ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
місто Київ
30 червня 2022 року справа №640/20142/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Кузьменка В.А., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін) (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовомГоловного управління ДПС у Львівській області (далі по тексту - позивач, ГУ ДПС)до1. Акціонерного товариства «Українська залізниця» (далі по тексту - АТ «Українська залізниця») 2. Державного територіально-галузевого об`єднання «Львівська залізниця» (далі по тексту - ДТГО «Львівська залізниця»)простягнення з рахунків у банках, обслуговуючих АТ «Українська залізниця», коштів у розмірі 4 071 828,00 грн. в рахунок погашення податкового боргуВ С Т А Н О В И В:
Позивач звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовом про стягнення з рахунків у банках, обслуговуючих АТ «Українська залізниця», коштів у розмірі 4 071,828,00 грн. в рахунок погашення податкового боргу, зазначаючи, що AT «Українська залізниця» є правонаступником усіх прав та обов`язків ДТГО «Львівська залізниця», а в інтегрованій картці останнього рахується заборгованість перед державним бюджетом по податку на прибуток іноземних юридичних осіб в розмірі 4 071 828,00 грн.
Як зазначає позивач, відповідно до передавального акта ДТГО «Львівська залізниця» від 03 серпня 2015 року та заключного передавального акта від 01 грудня 2015 року сторони ПАТ «Українська залізниця» та ДТГО «Львівська залізниця». Склали цей акт та підтвердили вартість і склад активів та зобов`язань по ДТГО «Львівська залізниця». Правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов`язків ДТГО «Львівська залізниця» шляхом злиття з ПАТ «Українська залізниця», переходить до ПАТ «Українська залізниця».
В обґрунтування своєї позиції позивач посилається на підпункт 98.1.2 пункту 98.1 стаття 98 Податкового кодексу України, на постанову Верховного Суду від 03 грудня 2019 року у справі №757/16460/16-ц та на постанову Великої Палати Верховного Суду у постанові від 16 червня 2020 року у справі №910/5953/17 і зазначає зокрема, що об`єднаний платник податків набуває усіх прав і обов`язків щодо погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу всіх платників податків, що об`єдналися.
На думку позивача, АТ «Українська залізниця» є відповідальним за усі грошові зобов`язання (у тому числі по податках та зборах) по ДТГО «Львівська залізниця».
Ухвалою від 28 жовтня 2019 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв позовну заяву до розгляду, відкрив провадження в адміністративній справі №640/20142/19 та призначив підготовче засідання.
Ухвалою від 30 червня 2020 року Окружний адміністративний суд міста Києва залучив до участі у справі Державне територіально-галузеве об`єднання «Львівська залізниця» як співвідповідача.
Ухвалою від 09 лютого 2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва залишив без розгляду позовну заяву Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби до Акціонерного товариства «Українська залізниця» та Державного територіально-галузевого об`єднання «Львівська залізниця» про стягнення податкового боргу.
Постановою від 01 червня 2021 року Шостий апеляційний адміністративний суд задовольнив апеляційну скаргу Західного міжрегіонального управління ДПС по роботі з великими платниками податків, скасував ухвалу Окружного адміністративного суду міста Києва від 09 лютого 2021 року, а справу направив на продовження розгляду до суду першої інстанції.
Ухвалою від 24 червня 2021 року Окружний адміністративний суд міста Києва продовжив розгляд справи та призначив підготовче засідання.
У зв`язку із тимчасовою непрацездатністю судді Мамедової Ю.Т., справу передано на повторний автоматизований розподіл.
Автоматизованою системою документообігу Окружного адміністративного суду міста Києва адміністративну справу передано на розгляд судді Кузьменку В.А.
Ухвалою від 31 травня 2022 року Окружний адміністративний суд міста Києва прийняв до провадження адміністративну справу №640/20142/19 за позовом Офісу великих платників податків Державної фіскальної служби до Акціонерного товариства «Українська залізниця» та Державного територіально-галузевого об`єднання «Львівська залізниця» про стягнення податкового боргу. в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання.
Ухвалою від 01 червня 2022 року Окружний адміністративний суд міста Києва замінив Офіс великих платників податків Державної фіскальної служби, його правонаступником - Західним міжрегіональним управлінням ДПС по роботі з великими платниками податків.
Ухвалою від 01 червня 2022 року Окружний адміністративний суд міста Києва замінив первинного позивача - Західне міжрегіональне управління ДПС по роботі з великими платниками податків, належним позивачем - Головним управлінням ДПС у Львівській області.
Відповідач 1 у відзиві на позовну заяву висловив незгоду із позовними вимогами та зазначив про таке: момент переходу прав до правонаступника юридичної особи (новоствореної) слід вважати дату внесення вiдповiдного запису до ЄДРПОУ про припинення юридичної особи, що реорганізується, однак, відповідно до відомостей з ЄДРПОУ на дату звернення до суду та на момент розгляду справи, ДТГО «Львiвська залізниця» не припинене як юридична особа внаслiдок реорганiзацiї.
Таким чином, на думку відповідача 1, висновки про перехід прав та обов`язків від відповідача 2 до АТ «Укрзалiзниця» не вiдповiдають законодавству, а вимоги про стягнення податкового боргу саме з АТ «Укрзалiзниця» не можуть бути задоволенi.
Відповідач 1 звертає увагу, що на момент звернення позивачем до суду з позовом про стягнення з АТ «Укрзалізниця» податкового боргу відповідач 1 не отримував податкової вимоги з визначеною сумою податкового боргу та не приймало участі при складанні акта опису майна у податкову заставу.
Крім того, відповідач 1 зазначає, що надані позивачем документи підтверджують наявність заборгованості саме за ДТГО «Львівська залізниця», а тому не можуть вважатися належними та допустимими доказами в обґрунтування предмета позову.
Відповідач 2 відзиву на позовну заяву до суду не надав.
Дослідивши наявні у справі докази, Окружний адміністративний суд міста Києва встановив такі фактичні обставини, що мають значення для вирішення справи.
Згідно з довідкою про розрахунок суми податкового боргу по податку на прибуток іноземних юридичних осіб по ДТГО «Львівська залізниця» станом на 07 жовтня 2019 року за підприємством обліковується податковий борг у сумі 4 071 828,00 грн. згідно з податковим повідомленням-рішенням від 23 грудня 2014 року №0000284210/18589.
За визначенням підпункту 14.1.175 пункту 14.1 статті 14 Податкового кодексу України податковий борг - це сума узгодженого грошового зобов`язання, не сплаченого платником податків у встановлений цим Кодексом строк, та непогашеної пені, нарахованої у порядку, визначеному цим Кодексом.
Відповідно до пункту 57.3 Податкового кодексу України у разі визначення грошового зобов`язання контролюючим органом за підставами, зазначеними у підпунктах 54.3.1 - 54.3.6 пункту 54.3 статті 54 цього Кодексу, платник податків зобов`язаний сплатити нараховану суму грошового зобов`язання протягом 10 календарних днів, що настають за днем отримання податкового повідомлення-рішення, крім випадків, коли протягом такого строку такий платник податків розпочинає процедуру оскарження рішення контролюючого органу.
У разі оскарження рішення контролюючого органу про нараховану суму грошового зобов`язання платник податків зобов`язаний самостійно погасити узгоджену суму, а також пеню та штрафні санкції за їх наявності протягом 10 календарних днів, наступних за днем такого узгодження.
За правилами абзацу четвертого пункту 56.18 статті 56 Податкового кодексу України при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Наявні у справі докази підтверджують, що відповідно до податкового повідомлення-рішення СДПІ по роботі з ОВП у м. Львові від 23 грудня 2014 року №0000284210/18589 ДТГО «Львівська залізниця» визначено суму грошового зобов`язання з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 4 071 828,00 грн.
Вказане податкове повідомлення-рішення оскаржене у судовому порядку у межах адміністративної справи №813/2701/15.
Так, постановою Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2017 року у справі №813/2701/15 за позовом ДТГО «Львівська залізниця» до СДПІ з ОВП у м. Львові МГУ ДФС про скасування податкових повідомлень-рішень, яка набрала законної сили з дати прийняття, відмовлено у задоволенні позовних вимог ДТГО «Львівська залізниця» про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 23 грудня 2014 року №0000284210/18589.
За правилами частини п`ятої статті 254 Кодексу адміністративного судочинства України (у редакції, чинній на момент спірних правовідносин) постанова або ухвала суду апеляційної інстанції за наслідками перегляду, набирають законної сили з моменту проголошення.
Таким чином, постанова Львівського апеляційного адміністративного суду від 25 січня 2017 року у справі №813/2701/15 набрала законної сили 25 січня 2017 року, а тому сума грошового зобов`язання з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 4 071 828,00 грн., визначена податковим повідомленням-рішенням від 23 грудня 2014 року №0000284210/18589, є узгодженою з 26 січня 2017 року та мала бути сплачена відповідачем 2 до 08 лютого 2017 року включно.
Однак, у справі відсутні докази сплати відповідачем 2 узгодженої суми податкового зобов`язання, з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 4 071 828,00 грн., визначеної податковим повідомленням-рішенням від 23 грудня 2014 року №0000284210/18589, тому така сума вважається податковим боргом.
Згідно з пунктом 95.2 статті 95 Податкового кодексу України стягнення коштів та продаж майна платника податків проводяться не раніше ніж через 60 календарних днів з дня надіслання (вручення) такому платнику податкової вимоги.
Суд встановив, що Офісом великих платників податків Державної фіскальної служби сформовано та надіслано відповідачу 2 податкову вимогу від 13 березня 2017 року за №363-48. Згідно з наявною у справі копією повідомлення про вручення поштового відправлення податкова вимога вручена позивачу 16 березня 2017 року.
Таким чином, контролюючим органом дотримано процедуру стягнення податкового боргу з ДТГО «Львівська залізниця», однак, така сума не сплачена, що є підставою для стягнення податкового боргу у судовому порядку.
Поряд із цим суд встановив, що відповідно до підпункту 98.1.2 пункту 98.1 статті 98 Податкового кодексу України встановлені особливості порядку погашення грошових зобов`язань або податкового боргу у разі реорганізації платника податків.
Так, під реорганізацією платника податків у цій статті розуміється зміна його правового статусу, яка передбачає будь-яку з таких дій або їх поєднання: злиття платників податків, а саме передача майна платника податків до статутних фондів інших платників податків, унаслідок чого відбувається ліквідація платника податків, який зливається з іншими.
Згідно з підпунктом 98.2.2 пункту 98.2 статті 98 Податкового кодексу України у разі якщо власник платника податків або уповноважений ним орган приймає рішення про реорганізацію такого платника податків, грошові зобов`язання чи податковий борг підлягає врегулюванню в такому порядку: якщо реорганізація здійснюється шляхом об`єднання двох або більше платників податків в одного платника податків з ліквідацією платників податків, що об`єдналися, об`єднаний платник податків набуває усіх прав і обов`язків щодо погашення грошових зобов`язань чи податкового боргу всіх платників податків, що об`єдналися.
Так, Законом України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» визначено правові, економічні та організаційні особливості утворення акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування, 100 відсотків акцій якого належать державі (далі - Товариство), управління і розпорядження його майном та спрямований на забезпечення економічної безпеки і захисту інтересів держави.
Відповідно до частин третьої та шостої статті 2 Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування» Товариство утворюється як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, а також підприємств, установ та організацій залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття (далі - підприємства залізничного транспорту). Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Державної адміністрації залізничного транспорту України та підприємств залізничного транспорту.
Так, постановою Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 року №200 утворено ПАТ «Українська залізниця», 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття.
Згідно зі статутом ПАТ «Українська залізниця», затвердженим постановою Кабінету Міністрів України від 02 вересня 2015 року №735, останнє є юридичною особою, яка утворена відповідно до Закону України «Про особливості утворення публічного акціонерного товариства залізничного транспорту загального користування», постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 року №200.
ПАТ «Українська залізниця» утворене як акціонерне товариство, 100 відсотків акцій якого закріплюються в державній власності, на базі Державної адміністрації залізничного транспорту України, підприємств та установ залізничного транспорту загального користування, які реорганізовуються шляхом злиття, згідно з додатком 1 до постанови Кабінету Міністрів України від 25 червня 2014 року №200. Товариство є правонаступником усіх прав і обов`язків Укрзалізниці та підприємств залізничного транспорту.
Суд встановив, що 21 жовтня 2015 року проведено державну реєстрацію ПАТ «Українська залізниця». Згідно з відомостями, що містяться в Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань, ПАТ «Українська залізниця» визначено правонаступником, у тому числі ДТГО «Львівська залізниця».
Відповідно до частини першої статті 104 ЦК України юридична особа припиняється в результаті реорганізації (злиття, приєднання, поділу, перетворення) або ліквідації. У разі реорганізації юридичних осіб майно, права та обов`язки переходять до правонаступників. Юридична особа є такою, що припинилася, з дня внесення до єдиного державного реєстру запису про її припинення.
Таким чином, у разі злиття, приєднання, поділу підприємств момент переходу майна та відповідних прав і обов`язків до нових підприємств - правонаступників може не співпадати в часі з моментом повного завершення процедури реорганізації підприємства, тобто із внесенням запису про припинення юридичної особи до єдиного державного реєстру, що відповідає правовій позиції, що висловлена у постановах Верховного Суду від 15 серпня 2018 року у справі №5023/1310/11, від 22 серпня 2018 року у справі №910/21856/16 та від 06 серпня 2021 року у справі №640/6307/19.
Як зазначено у постанові Верховного Суду від 03 грудня 2019 року у справі №757/16460/16-ц, реорганізація шляхом злиття може бути визначена як сукупність юридично значимих дій та прийняття юридичних актів, які спрямовані на припинення декількох суб`єктів господарювання та створення на їх базі нового, і характеризується переходом усіх прав та обов`язків суб`єктів, що реорганізуються, в порядку універсального правонаступництва до нового суб`єкта господарювання. При цьому обов`язковою умовою реорганізації юридичної особи шляхом злиття є універсальне правонаступництво за її зобов`язаннями. Тобто, правовий інститут реорганізації регулює відносини, одночасно пов`язані із припиненням тих юридичних осіб, що існують, та створенням нових господарських організацій - учасників господарського обороту (правонаступників). При універсальному правонаступництві майно особи, як сукупність прав та обов`язків, які їй належать, переходить до правонаступника як єдине ціле, причому в цій сукупності єдиним актом переходять всі окремі права та обов`язки, які належали на момент правонаступництва праводавцю, незалежно від того, виявлені вони на цей момент, чи ні. Шляхом системно-логічного тлумачення законодавства Верховний Суд зробив висновок про те, що моментом виникнення універсального правонаступництва ПАТ «Українська залізниця» є дата державної реєстрації Товариства.
З урахуванням викладеного суд приходить до висновку, що моментом виникнення універсального правонаступництва АТ «Українська залізниця» є дата його державної реєстрації, яку здійснено 21 жовтня 2015 року, що підтверджується відомостями Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб підприємців та громадських формувань, і саме з цієї дати Товариство є правонаступником прав і обов`язків ДТГО «Львівська залізниця».
Отже, оскільки відповідач 1 є правонаступником усіх прав і обов`язків ДТГО «Львівська залізниця» і правонаступництво не пов`язується з державною реєстрацією припинення підприємства залізничного транспорту, а датою виникнення універсального правонаступництва АТ «Укрзалізниця» щодо підприємств залізничної галузі, які припиняються шляхом злиття, слід вважати дату його державної реєстрації - 21 жовтня 2015 року, з якої воно є правонаступником.
Відповідно до передавального акта ДТГО «Львівська залізниця» від 03 серпня 2015 року та заключного передавального акта від 01 грудня 2015 року сторони - ПАТ «Українська залізниця» та ДТГО «Львівська залізниця» склали цей акт та підтвердили вартість і склад активів та зобов`язань по ДТГО «Львівська залізниця». Правонаступництво щодо всього майна, усіх прав та обов`язків ДТГО «Львівська залізниця» шляхом злиття з ПАТ «Українська залізниця», переходить до ПАТ «Українська залізниця».
Таким чином, наведене свідчить, що АТ «Українська залізниця» є правонаступником ДТГО «Львівська залізниця», у тому числі за податковим боргом, що є підставою для стягнення з відповідача 1 податкового боргу податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 4 071,828,00 грн.
Оскільки у справі відсутні докази сплати АТ «Українська залізниця» податкового боргу з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 4 071 828,00 грн., такий борг підлягає стягненню у судовому порядку.
При цьому суд відхиляє доводи відповідача 1 про те, що АТ «Укрзалізниця» не отримувало податкової вимоги з визначеною сумою податкового боргу, не приймало участі при складанні акта опису майна у податкову заставу та, що надані позивачем документи підтверджують наявність заборгованості саме за ДТГО «Львівська залізниця», оскільки у випадку злиття платників податків об`єднаний платник податків набуває усіх прав і обов`язків щодо погашення податкового боргу всіх платників податків, що об`єдналися, а Податковий кодекс України не вимагає повторного складання документів, які підтверджують існування податкового боргу, для об`єднаного платника податків.
Таким чином, документи, які підтверджують наявність податкового боргу ДТГО «Львівська залізниця», є обов`язковими для правонаступника та достатніми для стягнення такого податкового боргу саме з АТ «Укрзалізниця».
Згідно з частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Враховуючи викладене, суд приходить до висновку, що позовні вимоги ГУ ДПС щодо стягнення податкового боргу з рахунків відповідача 1 у банку є доведеними, підтверджуються необхідними доказами, та про необхідність їх задоволення.
Відповідно до положень статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову суб`єкта владних повноважень стягнення судового збору з відповідача не передбачено.
Враховуючи викладене, керуючись статтями 72-77, 241-246, 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд, -
В И Р І Ш И В:
1. Адміністративний позов Головного управління ДПС у Львівській області задовольнити повністю.
2. Стягнути з рахунків Акціонерного товариства «Українська залізниця» в обслуговуючих банках податковий борг з податку на прибуток іноземних юридичних осіб у розмірі 4 071 828,00 грн. (чотири мільйоні сімдесят одна тисяча вісімсот двадцять вісім гривень нуль копійок).
Згідно з частиною першою статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Відповідно до частини другої статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України у разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Частина перша статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України встановлює, що апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, а на ухвалу суду - протягом п`ятнадцяти днів з дня його (її) проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення (ухвали) суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Головне управління ДПС у Львівській області (79026, м. Львів, вул. Стрийська, 35; ідентифікаційний код 43968090);
Акціонерне товариство «Українська залізниця» (01032, м. Київ, вул. Льва Толстого, 33; ідентифікаційний код 42464713);
Державного територіально-галузевого об`єднання «Львівська залізниця» (79000, м. Львів, вул. Гоголя, 1; ідентифікаційний код 01059900).
Суддя В.А. Кузьменко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 105919210 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо погашення податкового боргу, з них стягнення податкового боргу |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Епель Оксана Володимирівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Кузьменко В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні