ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,
гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,
код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649
Р І Ш Е Н Н Я
іменем України
22.08.2022р. Справа №905/74/22
Господарський суд Донецької області у складі судді Зекунова Е.В., за участю секретаря судового засідання (помічника судді за дорученням) Сєврової Н.П., розглянувши у відкритому судовому засіданні матеріали справи за позовом Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛІСА І Р, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Маріупольської міської ради Донецької області, про стягнення 498 493,00 грн,-
За участю представників сторін:
від позивача не з`явились;
від відповідача не з`явились;
від третьої особи: не з`явились;
ОБСТАВИНИ СПРАВИ:
В провадженні Господарського суду Донецької області знаходиться справа за позовом Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛІСА І Р про стягнення 498 493,00 грн.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 17.01.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/74/22 за правилами загального позовного провадження; підготовче засідання призначено на 09.02.2022 року.
01.02.2022 до канцелярії Господарського суду Донецької області від Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації надійшли пояснення по справі, за змістом яких позивач просить суд залучити Маріупольську міську раду Донецької області в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 09.02.2022 залучено до участі в справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Маріупольську міську раду Донецької області; відкладено підготовче засідання на 14.03.2022 року.
21.02.2022 до канцелярії Господарського суду Донецької області від позивача надійшла заява про долучення доказів до матеріалів справи.
14.03.2022 підготовче засідання у справі №905/74/22 не відбулось у зв`язку з введенням воєнного стану, постійними обстрілами міста Харкова та веденням активних бойових дій на території Харківської області, з метою недопущення випадків загрози життю, здоров`ю та безпеці учасників справи.
Ухвалою суду від 24.06.2022 відкладено підготовче засідання по справі №905/74/22 та зазначено, що після усунення обставин та поновлення діяльності суду у звичайному режимі, наявності можливості безпечного відправлення правосуддя та відновлення доступу до приміщення суду, а також при відновленні можливості забезпечити реалізацію сторонами їх прав, сторони буде проінформовано та повідомлено про дату, час та місце проведення судового засідання додатково відповідною ухвалою суду.
07.07.2022 на електронну пошту Господарського суду Донецької області від позивача надійшли письмові пояснення по справі (без ЕЦП).
Ухвалою суду від 11.07.2022 призначено підготовче засідання по справі №905/74/22 на 21.07.2022 о 13:40 год., явка учасників справи не визнавалась судом обов`язковою.
11.07.2022 на електронну пошту Господарського суду Донецької області від відповідача надійшло клопотання про направлення для ознайомлення матеріалів справи №905/74/22 у електронному вигляді. На вказане клопотання суд листом від 12.07.2022 надав відповідь.
Ухвалою Господарського суду Донецької області від 21.07.2022 закрито підготовче провадження у справі №905/74/22 та призначено розгляд справи по суті на 22.08.2022 року.
До судового засідання на електронну пошту Господарського суду Донецької області від відповідача надійшли: 08.08.2022 від відповідача відзив на позовну заяву та 15.08.2022 від позивача відповідь на відзив на позовну заяву. Вказані документи долучені судом до матеріалів справи.
У судове засідання 22.08.2022 представники сторін не з`явились. Сторін було належним чином повідомлено про розгляд справи, враховуючи наступні обставини.
У зв`язку із закінченням знаків поштової оплати (поштових марок) та проведенням відповідних процедур закупівлі, Господарський суд Донецької області не має можливості з 22.02.2022 здійснювати відправку вихідної кореспонденції (розпорядження від 21.02.2022р.), тому про хід справи повідомлено сторін з використанням альтернативних способів, зокрема: шляхом електронного листування на електронні адреси учасників справи, а також розміщено відповідне оголошення на офіційній сторінці Господарського суду Донецької області веб-порталу «Судова влада України».
Відтак, судом було вжито всіх належних способів в порядку, передбаченому Господарським процесуальним кодексом України для повідомлення учасників справи про розгляд справи.
Статтями 42 та 43 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що прийняття участі у судовому засіданні є правом сторони. Учасники судового процесу та їх представники повинні добросовісно користуватися процесуальними правами; зловживання процесуальними правами не допускається.
У пункті 3.9.2 постанови пленуму Вищого господарського суду України від 26 грудня 2011 року № 18 «Про деякі питання практики застосування Господарського процесуального кодексу України судами першої інстанції» роз`яснено, що у випадку нез`явлення в засідання господарського суду представників обох сторін або однієї з них справа може бути розглянута без їх участі, якщо неявка таких представників не перешкоджає вирішенню спору. З огляду на вищевикладене, господарський суд розглядає справу в порядку ст.ст.80, 178 ГПК України за наявними в ній матеріалами.
Перевіривши матеріали справи, вирішивши питання чи мали місце обставини, якими обґрунтовувалися вимоги та заперечення, та якими доказами вони підтверджуються, чи є інші фактичні дані, які мають значення для вирішення справи, та докази на їх підтвердження, яку правову норму належить застосувати до цих правовідносин, господарський суд,
ВСТАНОВИВ:
05.12.2018 між Департаментом економіки Донецької обласної державної адміністрації (далі Департамент, Позивач) та Товариством з обмеженою відповідальністю «ЛІСА І Р» (далі ТОВ «ЛІСА І Р», Відповідач) укладено Угоду № 182 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту (далі Угода).
Відповідно до пунктів 1.2. -1.4. Угоди на підставі протоколу № 10 засідання конкурсної комісії з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва від 17.10.2018 та гарантійного листа виконавчого комітету Маріупольської міської ради від 09.11.2018 № 21-32293-05 про співфінансування проекту Департамент зобов`язується надати ТОВ «ЛІСА І Р» фінансову підтримку на реалізацію Проекту, а ТОВ «ЛІСА І Р» зобов`язується прийняти фінансову підтримку і використати її на реалізацію Проекту протягом одного року від дня отримання відповідно до бізнес-плану, умов Угоди та календарного плану реалізації Проекту, який є невід`ємною частиною Угоди, а також забезпечити співфінансування витрат на реалізацію Проекту у розмірі не менше 25% загальної вартості проекту (не менше 166,2 тис. грн у вигляді вкладу в ремонт та облаштування приміщення кафе, придбання обладнання, меблів, посуду тощо).
Згідно до пунктів 2.1., 2.2. Угоди фінансова підтримка надається ТОВ «ЛІСА І Р» у розмірі 498,493 тис. грн, з яких: 70% від загальної суми фінансової підтримки кошти обласного бюджету в сумі 348,9451 тис. грн, 30% кошти бюджету міста Маріуполь у сумі 149,5479 тис. грн, перераховані до обласного бюджету у вигляді субвенції на умовах співфінансування.
Пунктом 2.3. та підпунктом 3.3.1. пункту 3.3. Угоди Департамент зобов`язується перерахувати ТОВ «ЛІСА І Р» на розрахунковий рахунок, відкритий у банківській установі, фінансову підтримку двома частинами:
першу у сумі 125,244 тис. грн протягом 15-ти календарних днів з дня укладання Угоди, але не раніше дня отримання необхідної суми коштів з обласного бюджету на рахунок Департаменту;
другу у сумі 373,249 тис. грн протягом 15-ти календарних днів з дня підтвердження ТОВ «ЛІСА І Р» цільового використання коштів першої частини та здійснення співфінансування витрат, передбачених пунктом 1.4. Угоди. Днем підтвердження цільового використання коштів першої частини та здійснення співфінансування витрат є день отримання Департаментом звіту про цільове використання бюджетних коштів з наданням копій підтверджуючих документів (у тому числі виписки банківської установи про рух коштів відносно витрат, копії документів, що підтверджують здійснення співфінансування).
В свою чергу відповідно до пункту 3.4 Угоди ТОВ «ЛІСА І Р» зобов`язується:
забезпечити реалізацію Проекту відповідно до бізнес-плану, наданого до конкурсної комісії, та використовувати суму фінансової підтримки у терміни та на умовах, визначених Угодою (підпункт 3.4.1.);
створити протягом реалізації Проекту 11 робочих місць та прийняти протягом реалізації Проекту на роботу 11 осіб згідно з чинним трудовим законодавством України. Забезпечити відповідні умови праці, передбачені нормативно-правовими актами (підпункт 3.4.2.);
забезпечити співфінансування витрат на реалізацію Проекту та надати Департаменту копії документів, що підтверджують здійснення співфінансування не пізніше ніж у двомісячний строк після дня перерахування Департаментом першої частини коштів фінансової підтримки (підпункт 3.4.5.);
не пізніше ніж у двомісячний строк після отримання першої частини коштів подати Департаменту та органу місцевого самоврядування за місцем фактичного провадження господарської діяльності / реалізації Проекту звіт про цільове використання бюджетних коштів з наданням копій підтверджуючих документів (підпункт 3.4.8.);
впродовж терміну використання коштів фінансової підтримки та двох років після його закінчення, щоквартально до 10 числа місяця, що настає за звітним періодом, надавати Департаменту та органу місцевого самоврядування за місцем провадження господарської діяльності / реалізації Проекту звіт про результати реалізації Проекту та звіт про цільове використання бюджетних коштів (підпункт 3.4.9.);
два рази на місяць (до 15 та 30 числа) спрямовувати Департаменту на електронну адресу інформацію про стан реалізації Проекту (з наданням фотоматеріалів) (підпункт 3.4.10);
забезпечити Департаменту доступ до всієї документації та оригіналів фінансових документів, що стосуються реалізації Проекту та використання фінансової підтримки, а також умови для здійснення контролю за використанням коштів фінансової підтримки, доступ до приміщення (приміщень), де здійснюється господарська діяльність (реалізація Проекту) (підпункт 3.4.6.).
За календарним планом реалізації Проекту, який є невід`ємною частиною Угоди, ТОВ «ЛІСА І Р» зобов`язується здійснити за кошти фінансової підтримки протягом грудня 2018 року червня 2019 року ряд заходів (робіт), серед яких:
за кошти першої частини фінансової підтримки у грудні 2018 року січні 2019 року придбання меблів обідніх комплектів у кількості 18 одиниць (125 244 грн.);
за кошти другої частини фінансової підтримки в лютому червні 2019 року придбання обладнання вітрини холодильної (35 454 грн.), кавової машини (28 807 грн.), овочерізки (24 635 грн.), 2 холодильних шаф (41 750 грн.), плити електричної (20 300 грн.), 3 мармітів (40 370 грн.), м`ясорубки (15 862 грн.), морозильної скрині (15 656 грн.), електричної поверхні для смаження (6 635 грн.), меблів 6 диванів (40 734,00 грн.), 4 столів (29 309 грн.), прилавку для столових приборів (6 431 грн.), місце касира (6 812 грн.), стола нейтрального (8 906 грн.), а також комплекту посуду (51 588 грн.).
Предметом цієї Угоди є прийняті на себе Сторонами взаємні обов`язки щодо реалізації проекту «Кафе-їдальня нового формату «Цибуля» (далі Проект), який обрано за результатами конкурсного відбору проектів суб`єктів малого підприємництва відповідно до Порядку використання коштів обласного бюджету, передбачених на надання фінансової підтримки суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів, затвердженого розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 05.05.2017 №466 (із змінами), зареєстрованим в Головному територіальному управлінні юстиції у Донецькій області 05.05.2017 за №78/2285 (далі Порядок).
Згідно із пунктом 2 розділу I Порядку метою фінансової підтримки є сприяння розвитку малого підприємництва шляхом спрощення доступу до фінансових ресурсів. Фінансова підтримка суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів (далі фінансова підтримка) надається на конкурсних засадах (далі конкурсний відбір).
Для організації та проведення конкурсного відбору проектів суб`єктів малого підприємництва, яким буде надаватись фінансова підтримка, створюється конкурсна комісія з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва (далі конкурсна комісія), склад якої затверджується розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації. До складу конкурсної комісії можуть входити представники структурних підрозділів облдержадміністрації, інших органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування, державної організації «Регіональний фонд підтримки підприємництва по Донецькій області», установи «Донецька Агенція регіонального розвитку», об`єднань суб`єктів господарювання, бізнес-асоціацій (за згодою) за умови, що представники органів виконавчої влади та органів місцевого самоврядування складають не більше половини складу конкурсної комісії (пункти 1, 2 Розділу ІІІ Порядку).
Розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 05.05.2017 №472 «Про конкурсну комісію з відбору проектів суб`єктів малого і середнього підприємництва» (із змінами) утворена конкурсна комісія та затверджений її персональній склад. У своїй роботі конкурсна комісія керується Порядком, зокрема пунктом 14 Розділу ІІІ та пунктом 4 Розділу V, згідно із якими до повноважень конкурсної комісії належить визначення переможців конкурсного відбору, розміру, умов надання фінансової підтримки, зобов`язань учасника конкурсного відбору щодо реалізації ним проекту (бізнес-плану), визнання порушення умов, цілей і порядку використання фінансової підтримки, прийняття рішення про припинення її надання та повернення бюджетних коштів із зазначенням терміну повернення. Рішення конкурсної комісії приймаються на її засіданнях за участі не менше половини від загального складу комісії відкритим голосуванням простою більшістю голосів присутніх на засіданні членів конкурсної комісії та оформлюються протоколом (пункт 15 Розділу III Порядку).
Головним розпорядником коштів обласного бюджету та відповідальним виконавцем заходу з надання фінансової підтримки є Департамент. Згідно із положеннями Порядку на нього покладаються повноваження щодо укладання угод про фінансову підтримку (пункт 5 Розділу ІV), перерахування коштів фінансової підтримки на розрахунковий рахунок переможця конкурсного відбору (пункти 7, 9 Розділу ІV), здійснення постійного контролю за цільовим використанням бюджетних коштів шляхом моніторингу етапів реалізації переможцями конкурсного відбору проектів (пункт 1 Розділу V), внесення на розгляд конкурсної комісії питання щодо припинення надання переможцю конкурсного відбору фінансової підтримки у разі невиконання ним зобов`язань або призупинення реалізації проекту (пункт 4 Розділу V), повідомлення переможця конкурсного відбору про припинення надання фінансової підтримки та необхідність повернення бюджетних коштів після прийняття відповідного рішення конкурсною комісією (пункт 5 Розділу V).
17.12.2018 на виконання умов Угоди Департамент перерахував на банківський рахунок № НОМЕР_1 ТОВ «ЛІСА І Р» першу частину коштів у сумі 125,244 тис. грн., що підтверджується банківськими виписками по розрахунковому рахунку за 17.12.2018, а також платіжними дорученнями №158 від 14.12.2018 на суму 37 573,20 грн., № 191 від 14.12.2018 на суму 87 670,80 грн.
Згідно із пунктом 1.4., підпунктами 3.4.5., 3.4.8. пункту 3.4 Угоди та календарним планом реалізації Проекту Угоди ТОВ «ЛІСА І Р» зобов`язалось використати першу частину коштів фінансової підтримки, забезпечити співфінансування витрат на реалізацію Проекту, надати Департаменту звіт про цільове використання бюджетних коштів з наданням копій підтверджуючих документів не пізніше ніж у двомісячний строк після дня перерахування Департаментом першої частини коштів фінансової підтримки, тобто не пізніше 17.02.2019.
15.02.2019 Відповідач надав Департаменту звіти про цільове використання бюджетних коштів за період з 17.12.2018 по 21.12.2018, з 17.12.2018 по 12.02.2019 та копії підтверджуючих документів використання першої частини коштів фінансової підтримки на загальну суму 125 244 грн. (заключна виписка АТ КБ «Приватбанк» за період з 17.12.2018 по 21.12.2018, видаткова накладна від 20.12.2018 № ФОП-000026).
На виконання пункту 1.4., підпункту 3.4.5. пункту 3.4. Угоди у двомісячний строк ТОВ «ЛІСА І Р» надало Департаменту копії документів, що підтверджують співфінансування витрат на реалізацію Проекту, зокрема копії договору про надання послуг від 15.01.2019 №152, акту прийому-передачі виконаних робіт (надання послуг), квитанції до прибуткового касового ордера №162 від 15.01.2019 (58 080 грн.), дубліката квитанції АТ КБ «Приватбанк» №0.0.1234096406.1 від 10.01.2019 (35 621 грн.), рахунку на оплату №36 від 10.01.2019 та видаткової накладної № 143 від 18.01.2019 (на суму 35 620,32 грн.), замовлення покупця №1892 від 24.01.2019 та видаткових накладних №2170 від 24.01.2019, №28876 від 26.01.2019, квитанції до прибуткового касового ордеру №573 від 24.01.2019 (18 760 грн.), рахунку на оплату №22/01 від 22.01.2019, видаткової накладної №24/01 від 24.01.2019, товарного чеку №744 від 24.01.2019 (33 000,00 грн.), видаткової накладної № Ррз/ML-0001563 від 10.01.2019 та чек на суму 10 003,31 грн., видаткової накладної № Ррз/ML-0001408 від 10.01.2019 та чеку на суму 2 313,68 грн., видаткової накладної № Ррз/ML-0001541 від 10.01.2019 та чеку на суму 1 005,02 грн., замовлення товару покупцем № Кзк/ML-0000041 (Омис) від 09.01.2019 на суму 3 678,00 грн., видаткової накладної № Ррз/ML-0001547 від 10.01.2019 та чеку на суму 1 522,74 грн., видаткової накладної № КнК/ML-0017068 від 09.01.2019 на суму 2 686,00 грн., видаткової накладної № КнК/ML-0017923 від 10.01.2019 на суму 1 210,60 грн., видаткової накладної № КнК/ML-0017889 від 10.01.2019 на суму 2 779,56 грн., видаткової накладної №КнК/ML-0024167 від 12.01.2019 та чеку 1 433,63 грн., видаткової накладної №Воз/ML-0000261 від 10.01.2019 та чеку на суму 983,86 грн. тощо.
За умовами Угоди, обов`язковою підставою отримання другої частини коштів фінансової підтримки є належне та підтверджене виконання зобов`язань в частині цільового використання коштів першої частини фінансової підтримки та забезпечення співфінансування витрат за рахунок власного внеску.
25.02.2019 року між Департаментом та ТОВ «ЛІСА І Р» було укладено додаткову угоду № 1 до Угоди, згідно з якою пункт 2.3. Угоди доповнено абзацом щодо надання другої частини коштів фінансової підтримки в межах асигнувань, передбачених в обласному бюджеті на 2019 рік, а реквізити Департаменту викладно у новій редакції.
19.03.2019 на підставі копій отриманих документів та пункту 2.3. Угоди, Департамент перерахував ТОВ «ЛІСА І Р» другу частину коштів фінансової підтримки у розмірі 373249,00 грн., що підтверджується банківськими виписками від 19.03.2019 по розрахунковому рахунку 26005054012161, платіжними дорученнями № 4 від 18.03.2019, отже, належним чином виконав умови Угоди, передбачені пунктом 2.3., підпунктом 3.3.1. пункту 3.3.
У квітні 2019 року на виконання підпунктів 3.4.1., 3.4.3., 3.4.9. Угоди Відповідач надав звіт про цільове використання бюджетних коштів, звіт про результати реалізації проекту та копії підтверджуючих документів використання другої частини коштів фінансової підтримки на загальну суму 373 249 грн (рахунків на оплату № 10 від 19.11.2018 на суму 51 588,00 грн., № 24/11 від 24.11.2018 на суму 97 973,00 грн., № Л0000000219 від 20.03.2019 на суму 153645,00 грн., № ФОП-000025 від 15.11.2018 на диван та стіл Лейпциг на суму 70 043,00 грн., видаткових накладних №7 від 26.03.2019, № 26/03 від 26.03.2019, №ФОП-000028 від 19.03.2019, №Л0000000310 від 20.03.2019) на закупівлю обладнання.
З огляду на вищевикладене суд приходить до висновку, що сторони договору виконали приписи передбачені підпунктом 3.3.1. пункту 3.3., підпунктами 3.4.3. та 3.4.8. пункту 3.4., а також частково виконали умови передбачені підпунктом 3.4.1. пункту 3.4. Угоди, зокрема щодо використання ТОВ «ЛІСА І Р» суми фінансової підтримки у терміни та на умовах, визначених Угодою.
При цьому, суд погоджується з доводами Позивача в частині невиконання Відповідачем підпунктів 3.4.2., 3.4.6., 3.4.9., 3.4.10. та часткове невиконання підпункту 3.4.1. пункту 3.4 Угоди, зокрема щодо забезпечення реалізації Проекту відповідно до бізнес-плану, наданого до конкурсної комісії. Про це свідчать наступні факти.
Зокрема, згідно із підпунктами 3.4.1., 3.4.2 пункту 3.4 Угоди Відповідач зобов`язався виконати прийняті договірні зобов`язання і забезпечити реалізацію Проекту відповідно до бізнес-плану, наданого конкурсної до комісії, створити протягом реалізації Проекту 11 робочих місць та прийняти протягом реалізації Проекту на роботу 11 осіб згідно з чинним трудовим законодавством України, у терміни та на умовах, визначених Угодою.
Обґрунтовуючи свої позовні вимоги Департамент зазначив, що окремі положення бізнес-плану Проекту, представленого ТОВ «ЛІСА І Р» на розгляд комісії, мали суттєве значення при визначенні Відповідача переможцем конкурсного відбору та прийнятті рішення щодо надання йому фінансової підтримки.
Так, за бізнес-планом Проекту ТОВ «ЛІСА І Р» передбачалося відкриття кафе-їдальні нового формату «Цибуля» (в подальшому мережу закладів) для забезпечення жителів м. Маріуполь безпечною, екологічно чистою та дешевою їжею з наміром допомогти студентам, учасникам бойових дій та незабезпеченим верствам населення міста у можливості доступної їжі та відпочинку.
Для роботи кафе-їдальні нового формату «Цибуля» в перший рік реалізації Проекту планувалось прийняти на роботу 11 працівників (управляючого, 4 поварів, 2 працівників роздачі, 2 посудомийників, 2 касирів) із заробітною платою управляючого 14 000,00 грн/міс., повара 7 200,00 грн/міс., працівника роздачі та посудомийника 5 100,00 грн/міс., касира 5 500,00 грн/міс. Відповідач розраховував щомісячно витрачати на оплату праці 74 200,00 грн., сплату єдиного соціального внеску на загальнообов`язкове державне соціальне страхування 16 324,00 грн., тобто 90 524,00 грн. в цілому. Згідно з «прогнозним звітом про рух грошових коштів», що міститься у бізнес-плані, заробітна плата з податками у першій рік реалізації Проекту мала скласти 1 086 288,00 грн.
Економічний аспект реалізації Проекту мав полягати у забезпеченні надходжень податків до бюджетів усіх рівнів. Так, у перший місць реалізації Проекту ТОВ «ЛІСА І Р» планувало поповнити бюджет на 9 215,70 грн,, у другий на 11 980,41 грн., у третій на 13 823,55 грн., у четвертий на 15 666,69 грн., у п`ятий на 17 509,83 грн., у шостий на 19 352,97 грн., у сьомий на 23 039,25 грн., у восьмий дванадцятий на 27 647,10 грн. щомісячно. Загалом, в перший рік реалізації Проекту Відповідач передбачав забезпечити сплату податків у розмірі 248 823,90 грн.
Крім того, згідно із критеріями визначення переможців конкурсного відбору відповідно до розпорядження голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 05.05.2017 №466 «Про порядок використання коштів обласного бюджету, передбачених на надання фінансової підтримки суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів», зареєстрованого в Головному територіальному управлінні юстиції у Донецькій області 05.05.2017 за №78/2285, ТОВ «ЛІСА І Р» передбачало річний обсяг запланованих надходжень до бюджету від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів) у розмірі 448 945,00 грн.
У наданому Відповідачем до Департаменту звіті про результати реалізації проекту за період з 17.12.2018 по 11.04.2019 зазначено, що кафе їдальня нового формату «Цибуля» відкрито 07 квітня 2019 року за адресою м. Маріуполь, проспект Миру, 95б. Режим роботи щоденно з 9.00 до 19.00 (договір оренди частини нежитлового приміщення від 29.11.2018). Кількість працюючих на кінець звітного періоду 0 осіб.
За період з 07.05.2019 по 07.07.2019 кількість працюючих на кінець звітного періоду склала 9 осіб.
На підтвердження виконання цього зобов`язання Відповідачем на розгляд Департаменту представлені документи щодо їх працевлаштування, а саме: копії повідомлень про прийняття працівника на роботу від 16.04.2019, 18.04.2019, 15.04.2019, копія наказу №2-К від 15.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_1 на посаду кухаря 4 розряду з 16.04.2019, копія наказу №10-К від 18.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_2 на посаду прибиральника службових приміщень з 19.04.2019, копія наказу №6-К від 15.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_3 на посаду касира торговельного залу з 16.04.2019, копія наказу №9-К від 18.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_4 на посаду касира торгового залу з 19.04.2019, копія наказу №8-К від 16.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_5 на посаду працівника лінії роздачі з 17.04.2019, копія наказу №7-К від 15.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_6 на посаду керівника з 16.04.2019, копія наказу №5-К від 15.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_7 на посаду мийника посуду з 16.04.2019, копія наказу №4-К від 15.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_8 на посаду завідувача підприємства громадського харчування з 16.04.2019, копія наказу №3-К від 15.04.2019 про прийняття на роботу ОСОБА_9 на посаду кухаря 4-го розряду з 16.04.2019.
Проте вже у звіті про результати реалізації проекту за 3 квартал 2019 року Відповідачем зазначено, що кількість працюючих на кінець звітного періоду складає 0 осіб, що пов`язано з припиненням 14.09.2019 роботи кафе через непорозуміння орендаря та орендодавця та розірвання договору оренди. Також повідомлено, що проводиться пошук нового приміщення.
З огляду на ситуацію, що склалася, Департамент виніс питання невиконання Відповідачем зобов`язань за Угодою на розгляд конкурсної комісії.
15.11.2019 конкурсна комісія прийняла рішення продовжити строк реалізації Проекту в частині створення 11 нових робочих місць та працевлаштування 11 осіб до 01 квітня 2020 року, про що ТОВ «ЛІСА І Р» було повідомлено листом Департаменту від 20.12.2019 №6/1721/40-19/03-2.
В свою чергу Відповідач не скористався можливістю продовження термінів виконання прийнятих на себе зобов`язань за Угодою.
Починаючи з 2020 року ТОВ «ЛІСА І Р» не надавало звіти про результати реалізації Проекту, інформацію про стан реалізації Проекту, тим самим порушуючи взяті на себе зобов`язання за підпунктами 3.4.9. та 3.4.10 пункту 3.4. Угоди.
Позивач зазначив, що будь-яких заяв про перенесення строків звітування Відповідач не подавав, а тому був зобов`язаний щокварталу до 10 числа місяця, що настає за звітним періодом, надавати звіт про результати реалізації Проекту за встановленою формою з наданням копій підтверджуючих документів, а також два рази на місяць (до 15 та 30 числа) спрямовувати Департаменту на електрону адресу інформацію про стан реалізації Проекту (з наданням фотоматеріалів) для здійснення останнім постійного контролю за цільовим використанням коштів фінансової підтримки та моніторингу етапів реалізації Проекту відповідно до умов Угоди.
Листом від 28.10.2020 №6/1224/40-20/03.2 Департаментом направив адресу ТОВ «ЛІСА І Р» вимогу про надання звітів за Проектом для моніторингу етапів реалізації Проекту із зазначенням попередження про відповідальність за порушення договірних умов. Проте запитувана інформація ні Департаменту, ні конкурсній комісії Відповідачем не була надана.
Доводи Позивача в цій частині, належними та допустимими доказами Відповідачем не спростована.
Порушення Відповідачем умов Угоди зафіксовано і органом місцевого самоврядування, а також підтверджено інформацією податкового органу про сплату податків переможцями конкурсних відборів.
Позивач пояснив, що Маріупольська міська рада неодноразово повідомляла Департамент, що у 2019 році кафе-їдальня нового типу «Цибуля» виїхало з орендованого приміщення, а реалізація Проекту була призупинена у зв`язку з пошуком нового приміщення. Крім того, ТОВ «ЛІСА І Р» за юридичною адресою було відсутнє, а її керівник перестала виходити на зв`язок.
Відсутність у Відповідача 11 працевлаштованих підтверджується інформацією Головного управління ДПС України у Донецькій області. У листі ДПС від 28.09.2021 №20996/5/05-99-24-04-29 зазначено, що кількість працевлаштованих ТОВ «ЛІСА І Р» становить 0 осіб. Крім того, з початку реалізації Проекту до 01.09.2021 Відповідачем сплачено податків лише 113 676,00 грн., в тому числі за найманих працівників 44 979,00 грн., та обраховується податковий борг у сумі 12 991,00 грн.
Згідно розрахунків та доводів Позивача, Відповідач щорічно передбачав сплачувати 195 888 грн. (16 324 грн. * 12 місяців) податків за найманих працівників, 248 823,90 грн. інших податків у перший рік реалізації Проекту та 448 945,00 грн. щорічно, за період з грудня 2018 року по серпень 2021 року бюджет недоотримав понад 1 млн гривень.
У судовому засіданні встановлено, що судовим наказом Господарського суду Донецької області від 13.01.2020 по справі №905/89/20 стягнуто з ТОВ «ЛІСА І Р» на користь ФОП Шкребець В.Г. заборгованості за оренду частини нежитлового приміщення б/н від 29.11.2018 у розмірі 127 000,00 грн.
21.01.2020 ТОВ «ЛІСА І Р» звернулось до Господарського суду Донецької області із заявою про відкриття провадження по справі про банкрутство. Ухвалою Господарського суду Донецької області від 12.03.2020 у справі №905/165/20 повернуто без розгляду заяву боржника ТОВ «ЛІСА І Р» про відкриття провадження у справі про неплатоспроможність б/н від 27.12.2019.
Підсумовуючи вищезазначене, варто ще раз констатувати невиконання Відповідачем підпунктів 3.4.1., 3.4.2., 3.4.6., 3.4.9., 3.4.10. пункту 3.4. Угоди, а саме:
Не забезпечив реалізацію Проекту відповідно до бізнес-плану,;
Не створив протягом реалізації Проекту 11 робочих місць та не забезпечив відповідні умови праці, передбачені нормативно-правовими актами (підпункт 3.4.2.);
впродовж терміну використання коштів фінансової підтримки не надавав Департаменту та органу місцевого самоврядування за місцем провадження господарської діяльності / реалізації Проекту звіт про результати реалізації Проекту та звіт про цільове використання бюджетних коштів;
не спрямовував Департаменту на електронну адресу інформацію про стан реалізації Проекту;
не забезпечив Департаменту доступ до всієї документації та оригіналів фінансових документів, що стосуються реалізації Проекту та використання фінансової підтримки.
Вважаючи порушеним своє право, Департамент економіки Донецької обласної державної адміністрації звернувся до господарського суду з позовом про стягнення з ТОВ «ЛІСА І Р» бюджетних коштів фінансової підтримки за угодою № 182 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту від 05 грудня 2018 року в розмірі 498 493,00 грн.
Джерела права, акти їх застосування та мотиви, з яких виходить господарський суд при прийнятті рішення.
Спірні правововідносини, що виникли між сторонами, регулюються нормами Цивільного та Господарського кодексів України, Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», Угоди № 182 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту.
У відповідно до статті 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Згідно до статті 13 Закону України «Про місцеві державні адміністрації» місцеві державні адміністрації вирішують питання щодо сприяння розвитку підприємництва. У своїй діяльності вони керуються зазначеною вище метою державної політики у сфері розвитку малого і середнього підприємництва в Україні, а також виконують передбачені статтею 9 цього Закону повноваження, в тому числі і щодо розроблення проектів регіональних програм розвитку малого і середнього підприємництва, забезпечення їх виконання з урахуванням загальнодержавних пріоритетів, національних і регіональних соціально-економічних, екологічних, культурних та інших особливостей.
За приписами ст.ст.11, 509 Цивільного кодексу України, ст.174 Господарського кодексу України зобов`язання виникають, зокрема, з договору.
Згідно з ч.1 ст.530 Цивільного кодексу України якщо у зобов`язанні встановлений строк (термін) його виконання, то воно підлягає виконанню у цей строк (термін).
Частиною 1 ст.526 Цивільного кодексу України передбачено, що зобов`язання має виконуватися належним чином відповідно до умов договору та вимог цього Кодексу, інших актів цивільного законодавства.
В силу вимог ст.ст.525, 615 Цивільного кодексу України одностороння відмова від виконання зобов`язання і одностороння зміна умов договору не допускаються, якщо інше не встановлено договором або законом. Аналогічні вимоги щодо виконання зобов`язань містяться і у ч.ч.1,7 ст.193 Господарського кодексу України.
У відповідності до ч. 1 ст. 202 Господарського кодексу України та ст.599 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняються виконанням, проведеним належним чином.
У разі порушення зобов`язання настають правові наслідки, встановлені договором або законом (стаття 611 ЦК України).
Так, згідно із пунктами 4, 5 розділу V Порядку, пунктами 4.3., 4.4. Угоди у разі невиконання отримувачем (ТОВ «ЛІСА І Р») фінансової підтримки зобов`язань з реалізації Проекту відповідно до наданого до конкурсної комісії бізнес-плану або призупинення реалізації Проекту, питання щодо припинення надання отримувачу фінансової підтримки вноситься Головним розпорядником (Департаментом) на розгляд конкурсної комісії. У разі визнання конкурсною комісією порушення умов, цілей, порядку реалізації Проекту і використання фінансової підтримки та прийняття рішення про припинення надання фінансової підтримки й повернення отримувачем бюджетних коштів, Головний розпорядник повідомляє отримувача про припинення надання фінансової підтримки й необхідність повернення бюджетних коштів шляхом направлення відповідного листа та копії рішення конкурсної комісії про повернення коштів із зазначенням терміну повернення та суми. Отримувач фінансової підтримки зобов`язаний повернути бюджетні кошти за реквізитами та в обсягах по відповідних місцевих бюджетах, зазначених у рішенні про повернення коштів, в термін не більше двадцяти календарних днів з дня одержання відповідного листа Головного розпорядника.
На підставі наявної інформації про невиконання умов Угоди, враховуючи мету державної політики у сфері розвитку малого і середнього підприємництва в Україні, визначену частиною першою статті 3 Закону України «Про розвиток та державну підтримку малого і середнього підприємництва в Україні», щодо забезпечення зайнятості населення шляхом підтримки підприємницької ініціативи громадян, а також очікувані результати реалізації Регіональної програми розвитку малого і середнього підприємництва в Донецькій області на 2017-2018 роки, затвердженої розпорядженням голови облдержадміністрації, керівника обласної військово-цивільної адміністрації від 27.03.2017 № 266 (із змінами), щодо зменшення рівня безробіття та зниження соціальної напруженості у регіоні, збільшення дохідних частин бюджетів усіх рівнів, на підставі якої розроблений Порядок, відповідно до пункту 4 розділу V Порядку Департамент повідомив конкурсну комісію про порушення ТОВ «ЛІСА І Р» взятих на себе зобов`язань за Угодою, зокрема в частині реалізації Проекту відповідно до бізнес-плану, наданого до конкурсної комісії, сплати до бюджету податків, зборів (обов`язкових платежів), створення 11 робочих місць та прийняття на роботу 11 осіб, надання звітності за результатами реалізації Проекту, доступу до приміщення (оригіналів документів), а саме підпунктів 3.4.1., 3.4.2., 3.4.6., 3.4.9., 3.4.10 пункту 3.4. Угоди.
Прийнявши до уваги інформацію Департаменту та спираючись на критерії визначення переможців конкурсного відбору, серед яких є створення додаткових робочих місць за умови збереження наявного персоналу та обсяг запланованих надходжень до бюджету від сплати податків, зборів (обов`язкових платежів) (підпункти 4, 6 пункту 12 розділу III Порядку), конкурсна комісія визнала порушення ТОВ «ЛІСА І Р» умов, цілей і порядку використання коштів фінансової підтримки та прийняла рішення про повернення нею коштів фінансової підтримки за Угодою у повному обсязі, що підтверджується протоколом № 14 засідання конкурсної комісії від 08.10.2021.
Позивач пояснив, що керівник ТОВ «ЛІСА І Р» Літвінчук Ірина Сергіївна на засідання конкурсної комісії, яке відбулось 08.10.2021, запрошувалась. Департамент заздалегідь повідомив її про дату, час і місце проведення засідання конкурсної комісії, а також про необхідність бути готовою доповісти про стан реалізації Проекту (лист від 30.09.2021 №6/1321/40-21/03.2). Проте на засідання конкурсної комісії вона не з`явилась. Доводи Позивача в цій частинв Відповідачем не спростовані.
Рішення конкурсної комісії було повідомлено Відповідачу шляхом відправлення Департаментом відповідного листа (від 26.10.2021 №6/1438/40-21/03.2) з витягом з протоколу № 14 засідання конкурсної комісії від 08.10.2021 на поштову (юридичну) адресу, що підтверджується копіями фіскального чеку № 67, накладної №8431306579789 від 26.10.2021, та електрону адресу, зазначену в заяві на участь у конкурсному відборі на отримання фінансової підтримки суб`єктам малого підприємництва на реалізацію проектів, що підтверджується копією сторінки офіційної електронної пошти Позивача.
Однак лист Департаменту, направлений Національним оператором поштового зв`язку «Укрпошта», повернувся (за закінченням терміну зберігання), у зв`язку з чим Позивачем повторно направлено лист (від 19.11.2021 №6/1602/40-21/03.2) на юридичну адресу ТОВ «ЛІСА І Р», а також лист (від 19.11.2021 №6/1603/40-21/03.2) на адресу її керівника ОСОБА_6 ( АДРЕСА_1 ), зазначений у Єдиному державному реєстрі юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань. Останній лист вручено їй 25.11.2021.
Абзацом другим пункту 5 розділу V Порядку, абзацом другим пункту 4.4. Угоди встановлено, що Отримувач (ТОВ «ЛІСА І Р») повертає бюджетні кошти в термін не більше двадцяти календарних днів з дня отримання відповідного листа Головного розпорядника (Департаменту).
У встановлений термін та на час розгляду справи, кошти фінансової підтримки Відповідачем не повернені, будь-які підтверджувальні документи щодо перерахування коштів на розрахунковий рахунок Департаменту в матеріалах справи відсутні.
Згідно із пунктом 7 розділу V Порядку передбачено право звернення до голови конкурсної комісії протягом п`яти робочих днів з дня отримання протокольного рішення з обґрунтованою пропозицією про перегляд прийнятого рішення.
Проте, ТОВ «ЛІСА І Р» не зверталось до конкурсної комісії із заявою про перегляд прийнятого рішення чи будь-яким іншим чином не висловлював свою незгоду з прийнятим рішенням.
Підсумовуючи зазначене, суд погоджується з доводами Позивача щодо невиконання Відповідачем підпунктів 3.4.1., 3.4.2., 3.4.6., 3.4.9., 3.4.10 пункту 3.4. Угоди, оскільки вони підтверджені належними та допустимими доказами.
Досліджені обставини справи свідчать про те, що Відповідач порушив договірні зобов`язання в частині повної реалізації Проекту (взагалі припинив його реалізацію), що і стало підставою для звернення Департаменту до суду з цією позовною заявою.
Підписавши Угоду, Відповідач, окрім виконання зобов`язань, визначених пунктом 3.4. Угоди, зобов`язався:
нести відповідальність згідно з чинним законодавством України за невиконання або неналежне виконання зобов`язань за Угодою (пункт 4.1. Угоди);
у разі визнання конкурсною комісією порушення умов, цілей і порядку реалізації Проекту і використання фінансової підтримки, прийняття рішення про припинення надання фінансової підтримки та повернення ТОВ «ЛІСА І Р» бюджетних коштів Департаменту, повернути бюджетні кошти (пункт 4.4. Угоди);
вирішувати спори, пов`язані з Угодою, шляхом переговорів з Департаментом або у судовому порядку, якщо спір не може бути вирішений шляхом переговорів (пункт 4.7. Угоди).
Судом встановлено, що позивачем було належним чином виконані умови Угоди №182 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту від 05.12.2018 щодо перерахування відповідачу фінансової підтримки у розмірі 498 493,00 грн.
Приписами ст.ст. 598-599 Цивільного кодексу України визначено, що зобов`язання припиняється частково або у повному обсязі на підставах, встановлених договором або законом. Припинення зобов`язання на вимогу однієї із сторін допускається лише у випадках, встановлених договором або законом.
Згідно із ст.607 Цивільного кодексу України зобов`язання припиняється неможливістю його виконання у зв`язку з обставиною, за яку жодна із сторін не відповідає.
За висновками суду, відповідних належних та допустимих доказів наявності таких обставин відповідачем не надано. При цьому навіть припинення реалізації проекту у зв`язку з неможливістю виконання не звільняє сторону від виконання іншого зобов`язання з повернення коштів.
Статтею 129 Конституції України встановлено, що основними засадами судочинства є змагальність сторін та свобода в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.
За приписами частини 1,3 статті 13 Господарського процесуального кодексу України судочинство у господарських судах здійснюється на засадах змагальності сторін. Кожна сторона повинна довести обставини, які мають значення для справи і на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень, крім випадків, встановлених законом.
Здійснюючи правосуддя, господарський суд захищає права та інтереси фізичних і юридичних осіб, державні та суспільні інтереси у спосіб, визначений законом або договором.
У відповідності до ст.ст.6, 13 Конвенції про захист прав і основоположних свобод визнається право людини на доступ до правосуддя, на ефективний спосіб захисту прав, і це означає, що особа має право пред`явити в суді таку вимогу на захист цивільного права, яка відповідає змісту порушеного права та характеру правовідношення.
Тобто, у кінцевому результаті ефективний засіб повинен забезпечити поновлення порушеного права, до стану, яке існувало до порушення права, а у разі неможливості такого поновлення - гарантувати особі можливість отримання нею відповідного відшкодування.
Отже, виходячи зі змісту ст.ст. 15, 16 ЦК України, ст. 20 ГК України, порушення, невизнання або оспорення суб`єктивного права є підставою для звернення особи за захистом свого права із застосуванням відповідного способу захисту. При цьому, застосування певного способу судового захисту вимагає доведеності належними доказами сукупності таких умов: наявності у позивача певного суб`єктивного права (інтересу); порушення (невизнання або оспорювання) такого права (інтересу) з боку відповідача; належності обраного способу судового захисту (адекватність наявному порушенню та придатність до застосування як передбаченого законодавством). Відсутність (недоведеність) будь-якої з означених умов унеможливлює задоволення позову.
Згідно ст.ст. 73, 74, 77, 79 Господарського процесуального кодексу України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на які вона посилається як на підставу своїх вимог або заперечень. Доказами є будь-які дані, на підставі яких суд встановлює наявність або відсутність обставин (фактів), що обґрунтовують вимоги і заперечення учасників справи, та інших обставин, які мають значення для вирішення справи. Обставини, які відповідно до законодавства повинні бути підтверджені певними засобами доказування, не можуть підтверджуватися іншими засобами доказування. Достатніми є докази, які у своїй сукупності дають змогу дійти висновку про наявність або відсутність обставин справи, які входять до предмета доказування.
Доказів повернення відповідачем коштів фінансової підтримки в розмірі 498 493,00 грн. матеріали справи не містять. Отже, враховуючи доведення позивачем належними доказами обставин невиконання відповідачем умов Угоди № 182 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту від 05.12.2018, суд дійшов висновку про обґрунтованість позовних вимог та стягнення з ТОВ «ЛІСА І Р» коштів фінансової підтримки у розмірі 498 493,00грн., тому позов підлягає задоволенню, як правомірний та обґрунтований.
У відповідності до статті 129 Господарського процесуального кодексу України судовий збір покладається на відповідача.
Керуючись статтями 129, 236-238 Господарського процесуального кодексу України, господарський суд,
ВИРІШИВ:
Позовні вимоги Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації до Товариства з обмеженою відповідальністю ЛІСА І Р, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору, на стороні позивача Маріупольської міської ради Донецької області, про стягнення 498 493,00 грн. задовольнити повністю.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІСА І Р» (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсона, буд. 60, офіс 5, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 42489848) на користь Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації (84313, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 6, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 02741427) бюджетні кошти за угодою № 182 про фінансову підтримку суб`єкта малого підприємництва на реалізацію проекту від 05 грудня 2018 року в розмірі 498 493,00 грн.
Стягнути з Товариства з обмеженою відповідальністю «ЛІСА І Р» (87515, Донецька обл., м. Маріуполь, вул. Архітектора Нільсона, буд. 60, офіс 5, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 42489848) на користь Департаменту економіки Донецької обласної державної адміністрації (84313, Донецька обл., м. Краматорськ, вул. Богдана Хмельницького, буд. 6, ідентифікаційний код ЄДРПОУ 02741427) витрати по сплаті судового збору у розмірі 7477,40 грн.
Рішення прийняте у нарадчій кімнаті, його вступну та резолютивну частини проголошено у судовому засіданні 22 серпня 2022 року.
Повний текст рішення складено та підписано 29.08.2022 року.
Після набрання рішенням законної сили видати наказ у встановленому порядку.
Рішення Господарського суду Донецької області набирає законної сили за правилами, встановленими статтею 241 Господарського процесуального кодексу України та може бути оскаржене до Східного апеляційного господарського суду в порядку, передбаченому главою 1 розділу ІV Господарського процесуального кодексу України.
Суддя Е.В. Зекунов
Суд | Господарський суд Донецької області |
Дата ухвалення рішення | 21.08.2022 |
Оприлюднено | 30.08.2022 |
Номер документу | 105932877 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із правочинів, зокрема, договорів Невиконання або неналежне виконання зобов’язань інші договори |
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Господарське
Господарський суд Донецької області
Зекунов Едуард Вікторович
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні