ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
27 червня 2022 року м. Київ № 640/3818/22
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "Твій торговий партнер" доГоловного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України провизнання протиправними та скасування рішення, зобов`язати вчинити дії,В С Т А Н О В И В:
Товариство з обмеженою відповідальністю "Твій торговий партнер" (вул. Стельмаха Михайла, 10-А, оф. 309, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 44126496) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України про визнання протиправними рішень про відмову в реєстрації податкових накладних та зобов`язання зареєструвати податкові накладні.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що оскаржувані рішення про відмову в реєстрації податкових накладних є протиправними, оскільки контролюючим органом необґрунтовано зупинено реєстрацію податкових накладних, без чіткого зазначення, в чому полягає ризиковість здійснення господарської операції позивача з приводу реалізації ним продукції. Також на обґрунтування позову позивачем зазначено про безпідставність висновків відповідача щодо ненадання позивачем первинних документів на підтвердження інформації, вказаної в податкових накладних, оскільки позивачем подавались відповідні пояснення з підтверджуючими документами, яких було достатньо для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (письмове провадження), встановлено відповідачу строк для надання відзиву та витребувано від останнього докази та відповідні матеріали.
У встановлений судом строк відповідачі відзив на позовну заяву до суду не подали. Відповідно до частини шостої статті 162 КАС України у разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами.
Згідно із частиною другою статті 262 КАС України якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі.
Відтак, судовий розгляд справи проведено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами.
Дослідивши письмові докази, суд приходить до висновку, що позов підлягає до задоволення з таких мотивів та підстав.
Судом встановлено, що Товариство з обмеженою відповідальністю «Твій торговий партнер» здійснює свою господарську діяльність у сфері неспеціалізованої торгівлі (КВЕД 46.90 - основний), оптової торгівлі іншими товарами господарського призначення (КВЕД 46.49).
Товариство з обмеженою відповідальністю "Твій торговий партнер" є платником податку на додану вартість, а відтак, має право складати податкові накладні та реєструвати їх у Єдиному реєстрі податкових накладних (пункт 201.1 статті 201 Податкового кодексу України).
Позивачем складено та направлено для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних наступні податкові накладні:№ 13 від 21.12.2021 року; № 15 від 24.12.2021 року; № 17 від 30.12.2021 року; № 8 від 21.12.2021 року; № 20 від 21.12.2021 року; № 21 від 21.12.2021 року; № 22 від 21.12.2021 року; № 23 від 21.12.2021 року; № 24 від 21.12.2021 року; № 25 від 21.12.2021 року;№26 від 21.12.2021 року; №9 від 24.12.2021 року;№27 від 24.12.2021 року; № 28 від 24.12.2021 року; № 29 від 24.12.2021; № 30 від 24.12.2021 року; № 35 від 24.12.2021 року; № 33 від 24.12.2021 року; № 32 від 24.12.2021 року; № 31 від 24.12.2021 року.
Реєстрація згаданих податкових накладних зупинена відповідно до п.201.16 ст. 201 Податкового кодексу України, що підтверджується квитанціями про реєстрацію податкової накладної/ розрахунку коригування кількісних і вартісних показників до податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних від 26.02.2021 року.
Причини зупинення зазначено наступні: коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуг відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій».
Позивачу запропоновано надати свої пояснення та копії Документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в кожній податковій накладній.
Для підтвердження здійснення операцій позивачем надано пояснення та копії документів щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрацію яких зупинено.
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3614018/44126496 від 04.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 21.12.2021 року; № 3626335/44126496 від 06.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 15 від 24.12.2021 року; № 3634628/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 17 від 30.12.2021 року; № 3634625/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної№ 8 від 21.12.2021 року; № 3634627/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 20 від 21.12.2021 року; № 3634623/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 21.12.2021 року; №3634624/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 21.12.2021 року; № 3634622/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 21.12.2021 року; №3634620/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 21.12.2021 року; № 3634626/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 21.12.2021 року; рішення № 3634621/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 21.12.2021 року; № 3644505/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 24.12.2021 року; № 3644509/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 24.12.2021 року; №3644508/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 28 від 24.12.2021 року; № 3644507/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 29 від 24.12.2021 року; №3644506/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 30 від 24.12.2021 року; № 3644502/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 35 від 24.12.2021 року; № 3644501/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 24.12.2021 року; № 3644503/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 32 від 24.12.2021 року; № 3644504/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 24.12.2021 року.
За змістом вказаних рішень підставою для відмови в реєстрації розрахунків коригування зазначено "ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), в тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
Позивач, не погоджуючись з оскаржуваними рішеннями, звернувся до суду за захистом своїх прав.
Надаючи правову оцінку обставинам, що склалися, суд зазначає наступне.
Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Податковий Кодекс України регулює відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства.
Відповідно до п. 201.1 ст. 201 ПК України, на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Згідно з абз. 1-3 п. 201.10 ст. 201 ПК України, при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Абзацом 5 п. 201.10 ст. 201 ПК України визначено, що підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Відповідно до абз. 9 - 10 п. 201.10 ст. 201 ПК України, датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову і митну політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
Якщо надіслані податкові накладні/розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних встановлюється Кабінетом Міністрів України (абз. 15 п. 201.10 ст. 201 ПК України).
Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 затверджено Порядок ведення Єдиного реєстру податкових накладних (далі - Порядок №1246).
Відповідно до пункту 8 Порядку №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування складаються та реєструються постачальником (продавцем) - платником податку, крім випадків, визначених пунктом 9 цього Порядку.
Згідно з п. 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки, зокрема, наявності підстав для зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування.
Відповідно до п. 13 Порядку №1246, за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Пунктом 14 Порядку №1246 визначено, що квитанція в електронній формі надсилається платнику податку протягом операційного дня та є підтвердженням прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Примірник квитанції в електронній формі зберігається в ДФС.
Згідно з п. 15 Порядку №1246, у квитанції зазначаються дата та час її формування, реквізити податкової накладної та/або розрахунку коригування та результат перевірки. Якщо у податковій накладній та/або розрахунку коригування за результатами проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), виявлено порушення, платнику податку надсилається квитанція про неприйняття податкової накладної та/або розрахунку коригування із зазначенням причини такого неприйняття.
У разі зупинення реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування формується квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування. Така квитанція одночасно надсилається постачальнику (продавцю) та отримувачу (покупцю) - платнику податку (п. 17 Порядку №1246).
Відповідно до п. 201.16 ст. 201 ПК України, реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 (далі - Порядок №1165).
Згідно з п. 5 Порядку №1165, платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Відповідно до п.п. 7 - 8 Порядку №1165, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Пунктами 10-11 Порядку №1165 визначено, що у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації.
Отже, після надсилання платником податку складеної ним податкової накладної (розрахунку коригування) до ДФС України, в автоматизованому режимі (тобто без участі працівників контролюючого органу) проводиться перевірка відповідності цієї податкової накладної (розрахунку коригування) критеріям ризиковості платника податку, критеріям ризиковості здійснення операцій та показникам позитивної податкової історії платника податку.
Так, п. 1 Додатку №1 до Порядку №1165 визначено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Проте, матеріали справи не містять доказів щодо наявності у відповідача податкової інформації, яка б свідчила про відповідність Товариство з обмеженою відповідальністю "Твій торговий партнер" критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12 грудня 2019 року №520 (далі - Порядок №520).
Пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Відповідно до п. 3 Порядку №520, комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу.
Згідно з п. 4 Порядку №520, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі.
Відповідно до п. 5 Порядку №520, перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
- договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
- договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
- первинні документи щодо постачання / придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
- розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
- документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктом 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", «Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку №520).
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку (п. 10 Порядку №520).
Згідно з п. 11 Порядку №520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній/розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до п. 12 Порядку №520, рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
З матеріалів справи випливає, що в оскаржуваних рішеннях в якості підстави для відмови в реєстрації податкових накладних вказано про ненадання платником податку первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційних описів), у тому числі рахунків-фактур/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних.
Проте матеріали справи свідчать про те, що вказані документи були надані позивачем контролюючому органу під час реєстрації вказаної податкової накладної.
Суд зазначає, що у спірному рішенні фактично було лише процитоване положення пунктів 5 та 11 Порядку №520, тобто викладена загальна норма без зазначення конкретних документів, яких, на думку відповідача, не вистачає для здійснення реєстрації податкової накладної, а також без повідомлення причин, за яких надані позивачем документи не були враховані.
Суд зауважує, що в якості недостатності наданих платником податку документів для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування слід розуміти надання таким платником не всіх документів, передбачених п. 5 Порядку №520.
Пунктом 26 Порядку №1165 передбачено, що комісія регіонального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком та Порядком прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженим Мінфіном.
Комісія центрального рівня діє в межах повноважень, визначених цим Порядком.
Абзацами 5 - 6 п. 40 Порядку №1165 визначено, що рішення комісії контролюючого органу приймається шляхом відкритого голосування.
Рішення комісії контролюючого органу приймається більшістю голосів присутніх на засіданні членів такої комісії.
Під час засідання секретарем комісії контролюючого органу ведеться протокол, в якому фіксуються прийняті рішення та надані доручення.
Протокол підписується головою комісії контролюючого органу (у разі його відсутності - заступником), заступником голови, секретарем та членами комісії, які брали участь у засіданні (абз. 8 - 9 п. 40 Порядку №1165).
Відповідно до п. 46 Порядку №1165, у протоколі засідання комісії контролюючого органу зазначається перелік осіб, присутніх на засіданні, порядок денний засідання, питання, що розглядалися на засіданні, перелік осіб, які виступали під час засідання, результати голосування, прийняті такою комісією рішення.
Пунктом 45 Порядку №1165 визначено, що розгляд питання на засіданні комісії контролюючого органу включає такі етапи:
- доповідь секретаря комісії;
- доповідь члена комісії, співдоповідь (у разі потреби);
- внесення членами комісії пропозицій, їх обговорення;
- оголошення головою комісії рішення про припинення обговорення питання;
- голосування;
- оголошення головою комісії результатів голосування;
- оформлення протоколу.
Отже, прийняття рішення про реєстрацію/відмову у реєстрації податкової накладної (розрахунку коригування) передбачає проведення комісією контролюючого органу відповідного засідання, на якому членами комісії розглядаються та аналізуються надані платником податків документи та пояснення з метою прийняття обґрунтованого рішення зі спірного питання.
Суд звертає увагу на те, що у спірних рішеннях про відмову в реєстрації податкової накладної не наведені мотиви неврахування чи відхилення наданих позивачем пояснень та документів, а також не зазначено, якої саме інформації у поясненнях окрім тієї, що наведена позивачем, не вистачає для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної.
Крім того, аналіз змісту оскаржуваних рішень дає підстави стверджувати, що Комісія, розглядаючи подані позивачем документи, не з`ясовувала специфіку проведених господарських операцій та не визначала перелік документів, який є необхідним для підтвердження наявності підстав для реєстрації поданої позивачем податкової накладної.
Разом з тим, Комісія, не зважаючи на надіслане позивачем повідомлення, прийняла оскаржуване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної, без зазначення, як було вказано вище, мотивів неврахування поданих позивачем документів.
Суд вважає за доцільне зазначити, що відповідно до ст. 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського Суду з прав людини" практика Європейського Суду з прав людини є джерелом права та підлягає застосуванню національними судами при розгляді справ.
В своїй судовій практиці Європейський суд з прав людини підкреслює особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб (рішення у справах "Беєлер проти Італії" [ВП] (Beyeler v. Italy [GC]), заява №33202/96, п.120, ECHR 2000-I, "Онер`їлдіз проти Туреччини" [ВП] (Oneryildiz v. Turkey [GC]), заява №48939/99, п.128, ECHR 2004-XII, "Megadat.com S.r.l. проти Молдови" (Megadat.com S.r.l. v. Moldova), заява №21151/04, п.72, від 8 квітня 2008 року, і "Москаль проти Польщі" (Moskal v. Poland), заява №10373/05, п.51, від 15 вересня 2009 року). Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок (див., наприклад, рішення у справах "Лелас проти Хорватії" (Lelas v. Croatia), заява №55555/08, п. 74, від 20 травня 2010 року, і "Тошкуце та інші проти Румунії" (ToscutaandOthers v. Romania), заява №36900/03, п.37, від 25 листопада 2008 року) і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (див. зазначені вище рішення у справах "Онер`їлдіз проти Туреччини" (Oneryildiz v. Turkey), п.128, та "Беєлер проти Італії" (Beyeler v. Italy), п. 119).
Крім того, Резолюцією Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977 урядам держав-членів рекомендовано керуватися у своєму праві й адміністративній практиці принципами, які наводяться у додатку до цієї резолюції.
Ці принципи застосовуються для захисту осіб, як фізичних, так і юридичних, в адміністративних процедурах відносно будь-яких індивідуальних заходів або рішень, які були прийняті в ході здійснення публічної влади і які за своїм характером безпосередньо впливають на їхні права, свободи або інтереси (адміністративні акти).
В ході реалізації цих принципів слід ураховувати належним чином вимоги щодо належного та ефективного управління, а також інтереси третіх сторін та основні публічні інтереси. У випадках, коли вимоги зумовлюють необхідність внесення змін або вилучення одного чи більше принципів у конкретних випадках або в специфічних сферах публічної адміністрації, слід докласти всіх можливих зусиль, відповідно до фундаментальних цілей цієї резолюції, для досягнення якомога вищого ступеня справедливості.
Такими принципами, згідно з Додатком до Резолюції, зокрема, є:
- право бути вислуханим, що означає, що щодо будь-якого адміністративного акта, який за своїм характером може несприятливо впливати на права, свободи або інтереси особи, така особа може пред`явити факти й аргументи та, у відповідних випадках, докази, що будуть ураховані адміністративним органом;
- виклад мотивів, що означає, що якщо адміністративний акт є таким, що за своїм характером несприятливо впливає на права, свободи або інтереси особи, така особа отримує інформацію про мотиви, на яких він ґрунтується. Інформація про мотиви зазначається в акті або передається відповідній особі, за її запитом, у письмовій формі протягом розумного строку.
З урахуванням наведеного, суд зазначає, що дії Комісії по прийняттю оскаржуваних рішень, в якому не наведені мотиви його ухвалення та не зазначені підстави неврахування наданих позивачем документів та пояснень, свідчать про порушення відповідачем як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій відповідача, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.
Відповідно до ч.ч. 1, 2 ст. 77 КАС України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління".
Однак, під час розгляду справи відповідач, як суб`єкт владних повноважень, не надав суду належних і достатніх доказів, які спростовували б твердження позивача, не навів мотивів прийняття оскаржуваного рішення та неврахування наданих позивачем Комісії документів, а отже, не довів правомірності свого рішення.
У зв`язку з цим, суд вважає за необхідне визнати протиправним та скасувати рішення про відмову у реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних № 3614018/44126496 від 04.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 21.12.2021 року; № 3626335/44126496 від 06.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 15 від 24.12.2021 року; № 3634628/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 17 від 30.12.2021 року; № 3634625/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної№ 8 від 21.12.2021 року; № 3634627/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 20 від 21.12.2021 року; № 3634623/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 21.12.2021 року; №3634624/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 21.12.2021 року; № 3634622/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної №23 від 21.12.2021 року; №3634620/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 21.12.2021 року; № 3634626/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 21.12.2021 року; рішення № 3634621/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 21.12.2021 року; № 3644505/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 24.12.2021 року; № 3644509/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 24.12.2021 року; №3644508/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 28 від 24.12.2021 року; № 3644507/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 29 від 24.12.2021 року; №3644506/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 30 від 24.12.2021 року; № 3644502/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 35 від 24.12.2021 року; № 3644501/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 24.12.2021 року; № 3644503/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 32 від 24.12.2021 року; № 3644504/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 24.12.2021 року, а тому позовні вимоги у цій частині є обґрунтованими.
Щодо позовної вимоги про зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 13 від 21.12.2021 року; № 15 від 24.12.2021 року; № 17 від 30.12.2021 року; № 8 від 21.12.2021 року; № 20 від 21.12.2021 року; № 21 від 21.12.2021 року; № 22 від 21.12.2021 року; № 23 від 21.12.2021 року; № 24 від 21.12.2021 року; № 25 від 21.12.2021 року;№26 від 21.12.2021 року; №9 від 24.12.2021 року;№27 від 24.12.2021 року; № 28 від 24.12.2021 року; № 29 від 24.12.2021; № 30 від 24.12.2021 року; № 35 від 24.12.2021 року; № 33 від 24.12.2021 року; № 32 від 24.12.2021 року; № 31 від 24.12.2021 складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Твій торговий партнер» (код ЄДРПОУ 44126496) датою її фактичного подання, суд зазначає наступне.
Згідно з ч. 4 ст. 245 КАС України, у випадку, визначеному пунктом 4 частини другої цієї статті, суд може зобов`язати відповідача - суб`єкта владних повноважень прийняти рішення на користь позивача, якщо для його прийняття виконано всі умови, визначені законом, і прийняття такого рішення не передбачає права суб`єкта владних повноважень діяти на власний розсуд.
Відповідно до Рекомендації Комітету Міністрів Ради Європи №R(80)2 стосовно здійснення адміністративними органами влади дискреційних повноважень, прийнятої Комітетом Міністрів 11.03.1980, під дискреційними повноваженнями слід розуміти повноваження, які адміністративний орган, приймаючи рішення, може здійснювати з певною свободою розсуду, тобто, коли такий орган може обирати з кількох юридично допустимих рішень те, яке він вважає найкращим за даних обставин.
Згідно з пунктом 1.6 Методології проведення антикорупційної експертизи, затвердженої наказом Міністерства юстиції України від 24.04.2017 №1395/5, дискреційні повноваження - це сукупність прав та обов`язків органів державної влади та місцевого самоврядування, осіб, уповноважених на виконання функцій держави або місцевого самоврядування, що надають можливість на власний розсуд визначити повністю або частково вид і зміст управлінського рішення, яке приймається, або можливість вибору на власний розсуд одного з декількох варіантів управлінських рішень, передбачених нормативно-правовим актом, проектом нормативно-правового акта.
Таким чином, дискреція - це елемент управлінської діяльності. Вона пов`язана з владними повноваженнями і їх носіями - органами державної влади та місцевого самоврядування, їх посадовими і службовими особами. Дискрецію не можна ототожнювати тільки з формалізованими повноваженнями - вона характеризується відсутністю однозначного нормативного регулювання дій суб`єкта. Він не може ухилятися від реалізації своєї компетенції, але і не має права виходити за її межі.
Тобто, дискреційні повноваження - це законодавчо встановлена компетенція владних суб`єктів, яка визначає ступінь самостійності її реалізації з урахуванням принципу верховенства права; ці повноваження полягають в застосуванні суб`єктами адміністративного розсуду при здійсненні дій і прийнятті рішень.
Отже, у разі відсутності у суб`єкта владних повноважень законодавчо закріпленого права адміністративного розсуду при вчиненні дій/прийнятті рішення, та встановлення у судовому порядку факту протиправної поведінки відповідача, зобов`язання судом суб`єкта владних повноважень прийняти рішення конкретного змісту не можна вважати втручанням у дискреційні повноваження, адже саме такий спосіб захисту порушеного права є найбільш ефективним та направлений на недопущення свавілля в органах влади.
Згідно з п.п. 19, 20 Порядку №1246, накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення);
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
Таким чином, у день набрання законної сили рішенням суду про реєстрацію податкової накладної в Реєстрі Державною фіскальною службою України вчиняються відповідні дії по реєстрації, при цьому датою реєстрації є день набрання законної сили рішенням суду, якщо у судовому рішенні не зазначена інша дата. Отже, суд може зазначити у судовому рішенні конкретну дату, яку контролюючому органу необхідно відобразити в якості дати реєстрації податкової накладної в Реєстрі.
Суд звертає увагу на те, що спірні накладні підлягають реєстрації у день їх подання.
На підставі викладеного суд вважає, що позовні вимоги є обґрунтованими, а тому адміністративний позов підлягає задоволенню повністю.
Відповідно до ч. 1 ст. 139 КАС України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Під час звернення до суду позивачем сплачено судовий збір у розмірі 49 620,00 грн. Доказів понесення позивачем інших судових витрат матеріали справи не містять.
Враховуючи, що оскаржувані рішення прийнято Комісією Головного управління ДПС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідно судовий збір підлягає стягненню з Головного управління ДПС у м. Києві.
Отже, загальна сума судових витрат, яка підлягає стягненню на користь позивача за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень - Головного управління ДПС у м. Києві становить 49 620,00 грн.
Керуючись ст. ст. 2,77, 159, 243-245, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю "Твій торговий партнер" (вул. Стельмаха Михайла, 10-А, оф. 309, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 44126496) задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації:
1.1. рішення № 3614018/44126496 від 04.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 13 від 21.12.2021 року;
1.2. рішення № 3626335/44126496 від 06.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 15 від 24.12.2021 року;
1.3. рішення № 3634628/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 17 від 30.12.2021 року;
1.4. рішення № 3634625/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної№ 8 від 21.12.2021 року;
1.5. рішення № 3634627/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 20 від 21.12.2021 року;
1.6. рішення № 3634623/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 21 від 21.12.2021 року;
1.7. рішення № 3634624/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 22 від 21.12.2021 року;
1.8. рішення № 3634622/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 23 від 21.12.2021 року;
1.9. рішення № 3634620/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 24 від 21.12.2021 року;
1.10. рішення № 3634626/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 25 від 21.12.2021 року;
1.11. рішення № 3634621/44126496 від 11.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 26 від 21.12.2021 року;
1.12. рішення № 3644505/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 9 від 24.12.2021 року;
1.13. рішення № 3644509/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 27 від 24.12.2021 року;
1.14. рішення № 3644508/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 28 від 24.12.2021 року;
1.15. рішення № 3644507/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 29 від 24.12.2021 року;
1.16. рішення № 3644506/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 30 від 24.12.2021 року;
1.17. рішення № 3644502/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 35 від 24.12.2021 року;
1.18. рішення № 3644501/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 33 від 24.12.2021 року;
1.19. рішення № 3644503/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 32 від 24.12.2021 року;
1.20. рішення № 3644504/44126496 від 12.01.2022 року про відмову у реєстрації податкової накладної № 31 від 24.12.2021 року.
Зобов`язати Державну податкову службу України (04053, м. Київ, Львівська площа 8, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкові накладні: № 13 від 21.12.2021 року; № 15 від 24.12.2021 року; № 17 від 30.12.2021 року; № 8 від 21.12.2021 року; № 20 від 21.12.2021 року; № 21 від 21.12.2021 року; № 22 від 21.12.2021 року; № 23 від 21.12.2021 року; № 24 від 21.12.2021 року; № 25 від 21.12.2021 року;№26 від 21.12.2021 року; №9 від 24.12.2021 року;№27 від 24.12.2021 року; № 28 від 24.12.2021 року; № 29 від 24.12.2021; № 30 від 24.12.2021 року; № 35 від 24.12.2021 року; № 33 від 24.12.2021 року; № 32 від 24.12.2021 року; № 31 від 24.12.2021 року, складені Товариством з обмеженою відповідальністю «Твій торговий партнер» (код ЄДРПОУ 44126496) датою її фактичного подання.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю "Твій торговий партнер" (вул. Стельмаха Михайла, 10-А, оф. 309, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 44126496) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 49 620,00 грн. (сорок дев`ять тисяч шістсот двадцять) гривень за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві ( код ЄДРПОУ 43141267, вул. вул. Шолуденка 33/19, м. Київ, 04116 ).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 26.06.2022 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 105918357 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Собків Ярослав Мар'янович
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні