ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
30 червня 2022 року м. Київ № 640/17950/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Балась Т.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «Ордері» до Головного управління ДПС у м. Києві про визнання протиправним та скасування рішення,
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Ордері» (далі - позивач) з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі - відповідач), у якому просить суд:
- визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві № 0346533308 від 12.06.2020 про застосування до ТОВ «ОРДЕРІ», код ЄДРПОУ 38933091 штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в розмірі: штраф - 40776,81 грн. пеня - 17394,07 грн. за період з 21.01.2016 до 22.02.2019.
На обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що допущення помилки під час перерахування сум грошового зобов`язання з єдиного соціального внеску у строк, встановлений Законом, не може кваліфікуватися як порушення вимог законодавства, а тому не може бути підставою для притягнення товариства до відповідальності.
Відповідач заперечував проти задоволення позовних вимог, до матеріалів справи надано відзив, в якому зазначено, що ТОВ «Ордері» єдиний внесок на відповідний рахунок за період з 21.01.2016 по 22.02.2019 сплачено з порушенням законодавчо встановленого строку, у зв`язку з чим ГУ ДПС у м. Києві винесено рішення про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску № 0346533308 від 12.06.2020 згідно вимог чинного законодавства.
Від представника Головного управління ДПС у м. Києві надійшла заява про заміну відповідача правонаступником, у якому представник відповідача просить суд замінити відповідача у справі № 640/17950/20 - Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ: 43141267, 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 33/19) правонаступником Головне управління ДПС у м. Києві як відокремлений підрозділ ДПС (код ЄДРПОУ ВП: 44116011).
Розглянувши заяву представника відповідача про заміну відповідача правонаступником, суд зазначає наступне.
Відповідно до постанови Кабінету Міністрів України від 30.09.2020 № 893 «Деякі питання територіальних органів Державної податкової служби» (далі - постанова №893) Кабінет Міністрів України постановив ліквідувати як юридичні особи публічного права територіальні органи Державної податкової служби за переліком згідно з додатком, у тому числі Головне управління ДПС у м. Києві.
Згідно абзацу 3 пункту 2 постанови № 893 територіальні органи Державної податкової служби, що ліквідуються відповідно до пункту 1 цієї постанови, продовжують здійснювати свої повноваження та функції до утворення Державною податковою службою територіальних органів згідно з абзацом четвертим пункту 3 цієї постанови та прийняття рішення про можливість забезпечення здійснення такими органами повноважень та функцій територіальних органів, що ліквідуються.
Права та обов`язки територіальних органів Державної податкової служби, що ліквідуються, переходять Державній податковій службі та її територіальним органам у межах, визначених положеннями про Державну податкову службу та її територіальні органи (пункт 3 Постанови № 893).
Наказом Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529 «Про утворення територіальних органів Державної податкової служби» (далі - Наказ № 529) утворено як відокремлені підрозділи Державної податкової служби територіальні органи за переліком згідно з додатком, у тому числі Головне управління ДПС у м. Києві.
Згідно наказу Державної податкової служби України від 24.12.2020 №755 «Про початок забезпечення здійснення територіальними органами ДПС повноважень та функцій» здійснення територіальними органами ДПС, утвореними як її відокремлені підрозділи згідно з наказом ДПС від 30.09.2020 №529, повноважень та функцій територіальних органів ДПС, що ліквідуються відповідно до пункту 1 постанови № 893, розпочато з 01.01.2021.
Крім того, з метою реалізації Постанови № 893 та враховуючи наказ Державної податкової служби України від 30.09.2020 № 529, Державною податковою службою України видано наказ від 12.11.2020 № 643 «Про затвердження положень про територіальні органи ДПС» та регламентовано, що кожен територіальний орган ДПС, утворений як її відокремлений підрозділ, є правонаступником майна, прав та обов`язків відповідного територіального органу ДПС, що ліквідується.
У частині самопредставництва визначено, що територіальний орган ДПС з метою організації своєї діяльності забезпечує самопредставництво ДПС та ГУ ДПС у судах через начальника ГУ ДПС, а також без окремого доручення Голови ДПС та начальника ГУ ДПС через їхніх заступників, державних службовців підрозділів до функціональних повноважень яких належить представництво в судах інтересів ГУ ДПС відповідно до положень про такі підрозділи, які забезпечують самопредставництво інтересів ДПС та ГУ ДПС в судах без окремого доручення Голови ДПС та начальника ГУ ДПС.
Згідно з інформацією з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 22.10.2020 внесено рішення №1000741100011086626 засновників (учасників) юридичної особи або уповноваженого ними органу щодо припинення юридичної особи в результаті її ліквідації.
Таким чином, з 22.10.2020 Головне управління ДПС у м. Києві перебуває у стані припинення, а повноваження та функції даного органу передано до Державної податкової служби України.
Водночас, 30.09.2020 внесено запис до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань за №1000741030008085321 про створення Головного управління ДПС у м. Києві в якості філії (іншого відокремленого підрозділу) у складі Державної податкової служби України.
Відповідно до частини першої статті 52 Кодексу адміністративного судочинства України у разі вибуття або заміни сторони чи третьої особи у відносинах, щодо яких виник спір, суд допускає на будь-якій стадії судового процесу заміну відповідної сторони чи третьої особи її правонаступником. Усі дії, вчинені в адміністративному процесі до вступу правонаступника, обов`язкові для нього в такій самій мірі, у якій вони були б обов`язкові для особи, яку він замінив.
Враховуючи викладене, оскільки повноваження та функції Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267) нормативним актом передані Державній податковій службі України, суд приходить до висновку про наявність правових підстав для заміни як сторони у справі територіального органу ДПС як юридичної особи публічного права, а саме Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 43141267), на територіальний орган ДПС, утворений як її відокремлений підрозділ, Головне управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ 44116011).
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 17.08.2020 відкрито спрощене позовне провадження у справі, розгляд якої вирішено здійснювати без повідомлення (виклику) сторін та проведення судового засідання за наявними у справі матеріалами.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.10.2020 відмовлено у задоволенні клопотання представника Головного управління ДПС у м. Києві про розгляд справи у судовому засіданні з повідомленням (викликом) сторін
Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Як вбачається з матеріалів справи, ТОВ «Ордері» (код ЄДРПОУ 38933091) зареєстроване у встановленому чинним законодавством порядку, про що до Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань 11.10.2013 внесено відповідний запис.
ТОВ «Ордері» перебувало на податковому обліку в ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві.
Надалі, у зв`язку зі зміною місцезнаходження юридичної особи, ТОВ «Ордері» з 04.07.2018 взяте на облік до ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві.
Відповідно до платіжних доручень № 57 від 31.07.2018 на суму 12 965,99 грн., №64 від 03.08.2018 на суму 697,55 грн., №96 від 14.08.2018 на суму 13 152,00 грн., №103 від 20.08.2018 на суму 204,62 грн., №109 від 23.08.2018 на суму 650,87 грн., № 116 від 31.08.2018 на суму 12 899,99 грн, №120 від 31.08.2018 на суму 1057,93 грн., № 129 від 03.09.2018 на суму 511,58 грн., №155 від 14.09.2018 на суму 12 708,88 грн., №171 від 01.10.2018 на суму 14 416,60 грн., №205 від 05.10.2018 на суму 1732,83 грн., №220 від 12.10.2018 на суму 13 904,21 грн., №233 від 31.10.2018 на суму 14 080,60 грн., №238 від 01.11.2018 на суму 1742,08 грн., № 270 від 06.11.2018 на суму 3352,86 грн., №282 від 15.11.2018 на суму 13 574,19 грн., №300 від 30.11.2018 на суму 3089,06 грн., №296 від 30.11.2018 на суму 12 254,20 грн., №324 від 05.12.2018 на суму 482,66 грн., №342 від 14.12.2018 на суму 12 655,28 грн., №387 від 27.12.2018 на суму 16 172,20 грн., №396 від 03.01.2019 на суму 4 208,82 грн., №428 від 14.01.2019 на суму 2016,50 грн., №431 від 15.01.2019 на суму 11 639,27 грн., № 437 від 21.01.2019 на суму 458,48 грн., №456 від 31.01.2019 на суму 14 532,54 грн., №461 від 31.01.2019 на суму 120,48 грн., №466 від 31.01.2019 на суму 1170,34 грн. ТОВ «Ордері» у встановлені Законом № 2464 строки сплачено єдиний внесок за липень 2018 року - січень 2019 року в загальному розмірі 196 449,61 грн.
При цьому, отримувачем коштів, відповідно до вказаного розрахункового рахунку, є ДПІ у Голосіївському районі ГУДФС у м. Києві.
ТОВ «Ордері» самостійно виявлено допущену помилку у реквізитах отримувача єдиного внеску, у зв`язку із чим 20.02.2019 подано до контролюючого органу заяву про перерахунок помилково сплачених коштів в сумі 209 363,12 грн. з рахунку, відкритого в ДПІ у Голосіївському районі ГУ ДФС у м. Києві, на рахунок, відкритий у ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві. Причина повернення: помилково сплачені кошти у зв`язку зі зміною назви та юридичної адреси.
Згідно даних інформаційної картки ТОВ «Ордері», єдиний внесок у сумі 196 449,61 грн. перерахований на рахунок ДПІ у Дарницькому районі ГУ ДФС у м. Києві 25.03.2019.
11.03.2020 ГУ ДПС у м. Києві винесено щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Ордері» рішення № 0142833308 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 65 708,64 грн.
Вказані фінансові санкції застосовані до ТОВ «Ордері» у зв`язку із порушенням ним термінів сплати єдиного внеску за період з 21.01.2016 по 25.03.2019.
ТОВ «Ордері» вказане рішення від 11.03.2020 №0142833308 оскаржило в адміністративному порядку.
Рішенням ДПС України від 04.06.2020 № 17836/6/99-00-08-06-01-06, рішення від 11.03.2020 №0142833308 скасовано, скаргу ТОВ «Ордері» задоволено частково, зобов`язано ГУ ДПС у м. Києві винести та направити нове рішення.
У подальшому, на виконання приписів рішення ДПС України від 04.06.2020 № 17836/6/99-00-08-06-01-06, ГУ ДПС у м. Києві винесено щодо Товариства з обмеженою відповідальністю «Ордері» рішення від 12.06.2020 № 0346533308 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в сумі 58 170,88 грн., з яких 40 776,81 грн. - штраф, а 17 394,07 грн. - пеня.
Вказані фінансові санкції застосовані до ТОВ «Ордері» у зв`язку із порушенням ним термінів сплати єдиного внеску за період з 21.01.2016 по 22.02.2019.
ТОВ «Ордері» вказане рішення від 12.06.2020 № 0346533308 оскаржило в адміністративному порядку, але рішенням ДПС України від 21.07.2020 № 23315/6/99-00-06-03-01-06 вказано, що скарга ТОВ «Ордері» не підлягає розгляду Державною податковою службою України.
Вважаючи рішення ГУ ДПС у м. Києві від 12.06.2020 № 0346533308 протиправним та таким, що підлягає скасуванню, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд виходив з наступного.
Спірні правовідносини врегульовані Конституцією України, Податковим кодексом України (далі - ПК України) та Законами України «Про збір та облік єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування» від 08.07.2010 № 2464-VI (далі - Закон № 2464-VI).
Так, відповідно до частини другої статті 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Законом № 2464-VI визначено правові та організаційні засади забезпечення збору та обліку єдиного внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування, умови та порядок його нарахування і сплати та повноваження органу, що здійснює його збір та ведення обліку.
Пунктом 2 частини першої статті 1 Закону № 2464-VI установлено, що єдиний внесок на загальнообов`язкове державне соціальне страхування - це консолідований страховий внесок, збір якого здійснюється до системи загальнообов`язкового державного соціального страхування в обов`язковому порядку та на регулярній основі з метою забезпечення захисту у випадках, передбачених законодавством, прав застрахованих осіб на отримання страхових виплат (послуг) за діючими видами загальнообов`язкового державного соціального страхування.
Платник єдиного внеску зобов`язаний, зокрема: своєчасно та в повному обсязі нараховувати, обчислювати і сплачувати єдиний внесок; подавати звітність та сплачувати до податкового органу за основним місцем обліку платника єдиного внеску у строки, порядку та за формою, встановленими центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом та фондами загальнообов`язкового державного соціального страхування (частина друга статті 6 Закону № 2464).
Відповідно до частин п`ятої-сьомої статті 9 Закону №2464 (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) сплата єдиного внеску здійснюється у національній валюті шляхом внесення відповідних сум єдиного внеску на рахунки органів доходів і зборів, відкриті в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, для його зарахування.
Для зарахування єдиного внеску в центральному органі виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, та його територіальних органах відкриваються в установленому порядку небюджетні рахунки відповідному органу доходів і зборів. Зазначені рахунки відкриваються виключно для обслуговування коштів єдиного внеску.
Єдиний внесок сплачується шляхом перерахування платником безготівкових коштів з його банківського рахунку.
Абзацом першим частини восьмої статті 9 Закону №2464 передбачено, що платники єдиного внеску, крім платників, зазначених у пунктах 4, 5 та 5 1 частини першої статті 4 цього Закону, зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 20 числа наступного місяця, крім гірничих підприємств, які зобов`язані сплачувати єдиний внесок, нарахований за календарний місяць, не пізніше 28 числа наступного місяця.
Відповідно до пункту 1 частини десятої статті 9 Закону №2464 днем сплати єдиного внеску вважається у разі перерахування сум єдиного внеску з рахунку платника на відповідні рахунки органу доходів і зборів - день списання банком або центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері казначейського обслуговування бюджетних коштів, суми платежу з рахунку платника незалежно від часу її зарахування на рахунок органу доходів і зборів.
У разі несвоєчасної або не в повному обсязі сплати єдиного внеску до платника застосовуються фінансові санкції, передбачені цим Законом, а посадові особи, винні в порушенні законодавства про збір та ведення обліку єдиного внеску, несуть дисциплінарну, адміністративну, цивільно-правову або кримінальну відповідальність згідно із законом (частина одинадцята статті 9 Закону №2464).
Таким чином, положеннями Закону №2464 передбачено, що єдиний внесок вважається сплаченим у разі перерахування його платником на рахунок податкового органу.
Частиною чотирнадцятою статті 25 Закону передбачено, що про нарахування пені та застосування штрафів, передбачених цим Законом, посадова особа податкового органу у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, за погодженням з Пенсійним фондом, приймає рішення, яке протягом трьох робочих днів надсилається платнику єдиного внеску.
Системний аналіз викладених правових норм надає підстави стверджувати, що законодавством регламентовано обов`язок суб`єктів господарювання сплачувати єдиний внесок та визначено граничні строки його сплати.
Разом з тим, штрафні санкції застосовуються у разі несплати (неперерахування) або несвоєчасної сплати (несвоєчасного перерахування) єдиного внеску.
У свою чергу, здійснення помилки під час перерахування узгодженої суми грошового зобов`язання до державного бюджету має кваліфікуватися як дія, хоча й помилкова. Тобто, дії, які не містять ознак бездіяльності платника податків при сплаті узгодженої суми грошового зобов`язання, не є підставою для застосування штрафів.
Встановлені вище судом обставини свідчать, що позивач своєчасно та в повному обсязі виконав покладене на нього зобов`язання зі сплати ЄСВ протягом липня 2018 року - січня 2019 року, допустивши при цьому помилку при визначенні розрахункового рахунку, на який ним сплачувався єдиний внесок, що призвело лише до тимчасового не відображення відповідної суми в його інтегрованій картці платника податку.
Разом з тим, допущення позивачем вказаної помилки не призвело до фактичної недоїмки зі сплати ним єдиного внеску і загальний баланс взаєморозрахунків між ТОВ «Ордері» та бюджетом в питанні сплати єдиного внеску не постраждав.
Враховуючи вищевикладене, суд вважає безпідставним застосування до позивача штрафних санкцій за несвоєчасну сплату єдиного внеску за період з липня 2018 року по січень 2019 року, оскільки помилкова сплата єдиного внеску на інший рахунок органу доходів і зборів не є правовою підставою для висновку про несплату необхідної суми податку у визначений законодавством строк.
Даний висновок узгоджується з правовою позицією Верховного Суду, висловленою в постановах від 30.01.2018 у справі №810/875/17, від 24.10.2018 у справі №760/6097/16-а, від 10.04.2020 у справі №821/844/17.
Таким чином, рішення ГУ ДПС у м. Києві від 15.05.2020 №0008055305 в частині, якою позивачеві нараховано штраф в сумі 40 753,54 грн. та пеню в сумі 17 393,95 грн. протиправним, а відповідні позовні вимоги - обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Водночас, позивач не надав суду доказів, які свідчили б про відсутність у нього заборгованості зі сплати єдиного внеску на 21.01.2016 в сумі 116,35 грн. За таких умов суд не вбачає правових підстав для визнання протиправним та скасування спірного рішення в частині, якою до ТОВ «Ордері» застосовано штраф у сумі 23,27 грн. та нарахована пеня в сумі 0,12 грн.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Системно проаналізувавши приписи законодавства України, що були чинними на момент виникнення спірних правовідносин між сторонами, зважаючи на взаємний та достатній зв`язок доказів у їх сукупності, суд дійшов висновку, що адміністративний позов підлягає задоволенню частково.
Відповідно до статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, якщо судове рішення ухвалене на користь сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, суд присуджує всі здійснені нею документально підтверджені судові витрати за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав стороною у справі, або якщо стороною у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з матеріалів справи, позивачем при зверненні з адміністративним позовом до суду було сплачено судовий збір в розмірі 2102,00 грн., що підтверджується платіжним дорученням №2108 від 29.07.2020.
Враховуючи задоволення позовних вимог, сплачений позивачем за звернення з позовною заявою судовий збір у сумі 2102,00 грн. підлягає стягненню на користь позивача за рахунок Головного управління ДПС у м. Києві.
Керуючись статтями 9, 14, 73-78, 90, 143, 242- 246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «Ордері» задовольнити частково.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Головного управління Державної податкової служби у м. Києві №0346533308 від 12.06.2020 про застосування штрафних санкцій та нарахування пені за несплату (неперерахування) або несвоєчасну сплату (несвоєчасне перерахування) єдиного внеску в частині застосування до ТОВ «Ордері» (код ЄДРПОУ 38933091) штрафних санкцій на суму 40 753,54 грн. та пені в сумі 17 393,95 грн.
3. В задоволенні іншої частини позовних вимог відмовити.
4. Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Ордері» (код ЄДРПОУ 38933091) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (ідентифікаційний код 44116011) судовий збір у розмірі 2102 (дві тисячі сто дві) грн.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Суддя Т.П. Балась
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 29.06.2022 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 105919301 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо збору та обліку єдиного внеску на загальнообов’язкове державне соціальне страхування та інших зборів |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Ганечко Олена Миколаївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Балась Т.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні