ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
06 липня 2022 року м. Київ № 640/29975/20
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді-доповідача Келеберди В.І., суддів Амельохіна В.В., Качура І.А., розглянувши в порядку письмового провадження адміністративну справу за позовом ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, третя особа без самостійних вимог - Старобезрадичівська сільська рада Обухівського району Київської області про визнання протиправним та скасування розпорядження №715-р від 12.06.2020,-
ВСТАНОВИВ:
ОСОБА_1 звернувся до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом до Кабінету Міністрів України з вимогами про визнання протиправним та скасування розпорядження Кабінету Міністрів України №715-р від 12 червня 2020 року, яким визначено адміністративні центри та затверджено території територіальних громад Київської області, в частині приєднання до Козинської територіальної громади Обухівського району Київської області Старобезрадичівської територіальної громади.
Позов обґрунтовано тим, що оскаржуване розпорядження прийнято за відсутності рішення Старобезрадичівської сільської ради Обухівського району Київської області про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади сіл Старі Безрадичі, Нові Безрадичі, Тарасівка, Березове, Капустяна, Параща, Конюша Старобезрадичівської сільської ради Обухівського району Київської області. Окрім того позивач зазначає, що історично склалося, що зазначені села відносилися до районного центру в м. Обухові, з яким налагоджено автобусне сполучення, існує зручне автомобільне сполучення. Натомість відсутнє сполучення сіл з м. Козин, яке також поступається кількістю освітніх закладів (дитячих садків, шкіл).
Обґрунтовуючи обставини наявності порушених прав та законних інтересів, позивач зазначив, що був депутатом Старобезрадичівської сільської ради, особисто приймав участь та голосував за рішення про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади зазначених вище сіл до Обухівської міської об`єднаної територіальної громади м. Обухів, фактично проживає на території Старобезрадичівської сільської ради, тому оскаржуване розпорядження впливає безпосередньо на його права та законні інтереси.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 08 грудня 2020 року відкрито провадження у справі №640/29975/20, визначено розгляд провадити за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче судове засідання, запропоновано відповідачу подати відзив на позовну заяву, а також зобов`язано розмістити оголошення про відкриття провадження у даній справі у виданні, в якому оскаржуваний акт мав або мав бути офіційно оприлюднений, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору Старобезрадичівську сільську раду Обухівського району Київської області.
Від відповідача 06.01.2021 надійшов відзив на позовну заяву, зазначено, що оскаржуване розпорядження видано в межах повноважень та в установленій формі, КМУ звертає увагу, що постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» в Київській області утворений Обухівський район (з адміністративним центром у м. Обухів) у складі територій Богуславської міської, Васильківської міської, Кагарлицької міської, Козинської селищної, Миронівської міської, Обухівської міської, Ржищівської міської, Української міської, Феодосіївської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
Пункт 2 зазначеної постанови визначає, що межі районів встановлюються по зовнішній межі територій сільських, селищних, міських територіальних громад, які входять до складу відповідного району.
Тому, у разі скасування розпорядження №715 виникне правова невизначеність щодо статусу території Старобезрадичівської територіальної громади, окремого існування якої в складі Обухівського або іншого району не передбачено.
В частині доводів щодо порушень з боку суб`єкта владних повноважень прав територіальних громад в процесі об`єднання, а також принципу недискримінації, відповідач зазначає, що перспективний план не містить приписів зобов`язуючого характеру, а окрім того, Законом №562-ІХ передбачено, що визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет міністрів України на основі затверджених перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим та областей.
Від позивача 09.02.2021 надійшла відповідь на відзив, у якому викладені обставини, аналогічні наведеним у позовній заяві.
Від третьої особи пояснень, заяв, клопотань упродовж розгляду справи не надходило.
Після підготовчого судового засідання 04.03.2021 справу призначено до розгляду по суті.
Відповідно до протоколу автоматичного визначення від 06.04.2021 для розгляду справи визначено колегію суддів у складі: судді-доповідача Келеберди В.І., суддів Амельохіна В.В., Качура І.А.
В судовому засіданні 13.04.2021 представники сторін надали пояснення по суті справи, суд змінив порядок розгляду справи, визначив закінчити дослідження письмових доказів з прийняттям рішення в порядку письмового провадження.
13.05.2022 року до суду відповідачем подано додаткові пояснення на підтвердження своєї правової позиції
Згідно з частиною третьою статті 241 Кодексу адміністративного судочинства України судовий розгляд в суді першої інстанції закінчується ухваленням рішення суду.
Враховуючи викладене, суд закінчує розгляд даної справи ухваленням рішення за правилами Кодексу адміністративного судочинства України.
Оцінивши наявні у справі документи і матеріали, належність, допустимість кожного доказу окремо, а також достатність та взаємний зв`язок наявних в матеріалах справи доказів у їх сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, судом встановлено наступне.
Відповідно до положень частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Кабінет Міністрів України є вищим органом у системі органів виконавчої влади, який забезпечує державний суверенітет і економічну самостійність України, здійснення внутрішньої і зовнішньої політики держави, виконання Конституції і законів України, актів Президента України, забезпечує рівні умови розвитку всіх форм власності, здійснює управління об`єктами державної власності відповідно до закону.
Відповідно до частин першої-третьої статті 49 Закону України «Про Кабінет Міністрів України», КМУ на основі та на виконання Конституції і законів України, актів Президента України, постанов Верховної Ради України, прийнятих відповідно до Конституції та законів України, видає обов`язкові для виконання акти - постанови і розпорядження.
З 14 травня 2020 року набрав чинності Закон України №562-ІХ «Про внесення змін до деяких законів України щодо визначення територій та адміністративних центрів територіальних громад» (далі - Закон №562-ІХ), яким розділ V «Прикінцеві та перехідні положення» Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» доповнено пунктом 71,згідно з абзацом першим якого встановлено, що до прийняття закону про адміністративно-територіальний устрій України визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснює Кабінет Міністрів України.
Абзацом другим пункту 2 розділу ІІ «Прикінцеві положення» Закону №562-ІХ встановлено, що визначення адміністративних центрів територіальних громад та затвердження територій територіальних громад здійснюється на основі затверджених Кабінетом Міністрів України перспективних планів формування територій громад Автономної Республіки Крим та областей.
Розпорядженням Кабінету Міністрів України від 20.05.2020 за №600-р затверджений перспективний план формування територій громад Київської області, у якому зазначена Козинська спроможна територіальна громада з адміністративним центром в смт Козин, до складу якої входять Козинська, Великодмитровицька, Підгірцівська, Старобезрадичівська територіальні громади.
В оскаржуваному позивачем розпорядженні №715-р «Про визначення адміністративних центрів та затвердження територій територіальних громад Київської області» від 12 червня 2020 року в переліку територіальних громад Київської області зазначена, зокрема Козинська територіальна громада, до складу якої входять Козинська, Великодмитровицька, Підгірцівська, Старобезрадичівська територіальні громади з адміністративним центром в смт Козин.
Постановою Верховної Ради України від 17.07.2020 №807-ІХ «Про утворення та ліквідацію районів» в Київській області утворений, зокрема, Обухівський район (з адміністративним центром у місті Обухів) у складі територій Богуславської міської, Васильківської міської, Кагарлицької міської, Козинської селищної, Миронівської міської, Обухівської міської, Ржищівської міської, Української міської, Феодосіївської сільської територіальних громад, затверджених Кабінетом Міністрів України.
В пункті 2 зазначеної Постанови №807-ІХ вказано, що межі районів встановлюються по зовнішній межі територій сільських, селищних, міських територіальних громад, які входять до складу відповідного району.
Суд зазначає, що обґрунтування позову зводяться до того, що оскаржуване розпорядження прийнято за відсутності рішення Старобезрадичівської сільської ради Обухівського району Київської області про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади сіл Старі Безрадичі, Нові Безрадичі, Тарасівка, Березове, Капустяна, Параща, Конюша Старобезрадичівської сільської ради Обухівського району Київської області.
Тобто, позивач вважає, що при прийнятті розпорядження порушений порядок та механізм його прийняття, визначений законодавством.
Окрім того позивач зазначає, що історично склалося, що зазначені вище села відносилися до районного центру в м. Обухові, з яким налагоджено автобусне сполучення, існує зручне автомобільне сполучення. Натомість відсутнє сполучення сіл з м. Козин, яке також поступається і кількістю освітніх закладів (дитячих садків, шкіл), що обмежує та порушує у порівнянні з існуючими права громадян, мешканців громад.
У цьому зв`язку судом встановлено, що Закон України «Про добровільне об`єднання територіальних громад» від 05.02.2015 №157-VІІІ регулює відносини, що виникають у процесі добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст, а також добровільного приєднання до об`єднаних територіальних громад.
Стаття 11 Закону №157-VІІІ встановлює, що перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області розробляється Радою міністрів Автономної Республіки Крим, відповідною обласною державною адміністрацією згідно з методикою формування спроможних територіальних громад і охоплює всю територію Автономної Республіки Крим, області. Методика формування спроможних територіальних громад розробляється центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну політику у сфері територіальної організації влади, адміністративно-територіального устрою, розвитку місцевого самоврядування, та затверджується Кабінетом Міністрів України. Перспективний план формування територій громад Автономної Республіки Крим, області затверджується Кабінетом Міністрів України за поданням Ради міністрів Автономної Республіки Крим, відповідної обласної державної адміністрації.
Методика формування спроможних територіальних громад, затверджена постановою Кабінету Міністрів України від 04.08.2015 №214 (в редакції постанови КМУ від 24.01.2020 №34, далі - Методика), визначає порядок розроблення перспективного плану формування територій громад Автономної Республіки Крим, області та умови формування проектних спроможних територіальних громад.
Пункт 4 Методики встановлює, що Рада міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрація з урахуванням утворених відповідно до Закону України "Про добровільне об`єднання територіальних громад" об`єднаних територіальних громад розробляє відповідно до цієї Методики із залученням представників органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості відповідних адміністративно-територіальних одиниць: проект перспективного плану; паспорти спроможних територіальних громад.
Проект перспективного плану розробляється в електронному та паперовому вигляді та включає: графічну частину, яка відображає межі спроможних територіальних громад, їх потенційні адміністративні центри та всі населені пункти, що увійшли до їх складу; перелік спроможних територіальних громад із зазначенням найменування територіальних громад, що входять до їх складу.
Проект акту Кабінету Міністрів України про затвердження перспективного плану (внесення змін до перспективного плану) вноситься Кабінетові Міністрів України Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією в установленому порядку разом з паспортами спроможних територіальних громад (пункти 15 та 16 Методики).
Формування спроможних територіальних громад відповідно до пункту 3 Методики здійснюється з урахуванням: здатності органів місцевого самоврядування вирішувати суспільні питання, які належать до їх компетенції, для задоволення потреб населення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; історичних, географічних, соціально-економічних, природних, екологічних, етнічних, культурних особливостей розвитку відповідних адміністративно-територіальних одиниць; розвитку інфраструктури відповідних адміністративно-територіальних одиниць; фінансового забезпечення відповідних адміністративно-територіальних одиниць; трудової міграції населення; результатів попередньої оцінки рівня спроможності спроможних територіальних громад (далі - оцінка рівня спроможності); оптимальних мереж соціальної інфраструктури та доступності публічних послуг у відповідних сферах.
З метою забезпечення відкритості та прозорості роботи з розроблення проекту перспективного плану утворюється робоча група, до складу якої входять представники Ради міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрації, відповідних органів місцевого самоврядування, органів самоорганізації населення та громадськості.
З метою врахування інтересів територіальних громад під час розроблення проекту перспективного плану уповноважені Радою міністрів Автономної Республіки Крим, облдержадміністрацією посадові особи проводять консультації з уповноваженими представниками органів місцевого самоврядування та їх асоціацій, а також суб`єктами господарювання та їх громадськими об`єднаннями.
За результатами консультацій оформлюється протокол.
Консультації проводяться під час визначення переліку територіальних громад, що можуть увійти до складу спроможної територіальної громади; визначення переліку територіальних громад, території яких не охоплюються зонами доступності потенційних адміністративних центрів; визначення меж територій спроможних територіальних громад.
Консультації проводяться насамперед з представниками територіальних громад, території яких охоплюються зонами доступності кількох потенційних адміністративних центрів.
За результатами консультацій та на підставі рішень органів місцевого самоврядування визначається потенційний адміністративний центр спроможної територіальної громади.
Якщо в процесі розроблення проекту перспективного плану після проведення консультацій виникла необхідність внесення до нього змін, проводяться додаткові консультації.
Виходячи з наведеного, визначення участі територіальної громади в формі консультацій вказує на її дорадчий характер, а визначення спроможності територіальних громад відповідно до Методики покладено на Раду міністрів Автономної Республіки Крим, обласні державні адміністрації.
Відповідно до абзацу 4 підпункту 1 пункту 3 Положення про Міністерство розвитку громад та територій України, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 30.04.2017 (в редакції постанови від 25.09.2019 №850), основними завданнями Мінрегіону є забезпечення формування та реалізація державної регіональної політики, державної політики у сфері розвитку місцевого самоврядування, територіальної організації влади та адміністративно-територіального устрою, зокрема щодо формування спроможних територіальних громад. Крім того, на Мінрегіон покладається здійснення відповідно до законодавства методичного забезпечення добровільного об`єднання територіальних громад.
Отже, саме зазначені суб`єкти визначають відповідно до Методики формування спроможних територіальних громад всі показники таких громад, у тому числі визначають потенційний адміністративний центр спроможної територіальної громади, а у свою чергу Уряд, затверджуючи своїм розпорядженням перспективний план формування територій громад області, легалізує зазначені рішення за критеріями дотримання процедури підготовки такого акту Уряду.
Розділ ІІ Закону №157-VІІІ визначає такі етапи добровільного об`єднання територіальних громад: ініціювання добровільного об`єднання територіальних громад; підготовка проектів рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, прийняття рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад, утворення об`єднаної територіальної громади та реорганізація органів місцевого самоврядування.
Стаття 5 Закону №157-VІІІ встановлює, що ініціаторами добровільного об`єднання територіальних громад сіл, селищ, міст можуть бути: сільський, селищний, міський голова; не менш як третина депутатів від загального складу сільської, селищної, міської ради; члени територіальної громади в порядку місцевої ініціативи; органи самоорганізації населення відповідної території (за умови представлення ними інтересів не менш як третини членів відповідної територіальної громади).
Сільський, селищний, міський голова після прийняття відповідною радою рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад надсилає пропозицію про таке об`єднання сільському, селищному, міському голові суміжної територіальної громади.
Сільський, селищний, міський голова забезпечує вивчення пропозиції щодо добровільного об`єднання територіальних громад та її громадське обговорення, яке проводиться протягом 30 днів з дня надходження такої пропозиції. Після завершення громадського обговорення пропозиція подається до відповідної ради на наступну сесію для прийняття рішення про надання згоди на добровільне об`єднання територіальних громад та делегування представника (представників) до спільної робочої групи.
Спільна робоча група готує проекти відповідних рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад.
Схвалені сільськими, селищними, міськими радами проекти рішень щодо добровільного об`єднання територіальних громад у п`ятиденний строк подаються Раді міністрів Автономної Республіки Крим, обласній державній адміністрації для надання висновку щодо відповідності цього проекту Конституції та законам України.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад готує відповідний висновок, що затверджується постановою Ради міністрів Автономної Республіки Крим, розпорядженням голови обласної державної адміністрації.
У разі відповідності проекту рішення щодо добровільного об`єднання територіальних громад Конституції та законам України сільські, селищні, міські ради приймають рішення про добровільне об`єднання територіальних громад або про проведення місцевого референдуму щодо підтримки об`єднання територіальних громад.
Рада міністрів Автономної Республіки Крим, обласна державна адміністрація протягом 10 робочих днів з дня отримання рішень про добровільне об`єднання територіальних громад у разі їх відповідності висновку, передбаченому частиною четвертою цієї статті, звертається до Центральної виборчої комісії для прийняття нею рішення про призначення перших виборів депутатів сільської, селищної, міської ради та відповідного сільського, селищного, міського голови в установленому законом порядку.
Об`єднана територіальна громада вважається утвореною за цим Законом з дня набрання чинності рішеннями всіх рад, що прийняли рішення про добровільне об`єднання територіальних громад, або з моменту набрання чинності рішенням про підтримку добровільного об`єднання територіальних громад на місцевому референдумі та за умови відповідності таких рішень висновку, передбаченому частиною четвертою статті 7 Закону №157-VІІІ.
Виходячи з наведених положень законодавства, суд не вбачає підтверджень доводам позивача про порушення Кабінетом Міністрів України порядку та механізму прийняття оскаржуваного розпорядження, зокрема за відсутності рішення Старобезрадичівської сільської ради Обухівського району Київської області про надання згоди на добровільне приєднання територіальної громади сіл Старі Безрадичі, Нові Безрадичі, Тарасівка, Березове, Капустяна, Параща, Конюша Старобезрадичівської сільської ради Обухівського району Київської області.
Таких доводів позивач у достатній мірі не обґрунтував, не надав належних, достатніх та переконливих доказів у підтримку своєї позиції.
Окрім зазначеного суд вважає за необхідне звернути увагу на те, що позивач, обґрунтовуючи позовні вимоги, посилається на обставини оскарження ним розпорядження Кабінету Міністрів України №600-р, яким затверджено перспективний план формування територій громад Київської області в частині приєднання до Козинської територіальної громади Обухівського району Київської області - Старобезрадичівську територіальну громаду. При цьому відповідно до ухвали Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.12.2020 у справі №640/13958/20 за позовом позивача до Кабінету Міністрів України про визнання протиправним та скасування розпорядження Кабінету Міністрів України від 06 травня 2020 року № 600-р в частині приєднання до Козинської територіальної громади Обухівського району Київської області - Старобезрадичівської територіальної громади зупинено провадження у зазначеній адміністративній справі до набрання законної сили рішеннями у справах №320/6991/19 та № 320/7082/19.
Виходячи з наявних та актуальних даних Єдиного державного реєстру судових рішень, позовні заяви у справах №320/6991/19 та № 320/7082/19 залишені без розгляду за заявами ОСОБА_1 .
Отже, належних доказів скасування в судовому порядку розпорядження Кабінету Міністрів України №600-р, яке позивач напряму пов`язує з прийняттям оскаржуваного у даній справі розпорядження №715-ІХ, суду не надано, обставин, на які посилається позивач як на підставу позову, не доведено.
Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.
Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.
Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Частинами першою та другою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Вирішуючи питання розподілу судових витрат, суд керується приписами частини першої статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України, згідно якої при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
З урахуванням результатів розгляду даної справи, підстав для розподілу судових витрат, у тому числі витрат на професійну правничу допомогу, суд не вбачає.
З урахуванням викладеного, керуючись статтями 72-73, 76-77, 139, 243-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Відмовити у задоволенні адміністративного позову ОСОБА_1 до Кабінету Міністрів України, третя особа без самостійних вимог - Старобезрадичівська сільська рада Обухівського району Київської області, про визнання протиправним та скасування розпорядження №715-р від 12 червня 2020 року.
Підстави для розподілу судових витрат відсутні.
За приписами статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закритті апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Порядок та строки подання апеляційної скарги врегульовано приписами статей 294-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Повне найменування сторін:
Позивач: ОСОБА_1 , адреса: АДРЕСА_1 , рнокпп НОМЕР_1 , тел. НОМЕР_2 .
Відповідач 1: Кабінет Міністрів України, адреса: 01008, м. Київ, вул. Грушевського, 12/2.
Суддя-доповідач В.І. Келеберда
Судді В.В. Амельохін
І.А. Качур
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 05.07.2022 |
Оприлюднено | 29.08.2022 |
Номер документу | 105921122 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо захисту політичних (крім виборчих) та громадянських прав, зокрема щодо забезпечення права особи на звернення до органів державної влади, органів місцевого самоврядування та посадових і службових осіб цих органів |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Келеберда В.І.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні