ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
14 червня 2022 року м. Київ №640/17787/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі:
головуючого судді Шейко Т.І.,
розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження адміністративну справу
за позовомМіністерства юстиції УкраїнидоГромадської організації «Всеукраїнський союз робітників»проприпинення діяльності юридичної особивстановив:
Міністерство юстиції України звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників», у якому просило суд:
- діяльність юридичної особи - Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників», керівник - Бондарчук Олександр Васильович - припинити.
Позовні вимоги обґрунтовано тим, що згідно правового висновку встановлено, що зареєстрована символіка Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників» не відповідає частині другій статті 3 Закону України № 317-VІІІ.
У зв`язку з чим, відповідно до пункту 23 Порядку № 354 від 27 травня 2015 року, позивач звернувся до суду з відповідним позовом.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 29 червня 2021 року відкрито провадження у справі та призначено справу до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін.
Від відповідача повернувся конверт з відміткою «адресат відсутній за вказаною адресою», який направлявся на адресу, зазначену в ЄДР.
Пунктом 1 частини четвертої статті 124 Кодексу адміністративного судочинства України визначено, що у разі ненадання учасниками справи інформації щодо їх поштової адреси судовий виклик або судове повідомлення надсилаються юридичним особам та фізичним особам - підприємцям за адресою місцезнаходження (місця проживання), що зазначена в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.
Відповідно до частини одинадцятої статті 126 Кодексу адміністративного судочинства України розписку про одержання повістки (повістку у разі неможливості вручити її адресату чи відмови адресата її одержати) належить негайно повернути до адміністративного суду. У разі повернення поштового відправлення із повісткою, яка не вручена адресату з незалежних від суду причин, вважається, що така повістка вручена належним чином.
Таким чином вважається, що відповідач належним чином повідомлений про його права та обов`язки, зокрема про право надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.
Крім того Окружний адміністративний суд міста Києва вчинив спробу повідомити відповідача за вказаним у позовній заяві номером телефону - НОМЕР_1 про наявність спору, проте абонент не відповідав за вказаним номером телефону.
Відповідачем у встановлений строк відзиву до суду не подано.
Розглянувши матеріали адміністративної справи, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до інформації з Єдиного державного реєстру юридичних та фізичних осіб - підприємців, громадських формувань встановлено, що юридична особа Громадська організація «Всеукраїнський союз робітників» (скорочене найменування: ГО «Всеукраїнський союз робітників») зареєстрована 17 січня 1996 року; свідоцтво про реєстрацію №688 від 19 жовтня 1995 року; ідентифікаційний код юридичної особи: 21668067; місцезнаходження: вул. Депутатська, будинок 7, кімната 34, м. Київ, 65000; керівником юридичної особи є Бобришев Олександр Анатолійович. Реєстраційний номер запису в Реєстрі громадських об`єднань - 355248.
Свідоцтво про реєстрацію символіки - від 17 січня 1996 року № 154.
24 травня 2021 року від директора Департаменту нотаріату та державної реєстрації за вхідним №3187-19.3.2-21 до Міністерства юстиції України надійшла службова записка щодо проведення правової експертизи невідповідності найменування юридичної особи Громадська організація «Всеукраїнський союз робітників» вимогам Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09 квітня 2015 року № 317-VIII.
При проведенні правової експертизи Комісією встановлено, що об`єкт правової експертизи - Громадська організація «Всеукраїнський союз робітників» має власну символіку, зареєстровану 17 січня 1996 року (свідоцтво про реєстрацію символіки об`єднання громадян від 17 січня 1996 року №154).
Згідно з описом символіки об`єкт правової експертизи «емблема Всеукраїнського союзу робітників» являє собою зображення шестерні як символу втілення результатів праці робітників, розірваної вгорі п`ятикутною зіркою як символом єднання, розміщеними всередині серпом і молотом як символом єднання робітників і селян. В кольоровому зображенні емблема має золотистий колір.
Символом Всеукраїнського союзу робітників є червоний прапор. Прапор має вигляд прямокутного полотнища з відношенням сторін 2 до 1, з зображенням емблеми Всеукраїнського союзу робітників посередині лицьової сторони і вишитими словами «Всеукраїнський союз робітників» на зворотній стороні».
На виконання пункту 18 Порядку № 354 Комісія звернулась до відповідача листом від 08 лютого 2021 року №1078/19.3.2/33-21 з проханням надати пояснення щодо причин не приведення своєї символіки у відповідність до вимог Закону № 317-VIII протягом місяця з дня набрання ним чинності.
Проте зазначений лист повернувся до Міністерства юстиції України з відміткою причини повернення «за закінченням терміну зберігання».
Отже, згідно із свідоцтвом №154 від 17 січня 1996 року про реєстрацію символіки громадян станом на час звернення Міністерства юстиції з адміністративним позовом до суду відповідач продовжує використовувати символіку комуністичного тоталітарного режиму.
Приписами пункту 1 Положення про Міністерство юстиції України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 02 липня 2014 року №228, (далі по тексту - Положення №228, в редакції станом на момент звернення позивача до суду) передбачено, що Міністерство юстиції України (Мін`юст) є головним органом у системі центральних органів виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну правову політику, державну політику з питань банкрутства, у сфері нотаріату, організації примусового виконання рішень судів та інших органів (посадових осіб) (далі - виконання рішень), державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності, у сфері виконання кримінальних покарань та пробації, у сфері правової освіти населення; забезпечує формування державної політики у сфері архівної справи і діловодства та створення і функціонування державної системи страхового фонду документації.
Відповідно до підпункту 2-2 пункту 3 Положення №228 основними завданнями Мін`юсту є: забезпечення формування та реалізація державної політики у сфері державної реєстрації актів цивільного стану, державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації обтяжень рухомого майна, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, реєстрації статуту територіальної громади м. Києва, реєстрації статутів Національної академії наук та національних галузевих академій наук, державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності.
При цьому, Міністерство юстиції відповідно до покладених на нього завдань здійснює відповідно до закону контроль за діяльністю у сфері державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, державної реєстрації юридичних осіб, громадських формувань, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців, в тому числі шляхом проведення моніторингу реєстраційних дій відповідно до закону, та приймає обов`язкові до виконання рішення, передбачені законом; державної реєстрації друкованих засобів масової інформації та інформаційних агентств як суб`єктів інформаційної діяльності (підпункт 83-7 пункту 4 Положення №228).
21 травня 2015 року набрав чинності Закон України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 09 квітня 2015 року №317-VIII (далі по тексту - Закон України від 09 квітня 2015 року №317-VIII, в редакції станом на момент виникнення спірних правовідносин, який визначає правові основи заборони пропаганди їх символіки та встановлює порядок ліквідації символів комуністичного тоталітарного режиму.
Відповідно до пункту 2 частини першої статті 1 Закону України від 09 квітня 2015 року №317-VIII пропаганда комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів - публічне заперечення, зокрема через засоби масової інформації, злочинного характеру комуністичного тоталітарного режиму 1917-1991 років в Україні, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму, поширення інформації, спрямованої на виправдання злочинного характеру комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, діяльності радянських органів державної безпеки, встановлення радянської влади на території України або в окремих адміністративно-територіальних одиницях, переслідування учасників боротьби за незалежність України у XX столітті, виготовлення та/або поширення, а також публічне використання продукції, що містить символіку комуністичного, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів.
Згідно частини першої статті 3 Закону України від 09 квітня 2015 року №317-VIII пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки визнається наругою над пам`яттю мільйонів жертв комуністичного тоталітарного режиму, націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарного режиму та заборонена законом.
Приписами частин другої, третьої статті 3 Закону України від 09 квітня 2015 року №317-VIII передбачено, що пропаганда комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів та їхньої символіки юридичною особою, політичною партією, іншим об`єднанням громадян, друкованим засобом масової інформації та/або використання у назві символіки комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів є підставою для відмови в реєстрації та/або припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян, підставою для відмови в реєстрації та/або припинення випуску друкованого засобу масової інформації. У разі невиконання юридичними особами, політичними партіями, іншими об`єднаннями громадян, друкованими засобами масової інформації вимог цього Закону їх діяльність/випуск підлягає припиненню в судовому порядку за позовом центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, або іншого уповноваженого органу державної влади.
Рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам цього Закону приймає центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку (частина четверта статті 3 Закону України від 09 квітня 2015 року №317-VIII).
Політичні партії, обласні, міські, районні організації або інші структурні утворення, передбачені статутом політичної партії, щодо яких центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику з питань державної реєстрації юридичних осіб, реєстрації (легалізації) об`єднань громадян, громадських спілок, інших громадських формувань, прийнято у визначеному Кабінетом Міністрів України порядку рішення про невідповідність їх діяльності, найменування та/або символіки вимогам цього Закону, не можуть бути суб`єктом виборчого процесу (частина п`ята статті 3 Закону України від 09 квітня 2015 року №317-VIII).
Згідно з приписами частини п`ятої статті 16 Закону України «Про державну реєстрацію юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців» у найменуванні юридичних осіб забороняється використовувати: повне чи скорочене найменування державних органів або органів місцевого самоврядування, або похідні від цих найменувань, або історичні державні найменування, перелік яких установлює Кабінет Міністрів України, - у найменуваннях юридичних осіб приватного права; символіку комуністичного та/або націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів, заборона використання яких встановлена Законом України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки»; терміни, абревіатури, похідні терміни, заборона використання яких передбачена законом.
Відповідно до положень пункту 23 Порядку прийняття рішень щодо невідповідності діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, її обласної, міської, районної організації або іншого структурного утворення, передбаченого статутом політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону, затвердженого постановою Кабінетом міністрів України від 27 травня 2015 року № 354, у десятиденний строк з дня прийняття рішення про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян вимогам Закону, Мін`юст звертається з позовом до суду про припинення діяльності юридичної особи, політичної партії, іншого об`єднання громадян або повідомляє іншим органам державної влади, які уповноважені звертатися з відповідним позовом до суду.
З огляду на встановлені обставини вбачаєтеся, що відповідачем не вжито заходів, спрямованих на виконання вимог Закону № 317-VIII, які могли б бути враховані Комісією на момент прийняття Правового висновку, а об`єктивні обставини (причини) неможливості виконання ним вимог Закону № 317-VIII - відсутні.
За результатами правової експертизи Комісією встановлено, що символіка об`єкта правової експертизи не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII, оскільки в зображенні емблеми та описі прапора Всеукраїнського союзу робітників відтворюється поєднання серпа і молота.
Так, відповідно до підпункту «в» пункту 4 частини першої статті 1 Закону № 317-VIII до символіки комуністичного тоталітарного режиму віднесено прапори, символи, зображення або іншу атрибутику, в яких відтворюється поєднання серпа та молота, серпа, молота та п`ятикутної зірки, плуга (рала), молота та п`ятикутної зірки.
Таким чином, символіка об`єкта правової експертизи (відповідача) належить до символіки комуністичного тоталітарного режиму в розумінні Закону № 317-VIII.
Отже, за наслідками проведеної правової експертизи на відповідність символіки відповідача вимогам Закону № 317-VIII Комісією складено Правовий висновок від 03 червня 2021 року № 16 «Про невідповідність символіки юридичної особи Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників» Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» (далі - Правовий висновок).
Відповідно до пункту 20 Порядку № 354 правовий висновок про невідповідність діяльності, найменування та/або символіки об`єкта правової експертизи вимогам Закону № 317-VIII затверджується наказом Мін`юсту.
08 червня 2021 року Мін`юстом було видано наказ № 2055/5, яким на виконання вимог пункту 20 Порядку:
затверджено правовий висновок Комісії з питань дотримання Закону України «Про засудження комуністичного та націонал-соціалістичного (нацистського) тоталітарних режимів в Україні та заборону пропаганди їхньої символіки» від 03 червня 2021 року № 16 «Про невідповідність символіки юридичної особи Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників» Закону 317-VIII; та
визнано, що найменування юридичної особи Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників» не відповідає частині другій статті 3 Закону № 317-VIII.
Отже, відповідно до Правового висновку Комісії від 03 червня 2021 року № 16, затвердженого наказом Міністерства юстиції України від 08 червня 2021 року №2055/5, символіка об`єкта правової експертизи Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників» містить символіку комуністичного тоталітарного режиму, що свідчить про порушення відповідачем вимог Закону № 317-VIII.
Аналіз наведених норми чинного законодавства та встановлених судом обставин свідчить про те, що відповідачем не виконано вимоги Закону України від 09 квітня 2015 року №317-VIII.
Відповідно до частини першої статті 25 Закону України «Про громадські об`єднання» припинення діяльності громадського об`єднання здійснюється: за рішенням громадського об`єднання, прийнятим вищим органом управління громадського об`єднання, у визначеному статутом порядку, шляхом саморозпуску або реорганізації (пункт 1); за рішенням суду про заборону (примусовий розпуск) громадського об`єднання (пункт 2).
Частиною першою статті 28 цього Закону передбачено, що громадське об`єднання може бути заборонено судом за позовом уповноваженого органу з питань реєстрації в разі виявлення ознак порушення громадським об`єднанням вимог статей 36, 37 Конституції України, статті 4 цього Закону. Заборона громадського об`єднання має наслідком припинення його діяльності у порядку, встановленому Законом України «Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань».
Отже, вимоги Мін`юсту про припинення ГО підлягають задоволенню.
Частиною другою статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
На переконання суду, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про наявність підстав для задоволення позову в повному обсязі.
Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.
Судові витрати відсутні.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 241-246, 251 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Міністерства юстиції України задовольнити.
2. Діяльність юридичної особи - Громадської організації «Всеукраїнський союз робітників» (код ЄДРПОУ 21668067, місцезнаходження: вул. Депутатська, буд. 7, кім. 34, м. Київ, 03115, керівник - Бондарчук Олександр Васильович) - припинити.
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржено до Шостого апеляційного адміністративного суду в порядку та у строки, встановлені статтями 295 - 297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.І. Шейко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 13.06.2022 |
Оприлюднено | 25.08.2022 |
Номер документу | 105868008 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення прав на свободу об’єднання у політичні партії та громадські організації |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Шейко Т.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні