Справа № 369/4666/21
Провадження № 2/369/1120/22
РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08.06.2022 м. Київ
Києво-Святошинський районний суд Київської області в складі
головуючої судді Ковальчук Л.М.,
при секретарі Мінєєвій А.О.,
за участю представника позивача Горбач А.М.,
відповідача ОСОБА_1 ,
розглянувши у відкритому підготовчому судовому засіданні цивільну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» до ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити певні дії,
В С Т А Н О В И В:
Представник позивача звернувся до суду 08.04.2021 року з позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» до ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити певні дії.
Позов мотивовано тим, що по адміністративній території села Святопетрівське Києво-Святошинського району Київської області проходять магістральні газопроводи Київ - Брянськ Ду 500 Ру 5.5 МПа та Тула-Шостка-Київ Ду 500 Ру 5.5 МПа (далі також - Газопроводи). Розмір охоронної зони з обох боків від осі даних Газопроводів становить - 150 метрів. Вказані магістральні газопроводи перебувають на балансі ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» (далі - Позивач, ТОВ «Оператор ГТС України»), що підтверджується Відомостями про державне майно від 11.01.2020 форма № 2б(к) (копія додається).
Право користування Позивачем Газопроводом Київ - Брянськ Ду 500 та Газопроводом Тула- Шостка-Київ Ду 500 підтверджується його знаходженням на балансі ТОВ «Оператор ГТС України» даними Акту приймання в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкту від 30.07.1973 та 28.12.1989, а також Акту приймання-передачі державного майна, що використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 01.01.2020 від AT «Укртрансгаз» до ТОВ «Оператор ГТС України» (копії Актів та Відомостей додаються).
Згідно з приписами ст. ст. 20, 22 Закону України «Про ринок природного газу» оператор ГТС на виключних засадах відповідає за надійну та безпечну експлуатацію, підтримання в належному стані ГТС та зобов`язаний, зокрема, вживати необхідних заходів з метою забезпечення безпеки постачання природного газу, у тому числі безаварійної та безперебійної роботи ГТС.
Положеннями глави 3 розділу І та глави 1 розділу V Кодексу газотранспортної системи, затвердженого постановою НКРЕКП від 30.09.2015 № 2493 (далі - Кодекс ГТС), визначено, що оператор ГТС забезпечує, зокрема, стале й надійне функціонування ГТС, ремонти мереж, установок та пристроїв ГТС, її безаварійну експлуатацію шляхом проведення технічного обслуговування, поточного або капітального ремонтів.
Спеціальним Законом який визначає організаційні та правові засади встановлення та дотримання правового режиму земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів з метою забезпечення їх безперебійного функціонування, раціонального використання земель у межах встановлених охоронних зон, режиму ведення господарської та іншої діяльності, охорони довкілля та екологічної безпеки, а також безпечної життєдіяльності та захисту населення, господарських об`єктів від впливу можливих аварій (аварійних ситуацій) є Закон України «Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів» (далі - також Закон).
Даним Законом покладається обов`язок на власників та користувачів земельних ділянок утримуватися правового режиму охоронних зон.
Згідно вимог пункту 1 частини 2 статті 11 Закону України «Про правовий режим земель :охоронних зон об`єктів магістральних газопроводів» для забезпечення безпечної експлуатації вздовж об`єктів магістральних газопроводів, встановлюються охоронні зони для газопроводу І класу, умовним діаметром до 300 міліметрів - 100 метрів, а від ід 300 міліметрів до 600 міліметрів включно - 150 метрів.
Отже, газопровід Київ-Брянськ Ду 500 відноситься до І класу і охоронна зона цього Газопроводу становить 150 метрів з кожної сторони.
Під час обстеження охоронної зони зазначеного Газопроводу працівниками Боярського лінійного виробничого правління магістральних газопроводів (далі також - Боярське ЛВУМГ) яке проводиться з періодичністю у 3 місяці, а саме під час обльоту на гелікоптері, були виявлені порушення вимог охоронних зон на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122 - проведення будівельно-монтажних, земляних робіт в охоронній зоні магістрального газопроводу.
Так, 08.10.2020 керівником групи з 03 МГ ЛЕС ОСОБА_2 Боярського ЛВУМГ складено Акт від 08.10.2020 № 47 про зупинення виконання робіт, які проводяться з порушенням «Правил охорони магістральних трубопроводів».
Оскільки порушення вимог охоронних зон не були усунуті інженером групи з 03 МГ ЛЕС ОСОБА_3 складено Акт № 52 від 26.10.2020 про зупинення виконання робіт, які проводяться з порушенням «Правил охорони магістральних трубопроводів».
Вказаними Актами встановлення порушення Відповідачем в межах охоронної зони 150 м від осі Газопроводу «Правил охорони магістральних трубопроводів» затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 № 1747.
Земельна ділянка з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122 належить ОСОБА_1 на праві приватної власності. Цільове призначення земельної ділянки 01.03 для ведення особистого селянського господарства.
Відповідачу було відомо на час набуття у власність зазначеної земельної ділянки про встановлені законодавчі обмеження у використанні земельної ділянки. Водночас, відповідно до пункту З статті 8 Закону України «Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів» перехід права власності чи користування земельною ділянкою не є підставою для припинення її обмежень на використання земельної ділянки в межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів.
Отже, дії Відповідача щодо будівництва огорожі для відокремлення земельної ділянки, розміщення побутових вагончиків та споруди на вказаній земельній ділянці є грубим порушенням вимог чинного законодавства України.
Позивачем вживались усі передбачені чинним законодавством заходи щодо повідомлення та попередження як попереднього власника земельної ділянки з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122, так і Відповідача, і компетентні державні органи та органи місцевого самоврядування, зокрема також Держгеокадастру, про проходження землями Києво-Святошинського району Київської області газопроводів та наявних обмежень у використанні земельних ділянок.
Крім того, згідно даних публічної кадастрової карти України, у розділі «Енергетика Охоронні зони ГТС» відображаються усі існуючі охоронні зони об`єктів газотранспортної системи України на земельних ділянках на території України.
Представник позивача просив усунути загрозу магістральним газопроводам Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500 шляхом невідкладного знесення (демонтажу) металевої огорожі, споруди та переміщення побутових вагончиків, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122, які знаходяться в охоронній зоні магістральних газопроводів Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500 та стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати у розмірі 2270,00 грн.
13.04.2021 ухвалою судді Києво-Святошинського районного суду Київської області було відкрито провадження у даній справі та призначено підготовче засідання.
22.07.2021 року від відповідача ОСОБА_1 до суду надійшов відзив на позовну заяву, просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі. Зазначив, що придбав земельну ділянку, яка була захаращена будівельним сміттям, яке звозили вантажівки у нічний час. Вживаючи заходи направлені на захист довкілля та для запобігання звалища відповідач поставив паркан. Відповідач пояснив, що на земельній ділянці відсутня будь-яка техніка, споруда чи будівля, він нічого не будує, ділянка поросла бур`яном.
02.08.2021 року представник позивача надав до суду відповідь на відзив та просив усунути загрозу магістральним газопроводам Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500 шляхом невідкладного знесення (демонтажу) металевої огорожі, споруди та переміщення побутових вагончиків, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122, які знаходяться в охоронній зоні магістральних газопроводів Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500 та стягнути з відповідача на користь позивача судові витрати у розмірі 2270,00 грн.
Згідно розпорядження керівника апарату Києво-Святошинського районного суду Київської області Дідура М.О. щодо повторного автоматизованого розподілу судової справи між суддями та протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями, справу передано на розгляд судді Ковальчук Л.М.
13.10.2021 року ухвалою судді Києво-Святошинського районного суду Київської області було відкрито провадження у даній справі.
27.01.2022 року відповідач надав уточнення на позовну заяву. Просив зобов`язати позивача надати ліцензію на право провадження господарської діяльності з транспортування природного газу, яка дійсна на сьогодення; Акт приймання-передачі державного майна, що використовується в процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами від 01.01.2020 року від АТ «Укртрансгаз» до ТОВ «Оператор газотранспортної системи України».
В судове засідання з`явився представник позивача Горбач А.М., підтримав позовну заяву, та просив її задовольнити.
В судове засідання з`явився відповідач ОСОБА_1 , позов визнав у повному обсязі.
Згідно із ч.3 ст.200 ЦПК України за результатами підготовчого провадження суд ухвалює рішення у випадку визнання позову відповідачем.
Суд, дослідивши в сукупності зібрані в справі докази, заслухавши пояснення учасників справи, враховуючи визнання відповідачем позову, дійшов висновку, що позов підлягає задоволенню.
Судом встановлено,що данимиАкту прийманняв експлуатаціюзакінченого будівництвомоб`єкту від30.07.1973та 28.12.1989,а такожАкту приймання-передачідержавного майна,що використовуєтьсяу процесіпровадження діяльностіз транспортуванняприродного газумагістральними трубопроводамивід 01.01.2020від AT«Укртрансгаз» доТОВ «ОператорГТС України»підтверджується право користування Позивачем Газопроводом Київ - Брянськ Ду 500 та Газопроводом Тула- Шостка-Київ Ду 500 та його знаходження на балансі ТОВ «Оператор ГТС України».
18.09.2019 постановою Кабінету Міністрів України № 840 «Про відокремлення діяльності з транспортування природного газу та забезпечення діяльності оператора газотранспортної системи» затверджено план заходів з виконання вимог щодо відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи (далі - План).
Згідно з пунктом 6 Плану Мінфін, Мінекоенерго (Міненерговугілля), Мінекономіки, Фонд державного майна, НАК «Нафтогаз України», AT «Магістральні газопроводи України», AT «Укртрансгаз», ТОВ «Оператор ГТС України» зобов`язані забезпечити на підставі договору про передачу на праві господарського відання майна, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, укладеного між Мінфіном та ТОВ «Оператор ГТС України», передачу з 1 січня 2020 р., але не раніше дати набрання чинності законом щодо внесення змін до деяких законів у зв`язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу, в управління ТОВ «Оператор ГТС України» безвідклично строком на 15 років на праві господарського відання майна, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, балансовою вартістю, яка визначена станом на дату передачі за даними бухгалтерського обліку AT «Укртрансгаз», шляхом підписання акту приймання-передачі майна уповноваженими представниками AT «Укртрансгаз» та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» за погодженням з НАК «Нафтогаз України», Фондом державного майна, Мінекоенерго (Міненерговугіллям), Мінфіном та Мінекономіки.
18.09.2019 постановою Кабінету Міністрів України № 840 «Про відокремлення діяльності з транспортування природного газу та забезпечення діяльності оператора газотранспортної системи» затверджено план заходів з виконання вимог щодо відокремлення і незалежності оператора газотранспортної системи.
Згідно з пунктом 6 Плану Мінфін, Мінекоенерго (Міненерговугілля), Мінекономіки, Фонд державного майна, НАК «Нафтогаз України», AT «Магістральні газопроводи України», AT «Укртрансгаз», ТОВ «Оператор ГТС України» зобов`язані забезпечити на підставі договору про передачу на праві господарського відання майна, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, укладеного між Мінфіном та ТОВ «Оператор ГТС України», передачу з 1 січня 2020 р., але не раніше дати набрання чинності законом щодо внесення змін до деяких законів у зв`язку з відокремленням діяльності з транспортування природного газу, в управління ТОВ «Оператор ГТС України» безвідклично строком на 15 років на праві господарського відання майна, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами, балансовою вартістю, яка визначена станом на дату передачі за даними бухгалтерського обліку AT «Укртрансгаз», шляхом підписання акту приймання-передачі майна уповноваженими представниками AT «Укртрансгаз» та ТОВ «Оператор газотранспортної системи України» за погодженням з НАК «Нафтогаз України», Фондом державного майна, Мінекоенерго (Міненерговугіллям), Мінфіном та Мінекономіки.
Пунктом 1 Постанови Кабінету Міністрів України від 15.11.2019 № 942 «Про деякі питання управління майном, що перебуває в державній власності та використовується для забезпечення транспортування природного газу магістральними газопроводами» затверджено порядок передачі на праві господарського відання об`єктів права державної власності, що використовуються у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами та умови договору про передачу на праві господарського відання державного майна, що перебуває в державній власності та використовується у процесі провадження діяльності з транспортування природного газу магістральними трубопроводами.
Зокрема, ТОВ «Оператор ГТС України» отримало від AT «Укртрансгаз» вказаний Газопровід, і є підприємством яке несе повну відповідальність перед державою, за магістральні газопроводи в тому числі і Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500.
Відповідно до постанови Національної комісії, що здійснює державне регулювання у сферах енергетики та комунальних послуг (далі - НКРЕКП, Регулятор) від 24.12.2019 №3011 «Про видачу ліцензії з транспортування природного газу ТОВ «Оператор ГТС України» Регулятором було прийнято рішення про видачу ліцензії на право провадження господарської діяльності з транспортування природного газу ТОВ «Оператор ГТС України».
Таким чином, ТОВ «Оператор ГТС України» здійснює експлуатацію магістральних газопроводів отриманих на праві господарського відання в державі та забезпечує транспортування і транзит газу за міждержавними угодами.
При виконанні обов`язків покладених нормативними актами вказаними вище, а саме під час обстеження охоронної зони зазначеного Газопроводу працівниками Боярського лінійного виробничого правління магістральних газопроводів, яке проводиться з періодичністю у 3 місяці, а саме під час обльоту на гелікоптері, були виявлені порушення вимог охоронних зон на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122 - проведення будівельно-монтажних, земляних робіт в охоронній зоні магістрального газопроводу.
Так, 08.10.2020 керівником групи з 03 МГ ЛЕС ОСОБА_2 Боярського ЛВУМГ складено Акт від 08.10.2020 № 47 про зупинення виконання робіт, які проводяться з порушенням «Правил охорони магістральних трубопроводів».
Акт вручено ОСОБА_1 під розписку 08.10.2020 року.
Оскільки порушення вимог охоронних зон не були усунуті, інженером групи з 03 МГ ЛЕС ОСОБА_3 складено Акт № 52 від 26.10.2020 про зупинення виконання робіт, які проводяться з порушенням «Правил охорони магістральних трубопроводів».
Даний Акт вручено ОСОБА_1 під розписку 26.10.2020 року.
Вказаними Актами встановлення порушення ОСОБА_1 в межах охоронної зони 150 м від осі Газопроводу «Правил охорони магістральних трубопроводів» затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 16.11.2002 № 1747.
26.10.2020 року керівником групи з 03 МГ ЛЕС Бондаренко С.В. Боярського ЛВУМГ складено протокол про адміністративне правопорушення №51. Згідно вказаного протоколу на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122 встановлено огорожу земельної ділянки та побутові вагончики, споруда. У ОСОБА_1 відібрано письмові пояснення, в яких; останній пояснив: «Порушення охоронної зони газопроводу зобов`язуюсь усунути». Протокол підписаний ОСОБА_1 власноручно. Вказаний протокол надісланий на розгляд голові адміністративної комісії виконкому Святопетрівської сільської ради.
Дані обставини підтверджуються також фотографією земельної ділянки ОСОБА_1 , копія якої додаються до позову, на якій зображено наявність огорожі земельної ділянки, побутових вагончиків та споруд.
Крім того, факт порушення ОСОБА_1 охоронної зони Газопроводів підтверджується даними з викопіювання з супутникових програм Google Earth Pro та Google Earth, на яких відображено земельна ділянка Відповідача та підтверджено наявність огорожі земельної ділянки.
Також,порушення вимогчастини 4статті 22Закону України«Про правовийрежим земельохоронних зоноб`єктів магістральнихгазопроводів підтверджуєтьсяданими Ситуаційногоплану зчітким позначенняммеж охоронноїзони намісцевості.
Так, згідно Ситуаційного плану М 1:2000 № 013337-ІВ виконаного сертифікованим геодезистом інженером-проектувальником ОСОБА_4 на карті, на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122 в межах охоронної зони Магістрального газопроводу Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500 позначена металева огорожа (відстань від магістрального газопроводу Київ- Брянська до металевої огорожі становить 17,5 м), що безумовно підтверджує обставини порушення Відповідачем охоронних зон.
Відповідно до п. п. 10.1.7, п. 10.1.9 ДБН А.3.2-2-2009 «Охорона праці і промислова безпека у будівництві»: земляні роботи в охоронній зоні кабелів високої напруги, діючих газопроводів та інших комунікацій необхідно виконувати за нарядом-допуском після одержання дозволу від організацій, що їх експлуатують; виконання земляних робіт в охоронній зоні кабелів, що перебувають під напругою або діючих газопроводів необхідно здійснювати під безпосереднім наглядом керівника робіт та працівників організацій, що експлуатують ці комунікації.
Згідно з пунктом «е» частини 1 статті 91 Земельного кодексу України обов`язком власника земельної ділянки є дотримання обмежень, встановлених охоронними зонами.
Відповідно до пункту 11 «Правил охорони магістральних трубопроводів» затверджених постановою Кабінету Міністрів України № 1747 від 16.11.2002, на земельних ділянках, розташованих у межах охоронних зон, забороняється зокрема, будувати огорожі і влаштовувати звалища.
Згідно з пунктом 12 вказаних «Правил охорони магістральних трубопроводів» будівельні, ремонтні, земляні, землечерпальні та поглиблювальні роботи на земельних ділянках розташованих у межах охоронних зон проводяться лише за письмовою згодою підприємств магістрального трубопровідного транспорту та відповідних органів державного нагляду і контролю.
Земельна ділянка з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122 належить ОСОБА_1 на праві приватної власності, що підтверджується Витягом з Державного земельного кадастру НВ-3222069412021 від 02.03.2021 та Інформацією Державного земельного кадастру про право власності та речові права на земельну ділянку, надану Державною службою України з питань геодезії, картографії та кадастру на офіційні запити від 04.10.2020 та від 03.04.2021 року. Цільове призначення земельної ділянки: 01.03 для ведення особистого селянського господарства.
Згідно Витягу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку НВ- 3222069412021 від 02.03.2021 року та вказаної Інформації, зареєстровано обмеження у використанні земельної ділянки з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122, а саме - «Охоронна зона навколо вздовж об`єкта енергетичної системи».
З метою запобігання порушення охоронних зон, позивачем здійснені публікації оголошень-попереджень відповідно до Постанови Кабінету Міністрів України від 15.04.2013 №268 «Про затвердження Порядку повідомлення власників та користувачів земельних ділянок, розташованих у межах охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів про встановлені обмеження у використанні таких земельних ділянок», зокрема у виданнях газети «Час Київщини» від 24.03.2017, від 30.03.2018 та від 24.04.2019 року.
15.11.2017 листом № 3000/11 (№ 2407ВИХ-17-480) «Про чергове інформування щодо проходження трас магістральних газопроводів» Боярське лінійне виробниче управління магістральних газопроводів повідомило начальника відділу містобудування та архітектури Києво-Святошинської районної державної адміністрації Київської області про проходження землями Києво-Святошинського району Київської області магістральних газопроводів-відводів, розподільчих газопроводів та магістральних газопроводів високого тиску, у тому числі Київ-Брянськ Ду 500.
Аналогічне повідомлення було надіслано 04.10.2017 № 2621/11 (2407ВИХ-17-299) голові Святопетрівської сільської ради Києво-Святошинського району Київської області.
Також, подібні листи-інформування до вказаних органів виконавчої влади та місцевого самоврядування надсилались Боярським ЛВУМГ у продовж 2018 та 2019 років.
Так, зокрема листи від 03.01.2018 № 2407ВИХ-18-11, від 19.11.2018 №2407ВИХ-18-1872, від 29.10.2019 листом № 7305ВИХ-19-592, від 15.11.2019 № 7305ВИХ-19-699.
У жовтні 2019 року Боярським ЛВУМГ складено попередження від 08.10.2019 № 54 про проходження по території Святопетрівської сільської ради магістрального газопроводу та передано голові Святопетрівської сільської ради 08.10.2019 року.
Оскільки земельна ділянка 3222485800:02:009:5122 попередньо належала ОСОБА_5 , Боярське ЛВУМГ листом від 27.11.2019 № 7305ВИХ-19-767 та листом від 12.08.2020№ 7305ВИХ-20-1500 повідомляло останнього про знаходження вказаної земельної ділянки в охоронній зоні магістрального газопроводу Київ-Брянськ Ду 500 Ру 5.5.МПа та розміром охоронної зони 150 метрів.
Листами від 12.08.2020 № 7305ВИХ-20-1501 та 05.10.2020 № 7305ВИХ-20-1847 Боярське ЛВУМГ зверталось до Головного управління Держгеокадастру у Київській області, в.о. голови Києво- Святошинської районної державної адміністрації, голові Святопертівської сільської ради повідомлено про порушення охоронної зони магістральних газопроводів на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122.
Листом від 04.01.2021 № 7305ВИХ-21-11 Боярське ЛВУМГ зверталось до в.о. голови Державної служби України з питань геодезії, картографії та кадастру ОСОБА_6 та в.о. начальника Головного правління Держгеокадастру у Київській області Терещенка М.М. з проханням вжити заходів реагування на порушення земельного законодавства на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122.
Листом від 06.10.2020 № 7305ВИХ-20-1858 Боярське ЛВУМГ звернулось до ОСОБА_1 з проханням вжити заходів для ліквідації порушення охоронної зони магістрального газопроводу, а саме демонтувати та винести за межі охоронної зони газопроводу огорожу, споруда, вагончики.
Відповідно до п. 1 ч. 2 ст. 11 Закону України «Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів» від 17.02.2011 № 3041-VI (далі за текстом Закон № 3041-VI), для забезпечення безпечної експлуатації вздовж об`єктів магістральних газопроводів, зокрема 1 класу, умовним діаметром від 300 міліметрів до 600 міліметрів включно, встановлюється охоронна зона у розмірі 150 м вздовж об`єктів магістральних газопроводів, етиленопроводів.
Статтею 16 Закону № 3041-VI визначено, що підприємства трубопровідного транспорту серед інших прав та обов`язків зобов`язані забезпечувати дотримання діючих норм і правил безпеки та технічної експлуатації трубопроводів, правил пожежної охорони та охорони навколишнього природного середовища, здійснювати діагностичний контроль за станом трубопроводів діючими засобами згідно з правилами технічної експлуатації та нормативними актами з діагностики.
Відповідно до п. е) ч. 1 ст. 91 ЗК України, власники земельних ділянок зобов`язані, зокрема, дотримуватися правил добросусідства та обмежень, пов`язаних з встановленням земельних сервітутів та охоронних зон.
За змістом ч. 1 та ч. 2 ст. 111 ЗК України, на використання власником земельної ділянки або її частини може бути встановлено обмеження. Право власності на земельну ділянку може бути обтяжено правами інших осіб. Перехід права власності на земельну ділянку не припиняє встановлених обмежень, обтяжень.
Згідно зі ст. 112 ЗК України та ч. 2 ст. 11 Закону України «Про трубопровідний транспорт» від 15.05.1996 № 192/96-ВР (зі змінами та доповненнями), для забезпечення нормальних умов експлуатації трубопроводів, запобігання їх ушкодження, а також зменшення негативного впливу на людей та довкілля, суміжні землі та інші природні об`єкти, встановлюються (створюються) охоронні зони. Правовий режим земель охоронних зон визначається законодавством України.
Організаційні та правові засади встановлення та дотримання правового режиму земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів з метою забезпечення їх безперебійного функціонування, раціонального використання земель у межах встановлених охоронних зон, режиму ведення господарської та іншої діяльності, охорони довкілля та екологічної безпеки, а також безпечної життєдіяльності та захисту населення, господарських об`єктів від впливу можливих аварій (аварійних ситуацій), визначаються Законом України «Про правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів» від 17.02.2011 № 3041-VI.
Дія цього Закону поширюється на правовідносини, пов`язані з використанням земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів, незалежно від форми власності на землю і об`єкти магістральних трубопроводів.
Як визначено у ст. 1 вказаного Закону, охоронна зона об`єктів магістральних трубопроводів - територія, обмежена умовними лініями уздовж наземних, надземних і підземних трубопроводів та їх споруд по обидва боки від крайніх елементів конструкції магістральних трубопроводів та по периметру наземних споруд на визначеній відстані, на якій обмежується провадження господарської та іншої діяльності; правовий режим земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів - установлений законодавством особливий режим використання земель власниками та користувачами земельних ділянок, а також підприємствами магістральних трубопроводів, що встановлюється в межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів для забезпечення належних умов їх експлуатації, запобігання їх ушкодженню та для зменшення можливого негативного впливу на людей, суміжні землі, природні об`єкти та довкілля в цілому.
Метою встановлення охоронної зони є створення нормальних умов для роботи газопроводу, його регулярного обслуговування, збереження цілісності, а також мінімізація наслідків можливих аварій.
Відповідно до ст. 8 Закону № 3041-VI, на використання власником або користувачем земельної ділянки чи її частини в межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів встановлюються обмеження в обсязі, передбаченому цим Законом. Обмеження на використання земельних ділянок у межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів встановлюються і діють з дня введення відповідного об`єкта магістрального трубопроводу в експлуатацію. Перехід права власності чи користування земельною ділянкою не є підставою для припинення дії обмежень на використання земельної ділянки в межах земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів.
Згідно з ч. 3 ст. 9 Закону № 3041-VI, власники або користувачі земельної ділянки, органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, підприємства магістральних трубопроводів вживають заходів щодо охорони земель та дотримання встановлених обмежень у використанні земель охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів.
Статтею 14 Закону № 3041-VI визначені особливості використання земель в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів, згідно з якими земельні ділянки, розташовані в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів, не вилучаються у їх власників або користувачів, а використовуються з обмеженнями, встановленими цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Зазначені обмеження встановлюються для власників та користувачів земельних ділянок на провадження ними господарської діяльності в цих охоронних зонах залежно від визначених внутрішніх зон безпеки охоронних зон або в межах всієї охоронної зони об`єктів магістральних трубопроводів (ч. 2 ст. 14 Закону № 3041-VI).
Відповідно до ч. 1 ст. 20, ст. 21 цього Закону, фізичні та юридичні особи, власники та користувачі земельних ділянок при провадженні господарської та іншої діяльності на землях охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів зобов`язані дотримуватися особливого режиму їх використання та встановлених обмежень, а також дотримуватися інших обмежень, встановлених нормативно-правовими актами для земель охоронних зон та відповідно до цього Закону.
Власники та користувачі земельних ділянок при здійсненні ними господарської та іншої діяльності на землях охоронних зон об`єктів магістральних трубопроводів зобов`язані дотримуватися особливого режиму господарської діяльності та обмежень, які поділяються на загальні обмеження, що діють в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів незалежно від внутрішніх зон безпеки, та особливі обмеження, що встановлюються в охоронних зонах об`єктів магістральних трубопроводів залежно від категорії зони безпеки (ч. 1 ст. 22 Закону № 3041-VI).
До особливих обмежень, що діють у межах охоронних зон об`єктів магістральних газопроводів, належить, серед іншого, заборони, визначені ч. 4 ст. 22 Закону № 3041-VI, а саме, будувати виробничі чи інші будівлі та споруди, громадські будівлі, гаражі та автостоянки, дачні і садові будинки та господарські споруди, будувати огорожі для відокремлення земельних ділянок приватної власності, лісових ділянок, садів, виноградників тощо; висаджувати багаторічні насадження.
Аналогічні вимоги щодо використання земель в охоронних зонах магістральних трубопроводів регулюються пунктом 11 Правил охорони магістральних трубопроводів, які затверджені Постановою КМ України, від 16.11.2002 № 1747 і встановлюють умови забезпечення охорони об`єктів магістральних трубопроводів від пошкоджень і руйнувань внаслідок несанкціонованого доступу, охорони довкілля, а також безпечної життєдіяльності населення на прилеглих до магістральних трубопроводів територіях.
Відповідно до ст. 20 Закону № 3041-VI, порушення законодавства України про трубопровідний транспорт тягне за собою встановлену законодавством України дисциплінарну, адміністративну, цивільну і кримінальну відповідальність. Відповідальність за порушення законодавства про трубопровідний транспорт несуть особи, винні, у тому числі, у недотриманні вимог Правил охорони магістральних трубопроводів.
Згідно з ч. ч. 2, 4 ст. 8 Закону України № 2245-ІІІ, суб`єкт господарської діяльності зобов`язаний вживати заходів, направлених на запобігання аваріям та забезпечувати експлуатацію об`єктів підвищеної небезпеки з додержанням мінімально можливого ризику. При цьому, абз. 8, 10 ст. 1 Закону України № 2245-ІІІ визначено, що ризик це ступінь імовірності певної негативної події, яка може відбутися в певний час або за певних обставин на території об`єкта підвищеної небезпеки і/або за його межами.
Згідно з ч. 2 ст. 13 ЦК України, при здійсненні своїх прав особа зобов`язана утримуватися від дій, які могли б порушити права інших осіб, завдати шкоду довкіллю або культурній спадщині.
Відповідно до ст. 319 ЦК України, власник володіє, користується, розпоряджається своїм майном на власний розсуд. Власник має право вчиняти щодо свого майна будь-які дії, які не суперечать закону.
Власність зобов`язує. Власник земельної ділянки може використовувати на свій розсуд все, що знаходиться над і під поверхнею цієї ділянки, якщо інше не встановлено законом та якщо це не порушує прав інших осіб (ч. 4 ст. 319, ч. 5 ст. 373 ЦК України).
У разі недодержання особою при здійсненні своїх прав вимог, які встановлені ст. 13 ЦК України, суд може зобов`язати її припинити зловживання своїми правами, а також застосувати інші наслідки встановлені законом.
Згідно статті 321 ЦК України, право власності є непорушним. Ніхто не може бути протиправно позбавлений цього права чи обмежений у його здійсненні
Згідно зі ст. 1163 ЦК України, фізична особа, життю, здоров`ю або майну якої загрожує небезпека, а також, юридична особа, майну якої загрожує небезпека, мають право вимагати її усунення від того, хто її створює.
За приписами п. 1 ст. 1164 ЦК України, у разі не усунення загрози майну юридичної особи, заінтересована особа має право вимагати: вжиття невідкладних заходів щодо усунення загрози.
Зобов`язання, передбачене ст. 1163 ЦК України, спрямоване на виконання превентивної (попереджувальної) функції запобігання завдання шкоди майну юридичної особи, крім того, протиправність дій відповідача та його вина не є обов`язковими умовами виникнення зобов`язання. Змістом зобов`язання є право позивача вимагати усунення небезпеки та обов`язок відповідача припинити дію/бездіяльність, які викликали небезпеку.
Згідно з ч. 1 ст. 7 Закону України «Про трубопровідний транспорт», магістральний трубопровідний транспорт має важливе народногосподарське та оборонне значення і є державною власністю.
Виходячи зі змісту норм Закону України «Про нафту і газ» та Закону України «Про трубопровідний транспорт», відносини з транспортування та зберігання природного газу є важливою та невід`ємною складовою нафтогазової галузі України. Належне функціонування нафтогазової галузі України є головною умовою забезпечення енергетичної безпеки України, що й підкреслює загальнодержавне значення галузі та необхідність суворого дотримання законодавства при вирішенні її проблемних питань та захисті її інтересів.
Відповідно до постанов Кабінету Міністрів України «Про затвердження переліку підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави» від 04.03.2015 № 83 та «Про визначення критеріїв віднесення об`єктів державної власності до таких, що мають стратегічне значення для економіки та безпеки держави» від 03.11.2010 № 999 (зі змінами та доповненнями), ТОВ «Оператор ГТС України», як суб`єкт господарювання державного сектору економіки та підприємство паливно-енергетичного комплексу, що здійснює діяльність з транспортування природного газу магістральними газопроводами і зберігання природного газу у підземних газосховищах, віднесено до підприємств, які мають стратегічне значення для економіки і безпеки держави. У свою чергу, під «енергетичною безпекою держави» розуміється здатність держави в особі її органів управління забезпечити кінцевих споживачів природним газом в необхідному обсязі та належної якості у звичайних умовах, а також під час дії дестабілізуючих факторів (надзвичайних ситуацій) внутрішнього чи зовнішнього характеру у межах гарантованого покриття мінімального обсягу найважливіших потреб країни, окремих її районів, міст, селищ чи об`єктів у паливно-енергетичних ресурсах.
Відповідно до ст. 68 Конституції України, кожен зобов`язаний неухильно додержуватися Конституції України та Законів України.
З огляду на викладене, з урахуванням того що металева огорожа, споруди та побутові вагончики розташовані на земельній ділянці відповідача ОСОБА_1 , в межах охоронної зони магістрального газопроводу, зведені та збудовані всупереч наведеним вище нормам діючого законодавства, суд вважає, що порушені у такий спосіб права позивача слід захистити та зобов`язати відповідача усунути загрозу магістральному газопроводу, вчинивши дії по знесенню (демонтажу).
Вирішуючи питання про розподіл судових витрат, враховуючи задоволення позовних вимог згідно зі ст. 141 ЦПК України суд вважає за необхідне стягнути з відповідача на користь позивача понесені ним та документально підтверджені судові витрати по сплаті судового збору в розмірі 2270,00 грн.
Керуючись ст. ст. 4, 5, 13, 19, 76-81, 89, 95, 133, 141, 206, 247, 258-259, 263-265, 280-285 ЦПК України, суд, -
В И Р І Ш И В:
Позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» до ОСОБА_1 про зобов`язання вчинити певні дії задовольнити.
Зобов`язати ОСОБА_1 усунути загрозу магістральним газопроводам Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500 шляхом невідкладного знесення (демонтажу) металевої огорожі, споруди та переміщення побутових вагончиків, розташованих на земельній ділянці з кадастровим номером 3222485800:02:009:5122, які знаходяться в охоронній зоні магістральних газопроводів Київ-Брянськ Ду 500 та Тула-Шостка-Київ Ду 500.
Стягнути з ОСОБА_1 на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України» понесені витрати по сплаті судового збору в розмірі 2270 грн..
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Київського апеляційного суду шляхом подання апеляційної скарги протягом 30 днів з дня складення повного рішення суду.
Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручене у день його проголошення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження на рішення суду, якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Інформація про позивача: Товариство з обмеженою відповідальністю «Оператор газотранспортної системи України», Код ЄДРПОУ 42795490, адреса місця знаходження: м. Київ, проспект Любомира Гузара, 44.
Інформація про відповідача: ОСОБА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса місця проживання: АДРЕСА_1 .
Суддя: Л.М.Ковальчук
Суд | Києво-Святошинський районний суд Київської області |
Дата ухвалення рішення | 07.06.2022 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 105906617 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема договорів (крім категорій 301000000-303000000), з них надання послуг |
Цивільне
Києво-Святошинський районний суд Київської області
Ковальчук Л. М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні