ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
04 липня 2022 року м. Київ № 640/10550/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі: судді Мазур А.С., розглянувши у порядку у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу:
за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю "ЛЕНС ФОРТ" до Головного управління Державної податкової служби України у м. Києві Державної податкової служби України провизнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії
ВСТАНОВИВ:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» із позовом до Головного управління ДПС у м. Києві, Державної податкової служби України, в якому просить суд: визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві № 2519450/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11803 від 18.03.2021, зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну № 11803 від 18.03.2021 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 1 415 193,6 грн., у тому числі ПДВ - 235865,6 грн., складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» (код ЄДРПОУ 41889692) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання -18.03.2021, визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві № 2519447/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 21803 від 18.03.2021, зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну № 21803 від 18.03.2021 р. на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 1 921 116,96 грн., у тому числі ПДВ - 320 186,16 грн., складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» (код ЄДРПОУ 41889692) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання -18.03.2021.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 23.04.2021 відкрито спрощене позовне провадження у справі. В обґрунтування позовних вимог позивач посилався на те, що ним у встановленому законодавством порядку складено та направлено до контролюючого органу податкові накладні, реєстрація яких необґрунтовано була зупинена та запропоновано надати пояснення та/або копії документів. Позивачем вказано на те, що первинні документи на підтвердження показників, зазначених у податкових накладних були надані. Однак, Комісією прийнято рішення про відмову в прийнятті податкових накладних. За результатом адміністративного оскарження у задоволенні скарги позивача було також необґрунтовано відмовлено попри надання усіх необхідних документів на підтвердження реальності господарської операції. Оскаржувані рішення позивач вважає необґрунтованими, прийнятими з порушенням норм законодавства та без дослідження наданих позивачем документів та пояснень.
Відповідач 1 та 2 подали відзиви на позовну заяву в яких зазначили про правомірність оскаржуваних рішень та їх відповідність вимогам Порядку зупинення податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 21.02.2018 № 117, просили у задоволенні позову відмовити, з огляду на те, що надійшов відзив на позовну заяву, за змістом якого останній просить суд відмовити у задоволення позовних вимог.
Розглянувши подані документи та матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи та вирішення спору по суті, судом міста Києва встановлено наступне.
Як вбачається із матеріалів справи, Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» зареєстроване як юридична особа з 25.01.2018 та є платником податку на додану вартість.
За даними Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань видами діяльності Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» є: Код КВЕД 43.21 Електромонтажні роботи; Код КВЕД 43.22 Монтаж водопровідних мереж, систем опалення та кондиціонування; Код КВЕД 43.29 Інші будівельно-монтажні роботи, Код КВЕД 43.33 Покриття підлоги й облицювання стін; Код КВЕД 43.34 Малярні роботи та скління; Код КВЕД 43.39 Інші роботи із завершення будівництва; Код КВЕД 46.49 Оптова торгівля іншими товарами господарського призначення; Код КВЕД 46.90 Неспеціалізована оптова торгівля; Код КВЕД 41.10 Організація будівництва будівель; Код КВЕД 41.20 Будівництво житлових і нежитлових будівель (основний); Код КВЕД 42.22 Будівництво споруд електропостачання та телекомунікацій.
17.03.2021 між Товариством з обмеженою відповідальністю, як продавцем та Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАРІС», як укладено Договір купівлі-продажу товару № 210317, за умовами якого продавець зобов`язався на умовах та в порядку, що визначені договором, передати покупцю товар, а покупець зобов`язався оплатити і прийняти товар.
Сторони домовились, що номенклатура, кількість та ціна товару вказується в специфікаціях, які є невід`ємною частиною договору.
Відповідно до Специфікації № 1 до Договору купівлі-продажу товару № 210317 від 17.03.2021 визначено товар: лист г/к 60x2000x6000мм ст ЗОХГСА, (7208512000) - 36,854, вартістю без ПДВ - 1 179 328,00 грн. 2. Лист г/к 30x2000x6000 мм ст. 09Г2С-127208512000 - 96,152, вартістю без ПДВ - 1 600 930,80 грн. Разом без ПДВ - 2 780 258,80 грн. ПДВ-556 051,76 грн. Всього з ПДВ - 3 336 310,56 грн. Умови поставки - DAP
На виконання договору купівлі-продажу товару № 210317 від 17.03.2021 оформлено дві видаткові та податкові накладні:
18.03.2021 продавець передав частину товару покупцеві, що підтверджується накладною № 11803 від 18.03.202, а саме: лист г/к 60x2000x6000мм ст ЗОХГСА - 36.854, всього сума без ПДВ - 1 179 328.00 грн., ПДВ - 235 865.60 грн., всього сума з ПДВ - 1 415 193.60 грн.
За умовами DAP товар був доставлений на адресу Покупця - 01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 15, автомобільним транспортом про що свідчить товарно-транспортна накладна № 0011803/1 від 18.03.2021 та товарно- транспортна накладна № 0011803/2 від 18.03.2021.
18.03.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАРІС» здійснило оплату за поставлений товар, шляхом перерахунку грошових коштів на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» у розмірі 1 415 193,60 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 11803 від 18.03.2021.
Реалізований товар було придбано у Товариства з обмеженою відповідальністю "ФАРЗАЕР" (код ЄДРПОУ 41889692) на підставі договору поставки № Л-03-21 від 15.03.2021.
За умовами якого продавець зобов`язався поставити і передати у власність покупця, тобто позивача, а покупець прийняти і оплатити товар - Лист г/к 60x2000x6000мм, ЗОХГСА, (7208512000), в порядку та на умовах, передбачених цим договором.
18.03.2021 продавець передав товар покупцеві в повному обсязі, що підтверджується накладною № 12 від 18.03.2021.
18.03.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» здійснило оплату за поставлений товар, шляхом перерахунку грошових коштів на рахунок Товариство з обмеженою відповідальністю «ФАРЗАЕР» у розмірі 1 178 959,46 грн., що підтверджується платіжним дорученням №12 від 18.03.2021.
18.03.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» на підставі договору купівлі-продажу товару № 210317 від 17.03.2021 року виписано податкову накладну № 11803 від 18.03.2021, яку направлено на реєстрацію відповідно до вимог п. 187.1 ст.187, п.201.1 ст.201 Податкового Кодексу України.
Згідно квитанції від 24.03.2021 реєстраційний номер №9061192251 реєстрація податкової накладної № 11803 від 18.03.2021 була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку та запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній № 11803 від 18.03.2021 до Головного управління ДПС у м. Києві було направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено №11803 від 25.03.2021 разом із пояснювальною запискою та підтверджуючими документами (копіями договорів та всіх первинних документів, зокрема, видаткові накладні, ттн, платіжні доручення) та доставлено, про що свідчить квитанція № 2, реєстраційний номер 9062257107.
31.03.2021 комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення № 2519450/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11803 від 18.03.2021 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 1415193,6 грн., у тому числі ПДВ - 235 865,6 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 235 865,6 грн.
Підставою для винесення такого рішення вказано ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
При цьому відмовляючи у реєстрації, відповідач не конкретизував, шляхом підкреслення, як того вимагає Наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 року № 520, які саме документи не надано позивачем.
Вважаючи рішення № 2519450/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся із даним позовом до суду.
Крім того, як вбачається із матеріалів справи, 18.03.2021 продавець передав частину товару покупцеві, що підтверджується накладною № 21803 від 18.03.2021, а саме: лист г/к 30x2000x6000мм ст 09Г2С-12 - 96.152, всього сума без ПДВ - 1 600 930.80 грн., всього ПДВ - 320 186.16 грн., всього сума з ПДВ - 1 921 116.96 грн. Термін DAP згідно з Інкотермс 2010 означає поставку товару в місце призначення.
Так, товар був доставлений на адресу покупця - 01014, м. Київ, вул. Бастіонна, 15, автомобільним транспортом про що свідчить товарно-транспортна накладна № 0021803/1 від 18.03.2021, товарно-транспортна накладна № 0021803/2 від 18.03.2021, товарно-транспортна накладна № 0021803/3 від 18.03.2021, товарно-транспортна накладна № 0021803/4 від 18.03.2021, товарно-транспортна накладна № 0021803/5 від 18.03.2021, товарно-транспортна накладна № 0021803/6 від 18.03.2021.
18.03.2021 Товариство з обмеженою відповідальністю «ЗАРІС» здійснило оплату за поставлений товар, шляхом перерахунку грошових коштів на рахунок Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» у розмірі 1 921 116,96 грн., що підтверджується платіжним дорученням № 21803 від 18.03.2021 р.
Реалізований товар було придбано у Товариства з обмеженою відповідальністю "КАСІЛАРК" (код ЄДРПОУ 43903561) на підставі договору купівлі-продажу № 11603 від 16.03.2021, який укладено між Товариством з обмеженою відповідальністю "КАСІЛАРК", як продавцем та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ», як покупцем.
За умовами договору, продавець зобов`язався поставити і передати у власність покупця, а покупець прийняти і оплатити товар - Лист г/к 30x2000x6000мм ст 09Г2С- 127208512000), в порядку та на умовах, передбачених цим договором.
18.03.2021 продавець передав товар покупцеві в повному обсязі, що підтверджується накладною № 210318 від 18.03.2021.
18.03.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛЕНС ФОРТ" здійснило оплату за поставлений товар шляхом перерахунку грошових коштів на рахунок Товариством з обмеженою відповідальністю «КАСІЛАРК» у розмірі 1 599 969,28 грн., що підтверджується платіжним дорученням №12 від 18.03.2021.
18.03.2021 Товариством з обмеженою відповідальністю "ЛЕНС ФОРТ" на підставі договору купівлі-продажу товару № 210317 від 17.03.2021 виписано податкову накладну №21803 від 18.03.2021, яку направлено на реєстрацію відповідно до вимог п. 187.1 ст.187, п.201.1 ст.201 Податкового Кодексу України.
Згідно квитанції від 24.03.2021, реєстраційний номер №9061185629 реєстрація податкової накладної № 21803 від 18.03.2021 була зупинена відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України, оскільки платник податку, яким подано для реєстрації ПН/РК в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає п. 8 Критеріїв ризиковості платника податку.
Запропоновано платнику надати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в ПН/РК для розгляду питання прийняття рішення про реєстрацію/відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
На підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній № 21803 від 18.03.2021 до Головного управління ДПС у м. Києві було направлено повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкових накладних, реєстрацію яких зупинено №21803 від 25.03.2021 разом із пояснювальною запискою та підтверджуючими документами (копіями договорів та всіх первинних документів, зокрема, видаткові накладні, ттн, платіжні доручення) та доставлено, про що свідчить квитанція № 2, реєстраційний номер 9062264347.
31.03.2021 Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних прийнято рішення №2519447/41889692 від 31.03.2021 р. про відмову в реєстрації податкової накладної № 21803 від 18.03.2021 на загальну суму з урахуванням податку на додану вартість 1 921 116,96 грн., у тому числі ПДВ - 320 186,16 грн., сума коригування податкового зобов`язання та податкового кредиту - 320 186,16 грн.
Підставою для винесення такого рішення вказано ненадання платником податку копій документів: первинних документів щодо постачання /придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити).
При цьому відмовляючи у реєстрації, відповідач не конкретизував, шляхом підкреслення, як того вимагає Наказ Міністерства фінансів України від 12.12.2019 № 520, які саме документи не надано позивачем.
Вважаючи рішення № 2519447/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної протиправним, позивач звернувся із даним позовом до суду.
Розглядаючи адміністративну справу по суті, суд виходить з наступного.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює та визначає Податковий кодекс України від 02.12.2010 № 2755-VI.
Згідно пунктами "а", "б" пункту 185.1 статті 185 Податкового кодексу України, об`єктом оподаткування податком на додану вартість є операції платників податку з постачання товарів, місце постачання яких розташоване на митній території України та постачання послуг, місце постачання яких розташоване на митній території України.
Датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг згідно приписів норми пункту 187.1 статті 187 Податкового кодексу України вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше: а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню; б) дата відвантаження товарів.
Пунктом 201.10 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Відповідно до пункту 2 Постанови Кабінету Міністрів України "Про затвердження Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних" № 1246 від 29.12.2010 (далі - Порядок № 1246), податкова накладна електронний документ, який складається платником податку на додану вартість відповідно до вимог Податкового кодексу України в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до пункту 12 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування: реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами: відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України Про електронний цифровий підпис, Про електронні документи та електронний документообіг та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Відповідно до пункту 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування (далі - квитанція).
Наведені норми дають підстави для висновку, що законодавець встановлює перелік обов`язкової для фіксації в рамках квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної інформації. Без деталізації такого роду інформації відповідна квитанція не може вважатися належним чином оформленою. При цьому, квитанція про зупинення реєстрації податкової накладної повинна фіксувати: 1) порядковий номер та дату складення податкової накладної; 2) конкретний критерій або ж критерії, на підставі яких було здійснено зупинення реєстрації податкової накладної; 3) пропозицію про надання платником податків пояснень та/або перелік конкретних документів, що є достатніми для прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної.
Положеннями пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України передбачено, що реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Зазначені норми податкового законодавства кореспондуються з постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 № 1165, якою затвердженні Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних та Порядок розгляду скарги щодо рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних. Порядок зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних містить, зокрема, Додаток 1 - Критерії ризиковості платника податку на додану вартість (далі - Критерії).
Згідно з пунктом 6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Відповідно до пунктів 7, 8 Порядку № 1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/ розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Платник податку отримує інформацію щодо податкових накладних/розрахунків коригування, реєстрація яких зупинена, через електронний кабінет.
Як встановлено під час розгляду справи, підставою для зупинення реєстрації податкових накладних позивача визначено ті обставини, що позивач, як платник податку, що подав податкові накладні для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідає пункту 8 Критеріїв.
Механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України (далі - Кодекс) зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України, визначає Порядок прийняття рішень про реєстрацію/ відмову в реєстрації податкових накладних/ розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затверджений Наказом Міністерства фінансів України 12.12.2019 № 520 (далі - Порядок № 520).
Пунктом 2 Порядку №520 встановлено, що прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС (далі - комісія регіонального рівня).
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Кодексу (пункт 3 Порядку №520).
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі (пункт 4 Порядку №520).
Відповідно до пункту 5 Порядку № 520 перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати:
договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них;
договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції;
первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні;
розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків;
документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України "Про електронні документи та електронний документообіг", "Про електронні довірчі послуги" та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку (пункт 7 Порядку №520).
Письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня (пункт 9 Порядку №520).
Згідно з пунктом 11 Порядку № 520, комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної/ розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
та/або надання платником податку копій документів, складених/оформлених із порушенням законодавства.
Відповідно до пункту 12 Порядку № 520 рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі набирає чинності в день прийняття відповідного рішення.
Форма такого рішення передбачає, що у разі відмови в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН через ненадання платником податку копій документів, документи, які не надано, повинні бути підкресленими, тобто конкретно вказані.
Як вбачається з матеріалів справи, первинні документи, оформлені позивачем в рамках господарських відносин із контрагентами, копії яких надані разом із поясненнями Повідомленнями №07-05/21-1 та №07-05/21-2 від 07.05.2021 для прийняття рішень щодо реєстрації податкових накладних, складені у відповідності до вимог законодавства та є первинними документами, які засвідчують факт виконання позивачем та його контрагентом господарських зобов`язань. Пояснення щодо операцій, відображених у податкових накладних, реєстрацію яких було зупинено, супроводжувалося достатньою кількістю різноманітних первинних документів, які достатньо підтверджували сутність здійснених господарських операцій та їх реальність.
При цьому, в оскаржуваних рішеннях про відмову в реєстрації податкових накладних не конкретизовано, яких саме документів не надано позивачем.
Суд зазначає, що відповідачами під час розгляду адміністративної справи також не надано до матеріалів справи будь-яких пояснень та доказів, які б обґрунтовували конкретизацію оскаржуваних рішень.
Відтак, невиконання податковим органом законодавчо встановлених вимог щодо змісту, форми, обґрунтованості та вмотивованості акта індивідуальної дії свідчить про невиконання відповідачем 1 приписів податкового законодавства, вказаних вище.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом в постановах від 23 жовтня 2018 року у справі №822/1817/18 (адміністративне провадження №К/9901/62472/18), від 21 травня 2019 року у справі №0940/1240/18 (адміністративне провадження №К/9901/7590/19), від 02 липня 2019 року у справі №140/2160/18 (адміністративне провадження №К/9901/13662/19).
Одночасно, при юридичній оцінці рішення про відмову в реєстрації податкової накладної суд враховує, що у квитанціях про зупинення реєстрації податкової накладної не було зазначено перелік документів, необхідних для її реєстрації. З врахуванням цієї обставини невідповідність вимог контролюючого органу в квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної щодо надання документів правовій визначеності виключала для контролюючого органу можливість прийняття негативного для позивача рішення з підстав ненадання ним достатнього обсягу документів.
Можливість виконання платником податків обов`язку надати документи, необхідні для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної, прямо залежить від чіткого визначення контролюючим органом конкретного переліку цих документів. Хоча загальний перелік документів, необхідних для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, визначено Порядком № 520, конкретний перелік таких документів може залежати, зокрема від змісту операції з постачання, суб`єктного складу її учасників, їх податкової поведінки.
Загальними вимогами, яким повинен відповідати акт індивідуальної дії суб`єкту владних повноважень, як акт правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість. В разі не зазначення в індивідуальному акті підстав його прийняття (фактичних і юридичних), чітких та зрозумілих мотивів його прийняття, такий акт не може вважатися правомірним.
З огляду на неконкретність вимог контролюючого органу щодо надання документів, рішення про відмову в реєстрації податкових накладних не відповідають критерію обґрунтованості.
Аналогічна правова позиція висловлена Верховним Судом, зокрема у постановах від 16 квітня 2019 касаційне провадження №К/9901/4895/19 (справа №826/10649/17), від 28 жовтня 2019 року касаційне провадження №К/9901/23858/19 (справа №640/983/19).
В той же час суд враховує той факт, що надані позивачем документи підтверджували фактичне здійснення операцій з постачання товарів на адресу покупців, кількісні та вартісні показники цих операцій і були достатніми для прийняття рішень про реєстрацію податкових накладних.
Щодо аналізу господарських операцій між позивачем та його покупцями в даній справі, суд не надає оцінку реальності їх здійснення, оскільки це питання повинно досліджуватись під час здійснення податкового контролю, що відповідно до пункту 61.1 статті 61 Податкового кодексу України включає в себе систему заходів, що вживаються контролюючими органами та координуються центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну фінансову політику, з метою контролю правильності нарахування, повноти і своєчасності сплати податків і зборів, а також дотримання законодавства з питань регулювання обігу готівки, проведення розрахункових та касових операцій, патентування, ліцензування та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, зокрема, шляхом здійснення перевірок та звірок відповідно до вимог ПК України, а також перевірок щодо дотримання законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, у порядку, встановленому законами України, що регулюють відповідну сферу правовідносин.
Разом з тим, надаючи оцінку оскаржуваним рішенням про відмову в реєстрації податкової накладної суд зазначає, що кожне таке рішення є необґрунтованим, оскільки з його змісту не вбачаються дійсні та об`єктивні підставі для відмови у реєстрації відповідної податкової накладної, що підтверджували б відсутність у платника податків права на відображення у податковому обліку з ПДВ заявлених операцій, та, як наслідок, підтверджували б правомірність відмови в такій реєстрації. Наявність таких обставин судом з матеріалів справи також не встановлено.
Таким чином, оскаржувані рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві № 2519450/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11803 від 18.03.2021, рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві № 2519447/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 21803 від 18.03.2021, як такі, що невідповідають вимогам пункту 3 частини другої статті 2 Кодексу адміністративного судочинства України, оскільки винесене контролюючим органом не обґрунтовано, тобто без урахування усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення, тому є протиправними та підлягають скасуванню.
Суд акцентує увагу на тому, що відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Такий підхід узгоджується з практикою Європейського суду з прав людини. Так, у пункті 110 рішення від 23 липня 2002 року у справі "Компанія "Вестберґа таксі Актіеболаґ" та Вуліч проти Швеції" Суд визначив, що "…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління.".
У контексті наведеного суд зазначає, що відповідачами під час розгляду даної адміністративної справи не доведено правомірність відмови у реєстрації податкової накладної № 11803 від 18.03.2021 та податкової накладної № 21803 від 18.03.2021.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державну податкову службу України зареєструвати зазначені податкові накладні в Єдиному реєстрі податкових накладених, суд зазначає наступне.
Відповідно до пунктів 19, 20 Порядку № 1246 податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій:
- прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування;
- набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДФС відповідного рішення).
- неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
У разі надходження до ДФС рішення суду про реєстрацію або скасування реєстрації податкових накладних та/або розрахунків коригування, яке набрало законної сили, такі податкові накладні та/або розрахунки коригування реєструються після проведення перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку (крім абзацу десятого), або їх реєстрація скасовується. При цьому датою реєстрації або скасування реєстрації вважається день, зазначений в такому рішенні, або день набрання законної сили рішенням суду.
З урахуванням наведеного суд приходить до висновку про наявність правових підстав для зобов`язання Державної податкової служби України здійснити реєстрацію податкової накладної № 11803 від 18.03.2021 та податкової накладної № 21803 від 18.03.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних, відповідним днем їх фактичного подання.
Частиною 2 ст. 2 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); безсторонньо (неупереджено); добросовісно; розсудливо; з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; своєчасно, тобто протягом розумного строку.
Статтею 77 Кодексу адміністративного судочинства України передбачено, що кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу. В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача. У таких справах суб`єкт владних повноважень не може посилатися на докази, які не були покладені в основу оскаржуваного рішення, за винятком випадків, коли він доведе, що ним було вжито всіх можливих заходів для їх отримання до прийняття оскаржуваного рішення, але вони не були отримані з незалежних від нього причин.
Згідно ст. 90 Кодексу адміністративного судочинства України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності. Суд надає оцінку як зібраним у справі доказам в цілому, так і кожному доказу (групі однотипних доказів), що міститься у справі, мотивує відхилення або врахування кожного доказу (групи доказів).
Згідно вимог ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа. За приписами частини 8 цієї статті, у випадку якщо спір виник внаслідок неправильних дій сторони, суд має право покласти на таку сторону судові витрати повністю або частково незалежно від результатів вирішення спору.
Враховуючи, що у справі відповідачами виступають два суб`єкта владних повноважень та що до виникнення спору призвели неправомірні рішення відповідача 1, суд вважає законним та справедливим стягнути на користь позивача здійснені ним судові витрати повністю саме за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у місті Києві.
Керуючись ст. ст. 2, 3, 5, 19,77, 90, 139, 241-246, 250, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛЕНС ФОРТ» (04111, м. Київ, вул. Д. Щербаківського, буд. 45-А, код ЄДРПОУ 41889692) задовольнити.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві № 2519450/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 11803 від 18.03.2021.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну № 11803 від 18.03.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання - 18.03.2021.
Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві № 2519447/41889692 від 31.03.2021 про відмову в реєстрації податкової накладної № 21803 від 18.03.2021.
Зобов`язати Державну податкову службу України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) зареєструвати податкову накладну № 21803 від 18.03.2021 в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання -18.03.2021.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідал ьністю «ЛЕНС ФОРТ» (04111, м. Київ, вул. Д. Щербаківського, буд. 45-А, код ЄДРПОУ 41889692) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (Львівська площа, 8, м. Київ, 04053, код ЄДРПОУ 43005393) понесені витрати зі сплати судового збору у сумі 2270 ( дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідал ьністю «ЛЕНС ФОРТ» (04111, м. Київ, вул. Д. Щербаківського, буд. 45-А, код ЄДРПОУ 41889692) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління Державної податкової служби у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19, код ЄДРПОУ 431412670) понесені витрати зі сплати судового збору у сумі 2270 (дві тисячі двісті сімдесят) грн. 00 коп.
Рішення суду, відповідно до частини 1 статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України, набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції протягом тридцяти днів за правилами, встановленими статтями 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України, шляхом подання апеляційної скарги безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Суддя А.С. Мазур
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 03.07.2022 |
Оприлюднено | 30.08.2022 |
Номер документу | 105921628 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Губська Людмила Вікторівна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Мазур А.С.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні