Рішення
від 21.08.2022 по справі 909/313/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ІВАНО-ФРАНКІВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

22.08.2022 м. Івано-ФранківськСправа № 909/313/22

Господарський суд Івано-Франківської області у складі судді Максимів Т. В. , секретар судового засідання Масловський А. Ю., розглянувши у відкритому судовому засіданні справу

за позовом: Заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Рожнятівської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області

до відповідача: Приватного підприємства "Славсько-Стар"

про стягнення заборгованості за договором оренди землі в сумі 277679 грн 75 коп., розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки

за участю:

від прокуратури: Піварчук Андрій Михайлович,

від позивача: представник не з`явився,

від відповідача: представник не з`явився,

встановив: Заступник керівника Івано-Франківської обласної прокуратури в інтересах держави в особі Рожнятівської селищної ради звернувся в суд із позовною заявою до Приватного підприємства "Славсько-Стар" про стягнення заборгованості за договором оренди землі в сумі 277679 грн 75 коп., розірвання договору оренди землі від 26.12.2018 та повернення земельної ділянки комунальної власності площею 65 га.

Вирішення процесуальних питань під час розгляду справи.

Щодо підстав звернення прокурора до суду.

Відповідно до статті 131-1 Конституції України на органи прокуратури України покладено функцію представництва інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Згідно з частинами 1, 3 та 4 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом.

Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність таких обставин обґрунтовується прокурором у порядку, передбаченому частиною четвертою цієї статті.

Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді. Прокурор здійснює представництво інтересів громадянина або держави в суді виключно після підтвердження судом підстав для представництва.

Велика Палата Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі №912/2385/18 дійшла висновку, що відповідно до частини третьої статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.

Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.

Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.

Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення.

Невжиття компетентним органом жодних заходів протягом розумного строку після того, як цьому органу стало відомо або повинно було стати відомо про можливе порушення інтересів держави, має кваліфікуватися як бездіяльність відповідного органу. Розумність строку визначається судом з урахуванням того, чи потребували інтереси держави невідкладного захисту (зокрема, через закінчення перебігу позовної давності чи можливість подальшого відчуження майна, яке незаконно вибуло із власності держави), а також таких чинників, як: значимість порушення інтересів держави, можливість настання невідворотних негативних наслідків через бездіяльність компетентного органу, наявність об`єктивних причин, що перешкоджали такому зверненню тощо.

Таким чином, прокурору достатньо дотриматися порядку, передбаченого статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", і якщо компетентний орган протягом розумного строку після отримання повідомлення самостійно не звернувся до суду з позовом в інтересах держави, то це є достатнім аргументом для підтвердження судом підстав для представництва. Якщо прокурору відомі причини такого не звернення, він обов`язково повинен зазначити їх в обґрунтуванні підстав для представництва, яке міститься в позові. Але якщо з відповіді зазначеного органу на звернення прокурора такі причини з`ясувати неможливо чи такої відповіді взагалі не отримано, то це не є підставою вважати звернення прокурора необґрунтованим.

Як вбачається зі змісту позовної заяви, підставою для звернення до суду є порушення, яке полягає у несплаті відповідачем орендних платежів за користування земельною ділянкою та відповідно ненадходженням до місцевого бюджету коштів та неналежне здійснення суб"єктом владних повноважень заходів щодо захисту інтересів держави.

За таких обставин, суд визнав обґрунтованими аргументи прокурора про наявність у нього підстав для звернення із позовом до суду з метою захисту прав та охоронюваних законом інтересів Рожнятівської селищної ради.

16.05.2022 суд постановив прийняти позовну заяву до розгляду та відкрити провадження у справі; здійснювати розгляд справи за правилами загального позовного провадження та призначити підготовче засідання на 08.06.2022, яке суд постановив відкласти на 04.07.2022.

04.07.2022 суд постановив підготовче провадження у справі закрити; розгляд справи по суті призначити на 03.08.2022 , яке відклав на 22.08.2022.

В судове засідання 22.08.2022 представник селищної ради не з"явився, про дату , час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином.

Відповідач в судові засідання жодного разу не з"явився, причин нез"явлення суду не повідомив, відзиву на позов не подав. Про дату час та місце розгляду справи повідомлявся належним чином, що підтверджується повідомленнями про вручення поштових відправлень.

Згідно з ч. 1 ст. 118 ГПК України, право на вчинення процесуальних дій втрачається із закінченням встановленого законом або призначеного судом строку.

Як вбачається із ч. 4 ст. 13 Господарського процесуального кодексу України кожна сторона несе ризик настання наслідків, пов`язаних з вчиненням чи невчиненням нею процесуальних дій.

Статтею 178 ГПК України передбачене право відповідача подати суду відзив на позовну заяву. Разом з тим, як визначено в ч. 3 цієї статті, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд має право вирішити спір за наявними матеріалами справи.

Пунктом 1 частини 3 статті 202 Господарського процесуального кодексу України, встановлено, що якщо учасник справи або його представник були належним чином повідомлені про судове засідання, суд розглядає справу за відсутності такого учасника справи у разі: неявки в судове засідання учасника справи (його представника) без поважних причин або без повідомлення причин неявки.

Враховуючи викладене, суд вважає, що вжив всі залежні від нього заходи для повідомлення Рожнятівської селищної ради та відповідача належним чином про розгляд судової справи і забезпечення їх явки в судове засідання для реалізації ними права на судовий захист своїх прав та інтересів та дійшов висновку, що є підстави для розгляду справи без їх участі за наявними у ній матеріалами.

В судовому засіданні 22.08.2022 суд проголосив вступну та резолютивну частину рішення.

Позиція прокурора та селищної ради.

Позовні вимоги мотивовані систематичним порушенням відповідачем зобов"язань зі сплати орендних платежів за землю згідно договору оренди земельної ділянки від 26.12.2018, внаслідок чого утворилась заборгованість в сумі 277679 грн 75 коп. та є підставою для розірвання договору оренди і повернення земельної ділянки орендодавцеві. Вимоги обґрунтовані ст.96, 122 ЗК України, ст.15,21,24 Закону України "Про оренду землі".

Позиція відповідача.

Відповідач відзиву на позов не подав, проти позову не заперечив, доказів погашення заборгованості не надав.

Обставини справи. Оцінка доказів.

26.12.2018 Рожнятівська селищна рада (орендодавець) та ПП "Славсько -Стар" (орендар) уклали договір оренди земельної ділянки (далі-договір).

Відповідно до п.1 договору, орендодавець надає в оренду земельну ділянку в строкове платне користування для розміщення, будівництва, експлуатації та обслуговування будівель і споруд об"єктів енергогенеруючих підприємств, установ і організацій площею 65.0000 га в урочищі "Мочар", а орендар приймає в строкове платне користування земельну ділянку.

Згідно з п.2 договору, в оренду передається земельна ділянка загальною площею 60.0000 га відповідно до рішення сесії Рожнятівської селищної ради від 22.12.2018 року №351-25/2018.

Цільове призначення земельної ділянки код:14.01.

Кадастровий номер:2624855100:01:007:0049

Земельна ділянка вільна. Забудівлі і споруди відсутні

Земельна ділянка, яка передається в оренду немає недоліків, що можуть перешкоджати ефективному використанню.

Інших особливостей об"єкта, які можуть вплинути на орендні відносини немає (п.2.).

Цей договір укладений на 49 (сорок дев"ять) років (п.3.).

Згідно з п.4 договору, нормативно грошова оцінка земельної ділянки згідно Витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки від 26.12.2018, виданого Відділом Держгеокадастру у Рожнятівському районі, складає 15,75 грн/м.кв. та загальною вартістю - 13884000 грн 00 коп. Плата вноситься орендарем виключно в грошовій формі в розмірі 3(три)% від нормативно грошової оцінки (за перший рік оренди). Плата за оренду землі в рік становить 416520 (чотириста шістнадцять тисяч п"ятсот двадцять ) грн 00 коп.

Орендна плата вноситься щомісячно протягом 30-ти календарних днів, наступних за останнім календарним днем звітного періоду в розмірі 1/12 річної суми, обчисленої відповідно до грошової оцінки земель (п.6.).

Передача земельної ділянки в оренду здійснюється на підставі проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (п.11). Передача земельної ділянки орендарю здійснюється після державної реєстрації цього договору за актом її приймання- передачі (п.12.).

Цей договір набирає чинності після підписання сторонами та його державної реєстрації (п.28).

Відповідно до п.23. договору дія договору припиняється шляхом його розірвання за: взаємною згодою сторін; рішенням суду на вимогу однієї із сторін внаслідок невиконання другою стороною її обов"язків, передбачених договором, та внаслідок випадкового знищення, пошкодження орендованої земельної ділянки, яке істотно перешкоджає її використанню, а також з інших підстав, визначених законом.

Земельна ділянка передана у користування, згідно Акта приймання-передачі земельної ділянки, який долучений до матеріалів справи.

Згідно з Інформацією з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру Іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об"єктів нерухомого майна щодо об"єкта нерухомого майна право оренди земельної ділянки площею 65 га зареєстровано 26.12.2018.

Як вбачається із листа Рожнятівської селищної ради №377/03-30/05 від 07.04.2022, відповідач не виконав свого обов"язку щодо своєчасного внесення орендної плати за грудень 2020 року в сумі 34710 грн 00 коп. та за період вересень 2021 року -березень 2022 року в сумі 242969 грн 75 коп., що стало підставою для звернення прокурора в інтересах Рожнятівської селищної ради до суду.

Норми права та мотиви, якими суд керувався при ухваленні рішення.

Предметом позову у справі є вимоги позивача про стягнення орендної плати, розірвання спірного договору оренди та повернення землі. Підставою позову зазначене істотне порушення умов спірного договору оренди - систематична несплата орендної плати.

Частиною першою статті 2 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що відносини, пов`язані з орендою землі, регулюються Земельним кодексом України, Цивільним кодексом України, цим Законом, законами України, іншими нормативно-правовими актами, прийнятими відповідно до них, а також договором оренди землі.

Згідно з частиною 1 статті 626 Цивільного кодексу України договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав і обов`язків.

Частиною 1 статті 627 Цивільного кодексу України визначено, що відповідно до статті 6 цього Кодексу сторони є вільними в укладенні договору, виборі контрагента та визначенні умов договору з урахуванням вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства, звичаїв ділового обороту, вимог розумності та справедливості.

За приписами статті 1 Закону України "Про оренду землі", яка кореспондується з положеннями частини першої статті 93 ЗК України, орендою землі є засноване на договорі строкове платне володіння і користування земельною ділянкою, необхідною орендареві для проведення підприємницької та інших видів діяльності.

Відповідно до статті 13 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі - це договір, за яким орендодавець зобов`язаний за плату передати орендареві земельну ділянку у володіння і користування на певний строк, а орендар зобов`язаний використовувати земельну ділянку відповідно до умов договору та вимог земельного законодавства.

Відповідно до пункту 3 частини 1 статті 15 Закону України "Про оренду землі" істотними умовами договору оренди землі є, зокрема, орендна плата із зазначенням її розміру, індексації, способу та умов розрахунків, строків, порядку її внесення і перегляду та відповідальності за її несплату.

Орендна плата за землю - це платіж, який орендар вносить орендодавцеві за користування земельною ділянкою згідно з договором оренди землі.

Розмір, умови і строки внесення орендної плати за землю встановлюються за згодою сторін у договорі оренди (крім строків внесення орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності, які встановлюються відповідно до Податкового кодексу України).

Обчислення розміру орендної плати за землю здійснюється з урахуванням індексів інфляції, якщо інше не передбачено договором оренди (ст.21Закону України "Про оренду землі" ).

Згідно з частиною 4 статті 31 Закону України "Про оренду землі" договір оренди землі може бути розірваний за згодою сторін. На вимогу однієї із сторін договір оренди може бути достроково розірваний за рішенням суду в порядку, встановленому законом.

Частиною 1 статті 32 Закону України "Про оренду землі" передбачено, на вимогу однієї із сторін договір оренди землі може бути достроково розірваний за рішенням суду в разі невиконання сторонами обов`язків, передбачених статтями 24 і 25 цього Закону та умовами договору, в разі випадкового знищення чи пошкодження об`єкта оренди, яке істотно перешкоджає передбаченому договором використанню земельної ділянки, а також на підставах, визначених Земельним кодексом України та іншими законами України.

Частиною 1 статті 24 Закону України "Про оренду землі" передбачено право орендодавця вимагати від орендаря, зокрема, своєчасного внесення орендної плати.

Відповідно до ст. 25 Закону України "Про оренду землі" орендар земельної ділянки зобов`язаний, зокрема своєчасно та в повному обсязі сплачувати орендну плату за земельну ділянку.

У ст.141 ЗК України встановлені підстави припинення права користування земельною ділянкою, зокрема, систематична несплата земельного податку або орендної плати.

Таким чином, підставою для дострокового розірвання договору оренди земельної ділянки за рішенням суду відповідно до чинного законодавства є систематична (два та більше випадків) несплата орендної плати, передбаченої договором.

У постанові Верховного Суду у складі Об`єднаної палати Касаційного цивільного суду від 06 березня 2019 року у справі № 183/262/17 (провадження № 61-41932сво18) вказано, якщо сплата орендної плати передбачена щомісячно, то, відповідно, несплата протягом 2 і більше місяців може бути визнана систематичною. Якщо ж має місце лише затримка виплати орендної плати - це не є підставою для розірвання договору оренди в судовому порядку.

Разом з тим за частиною 2 статті 651 ЦК України договір може бути змінено або розірвано за рішенням суду на вимогу однієї із сторін у разі істотного порушення договору другою стороною та в інших випадках, встановлених законом або договором. Істотним є таке порушення стороною договору, коли внаслідок завданої цим шкоди друга сторона значною мірою позбавляється того, на що вона розраховувала при укладенні договору.

Правові наслідки порушення зобов`язання, до яких належать, зокрема, припинення зобов`язання внаслідок односторонньої відмови від зобов`язання, якщо це встановлено договором або законом або розірвання договору, зміна умов зобов`язання, сплата неустойки, відшкодування збитків і моральної шкоди встановлені ст. 611 ЦК України.

Застосування такого правового наслідку, як розірвання договору судом, саме з підстави істотності допущеного порушення договору, визначеної через іншу оціночну категорію - значну міру позбавлення того, на що особа розраховувала при укладенні договору, - відповідає загальним засадам цивільного законодавства, до яких за пунктом 6 частини 1 статті 3 ЦК України належать, зокрема, справедливість, добросовісність та розумність.

Статтею 34 Закону України "Про оренду землі" передбачено, що у разі припинення або розірвання договору оренди землі орендар повертає орендодавцеві земельну ділянку на умовах, визначених договором.

Відповідно до статей 73, 74 Господарського процесуального кодексу України доказами у справі є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність чи відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи.

Зазначені вище норми процесуального закону спрямовані на реалізацію статті 13 Господарського процесуального кодексу України. Згідно з положеннями цієї статті судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін.

Суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також вірогідність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності (ст.86 ГПК України).

Висновок суду.

Беручи до уваги доведений перед судом факт істотного порушення відповідачем умов договору та вимог закону, у вигляді систематичної несплати орендної плати за грудень 2020 року та за період серпень 2021 - березень 2022 року, що в свою чергу позбавило позивача права на отримання орендних платежів у сумі 277679 грн 75 коп., на які він розраховував під час укладення договору для належного забезпечення соціально - економічного розвитку населеного пункту, то у суду наявні правові підстави для стягнення орендної плати та розірвання в судовому порядку договору оренди земельної ділянки від 26.12.2018, наслідком чого є повернення спірної земельної ділянки згідно умов договору.

Судові витрати.

Згідно з ч. 1,2 ст. 123 ГПК України судові витрати складаються з судового збору та витрат, пов`язаних з розглядом справи. Розмір судового збору, порядок його сплати, повернення і звільнення від сплати встановлюються законом.

При зверненні з позовом Івано-Франківська обласна прокуратура сплатила судовий збір в сумі 9131 грн 20 коп., що підтверджується платіжним дорученням №753 від 05 травня 2022 року.

Враховуючи задоволення позову, судовий збір в сумі 9131 грн 20 коп., суд покладає на відповідача.

Керуючись статтями 2, 86, 129, 236-238, 240, 241, 256 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

позов Заступника керівника Івано-Франківської обласної прокуратури, в інтересах держави в особі Рожнятівської селищної ради Калуського району Івано-Франківської області до Приватного підприємства "Славсько-Стар" про стягнення заборгованості за договором оренди земельної ділянки в сумі 277679 грн 75 коп., розірвання договору оренди та повернення земельної ділянки задовольнити.

Стягнути з Приватного підприємства "Славсько-Стар", пл. Єдності, 15В, смт. Рожнятів, Івано-Франківська область (код 36766886) на користь Рожнятівської селищної ради, вул. Шкільна ,1, смт.Рожнятів, Калуський район, Івано-Франківська область (код 04355125, р/р UA 348999980334179812000009386, УДК у Калуському районі, код пл.18010600, код с.р.04355125 МФО899998, призначення платежу:в рахунок погашення податкового боргу по орендній платі з юридичних осіб) 277679 (двісті сімдесят сім тисяч шістсот сімдесят дев"ять) грн 75 коп. заборгованості з орендної плати.

Розірвати договір оренди земельної ділянки від 26.12.2018, укладений Рожнятівською селищною радою, вул. Шкільна ,1, смт.Рожнятів, Калуський район, Івано-Франківська область (код 04355125) та Приватним підприємством "Славсько-Стар", пл. Єдності, 15В, смт. Рожнятів, Івано-Франківська область (код 36766886), зареєстрований в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно від 26.12.2018 за №29658354.

Приватному підприємству "Славсько-Стар", пл. Єдності, 15В, смт. Рожнятів, Івано-Франківська область (код 36766886) повернути Рожнятівській селищній раді, вул. Шкільна,1, смт.Рожнятів, Калуський район, Івано-Франківська область (код 04355125) земельну ділянку комунальної власності площею 65 га, кадастровий номер 2624855100:01:007:0049, що розташована в урочищі "Мочар" в межах населеного пункту смт.Рожнятів Калуського району Івано-Франківської області.

Стягнути з Приватного підприємства "Славсько-Стар", пл. Єдності, 15В, смт. Рожнятів, Івано-Франківська область (код 36766886)на користь Івано-Франківської обласної прокуратури (код 03530483, рахунок (ІBAN) UA 428201720000035215084003924, банк отримувача: Державна казначейська служба України, м.Київ, код банку отримувача - МФО 820172) 9131(дев"ять тисяч сто тридцять одну) грн 20 коп. судового збору.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення господарського суду може бути оскаржено до Західного апеляційного господарського суду в порядку та строк, встановлений розділом IV Господарського процесуального кодексу України.

Повне рішення складено 25.08.2022

Суддя Т.В.Максимів

СудГосподарський суд Івано-Франківської області
Дата ухвалення рішення21.08.2022
Оприлюднено26.08.2022
Номер документу105889862
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про припинення права користування земельною ділянкою щодо припинення права оренди

Судовий реєстр по справі —909/313/22

Рішення від 21.08.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 03.07.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 07.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 07.06.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

Ухвала від 15.05.2022

Господарське

Господарський суд Івано-Франківської області

Максимів Т. В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні