Рішення
від 10.07.2022 по справі 640/15923/21
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

11 липня 2022 року м. Київ № 640/15923/21

Окружний адміністративний суд м. Києва, у складі судді Вєкуа Н.Г, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві до Товариства з обмеженою відповідальністю «Будстандарт», Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і Ко» про застосування заходів реагування,-

В С Т А Н О В ИВ :

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13, код ЄДРПОУ 38620155) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Будстандарт» (вул. Ярославів Вал, 32-а, м. Київ, 01034, код ЄДРПОУ: 30308182), Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і Ко» (просп. Героїв Сталінграда, 4, корп 4,офіс 84, м. Київ, 04210, код ЄДРПОУ: 36251740), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення будівельно-монтажних робіт шляхом зобов`язання Товариства з обмеженою відповідальністю «Будстандарт» (код ЄДРПОУ 30308182), Товариства з обмеженою відповідальністю «Василевський і Ко» (код ЄДРПОУ 36251740) відключити джерела електроживлення та накласти печатки на розподільчі електрощити, розташованих за адресою: вул. Велика Житомирська, 34-б,34-в в Шевченківському районі м. Києва, до повного усунення порушень, зазначених в актах перевірки.

В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що за результатами перевірки щодо додержання Товариством з обмеженою відповідальністю «Будстандарт» та Товариством з обмеженою відповідальністю «Василевський і Ко» вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту було виявлено порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).

Ухвалою суду від 11 червня 2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.

Відповідач - ТОВ «Будстандарт», не погоджуючись із доводами позивача, надало заяву про закриття провадження у справі, яка вмотивована тим, що будівельно-монтажні роботи на зазначеному об`єкті були завершені та будинок введений в експлуатацію у серпні 2021 року, відтак застосування заходів реагування є недоцільним.

Відповідач - Товариство з обмеженою відповідальністю «Василевський і Ко» відзиву на позовну заяву до суду не надало.

Розглянувши подані позивачем документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Згідно Наказу № 226 державним інспекторам у сфері пожежної, техногенної безпеки та цивільного захисту було доручено провести планову перевірку Товариства з обмеженою відповідальністю «БУДСТАНДАРТ» (код ЄДРПОУ: 0308182, розташованого за адресою: вул. Велика Житомирська, 34-Б, 34-В в Шевченківському районі м. Києва, та провести планову перевірку приміщення Товариства з обмеженою відповідальністю «ВАСИЛЕВСЬКИЙ І КО» (код ЄДРПОУ: 36251740, розташованого за адресою: вул. Велика Житомирська, 34-Б, 34-В в Шевченківському районі м. Києва, щодо додержання суб`єктами господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки.

У відповідності до Дозволу на виконання будівельних робіт від 26.03.2020 №ІУ 3200860272, ТОВ «БУДСТАНДАРТ» виступає Замовником будівництва, а ТОВ «ВАСИЛЕВСЬКИЙ І КО» Генпідрядником. Предметом даного дозволу є реконструкція нежитлових будинків під адміністративно-офісні будинку по вул. Велика Житомирська, 34-Б, 34-В в Шевченківському районі міста Києва.

Повідомлення від 18.03.2021 № 23/549 про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) ТОВ «БУДСТАНДАРТ» 23.03.2021 було направлено за допомогою електронного поштового зв`язку на електронну адресу, яке отримав головний інженер ТОВ «БУДСТАНДАРТ» ОСОБА_1 , що підтверджується відміткою в повідомленні.

Повідомлення від 18.03.2021 № 23/544 про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) ТОВ «ВАСИЛЕВСЬКИЙ І КО» було направлено рекомендованим листом з повідомленням про вручення 25.03.2021, що підтверджується відміткою в повідомленні.

На підставі наказу № 226 були видані посвідчення від 02.04.2021 № 2438 ТОВ «БУДСТАНДАРТ» та від 02.04.2021 №2457 ТОВ «ВАСИЛЕВСЬКИЙ І КО» на проведення перевірки приміщень, розташованих за адресою: вул. Велика Житомирська, 34-Б, 34-В в Шевченківському районі м. Києва.

Перед початком здійснення перевірки державним інспектором надано/пред`явлено посвідчення на проведення перевірки від 02.04.2021 № 2438 та від 02.04.2021 №2457 та службове посвідчення, яке засвідчує особу перевіряючого.

Під час здійснення перевірки позивачем було встановлено, що об`єкт перевірки - реконструкція нежитлових будинків під адміністративно-офісні будинки, де Замовником є ТОВ «БУДСТАНДАРТ», а генпідрядником ТОВ «ВАСИЛЕВСЬКИЙ І КО» експлуатуються з порушенням правил та норм пожежної і техногенної безпеки, які створюють загрозу життю та здоров`ю людей.

За результатами перевірки державним інспектором було складено Акт від 16.04.2021 № 435 та Акт від 16.04.2021 № 426, в яких до цих суб`єктів господарювання були зафіксовані однакові порушення правил пожежної та техногенної безпеки.

За порушення вимог ст. 175 КУпАП головного інженера ТОВ «БУДСТАНДАРТ» Корнієнка І.В. притягнуто до адміністративної відповідальності, про що складено протокол КИ № 108263 від 16.04.2021 та постанову КИ № 103263 від 16.04.2021.

Примірник Акту № 426 від 16.04.2021 отримано відповідальною особою ТОВ «ВАСИЛЕВСЬКИЙ І КО», про що зроблено відповідну відмітку в акті.

За порушення вимог ст. 175 КУпАП виконавця робіт ТОВ «ВАСИЛВСЬКИЙ І КО» Шмалія О.П. було притягнуто до адміністративної відповідальності, про що складено протокол КИ № 108262 від 16.04.2021 та постанова КИ № 103262 від 16.04.2021.

Вважаючи виявлені правопорушення такими, що загрожують життю та здоров`ю людей та свідчать про відсутність у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення, позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із даним позовом, при вирішенні якого суд виходить із наступного.

Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V).

Статтею 1 вказаного Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.

Разом з цим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.

Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.

До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:

1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;

2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;

3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, в контексті положень частини 1 статті 65 Кодексу цивільного захисту України, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо:

1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування;

2) суб`єктів господарювання;3) аварійно-рятувальних служб.

Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ч. 1 ст. 66 Кодексу цивільного захисту України).

Згідно пункту 11 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.

Згідно з Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій», Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України, одним з основних завдань якого є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, що забезпечується безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).

Частиною 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.

Згідно з ч. 1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.

Відповідно до ч. 1, 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.

У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.

Як зазначає відповідач - ТОВ «Будстандарт», на об`єкті з реконструкцією будівельно-монтажні роботи завершено повністю і Товариством отримано сертифікат № ІУ123210820249 від 30.08.2021 року, який засвідчує відповідність закінченого будівництвом об`єкту проектній документації та підтверджує його готовність до експлуатації і відповідності вимогам законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки. На об`єкті завершені всі монтажні роботи, в тому числі і завершені роботи з монтажу систем протипожежного захисту.

Відповідно до п. 11 Порядку прийняття в експлуатацію закінчених будівництвом об`єктів, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 13.04.2011р № 461 (у редакції постанови КМУ від 08.09.2015 № 750) датою прийняття в експлуатацію об`єкта є дата реєстрації декларації або видачі сертифіката.

Суд звертає увагу, що більшість порушень, вказаних в акті перевірки, стосуються саме процесу будівництва, а тому, їх усунення має сенс лише до завершення будівництва, після введення об`єкта будівництва в експлуатацію вказані порушення не будуть нести загрозу, оскільки, у зв`язку з виконанням майже всього комплексу будівельних робіт, передбачених договором, тимчасових споруд на будівельному об`єкті вже немає - вони виконали свою тимчасову функцію та демонтовані. Такої думки дотримується Шостий апеляційний адміністративний суд у постанові від 20.02.2020 справа № 640/8013/19.

Згідно з ч. 5 ст. 55 Кодексу Цивільного захисту України № 5403-VI, обов`язок із забезпечення пожежної безпеки під час проектування та забудови населених пунктів, будівництва будівель і споруд покладається на органи архітектури, замовників, забудовників, проектні та будівельні організації.

Перевіряючи обґрунтованість позовних вимог відповідного органу ДСНС України про застосування заходів реагування, суд має перевірити:

1) відповідність виявлених порушень з вимогами законодавства, що регулюють дані правовідносини; 2) встановити обсяг та «вагу» зазначених в акті перевірки порушень на предмет існування реальної загрози життю та здоров`ю людей (працівників, відвідувачів); 3) оцінити зібрані під час розгляду спору по суті докази від усіх сторін на предмет здійснення суб`єктом господарювання заходів по усуненню порушень, виявлених під час перевірочного заходу (вжиття заходів по ініціюванню проведення позапланової перевірки, часткове/повне усунення виявлених порушень, пріоритет усунення реальних загроз над «паперовими порушеннями» тощо); 4) надати оцінку спірним правовідносинам щодо наявності/відсутності підстав для застосування заходів реагування.

Крім того, під час прийняття судового рішення, мають бути враховані не лише обставини і підстави, які спонукали позивача, як суб`єкта владних повноважень, звернутися до суду з позовом про застосування заходів реагування, але і ті, які існують на час ухвалення судового рішення. За своїм змістом і суттю застосування такого заходу, він застосовується до усунення виявлених порушень та існування реальної загрози життю та/або здоров`ю людей, у зв`язку з чим, його застосування після усунення виявлених порушень втрачає той сенс, який законодавцем покладений як основа і правова підстава для його застосування.

Отже, у зв`язку з тим, що перестав існувати предмет позову, застосування заходів реагування у вигляді повного зупинення будівельно-монтажних робіт, у зв`язку із введенням в експлуатацію 30.08.2021 будівлі за адресою місто Київ, вул. Велика Житомирська, 3 літера В, суд вважає недоречним, таким, що втратило свій сенс та мету, задля якої такі заходи застосовуються.

Згідно ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Відповідно до ч. 1 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Згідно з частиною першою статті 9 Кодексу адміністративного судочинства України розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Частиною першою статті 72 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що доказами в адміністративному судочинстві є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інші обставини, що мають значення для правильного вирішення справи.

Відповідно до частини другої статті 73 Кодексу адміністративного судочинства України предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.

Питання про достатність доказів для встановлення обставин, що мають значення для справи, суд вирішує відповідно до свого внутрішнього переконання (частини перша та друга статті 76 Кодексу адміністративного судочинства України).

Згідно з ч. 1 ст. 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

Відповідно до ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні. Жодні докази не мають для суду наперед встановленої сили. Суд оцінює належність, допустимість, достовірність кожного доказу окремо, а також достатність і взаємний зв`язок доказів у їх сукупності.

Оцінивши кожен доказ, який є у справі щодо його належності, допустимості, достовірності та їх достатності і взаємного зв`язку у сукупності, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, та враховуючи всі наведені обставини, Окружний адміністративний суд міста Києва вважає позов таким, що не підлягає задоволенню.

На підставі викладеного, керуючись статтями 2, 72-77, 139, 242-247, 255 КАС України, суд, -

В И Р І Ш И В:

У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у м. Києві (01601, м. Київ, вул. Володимирська, 13, код ЄДРПОУ 38620155) відмовити повністю.

Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.

Суддя Н.Г. Вєкуа

СудОкружний адміністративний суд міста Києва
Дата ухвалення рішення10.07.2022
Оприлюднено30.08.2022
Номер документу105923352
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту

Судовий реєстр по справі —640/15923/21

Рішення від 10.07.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

Ухвала від 11.06.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Вєкуа Н.Г.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні