Постанова
від 16.08.2022 по справі 300/5771/21
ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОСЬМИЙ АПЕЛЯЦІЙНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ПОСТАНОВА

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

17 серпня 2022 рокуЛьвівСправа № 300/5771/21 пров. № А/857/8277/22 № А/857/8278/22

Восьмий апеляційний адміністративний суд у складі колегії суддів:

головуючого судді - Іщук Л.П.,

суддів Обрізка І. М., Шинкар Т. І.,

за участю секретаря судового засідання Смолинця А. В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в режимі відеоконференції апеляційну скаргу Виробничо-комерційного підприємства "Експрес" на рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року, ухвалене головуючим суддею Главачем І. А. об 11:54 год у м.Івано-Франківську, та на ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року, постановлену головуючим суддею Главачем І. А. у м.Івано-Франківську, у справі за адміністративним позовом Виробничо-комерційного підприємства «Експрес» до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області про визнання протиправними та скасування наказу, податкових повідомлень-рішень,

ВСТАНОВИВ:

04.10.2021 Виробничо-комерційне підприємство «Експрес» (далі ВКП «Експрес») звернулося в суд з адміністративним позовом до Головного управління ДПС в Івано-Франківській області, в якому просить визнати протиправними та скасувати наказ від 16.03.2021 №439-п «Про проведення фактичної перевірки» та податкові повідомлення-рішення від 28.04.2021 №00/2557/0901 та №00/2558/0901.

В обґрунтування позовних вимог зазначає, що відповідачем проведено перевірку за відсутності для цього правових підстав, що свідчить про її протиправність. Зазначає, що відповідачем безпідставно застосовано до нього штрафні санкції за порушення вимог підпунктів 230.1.2, 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України, оскільки позивач є розпорядником акцизних складів № 1006927, № 10006928, № 1006929 за адресою: вул. Л. України, 1А, с. Сваричів, Рожнятівський район, на яких 15.03.2021 було вирішено демонтувати рівнеміри пального в кількості 3 штуки для проведення робіт з калібрування, у зв`язку з чим 18.03.2021 позивачем подано до контролюючого органу коригуючу довідку про розпорядника акцизного складу пального, акцизні склади пального, розташовані на них резервуари пального, витратоміри та рівнеміри по кожному складу. Вказує, що подання ним даних про фактичні залишки пального наступного дня не є наслідком протиправних дій чи бездіяльності, так як було вжито всіх можливих заходів для своєчасного їх подання, що спростовує висновки контролюючого органу про наявність його вини.

Рішенням Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02.05.2022 в задоволенні позову відмовлено.

06.05.2022 на адресу суду надійшла заява ВКП «Експрес» про стягнення з відповідача на його користь витрат на професійну правничу допомогу в розмірі 6000 грн.

Ухвалою Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16.05.2022 відмовлено в задоволенні заяви позивача про ухвалення додаткового судового рішення.

Не погодившись із рішенням та ухвалою суду першої інстанції, ВКП «Експрес» подало апеляційну скаргу, у якій, з покликанням на порушення судом першої інстанції норм матеріального та процесуального права, просить скасувати судові рішення та прийняти нове - про задоволення позову повністю.

Вимоги апеляційної скарги обґрунтовує обставинами, викладеними у позовній заяві, а також тим, що судом першої інстанції залишено поза увагою те, що відповідачем не надано жодних доказів на підтвердження наявності у нього інформації, яка зумовлює виникнення обґрунтованої та законодавчо встановленої необхідності здійснення податкового контролю в формі перевірки. Також зазначає, що суд першої інстанції безпідставно ставить під сумнів факт демонтажу рівнемірів пального з резервуарів, оскільки позивачем відповідно до Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку до контролюючих органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 891, вчинено усі необхідні дії, спрямовані на правомірну експлуатацію резервуарів за умов тимчасової відсутності рівнемірів.

Відповідач подав відзив на апеляційну скаргу, в якій її заперечує, покликається на законність і обґрунтованість рішення суду першої інстанції, просить залишити його без змін.

Під час апеляційного розгляду представник скаржника підтримала вимоги апеляційної скарги та просила її задовольнити, покликаючись на викладені в ній доводи.

Представник відповідача в судовому засіданні заперечив проти вимог апеляційної скарги, покликаючись на те, що оскаржувані судові рішення ухвалені з дотриманням норм матеріального та процесуального права, просив відмовити в її задоволенні.

Заслухавши доповідь головуючого судді, пояснення представників сторін, дослідивши матеріали справи, проаналізувавши доводи апеляційної скарги, апеляційний суд вважає, що апеляційну скаргу слід залишити без задоволення з таких підстав.

Судом встановлено та підтверджено матеріалами справи, що з метою здійснення контролю за дотриманням суб`єктами господарювання порядку здійснення розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, патентів, свідоцтв, реалізації підакцизних товарів, дотримання законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками, та відповідно до підпунктів 80.2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України начальником Головного управління ДАС в Івано-Франківській області винесено наказ від 16.03.2021 № 439-п «Про проведення фактичної перевірки», яким наказано визначеним посадовим особам провести фактичну перевірку за адресою: вул. Л. Українки, 1/а, с. Сваричів, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, АЗС, магазин суб`єкта господарювання ВКП «Експрес» з 17.03.2021.

На підставі згаданого вище наказу та направлень від 16.03.2021 №539, №540 посадовими особами Головного управління ДПС в Івано-Франківській області проведено фактичну перевірку ВКП «Експрес» за адресою: Рожнятівський район, с. Сваричів, вул. Лесі Українки, 1А, за результатами якої складено акт від 24.03.2021 №16/09-19-09-01/22190917.

Вказаний акт перевірки містить висновок про порушення позивачем вимог підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України, так як відсутні рівнеміри-лічильники рівня пального на введених в експлуатацію резервуарах кількості 3 штуки на акцизних складах уніфіковані номери: №1006927, №1006928 та №1006929, за адресою: АДРЕСА_1 ; підпункту 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України, у зв`язку із несвоєчасним поданням щоденних довідок, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального на акцизних складах уніфіковані номери №1006927, №1006928 та №1006929 за 19 квітня 2020 року, 20 квітня 2020 року та 04 липня 2020 року (всього 9 довідок).

На підставі вказаного вище акта перевірки Головним управлінням ДПС в Івано-Франківській області прийнято податкові повідомлення-рішення від 28.04.2021 №00/2557/0901, яким за порушення вимог підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 60000 грн; №00/2558/0901, яким за порушення вимог підпункту 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України до позивача застосовано штрафні санкції в розмірі 9000,00 грн.

За результатом адміністративного оскарження згадані вище податкові повідомлення-рішення Державною податковою службою України залишені без змін.

Відмовляючи в задоволенні позову, суд першої інстанції виходив з того, що посадовими особами було дотримано вимог Податкового кодексу України щодо проведення фактичної перевірки і, враховуючи факт допуску працівників контролюючого до перевірки, наказ на проведення перевірки реалізовано, а тому скасування наказу не може призвести до відновлення порушеного права. Вказано, що факти вчинення позивачем порушень, передбачених підпунктами 230.1.2, 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України, контролюючим органом доведено, що є правомірною підставою для застосування спірних штрафних санкцій у розмірах 60000 грн та 9000 грн.

Апеляційний суд, перевіривши правильність застосування судом першої інстанції норм матеріального права в межах доводів та вимог апеляційної скарги відповідно до частини першої статті 308 Кодексу адміністративного судочинства України, погоджується з таким висновком суду першої інстанції з огляду на наступне.

Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 61.1 статті 61 Податкового кодексу України визначено, що податковий контроль - система заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи.

Способом здійснення такого контролю є, зокрема, інформаційно-аналітичне забезпечення діяльності контролюючих органів та здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог цього Кодексу, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин (пункт 62.1 статті 62 Податкового кодексу України).

Підпунктом 20.1.4 пункту 20.1 статті 20 Податкового кодексу України встановлено, що контролюючі органи мають право, зокрема, проводити відповідно до законодавства перевірки і звірки платників податків (крім Національного банку України), у тому числі після проведення процедур митного контролю та/або митного оформлення.

Відповідно до пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України контролюючі органи мають право проводити камеральні, документальні (планові або позапланові; виїзні або невиїзні) та фактичні перевірки. Камеральні та документальні перевірки проводяться контролюючими органами в межах їх повноважень виключно у випадках та у порядку, встановлених цим Кодексом, а фактичні перевірки - цим Кодексом та іншими законами України, контроль за дотриманням яких покладено на контролюючі органи.

Згідно з підпунктом 75.1.3 пункту 75.1 статті 75 Податкового кодексу України фактичною вважається перевірка, що здійснюється за місцем фактичного провадження платником податків діяльності, розташування господарських або інших об`єктів права власності такого платника. Така перевірка здійснюється контролюючим органом щодо дотримання норм законодавства з питань регулювання обігу готівки, порядку здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності ліцензій, свідоцтв, у тому числі про виробництво та обіг підакцизних товарів, дотримання роботодавцем законодавства щодо укладення трудового договору, оформлення трудових відносин з працівниками (найманими особами).

Порядок проведення фактичної перевірки закріплено в статті 80 Податкового кодексу України, згідно з якою фактична перевірка здійснюється без попередження платника податків (особи). Фактична перевірка може проводитися на підставі рішення керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, оформленого наказом, копія якого вручається платнику податків або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції під розписку до початку проведення такої перевірки, та за наявності хоча б однієї з визначених підстав, зокрема: у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації від державних органів або органів місцевого самоврядування, яка свідчить про можливі порушення платником податків законодавства, контроль за яким покладено на контролюючі органи, зокрема, щодо здійснення платниками податків розрахункових операцій, ведення касових операцій, наявності патентів, ліцензій та інших документів, контроль за наявністю яких покладено на контролюючі органи, виробництва та обігу підакцизних товарів (підпункт 80.2.2 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України); у разі наявності та/або отримання в установленому законодавством порядку інформації про порушення вимог законодавства в частині виробництва, обліку, зберігання та транспортування спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів та рідин, що використовуються в електронних сигаретах, та цільового використання спирту платниками податків, обладнання акцизних складів витратомірами-лічильниками та/або рівномірами-лічильниками, а також здійснення функцій, визначених законодавством у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв, тютюнових виробів, рідин, що використовуються в електронних сигаретах, пального (підпункт 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України).

Згідно з підпунктом 81.1 статті 81 Податкового кодексу України посадові особи контролюючого органу мають право приступити до проведення фактичної перевірки за наявності підстав для їх проведення, визначених цим Кодексом, та за умови пред`явлення або надіслання у випадках, визначених цим Кодексом, таких документів: направлення на проведення такої перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, реквізити наказу про проведення відповідної перевірки, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) або об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична), підстави, дата початку та тривалість перевірки, посада та прізвище посадової (службової) особи, яка проводитиме перевірку. Направлення на перевірку у такому випадку є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу, що скріплений печаткою контролюючого органу; копії наказу про проведення перевірки, в якому зазначаються дата видачі, найменування контролюючого органу, найменування та реквізити суб`єкта (прізвище, ім`я, по батькові фізичної особи - платника податку, який перевіряється) та у разі проведення перевірки в іншому місці - адреса об`єкта, перевірка якого проводиться, мета, вид (документальна планова/позапланова або фактична перевірка), підстави для проведення перевірки, визначені цим Кодексом, дата початку і тривалість перевірки, період діяльності, який буде перевірятися. Наказ про проведення перевірки є дійсним за наявності підпису керівника (його заступника або уповноваженої особи) контролюючого органу та скріплення печаткою контролюючого органу; службового посвідчення осіб, які зазначені в направленні на проведення перевірки.

Непред`явлення або ненадіслання у випадках, визначених цим Кодексом, платнику податків (його посадовим (службовим) особам або його уповноваженому представнику, або особам, які фактично проводять розрахункові операції) цих документів або пред`явлення зазначених документів, що оформлені з порушенням вимог, встановлених цим пунктом, є підставою для недопущення посадових (службових) осіб контролюючого органу до проведення документальної виїзної або фактичної перевірки.

Отже, у посадової особи контролюючого органу виникає право приступити до проведення фактичної перевірки за наявності підстав для її проведення та за умови пред`явлення направлення на проведення перевірки, копії наказу про проведення перевірки, службового посвідчення, оформлених відповідно до пункту 81.1 статті 81 Податкового кодексу України. При цьому одним із обов`язкових реквізитів наказу є зазначення суб`єкта господарювання, щодо якого призначається перевірка.

Як встановлено з матеріалів справи, підставою для проведення перевірки суб`єкта господарювання ВКП «Експрес» у спірному наказі контролюючий орган зазначив підпункти 80,2.2, 80.2.5 пункту 80.2 статті 80 Податкового кодексу України із покликанням на реалізацію функцій здійснення контролю у сфері виробництва і обігу спирту, алкогольних напоїв та тютюнових виробів, пального, якою наділений контролюючий орган відповідно до приписів податкового законодавства.

Апеляційний суд звертає увагу, що відповідно до правової позиції Верховного Суду, викладеної у постанові від 12.10.2021 у справі № 120/5729/20-а, зазначене вище обґрунтування наказу на проведення перевірки є достатнім для проведення такої перевірки.

Таким чином, апеляційний суд приходить до висновку, що спірний наказ містить покликання на конкретні фактичні підстави призначення перевірки та норми, що їх регулюють, а тому відсутні підстави для скасування такого наказу.

Як встановлено з матеріалів справи, директору ВКП «Експрес» Рибчак В. П. пред`явлено службове посвідчення та направлення на проведення перевірки, вручено копію наказу від 16.03.2021 №439-п до проведення перевірки - 17.03.2021 о 12:00 год, на підставі чого посадових осіб Головного управління ДПС в Івано-Франківській області допущено до проведення перевірки.

Вказані обставини свідчить про дотримання контролюючим органом вимог податкового законодавства України щодо призначення і проведення фактичної перевірки.

Що стосується застосування до позивача штрафних санкцій оскаржуваними податковими повідомленнями-рішеннями, слід зазначити наступне.

Так, ВКП «Експрес» відповідно до ліцензії від 22.07.2019 №09110314201900177 має право на роздрібну торгівлю пальним та є платником акцизного податку з реалізації пального або спирту етилового.

При проведенні перевірки контролюючим органом виявлено відсутність у позивача рівнемірів-лічильників рівня пального на введених в експлуатацію резервуарах кількості 3 штуки на акцизних складах за №1006927, №1006928 та №1006929 за адресою: АДРЕСА_1 , та несвоєчасність подання щоденних довідок, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального на згаданих акцизних складах.

Згідно з підпунктом 14.1.6 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України акцизний склад це спеціально обладнані приміщення на обмеженій території (надалі по тексту також приміщення), розташовані на митній території України, де під контролем постійних представників контролюючого органу розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, пакування, фасування, зберігання, одержання чи видачі, а також реалізації спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів; приміщення або територія на митній території України, де розпорядник акцизного складу провадить свою господарську діяльність шляхом вироблення, оброблення (перероблення), змішування, розливу, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізації пального.

Відповідно до пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України акцизні склади та акцизні склади пересувні утворюються з метою підвищення ефективності роботи із запобігання та боротьби з незаконним виробництвом і обігом спирту етилового, горілки та лікеро-горілчаних виробів, пального, посилення контролю за повнотою та своєчасністю надходження до бюджету

За змістом підпункту 230.1.2 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України акцизні склади, на території яких здійснюється виробництво, оброблення (перероблення), змішування, розлив, навантаження-розвантаження, зберігання, реалізація пального, повинні бути обладнані витратомірами-лічильниками на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на акцизному складі, та рівнемірами-лічильниками рівня таких товарів (продукції) у резервуарі, а для скрапленого газу (пропану або суміші пропану з бутаном), інших газів, бутану, ізобутану за кодами згідно з УКТ ЗЕД 2711 12 11 00, 2711 12 19 00, 2711 12 91 00, 2711 12 93 00, 2711 12 94 00, 2711 12 97 00, 2711 13 10 00, 2711 13 30 00, 2711 13 91 00, 2711 13 97 00, 2711 14 00 00, 2711 19 00 00, 2901 10 00 10 - також можуть бути обладнані пристроями для вимірювання рівня або відсотка пального у резервуарі (далі - рівнемір-лічильник) на кожному введеному в експлуатацію стаціонарному резервуарі, розташованому на акцизному складі.

Витратоміри-лічильники та резервуари повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, проведені відповідно до законодавства, а рівнеміри-лічильники повинні відповідати вимогам законодавства та мати позитивний результат повірки або оцінку відповідності, або калібрування, проведені відповідно до законодавства. У разі відсутності позитивного результату повірки або оцінки відповідності, або калібрування витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників для цілей цього Кодексу акцизні склади, на яких вони розташовані, вважаються необладнаними витратомірами-лічильниками та рівнемірами-лічильниками.

Забороняється здійснення реалізації пального без наявності зареєстрованих витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників та резервуарів, без реєстрації акцизного складу.

Відповідно до статті 128-1.1 Податкового кодексу України за необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі рівнеміра-лічильника на введеному в експлуатацію резервуарі, розташованому на акцизному складі, та/або витратоміра-лічильника на місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованого на акцизному складі, а також необладнання та/або відсутність реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників обсягу виробленого спирту етилового витратоміра-лічильника спирту етилового на місці отримання та відпуску спирту етилового, розташованого на акцизному складі - тягнуть за собою накладення штрафу в розмірі 20000 гривень за кожний необладнаний резервуар та/або незареєстрований рівнемір-лічильник, а також за кожне необладнане місце відпуску пального наливом з акцизного складу або за кожне місце отримання та відпуску спирту етилового, та/або незареєстрований витратомір-лічильник / витратомір-лічильник спирту етилового.

Позивач не заперечує виявленого контролюючим органом факту відсутності рівнемірів-лічильників рівня пального на введених в експлуатацію резервуарах кількості 3 штуки на акцизних складах за №1006927, №1006928 та №1006929 за адресою: вул. Лесі Українки, 1/а, с. Сваричів, Рожнятівський район, Івано-Франківська область, однак, покликається на те, що 18.03.2021 подано до органу ДПС коригуючі довідки про демонтаж з резервуарів рівнемірів-лічильників рівня пального.

При цьому, 16.03.2021 позивачем складено акт демонтажу рівнемірів нафтопродуктів на акцизному складі в с. Сваричів по вул. Лесі України, 1а в кількості 3 штуки для технічного огляду та калібрування у зв`язку з частини збоями в роботі, однак, такий акт на момент проведення перевірки 17.03.2021 пред`явлений не був, що обґрунтовано ставить під сумнів наявність факту демонтажу рівнемірів пального з резервуарів.

Більше того, позивачем не надано суду жодних доказів в підтвердження факту закупівлі нових рівнемірів чи ремонту наявних рівнемірів протягом п`яти календарних днів, як зазначено в наказі директора ВКП «Експрес» від 15.03.2021.

Виходячи з викладеного, апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції про підставність прийняття контролюючим органом податкового повідомлення-рішення від 28.04.2021 № 00/2557/0901.

Згідно з підпунктом 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України розпорядники акцизних складів зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно (крім днів, в які акцизний склад не працює) формувати дані про фактичні залишки пального на початок та кінець звітної доби та про добові фактичні обсяги отриманого та реалізованого пального (далі у цьому розділі - обсяг обігу пального) у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Розпорядники акцизних складів, на акцизних складах яких здійснюється діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з очищення коксового газу, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову продукцію (пальне), зобов`язані на кожному акцизному складі щоденно формувати дані лише про добовий фактичний обсяг реалізованого пального у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТ ЗЕД у літрах, приведених до температури 15° С.

Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу пального формуються після проведення останньої операції з обігу пального у звітній добі, але не пізніше 23 години 59 хвилин цієї доби, до початку здійснення операцій з обігу пального у добу, що настає за звітною добою, та подаються до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.

На кожному акцизному складі за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТ ЗЕД формуються показники про:

- обсяги залишків пального на початок та кінець звітної доби, що визначаються шляхом підсумовування обсягів залишків пального в кожному резервуарі на підставі показників рівнемірів-лічильників, встановлених на таких резервуарах, розташованих на такому акцизному складі;

- обсяг реалізованого пального, що визначається шляхом підсумовування обсягів реалізованого за звітну добу пального через кожне місце відпуску пального наливом з акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, встановлених на кожному місці відпуску пального наливом з акцизного складу, розташованому на такому акцизному складі;

- добовий обсяг отриманого пального, що визначається шляхом віднімання від обсягу залишків пального на кінець звітної доби обсягу залишків пального на початок звітної доби та додавання добового обсягу реалізованого пального з такого акцизного складу з додаванням обсягу втраченого пального, зазначеного в акцизних накладних, зареєстрованих в Єдиному реєстрі акцизних накладних, та з відніманням додаткового обсягу пального, зазначеного в заявках на поповнення обсягу залишку пального або спирту етилового, зареєстрованих у системі електронного адміністрування реалізації пального та спирту етилового.

Фактичні показники витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників щодо обсягів залишків пального та добового обсягу реалізованого пального перераховуються у літри, приведені до температури 15° С, крім показників паливороздавальних колонок та/або оливороздавальних колонок, які виконують функції витратомірів-лічильників.

Під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника визначення даних про обсяги залишків пального та обсяги обігу пального здійснюється у мірах повної місткості, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства, та/або за допомогою рулетки та метроштока або переносного (портативного) рівнеміра-аналізатора, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства. Застосування такого способу вимірювання може здійснюватися не більше 20 календарних днів поспіль (для акцизних складів, які є місцями роздрібної торгівлі пальним, на які отримано ліцензії на право роздрібної торгівлі пальним, - не більше 15 календарних днів поспіль) та не більше чотирьох разів протягом календарного року.

Дані про залишки пального та про обсяг обігу пального подаються електронними засобами зв`язку у формі електронних документів, яка затверджується центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику.

Електронні документи заповнюються автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників (під час виходу з ладу, проведення повірки або калібрування рівнеміра-лічильника або витратоміра-лічильника - заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу).

В електронних документах також зазначаються відповідальною особою розпорядника акцизного складу дані про обсяги залишків пального, що знаходяться на акцизному складі в тарі, балонах, упаковці, про добовий обсяг реалізованого пального в тарі, балонах, упаковці, а також інформація про дні, в які акцизний склад не працює.

Відповідно до пункту 21 підрозділу 5 розділу ХХ "Перехідні положення" Податкового кодексу України електронні документи, передбачені підпунктом 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 цього Кодексу, заповнюються відповідальною особою розпорядника акцизного складу на підставі показників витратомірів-лічильників, рівнемірів-лічильників або у мірах повної місткості та/або за допомогою рулетки та метроштока або переносного (портативного) рівнеміра-аналізатора, які мають позитивний результат повірки, проведеної відповідно до законодавства, до дати реєстрації в Єдиному державному реєстрі витратомірів-лічильників та рівнемірів-лічильників рівня пального у резервуарі витратомірів-лічильників та/або рівнемірів-лічильників, встановлених на відповідному акцизному складі, але не пізніше строків, визначених пунктом 12 цього підрозділу.

Згідно з підпунктом 5 пункту 5 Порядку ведення Єдиного державного реєстру витратомірів-лічильників і рівнемірів - лічильників рівня пального у резервуарі, передачі облікових даних з них електронними засобами зв`язку до контролюючих органів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22.11.2017 № 891 (далі Порядок № 891), електронні документи для наповнення Реєстру, які формуються розпорядниками акцизних складів та надсилаються до Реєстру за кожним місцем розташування акцизного складу, містять, зокрема: зведені за добу підсумкові облікові дані щодо: обсягів фактичних залишків пального на початок та кінець звітної доби та добового обсягу обігу пального за кожним кодом товарної підкатегорії згідно з УКТЗЕД у літрах, приведених до температури 15 °С, у розрізі всіх наявних у розпорядника акцизного складу акцизних складів з уніфікованою нумерацією - для усіх розпорядників акцизних складів, крім зазначених в абзаці третьому цього підпункту; добового фактичного обсягу реалізованого пального у розрізі кодів товарних підкатегорій згідно з УКТЗЕД у літрах, приведених до температури 15°С, - для розпорядників акцизних складів, на акцизних складах яких провадиться діяльність з переробки нафти, газового конденсату, природного газу та їх суміші, з метою вилучення цільових компонентів (сировини), що передбачає повний технологічний цикл їх переробки в готову підакцизну продукцію (пальне).

Пунктом 6 Порядку №891 встановлено, електронні документи для наповнення Реєстру, що містять інформацію, зазначену в підпунктах 5 і 6 пункту 5 цього Порядку, формуються та надсилаються розпорядниками акцизних складів щодня (крім днів, у які акцизний склад не працює). Дані про фактичні залишки пального та про обсяг обігу (обсяг реалізованого та обсяг отриманого) пального, зазначені в підпункті 5 пункту 5 цього Порядку, формуються після проведення останньої операції з обігу пального за звітну добу, але не пізніше 23 години 59 хвилин такої доби, до початку проведення операцій з обігу пального за добу, що настає за звітною добою, та подаються до ДФС не пізніше 23 години 59 хвилин доби, що настає за звітною добою.

За приписами підпункту 2 пункту 7 Порядку №891 інформація, зазначена в підпункті 5 пункту 5 цього Порядку, вноситься до електронних документів для наповнення Реєстру: автоматично шляхом передачі до них даних з витратомірів та рівнемірів починаючи з граничних строків, зазначених у пунктах 12 і 27 підрозділу 5 розділу XX Перехідні положення Кодексу, для обов`язкового обладнання акцизних складів рівнемірами та витратомірами.

Згідно з пунктом 128-1.3 статті 128-1 Податкового кодексу України незабезпечення з вини розпорядника акцизного складу своєчасного подання до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронних документів, що містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового, -тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 гривень за кожний неподаний електронний документ.

Аналіз викладених правових норм дає підстави для висновку, що розпорядники акцизних складів зобов`язані подавати до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, електронні документи, які містять дані про фактичні залишки пального та обсяг обігу пального або спирту етилового щоденно щодня не пізніше 23 години 59 хвилин (крім днів, в які акцизний склад не працює). Невиконання вказаного обов`язку тягне за собою накладення штрафу в розмірі 1000 гривень за кожний неподаний електронний документ.

Контролюючим органом при проведенні перевірки виявлено несвоєчасне подання з вини позивача звітності 19.04.2020, 20.04.2020 та 04.07.2020 (9 документів) на акцизних складах за №1006927, №1006928 та №1006929 за адресою: вул. Лесі Українки, 1/а, с. Сваричів, Рожнятівський район, Івано-Франківська область.

На спростування вказаних обставин позивач покликається на відсутність телефонного зв`язку та інтернет-послуг 05.07.2020, в підтвердження чого ним надано довідку Рожнятівської дільниці електрозв`язку ПАТ «Укртелеком» про відсутність телефонного зв`язку та інтернет-послуг 05.07.2020 у абонента с. Сваричів по вул. Л. України АЗС ВКП «Експрес».

Апеляційний суд погоджується з висновком суду першої інстанції, що вказана довідка не спростовує вину позивача у вчиненні порушення вимог підпункту 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України, оскільки не містить точних даних щодо тривалості часу відсутності у позивача телефонного зв`язку та інтернет-послуг 05.07.2020 та не містить даних про відсутність телефонного зв`язку та інтернет-послуг 19.04.2020, 20.04.2020.

Більше того, апеляційний суд звертає увагу, що позивачем не доведено факту користування послугами ПАТ «Укртелеком» та відсутності іншого доступу до мережі Інтернет.

З огляду на викладене, факт вчинення позивачем порушення, передбаченого підпунктом 230.1.3 пункту 230.1 статті 230 Податкового кодексу України, є правомірною підставою для застосування контролюючим органом штрафу у розмірі 9000грн.

Також апеляційний суд вважає правильним висновком суду першої інстанції про відсутність підстав для розподілу судових витрат відповідно до вимог статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки позовні вимоги ВКП «Експрес» задоволенню не підлягають.

За наведених обставин, апеляційний суд вважає, що доводи апеляційної скарги висновків суду першої інстанції не спростовують і не дають підстав для висновку про порушення судом першої інстанції норм матеріального або процесуального права, що відповідно до статті 316 Кодексу адміністративного судочинства України є підставою для залишення апеляційної скарги без задоволення, а судових рішень - без змін.

З огляду на результат апеляційного розгляду та відсутність документально підтверджених судових витрат, понесених учасниками справи у зв`язку з переглядом справи в суді апеляційної інстанції, відповідно до частини шостої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України розподіл судових витрат судом не змінюється.

Керуючись статтями 310, 315, 316, 321, 322, 328 Кодексу адміністративного судочинства України,

П О С Т А Н О В И В :

Апеляційну скаргу Виробничо-комерційного підприємства "Експрес" залишити без задоволення, а рішення Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 02 травня 2022 року та ухвалу Івано-Франківського окружного адміністративного суду від 16 травня 2022 року у справі №300/5771/21 без змін.

Постанова набирає законної сили з дати її прийняття та не може бути оскаржена, крім випадків, передбачених пунктом 2 частини п`ятої статті 328 Кодексу адміністративного судочинства України.

Головуючий суддя Л. П. Іщук судді І. М. Обрізко Т. І. Шинкар Повне судове рішення складено 23.08.2022

СудВосьмий апеляційний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення16.08.2022
Оприлюднено25.08.2022
Номер документу105870667
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них

Судовий реєстр по справі —300/5771/21

Ухвала від 23.11.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Білоус О.В.

Ухвала від 24.10.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Дашутін І.В.

Ухвала від 13.09.2022

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Васильєва І.А.

Постанова від 16.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 14.08.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Іщук Лариса Петрівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні