Рішення
від 18.07.2022 по справі 640/28137/20
ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД МІСТА КИЄВА

ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

19 липня 2022 року м. Київ № 640/28137/20

Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу

за позовомТовариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години»доНаціональної ради України з питань телебачення і радіомовленняпровизнання протиправним та скасування рішення, ВСТАНОВИВ:

До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» з позовом до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення про визнання протиправним та скасування рішення Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 15.10.2020 №1204 «Про призначення позапланової виїзної перевірки ТОВ «Новини 24 години», м. Київ (НР №00034-м від 26.06.2016, супутникове ТБ, логотип: «NEWSONE»)».

В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено про те, що відповідачем допущено процедурні порушення під час прийняття оскаржуваного рішення, оскільки, у силу пп. 1 п. 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу у зв`язку з дією обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19» від 16.06.2020 №692-ІХ, питання щодо призначення перевірки могло бути розглянуто лише після завершення карантинних та інших обмежувальних протиепідемічних заходів, з огляду на відсутність повідомлення ТОВ «Новини 24 години» про розгляд питання без його участі. При цьому, проект рішення з питання призначення перевірки позивача не міг бути поданий із дотриманням строку, встановленого пп. 3.3.11 п. 3 Розділу ІІІ Регламенту Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення, затвердженого рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 29.04.2015 №581, тобто за три робочі дні до дати судового засідання, з урахуванням того, що засідання відбулось 15.10.2020, 14.10.2020 було святковим днем, а 10-11.10.2020 були вихідними, а тому проект оскаржуваного рішення мав бути наданий 08.10.2020, але у період 06-08.10.2020 Національна рада ще проводила моніторинг трансляції телеканалу «NEWSONE». У той же час, висновки, викладені в оскаржувану рішенні не відповідають чинному законодавству.

Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва відкрито спрощене позовне провадження у справі без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) та встановлено для сторін строки подання відзиву, відповіді на відзив та заперечення.

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшов відзив, в якому останнім наголошено на правомірності оскаржуваного рішення, прийнятого у межах та на підставі наданих Національній раді України з питань телебачення і радіомовлення повноважень. Крім того, представником відповідача наголошено на тому, що оскаржуваним рішенням лише призначено позапланову перевірку через виявлення ознак порушення ліцензіатом вимог законодавства, при цьому, вже за результатами перевірки членами Національної ради може бути прийнято одне з трьох рішень, передбачених ч. 1 ст. 74 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», а саме: визнання порушення і застосування передбачених цим Законом санкцій; проведення додаткової перевірки; відсутність фактів порушення. У той же час, згідно з ч. 5 ст. 24 Закону України «Про Національну раду з питань телебачення і радіомовлення», призначення Національною радою перевірок не входить до кола питань, які розглядаються на засіданні за участю ліцензіатів. При цьому, проект порядку денного мав бути наданий для ознайомлення голові Національної ради та членам Національної ради не пізніше 09.10.2020, а не 08.10.2020, як стверджує представник позивача. Цього ж дня і було подано заяву за підписом тимчасово виконуючого обов`язки начальника управління контролю та аналізу телерадіомовлення Швидченка Д. щодо включення даного питання до порядку денного засідання, призначеного на 15.10.2020. Натомість, питання, які розглядала Національна рада на засіданні 15.10.2020 та які зазначено у порядку денному від 15.10.2020, зокрема про призначення позапланової виїзної перевірки ТОВ «Новини 24 години», м. Київ (НР №00034-м від 26.06.2016, супутникове ТБ, логотип: «NEWSONE») є нагальні та/або невідкладні. Законодавством не передбачено обов`язку підготовки Національною радою додаткових документів, в яких, на думку представника позивача, має обґрунтовуватись невідкладність чи нагальність розгляду питань, які розглядаються у період дії карантину або обмежувальних (протиепідемічних) заходів, пов`язаних з поширенням коронавірусної хвороби COVID-19, а порядок денний Національної ради не є актом індивідуальної дії, відтак, не повинен містити обґрунтування причин розгляду зазначених у ньому питань.

Від представника позивача через канцелярію суду надійшла відповідь на відзив, в якій останнім додатково наголошено на обґрунтованості заявлених позовних вимог.

Крім того, до відповіді на відзив представником позивача долучено клопотання про виклик свідка, у задоволенні якого суд відмовляє, з огляду на відсутність обставин, які йому відомі та які одночасно належить з`ясувати у межах даної справи.

Від представника відповідача через канцелярію суду надійшли заперечення, в яких зазначено, що Національна рада вправі надати оцінку дотриманню під час трансляції передач основних принципів державної політики у сфері телебачення і радіомовлення, а також Закону України «Про інформацію», який, згідно зі ст. 3 Закону України «Про телебачення і радіомовлення», відноситься до законодавства, нагляд за дотриманням якого Національна рада здійснює.

Ухвалою Окружного адміністративного суду м. Києва відмовлено у задоволенні заяви представника ТОВ «Новини 24 години» про забезпечення позову.

Від представника позивача через канцелярію суду надійшло клопотання про витребування доказів судом, а саме: про витребування від Національної ради документів та/або матеріалів, що підтверджують порядок здійснення та проведення верифікації членів Національної ради на засіданні 15.10.2020. Разом з тим, у межах заявленого спору позивачем не оскаржуються повноваження членів Національної ради, які брали участь у засіданні 15.10.2020, а тому підстави для витребування заявлених доказів відсутні.

Розглянувши подані сторонами документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, відзив, відповідь на відзив та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, за результатами моніторингу мовлення ТОВ «Новини 24 години», м. Київ (ліцензія на мовлення НР № 00034-м від 26.06.2016, логотип: «NEWSONE»), за 06-08.10.2020 зафіксовано 3 трансляції передачі «Newstime» та 11 трансляцій передачі «Newstime», які, на думку відповідача, мали ознаки порушення ліцензіатом вимог законодавства, у зв`язку з чим Національною радою України з питань телебачення і радіомовлення прийнято рішення від 15.10.2020 №1204 «Про призначення позапланової виїзної перевірки ТОВ «Новини 24 години», м. Київ (НР №00034-м від 26.06.2016, супутникове ТБ, логотип: «NEWSONE»)», яким вирішено призначити позапланову виїзну перевірку діяльності ТОВ «Новини 24 години», м. Київ (НР № 00034-м від 26.06.2016), з метою перевірки дотримання вимог Закону України «Про телебачення і радіомовлення»:

- абзацу 9 ч. 2 ст. 6 (не допускається використання телерадіоорганізацій для: трансляції телепередач, виготовлених після 1 серпня 1991 року, що містять популяризацію або пропаганду органів держави-агресора та їхніх окремих дій, що виправдовують чи визнають правомірною окупацію території України. Для цілей застосування цієї норми використовуються визначення та критерії, встановлені Законом України «Про кінематографію»);

- пунктів «а» та «в» ч. 1 ст. 59 (телерадіоорганізація зобов`язана: дотримуватися законодавства України та вимог ліцензії; поширювати об`єктивну інформацію).

Вважаючи вказане рішення протиправним та таким, що підлягає скасуванню, а свої права та охоронювані законом інтереси порушеними, позивач звернувся з даним позовом до суду.

Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.

Згідно з ч. 1 ст. 1 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» (тут і надалі у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин), Національна рада є конституційним, постійно діючим колегіальним органом, метою діяльності якого є нагляд за дотриманням законів України у сфері телерадіомовлення, а також здійснення регуляторних повноважень, передбачених цими законами.

У силу ст. 13 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», Національна рада, зокрема, здійснює нагляд за дотриманням телерадіоорганізаціями та провайдерами програмної послуги вимог законодавства у галузі телерадіомовлення; нагляд за дотриманням ліцензіатами ліцензійних умов та умов ліцензій; застосування в межах своїх повноважень санкцій відповідно до закону; офіційний моніторинг телерадіопрограм.

Приписами ч. 1 ст. 23 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» визначено, що порядок організації та внутрішньої роботи Національної ради, що не врегульований цим Законом, визначається Регламентом Національної ради, який за поданням голови або не менше трьох членів Національної ради затверджується Національною радою більшістю від її складу.

Засідання Національної ради скликаються головою Національної ради відповідно до Регламенту Національної ради за власною ініціативою або на вимогу не менше трьох членів Національної ради (ч. 1 ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»).

Виключно на засіданнях Національної ради: обговорюються проекти законодавчих та інших нормативних актів і пропозиції щодо вдосконалення законодавства у сфері телерадіомовлення; затверджуються Регламент Національної ради, положення та інші нормативні акти Національної ради; затверджуються План розвитку національного телерадіоінформаційного простору та зміни до нього; затверджується щорічний звіт про діяльність Національної ради; приймаються рішення щодо створення та розвитку каналів мовлення, мереж мовлення і телемереж, які передбачають використання радіочастотного ресурсу; приймаються рішення про оголошення конкурсів на отримання ліцензій на телерадіомовлення та затверджуються конкурсні умови; приймаються рішення про видачу, продовження, переоформлення ліцензій на телерадіомовлення та про внесення змін до ліцензій; затверджується штатний розпис апарату Національної ради; приймаються рішення про видачу та продовження ліцензій провайдерів програмної послуги, про затвердження та внесення змін до відповідних пакетів програм універсальної програмної послуги; призначаються і звільняються керівник апарату Національної ради та керівники структурних підрозділів апарату Національної ради; призначаються і звільняються представники Національної ради в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі; приймаються рішення про застосування санкцій та про звернення до суду із заявою про анулювання ліцензії; приймаються рішення про застосування санкцій та про звернення до суду із заявою про анулювання ліцензії на мовлення або про скасування державної реєстрації провайдера програмної послуги; погоджуються стандарти і норми технічної якості телерадіопрограм; приймаються рішення про видачу довіреностей на представництво Національної ради у суді; створюються робочі органи Національної ради (конкурсні комісії, робочі групи тощо); затверджуються положення щодо формування, обрання та припинення повноважень складу Наглядової ради акціонерного товариства «Національна суспільна телерадіокомпанія України», а також ухвалюються рішення щодо проведення відповідних конференцій (ч. 2 ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»).

Засідання Національної ради є відкритими (ч. 3 ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення»).

Згідно з ч. 5 ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення», розгляд на засіданнях Національної ради питань про видачу, продовження, переоформлення ліцензії на телерадіомовлення або питання про застосування санкцій до ліцензіатів відбувається у присутності повноважних представників відповідних ліцензіатів, про що їх письмово повідомляє Національна рада не пізніш як за три дні до засідання. Таке засідання може проводитися без участі цих осіб тільки за умови, якщо є відомості про вручення їм повідомлення про час та місце проведення засідання та в разі відсутності поважних причин для перенесення засідання.

З аналізу наведених законодавчих положень вбачається, що виключно питання про видачу, продовження, переоформлення ліцензії на телерадіомовлення або питання про застосування санкцій до ліцензіатів відбувається у присутності повноважних представників відповідних ліцензіатів, про що їх письмово повідомляє Національна рада. У той же час, питання призначення перевірки наведеними законодавчими положеннями не підлягає обов`язковому розгляду як виключно на засіданнях Національної ради, так і з обов`язковим повідомленням ліцензіата.

Вказане свідчить про необґрунтованість посилань представника позивача на порушення Національною радою під час прийняття оскаржуваного рішення вимог пп. 1 п. 3 розділу ІІ Прикінцеві та перехідні положення Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо державної підтримки сфери культури, креативних індустрій, туризму, малого та середнього бізнесу у зв`язку з дією обмежувальних заходів, пов`язаних із поширенням коронавірусної хвороби COVID-19» від 16.06.2020 №692-ІХ, згідно з якими, розгляд заяв щодо ліцензування та інші питання, що відповідно до чинного законодавства розглядаються виключно на засіданні Національної ради, розглядаються Національною радою після завершення карантинних та інших обмежувальних заходів або без участі ліцензіата, якщо такий ліцензіат повідомить Національну раду, що такі питання можуть розглядатися без присутності його представника.

На виконання ст. 23 та ч. 2 ст. 24 Закону України «Про Національну раду України з питань телебачення і радіомовлення» рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 29.04.2015 №581 затверджено Регламент Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (надалі - Регламент у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Пунктом 3.2.1 Регламенту визначено, що голова Національної ради, члени Національної ради, керівник апарату Національної ради, начальники структурних підрозділів апарату Національної ради надають пропозиції до порядку денного засідання Національної ради з урахуванням термінів, визначених законодавством для розгляду та прийняття рішень, віднесених до повноважень Національної ради.

Порядок денний формується на підставі заявок за підписом начальників структурних підрозділів апарату Національної ради не пізніше ніж за шість календарних днів до засідання, крім питань, які визначені головою Національної ради, членами Національної ради невідкладними (п. 3.2.2 Регламенту).

Проект рішення, підготовлений структурним підрозділом апарату Національної ради та завізований членом Національної ради, реєструється відділом протокольно-організаційної роботи (п. 3.3.1 Регламенту).

Підготовлені для розгляду на засіданні Національної ради проекти рішень та матеріали до них мають бути надані для ознайомлення голові Національної ради, членам Національної ради не пізніше ніж за три робочих дні до дати проведення засідання. У виняткових випадках проекти рішень можуть надаватися безпосередньо на засіданні Національної ради (п. 3.3.11 Регламенту).

З огляду на викладене, проекти рішень та матеріали до них мають бути надані для ознайомлення голові Національної ради, членам Національної ради не пізніше ніж за три робочих дні до дати проведення засідання, крім виняткових випадків.

Як вбачається з наявних у матеріалах справи доказів, підставою для прийняття оскаржуваного рішення слугував акт моніторингу телерадіопрограми ТОВ «Новини 24 години», м. Київ (ліцензія НР №00034-м від 26.06.2016, супутникове телевізійне мовлення, логотип: «NEWSONE»)»., складений 09.10.2020. Відтак, облік триденного робочого строку слід обраховувати з 12.10.2020 (наступного робочого дня після 09.10.2020, оскільки 10-11.10.2020 є вихідними днями), який, відповідно, завершується 15.10.2020, з урахуванням того, що 14.10.2020 є святковим днем, а тому проект спірного рішення, за загальним правилом, не підлягав розгляду на засіданні 15.10.2020, оскільки строк ознайомлення голови Національної ради та членів Національної ради станом на 15.10.2020 не завершився.

У той же час, відповідно до п. 3.3.11 Регламенту, у виняткових випадках проекти рішень можуть надаватися безпосередньо на засіданні Національної ради.

Таким чином, наведеними законодавчими положеннями передбачено виняток у разі якого проекти рішень та матеріали до них можуть бути надані голові та членам Національної ради безпосередньо на засіданні.

При цьому, як слушно зазначено представником відповідача, чинним на момент виникнення спірних правовідносин законодавством не передбачено обов`язку підготовки Національною радою додаткових документів, в яких має обґрунтовуватись невідкладність чи нагальність розгляду певних питань.

Щодо тверджень представника позивача про невідповідність висновків, викладених в оскаржуваному рішенні, чинному законодавству, суд зазначає про наступне.

На виконання вказаних положень рішенням Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення від 08.02.2012 №115 затверджено Інструкцію про порядок здійснення моніторингу телерадіопрограм, проведення перевірок телерадіоорганізацій та провайдерів програмної послуги (надалі - Інструкція у редакції, яка діяла станом на момент виникнення спірних правовідносин).

Відповідно до п. 3 розділу ІІІ Інструкції, підставами для призначення позапланових перевірок, зокрема, є виявлення Національною радою під час проведення моніторингу телерадіопрограм, а також програм, що надаються у складі програмної послуги, ознак порушення ліцензіатом вимог законодавства та/або умов ліцензії.

Планові та позапланові перевірки проводяться на підставі рішення Національної ради. У рішенні Національної ради про призначення позапланової перевірки зазначають найменування або прізвище, ім`я, по батькові ліцензіата, щодо якого буде проводитися перевірка, підстава для призначення перевірки та предмет перевірки (п. 5 розділу ІІІ Інструкції).

Отже, під час призначення позапланової перевірки на підставі моніторингу телерадіопрограм Національною радою встановлюються лише ознаки порушення ліцензіатом вимог законодавства та/або умов ліцензії, а не сам факт порушення, що встановлюються лише за результатами проведеної перевірки. Як наслідок, твердження представника позивача про невідповідність висновків, викладених в оскаржуваному рішенні, чинному законодавству, є передчасними, оскільки факту порушення Національною радою оскаржуваним рішенням не встановлено, а встановлення такого порушення можливо лише за результатами проведення перевірки, які не є предметом розгляду у межах даної справи, а тому окремій оцінці судом не підлягають.

Виходячи із заявлених предмету та підстав позову, суд дійшов до висновку про правомірність оскаржуваного рішення, прийнятого відповідачем обґрунтовано та у межах наданих йому повноважень.

У силу ч.ч. 1 та 2 ст. 77 Кодексу адміністративного судочинства України, кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.

В адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Беручи до уваги викладене, суд дійшов до висновку про необґрунтованість позовних вимог та відмову у задоволенні останніх.

Керуючись статтями 12, 77, 139, 246, 257-262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд

ВИРІШИВ:

У задоволенні позовних вимог Товариства з обмеженою відповідальністю «Новини 24 години» (код ЄДРПОУ 33786517, адреса: 03056, м. Київ, вул. Польова, 21) до Національної ради України з питань телебачення і радіомовлення (код ЄДРПОУ 00063928, адреса: 01601, м. Київ, вул. Прорізна, 2) відмовити у повному обсязі.

Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.

Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.

Суддя Т.О. Скочок

Дата ухвалення рішення18.07.2022
Оприлюднено31.08.2022
Номер документу105944093
СудочинствоАдміністративне

Судовий реєстр по справі —640/28137/20

Рішення від 18.07.2022

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 12.01.2021

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 11.12.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

Ухвала від 16.11.2020

Адміністративне

Окружний адміністративний суд міста Києва

Скочок Т.О.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні