Рішення
від 24.08.2022 по справі 460/15366/22
РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІВНЕНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

і м е н е м У к р а ї н и

25 серпня 2022 року м. Рівне№460/15366/22Рівненський окружний адміністративний суд у складі судді С.М. Дуляницька, розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи, адміністративну справу за позовом

Товариства з обмеженою відповідальністю "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ" доГоловного управління ДПС у Рівненській області, Державної податкової служби України, про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинення певних дій, -В С Т А Н О В И В:

Товариство з обмеженою відповідальністю "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ" (далі ТзОВ "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ", позивач) звернулося до суду з позовом до Головного управління ДПС у Рівненській області (далі відповідач 1), Державної податкової служби України (далі відповідач 2), в якому просить суд:

- визнати протиправними та скасувати рішення №3750001/43571608 та №375002/43571608 від 02.02.2022 Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області про відмову у реєстрації податкових накладних №4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних;

- зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкові накладні складені ТзОВ "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ" №4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що відповідачем безпідставно прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних, оскільки позивачем було надано у повному обсязі документи, які підтверджують реальне здійснення господарських операцій за податковими накладними.

Ухвалою суду від 13.06.2022 прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження в адміністративній справі та вирішено розгляд справи проводити за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи, встановлено відповідачам строк для подання відзиву на позовну заяву.

06.07.2022 (відповідачами подано відзив на позовну заяву, за змістом якого позовні вимоги є необґрунтованими та безпідставними, оскільки платником податків, ТзОВ "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ" не надано повний пакет документів на підтвердження здійснення господарської операції за податковим накладним, у реєстрації яких було відмовлено (а.с.171-190).

В письмових поясненнях, поданих позивачем 22.07.2022, останній просить позовні вимоги задовольнити.

Розглянувши матеріали та з`ясувавши всі обставини адміністративної справи, які мають значення для розгляду справи, дослідивши письмові докази, суд встановив таке.

ТзОВ "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ", код 43571608, є діючою юридичною особою, не перебуває в процесі припинення, в тому числі, є зареєстрованим платником податку на додану вартість. Основним видів діяльності є: 01.11 Вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.22, 23).

28.07.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю "Клов" (Покупець) та Товариством з обмеженою відповідальністю "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ" (Продавець) укладено договір купівлі продажу №КЛВ 280721/050 (далі Договір №КЛВ 280721/050, а.с.24-25).

Відповідно до п.1.1 розділу 1 "Предмет договору" Договору №КЛВ 280721/050 Продавець зобов`язується передати у власність Покупця пшеницю, українського походження, врожаю 2021 року, а Покупець зобов`язується прийняти і оплатити його вартість у відповідності до умов даного Договору.

Згідно з п.3.1 розділу 3 "Ціна та загальна сума Договору" Договору №КЛВ 280721/050 базова ціна товару складає за пшеницю 2 класу - 5570,17 грн, в т.ч. ПДВ 779,83грн; пшеницю 3 класу - 5570,17 грн, в т.ч. ПДВ 779,82грн; пшеницю 4 класу 5394,74 грн, в т.ч. ПДВ 755,26грн.

28.07.2021 ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" було продано на ТзОВ "Клов" пшеницю урожаю 2021 року в кількості 40 тонн на суму 253999,75 грн, в т.ч. ПДВ 31192,95грн та 30.07.2021 - пшеницю урожаю 2021 року в кількості 37,68 тонн на суму 227339,54 грн, в т.ч. ПДВ 27918,89 грн.

Вказані обставини підтверджуються актом розрахунком №2100000139 від 28.07.2021, №2100000167 від 30.07.2021 (а.с.26) та видатковими накладними № 5 вiд 28.07.2021, № 6 від 30.07.2021 (а.с.27).

ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" 28.07.2021 склало податкову накладну №4 та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.29).

ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" 30.07.2021 склало податкову накладну №5 та направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (а.с.30).

04.08.2021 позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №4 від 28.07.2021 у зв`язку з тим, що ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеноїв ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено, що показник "D" = 24,3764%, "Р" =0 (зворотній бік а.с.29).

11.08.2021 позивач отримав квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної №5 від 30.07.2021 у зв`язку з тим, що ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Запропоновано надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеноїв ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Додатково повідомлено, що показник "D" = 24,3764%, "Р" =0 (зворотній бік а.с.30).

У зв`язку з цим, ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" було подано контролюючому органу пояснення та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, - від 01.02.2022 №1 (а.с. 31-36, 37).

Рішеннями комісії Головного управління ДПС у Рівненській області з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія) від 02.02.2022 №3750001/43571608, №3750002/43571608 було відмовлено в реєстрації вказаних податкових накладних (а.с.38-39).

Підставами для такої відмови у вказаних рішеннях зазначено: "ненадання платником податку копій документів:

- первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)".

В додатковій інформації зазначено: "не надано актів наданих послуг обмолоту сільськогосподарської продукції; документів на обробіток земель та збір врожаю (листів тракториста тощо)".

Позивачем подані скарги на вказані рішення (а.с.40-41).

Рішеннями від 21.02.2022 №9760/43571608/2, №9768/43571608/2 залишено скарги без задоволення та рішення комісії - без змін (а.с.42, 43).

Позивач, вважаючи рішення комісії Головного управління ДПС у Рівненській області 02.02.2022 №3750001/43571608, №3750002/43571608 протиправними, звернувся до суду з метою захисту свого порушеного права.

Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, що виникли між сторонами у справі, суд враховує таке.

Частиною 2 статті 19 Конституції України передбачено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Пунктом 201.1 статті 201 Податкового Кодексу України (далі - ПК України) визначено, що на дату виникнення податкових зобов`язань, платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.

В силу вимог п. 201.10 ст. 201 ПК України, якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.

У свою чергу, відповідно до п.12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (у редакції постанови Кабінету Міністрів України від 26.04.2017 №341) (далі Порядок №1246), після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДПС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування (абзац 10).

Згідно з п.17 Порядку №1246, у разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку.

Пунктом 201.16 статті 201 ПК України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена у порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

На виконання зазначеної норми Кабінетом Міністрів України прийнято постанову від 11.12.2019 №1165, якою затверджено Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №1165) та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Відповідно до п.3 Порядку №1165, податкові накладні/розрахунки коригування (крім розрахунків коригування, складених у разі зменшення суми компенсації вартості товарів/послуг їх постачальнику, та розрахунків коригування, складених на неплатника податку), що подаються для реєстрації в Реєстрі, перевіряються щодо відповідності ознакам безумовної реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування (далі - ознаки

Згідно з п.5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).

Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).

Відповідно до п.6 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.

У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється (п.7 Порядку №1165).

Додатком 1 до Порядку №1165 визначені Критерії ризиковості платника податку на додану вартість:

1. Платника податку на додану вартість (далі - платник податку) зареєстровано (перереєстровано) на підставі недійсних (втрачених, загублених) та підроблених документів згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

2. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам згідно з інформацією, наявною в контролюючих органах.

3. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарської діяльності або здійснювати повноваження, згідно з інформацією, наданою такими особами.

4. Платника податку зареєстровано (перереєстровано) та ним проваджено фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників згідно з інформацією, наданою такими засновниками та/або керівниками.

5. Платник податку - юридична особа не має відкритих рахунків у банківських установах, крім рахунків в органах Казначейства (крім бюджетних установ).

6. Платником податку не подано контролюючому органу податкової звітності з податку на додану вартість за два останніх звітних (податкових) періоди всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та абзацу першого пункту 49.2 і пункту 49.18 статті 49 Податкового кодексу України.

7. Платником податку на прибуток підприємств не подано контролюючому органу фінансової звітності за останній звітний період всупереч нормам підпункту 16.1.3 пункту 16.1 статті 16 та пункту 46.2 статті 46 Податкового кодексу України.

8. У контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

Відповідно до п.п.10, 11 Порядку №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.

У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються:

1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування;

2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку;

3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.

Як зазначено судом вище, у квитанціях від 04.08.2021 та від 11.08.2021 підставою зупинення реєстрації податкових накладних позивача вказано п.8 Критеріїв ризиковості платника податку.

Згідно з п.2 Порядку №1165, автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.

Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.

Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту "а" або "б" пункту 185.1 статті 185, підпункту "а" або "б" пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість виконання свого податкового обов`язку.

Отже, Порядком №1165 передбачено алгоритм дій контролюючого органу, за результатом виконання якого може бути прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку.

Крім того, з аналізу п.5 Порядку №1165 вбачається, що процедура перевірки особи щодо її відповідності критеріям ризиковості платника податку проводиться лише після подання таким платником податків для реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації.

Судом встановлено, що реєстрацію податкових накладних позивача № 4 від 28.07.2021 та № 5 від 30.07.2021 зупинено з тих підстав, що платник податку відповідає п.8 Критерії ризиковості платника податку.

У квитанції запропоновано надати пояснення та/або копії документів, щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.

Пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість (додаток № 1 до Порядку №1165) визначено, що платник податку відноситься до ризикових, якщо у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.

В матеріалах справи відсутнє рішення контролюючого про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку. Відповідачами такого рішення для суду також не надано.

Подання відповідачем до відзиву копії рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку від 29.09.2020 № 5433 як підставу для правомірності зупинення реєстрації податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та № 5 від 30.07.2021 не є підставою для визнання правомірності зупинення реєстрації податкових накладних з огляду на таке.

З буквального змісту п.8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість вбачається, що для віднесення платника податку до ризикових, у контролюючого органу має бути наявна податкова інформація, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування. Доказів ризиковості здійснення господарських операцій, зазначених в поданих для реєстрації податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та № 5 від 30.07.2021 відповідач суду не надав. Покликання відповідача при реєстрації податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та № 5 від 30.07.2021 на рішення, яке прийнято 25.09.2020, не може слугувати підставою для зупинення реєстрації податкових накладних.

Надіслані позивачу Квитанції про зупинення реєстрації податкових накладних №4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 містять лише загальне формулювання щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН (зворотній бік а.с.29, 30).

Суд зазначає, що можливість надання платником податків вичерпного переліку документів на підтвердження правомірності формування та подання податкової накладної до реєстрації в ЄРПН прямо залежить від чіткого визначення податковим органом конкретного виду критерію оцінки ступеня ризиків з зазначенням необхідності надання документів за вичерпним переліком, відповідно до критерію зупинення реєстрації податкової накладної, а не довільно, на власний розсуд.

Натомість, надіслані позивачу квитанції містять вимогу щодо надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації ПН/РК в ЄРПН, без зазначення конкретної пропозиції щодо переліку документів, необхідних та достатніх для прийняття рішення про реєстрацію ПН/РК в ЄРПН.

Формальне зазначення у Квитанції пропозиції "надання пояснень та копій документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН" є лише дублюванням норми підпункту 3 пункту 11 Порядку №1165: "пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації".

Відсутність у Квитанціях переліку документів, які необхідні контролюючому органу для розгляду питання щодо реєстрації ПН/РК в ЄРПН, свідчить про те, що останній надає право/можливість платнику податків надавати документи на власний розсуд, що, в свою чергу, свідчить про те, що контролюючий орган буде позбавлений можливості (не матиме права) не прийняти такі документи/відхилити чи визнати недостатніми.

Пред`явлення контролюючим органом до платника податків загальної вимоги про надання документів без їх конкретизації виключає можливість такого органу в подальшому застосовувати до такого платника податків негативні наслідки, пов`язані із ненаданням певного документа.

Наказом Міністерства фінансів України № 520 від 12.12.2019, зареєстрованим в Міністерстві юстиції України 13.12.2019 за № 1245/34216, затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Порядок № 520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до пунктів 2-4 Порядку № 520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (комісії регіонального рівня).

Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.

У разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.

Пунктом 5 Порядку № 520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:

договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;

договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;

первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;

розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;

документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.

Пунктами 6, 7 Порядку № 520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.

Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних/розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні/розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних/розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП)).

При цьому суд зазначає, що перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, не означає, що платник податку повинен подати абсолютно всі зазначені у ньому документи. Навпаки, зміст цього переліку свідчить на користь того, що враховується специфіка певних господарських операцій. Даний перелік є загальним і повинен диференціюватися в залежності від того, яка господарська операція покладена в основу виникнення податкових зобов`язань з ПДВ, тобто узгоджуватися з вимогами як пункту 185.1 статті 185, так і пункту 187.1 статті 187 ПК України.

Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.

Відповідно до пункту 11 Порядку № 520, Комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:

ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;

та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;

та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.

Пунктом 13 Порядку № 520, визначено, що рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку.

Судом встановлено, що позивачем надавалися для контролюючого органу відповідні пояснення та документи на підтвердження господарських операції з контрагентом.

Рішення про відмову в реєстрації податкової накладної повинно містити чітку підставу для відмови в реєстрації податкової накладної із зазначенням, зокрема, які саме документи не надані платником податків, які були б достатніми для прийняття комісією ДПС рішення про реєстрацію податкової накладної.

Так, судом встановлено, що основним видом діяльності позивача є код КВЕД 01.11 - вирощування зернових культур (крім рису), бобових культур і насіння олійних культур (а.с.22).

Відповідно до Звіту про посівні площі сільськогосподарських культур під урожай 2021 року в 2021 році площа посiвних земель засiяних культурою пшеницею становила 40 га (а.с.79).

ТзОВ "ПСТ "Мирогощанське" придбано в ТОВ "Мирогощанське" трактор JOHN DEERE 6600 згiдно договору № 16/02/21 вiд 16.02.2021 (а.с.81), трактор JOHN DEERE 6800 згiдно договору №11/05/21 вiд 11.05.2021 (зворотній бік а.с.83-84), а також борони дисковi навiснi БДН-3,15м в кiлькості 4 шт в ТОВ "Вест-Агро-Технiка" згiдно договору №12 вiд 24.02.2021 (а.с.86-87) та універсальний дисковий агрегат УДА-4,5-20 в кількості 1 шт. в ПрАТ "Мирогощанський аграрій" згідно договору поставки №T/2-21 від 04.08.2021 (зворотній бік а.с.89-90).

Фактичне виконання договорiв покупки сільськогосподарської технiки підтверджується видатковими накладними, які оплачені в повному обсязі актами приймання передачі товару, рахунками на оплату, рахунками-фактурами (а.с.82-83, зворотній бік а.с.84-85, 88-89, 91).

Інформація про наявні основні засоби подана до органу ДПС за формою №20-ОПП (а.с.92-96).

30.04.2020 між ТзОВ "ПСТ Мирогощанське2 (Замовник) та ТОВ "Мирогощанське" (Виконавець) укладено договір надання сільськогосподарських послуг №03/04/20 (зворотній бік а.с.96-97). Відповідно до п.1.1, 1.2 розділу 1 вказаного Договору Виконавець зобов`язується надати Замовнику послуги з виконання сільськогосподарських механізованих польових робіт на земельних площах Замовника 44га, а Замовник зобов`язується прийняти фактично надані послуги та сплатити їх вартість на умовах, визначених даним Договором. Послуги Виконавцем надаються з використанням власних працiвникiв та сільськогосподарської техніки. Згідно з актом здачі приймання робіт (надання послуг) №20 вiд 11.11.2020 Виконавцем виконані роботи на загальну суму 48300,00 грн (а.с.98).

Насіння пшениці Товариство використало за рахунок залишків зібраного урожаю - пшениці 2020 року. Згідно даних бухгалтерського обліку станом на 01.10.2020 року на рахунку 271 "Готова продукцiя" залишок пшениці становило 6 тонн (зворотній бік а.с.100).

Висів насіння пшениці підтверджується Актом №0000-000010 про витрати насіння та садивного матеріалу за 11.11.2020 року та Оборотно-сальдовою вiдомiстю по рахунку 271 "Готова продукція" за жовтень-листопад 2020 року (а.с.100).

Також всi затрати по посіву пшениці урожаю 2021 року, які понесені Товариством наприкінці 2020 року згідно бухгалтерського обліку віднесені в Д-т рахунку 2312 "Витрати наступного року" та в 2021 році скориговані на Д-т рахунку 2311 "Витрати поточного року" (а.с.101).

10.03.2021 мiж ТзОВ "Західенергопостач" (Продавець) та ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" (Покупець) укладено договір купівлі-продажу нафтопродуктів.

Відповідно до даного договору та видаткової накладної №662 вiд 11.03.2021 здійснилась купiвля дизельного палива в кількості 2070,0 л. на загальну суму 46989,00грн, в т.ч. ПДВ 7831,50грн (а.с.102-103).

Факт поставки дизельного палива та його оплата підтверджуються товарно-транспортною накладною на відпуск нафтопродуктів (нафти) №00-311000662 від 11.03.2021 та платіжним дорученням №74 від 11.03.2021 (а.с.104, 106).

26.02.2021 між ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" та ТзОВ "ТЕРРАГРЕЙН ГРУП" було укладено договір поставки №ТЕР-000109 (зворотній бік а.с.106 -107).

Згідно умов договору ТзОВ "ТЕРРАГРЕЙН ГРУП" поставило, а ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" прийняло та оплатило селітру в кількості 16,200 т вартістю 164909,52 грн, з ПДВ.

Фактичне виконання договору №TEP-000109 вiд 26.02.2021 підтверджується видатковою накладною №ТЕР000000283 вiд 13.03.2021, яка оплачена в повному обсязі 12.03.2021 (а.с.108-109).

Засоби захисту рослин ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" були придбані в ПП "АДЛЄР" згідно укладеного договору поставки товару №464/АДЛ/33Р від 01.04.2021 (а.с.110-112).

Виконання договору поставки підтверджується актами прийому-передачі на кожну поставку, товарно-транспортними накладними на кожну поставку та видатковими накладними №2432 вiд 21.05.2021, №2686 вiд 24.05.2021, які оплачені в повному обсязі (зворотній бік а.с.112-115).

Також засоби захисту рослин ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" були придбані в ТзОВ "Фірма Epiдон" згiдно укладеного договору поставки №264/21/198 вiд 01.06.2021. Факт виконання вказаного договору підтверджується видатковою накладною №66137 вiд 02.06.2021, яка оплачена в повному обсязі (а.с.116-121).

Актом про використання мінеральних, органічних і бактеріальних добрив та засобів хiмiчного захисту рослин (сільгоспоблiк, форма №BЗСГ-3) за квітень-червень 2021 року підтверджується використання добрив та засобів захисту рослин (зворотній бік а.с.121-122).

22.07.2021 мiж ФОП ОСОБА_1 (Орендодавець) та ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" (Орендар) укладено Договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажем №22/07/2021 (а.с.123-124).

Згідно п.1.1 даного Договору, Орендодавець зобов`язується передати Орендареві в тимчасове користування транспортні засоби - комбайн, а Орендар зобов`язується прийняти технiку Орендодавця та сплачувати Орендодавцеві орендну плату за її використання.

Пунктом 1.4 Договору визначено, що управління (керування) технікою, що передається у користування Орендареві за цим договором, її технічне обслуговування в процесі експлуатації за цільовим призначенням провадяться екіпажом Орендодавця, при чому екіпаж не припиняє трудових відносин із Орендодавцем та не вступає у трудові відносини з Орендарем.

13.08.2021 також було укладено договір оренди сільськогосподарської техніки з екіпажом №13/08/2021 між ФОП ОСОБА_1 (Орендодавець) та ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" (Орендар) (зворотній бік а.с.126-128).

По закінченню виконання робіт передбачених договорами між Сторонами було погоджено та підписано акти надання послуг по орендi сiльськогосподарської техніки №1 від 01.08.2021, та №2 вiд 15.08.2021, які оплачені Товариством в повному обсязі (а.с.125-126, 129-130).

Перевезення готової продукції - пшениці з поля на елеватор здiйснювалося перевізником фізичною особою-підприємцем ОСОБА_2 власним автотранспортом, що підтверджується договором перевезення вантажу №1 вiд 22.07.2021 та замовленням на виконання перевезення вантажу від 28.07.2021 (а.с.131-132).

Доставка пшениці на елеватор підтверджується виписаними ТзОВ "ПСТ Мирогощанське" товарно-транспортними накладними: №1 від 28.07.2021, №2 від 30.07.2021, №3 від 30.07.2021, №4 від 31.07.2021, №5 від 31.07.2021, №6 вiд 14.08.2021, №7 від 14.08.2021 (зворотній бік а.с.133-136).

Надані позивачем первинні документи відповідають змісту статей 187, 198, 201 ПК України, частини другої статті 9 Закону України Про бухгалтерський облік та фінансову звітність та мають відповідну юридичну силу та доказовість.

Суд звертає увагу, що досліджені судом письмові докази, які подавались позивачем податковому органу як додаток до повідомлення про подання пояснень та копій документів були більш ніж цілком достатніми для прийняття рішення про реєстрацію спірних податкових накладних.

Проте, відповідачем на підставу відмови у реєстрації податкових накладних не зазначено конкретного переліку документів, які необхідно надати для реєстрації податкової накладної.

При тому, що Форма рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі передбачає можливість проставляння податковим органом відмітки у відповідній графі, яка визначає підстави відмови, зокрема, щодо неподання відповідних документів.

Графи форми рішення первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури / інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з рахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних містить вимогу щодо необхідності підкреслення тих документів, які не надані.

Форма рішення по своїй суті визначає лише загальний перелік документів. Оскаржуване ж рішення не містить жодних підкреслень щодо документів, які платником податку не надано.

Згідно витягу з протоколу №22/17-00 від 02.02.2022 засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Рівненській області встановлено, що Комісією прийнято рішення про відмову в реєстрації податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 у зв`язку з ненаданням повного пакету документів, передбаченого п. 5 Порядку № 520. Платником не надано актів наданих послуг обмолоту сільськогосподарської продукції, документів на обробіток земель та збір врожаю (листів тракториста тощо).

Відповідачем не надано суду доказів того, що саме вказані в протоколі документи слід було надати позивачу для здійснення реєстрації податкових накладних.

За умови не наведення комісією доказів того, що документи, подані позивачем, є недостатніми чи такими, що у своїй сукупності викликають сумнів у достовірності наданої інформації, свідчить про протиправність рішень про відмову в реєстрації податкових накладних, у зв`язку з чим, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових №3750001/43571608 та №375002/43571608 від 02.02.2022 про відмову у реєстрації податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021, є протиправними та підлягають скасуванню.

Щодо позовної вимоги про зобов`язання відповідача 2 зареєструвати податкові накладні № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 в ЄРПН, суд зазначає наступне.

Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку №1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.

У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду (пункт 20 Порядку №1246).

Враховуючи попередній висновок суду про протиправність оскаржуваних рішень №3750001/43571608 та №375002/43571608 від 02.02.2022 про відмову у реєстрації податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021, суд дійшов висновку про наявність достатніх правових підстав для зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 в ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

Європейський суд з прав людини у п.50 рішення від 13 січня 2011 у справі Чуйкіна проти України (заява №28924/04) констатував: що процесуальні гарантії, викладені у статті 6 Конвенції, забезпечують кожному право звертатися до суду з позовом щодо своїх цивільних прав та обов`язків. Таким чином стаття 6 Конвенції втілює право на суд, в якому право на доступ до суду, тобто право ініціювати в судах провадження з цивільних питань становить один з його аспектів (див. рішення від 21 лютого 1975 року у справі Голдер проти Сполученого Королівства (Golder v. the United Kingdom), пп.28 36, Series A №18). Крім того, порушення судового провадження саме по собі не задовольняє усіх вимог пункту 1 статті 6 Конвенції. Ціль Конвенції гарантувати права, які є практичними та ефективними, а не теоретичними або ілюзорними. Право на доступ до суду включає в себе не лише право ініціювати провадження, а й право отримати вирішення спору судом. Воно було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави дозволяла особі подати до суду цивільний позов без гарантії того, що справу буде вирішено остаточним рішенням в судовому провадженні. Для пункту 1 статті 6 Конвенції було б неможливо детально описувати процесуальні гарантії, які надаються сторонам у судовому процесі - провадженні, яке є справедливим, публічним та швидким, не гарантувавши сторонам того, що їхні цивільні спори будуть остаточно вирішені (див. рішення у справах Мултіплекс проти Хорватії (Multiplex v. Croatia), заява № 58112/00, п. 45, від 10 липня 2003 року, та Кутіч проти Хорватії (Kutic v. Croatia), заява №48778/99, п. 25, ECHR 2002-II).

Відповідачем 1 не доведено правомірності оскаржуваних Рішень №3750001/43571608 та №375002/43571608 від 02.02.2022 у порядку статті 77 КАС України, а тому права та інтереси позивача підлягають судовому захисту як шляхом визнання протиправним та скасування таких рішень, так і шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкові накладні № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 в ЄРПН датою їх подання на реєстрацію.

Суд також зазначає, що зобов`язання відповідача 2 здійснити реєстрацію податкових накладних № 4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 в ЄРПН саме датою подання їх на реєстрацію є належним способом захисту прав платника податків, оскільки визначення дати реєстрації ПН в ЄРПН безумовно впливає на питання формування податкових зобов`язань та податкового кредиту у відповідні звідні податкові періоди.

За правилами частини першої статті 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.

На користь позивача підлягає стягненню сума судового збору у розмірі 4962,00 грн, сплачена відповідно до платіжних доручень від 11.05.2022 № 259 та від 01.06.2022 № 268.

Керуючись статтями 241-246, 255, 257-262, 295 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

В И Р І Ш И В :

Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю ПСТ Мирогощанське (вулиця Загребля, 10, село Мирогоща Перша, Дубенський район, Рівненська область, 35623; код ЄДРПОУ 43571608) до Головного управління ДПС у Рівненській області (вулиця Відінська, 12, місто Рівне, 33023; код ЄДРПОУ ВП 44070166) та Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, місто Київ, 04053; код ЄДРПОУ 43005393) про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії задовольнити повністю.

Визнати протиправним та скасувати Рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 02.02.2022 №3750001/43571608 та №375002/43571608.

Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні Товариства з обмеженою відповідальністю ПСТ Мирогощанське №4 від 28.07.2021 та №5 від 30.07.2021 днем (датою) їх подання на реєстрацію.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПСТ Мирогощанське за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Рівненській області судовий збір у сумі 2481,00 грн.

Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю ПСТ Мирогощанське за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України судовий збір у сумі 2481,00 грн.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення. Апеляційна скарга подається безпосередньо до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Повний текст рішення складений 25 серпня 2022 року

Учасники справи:

Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "ПСТ МИРОГОЩАНСЬКЕ" (вул. Загребля, 10,с.Мирогоща-Перша,Дубенський район, Рівненська область,35623, ЄДРПОУ/РНОКПП 43571608)

Відповідач - Державна податкова служба України (Львівська площа, 8,м.Київ,04053, ЄДРПОУ/РНОКПП 43005393) Відповідач - Головне управління ДПС у Рівненській області (вул. Відінська, 12,м. Рівне,33023, ЄДРПОУ/РНОКПП 43142449)

Суддя С.М. Дуляницька

СудРівненський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення24.08.2022
Оприлюднено29.08.2022
Номер документу105894562
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних

Судовий реєстр по справі —460/15366/22

Ухвала від 14.06.2023

Адміністративне

Касаційний адміністративний суд Верховного Суду

Пасічник С.С.

Постанова від 26.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 04.04.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 08.03.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 13.02.2023

Адміністративне

Восьмий апеляційний адміністративний суд

Гуляк Василь Васильович

Ухвала від 10.02.2023

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.М. Дуляницька

Рішення від 24.08.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.М. Дуляницька

Ухвала від 12.06.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.М. Дуляницька

Ухвала від 12.05.2022

Адміністративне

Рівненський окружний адміністративний суд

С.М. Дуляницька

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні