Рішення
від 25.08.2022 по справі 480/1039/22
СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

СУМСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

26 серпня 2022 року Справа № 480/1039/22

Сумський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді - Прилипчука О.А.,

розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без виклику сторін в приміщенні суду в м. Суми адміністративну справу №480/1039/22

за позовом ОСОБА_1

до Відділу культури у особі начальника відділу Баляби Т.І.,

Відділу культури у особі заступника начальника відділу Мутлаг Я.Р.,

Відділу культури Роменської міської ради

Роменської міської ради

третя особа- ОСОБА_2

про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії,-

В С Т А Н О В И В:

ОСОБА_1 звернулася до Сумського окружного адміністративного суду з позовною заявою до Відділу культури у особі начальника відділу Баляби Т.І., Відділу культури у особі заступника начальника відділу Мутлаг Я.Р., Відділу культури Роменської міської ради, Роменської міської ради, третя особа: ОСОБА_2 в якій просить:

1. Визнати протиправними дії Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника Баляби Т.І. щодо оголошення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури.

2. Зобов`язати Відділ культури Роменської міської ради у особі начальника ОСОБА_3 скасувати конкурс на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури.

3. Визнати протиправними дії Відділу культури Роменської міської ради у особі заступника начальника Мутлаг Я.Р. по звільненню директора Роменського міського Будинку культури ОСОБА_1 .

4. Зобов`язати Відділ культури Роменської міської ради у особі начальника ОСОБА_3 поновити на посаді директора Роменського міського Будинку культури ОСОБА_1 з 14.12.2021.

5. Стягнути з Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника Баляби Т.І. заробітну плату на користь ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу з 14.12.2021 по день винесення рішення у даній справі із розрахунку середньоденної заробітної плати 431,82 грн.

6. Допустити негайне виконання рішення за один календарний місяць.

Ухвалою суду від 26.01.2022 відмовлено у відкритті провадження в адміністративній справі за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури у особі начальника відділу Баляби Т.І. про визнання дій протиправними, зобов`язання вчинити дії та стягнення заробітної плати в частині позовних вимог про визнання протиправними дії Відділу культури Роменської міської ради у особі заступника начальника Мутлаг Я.Р. по звільненню директора Роменського міського Будинку культури ОСОБА_1 ; зобов`язання Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника ОСОБА_3 поновити на посаді директора Роменського міського Будинку культури ОСОБА_1 з 14.12.2021; стягнення з Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника Баляби Т.І. заробітну плату на користь ОСОБА_1 за час вимушеного прогулу з 14.12.2021 по день винесення рішення у даній справі із розрахунку середньоденної заробітної плати 431,82 грн.

Ухвалою суду від 26.01.2022 відкрито провадження в даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено відповідачу 15-денний строк з дня вручення даної ухвали для подання відзиву на позовну заяву, а також залучено Відділ культури Роменської міської ради у якості співвідповідача до участі у даній справі.

В обґрунтування позовних вимог позивач зазначила, що працювала директором Роменського міського Будинку культури з 16.10.2002, а 13.12.2021 її звільнено з посади як таку, що не пройшла за конкурсом.

Позивач вважає, що її звільнення було незаконне, враховуючи наступне.

Пунктом 2 рішення сесії Роменської міської ради від 22.09.2021 Про переведення на контрактну форму роботи керівників комунальних закладів культури Роменської міської ради Сумської області вказана міська рада доручила начальнику відділу культури Тетяні Балябі попередити керівників закладів культури, зазначених у пункті 1 даного рішення, про припинення безстрокового трудового договору згідно з пунктом 9 статті 36 КЗпП України та організувати проведення конкурсів на заміщення вакантних посад керівників закладів культури Роменської міської ради Сумської області, зазначених у пункті 1, та Комунального закладу Центр розвитку культури та туризму Роменської міської ради відповідно до вимог чинного законодавства.

Але вказане вище рішення не було виконано щодо попередження керівників про припинення безстрокового трудового договору під особистий підпис, що є порушенням вимог Положення про порядок проведення конкурсу на заміщення посади керівника комунального закладу культури Роменської міської Рішенням Роменської міської ради від 25.08.2021.

Згідно п.2.3 вказаного Положення Відділ культури оголошує конкурс не пізніше як за два місяці до завершення строку повноважень керівника закладу культури відповідно до контракту або впродовж семи днів з дня дострокового припинення його повноважень. Вперше конкурс проводиться у визначені чинним законодавством строки.

Вперше про оголошення конкурсу Відділом культури було опубліковано допис 01.10.2021 о 17:58 у соціальній мережі faсebook на сторінці Відділу культури на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури. Про це позивачка дізналася від сторонніх осіб, однак на той момент вказана посада не була вакантною, а її займала позивачка згідно безстрокового трудового договору, про що є запис у трудовій книжці. Таке саме оголошення було розміщено 01.10.2021 на сайті Роменської міської ради про заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури, яка на той час не була вакантною.

05.10.2021 року начальник Відділу культури Тетяна Баляба запропонувала позивачці принести у Відділ культури заяву про участь у конкурсі, автобіографію, мотиваційний лист, копії документів, що посвідчують особу та про освіту, а також два рекомендаційних листи, що і було зроблено.

04.11.2021 на сайті Відділу культури у соціальній мережі faсebook було оприлюднено документи претендентів на вакантне місце директора Роменського міського Будинку культури для участі у конкурсі. В той же день на офіційному сайті Роменської міської ради було розміщено ті ж самі документи, серед яких є і документи позивачки як кандидата на вакантну посаду директора Роменського міського Будинку культури. Тобто, згідно вимог конкурсної комісії та начальника Відділу культури, подала документи на посаду, яку на той час і займала. Посада не була вакантна, а конкурс на її заміщення було оголошено і в подальшому проведено.

Про перше засідання конкурсної комісії позивачка зазначила, що її ніхто офіційно не повідомляв. Коли він відбувся і як його було проведено її невідомо.

30.11.2021 відбувся другий етап конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури, про проведення якого не повідомлялося у строки і спосіб, визначений чинним законодавством України. У зв`язку з хворобою на короновірус не мала змоги особисто бути присутньою на конкурсі і представляла свій Проект програми розвитку Будинку культури онлайн через програму viber.

Згідно вимог ч. 6 ст.21-5 Закону України Про культуру результати розгляду невідкладно повідомляються кандидатам електронною поштою чи іншим засобом зв`язку, зазначеним в автобіографії. У своїй автобіографії позивач зазначила лише домашню адресу, на яку жодного повідомлення не надходило, ані про проведення першого етапу конкурсу, ані про проведення другого етапу конкурсу, ані про його результати.

13.12.2021 після одужання позивачка вийшла на роботу і отримала наказ про звільнення з посади №115-Л від 13.12.2021.

У зв`язку з незгодою щодо звільнення позивачка звернулась до суду.

Відповідач (Відділ культури Роменської міської ради) у відзиві на позовну заяву зазначив, що відповідно до частини першої статті 21 Закону України Про культуру, керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу.

Згідно з приписами статті 21-2 Закону України Про культуру, кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури визначає конкурсна комісія за результатами відкритого та публічного конкурсного добору на зайняття цієї посади.

На виконання вищевказаних вимог законодавства, рішенням від 22.09.2021 року Роменська міська рада Сумської області вирішила перевести на контрактну форму роботи посади керівників закладів культури, зокрема й директора Роменського міського Будинку культури. Цим же рішенням було доручено начальнику Відділу культури Роменської міської ради попередити керівників закладів культури про припинення безстрокових трудових договорів, а також організувати проведення конкурсів на заміщення вакантних посад.

01.10.2021 року на виконання рішення Роменської міської ради Сумської області від 22.09.2021 року як начальником відділу культури видано наказ № 82-ОД Про припинення безстрокового трудового договору з керівниками закладів культури, яким доведено до відома керівників підпорядкованих закладів про те, що з ними припиняються безстрокові трудові договори згідно з п. 9 ст. 36 КЗпП.

З даним наказом позивачка була ознайомлена 01.10.2021 року, про що свідчить її особистий підпис в самому наказі.

01.10.2021 року на сайті Роменської міської ради Сумської області за відповідним посиланням було розміщено оголошення про конкурс на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури. Аналогічне оголошення було опубліковане на сторінці Відділу культури Роменської міської ради в соціальній мережі faсebook та місцевому друкованому виданні - Вісті Роменщини (випуск № 40 (14183)) від 01.10.2021 року, що також не заперечує і позивачка.

На думку останньої дана посада на день оголошення конкурсу не була вакантною, оскільки з нею як з директором Роменського міського Будинку культури трудові відносини ще не були припинені.

Пояснюючи вищезазначене, відповідач зазначив, що Конституційний Суду України в своєму рішенні від 01.08.2013 року № 22-14-17/1749 щодо запровадження контрактної форми трудового договору, роз`яснив, що переведення працівників на контракт представляє собою зміну істотних умов праці. Трудове законодавство передбачає, що у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці при продовженні роботи за тією ж спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці (положення ч.3 ст.32 КЗпП України).

Розглядаючи питання про порядок укладення контракту з раніше прийнятим працівником, необхідно керуватися статтями 32 і 36 КЗпП України. Зокрема, статтею 32 КЗпП України визначено такий порядок зміни істотних умов праці: у зв`язку зі змінами в організації виробництва і праці допускається зміна істотних умов праці за умови продовження роботи за тією самою спеціальністю, кваліфікацією чи посадою. Про зміну істотних умов праці: систем та розмірів оплати праці, пільг, режиму роботи, встановлення або скасування неповного робочого часу, суміщення професій, зміну розрядів і найменування посад та інших, працівник повинен бути повідомлений не пізніше ніж за два місяці.

З наведеного слідує, що для переведення працівника на строкову форму трудового договору, різновидом якого є контракт, не потрібно звільняти працівника і потім знову приймати на роботу. Достатньо попередити його за два місяці про зміну істотних умов праці у формі кадрового наказу, в якому чітко зазначити, що зміна умов праці полягає в необхідності укласти контракт із працівником, оскільки така необхідність прямо передбачена законодавством. З таким наказом працівника слід ознайомити під його підпис, що й було зроблено.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону України Про культуру, керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п`ять років за результатами конкурсу

Частиною 4 статті 21-2 Закону України Про культуру встановлено, що орган управління оголошує конкурс на посаду керівника державного чи комунального закладу культури не пізніш як за два місяці до завершення строку повноважень керівника державного чи комунального закладу культури відповідно до контракту або впродовж семи днів з дня дострокового припинення його повноважень.

01.10.2021 року позивачка була ознайомлена під особистий підпис з наказом № 83-ОД про оголошення конкурсу на заняття вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури.

Оскільки позивачка виявила бажання взяти участь у конкурсі та подала документи, то потреби в її звільненні до завершення конкурсу не було, оскільки вона могла бути визнана переможцем конкурсу і саме з нею повинно було б укладати контракт. Тому, потреби у вивільненні працівника з посади для проведення конкурсу не було, про що вказано вище, а сама по собі та обставина, що на час проведення конкурсу на посаді перебував працівник є формальною, оскільки на права та законні інтереси позивачки ніяким чином це не впливало і не могло вплинути.

Відповідач вважає позовні вимоги безпідставними та просить відмовити у їх задоволенні (а.с. 39-43).

Ухвалою суду від 15.07.2022 залучено Роменську міську раду у якості співвідповідача до участі у справі № 480/1039/22 за позовом ОСОБА_1 до Відділу культури у особі начальника відділу Баляби Т.І., Відділу культури у особі заступника начальника відділу Мутлаг Я.Р., Відділу культури Роменської міської ради про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії та ОСОБА_2 у якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору.

Дослідивши матеріали адміністративної справи та зібрані по справі докази в їх сукупності, проаналізувавши зміст норм матеріального і процесуального права, які врегульовують спірні відносини, суд виходить з наступних підстав та мотивів.

Судом встановлено, що ОСОБА_1 в період з 16.10.2002 р. по 13.12.2021 працювала директором Роменського міського Будинку культури (а. с. 25-26).

22.09.2021 Роменською міською радою прийнято рішення про переведення на контрактну форму роботи посади керівників наступних закладів культури, в тому числі і директора Роменського міського Будинку культури. Також доручено начальнику відділ культури Тетяні Балябі: 1) попередити керівників закладів культури, зазначених у пункті 1 даного рішення, про припинення безстрокового трудового договору згідно з пунктом 9 статті 36 КЗпП України; 2) організувати проведення конкурсів на заміщення вакантних посад керівників закладів культури Роменської міської ради Сумської області, зазначених у пункті 1, та Комунального закладу Центр розвитку культури та туризму Роменської міської ради відповідно до вимог чинного законодавства (а. с. 49).

01.10.2021 начальником Відділу культури Роменської міської ради прийнято наказ № 82-ОД "Про припинення безстрокового трудового договору з керівниками закладів культури", яким визначено перевести на контрактну форму роботи посади керівників, в тому числі і директора Роменського міського Будинку культури (а.с. 50).

Наказом начальника Відділу культури Роменської міської ради № 83-ОД від 01.10.2021 оголошено конкурс на заміщення вакантної посади директора Роменського Будинку культури (а. с. 51).

Рішенням конкурсної комісії для проведення конкурсу на заміщення посади директора Роменського міського Будинку культури від 30.11.2021 визнано переможцем конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури - ОСОБА_2 (а.с.63).

Наказом заступника начальника Відділу культури Роменської міської ради Сумської області № 115-К від 13.12.2021 ОСОБА_1 звільнено з займаної посади директора Роменського міського Будинку культури відповідно до п. 9 ст. 36 КзПп України у зв`язку з припиненням безстрокового трудового договору (а.с. 71).

Надаючи оцінку спірним правовідносинам, суд враховує наступне.

Щодо вимог про визнання протиправними дій Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника Баляби Т.І. щодо оголошення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури, суд зазначає наступне.

Відповідно до частини першої статті 21 Закону України «Про культуру», керівники державних та комунальних закладів культури призначаються на посаду шляхом укладення з ними контракту строком на п ять років за результатами конкурсу.

Згідно з приписами статті 21-2 Закону України «Про культуру», кандидатів на посаду керівника державного чи комунального закладу культури визначає конкурсна комісія за результатами відкритого та публічного конкурсного добору на зайняття цієї посади.

Так, судом встановлено, що 22.09.2021 Роменською міською радою прийнято рішення про переведення на контрактну форму роботи посади керівників наступних закладів культури, в тому числі і директора Роменського міського Будинку культури. Також доручено начальнику відділ культури Тетяні Балябі: 1) попередити керівників закладів культури, зазначених у пункті 1 даного рішення, про припинення безстрокового трудового договору згідно з пунктом 9 статті 36 КЗпП України; 2) організувати проведення конкурсів на заміщення вакантних посад керівників закладів культури Роменської міської ради Сумської області, зазначених у пункті 1, та Комунального закладу Центр розвитку культури та туризму Роменської міської ради відповідно до вимог чинного законодавства (а. с. 49).

01.10.2021 начальником Відділу культури Роменської міської ради прийнято наказ № 82-ОД "Про припинення безстрокового трудового договору з керівниками закладів культури", яким визначено перевести на контрактну форму роботи посади керівників, в тому числі і директора Роменського міського Будинку культури (а.с. 50).

З даним наказом позивачка була ознайомлена 01.10.2021 року, про що свідчить її особистий підпис в самому наказі ( а.с.50 звор. бік).

Наказом начальника Відділу культури Роменської міської ради № 83-ОД від 01.10.2021 оголошено конкурс на заміщення вакантної посади директора Роменського Будинку культури (а. с. 51).

Суд зазначає, що наведені рішення Роменської міської ради позивачем в судовому порядку оскаржені не було, а тому станом на дату спірних правовідносин були чинними.

Суд звертає увагу, що позивач звертаючись до суду із вимогою про визнання протиправними дій Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника Баляби Т.І. щодо оголошення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури не оскаржує рішення конкурсної комісії для проведення конкурсу на заміщення посади директора Роменського міського Будинку культури від 30.11.2021, яким визнано переможцем конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури - ОСОБА_2 , а тому суд виходить із доводів які заявлені у позовній вимозі та стосуються предмета спору.

Також, суд звертає увагу, що позивач самостійно виявила бажання взяти участь у конкурсі та подала документи, що свідчить про те, що позивач погодилася із змістом наведених рішень та про необхідність брати участь в конкурсі .

Отже, виходячи з вищевикладеного, суд приходить висновку про необґрунтованість заявленої позовної вимоги вимог про визнання протиправними дій Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника Баляби Т.І. щодо оголошення та проведення конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури.

Щодо вимог про зобов`язання Відділ культури Роменської міської ради у особі начальника ОСОБА_3 скасувати конкурс на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури, суд зазначає наступне.

Так, відповідно до п.5.11 Положення про порядок проведення конкурсу на заміщення посади керівника комунального закладу культури Роменської міської ради Сумської області, затвердженого рішенням роменської міської ради від 25.08.2021 (надалі по тексту -Положення) конкурсна комісія приймає рішення про визначення переможця шляхом голосування та оприлюднює його на офіційному веб-сайті органу управління. Спосіб голосування визначається рішенням конкурсної комісії. Рішення конкурсної комісії вважається прийнятим, якщо за нього проголосувала більшість від затвердженого складу конкурсної комісії.

Судом встановлено, що відповідно до Рішення конкурсної комісії для проведення конкурсу на заміщення посади директора Роменського міського Будинку культури від 30.11.2021 визнано переможцем конкурсу на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури - ОСОБА_2 . За кандидатуру ОСОБА_2 голосували «За»-6, «Проти-0», «Утрималися»-0 (а.с.63).

Суд звертає увагу, що позивачем рішення конкурсної комісії про визначення переможця ОСОБА_2 у судовому порядку не оскаржено, а тому наведене рішення є діючим.

Згідно п.6.1. Рішення конкурсної комісії є підставою для укладання контракту з переможцем конкурсу.

Відповідно до п.6.2. Положення начальник відділу культури зобов`язаний призначити переможця конкурсу керівником комунального закладу не пізніше двох місяців з дня оголошення конкурсу. Підставою для видання наказу про призначення керівника державного чи комунального закладу культури є підписання контракту.

Так, суд досліджуючи наведені норми Положення приходить висновку, що чинним законодавством, зокрема Положенням та Законом України «Про культуру» не надано право Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника ОСОБА_3 скасувати конкурс на заміщення вакантної посади директора Роменського міського Будинку культури.

Позивач у адміністративному позову також, не зазначає жодних норм які б надавали таке право Відділу культури Роменської міської ради у особі начальника ОСОБА_3 .

Таким чином, суд приходить висновку, що заявлені позовні вимоги позову ОСОБА_1 до Відділу культури у особі начальника відділу Баляби Т.І., Відділу культури у особі заступника начальника відділу Мутлаг Я.Р., Відділу культури Роменської міської ради, Роменської міської ради, 3 особа: ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії є необґрунтованими, а тому такими, що не підлягають задоволенню.

Керуючись ст.ст. 90, 139, 143, 241-246, 250, 255, 295 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

В задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Відділу культури у особі начальника відділу Баляби Т.І., Відділу культури у особі заступника начальника відділу Мутлаг Я.Р., Відділу культури Роменської міської ради, Роменської міської ради, третя особа - ОСОБА_2 про визнання дій протиправними та зобов`язання вчинити дії відмовити.

Рішення може бути оскаржено до Другого апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення рішення.

Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Суддя О.А. Прилипчук

СудСумський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення25.08.2022
Оприлюднено29.08.2022
Номер документу105917120
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи, що виникають з відносин публічної служби, зокрема справи щодо звільнення з публічної служби, з них

Судовий реєстр по справі —480/1039/22

Рішення від 25.08.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 14.07.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

Ухвала від 26.01.2022

Адміністративне

Сумський окружний адміністративний суд

О.А. Прилипчук

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2025Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні