ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
29 червня 2022 року м. Київ № 640/4900/22
Окружний адміністративний суд міста Києва в складі колегії суддів: головуючого судді Донця В.А., суддів Чудак О.М. та Шейко Т.І., секретаря судового засідання Барміної Г.Ю., розглянув у відкритому судовому засіданні за правилами загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Паритет Інвест Груп" до Національного банку України про визнання протиправною та скасування постанови,
за участю представника Національного банку України Решетила С.В.
Адвокат Покотинський М.А. в інтересах ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" звернувся до суду з позовом про визнання протиправною та скасування постанови Національного банку України від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу за порушення ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" нормативно-правових актів, що регулюють діяльність із надання небанківських фінансових послуг.
Ухвалами Окружного адміністративного суду міста Києва: від 21.02.2022 - відкрито провадження в адміністративній справі, постановлено здійснити розгляд справи за правилами загального позовного провадження, призначено підготовче засідання, встановлено строки для подання зав по суті та доказів, від 13.06.2022 - закрито підготовче провадження та призначити адміністративну справу до судового розгляду по суті. Судом проголошено вступну та резолютивну частини рішення.
Підставами позову визначено: противність проведення безвиїзного нагляду, оскільки порушення строків подання інформації, що стали підставою для прийняття оскаржуваної постанови про накладення штрафу в розмірі 27200,00 грн. (несвоєчасне подання документів про структуру власності) є підставою для проведення інспекційної перевірки; суперечливість норм постанови Правління Національного банку України від 14.04.2021 №30 "Про затвердження Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг" та затвердженого цією постановою Положення в частині визначення строків подання документів щодо структури власності.
Відповідач надав до суду відзив про невизнання позову. У відзиві зазначено, що документи про структуру власності подані ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" 10.09.2021, тобто з запізненням в 84 календарні дні, що свідчить про порушення позивачем пункту 2 постанови Правління Національного банку України від 14.04.2021 №30. За твердженням представника відповідача, оскільки на письмову вимогу Національного банку України позивачем були подані документи щодо своєї структури власності, регулятор не вважав за необхідне проводити позапланову інспекційну перевірку ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" та здійснював нагляд за діяльністю позивача на ринках небанківських фінансових послуг у формі безвиїзного нагляду. Представником наголошено, що позивач не скористався правом подання пояснень та правом участі в розгляді питання про наявність підстав для застосування санкцій, хоча належно повідомлявся про можливість подання пояснень та про участь в розгляді відповідного питання в режимі відеоконференції.
Під час судового розгляду адміністративної справи представник відповідача позов не визнав, представник позивача подав клопотання про розгляд судової справи без його участі.
Розглянувши заяви по суті, заслухавши пояснення представника відповідача, дослідивши письмові докази, суд установив.
Національним банком України направлена ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" вимога від 01.09.2021 №27-0047/80937, відповідно до якої товариству встановлено 5 робочих днів, з дати отримання вимоги, для надання на адресу регулятора письмових пояснень про причини неподання документів про структуру власності або інформації та підтверджуючі документи щодо подання зазначених документів.
На виконання вказаної вимоги, 10.09.2021, ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" подано до Національного банку України інформацію про структуру власності.
За результатами здійснення безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг у зв`язку з виявленням порушення постанови Правління Національного банку України від 14.04.2021 №30 "Про затвердження Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг", вчиненого ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп", Національним банком України складено акт про правопорушення від 17.11.2021 №27-0047/108965.
Зі змісту акта про правопорушення вбачається, що нагляд здійснено на підставі "Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг", затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.12.2020 №169 (зі змінами),
Зазначеним актом встановлено порушення ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" вимог пункту 2 постанови Правління Національного банку України від 14.04.2021 №30: несвоєчасне подання документів до Національного банку України про структуру власності.
В акті про правопорушення також зазначено, що відповідно до Журналу завантаження звітних файлів ТОВ ФК Паритет Інвест Груп" вперше подало звітні файли станом на 10.09.2021 лише 10.09.2021. Повідомлення та схема були надані листом ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" б/д і б/н, який було зареєстровано Національним банком України 13.09.2021 за №280/85683. Регулятором зроблено висновок про невчасне подання звітності, оскільки постанова Правління Національного банку України від 14.04.2021 №30 набрала чинності 17.04.2021, строк для первинного подання надавачами фінансових послуг документів про структуру власності сплив 17.06.2021.
Листом Національного банку України від 19.11.2021 №27-0047/109915 акт про правопорушення направлено ТОВ ФК Паритет Інвест Груп". В листі запропоновано позивачу протягом семи робочих днів з дня отримання акта подати до Національного банку інформацію щодо причин вчинення правопорушення та запрошено уповноваженого представника ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" на розгляд питання щодо застосування до товариства для надання пояснень/заперечень стосовне допущеного порушення. Повідомлено про місце та час розгляду вказаного питання.
Електронним повідомленням від 03.12.2021 Національний банк України надіслав позивачу посилання на розгляд уповноваженою особою Національного банку України питання щодо застосування до ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" заходу впливу за результатами безвиїзного нагляду за ринком небанківських фінансових послуг, для надання пояснень/заперечень стосовно допущеного порушення, яке мало відбудитися в дистанційній формі в режимі відеоконференції на онлайн платформі ZOOM 14.12.2021 о 09:40 год.
Національним банком України прийнято постанову від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу за порушення ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання небанківських фінансових послуг, відповідно до якої до товариства застосовано штраф у розмірі 27200,00 грн.
Листом Національного банку України №27-0038/24710 ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" запропоновано протягом 15 робочих днів з дня припинення або скасування воєнного стану в Україні надати на адресу Національного банку України документи про структуру власності товариства станом на 01.01.2022 та письмові пояснення про причини неподання документів про структуру власності у строк до 01.02.2022 або інформацію та підтверджуючі документи щодо подання зазначених документів до Національного банку України.
Не погоджуючись із постановою Національного банку України від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу, позивач звернувся з позовом до суду.
Вирішуючи спір, суд ураховує таке.
Загальні правові засади у сфері надання фінансових послуг, здійснення регулятивних та наглядових функцій за діяльністю з надання фінансових послуг встановлено Законом України "Про фінансові послуги та державне регулювання ринків фінансових послуг" від 12.07.2001 №2664-III (у редакції, чинній на час виникнення спірних відносин, Закон №2664-III).
Відповідно до статті 29 Закону №2664-III:
Національний банк України в межах своїх повноважень здійснює нагляд за діяльністю на ринках небанківських фінансових послуг у формі безвиїзного нагляду та інспекційних перевірок відповідно до цього Закону та нормативно-правових актів Національного банку України (частина друга);
основними напрямами нагляду Національного банку України у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг є регулярне проведення оцінки загального фінансового стану небанківської фінансової установи, результатів її діяльності та якості корпоративного управління, системи внутрішнього аудиту (контролю) та управління ризиками, дотримання обов`язкових нормативів та інших показників і вимог, що обмежують ризики за операціями з фінансовими активами (частина третя);
Національний банк України встановлює для небанківських фінансових установ та інших осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, правила складання та подання до Національного банку України звітності про їхню діяльність, вимоги щодо обсягу та строків оприлюднення такої звітності (частина четверта);
Національний банк України в межах своїх повноважень у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг має право письмово вимагати від небанківських фінансових установ та юридичних осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, копії документів, а також письмові пояснення з питань їхньої діяльності. Небанківські фінансові установи та інші особи, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, зобов`язані надавати на письмову вимогу Національного банку України відповідну інформацію та копії документів (частина шоста).
За змістом частини другої статті 29 Закону №2664-III Національний банк України наділений повноваженнями здійснювати нагляд за діяльністю на ринках небанківських фінансових послуг у формі безвиїзного нагляду, та інспекційних перевірок. При цьому такий нагляд може бути врегульовано Законом №2664-III та нормативно-правовими актами Національного банку України.
Як уже вказувалось судом, однією із підстав позову визначено порушення Національним банком України форми здійснення нагляду ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп", яке надає послуги на ринках небанківських фінансових послуг. За змістом заяв по суті, обставина надання позивачем таких послуг визнана сторонами, тому відповідно до частини першої статті 78 Кодексу адміністративного судочинства України (КАС України) не підлягала доказуванню.
Судом установлено, що Національним банком України здійснено безвиїзний нагляд ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" на підставі "Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг", затвердженого постановою Правління Національного банку України від 28.12.2020 №169, за результатами якого складено акт про правопорушення від 17.11.2021 №27-0047/108965 та який слугував підставою для прийняття оскаржуваної постанови від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу за порушення позивачем нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання небанківських фінансових послуг у розмірі 27200,00 грн.
Статтею 30 Закону №2664-III установлено:
Національний банк України в межах своїх повноважень у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг має право проводити планові та позапланові інспекційні перевірки діяльності учасників ринків фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг), їх афілійованих та споріднених осіб (частина перша);
підставами для проведення позапланової інспекційної перевірки визначено: виявлення у документах, що подаються до Національного банку України згідно із законодавством, інформації, що вказує на недотримання учасником ринку небанківських фінансових послуг вимог законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, та/або надання учасником ринку небанківських фінансових послуг недостовірної інформації; перевірка виконання учасником ринку небанківських фінансових послуг вимоги про усунення порушень законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, висунутої Національним банком України за результатами здійснення нагляду за діяльністю на ринках небанківських фінансових послуг; неподання у встановлений строк учасником ринку небанківських фінансових послуг звітності, інших документів та інформації, подання яких вимагається відповідно до законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, та/або на вимогу Національного банку України; результати аналізу звернень фізичних осіб про порушення, що спричинило шкоду їхнім правам та законним інтересам, з доданими документами чи їх копіями, що підтверджують такі порушення; наявність фактів, які свідчать про погіршення фінансового стану учасника ринку небанківських фінансових послуг та/або підвищення ступеня ризику від здійснюваної ним діяльності, або про здійснення діяльності на ринку небанківських фінансових послуг без відповідних ліцензій і дозволів; необхідність перевірки виконання учасником ринку небанківських фінансових послуг установлених Національним банком України вимог і обмежень (пункти 1-5 частини третьої).
З метою встановлення Національним банком України порядку здійснення нагляду на ринках небанківських фінансових послуг у формі безвиїзного нагляду та з урахуванням принципів, визначених у статті 31 та частині першій статті 29 Закону №2664-III послуги постановою Правління Національного банку України від 28.12.2020 №169 затверджено "Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг".
Згідно з підпунктом 1 пункту 2 розділу I цього Положення безвиїзний нагляд - форма здійснення Національним банком нагляду за дотриманням об`єктами безвиїзного нагляду вимог законів України та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність із надання небанківських фінансових послуг (нормативно-правові акти, що регулюють діяльність із надання небанківських фінансових послуг), без відвідування їх за місцезнаходженням.
Відповідно до підпункту 1 пункту 4 розділу II вказаного Положення Національний банк здійснює безвиїзний нагляд шляхом моніторингу діяльності об`єктів безвиїзного нагляду на підставі аналізу звітності, документів (їх копій), операцій, опитувальників, письмових пояснень, інформації, отриманої від об`єктів безвиїзного нагляду, від підрозділів Національного банку, державних органів, а також іншої інформації та документів, отриманих Національним банком під час виконання ним своїх функцій, уключаючи інформацію/документи з офіційних джерел.
Згідно з пунктом 7 розділу II Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг Національним банком за результатами безвиїзного нагляду може бути встановлено відсутність/наявність порушень об`єктом безвиїзного нагляду нормативно-правових актів, що регулюють діяльність щодо надання небанківських фінансових послуг (підпункт 1).
На думку суду, наведені норми статті 30 Закону №2664-III та "Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг" дають підстави дійти висновку, що позапланова інспекційна перевірка може бути проведена, зокрема, в разі неподання у встановлений строк учасником ринку небанківських фінансових послуг звітності, інших документів та інформації, подання яких вимагається відповідно до законодавства, у тому числі нормативно-правових актів Національного банку України, та/або на вимогу Національного банку України (пункт 3 частини третьої статті 30 Закону №2664-III), водночас безвиїзна форма нагляду шляхом моніторингу може бути застосована регулятором, зокрема, на підставі аналізу поданої звітності.
Як убачається зі змісту акта про правопорушення від 17.11.2021 №27-0047/108965 під час наглядового заходу встановлено подання ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" звітних файлів 10.09.2021, повідомлення та схеми - 13.09.2021.
За такого правового регулювання та встановлених обставин, на думку суду, в Національного банку України були правові підстави для застосування безвиїзної форми нагляду шляхом моніторингу поданої ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" звітності.
Необхідно звернути увагу, що безвиїзна форма нагляду має застосовуватись з дотриманням принципів, установлених частиною першою статті 29, за якою Національний банк України повинен дотримуватись принципів, зокрема, законності, який передбачає, що нормативно-правові акти та діяльність Національного банку України у сфері нагляду за діяльністю на ринках небанківських фінансових послуг не повинні суперечити положенням цього Закону та законів з питань регулювання окремих ринків фінансових послуг (пункт 1); співмірності (пропорційності) регуляторних вимог та наглядових дій, який передбачає, що регуляторні вимоги Національного банку України до небанківських фінансових установ та осіб, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, підходи Національного банку України до оцінки відповідності таким вимогам, а також здійснювані наглядові дії мають враховувати обставини та умови конкретної ситуації (включаючи розмір юридичної особи, види здійснюваної нею діяльності та притаманні їй ризики, фінансовий стан юридичної особи та власників істотної участі в ній) (пункт 2); обмеження надмірного регуляторного втручання, що передбачає уникнення в процесі нагляду на основі ризик-орієнтованого підходу необґрунтованих обтяжень чи зайвих адміністративних процедур (пункт 4); гарантування прав та інтересів суб`єктів господарювання, який передбачає: запобігання проявам корупції; встановлення достатнього строку для впровадження змін до нормативно-правових актів Національного банку України у сфері нагляду; забезпечення можливості участі небанківської фінансової установи та особи, яка не є фінансовою установою, але має право надавати окремі фінансові послуги, в процесі прийняття рішення, що може створити для неї негативні наслідки (пункт 5); відкритості та прозорості процесу нагляду, що забезпечується шляхом: оприлюднення Національним банком України інформації щодо планування та результатів наглядової діяльності на сторінці Офіційного інтернет-представництва Національного банку України; забезпечення доступності інформації у сфері нагляду відповідно до закону (пункт 6); плановості й системності нагляду, його орієнтованості на запобігання правопорушенням на ринках небанківських фінансових послуг (пункт 10).
Суд вважає, що норми "Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг" стосовно підстав здійснення безвиїзного нагляду шляхом моніторингу діяльності об`єктів безвиїзного нагляду на підставі аналізу звітності, документів (їх копій) не суперечать наведеним принципам, яких повинен отримуватись регулятор під час здійснення, в тому числі, наглядових діяльності.
Судом уже вказувалось, що статтею 29 Закону №2664-III визначено повноваження Національного банку України здійснювати нагляд за діяльністю на ринках небанківських фінансових послуг у формі безвиїзного нагляду та інспекційних перевірок на підставі Закону №2664-III та нормативно-правових актів Національного банку України. В спірному випадку безвиїзний нагляд здійснено на підставі нормативно-правого акту Національного банку України "Положення про здійснення Національним банком України безвиїзного нагляду на ринках небанківських фінансових послуг".
Наведене, дає підстави стверджувати про дотримання регулятором принципу законності, в розумінні Закону №2664-III, під час здійснення ним безвиїзного нагляду шляхом моніторингу ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп".
Суд також вважає, що застосування Національним банком України безвиїзного нагляду з метою встановлення дотримання строків подання звітності відповідає принципу орієнтованості на запобігання правопорушенням на ринках небанківських фінансових послуг, оскільки невчасне подання звітності є порушенням, яке може бути підставою для застосування санкцій. Такі заходи впливу і мають на меті запобігти правопорушенням у майбутньому.
Суд наголошує, що в спірному випадку застосування безвиїзного нагляду шляхом моніторингу є логічним, позаяк такий захід зумовлений необхідністю встановлення дотримання строків поданої звітності. Тобто, як в наглядового органу так і в суб`єкта господарювання наявна інформація про обставини подання звітності, відповідно немає необхідності здійснювати позаплановий захід з метою встановлення дати подання звітності чи вивчення інших обставин, повідомляти суб`єкта господарювання про наглядовий захід заздалегідь для надання йому можливості підготуватися до заходу (наприклад, підготувати документи), чи здійснювати виїзд за його місцезнаходженням.
Щодо дотримання інших принципів, зокрема, співмірності, права особи брати участь у вирішенні свого питання, передбачуваності змін, то на думку суду, недотримання цих принципів може слугувати підставою для визнання протиправним рішення про застосування фінансових санкцій, такі обставини розглядатимуться судом нижче.
З огляду на викладене, суд відхиляє доводи представника позивача про протиправність проведення Національним банком України безвиїзної форми нагляду ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" на підставі поданої звітності, за результатами якої встановлено подання звітності не в строки встановлені нормативно-правовим актом Національного банку України.
Іншою підставою позову визначено протиправність застосування штрафу за невчасне подання звітності, оскільки строки подання відповідної звітності встановлені регулятором є суперечливими.
Відповідно до пункту 2 постанови Національного банку України від 14.04.2021 №30 "Про затвердження Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг" (набрала чинності 17.04.2021) небанківським фінансовим установам (крім кредитних спілок) та особам, які не є фінансовими установами, але мають право надавати окремі фінансові послуги, регулювання і нагляд за якими здійснює Національний банк України (надавачі фінансових послуг), необхідно було протягом двох місяців з дня набрання чинності цією постановою:
подати Департаменту ліцензування Національного банку України документи про свою структуру власності, визначені в пункті 34 Положення, у формі та у спосіб, передбачені в пункті 35 Положення, станом на дату подання цих відомостей до Національного банку України, а також у разі: невідповідності своєї структури власності вимогам Положення - опис заходів щодо приведення своєї структури власності у відповідність до вимог Положення або відповідності своєї структури власності вимогам Положення - письмове запевнення про відповідність їх структури власності вимогам Положення (підпункт 1);
розмістити відомості про свою структуру власності згідно з додатками 2, 3 до Положення, а також визначене Положенням схематичне зображення структури власності надавача фінансових послуг на власному вебсайті в мережі Інтернет станом на дату подання цих відомостей до Національного банку України (підпункт 2).
Отже, строк подання документів визначених пунктом 2 постанови Національного банку України від 14.04.2021 №30 закінчився 17.06.2021.
Судом установлено, що в зв`язку з неотриманням Національним банком України документів про структуру власності від ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" на адресу ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" направлено вимогу від 01.09.2021 №27-0047/80937 про встановлення 5 робочих днів, з дати отримання вимоги, для надання письмових пояснень про причини неподання документів про структуру власності або інформації та підтверджуючі документи щодо подання таких документів.
На виконання вказаної вимоги, 10.09.2021 ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" подано до Національного банку України інформацію про свою структуру власності. Тобто, позивачем документи, визначені пунктом 2 постанови Національного банку України від 14.04.2021 №30, подано з пропущенням строку, що й було встановлено під час безвиїзного нагляду та зафіксовано в акті про правопорушення від 17.11.2021 №27-0047/108965.
Зокрема, згідно з цим актом на підставі журналу завантаження звітних файлів ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" вперше подала звітні файли станом на 10.09.2021 лише 10.09.2021. Повідомлення та схема зареєстровані Національним банком України 13.09.2021 за №280/85683.
Наведені обставини підтверджуються доданими до матеріалів судової справи журналом завантаження звітних файлів та журналом реєстрації (видруки з відповідної комп`ютерної програми).
З змісту позовної заяви вбачається, що встановлені в акті про правопорушення від 17.11.2021 №27-0047/108965 обставини подання звіту, повідомлення та схеми не заперечуються. Представник позивача правом подання відповіді на відзив для спростування цих обставин не скористався, клопотань з цього приводу не заявив. Натомість подання звітності в такий строк обумовлено лише нечіткістю правового регулювання подання звітності.
Пунктом 2 постанови Національного банку України від 14.04.2021 №30 встановлено подання документів протягом двох місяців з дня набрання цією постановою чинності, водночас за змістом пункту 33 "Положення про вимоги до структури власності надавачів фінансових послуг", яке затверджено постановою Національного банку України від 14.04.2021 №30 надавач фінансових послуг подає до Національного банку документи про структуру власності щороку до 01 лютого станом на 01 січня поточного року.
На думку суду, наведені норми є чіткими та зрозумілими, оскільки ними встановлено строки подання документів, зокрема, щодо структури власності. У першому випадку звітність подається вперше один раз, у другому - щороку за відповідний період.
У позовній заяві не вказано, що ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" зверталось до регулятора для роз`яснення строків подання документів щодо структури власності або в інший спосіб намагалось виконати вимоги Постави Національного банку України від 14.04.2021 №30 щодо подання документів.
Згідно з частиною першою статті 28 Закону №2664-III Національний банк України у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг у межах компетенції, визначеної частиною першою статті 21 цього Закону: у разі порушення законодавства про фінансові послуги (крім законодавства, що регулює діяльність на ринках цінних паперів та похідних (деривативів), професійну діяльність на фондовому ринку та діяльність у системі накопичувального пенсійного забезпечення), нормативно-правових актів Національного банку України має право застосовувати заходи впливу та накладати адміністративні стягнення (пункт 10); надсилає фінансовим установам та саморегулівним організаціям обов`язкові до виконання розпорядження про усунення порушень законодавства про фінансові послуги та захист прав споживачів фінансових послуг та вимагає надання необхідних документів (пункт 12).
Відповідно до статті 39 Закону №2664-III у разі порушення законів та інших нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання небанківських фінансових послуг, Національний банк України у межах своїх повноважень має право застосувати заходи впливу відповідно до закону. Національний банк України обирає та застосовує заходи впливу на основі аналізу даних та інформації стосовно порушення, враховуючи наслідки порушення та наслідки застосування таких заходів.
Частиною першою статті 40 Закону №2664-III установлено, що Національний банк України у межах своїх повноважень у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг має право застосовувати такі заходи впливу: накладати штрафи в розмірах, передбачених статтею 41 цього Закону (пункт 3).
Постановою Національного банку України від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу за порушення ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" нормативно-правових актів, що регулюють діяльність з надання небанківських фінансових послуг до фінансової компанії застосовано штраф у розмірі 27200,00 грн.
Згідно з пунктом 2 частини першої статті 41 Закону №2664-III Національний банк України в межах своїх повноважень у сфері державного регулювання ринків небанківських фінансових послуг застосовує до учасників ринків небанківських фінансових послуг (крім споживачів фінансових послуг) штрафні санкції за неподання, несвоєчасне подання або подання завідомо недостовірної інформації - у розмірі від 100 до 2000 неоподатковуваних мінімумів доходів громадян (1700,00 грн.-34000,00 грн.).
Оскільки ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" не надало до Національному банку України пояснення щодо підстав неподання звітності в строк, установлений пунктом 2 постанови Національного банку України від 14.04.2021 №30, визначена представником позивача в позовній заяві причина неподання звітності (суперечливість нормативно-правового акта) визнана судом необґрунтованою, оскільки відповідні норми, які встановлюють строки подання звітності є чіткими та зрозумілими, враховуючи дискрецію регулятора визначати значимість того чи іншого правопорушення у сфері господарської діяльності на ринку фінансових послуг, що впливає на розмір фінансових послуг, суд доходить висновку про співмірність застосованого штрафу з вчиненим позивачем правопорушенням. Також суд ураховує, що розмір штрафу не є максимальним.
Судом установлено, що Національний банк України листом від 19.11.2021 №27-0047/109915 направив ТОВ ФК Паритет Інвест Груп" акт про правопорушення з пропозицією надати пояснення, протягом семи робочих днів з дня отримання такого акта, щодо: характеру та обставин вчинення виявлених порушень, що зазначені в акті; причини, які зумовили виникнення виявлених порушень, що зазначені в акті; вжитих товариством заходів для усунення виявлених порушень, що зазначені в акті, з наданням документів/копій документів та/або інформації, що підтверджують факти вжиття таких заходів; заходів, які вживаються позивачем для усунення та попередження/недопущення вчинення виявлених порушень, що зазначені в акті, з наданням документів/копій документів та/або інформації, що підтверджують заходи, що вживаються/будуть вжиті, строки їх виконання; іншу інформацію (за потреби).
Вказаним листом Національного банку України запрошено уповноваженого представника ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" на розгляд питання щодо застосування до товариства для надання пояснень/заперечень стосовне допущеного порушення, зазначено місце та час розгляду відповідного питання.
Обставина отримання акту в позові не заперечується, причин неподання пояснень не вказано.
Крім того, електронним повідомленням від 03.12.2021 Національний банк України надіслав позивачу повідомлення про розгляд уповноваженою особою Національного банку України питання щодо застосування до ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" заходу впливу за результатами безвиїзного нагляду за ринком небанківських фінансових послуг, для надання пояснень/заперечень стосовно допущеного порушення, з посиланням на відеоконференцію за допомогою онлайн платформи ZOOM 14.12.2021 о 09:40 год.
Позивач правом на участь у розгляді питання про накладення на фінансову компанію штрафу, наданні пояснень не скористався. В позовній заяві не зазначено відповідних причин.
За наведених обставин, суд констатує, що регулятором вчинено достатні дії для дотримання права фінансової компанії брати участь в розгляді питання про вчинене нею правопорушення як у формі надання пояснень так й у формі безпосередньої участі уповноваженого представника під час вирішення питання про наявність підстав для застосування фінансових санкцій. Що є дотримання відповідного принципу, встановленого пунктом 5 частини першої статті 29 Закону №2664-III.
Щодо двомісячного строку для подання документів, встановлено пунктом 2 постанови Національного банку України від 14.04.2021 №30, то суд вважає, що такий строк достатнім для подання документів, зокрема щодо структури власності, тому не може розцінюватись порушення принципу передбачуваності регуляторної діяльності. Зокрема, як установлено судом, на запит Національного банку України від 01.09.2021 №27-0047/80937 про надання документів, такі документи ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" подані, 10.09.2021.
З огляду на наведене, суд відхиляє доводи представника позивача про протиправність постанови Національного банку України від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу на ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" у розмірі 27200,00 грн.
Враховуючи наведені висновки суду щодо необґрунтованості тверджень представника позивача про протиправність безвиїзного нагляду шляхом моніторингу поданої ТОВ ФК "Паритет Інвест Груп" звітності та протиправності постанови від 14.12.2021 №27-0047/119122 про накладення штрафу, відсутні підстави для задоволення позовних вимог.
На думку суду, позивачем дотримано шестимісячного строку звернення до адміністративного суду з позовом, встановленого частиною другою статті 122 КАС України, оскільки оскаржується постанова від 14.12.2021 №27-0047/119122, водночас позов до суду подано засобами поштового зв`язку 07.02.2022, тобто в межах строку.
Позивачем сплачено судовий збір у розмірі 2481,00 (платіжне доручення від 14.01.2022 №2). Оскільки в позові відмолено повністю, сторонами не надано інших доказів понесення судових витрат, такі витати розподілу та присудженню не підлягають.
Керуючись статтею 246 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Позивач - Товариство з обмеженою відповідальністю "Фінансова компанія "Паритет Інвест Груп" (ідентифікаційний код 43568066, місцезнаходження: 77304, Івано-Франківська область, місто Калуш, проспект Лесі Українки, будинок 19, офіс 22).
Відповідач - Національний банк України (ідентифікаційний код 00032106, місцезнаходження: 01601, місто Київ, вулиця Інститутська, будинок 9).
Відповідно до статті 295 Кодексу адміністративного судочинства України апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів, з дня його проголошення. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або розгляду справи в порядку письмового провадження, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення. Учасник справи, якому повне рішення суду не було вручено в день його проголошення або складення, має право на поновлення пропущеного строку на апеляційне оскарження - якщо апеляційна скарга подана протягом тридцяти днів з дня вручення йому повного рішення суду.
Згідно зі статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Статтею 297 Кодексу адміністративного судочинства України встановлено, що апеляційна скарга подається безпосередньо до суду апеляційної інстанції.
Повний текст рішення складено 15 липня 2022 року.
Головуючий суддя В.А. Донець
Суддя О.М. Чудак
Суддя Т.І. Шейко
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.06.2022 |
Оприлюднено | 30.08.2022 |
Номер документу | 105924133 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу реалізації державної політики у сфері економіки та публічної фінансової політики, зокрема щодо валютного регулювання і валютного контролю, з них |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Донець В.А.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні