Рішення
від 14.08.2022 по справі 916/26/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ОДЕСЬКОЇ ОБЛАСТІ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

РІШЕННЯ

"15" серпня 2022 р.м. Одеса Справа № 916/26/22

Господарський суд Одеської області у складі: суддя Волков Р.В.,

при секретарі судового засідання Чернюк С.В.,

розглянувши справу № 916/26/22

за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього» (65014, Одеська обл., місто Одеса, вулиця Віри Інбер, будинок 5, офіс 1; код ЄДРПОУ 34251706)

до відповідача: Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області (67571, Одеська обл., Одеський район, село Фонтанка, вулиця Степна, будинок 4; код ЄДРПОУ 04379746)

про визнання незаконним та скасування рішення в частині;

представники сторін:

від позивача не з`явився,

від відповідача Нефідов Стефан Андрійович, Черкасов Святослав Вячеславович,

ВСТАНОВИВ:

Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього» звернулося до Господарського суду Одеської області з позовом до Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області, в якому просить визнати незаконним та скасувати рішення Фонтанської сільської ради Лиманського (нині Одеського) району Одеської області від 19.08.2017 р. №671-VІІ «Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, які перебувають у довгостроковій оренді юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців с. Фонтанка Лиманського району Одеської області» в частині, що стосується інтересів позивача, а саме:

- визнати незаконним та скасувати пункт 1. Рішення у частині, що стосується інтересів ТОВ «Будівельні технології майбутнього», а саме підпункт 1.1. пункту 1. Рішення, які викладені у такій редакції: « 1.Встановити наступні розміри орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, які перебувають у довгостроковій оренді юридичних осіб та фізичних осіб - підприємців в с. Фонтанка Лиманського району Одеської області:

1.1. для товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього» за оренду земельної ділянки кадастровий номер 5122786400:02:002:1104 загальною площею 4,7812 га, розташованої за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. 8 Березня, 22, для будівництва котеджного містечка - 7 % від її нормативної грошової оцінки в рік;»;

- визнати незаконним та скасувати пункт 2. Рішення у частині, що стосується інтересів ТОВ «Будівельні технології майбутнього», який викладено у такій редакції: « 2.3атвердити додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених між Фонтанською сільською радою та фізичними особами-підприємцями і юридичними особами, згідно додатку 1 до цього рішення.»;

- визнати незаконним та скасувати пункт 3. Рішення у частині, що стосується інтересів ТОВ «Будівельні технології майбутнього», який викладено у такій редакції: « 3.Додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок, наведені у додатку 1 до цього рішення, підписати та зареєструвати у встановленому законом порядку.»;

- визнати незаконним та скасувати пункт 4. Рішення, який викладено у такій редакції: « 4. Підпункт 1.5. пункту 1 рішення Фонтанської сільської ради № 501-VI від 24.04.2013 року «Про затвердження ставки орендної плати за земельні ділянки відповідно до додаткових угод до договорів оренди згідно нормативної грошової оцінки» та пункт 1 рішення Фонтанської сільської ради № 206-VII від 15.04.2016 року «Про затвердження додаткових угод щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених між Фонтанською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та фізичними особами-підприємцями і юридичними особами» в частині затвердження додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2007 року, укладеного між Фонтанською сільською радою Лиманського району Одеської області та ТОВ «Будівельні технології майбутнього», вважати такими, що втратили чинність.».

Ухвалою від 17.01.2022 позовну заяву (вх. №26/22 від 04.01.2022) Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього» залишено без руху та встановлено позивачу строк для усунення виявлених недоліків позовної заяви протягом п`яти днів з дня вручення даної ухвали шляхом надання до суду: зазначення щодо наявності у позивача або іншої особи оригіналів доказів, копії яких додано до заяви; належних доказів відправлення позовної заяви з додатками відповідачу листом з описом вкладення, з урахуванням вимог даної ухвали.

21.01.2022 позивач надав до суду позовну заяву (вх. №1838/22), в якій фактично виконав вимоги ухвали від 17.01.2022.

Ухвалою від 02.02.2022 прийнято позовну заяву (вх. №26/22 від 04.01.2022) до розгляду, відкрито провадження у справі № 916/26/22, яку ухвалено розглядати за правилами загального позовного провадження, підготовче засідання призначено на 02.03.2022, запропоновано відповідачу подати відзив.

Рішенням зборів суддів від 24.02.2022 з метою забезпечення безпеки працівників Господарського суду Одеської області та відвідувачів, зокрема, рекомендовано з 24 лютого 2022 року, як тимчасовий захід, зняти з розгляду призначені справи, окрім невідкладних; продовжити роботу Господарського суду Одеської області у відповідності до ст.ст.10, 12-2 Закону України Про правовий режим воєнного стану.

У зв`язку з вказаними обставинами, підготовче судове засідання, яке було призначено на 02.03.2022, не відбулося.

17.03.2022 до суду надійшло клопотання представника позивача (вх. № 5629/22) про відкладення розгляду справи в межах розумного строку у зв`язку з перешкоджанням явки позивача до суду через введення воєнного стану.

06.05.2022 за вх. № 7576/22 до суду надійшов відзив Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області, в якому відповідач також просив поновити процесуальний строк на подачу відзиву, мотивуючи своє клопотання введенням в Україні воєнного стану та залученням працівників юридичного відділу сільради до участі в роботі постійно діючих та тимчасових комісій, пов`язаних з вжиттям певних заходів у воєнний час.

Відповідно до ч. 1 ст. 119 ГПК України суд за заявою учасника справи поновлює пропущений процесуальний строк, встановлений законом, якщо визнає причини його пропуску поважними, крім випадків, коли цим Кодексом встановлено неможливість такого поновлення.

Відповідно до рекомендацій Ради суддів України щодо роботи суддів в умовах воєнного стану від 02.03.2022 суддям необхідно виважено підходити до питань, пов`язаних з поверненням різного роду процесуальних документів, залишення їх без руху, встановлення різного роду строків, по можливості продовжувати їх щонайменше до закінчення воєнного стану.

В умовах воєнного або надзвичайного стану конституційні права людини на судовий захист не можуть бути обмежені.

Враховуючи вищевикладене, суд визначив можливим задовольнити клопотання відповідача та поновити процесуальний строк на подання відзиву.

Ухвалою від 17.05.2022 повідомлено сторін про те, що підготовче судове засідання по справі № 916/26/22 призначено на 15.06.2022.

Протокольною ухвалою від 15.06.2022 відкладено підготовче судове засідання на 06.07.2022.

Протокольною ухвалою від 06.07.2022 закрито підготовче провадження та призначено справу до розгляду по суті на 01.08.2022.

01.08.2022 оголошено перерву в засіданні до 15.08.2022.

15.08.2022 оголошено вступну та резолютивну частини рішення.

Стислий виклад позицій та доводів сторін.

В обґрунтування позовних вимог позивач посилається на те, що рішення Фонтанської сільської ради Лиманського (нині Одеського) району Одеської області від 19.08.2017 р. №671-VІІ «Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, які перебувають у довгостроковій оренді юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців с. Фонтанка Лиманського району Одеської області» порушує його права та законні інтереси, так як на підставі даного рішення відбулося значне зростання розміру орендної плати за земельну ділянку, яку орендує Товариство з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього», що є значним фінансовим тягарем для останнього в питанні реалізації своїх економічних планів щодо будівництва котеджного містечка.

Вказує, що підпунктом 1.1. пункту 1. даного Рішення, для ТОВ «Будівельні технології майбутнього» за оренду земельної ділянки комунальної власності, кадастровий номер 5122786400:02:002:1104, загальною площею 4,7812 га, розташованої за адресою: Одеська область, Лиманський район, с. Фонтанка, вул. 8 Березня, 22, встановлений розмір орендної плати - 7 % від її нормативної грошової оцінки в рік.

Пунктом 2 Рішення затверджено додаткові угоди про внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених між Фонтанською сільською радою та фізичними особами-підприємцями і юридичними особами, згідно додатку 1 до цього рішення, в тому числі до договору від 13.06.2007 оренди земельної ділянки, зареєстрованого у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії центру ДЗК 16.07.2007 за № 040752400021, укладеного між Фонтанською сільською радою та ТОВ «Будівельні технології майбутнього».

Пунктом 3 Рішення додаткові угоди до договорів оренди земельних ділянок, наведені у Додатку 1 до цього рішення, вирішено підписати та зареєструвати у встановленому законом порядку.

Пунктом 4 Рішення підпункт 1.5 пункту 1 рішення Фонтанської сільської ради №501- VI від 24.04.2013 року «Про затвердження ставки орендної плати за земельні ділянки відповідно до додаткових угод до договорів оренди згідно нормативної грошової оцінки» та пункт 1 рішення Фонтанської сільської ради № 206-VII від 15.04.2016 року «Про затвердження додаткових угод щодо внесення змін до договорів оренди земельних ділянок, укладених між Фонтанською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та фізичними особами-підприємцями і юридичними особами» в частині затвердження додаткової угоди про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2007 року, укладеного між Фонтанською сільською радою Лиманського району Одеської області та ТОВ «Будівельні технології майбутнього», вирішено вважати такими, що втратили чинність».

Відповідно до змісту Рішення Фонтанська сільська рада його прийняла з метою поповнення дохідної частини бюджету Фонтанської сільської ради, та керуючись вимогами п. 24 ч. 1 ст. 26 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», ст. ст. 15, 21 Закону України «Про оренду землі», ст. ст. 274, 288 Податкового кодексу України, на підставі заслуханої інформації заступника сільського голови з економічних питань Степанової О.Є., висновку постійної депутатської комісії з питань землекористування, містобудівної діяльності та охорони навколишнього природного середовища.

Позивач вважає прийняте Рішення Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області від 19 серпня 2017 року № 671-VII у частині, яка стосується інтересів орендаря земельної ділянки ТОВ «Будівельні технології майбутнього», таким, що суперечать чинному законодавству та порушує права позивача, у зв`язку з чим звернувся до господарського суду за захистом своїх прав.

При цьому, в обґрунтування своєї позиції позивач звертає увагу на таке:

- відсутність єдиних правил визначення ставок орендної плати у спірному питанні (нездійснення уніфікації ставок орендної плати органом місцевого самоврядування), на що неодноразово звертав увагу Верховний Суд в інших справах, ставить позивача у залежність від суб`єктивних чинників - волі сільської ради, яка не може бути абсолютною, оскільки позивач не має іншої альтернативи укладення договору оренди земельної ділянки і повинен сплачувати оренду плату за земельні ділянки в розмірі, який встановлює своїми рішеннями орган місцевого самоврядування;

- при прийнятті оскаржуваного рішення 19.08.2017, тобто менш ніж за 6 місяців до початку нового бюджетного періоду, встановлено позивачу новий розмір податку на майно у вигляді плати за землю, а саме розмір орендної плати, чим порушені вимоги норм Податкового кодексу України, що тягне за собою нестабільність та неможливість позивача чітко розуміти та передбачити правові наслідки цих змін, та налагодити свою підприємницьку діяльність завчасно;

- Фонтанська сільська рада знехтувала правом зацікавленої особи на участь у процесі прийняття рішення, а натомість приймала таке рішення фактично в односторонньому порядку, що є порушенням загальних засад договірного права, закріплених у ч. 1 ст. 626 ЦК України, відповідно до якої договором є домовленість двох або більше сторін, спрямована на встановлення, зміну або припинення цивільних прав та обов`язків та вимог вищезазначених ст.ст.629 та 651 ЦК України;

- приймаючи оскаржуване рішення № 671-VII відносно ТОВ «Будівельні технології майбутнього», Фонтанська сільська рада взагалі не з`ясовувала рівень платоспроможності платника податків - ТОВ «Будівельні технології майбутнього», а як свідчать податкові декларації за 2017 рік із податку на прибуток позивача, за результатами своєї господарської діяльності воно несло збитки.

У відзиві відповідач з позовними вимогами не погодився, вважає їх необґрунтованими та безпідставними, просить відмовити у задоволенні позову та зазначає наступне.

На підставі рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області № 56-V від 27.12.2006р. між Фонтанською сільською радою та ТОВ «Будівельні технології майбутнього» 13.06.2007р. укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5122786400:02:002:1104, загальною площею 4,7812 га, розташованої за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Фонтанська сільська рада, с. Фонтанка, вул. 8 Березня, 22, для будівництва котеджного містечка. Договір зареєстровано у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії «Центр державного земельного кадастру» при Держкомземі України за№ 040752400021 від 16.07.2007 року.

Відповідно до первісного змісту п. п. 4.1, 4.2, 4.3 Договору, орендна плата вноситься орендарем в розмірі 95620 грн. на рік та обчислюється з урахуванням індексу інфляції та вноситься орендарем щомісячно.

Посилаючись на правову позицію, викладену у постанові Верховного Суду від 10.09.2018 року по справі №920/739/17, відповідач вказав, що нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Рішенням Господарського суду Одеської області від 03 серпня 2015 року №916/2928/14 внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2007 року укладеного між Фонтанською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього», зареєстрованого у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії ДП «Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України» за № 040752400021 від 16.07.2007 року, виклавши пункт 4.1 договору в новій редакції, а саме: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2014 року становить 6 084 796 (шість мільйонів вісімдесят чотири тисячі сімсот дев`яносто шість) гривень 09 коп. на період будівництва, після завершення будівництва 30 423 980 (тридцять мільйонів чотириста двадцять три тисячі дев`ятсот вісімдесят) гривень 46 копійок».

Річна орендна плата за земельну ділянку становить 3% від її нормативної грошової оцінки та складає 182 543 (сто вісімдесят дві тисячі п`ятсот сорок три) гривні 88 коп. на рік на період будівництва, 912 719 (дев`ятсот дванадцять тисяч сімсот дев`ятнадцять) гривень 41 копійка на рік після завершення будівництва та підлягає індексації згідно з чинним законодавством».

Постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27 жовтня 2015 року №916/2928/14 рішення Господарського суду Одеської області від 03 серпня 2015 року №916/2928/14 - залишено без змін.

Відповідач підтвердив прийняття ним оскаржуваного позивачем рішення №671-VII від 19.08.2017р. «Про затвердження розміру орендної плати на земельні ділянки комунальної власності, які перебувають у довгостроковій оренді юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в с. Фонтанка Лиманського району Одеської області» яким затверджено розміри ставок орендної плати за земельні ділянки, надані в оренду Фонтанською сільською радою та розташовані в межах с.Фонтанка. Відповідно до пункту 1.1 цього рішення та на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір ставки орендної плати за земельну ділянку площею 4,7812 га, надану в оренду ТОВ „Будівельні технології майбутнього, встановлено на рівні 7 відсотків від її нормативної грошової оцінки в рік.

З посиланням на рішення Господарського суду Одеської області від 10.10.2017р. у справі № 916/1024/17, яке набуло чинності 31.10.2017, відповідач зазначив, що вказаним рішенням було внесено зміни до Договору, зокрема пункт 4.1. договору викладено в новій редакції: «Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 28392678 грн. 08 коп. Річна орендна плата за земельну ділянку становить 7% від її нормативної грошової оцінки та складає 1 987 487,46 грн. на рік та підлягає індексації згідно з чинним законодавством».

Також вказав, що листами № 02-24-1470 від 28.11.2017р., № 02-24-1630 від 29.12.2017р., № 02-24-307 від 14.03.2018р., № 02-274-514 від 20.04.2018р., № 02-24-1107 від 09.10.2019р. позивач неодноразово повідомлявся про те, що на підставі рішення Господарського суду Одеської області від 10.10.2017р. у справі №916/1024/17, сума щомісячних нарахувань орендної плати, починаючи з 01.11.2017р., складає 165 623,96 грн. Проте, як зазначив відповідач, листи орендаря при внесенні щомісячної орендної плати більше двох років ігноруються.

Дослідивши матеріали справи, заслухавши пояснення представника відповідача, суд встановив наступне.

Згідно зі ст. 2 Земельного кодексу України земельні відносини - це суспільні відносини щодо володіння, користування і розпорядження землею. Суб`єктами земельних відносин є громадяни, юридичні особи, органи місцевого самоврядування та органи державної влади. Об`єктами земельних відносин є землі в межах території України, земельні ділянки та права на них, у тому числі на земельні частки (паї).

Відповідно до положень ст. 80 Земельного кодексу України суб`єктами права на землі комунальної власності є територіальні громади, які реалізують це право безпосередньо або через органи місцевого самоврядування.

За змістом ст. 122, 123, 124 Земельного кодексу України, сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб. Надання земельних ділянок державної або комунальної власності у користування здійснюється на підставі рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, Передання в оренду земельних ділянок, що перебувають у державній або комунальній власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, згідно з їх повноваженнями, визначеними ст. 122 цього Кодексу, шляхом укладення договору оренди земельної ділянки чи договору купівлі-продажу права оренди земельної ділянки.

Відповідно до ч. 2 ст. 16 Закону України "Про оренду землі" укладення договору оренди земельної ділянки із земель державної або комунальної власності здійснюється на підставі рішення відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування - орендодавця, прийнятого у порядку, передбаченому Земельним кодексом України, або за результатами аукціону.

На підставі рішення Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області № 56-V від 27.12.2006р. між Фонтанською сільською радою та ТОВ «Будівельні технології майбутнього» 13.06.2007р. укладено договір оренди земельної ділянки з кадастровим номером 5122786400:02:002:1104, загальною площею 4,7812 га, розташованої за адресою: Одеська область, Комінтернівський район, Фонтанська сільська рада, с. Фонтанка, вул. 8 Березня, 22, для будівництва котеджного містечка. Договір зареєстровано у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії «Центр державного земельного кадастру» при Держкомземі України за № 040752400021 від 16.07.2007 року.

Відповідно до п.3 договору оренди від 13.06.2007 р. договір укладено на 49 (сорок дев`ять) років. Не пізніше ніж за 30 (тридцять) днів до закінчення строку дії договору договір оренди пролонгується на той самий строк.

Відповідно до п.4.1 договору оренди від 13.06.2007 р. орендна плата вноситься орендарем у формі та розмірі 95620 гривень на рік.

Відповідно до п.4.5 договору оренди від 13.06.2007 р. розмір орендної плати переглядається щорічно у разі: зміни умов передбачених цим договором, зміни розмірів земельного податку, підвищення цін, тарифів, у тому числі внаслідок інфляції; погіршення стану орендованої земельної ділянки не з вини орендаря, що підтверджено документально; в інших випадках, передбачених законом.

Договір оренди земельної ділянки зареєстровано у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України за № 040752400021 від 16.07.2007 року.

Відповідно до акту приймання-передачі від 13.06.2007 р. ТОВ Будівельні технології майбутнього прийнято у строкове платне користування земельну ділянку загальною площею 4,781 га для будівництва котеджного містечка, яка знаходиться в межах с. Фонтанка, вул. 8 березня, 22, Комінтернівського району, Одеської області, України.

За змістом п. 289.1 ст. 289 Податкового кодексу України і ч. 1ст. 13 Закону України "Про оцінку земель", для визначення розміру орендної плати за земельні ділянки державної та комунальної власності обов`язково проводиться та використовується нормативна грошова оцінка земельних ділянок, яка являє собою капіталізований рентний дохід (дохід, який можна отримати із землі як фактору виробництва залежно від якості та місця розташування земельної ділянки), визначений за встановленими і затвердженими нормативами (ст. 1 Закону України "Про оцінку земель").

Тобто, нормативна грошова оцінка земель є основою для визначення розміру орендної плати для земель державної і комунальної власності, а зміна нормативної грошової оцінки земельної ділянки є підставою для перегляду розміру орендної плати, який в будь-якому разі не може бути меншим, ніж встановлено положеннями пункту 288.5.1 ст. 288 Податкового кодексу України (аналогічна правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 10.09.2018 року по справі №920/739/17).

Відповідно до ч. 1 ст. 15 Закону України "Про оцінку земель" підставою для проведення оцінки земель (бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок) є рішення органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування.

Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться відповідно до державних стандартів, норм, правил, а також інших нормативно-правових актів на землях усіх категорій та форм власності. Нормативна грошова оцінка земельних ділянок проводиться: розташованих у межах населених пунктів незалежно від їх цільового призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років; розташованих за межами населених пунктів земельних ділянок сільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 5-7 років, а несільськогосподарського призначення - не рідше ніж один раз на 7-10 років (ст. 18 Закону України "Про оцінку земель").

Частинами 1, 2 ст. 20 цього Закону передбачено, що за результатами бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок складається технічна документація, а за результатами проведення експертної грошової оцінки земельних ділянок складається звіт. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються як витяг з технічної документації з нормативної грошової оцінки земель.

Згідно з ч. 1, 3 ст. 23 Закону України "Про оцінку земель" технічна документація з бонітування ґрунтів, економічної оцінки земель та нормативної грошової оцінки земельних ділянок у межах населених пунктів затверджується відповідною сільською, селищною, міською радою. Витяг з технічної документації про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки видається центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері земельних відносин.

Згідно з Порядком нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженого Наказом Міністерства аграрної політики та продовольства України 25.11.2016 року № 489, за результатами нормативної грошової оцінки земель укладається технічна документація. Дані про нормативну грошову оцінку окремої земельної ділянки оформляються за заявою зацікавленої особи як витяг із технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки.

Відповідно до п. 34, 35 ч. 1 ст. 26 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" до виключної компетенції сільської, селищної, міської ради належить вирішення на пленарних засіданнях питань регулювання земельних відносин; затвердження ставок земельного податку відповідно до Податкового кодексу України.

Згідно з п. 288.4, пп. 288.5.1, 288.5.2 п. 288.5 ст. 288 Податкового кодексу України (у редакції, чинній до 01.01.2017) розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою 3 % нормативної грошової оцінки і не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки. З 01.01.2017 року у зв`язку із внесенням змін до зазначених положень Податкового кодексу України розмір орендної плати встановлюється у договорі оренди, але річна сума платежу не може бути меншою від розміру земельного податку, встановленого для відповідної категорії земельних ділянок на відповідній території та не може перевищувати 12 % нормативної грошової оцінки.

Розрахунок нормативної грошової оцінки земельної ділянки здійснюється відповідно до Методики нормативної грошової оцінки земель населених пунктів, затвердженої постановою Кабінету Міністрів України від 2303.1995 року № 213, згідно з п. 21 якої нормативна грошова оцінка земель населених пунктів визначається за спеціальною формулою з урахуванням, зокрема, коефіцієнта, який характеризує функціональне використання земельної ділянки (під житлову та громадську забудову, для промисловості, транспорту тощо).

На підставі рішення Господарського суду Одеської області від 03.08.2015 р. по справі № 916/2928/14 (залишеного без змін постановою Одеського апеляційного господарського суду від 27.10.2015 р.) були внесені зміни до договору земельної ділянки від 13.06.2007 року укладеного між Фонтанською сільською радою Комінтернівського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю „Будівельні технології майбутнього, зареєстрованого у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України за № 040752400021 від 16.07.2007 року, виклавши пункт 4.1 договору в новій редакції, а саме: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки станом на 01.01.2014 року становить 6084796,09 грн. на період будівництва, після завершення будівництва 30423980,46 грн. Річна орендна плата за земельну ділянку становить 3% від її нормативної грошової оцінки та складає 182543,88 грн. на рік на період будівництва, 912719,41 грн. на рік після завершення будівництва та підлягає індексації згідно з чинним законодавством.

Рішенням Фонтанської сільської ради №96-VII від 24.12.2015р. «Про затвердження технічної документації з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка території Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області» затверджено технічну документацію з нормативної грошової оцінки земель населеного пункту с. Фонтанка території Фонтанської сільської ради Комінтернівського району Одеської області.

Відповідно до витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки № 17/86-17 від 18.01.2017 р., складеного Управлінням Держеокадастру у Комінтернівському районі Одеської області, нормативно грошова оцінка земельної ділянки з кадастровим номером 5122786400:02:002:1104 складає 28392678,08 грн.

Рішенням Фонтанської сільської ради №671-VII від 19.08.2017р. «Про затвердження розміру орендної плати на земельні ділянки комунальної власності, які перебувають у довгостроковій оренді юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців в с. Фонтанка Лиманського району Одеської області» затверджено розміри ставок орендної плати за земельні ділянки, надані в оренду Фонтанською сільською радою та розташовані в межах с.Фонтанка. Відповідно до пункту 1.1 цього рішення та на підставі витягу з технічної документації про нормативну грошову оцінку земельної ділянки, розмір ставки орендної плати за земельну ділянку площею 4,7812 га, надану в оренду ТОВ „Будівельні технології майбутнього, встановлено на рівні 7 відсотків від її нормативної грошової оцінки в рік.

Рішенням Фонтанської сільської ради №671-VII від 19.08.2017р. затверджено нову додаткову угоду про внесення змін до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2007 р., а саме внесено зміни до п.4.1. "Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 28392678,08грн. Річна орендна плата за земельну ділянку становить 7% від її нормативної грошової оцінки та складає 1987487,46грн. на рік та підлягає індексації згідно з чинним законодавством.".

Згідно з п. 11.1. Договору, зміна умов договору здійснюється у письмовій формі за взаємною згодою сторін. У разі недосягнення згоди щодо зміни умов договору спір вирішується у судовому порядку.

Відповідно до ч. 4 ст. 75 ГПК України обставини, встановлені рішенням суду в господарській, цивільній або адміністративній справі, що набрало законної сили, не доказуються при розгляді іншої справи, у якій беруть участь ті самі особи або особа, стосовно якої встановлено ці обставини, якщо інше не встановлено законом.

У наведеній правовій нормі йдеться про преюдиційність, що у процесуальному праві означає обов`язок суду, який розглядає справу, прийняти без перевірки та доказів обставини, які вже були встановлені судовим рішенням, яке набрало законної сили, або вироком у будь-якій іншій справі.

У постанові КГС ВС від 26.11.2019р. по справі №922/643/19 міститься висновок, згідно з яким преюдиційність означає обов`язковість фактів, установлених судовим рішенням що набрало законної сили в одній справі, для суду при розгляді інших справ.

Правило про преюдицію спрямоване не лише на заборону перегляду фактів і правовідносин, які встановлені в судовому акті, що вступив у законну силу. Вони також сприяють додержанню процесуальної економії в новому процесі. У випадку преюдиціального установлення певних обставин особам, які беруть участь у справі (за умови, що вони брали участь у справі при винесенні рішення) не доводиться витрачати час на збирання, витребування і подання доказів, а суду на їх дослідження та оцінку. Усі ці дії вже здійснювалися у попередньому процесі, і їхнє повторення було не лише недоцільним, але й неприпустимим з точку зору процесуальної економії (постанова КГС ВС від 10.12.2019р. по справі №910/6356/19).

Отже, суть преюдиції полягає в неприпустимості ставлення під сумнів судового рішення, яке набрало законної сили, а також повторного розгляду судом одного й того ж питання між тими ж сторонами. Не потребують доказуванню обставини, встановлені рішенням суду, тобто ті обставини щодо яких мав місце спір і які були предметом судового розгляду. Преюдиційні обставини не потребують доказування, якщо одночасно виконуються такі умови: обставини встановлені судом рішенням; судове рішення набрало законної сили; у справі беруть участь ті самі особи, які брали участь у попередній справі, чи хоча б одна особа, щодо якої встановлено ці обставини (постанова КЦС ВС від 11.12.2019р. у справі №320/4938/17).

У провадженні Господарського суду Одеської області перебувала справа № 916/1024/17 за позовом Фонтанської сільської ради Лиманського району Одеської області до Товариства з обмеженою відповідальністю "Будівельні технології майбутнього" про внесення змін до договору оренди земельної ділянки.

Рішенням Господарського суду Одеської області від 10.10.2017 р. по справі № 916/1024/17 були внесені зміни до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2007 року укладеного між Фонтанською сільською радою Лиманського району Одеської області та Товариством з обмеженою відповідальністю „Будівельні технології майбутнього, зареєстрованого у Комінтернівському районному відділі Одеської регіональної філії ДП „Центр державного земельного кадастру при Держкомземі України за № 040752400021 від 16.07.2007 року, виклавши пункт 4.1 договору в новій редакції, а саме: „Нормативна грошова оцінка земельної ділянки становить 28392678 (двадцять вісім мільйонів триста дев`яносто дві тисячі шістсот сімдесят вісім) гривень 08 коп. Річна орендна плата за земельну ділянку становить 7% від її нормативної грошової оцінки та складає 1987487 (один мільйон дев`ятсот вісімдесят сім тисяч чотириста вісімдесят сім) гривень 46 коп. на рік та підлягає індексації згідно з чинним законодавством.

Позивачем у позовній заяві згадувалося вищевказане рішення, що свідчить про обізнаність позивача з його змістом.

Враховуючи, що рішення від 10.10.2017 р. по справі № 916/1024/17, яким внесено зміни до договору оренди земельної ділянки від 13.06.2007 щодо нормативної грошової оцінки земельної ділянки та річної орендної плати, набрало законної сили 02.09.2021, суд не вбачає правових підстав для задоволення позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього» про визнання незаконним та скасування рішення Фонтанської сільської ради Лиманського (нині Одеського) району Одеської області від 19.08.2017 р. №671-VІІ «Про затвердження розміру орендної плати за земельні ділянки комунальної власності, які перебувають у довгостроковій оренді юридичних осіб та фізичних осіб-підприємців с. Фонтанка Лиманського району Одеської області» в частині, що стосується інтересів позивача.

Доводи позивача щодо порушення норм Податкового кодексу України під час прийняття оскаржуваного рішення та встановлення нового розміру орендної плати є безпідставними, що також підтверджується висновками рішення Господарського суду Одеської області №916/1024/17, яке набрало законної сили.

В позовній заяві позивач посилається на те, що Фонтанською сільською радою в порушення умов укладеного між ТОВ «Будівельні технології майбутнього» та Фонтанською сільською радою договору оренди земельної ділянки були внесені зміни в односторонньому порядку, що є порушенням ст.651 ЦК України. Проте, з такими доводами погодитися не можна, оскільки зміни до укладеного договору були внесені за рішенням Господарського суду Одеської області №916/1024/17 від 10.10.2017р., що в повній мірі відповідає вимогам ч.2 ст.651 ЦК України. Крім того, вказані зміни були внесені в договір набагато пізніше ніж було прийняте оскаржуване рішення, у зв`язку із чим вказані обставини не можуть бути прийняті судом як підстава для скасування оскаржуваного рішення, оскільки на момент прийняття оскаржуваного рішення їх не існувало.

Доводи позивача про те, що його не було запрошено на сесію Фонтанської сільської ради, що розглядалося питання щодо зміни відсоткової ставки для ТОВ «Будівельні технології майбутнього» є безпідставними, оскільки запрошення осіб, які не входять до складу депутатського корпусу, є правом, а не обов`язком відповідача.

Щодо клопотання представника позивача про відкладення розгляду справи в межах розумного строку у зв`язку з перешкоджанням явки позивача до суду через введення воєнного стану, суд зазначає наступне.

На підставі пропозиції Ради національної безпеки і оборони України, відповідно до п.20 ч.1 ст.106 Конституції України, Закону України "Про правовий режим воєнного стану" Указом Президента України №64/2022 від 24.02.2022р. із 05 години 30 хвилин 24 лютого 2022 року строком на 30 діб в Україні введено воєнний стан, який в подальшому продовжено до 25 квітня 2022 року (Указ Президента України №133/2022 від 14.03.2022 року Про продовження строку дії воєнного стану в Україні), з 05 години 30 хвилин 25 травня 2022 року продовжено строком на 90 діб (Указ Президента України №341/2022 від 17.05.2022 року), а з 05 години 30 хвилин 23 серпня 2022 року - на 90 діб (Указ Президента України від 12 серпня 2022 року № 573 «Про продовження строку дії воєнного стану в Україні»).

Відповідно до ст. 12-2 Закону України «Про правовий режим воєнного стану» в умовах правового режиму воєнного стану суди, органи та установи системи правосуддя діють виключно на підставі, в межах повноважень та в спосіб, визначені Конституцією України та законами України. Повноваження судів, органів та установ системи правосуддя, передбачені Конституцією України, в умовах правового режиму воєнного стану не можуть бути обмежені.

Відповідно до ст. 26 цього ж Закону правосуддя на території, на якій введено воєнний стан, здійснюється лише судами. На цій території діють суди, створені відповідно до Конституції України. Скорочення чи прискорення будь-яких форм судочинства забороняється.

Відповідно до пункту 2 частини 2 статті 202 Господарського процесуального кодексу України суд відкладає розгляд справи в судовому засіданні в межах встановленого цим Кодексом строку з такої, зокрема, підстави: перша неявка в судове засідання учасника справи, якого повідомлено про дату, час і місце судового засідання, якщо він повідомив про причини неявки, які судом визнано поважними.

Відкладення розгляду справи є правом та прерогативою суду, основною умовою для якого є не відсутність у судовому засіданні представників сторін, а неможливість вирішення спору у відповідному судовому засіданні.

Неявка учасника судового процесу у судове засідання за умови належного повідомлення сторони про час і місце розгляду його позову, не є підставою для відкладення розгляду чи продовження розгляду справи до закінчення правового режиму воєнного стану.

Позивач був належним чином повідомлений про дату, час і місце судового засідання, а його явка у судове засідання не була визнана судом обов`язковою.

При цьому наявних у справі матеріалів достатньо для розгляду справи та ухвалення законного і обґрунтованого рішення відповідно до вимог статті 236 Господарського процесуального кодексу України.

Відповідно до ст. 73 ГПК України доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Ці дані встановлюються такими засобами: 1) письмовими, речовими і електронними доказами; 2) висновками експертів; 3) показаннями свідків.

Згідно ч. 1 ст. 74 ГПК України кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень.

Відповідно до ч. ч. 1,2 ст. 86 ГПК України суд оцінює докази за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів. Жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Європейський суд з прав людини вказав, що згідно з його усталеною практикою, яка відображає принцип, пов`язаний з належним здійсненням правосуддя, у рішеннях судів та інших органів з вирішення спорів мають бути належним чином зазначені підстави, на яких вони ґрунтуються. Хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, його не можна тлумачити як такий, що вимагає детальної відповіді на кожен аргумент. Міра, до якої суд має виконати обов`язок щодо обґрунтування рішення, може бути різною в залежності від характеру рішення (справа "Серявін проти України", § 58, рішення від 10 лютого 2010 року).

Пункт 1 статті 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року (далі - Конвеція) зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід (рішення Європейського Суду з прав людини у справі "Трофимчук проти України", no. 4241/03, від 28.10.2010 року).

Враховуючи відмову у задоволенні позову, судові витрати по сплаті судового збору, суд поклалає на позивача.

Керуючись ст.ст. 73, 74, 76-80, 86, 123, 124, 129, 236, 237, 238, 240, 241 Господарського процесуального кодексу України, суд

ВИРІШИВ:

1. У задоволенні позову Товариства з обмеженою відповідальністю «Будівельні технології майбутнього» (65014, Одеська обл., місто Одеса, вулиця Віри Інбер, будинок 5, офіс 1; код ЄДРПОУ 34251706) до Фонтанської сільської ради Одеського району Одеської області (67571, Одеська обл., Одеський район, село Фонтанка, вулиця Степна, будинок 4; код ЄДРПОУ 04379746) про визнання незаконним та скасування рішення в частині відмовити.

Рішення суду може бути оскаржено в апеляційному порядку протягом двадцяти днів з моменту складення повного тексту.

Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Вступну та резолютивну частини рішення оголошено 15 серпня 2022 р. Повний текст рішення складено та підписано 25 серпня 2022 р.

Суддя Р.В. Волков

СудГосподарський суд Одеської області
Дата ухвалення рішення14.08.2022
Оприлюднено29.08.2022
Номер документу105909251
СудочинствоГосподарське
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою щодо визнання незаконним акта, що порушує право оренди

Судовий реєстр по справі —916/26/22

Рішення від 14.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 01.08.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 05.07.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 14.06.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 16.05.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 02.02.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

Ухвала від 17.01.2022

Господарське

Господарський суд Одеської області

Волков Р.В.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні