Рішення
від 29.06.2022 по справі 640/18176/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

30 червня 2022 року м. Київ № 640/18176/21

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Добрянської Я.І., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу

за позовом Державної служби геології та надр України (03057, м. Київ, вул. Антона Цедіка, буд. 16, код ЄДРПОУ 37536031)

до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адорія» (04136, м. Київ, вул. Маршала Гречка, буд. 10-г, літ. «А», код ЄДРПОУ 32960879)

про анулювання спеціального дозволу на користування надрами, -

ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулася Державна служба геології та надр України з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адорія», в якому просила суд:

- припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5138 від 04.02.2010 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Адорія».

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 05 серпня 2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін.

Копію вказаної ухвали 05 серпня 2021 року направлялась на електронну адресу відповідача, зазначену в позовній заяві, а саме: «adoria@mail.ru», що підтверджується довідкою про направлення документів засобами електронної пошти, що міститься в матеріалах справи.

Таким чином, вважається, що відповідач належним чином повідомлений про його права та обов`язки, зокрема про право надати відзив на позовну заяву або заяву про визнання позову.

Відповідачем у встановлений строк відзиву на позовну заяву до суду не надано.

Відповідно до частини шостої статті 162 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.

Розглянувши адміністративний позов та додані до нього матеріали , всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, , які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд, зазначає таке.

Товариство з обмеженою відповідальністю «Адорія» отримало спеціальний дозвіл на користування надрами від 04 лютого 2010 року №5138 з метою видобування піску для виробництва силікатної цегли, сировини для виробництва дрібних блоків із сотових силікатобетонів строком на 20 років.

Наказом Державної служби геології та надр України від 28.11.2018 №450 «Про затвердження Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України на 2019 рік» затверджено однойменний план здійснення заходів державного нагляду (контролю) на 2019 рік.

Наказом Державної служби геології та надр України від 06.02.2019 №45 «Про проведення планових заходів державного нагляду (контролю) Державною службою геології та надр України у березні 2019 року» позивач доручив Департаменту державного геологічного контролю (Гончаренко В.В.) провести планові перевірки діяльності надрокористувачів, в тому числі, Товариства з обмеженою відповідальністю «Адорія». Відповідачу було направлено письмове повідомлення про проведення позапланової перевірки від 11.02.2019 №2800/03/14-19, що підтверджується матеріалами справи.

За результатами перевірки 26.03.2019 Південним міжрегіональним відділом Департаменту державного геологічного нагляду складено акт №16/5138-К про недопущення до перевірки у зв`язку з відсутністю надрокористувача за юридичною адресою Товариства з обмеженою відповідальністю «Адорія».

На підставі акту від 26.03.2019 №16/5138-К складено припис від 26.03.2019 №16/5138-К, в якому зафіксовано 2 порушення, зокрема:

1. Не допущено посадових осіб Державної служби геології та надр України до здійснення заходів державного нагляду (контролю), які проводились з дотриманням порядку здійснення державного нагляду (контролю) (порушено статті 10, 11 Закону України від 05.04.2007 №877-V «Про основні засади нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності»).

2. Не виконуються умови користування надрами, а саме не дотримуються вимоги Угоди про умови користування надрами №5138, яка є невід`ємною частиною спеціального дозволу користування надрами №5138 від 04.02.2010, в частині обов`язку надрокористувача допускати представників Держгеонадр для здійснення державного геологічного контролю (порушення статті 24 Кодексу України про надра, Порядок надання спеціальних дозволів на користування надрами, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 №615).

Відповідно до припису від 26.03.2019 №16/5138-К Товариству з обмеженою відповідальністю «Адорія» до 26.04.2019 надано строк для усунення порушень вимог законодавства у сфері надрокористування шляхом подання до Південного міжрегіонального відділу Департаменту державного геологічного контролю Держгеонадр України документів (завірених належним чином копій) та матеріалів, що підтверджують дотримання Товариством з обмеженою відповідальністю «Адорія» вимог законодавства про надрокористування.

Відповідно до наказу Державної служби геології та надр України від 27.06.2019 №202 «Про поновлення, зупинення дії, анулювання спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» дію спеціального дозволу №5138 від 04.02.2010 зупинено, надано 30 календарних днів на усунення порушень, про що листом від 03.07.2019 №11980/03/14-19 повідомлено Товариство з обмеженою відповідальністю «Адорія» та Південний міжрегіональний відділ Державної служби геології та надр України.

Наказом Державної служби геології та надр України від 09.09.2020 №394 «Про проведення позапланових перевірок» Департаменту державного геологічного контролю доручено провести позапланові перевірки діяльності суб`єктів господарювання, яким надані спеціальні дозволи на користування надрами, у тому числі Товариства з обмеженою відповідальністю «Адорія».

За результатами перевірки складено акт від 15.10.2020 №41/5138-К за результатами проведення планового (позапланового) заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю «Адорія» вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, в якому зафіксовано 1 порушення, а саме:

1. Не виконується Програма робіт до Угоди про умови користування надрами від 02.12.2014 р. №5138, а саме п.п. 3, 4, 5, 6, 7, 8 (порушення абзацу першого пункту 10 Постанови Кабінету Міністрів України №615).

На підставі акту від 15.10.2020 №5138 складено припис від 16.10.2020 №41/5138-К, яким Товариству з обмеженою відповідальністю «Адорія» надано строк до 16.11.2020 року усунути виявлені порушення вимог законодавства у сфері надрокористування та подати в письмовій формі до Південного міжрегіонального відділу Державного геологічного контролю матеріали, які підтверджують факт усунення порушень.

Листом Товариство з обмеженою відповідальністю «Адорія» просило Південний міжрегіональний відділ Департаменту державного геологічного контролю Державної служби геології та надр продовжити строк на усунення виявлених порушень, згідно припису №41/5138-К від 16.10.2020 року на 1 місяць.

Наказом Державної служби геології та надр України від 16.12.2020 №583 «Про поновлення дії спеціальних дозволів на користування надрами, встановлення термінів на усунення порушень та внесення змін до наказів» дію спеціального дозволу №5138 від 04.02.2010 внесено зміни до пункту 9 додатку 2 до наказу Держеогнадр від 27 червня 2019 року №202 в частині доповнення підстав зупинення дії спеціального дозволу №5138 від 04.02.2010 року. Товариству з обмеженою відповідальністю «Адорія» надано 30 календарних днів для усунення порушень, про що надрокористувача повідомлено шляхом направлення на юридичну адресу листа №19417/01/07-20 від 22.12.2020.

24.02.2021 Державна служба геології та надр України направила надрокористувачу листа №2874/01/07-21, в якому просили надати у 15-дениий строк, з моменту отримання листа, власну позицію (згоду/не згоду) на припинення права користування надрами, шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами у зв`язку з порушенням вимог передбачених спеціальним дозволом.

Оскільки Відповідач відповіді на вказаний лист не надіслав та не надав згоду на припинення користування надрами, Позивач звернувся до суду з цим адміністративним позовом.

Надаючи правову оцінку при вирішення спору по суті, суд виходить з наступного.

Відповідно до частини першої статті 1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" документи дозвільного характеру - дозвіл, висновок, рішення, погодження, свідоцтво, інший документ в електронному вигляді (запис про наявність дозволу, висновку, рішення, погодження, свідоцтва, іншого документа в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань), який дозвільний орган зобов`язаний видати суб`єкту господарювання у разі надання йому права на провадження певних дій щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності та/або без наявності якого суб`єкт господарювання не може проваджувати певні дії щодо здійснення господарської діяльності або видів господарської діяльності.

Надра надаються у користування підприємствам, установам, організаціям і громадянам лише за наявності у них спеціального дозволу на користування ділянкою надр (частина перша статті 19 Кодексу України про надра).

Частиною другою статті 24 Кодексу України про надра закріплено, що користувачі надр зобов`язані:

1) використовувати надра відповідно до цілей, для яких їх було надано;

2) забезпечувати повноту геологічного вивчення, раціональне, комплексне використання та охорону надр;

3) забезпечувати безпеку людей, майна та навколишнього природного середовища;

4) приводити земельні ділянки, порушені при користуванні надрами, в стан, придатний для подальшого їх використання у суспільному виробництві;

4-1) надавати та оприлюднювати інформацію про загальнодержавні та місцеві податки і збори, інші платежі, а також про виробничу (господарську) діяльність, необхідну для забезпечення прозорості у видобувних галузях, відповідно до порядку, затвердженого Кабінетом Міністрів України;

5) виконувати інші вимоги щодо користування надрами, встановлені законодавством України та угодою про розподіл продукції.

Відповідно до частини третьої статті 24 Кодексу України про надра права та обов`язки користувача надр виникають з моменту отримання спеціального дозволу на користування надрами, а в разі надання права користування надрами на умовах угод про розподіл продукції - з моменту набрання чинності такою угодою, якщо інше не передбачено цією угодою.

Згідно з частиною сьомою статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності" дозвільний орган анулює документ дозвільного характеру з таких підстав:

- звернення суб`єкта господарювання із заявою про анулювання документа дозвільного характеру;

- наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення юридичної особи шляхом злиття, приєднання, поділу, перетворення та ліквідації, якщо інше не встановлено законом;

- наявність в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань відомостей про припинення підприємницької діяльності фізичної особи - підприємця.

Дозвільний орган, що видав документ дозвільного характеру, може звернутися до адміністративного суду з позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру за наявності хоча б однієї з таких підстав:

- встановлення факту надання в заяві про видачу документа дозвільного характеру та документах, що додаються до неї, недостовірної інформації;

- здійснення суб`єктом господарювання певних дій щодо провадження господарської діяльності або видів господарської діяльності, на які отримано документ дозвільного характеру, з порушенням вимог законодавства, щодо яких дозвільний орган видавав припис про їх усунення із наданням достатнього часу для їх усунення.

Позивач відповідно до покладених на нього завдань здійснює державний контроль за геологічним вивченням надр (державний геологічний контроль) та раціональним і ефективним використанням надр України, з метою виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства у сфері геологічного вивчення та раціонального використання надр, шляхом проведення планових та позапланових перевірок надрокористувачів, за результатами яких (у разі виявлення порушень вимог законодавства) складає акти, видає обов`язкові для виконання вказівки (приписи) про усунення виявлених недоліків і порушень вимог законодавства (підпункти 12, 14 пункту 4 Положення про Державну службу геології та надр України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30 грудня 2015 року № 1174).

Згідно із нормами частини першої статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності" для здійснення планового або позапланового заходу орган державного нагляду (контролю) видає наказ (рішення, розпорядження), який має містити найменування суб`єкта господарювання, щодо якого буде здійснюватися захід, та предмет перевірки.

За результатами здійснення планового або позапланового заходу посадова особа органу державного нагляду (контролю) складає акт (частина шоста статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

На підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду. У разі необхідності вжиття інших заходів реагування орган державного нагляду (контролю) протягом п`яти робочих днів з дня завершення здійснення заходу державного нагляду (контролю) складає припис, розпорядження, інший розпорядчий документ щодо усунення порушень, виявлених під час здійснення заходу (частина сьома статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Припис - обов`язкова для виконання у визначені строки письмова вимога посадової особи органу державного нагляду (контролю) суб`єкту господарювання щодо усунення порушень вимог законодавства. Припис не передбачає застосування санкцій щодо суб`єкта господарювання. Припис видається та підписується посадовою особою органу державного нагляду (контролю), яка здійснювала перевірку (частина восьма статті 7 Закону України "Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності").

Таким чином, законодавством чітко врегульовано порядок встановлення порушень надрокористувачем умов користування надрами, відповідно до якого встановлення таких порушень можливе лише в ході проведеного планового або позапланового заходу, результати якого відображаються в акті за наслідками його проведення, що підтверджує невиконання умов користування надрами та є підставою для вжиття Держгеонадрами заходів для усунення виявлених порушень, зокрема й шляхом зупинення дії дозволу на спеціальне використання надр чи притягнення до відповідальності.

Підстави припинення права користування надрами передбачені статтею 26 Кодексу України про надра.

Так, право користування надрами припиняється у разі:

1) якщо відпала потреба у користуванні надрами;

2) закінчення встановленого строку користування надрами;

3) припинення діяльності користувачів надр, яким їх було надано у користування;

4) користування надрами з застосуванням методів і способів, що негативно впливають на стан надр, призводять до забруднення навколишнього природного середовища або шкідливих наслідків для здоров`я населення;

5) використання надр не для тієї мети, для якої їх було надано, порушення інших вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування ділянкою надр;

6) якщо користувач без поважних причин протягом двох років, а для нафтогазоперспективних площ та родовищ нафти та газу - 180 календарних днів не приступив до користування надрами;

7) вилучення у встановленому законодавством порядку наданої у користування ділянки надр.

Право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів, - у судовому порядку. При цьому питання про припинення права користування земельною ділянкою вирішується у встановленому земельним законодавством порядку.

За приписами вказаної норми, судовий порядок вирішення питання припинення права користування надрами передбачений у разі незгоди користувача з анулюванням спеціального дозволу на користування надрами, тобто у разі наявності спору з цього приводу.

Верховним Судом України у постановах від 25 червня 2011 року, 19 вересня 2011 року та 10 грудня 2013 року (справи № № 21-36а11, 21-164а11, 21-450а13) та постановах Верховного Суду від 26 червня 2018 року та 10 жовтня 2018 року (справи № № 802/923/14-а, 802/4846/13-а, 812/1735/17) зроблено правовий висновок про те, що право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, самостійно або у судовому порядку. У разі відсутності спору відповідач має право у випадках, передбачених пунктами 1, 2, 3, 7 частини першої статті 26 Кодексу України про надра, самостійно припиняти право користування надрами, а у випадках, передбачених пунктами 4, 5, 6 цієї статті, у разі незгоди користувачів це право припиняється у судовому порядку.

Також, з наведених норм слідує, що за наявності передбачених законом підстав право користування надрами припиняється органом, який надав надра у користування, про що видається відповідний наказ.

Вирішення питання щодо анулювання документа дозвільного характеру або ж звернення до суду із відповідним позовом про застосування заходу реагування у виді анулювання документа дозвільного характеру належить до виключної компетенції Позивача.

За змістом статті 4-1 Закону України "Про дозвільну систему у сфері господарської діяльності", частини першої пунктів 4-6 статті 26 Кодексу України про надра, який є спеціальним законом в контексті спірних правовідносин, необхідно зазначати, які саме встановлені та не усунені порушення є підставою для припинення права користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу або застосування заходів реагування за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва. Аналогічна правова позиція зазначена в постанові Верховний Суд у складі колегії суддів Касаційного адміністративного суду від 12 листопада 2020 року у справі № 260/943/19 за касаційним провадженням № К/9901/7105/20.

Так, підставою для звернення позивача до суду із позовною заявою слугувало неусунення відповідачем порушень, зазначених у Приписі.

Згідно з пунктом 22 Порядку надання спеціальних дозволів на користування надрами, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.05.2011 № 615 дія дозволу зупиняється органом з питань надання дозволу безпосередньо або за поданням Мінекоенерго, центральних органів виконавчої влади, що реалізують державну політику у сфері здійснення державного гірничого нагляду, епідеміологічного нагляду (спостереження), державного нагляду (контролю) за додержанням вимог законодавства у сфері охорони навколишнього природного середовища, органів місцевого самоврядування, органів ДФС у разі порушення надрокористувачем умов користування надрами, передбачених дозволом або угодою про умови користування ділянкою надр.

Як встановлено судом та підтверджено матеріалами справи, відповідач усунув порушення, які слугували підставою зупинення дії спеціального дозволу на користування надрами, та не спростував доводи позивача.

За наведених обставин суд дійшов висновку про наявність обґрунтованих доказів на підтвердження факту порушення Товариством з обмеженою відповідальністю «Адорія» вимог, передбачених спеціальним дозволом на користування надрами, що відповідно до статті 26 Кодексу України про надра є підставою для припинення права користування надрами.

Відтак, враховуючи наведені фактичні обставини справи, а також норми чинного законодавства, суд погоджується із доводами позивача щодо наявності підстав для анулювання спірного дозволу відповідача на користування надрами, враховуючи порушення ним законодавства у сфері надрокористування та не усунення відповідних порушень.

Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Частиною другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.

На думку суду, позивачем надано суду достатні документальні докази, а тому, виходячи з меж заявлених позовних вимог та системного аналізу положень законодавства України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для задоволення позову.

Відповідно до частини другої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень з відповідача стягуються виключно судові витрати суб`єкта владних повноважень, пов`язані із залученням свідків та проведенням експертиз.

Оскільки матеріали справи не містять доказів понесення позивачем витрат, пов`язаних із залученням свідків та проведенням експертиз, підстави для стягнення з відповідача на користь позивача судових витрат відсутні.

Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 139, 143, 241-246, 255, 257-263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -

ВИРІШИВ:

1. Адміністративний позов Державної служби геології та надр України до Товариства з обмеженою відповідальністю «Адорія» про анулювання спеціального дозволу на користування надрами задовольнити.

2. Припинити право користування надрами шляхом анулювання спеціального дозволу на користування надрами №5138 від 04.02.2010 року, наданого Товариству з обмеженою відповідальністю «Адорія».

Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 КАС України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 КАС України.

Суддя Я.І. Добрянська

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення29.06.2022
Оприлюднено30.08.2022
Номер документу105917881
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу охорони навколишнього природного середовища, зокрема щодо

Судовий реєстр по справі —640/18176/21

Рішення від 29.06.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 05.08.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

Ухвала від 02.07.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Добрянська Я.І.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні