовини або їх суміші, за умови дотримання встановлених відповідних нормативів граничнодопустимих викидів та вимог до технологічних процесів у частині обмеження викидів забруднюючих речовин протягом визначеного в дозволі терміну. Дозвіл видається суб`єкту господарювання за формою, встановленою Мінприроди (Міндовкілля).

Актом встановлено, що викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря від неорганізованого стаціонарного джерела, а саме місця видалення та захоронения відходів на сміттєзвалищі Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, здійснюються без дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря, що є порушенням частини п`ятої, шостої статті 11 ЗУ Про охорону атмосферного повітря.

Відповідно до статті 32 Закону України Про відходи, до якої був доданий відповідний пункт і ще у 2012 році зазначено, що забороняється з 01.01.2018 захоронения на полігонах неперероблених (необроблених) побутових відходів.

Вказаний пункт складений у відповідності до двох Директив ЄС - 1999/31/ЕС та 2008/98/ЕС, які врегульовують поводження із сміттям у країнах Європи. Ці документи вказують, що саме необхідно робити з відходами, класифікують сміття і описують стратегію скорочення кількості вивезених на сміттєзвалища відходів або полігони.

Тобто з 01.01.2018 суб`єкти господарювання що здійснюють діяльність у сфері поводження з відходами, зобов`язані сортувати все сміття за видами матеріалів, а також розділяти його на придатне для повторного використання.

Згідно із статтею 1 Закону України Про відходи визначено, оброблення (перероблення) відходів - це здійснення будь-яких технологічних операцій, пов`язаних із зміною фізичних, хімічних і біологічних властивостей відходів, з метою підготовки їх до екологічно безпечного зберігання, перевезення, утилізації чи видалення.

За результатами проведеного огляду 21.04.2021 в рамках кримінального провадження № 42021110000000063 із залученням головного спеціаліста - державного інспектора охорони навколишнього природного середовища відділу державного екологічного нагляду (контролю) за поводженням із відходами управління державного екологічного нагляду (контролю) земельних ресурсів, надр, водних ресурсів, атмосферного повітря та поводження із відходами Державної екологічної інспекції Столичного округу Майбороди І.В. (яким в свою чергу у складі комісії проведено позапланову перевірку) та кваліфікованих спеціалістів-геодезистів ТОВ Інтелектуальний Геодезичний Альянс 2010 установлено, що загальна площа засмічення земель складає - 21,4793 га.

В тому числі, в межах земельних ділянок приватної власності складає - 13,2091 га. В межах земельних ділянок державної власності, які перебувають у користуванні - 5,8076 га. (з них до земель ДП Київська лісова науково- дослідна станція відноситься - 0,5176 га, в межах земельних ділянок з кадастровими номерами 3221887801:03:015:0001 - 5,0000 га та 3221887800:03:017:0001 - 0,2900 га.). В межах державних земель не наданих у власність та користування на землях державної власності в адміністративних межах Старопетрівської сільської ради - 2,4626 га.

Відповідно до звіту № 1-відходи (річна) утворення та поводження з відходами за 2020 рік Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник зазначено, що загальний обсяг відходів, накопичених протягом експлуатації, у спеціально відведених місцях чи об`єктах (місця видалення відходів) складає - 299 778,760 тон., що вочевидь не відповідає дійсності з урахуванням попереднього Акту перевірки, складеного Державною екологічною інспекцією Столичного округу від 17.06.2020 за № 2/425/0/18-20. Ще рік тому сміттєзвалище максимально-допустимим об`ємом в 500 000 тон було заповнене на 97 %, тобто об`ємом в 485 000 тон.

Згідно інформаційної довідки Щодо космічного моніторингу сміттєзвалищ твердих побутових відходів на території Київської області Національного центру управління та випробувань космічних засобів Державного агентства України (лист № 315-3-04.03-2021 № 12.02.2021) у додатку 3 зазначено сміттєзвалище у Вишгородському районі за координатами: широта: 50,6214, довгота: 30,3636 загальною площею - 22,3 га.

Відповідно до звіту Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник № 1-відходи (річна) утворення та поводження з відходами за 2020 рік зазначено, що ВРКП Комунальник зібрано, отримано змішані комунальні відходи від виробників відходів (у т. ч. сміття з урн) у кількості - 50 824,00 тон та видалено - 50 824,00 тон.

Встановлено порушення, що Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник здійснює захоронення неперероблених (необроблених) побутових відходів, змішані побутові відходи у такому ж вигляді як і приймаються від місця їх накопичення, без попереднього сортування та оброблення (перероблення), зокрема: полімери (пластик, ПЕТ пляшки, плівка, поліетиленові пакети тощо), текстиль, макулатура, скло, деревина, метал, харчові відходи на земельних ділянках зазначених у пункті 2 та 5 розділу Опису виявлених порушень вимог законодавства Акту перевірки Держекоінспекції.

При візуальному огляді під час перевірки встановлено, що на сміттєзвалищі в адміністративних межах Вишгородського району Київської області поблизу с. Старі Петрівці здійснюється захоронения змішаних відходів, а саме: ПЕТ пляшки, пакети, тверді відходи тощо.

Крім того, Вишгородським районним комунальним підприємством Комунальник допускається зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях.

Відповідачем не розроблено проект будівництва полігону побутових відходів відповідно до ДБН В.2.4-2-2005 "Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування", що включає санітарно-технічний паспорт.

Згідно вимог чинного законодавства, придатні для повторного використання відходи повинні відправлятися на відповідні підприємства, безпечні - захоронюються на полігонах ТПВ, а з небезпечними проводяться необхідні для знешкодження операції. При цьому на полігони та сміттєзвалища не мають потрапляти відходи, які розкладаються біологічним шляхом, а саме (продукти харчування, папір, текстиль тощо), що складаються з органічних речовин, які піддаються процесам біологічного розпаду (гниття) (норма Директиви ЄС 1999/31/ЕС). На полігони та сміттєзвалища не мають потрапляти складові побутових відходів, що підлягають утилізації, а саме ті відходи що підлягають використанню як вторинний матеріал чи енергетичний ресурс (вимога п. 2.28 Державних санітарних нормах та правилах утримання територій, затвердженого наказом Міністерства охорони здоров`я України від 17.03.2011 № 145 (далі-ДСП № 145).

Пунктом 2.27 ДСП № 145 зазначено, що видалення побутових відходів обов`язково повинно включати їх оброблення (перероблення) шляхом промислового сортування з подальшим перевезенням вторинної сировини, небезпечних відходів, органічної складової та складової побутових відходів, що не підлягає утилізації (після її глибокого пресування до щільності природних ґрунтів (більше 1 т/куб.м) і подальшого брикетування), до місць чи об`єктів утилізації, знешкодження або захоронения відповідно до вимог законодавства про відходи та санітарного законодавства. Залежно від вмісту органічних речовин окремі складові побутових відходів підлягають утилізації шляхом їх оброблення (перероблення) на спеціалізованих підприємствах з отриманням кінцевого продукту - біогумусу або біопродукцїї на його основі.

Пунктом 2.28 ДСП № 145 зазначено, що складова побутових відходів, яка не підлягає утилізації, повинна знешкоджуватись на спеціалізованих підприємствах (сміттєспалювальні заводи, піролізні установки тощо) або захоронюватись на спеціально обладнаних для цього полігонах/звалищах.

Відповідно до п. 1.3 ДСП № 145 визначено, що дія цих санітарних норм поширюється на відносини, що виникають у сфері благоустрою населених пунктів та поводження з відходами, та вони є обов`язковими для виконання органами виконавчої влади, місцевого самоврядування, підприємствами, установами, організаціями незалежно від форми власності та підпорядкування і громадянами.

Згідно пункту 1.1 наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.12.2010 № 435 Правила експлуатації полігонів побутових відходів є обов`язковими для суб`єктів господарювання незалежно від форми власності, які здійснюють діяльність, пов`язану з експлуатацією та утриманням полігонів побутових відходів.

Тобто, Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник в ході здійснення операцій у сфері поводження з відходами, порушило вимоги Закону України Про відходи, наказу Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.12.2010 №435 та ДСП № 145.

Вишгородським районним комунальним підприємством Комунальник всупереч вимог пункту в частини 1 статті 17 Закону України Про відходи не вжито заходи щодо запобігання негативному і екологонебезпечному впливу на земельних ділянках, всупереч вимог п. 5.8 Правил, затверджених наказом Міністерства регіонального розвитку, будівництва та житлово-комунального господарства від 01.12.2010 № 435 і частини 1 статті 29 Закону України Про відходи не здійснюється в повному обсязі моніторинг місць утворення, зберігання і видалення відходів, не проводяться дослідження грунтів в межах санітарно-захисної зони сміттєзвалища (на відстані в 50, 100, 200 і 500 метрів).

За результатами позапланової перевірки складено Акт перевірки від 01.07.2021 № 4.2-19/13, здійснено розрахунки розмірів збитків, заподіяних державі внаслідок засмічення земельних ділянок, самовільного зайняття земельних ділянок та використання земельних ділянок державної власності не за цільовим призначенням, а в подальшому складено відповідні претензії від 01.07.2021 за №№6,7, 8,9, 10, 11.

Відповідно до претензії № 8 від 01.07.2021 про відшкодування збитків у розмірі 6 601 557, 27 грн., заподіяних державі внаслідок засмічення земельних ділянок приватної власності, загальна площа засмічення земель в межах ділянок приватної власності складає 13,2091 га: ділянки з кадастровими номерами: 3221887800:03:015:0204, 3221887800:03:015:0207, 3221887800:03:015:6006, 3221887800:03:015:6001, 3221887800:03:017:6006, 3221887800:03:017:0002, 3221887800:03:015:0205, 3221887800:03:015:0208, 3221887800:03:015:0213, 3221887800:03:015:6004, 3221887800:03:017:6015, 3221887800:03:017:0003, 3221887800:03:015:0206, 3221887800:03:015:6005, 3221887800:03:015:6003, 3221887800:03:017:6007, 3221887800:04:246:6011, 3221887800:03:017:0215.

В претензії указано платіжні реквізити належного отримувача коштів - Вишгородської міської ради (Вишгородської міської територіальної громади), а також зазначено, що у разі відмови від добровільного відшкодування шкоди, залишення пред`явленої претензії без відповіді у місячний термін з дня її одержання Державна екологічна інспекція України звернеться з позовною заявою до суду щодо примусового стягнення суми заподіяних збитків.

Однак, суб`єкт позапланової перевірки - Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник від підпису в Акті перевірки від 01.07.2021 № 4.2-19/13, надання пояснень з питань перевірки відмовився. У зв`язку з чим, Держекоінспекція скерувала 02.07.2021 цінним листом з описом- вкладенням за № 0104230956685 на адресу відповідача лист № 6985/4.2/7-21 від 02.07.2021 щодо повідомлення про результати проведеної перевірки, а також претензії від 01.07.2021 за № № 6, 7, 8, 9, 10, 11 та копію Акту перевірки від 01.07.2021 №4.2-19/13.

Отримавши вищезазначені документи, Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник 09.07.2021 скерувало на адресу Держекоінспекції заперечення за № 371 (яке 15.07.2021 отримано Держекоінспекцією) на Акт перевірки від 01.07.2021 № 4.2-19/13 і претензій за № 6, 7, 8, 9, 11 (заперечення щодо претензії № 10 відсутнє), в яких Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник заперечило щодо обов`язку у комунального підприємства мати в наявності мотивований висновок з оцінки впливу на довкілля і дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (через наявність висновку державної екологічної експертизи у підприємства).

Також, підприємство вказало про відсутність відношення до засмічення і самовільного зайняття прилеглих територій.

Так, у Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник відсутній чинний висновок державної екологічної експертизи (такий висновок не надано в ході позапланової перевірки), у тому числі і щодо суміжних земельних ділянок, які засмічено внаслідок протиправної діяльності підприємства, а також мотивований висновок з оцінки впливу на довкілля, а тому посилання на положення ч. З ст. 17 Закону України Про оцінку впливу на довкілля є безпідставними.

Відповідно до ст. ст. 11, 25 Закону України Про охорону атмосферного повітря викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватися після отримання дозволу, виданого суб`єкту господарювання.

Для визначення безпеки для здоров`я людини та екологічної безпеки під час проектування, розміщення, будівництва нових і реконструкції діючих підприємств та інших об`єктів проводяться оцінка впливу на довкілля та державна санітарно-гігієнічна експертиза в порядку, визначеному законодавством.

Таким чином, документально не підтверджені доводи щодо наявності у підприємства висновку державної екологічної експертизи не спростовують висновків щодо наявності дозволу викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами, а також мотивованого висновку з оцінки впливу на довкілля щодо суміжних земельних ділянок, засмічених підприємством.

Факт засмічення комунальним підприємством прилеглих територій підтверджується наявними доказами, які долучено до позовної заяви (актом перевірки контролюючого органу у 2020 році, актом перевірки Держекоінспекції від 01.07.2021, протоколом огляду від 21.04.2021 в рамках кримінального провадження, допитами свідків, зверненням громадянина, проведеними сертифікованими інженерами-геодезистами геодезичних замірів щодо визначення площі, конфігурації, розмірів та об`єму сміттєзвалища з навколишньою територією засмічення.

Зокрема, причинно-наслідковий зв`язок між протиправною діяльність комунального підприємства та засміченням, самовільним зайняттям суміжних земельних ділянок слугували саме незаконні дії уповноважених осіб вказаного підприємства, які відповідали за дотримання стану додержання вимог природоохоронного законодавства та порушили Правила експлуатації полігонів побутових відходів, затверджених наказом Міністерства з питань житлово- комунального господарства України 01.12.2010 № 435, а також інші норми чинного законодавства, указаного вище у позовній заяві.

Як зазначено, на території полігону Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник: на основних напрямках поширення легких фракцій відходів не встановлено тимчасові сітчасті переносні елементи огорожі; відсутній дезбар`єр (контрольно-дезінфікуюча зона); територія полігона не обмежена нагірною канавою для запобігання витіканню за межі полігона забруднюючих поверхневих вод; відсутня система захисту ґрунтових вод, вилучення та знешкодження біогазу та фільтрату; відсутнє тверде покриття на в`їзді на територію полігону; відходи не ізольовано та не ущільнено шаром ґрунту та ізолючим матеріалом по периметру території; відсутнє спеціальне звукове та біоакустичне обладнання; відсутня суцільна огорожа по периметру території полігона побутових відходів; відсутні межові знаки земельної ділянки Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник, а реальна площа та конфігурація ділянки полігону не відповідає площі та конфігурації ділянки з кадастровим номером 3221887801:03:015:0001; опори ліній електропередач засипано сміттям.

Земельна ділянка протиправно засмічена комунальним підприємством з підстав викладених вище, в Акті перевірки від 01.07.2021 і претензії № 8, за відсутності необхідних та визначених чинним законодавством дозвільних документів.

Відповідно до п. п. 1.3, 1.6, 1.7, 1.11, 3.5, 3.10, 3.12, 3.14, 3.43 ДБН В.2.4- 2-2005 "Полігони твердих побутових відходів. Основи проектування" розміри і потужність полігона твердих побутових відходів повинні визначатися потребами у складуванні твердих побутових відходів із урахуванням екологічних вимог і санітарних норм, кількості населення, розрахункового терміну експлуатації, річної норми накопичення ТПВ.

Проектна місткість полігона ТПВ розраховується для обґрунтування розмірів ділянки складування ТПВ. Розмір земельної ділянки, що відводиться під складування ТПВ, визначається залежно від: строку експлуатації полігона ТПВ; чисельності населення району, що обслуговується, з урахуванням перспективи його зростання; норми накопичення ТПВ та їх щільності; обсягу всіх інших відходів, що складуються з ТПВ (вуличне та будівельне сміття, деякі промислові відходи, які дозволено складувати разом з ТПВ та інші); геометричної форми ділянки та допустимої висоти складування відходів; методу, який приймається для ущільнення відходів при складуванні; напрямку подальшого використання земельної ділянки після закриття та рекультивації полігона ТПВ.

Територія полігона ТПВ, у тому числі ділянка складування і господарська зона, має бути захищеною від затоплення зливовими та талими водами з вище розташованих земельних масивів (ділянок). Для забезпечення запобігання попаданню стоку зливових і талих вод, а також фільтрату з території полігона у зовнішні водовідвідні споруди проектується комплекс гідротехнічних споруд. Господарська зона, обвалування, зелені насадження, інженерні комунікації займають, як правило, 5... 15 % загальної площі полігона ТПВ.

Господарська зона території полігона ТПВ складається із зон виробничого та адміністративно-побутового призначення, які розділяються смугою завширшки не менше 25 м.

Разом з тим, комунальним підприємством здійснюється господарська діяльність всупереч зазначеним нормам ДБН, понад встановлені нормативи щодо максимально допустимої площі складування відходів, мінімальної площі господарської зони тощо. Полігон твердих побутових відходів не відповідає рекомендованій схемі розміщення основних споруд полігона ТПВ.

Статтею 56 Закону України Про охорону земель передбачено, що юридичні і фізичні особи, винні в порушенні законодавства України про охорону земель, несуть відповідальність згідно із законом. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства України про охорону земель, підлягає відшкодуванню в повному обсязі.

Також, пунктом е ч. 1 ст .41 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища встановлено, що економічні заходи забезпечення охорони навколишнього природного середовища, зокрема, передбачають відшкодування в установленому порядку збитків, завданих порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища.

У відповідності до приписів ст. ст. 68, 69 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища порушення законодавства України про охорону навколишнього природного середовища тягне за собою встановлену цим Законом та іншим законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Підприємства, установи, організації та громадяни зобов`язані відшкодовувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, в порядку та розмірах, встановлених законодавством України. Застосування заходів дисциплінарної, адміністративної або кримінальної відповідальності не звільняє винних від компенсації шкоди, заподіяної забрудненням навколишнього природного середовища та погіршенням якості природних ресурсів. Шкода, заподіяна внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища, підлягає компенсації в повному обсязі.

Методикою визначення розмірів шкоди, зумовленої забрудненням і засміченням земельних ресурсів через порушення природоохоронного законодавства, затвердженою наказом Міністерства охорони навколишнього природного середовища та ядерної безпеки України від 27.10.1997 № 171, передбачено порядок розрахунку розмірів відшкодування шкоди суб`єктами господарювання та фізичними особами в процесі їх діяльності через забруднення земель хімічними речовинами, їх засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами, і поширюється на всі землі України незалежно від форм їх власності. Методика застосовується під час встановлення розмірів шкоди від забруднення, засмічення земель будь-якого цільового призначення, що сталося внаслідок несанкціонованих, непередбачених проектами, дозволами скидів, викидів речовин, сполук і матеріалів, внаслідок порушення норм екологічної безпеки у разі зберігання, транспортування та проведення вантажно-розвантажувальних робіт, використання пестицидів і агрохімікатів, токсичних речовин, виробничих і побутових відходів; самовільного розміщення промислових, побутових та інших відходів (пункти 1.2, 1.3 Методики).

Пунктом 3.2 Методики визначено, що землі вважаються засміченими, якщо на відкритому ґрунті наявні сторонні предмети і матеріали, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища.

Статтею 17 Закону України Про відходи передбачено, що суб`єкти господарської діяльності у сфері поводження з відходами зобов`язані запобігати утворенню та зменшувати обсяги утворення відходів, на основі матеріально-сировинних балансів виробництва виявляти і вести первинний поточний облік кількості, типу і складу відходів, що утворюються, збираються, перевозяться, зберігаються, обробляються, утилізуються, знешкоджуються та видаляються, і подавати щодо них статистичну звітність у встановленому порядку, не допускати зберігання та видалення відходів у несанкціонованих місцях чи об`єктах, відшкодувати шкоду, заподіяну навколишньому природному середовищу, здоров`ю та майну громадян, підприємствам, установам та організаціям внаслідок порушення встановлених правил поводження з відходами, відповідно до законодавства України.

Відповідно до ч. 3 ст. 33 Закону України Про відходи видалення відходів здійснюється відповідно до встановлених законодавством вимог екологічної безпеки з обов`язковим забезпеченням можливості утилізації чи захоронения залишкових продуктів за погодженням з центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері санітарного та епідемічного благополуччя населення.

Забороняється змішування чи захоронения відходів, для утилізації яких в Україні існує відповідна технологія (ч. 5 ст. 33 Закону України Про відходи).

Факти засмічення земель, їх незаконне самовільне зайняття і використання не за цільовим призначенням встановлюються уповноваженими особами, які здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства шляхом оформлення актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт забруднення та засмічення земель (п. 3.3 Методики).

Згідно з п. 5.1 Методики розміри шкоди обчислюються уповноваженими особами, що здійснюють державний контроль за додержанням вимог природоохоронного законодавства, на основі актів перевірок, протоколів про адміністративне правопорушення та інших матеріалів, що підтверджують факт засмічення земель, протягом шести місяців з дня виявлення порушення.

Із дотриманням вказаних строків для обчислення розміру шкоди, заподіяної внаслідок порушення вимог природоохоронного законодавства, уповноваженими особами Державної екологічної інспекції України здійснено розрахунок збитків, зумовлених засміченням земельних ділянок Вишгородським районним комунальним підприємством Комунальник у розмірі 6 601 557,27 грн.

Відповідно до ст. 1166 Цивільного кодексу України майнова шкода, завдана неправомірними рішеннями, діями чи бездіяльністю особистим немайновим правам фізичної або юридичної особи, а також шкода, завдана майну фізичної або юридичної особи, відшкодовується в повному обсязі особою, яка її завдала; особа, яка завдала шкоди, звільняється від її відшкодування, якщо вона доведе, що шкоди завдано не з її вини. Вказана стаття унормовує загальні підстави для відшкодування шкоди в рамках позадоговірних (деліктних) зобов`язань.

Для застосування такого заходу відповідальності, як відшкодування шкоди, потрібна наявність усіх елементів складу цивільного правопорушення: протиправної поведінки; шкоди; причинного зв`язку між протиправною поведінкою заподіювача та шкодою; вини заподіювача шкоди. За відсутності хоча б одного з цих елементів цивільна відповідальність не настає.

У деліктних правовідносинах саме на позивача покладається обов`язок довести наявність шкоди, протиправність (незаконність) поведінки заподіювача шкоди та причинний зв`язок такої поведінки із заподіяною шкодою. У свою чергу відповідач повинен довести, що в його діях відсутня вина у заподіянні шкоди.

Так, Вишгородське районне комунальне підприємство Комунальник виконує операції поводження з відходами, роботи з оброблення та видалення твердих побутових відходів (КВЕД - 38.21) на сміттєзвалищі - полігоні твердих побутових відходів в адміністративних межах Старопетрівської сільської ради Вишгородського району, а тому, комунальне підприємство мало забезпечити належне складання та захоронения твердих побутових відходів на місці відведеному для вказаних цілей, зокрема на земельній ділянці площею 5,0000 та з кадастровим номером 3221887801:03:015:0001, на якій розміщується полігон твердих побутових відходів, щоб це забезпечувало дотримання вимог, зокрема природоохоронного законодавства.

Відповідно до положень природоохоронного законодавства необхідною підставою для настання відповідальності та відшкодування шкоди, спричиненої таким правопорушенням як засмічення, нецільове використання земель, їх самовільне зайняття, є доведення факту виявлення на відкритому ґрунті сторонніх предметів і матеріалів, сміття без відповідних дозволів, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини тощо.

Статтею 211 Земельного кодексу України передбачено, що громадяни та юридичні особи несуть цивільну, адміністративну або кримінальну відповідальність відповідно до законодавства зокрема за псування сільськогосподарських угідь та інших земель, їх забруднення хімічними та радіоактивними речовинами і стічними водами, засмічення промисловими, побутовими та іншими відходами.

Згідно з п. п. а, б ч. 1 ст. 42, ст. 43 Закону України Про відходи особи, винні в порушенні законодавства про відходи, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільну чи кримінальну відповідальність, зокрема, за: порушення встановленого порядку поводження з відходами, що призвело або може призвести до забруднення навколишнього природного середовища, прямого чи опосередкованого шкідливого впливу на здоров`я людини та економічних збитків; самовільне розміщення чи видалення відходів. Підприємства, установи, організації та громадяни України, а також іноземні юридичні і фізичні особи та особи без громадянства зобов`язані відшкодувати шкоду, заподіяну ними внаслідок порушення законодавства про відходи, в порядку і розмірах, встановлених законодавством України.

Статтею 42 Закону України Про охорону навколишнього природного середовища передбачено, що в Україні фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища здійснюється за рахунок Державного бюджету України, бюджету Автономної Республіки Крим та місцевих бюджетів.

Згідно зі ст. 47 зазначеного Закону для фінансування заходів щодо охорони навколишнього природного середовища утворюються Державний, Автономної Республіки Крим та місцеві фонди охорони навколишнього природного середовища, які утворюються за рахунок, зокрема, частини грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища в результаті господарської та іншої діяльності, згідно з чинним законодавством.

Кошти місцевих, Автономної Республіки Крим і Державного фондів охорони навколишнього природного середовища можуть використовуватися тільки для фінансового забезпечення здійснення природоохоронних заходів, включаючи захист від шкідливої дії вод сільських населених пунктів та сільськогосподарських угідь, ресурсозберігаючих заходів, у тому числі наукових досліджень з цих питань, ведення державного кадастру територій та об`єктів природно-заповідного фонду, а також заходів для зниження забруднення навколишнього природного середовища та дотримання екологічних нормативів і нормативів екологічної безпеки, для зниження впливу забруднення навколишнього природного середовища на здоров`я населення (ч.б ст.47 вказаного Закону).

Закон не визначає розміру частин грошових стягнень, які мають перераховуватись вказаним фондам охорони навколишнього природного середовища, при цьому у п. 4 частини першої статті 69-1 Бюджетного кодексу України встановлено, що до надходжень спеціального фонду місцевих бюджетів належать: 70 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності, в тому числі: до сільських, селищних, міських бюджетів, бюджетів об`єднаних територіальних громад, що створюються згідно із законом та перспективним планом формування територій громад - 50 відсотків, обласних бюджетів та бюджету Автономної Республіки Крим - 20 відсотків, бюджетів міст Києва та Севастополя - 70 відсотків.

Пункт 7 ч. З ст. 29 Бюджетного кодексу України визначає, що джерелами формування спеціального фонду Державного бюджету України в частині доходів (з урахуванням особливостей, визначених п.1 ч.2 ст.67-1 цього Кодексу) є 30 відсотків грошових стягнень за шкоду, заподіяну порушенням законодавства про охорону навколишнього природного середовища внаслідок господарської та іншої діяльності.

Враховуючи наведені положення законодавства, завдана шкода навколишньому природному середовищу підлягає зарахуванню до спеціального фонду Державного фонду охорони навколишнього природного середовища, фонду охорони навколишнього природного середовища Київської обласної ради, фонду охорони навколишнього природного середовища Вишгородської міської ради.

Твердження відповідача про наявність у нього усіх документів дозвільного характеру, а саме, паспорта на полігон твердих побутових відходів та паспорту місця видалення відходів спростовується положенням Закону України Про Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, яким затверджено саме Перелік документів дозвільного характеру у сфері господарської діяльності, а саме, висновку з оцінки впливу на довкілля (п. 4 Переліку), дозволу на викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами (п. 30 Переліку). Зазначені документі дозвільного характеру є обов`язковим для експлуатації об`єктів поводження з відходами. Відповідно до пп. 11 ч. 3 ст. 3 Закону України Про оцінку впливу на довкілля, діяльність з утилізації, видалення, оброблення, знешкодження, захоронення побутових відходів, відносяться до другої категорії видів планованої діяльності та об`єктів, які можуть мати значний вплив на довкілля, підлягають оцінці впливу на довкілля. Згідно ч.ч. 5, 6 ст. 11 Закону України Про охорону атмосферного повітря, викиди забруднюючих речовин в атмосферне повітря стаціонарними джерелами можуть здійснюватись після отримання дозволу на викиди забруднюючих речовин від стаціонарних джерел.

Усі інші твердження та заперечення відповідача не спростовують вищевикладених висновків суду.

Підставою для представництва інтересів держави є об`єктивна обставина порушення інтересів держави у зв`язку з бездіяльністю позивача, яка полягає у відсутності активних дій (підготовка проекту позову, сплата судового збору тощо), спрямованих на звернення до суду з позовом про відшкодування шкоди, завданої навколишньому природному середовищу внаслідок засмічення земель, їх самовільного зайняття та нецільового використання з відповідача.

Вказане свідчить про те, що з боку позивача має місце усвідомлена пасивна поведінка, результатом чого є не здійснення саме суб`єктом владних повноважень захисту інтересів держави, а тому у розумінні ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" надає право прокурору здійснювати представництво інтересів держави в суді.

Таким чином, Київська обласна прокуратура звернулась з даним позовом до суду на захист інтересів держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах в порядку ч. 3 ст. 53 Господарського процесуального кодексу України, ст. 23 Закону України "Про прокуратуру" у зв`язку з нездійсненням Державною екологічною інспекцією України захисту інтересів держави в суді, як суб`єктом, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження.

Відповідно до ч. 1 ст. 74 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Згідно ч.1 ст. 79 Господарського процесуального кодексу України, наявність обставин, на яку сторона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, вважається доведеною, якщо докази, надані на підтвердження такої обставини, є більш вірогідними, ніж докази, надані на її спростування.

Згідно ст. 86 Господарського процесуального кодексу України, суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), який міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).

Враховуючи встановлені факти та вимоги правових норм, за наслідками розгляду спору, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позовних вимог прокурора, у зв`язку із доведеністю в сукупності наданих прокурором доказів та встановлених судом фактичних обставин порушення відповідачем вимог земельного та природоохоронного законодавства та, як наслідок, заподіяння шкоди державі.

Таким чином, позовні вимоги підлягають задоволенню в повному обсязі.

Відповідно до ст. 129 Господарського процесуального кодексу України, витрати по сплаті судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись ст. ст. 73, 74, 86, 123, 129, 233, 236 240 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1.Позовні вимоги задовольнити повністю.

2. Стягнути з Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник (07330, Київська область, Вишгородський район, смт. Димер, вул. Ярослава Мудрого, буд. 18, код ЄДРПОУ 32537622) на користь державного бюджету України, обласного бюджету Київської області, місцевого бюджету Петрівської сільської ради шкоду, заподіяну внаслідок порушення законодавства про охорону навколишнього природного середовища в розмірі 6 601 557 (шість мільйонів шістсот одна тисяча п`ятсот п`ятдесят сім) грн.. 27 коп. на рахунок: UA 778999980333189331000010834 (одержувач: ГУК у Київській області/Петрівська сіл/2406100), банк отримувача: Державне казначейство України, код банку: 37955989).

3.Стягнути з Вишгородського районного комунального підприємства Комунальник (07330, Київська область, Вишгородський район, смт. Димер, вул. Ярослава Мудрого, буд. 18, код ЄДРПОУ 32537622) на користь Київської обласної прокуратури (01601, м. Київ, бульвар Лесі Українки, 27/2, код ЄДРПОУ 02909996; реквізити: отримувач Київська обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02909996; банк отримувача Держказначейська служба України м. Київ; МФО 820172; рахунок отримувача UA028201720343190001000015641) 99 023 (дев`яносто дев`ять тисяч двадцять три) грн. 36 коп. витрат по сплаті судового збору.

4.Видати накази після набрання рішенням законної сили.

Рішення набирає законної сили в порядку, встановленому ст. 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом 20 днів з дня складення повного тексту рішення шляхом подання апеляційної скарги до Північного апеляційного господарського суду відповідно до ст.ст. 256, 257 Господарського процесуального кодексу України з врахуванням п. 17.5 Розділу ХІ Перехідних положень Господарського процесуального кодексу України.

Дата підписання 22.08.2022 року.

Суддя Л.Я. Мальована

СудГосподарський суд Київської області
Дата ухвалення рішення26.05.2022
Оприлюднено24.08.2022
Номер документу105860941
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, щодо недоговірних зобов’язань про відшкодування шкоди

Судовий реєстр по справі —911/2734/21

Постанова від 14.06.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 04.05.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 11.04.2023

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Ухвала від 19.09.2022

Господарське

Північний апеляційний господарський суд

Сулім В.В.

Рішення від 26.05.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 02.05.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 19.01.2022

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 15.12.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 24.11.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

Ухвала від 27.10.2021

Господарське

Господарський суд Київської області

Мальована Л.Я.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні