ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 липня 2022 року м. Київ № 640/19465/20
Суддя Окружного адміністративного суду міста Києва Вєкуа Н.Г., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу
за позовомГаражно-будівельного кооперативу (ГБК) "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) провизнання протиправними дій, зобов`язати вчинити дії,В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернувся Гаражно-будівельний кооператив (ГБК) "Теремки-1-новий" (03187, м. Київ, пр-т Ак. Глушкова, 67, код ЄДРПОУ 37308367) з позовом до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 32, код ЄДРПОУ 26345558), в якому просить суд:
- визнати протиправним, незаконним, недійсним та таким, що втратив чинність лист-висновок Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19.02.2020 №1587/09/27-20, кадастр №16-1643, вхідний ДМА№2848/0/9-20, справа № 16-1584-В про четверту відмову в погодженні проекту землеустрою земельної ділянки ГБК "Теремки-1-новий" на адресу комунального підприємства "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" (КП КМЦЗК та ПЗ) за місцем розташування земельної ділянки, кадастровий номер №79:713:003 за адресою: 03187, м. Київ, проспект Академіка Глушкова, 67, на якій розташований ГБК "Теремки-1-новий" та висновки, зроблені Департаментом містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в даному листі;
- зобов`язати Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК "Теремки-1-новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва, розроблений комунальним підприємством "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" для ГБК "Теремки-1-новий" та надати позитивний висновок відповідно до вимог чинного законодавства про погодження, затвердження вказано проекту землеустрою;
- стягнути моральну шкоду у розмірі 1000 000 грн., що є еквівалентом на день пред`явлення позову до суду за офіційним курсом Національного банку України 33420 євро.
В обґрунтування позовних вимог, представник позивача зазначив, що лист (висновок) Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 21.05.2018 року №3944/0/012/09-18 є незаконним, недійсним та таким, що втратив чинність, а тому підлягає скасуванню.
Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відкрито провадження у справі у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні), а також встановлено відповідачам строк для подання відзивів.
На адресу суду від представника відповідача надійшов відзив, в якому останній заперечував щодо задоволення позовних вимог, та зазначив, що приймаючи рішення про відмову у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачу, Департамент діяв виключно на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачений Конституцією та законами України, як передбачено ч. 2 ст. 19 Конституції України, а тому протиправних дій у відношенні позивача, які б нанесли йому шкоду, відповідачем вчинено не було.
Розглянувши подані сторонами документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружний адміністративний суд міста Києва, встановив наступне.
Згідно Довідки АБ № 238823 з Єдиного державного реєстру підприємств та організацій України, ГБК "Теремки-1-Новий" зареєстроване 20.10.2010 Голосіївською районною у м. Києві державною адміністрацією, ідентифікаційний код 37308367, місцезнаходження: 03187, місто Київ, Голосіївський район, проспект Академіка Глушкова, будинок 67; організаційно-правова форма: обслуговуючий кооператив.
04.01.2011 позивач через приймальню Київради звернувся до Київської міської ради з клопотанням про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою земельної ділянки, орієнтовним розміром 0,74 га, яка розташована у м. Києві, по пр-ту Академіка Глушкова, 67, кадастровий номер: 79:713:003 для експлуатації гаражів.
Постійною комісією Київради з питань земельних відносин, містобудування та архітектури, висновком № К-17944 від 01.03.2011 вирішено рекомендувати міському голові залишити клопотання позивача без розгляду до надання документів, що посвідчують право власності на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, прийняття остаточних рішень по судових справах щодо зазначеної земельної ділянки, а також враховуючи, що на підставі рішення Господарського суду м. Києва від 25.12.2007 № 17/492 за ТОВ «Будівельна компанія «Будєвросервіс» зареєстровано договір оренди вказаної земельної ділянки від 07.03.2008, який станом на день прийняття вказаного висновку був чинним.
Сама ж відмова в наданні дозволу на розроблення документації із землеустрою від 28.03.2011 за підписом заступника Київського міського голови секретаря Київради аргументована посиланням на висновок постійної комісії Київради з питань земельних відносин, містобудування та архітектури від 01.03.2011.
Вважаючи такі дії неправомірними, позивач оскаржив їх до Окружного адміністративного суду м. Києва.
Постановою Окружного адміністративного суду м. Києва від 07.03.2012 №2а-13361/11/2670, залишеною без змін ухвалою Київського апеляційного адміністративного суду від 13.06.2012 та ухвалою Вищого адміністративного суду України від 16.04.2013, позов Гаражно-будівельного кооперативу (ГБК) "ТЕРЕМКИ - 1 - НОВИЙ" задоволено частково, визнано протиправною та скасовано відмову Київської міської ради від 28.03.2011 в наданні Гаражно-будівельному кооперативу «Теремки-1-Новий» дозволу на розроблення документації із землеустрою земельної ділянки, орієнтовним розміром 0,74 га, яка розташована у м. Києві, по пр-ту Академіка Глушкова, 67, кадастровий номер: 79:713:003, для експлуатації гаражів та зобов`язано Київську міську раду повторно розглянути клопотання Гаражно-будівельного кооперативу «Теремки-1-Новий» про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою земельної ділянки, орієнтовним розміром 0,74 га, яка розташована у м. Києві, по пр-ту Академіка Глушкова, 67, кадастровий номер: 79:713:003, для експлуатації гаражів. В задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
Київська міська рада 14.08.2015 надала Гаражному-будівельному кооперативу «Теремки-1-Новий» дозвіл на розроблення документації № ДОЗ-0282 (по штрих коду 2 347013 402826), код земельної ділянки 79:713:003, який долучений до справи №К-23185 від 19.09.2014.
Відповідно до Договору №596 від 16.09.2015 «на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки» укладеного між Комунальним підприємством «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації» (Виконавець) та ГБК "Теремки-1-Новий" (Замовник), Виконавець зобов`язується виконати з дотриманням вимог законодавства проектно-вишукувальні роботи з розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу «Теремки-1-Новий» для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва.
04.10.2016 Комунальне підприємство «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації» звернувся із листом від 29.09.2016 №07-02/2212 до Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу «Теремки-1-Новий» для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва. До заяви додано: завірена розробником копія проекту землеустрою, обмінний файл.
Листом Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 09.12.2016 №11557/0/12-4/27-16 Комунальному підприємству «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації» повідомлено, що відповідно до детального плану території району Теремки-III, затвердженого рішенням Київської міської ради від 14.07.2005 №690/3265, земельна ділянка за функціональним призначенням відноситься до території громадських будівель та споруд та території вулиць і доріг, суміжна територія - Національний природний парк «Голосіївський». Рекомендовано отримати висновок НПК «Голосіївський» щодо розміщення гаражно-будівельного кооперативу в охоронній зоні парку. Також зазначено, що відповідно до Програми створення (оновлення) містобудівної документації у місті Києві, затвердженої рішенням Київської міської ради від 13.11.2013 №518/10006 (із змінами і доповненнями) на територію, в межі якої входить зазначена ділянка, розробляється містобудівна документація - внесення змін до ДПТ Теремки-ІІІ.
Таким чином, Департаментом містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) зазначено, що розгляд порушеного Комунальним підприємством «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації» можливий після затвердження містобудівної документації в установленому порядку.
10.04.2017 Комунальне підприємство «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації» звернулось до Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) із листом від 07.04.2017 № 07-02/590, в якому просило повторно розглянути питання щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу «Теремки-1-Новий» для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва. До заяви додано: завірена розробником копія проекту землеустрою, обмінний файл; копія заяви-клопотання ГБК «Теремки-1-Новий» щодо повторного подання на погодження проекту землеустрою для врахування зауважень із додатками.
Листом Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 22.05.2017 № 3887/0/12-4/27-17 повідомлено, що розгляд зазначеного проекту землеустрою можливий після затвердження містобудівної документації в установленому порядку.
Не погоджуючись із листами від 09.12.2016 №11557/0/12-4/27-16 та від 22.05.2017 № 3887/0/12-4/27-17, гаражно-будівельний кооператив «Теремки-1-Новий» оскаржив їх до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17 адміністративний позов Гаражно-будівельного кооперативу (ГБК) «Теремки-1-Новий» задоволено частково: визнано протиправними та скасовано рішення Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) від 09.12.2016 №11557/0/12-4-27-16 та від 22.05.2017 №3887/0/12-4/27-17. Зобов`язано Департамент містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК «Теремки-1-Новий» для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва розроблений Комунальним підприємством «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» для ГБК «Теремки-1-Новий» з урахуванням висновків суду та відповідно до вимог чинного законодавства. В решті вимог відмовлено.
ГБК «Теремки-1-Новий» 03.05.2018 звернувся до Комунального підприємства "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації", Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) із листом, в якому просив повторно (третє) розглянути питання щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу "Теремки-1-Новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва. До заяви додано: Рішення Окружного адміністративного суду м Києва від 12.03.2018 в справі № 826/15116/17; Лист Київського апеляційного адміністративного суду м. Києва від 17.04.2018 №02.5-09/6849/2018, на адресу Голови, правління ГБК «Теремки-1-Новий» Шевчишин В.Ф.; Лист Окружного адміністративного суду м. Києва від 19.04.2018 № 826/15116/17/ 5257/18, на адресу Голови, правління ГБК «Теремки-1-Новий» Шевчишин В.Ф.; Лист - Довідка Окружного адміністративного суду м:.Києва від 25.04.2018 №826/15116/17/5619/18, на адресу Голови, правління ГБК «Теремки-1-Новий» Шевчишин В.Ф.
Листом №07-02/1501 від 08.05.2018 Комунальне підприємство "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації" направлено до Департаменту містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) документи про погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу "Теремки-1-Новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на просп. Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва. Додатки: завірена розробником копія проекту землеустрою; обмінний файл; копія заяви-клопотання ГБК "Теремки-1-Новий" щодо повторного подання на погодження проекту землеустрою; копія рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17; копії листів Київського апеляційного адміністративного суду.
Департаментом містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) надано Висновок №07-0253-В (вих. 3944/0/012/09-18 від 21.05.2018), в якому зазначено, що останній не погоджує зазначений проект землеустрою, оскільки заявлена ініціатива, зазначена в проекті землеустрою, не відповідає містобудівній документації за функціональним призначенням.
Не погоджуючись із вказаними Листом (висновком), ГБК «Теремки-1-Новий» оскаржив його до Окружного адміністративного суду міста Києва.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2019 №640/19307/18, залишеним без змін постановою Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019, адміністративний позов Гаражно-будівельного кооперативу (ГБК) "Теремки-1-Новий" задоволено частково: визнано протиправним Висновок №07-0253-В про погодження проекту землеустрою Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 21.05.2018 №3944/0/012/09-18 вх. КМД №6004/09-18, Справа №16-1584-В, Кадастр №16-1643-К та Висновки зроблені Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) в даному листі. Зобов`язано Департамент містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК "Теремки-1-Новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва розроблений Комунальним підприємством "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" для ГБК "Теремки-1-Новий" та надати позитивний висновок відповідно до вимог чинного законодавства про погодження вказаного проекту землеустрою. В іншій частині позовних вимог відмовлено повністю.
ГБК "Теремки-1-Новий" звернувся до комунального підприємства «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Департаменту земельних ресурсів із заявою від 18.12.2019 про повторне (четверте) подання проекту землеустрою земельної ділянки до Департаменту містобудування та архітектури Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації). До заяви додано: рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2019 №640/19307/18, постанова Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019 №640/19307/18.
14.02.2020 ГБК "Теремки-1-Новий" звернувся до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) із заявою та вимогою виконання рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2019 №640/19307/18.
Комунальне підприємство «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Департаменту земельних ресурсів листом від 06.02.2020 №07-02/07 звернулось до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) про погодження проекту землеустрою: «відповідно до ст. ст. 118, 123, 1861 Земельного кодексу України, враховуючи рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2019 №640/19307/18, постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019, прошу повторно розглянути та погодити проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки гаражно-будівельному кооперативу "Теремки-1-Новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на просп. А. Глушкова, 67 у Голосієвському районі міста Києва. Додатки: завірена розробником копія проекту землеустрою, обмінний файл, копія рішення Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.09.2019 №640/19307/18, копія постанови Шостого апеляційного адміністративного суду від 10.12.2019.».
Також Комунальне підприємство «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Департаменту земельних ресурсів листом від 24.02.2020 №07-02/14 повідомило ГБК "Теремки-1-Новий", що повторно подано проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК "Теремки-1-Новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на просп. Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва на погодження до Департаменту відповідним листом від 06.02.2020 вхідний №2428/0/9-20.
ГБК "Теремки-1-Новий" звернувся із листами від 27.03.2020, від 04.05.2020 до Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) та з листом від 11.05.2020 до Комунального підприємства «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Департаменту земельних ресурсів про надання інформації щодо результатів (четвертого) розгляду проекту землеустрою земельної ділянки ГБК "Теремки-1-Новий".
Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) листом від 14.05.2020 №055-5363 повідомив ГБК "Теремки-1-Новий" що до Департаменту із Державної виконавчої служби ніяких документів не надходило щодо виконання судових рішень по справам, зазначеним в зверненні.
Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) листом від 19.02.2020 №1587/0/09/27-20 повідомив Комунальне підприємство «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) Департаменту земельних ресурсів про не погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, оскільки не виконані вимоги, викладені в листах від 09.12.2016 №11557/0/12-4-27-16 та від 22.05.2017 №3887/0/12-4/27-17, від 21.05.2018 №3944/0/012/09-18.
Вважаючи такий лист протиправним, а бездіяльність відповідача щодо не погодження проекту землеустрою земельної ділянки ГБК "Теремки-1-Новий" протиправною, позивач звернувся до суду з даним позовом.
Надаючи правову оцінку спірним правовідносинам, суд враховує таке.
Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 124 Конституції України регламентовано, що судові рішення ухвалюються судами іменем України і є обов`язковими до виконання на всій території України. Суб`єктами, на яких поширюється обов`язковість судових рішень являються всі органи державної влади і органи місцевого самоврядування, підприємства, установи, організації, посадові чи службові особи та громадяни. Правовідносини у сфері забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель регулюються, зокрема, Земельним кодексом України та Законом України "Про землеустрій".
Згідно з частиною другою статті 4 ЗК України завданням земельного законодавства є регулювання земельних відносин з метою забезпечення права на землю громадян, юридичних осіб, територіальних громад та держави, раціонального використання та охорони земель.
За змістом статті 22 ЗК України землями сільськогосподарського призначення визнаються землі, надані для виробництва сільськогосподарської продукції, здійснення сільськогосподарської науково-дослідної та навчальної діяльності, розміщення відповідної виробничої інфраструктури, у тому числі інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції, або призначені для цих цілей.
До земель сільськогосподарського призначення належать, зокрема, сільськогосподарські угіддя (рілля, багаторічні насадження, сіножаті, пасовища та перелоги).
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування, зокрема, громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва.
Землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам, серед іншого, для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
Частиною 2 статті 116 ЗК України передбачено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Повноваження органів виконавчої влади, Верховної Ради Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування щодо передачі земельних ділянок у власність або у користування визначені статтею 122 Земельного кодексу України.
Згідно з частиною 2 статті 123 ЗК України особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності за проектом землеустрою щодо її відведення, звертається з клопотанням про надання дозволу на його розробку до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, які відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, передають у власність або користування такі земельні ділянки.
У клопотанні зазначаються орієнтовний розмір земельної ділянки та її цільове призначення. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування та розмір земельної ділянки, письмова згода землекористувача, засвідчена нотаріально (у разі вилучення земельної ділянки). Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Відповідно до частини 3 статті 123 ЗК України забороняється відмова у наданні дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельних ділянок, місце розташування об`єктів на яких погоджено відповідним органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування згідно із статтею 151 цього Кодексу.
У разі якщо у місячний строк з дня реєстрації клопотання Верховна Рада Автономної Республіки Крим, Рада міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у користування відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, не надав дозволу на розроблення документації із землеустрою або мотивовану відмову у його наданні, то особа, зацікавлена в одержанні у користування земельної ділянки із земель державної або комунальної власності, у місячний строк з дня закінчення зазначеного строку має право замовити розроблення документації із землеустрою без надання такого дозволу, про що письмово повідомляє Верховну Раду Автономної Республіки Крим, Раду міністрів Автономної Республіки Крим, відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування. До письмового повідомлення додається договір на виконання робіт із землеустрою щодо відведення земельної ділянки.
Умови і строки розроблення проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок визначаються договором, укладеним замовником з виконавцем цих робіт відповідно до типового договору. Типовий договір на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки затверджується Кабінетом Міністрів України.
Частиною четвертою статті 123 ЗК України визначено, що проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 цього Кодексу.
Частиною 6 статті 123 ЗК України унормовано, що відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи приймає рішення про надання земельної ділянки у користування.
Згідно зі статтею 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини" суди застосовують при розгляді справ Конвенцію про захист прав людини та основоположних свобод та практику Суду як джерело права.
Європейський суд з прав людини в пункті 40 рішення у справі "Горнсбі проти Греції" зазначив, що право на суд було б ілюзорним, якби національна правова система Договірної держави допускала невиконання остаточного та обов`язкового судового рішення на шкоду одній зі сторін.
Якщо адміністративний (виконавчий) орган відмовляється виконувати, не виконує чи затягує виконання судового рішення, то передбачені статтею 6 гарантії, які забезпечуються стороні на етапі судового розгляду справи, фактично втрачають свій сенс (рішення у справі "Піалопулос та інші проти Греції", пункт 68).
Конституційний Суд України бере до уваги практику Європейського суду з прав людини, який, зокрема, в рішенні у справі "Шмалько проти України" від 20.07.2004 року вказав, що право на виконання судового рішення є складовою права на судовий захист, передбаченого статтею 6 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод, для цілей якої виконання рішення, ухваленого будь-яким судом, має розцінюватися як складова частина судового розгляду (пункт 43).
Право на судовий захист є конституційною гарантією прав і свобод людини і громадянина, а обов`язкове виконання судових рішень - складовою права на справедливий судовий захист.
Отже, обов`язок виконати судове рішення виникає з моменту набрання ним законної сили.
В той же час, закон не забороняє суб`єкту владних повноважень добровільно виконати судове рішення до набрання ним чинності.
Так, судом встановлено, що рішеннями Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17 та від 18.09.2019 №640/19307/18, було зобов`язано Департамент містобудування та архітектури Виконавчого органу Київської міської ради (Київська міська державна адміністрація) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК «Теремки-1-Новий» для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва розроблений Комунальним підприємством «Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі» для ГБК «Теремки-1-Новий» з урахуванням висновків суду та відповідно до вимог чинного законодавства.
Також необхідно наголосити, що вказаними рішеннями скасовано листи Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 09.12.2016 №11557/0/12-4-27-16 та від 22.05.2017 №3887/0/12-4/27-17, від 21.05.2018 №3944/0/012/09-18.
Проте спірним рішенням Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19.02.2020 №1587/09/27-20 повторно відмовлено позивачу в погодженні проєкту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, з підстав невиконання листів Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 09.12.2016 №11557/0/12-4-27-16 та від 22.05.2017 №3887/0/12-4/27-17, від 21.05.2018 №3944/0/012/09-18.
Відповідно до частини шостої статті 1861 Земельного кодексу України підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
У разі якщо проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки підлягає обов`язковій державній експертизі землевпорядної документації, погоджений проект подається замовником або розробником до центрального органу виконавчої влади, що здійснює реалізацію державної політики у сфері земельних відносин, або його територіального органу для здійснення такої експертизи.
Аналіз вказаної статті та рішень Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17 та від 18.09.2019 №640/19307/18, свідчать, що відповідачем в спірному листі від 19.02.2020 №1587/09/27-20 вказано причини для відмови в задоволенні заяви, не передбачені частиною 6 статті 1861 Земельного кодексу України.
Тоді як в рішеннях Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17 та від 18.09.2019 №640/19307/18 вже було вказано, що підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Отже, лист-висновок Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19.02.2020 №1587/09/27-20 не може вважатись рішенням, вчиненим суб`єктом владних повноважень на виконання рішень Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17 та від 18.09.2019 №640/19307/18, оскільки такий лист-висновок винесений всупереч висновків, викладених у рішенні.
Слід наголосити, що позовом у процесуальному сенсі є звернення до суду з вимогою про захист своїх прав та інтересів, який складається з двох елементів: предмету і підстави позову.
Особа, яка звертається до суду з позовом, самостійно визначає і обґрунтовує у позовній заяві, яке її право чи охоронюваний законом інтерес порушено особою, до якої пред`явлено позов та зазначає, які саме дії необхідно вчинити суду для відновлення порушеного права.
Підстави адміністративного позову - це фактичні та юридичні обставини публічно-правового спору, які обґрунтовують можливість подання такого позову, це факти, які відповідно до норм матеріального права вказують на наявність (відсутність) між позивачем та відповідачем спірних правовідносин.
Предмет позову - це матеріально-правові вимоги позивача до відповідача. Необхідність у зміні предмету позову може виникати тоді, коли початкові вимоги позивача не дають йому можливості задовольнити свої інтереси.
Визначення змісту та обсягу позовних вимог, що підлягають судовому захисту, є диспозитивним правом позивача. При цьому, підстави, з якими позивач пов`язує виникнення у нього права на звернення до суду і задоволення його вимог, визначаються позивачем самостійно.
Так, неодноразово відмовляючи у затвердженні проекту землеустрою, викладаючи своє рішення попередньо у формі листа, відповідач кожного разу зазначає нові підстави, які визнаються судами такими, що суперечать чинному законодавству, що свідчить про різні предмети та підстави позовів.
За такого правого регулювання та встановлених обставин, суд приходить до висновку про безпідставність доводів відповідача щодо відсутності порушених прав ГБК «Теремки-1-Новий».
Враховуючи зазначене, суд приходить до висновку, що дії відповідача зводять нанівець правомірні очікування суб`єкта звернення та не дозволяє належним чином узгоджувати свою поведінку з вимогами Закону, який принаймні не передбачає п`ятирічного строку для вирішення питання отримання у користування земельної ділянки, а тому ситуація, яка склалась у даній справі, не є прийнятною для правової держави, якою визнається Україна.
Суд наголошує, що на момент звернення з заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки позивачем були виконані усі вимоги Земельного кодексу України, що передбачало ухвалення лише позитивного рішення за його зверненням.
Судовими рішеннями Окружного адміністративного суду міста Києва від 12.03.2018 №826/15116/17 та від 18.09.2019 №640/19307/18 з цього приводу було підтверджено незаконність відмов відповідача у позитивному вирішенні порушеного питання.
Приписи частини 13 статті 123 Земельного кодексу України імперативно встановлюють перелік обставин, за яких можливе прийняття рішення про відмову у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що логічно передбачає необхідність прийняття позитивного рішення за відсутності таких обставин.
Таким чином, оскільки відповідачем не здійснено належного розгляду заяви позивача, в даному випадку належним способом захисту прав позивача є зобов`язання Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК "Теремки-1-новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва, розроблений комунальним підприємством "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" для ГБК "Теремки-1-новий" та надати висновок відповідно до вимог чинного законодавства.
При цьому суд наголошує, при повторному розгляді такої заяви позивача, відповідач повинен вирішити її по суті, з урахуванням встановлених судом обставин.
Відповідно до частини другої статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Що стосується позовних вимог в частині стягнення моральної шкоди, то вони є необґрунтованими та такими, що не підлягають задоволенню, з огляду на наступне.
Відповідно до статті 23 Цивільного кодексу України, особа має право на відшкодування моральної шкоди, завданої внаслідок порушення її прав.
Моральна шкода полягає: 1) у фізичному болю та стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з каліцтвом або іншим ушкодженням здоров`я; 2) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку з протиправною поведінкою щодо неї самої, членів її сім`ї чи близьких родичів; 3) у душевних стражданнях, яких фізична особа зазнала у зв`язку із знищенням чи пошкодженням її майна; 4) у приниженні честі та гідності фізичної особи, а також ділової репутації фізичної або юридичної особи.
У пункті 5 постанови Пленуму Верховного суду України від 31.03.1995 № 4 «Про судову практику в справах про відшкодування моральної шкоди» зазначено, що при вирішенні питання про відшкодування моральної шкоди з`ясуванню підлягають: наявність такої шкоди, протиправність діяння її заподіювача, наявність причинного зв`язку між шкодою та протиправними діяннями, вини останнього в її заподіянні. Суд зокрема, повинен з`ясувати, чи підтверджується факт заподіяння позивачеві моральної шкоди чи фізичних страждань або втрат немайнового характеру, за яких обставин чи якими діями вони заподіяні, в якій грошовій сумі чи в якій матеріальній формі позивач оцінює заподіяну йому шкоду та з чого він при цьому виходить, а також інші обставини, що мають значення для вирішення справи.
Позивачем при зверненні до суду не надано належного обґрунтування та доказів завдання діями відповідача моральної шкоди, та характер моральних чи фізичних страждань, моральних переживаннях у зв`язку з ушкодженням здоров`я, або інших негативних явищ, заподіяних позивачу саме незаконними діями з боку відповідача.
За таких обставин, суд приходить до висновку про часткове задоволення позовних вимог.
Згідно із частиною першою статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.
Згідно з частиною першою статті 139 Кодексу адміністративного судочинства України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Керуючись ст. ст. 2,77, 159, 243-245, 263 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва, -
В И Р І Ш И В:
Адміністративний позов Гаражно-будівельний кооператив (ГБК) "Теремки-1-новий" (03187, м. Київ, пр-т Ак. Глушкова, 67, код ЄДРПОУ 37308367) задовольнити частково.
Визнати протиправним та скасувати лист-висновок Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) від 19.02.2020 №1587/09/27-20.
Зобов`язати Департамент містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) повторно розглянути проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки ГБК "Теремки-1-новий" для експлуатації та обслуговування існуючих гаражів на проспекті Академіка Глушкова, 67 у Голосіївському районі міста Києва, розроблений комунальним підприємством "Київський міський центр земельного кадастру та приватизації землі" для ГБК "Теремки-1-новий" та прийняти рішення з урахуванням висновків суду, які викладені в даному рішенні.
В іншій частині позовних вимог відмовити.
Стягнути на користь Гаражно-будівельного кооперативу (ГБК) "Теремки-1-новий" (03187, м. Київ, пр-т Ак. Глушкова, 67, код ЄДРПОУ 37308367) судові витрати по сплаті судового збору у розмірі 2803,00 грн. за рахунок бюджетних асигнувань Департаменту містобудування та архітектури виконавчого органу Київської міської ради (Київської міської державної адміністрації) (01001, м. Київ, вул. Хрещатик, 32, код ЄДРПОУ 26345558).
Рішення набирає законної сили відповідно до статті 255 Кодексу адміністративного судочинства України та може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 293, 295, 296 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.07.2022 |
Оприлюднено | 30.08.2022 |
Номер документу | 105921786 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері містобудування; архітектурної діяльності |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Черпіцька Людмила Тимофіївна
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні