Рішення
від 30.08.2022 по справі 140/4526/22
ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ВОЛИНСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

31 серпня 2022 року ЛуцькСправа № 140/4526/22

Волинський окружний адміністративний суд у складі судді Каленюк Ж.В., розглянувши за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін адміністративну справу за позовом заступника керівника Ковельської окружної прокуратури до Колодяжненської сільської ради, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Уховецький ліцей Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії,

ВСТАНОВИВ:

Заступник керівника Ковельської окружної прокуратури звернувся з позовом до Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області (далі - Колодяжненська сільська рада), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Уховецький ліцей Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області (далі - Уховецький ліцей) про визнання протиправною бездіяльності щодо оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Уховецького ліцею, що знаходиться по вулиці Васюти, 1 в селі Уховецьк Ковельського району Волинської області; зобов`язання вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Уховецького ліцею в межах населеного пункту села Уховецьк Ковельського району Волинської області.

В обґрунтування позовних вимог зазначив, що Ковельською окружною прокуратурою при виконанні повноважень, визначених статтею 131-1 Конституції України та статтею 23 Закону України «Про прокуратуру», встановлено порушення інтересів держави щодо оформлення правовстановлюючих документів та земельні ділянки загальноосвітніх та дошкільних навчальних закладів на території Ковельського району. Так за результатами опрацювання інформації органів місцевого самоврядування району встановлено, що у комунальній власності Колодяжненської сільської ради перебуває нерухоме майно, зокрема приміщення закладу шкільної освіти - Уховецького ліцею - загальною площею 1854,5 кв.м, що знаходиться за адресою: вулиця Васюти, будинок 1, село Уховецьк Ковельського району. З інформації Колодяжненської сільської ради від 18 лютого 2022 року та від 12 квітня 2022 року №350/1.8/2-22 встановлено, що на земельну ділянку під будівлею закладу освіти правовстановлюючих документів не оформлено, відповідне право в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно не зареєстроване у зв`язку з обмеженим фінансуванням.

Таким чином, використання зазначеного нерухомого майна здійснюється із порушенням вимог чинного законодавства шляхом користування земельною ділянкою без правовстановлюючих документів.

З наведених підстав прокурор просив позов задовольнити.

Ухвалою судді Волинського окружного адміністративного суду від 04 липня 2022 року позовну заяву прийнято до розгляду, відкрито провадження у справі; розгляд справи призначено за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін за наявними у ній матеріалами відповідно до статті 262 Кодексу адміністративного судочинства України (далі КАС України).

У заяві, що надійшла від відповідача, останній з позовними вимогами прокурора погодився (а.с.78).

Перевіряючи доводи позову, суд встановив такі обставини.

Рішенням Колодяжненської сільської ради від 20 грудня 2017 року №10/20 «Про безоплатне прийняття майна спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у комунальну власність Колодяжненської сільської ради» прийнято безоплатно із спільної власності територіальних громад сіл, селищ району у комунальну власність Колодяжненської сільської ради нерухоме майно - приміщення Загальноосвітньої школи І-ІІІ ступеня села Уховецьк (а.с.14-16).

Відповідно до рішення Колодяжненської сільської ради від 17 червня 2021 року №9/9 «Про зміну засновника, назв та затвердження Статутів закладів загальної середньої освіти Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області у новій редакції» змінено засновника юридичної особи Загальноосвітньої шкоди І-ІІІ ступеня села Уховецьк Ковельського району (код юридичної особи 20141470) шляхом виключення зі складу засновників відділу освіти Ковельської районної державної адміністрації (код юридичної особи 02141590) та включення до складу засновників Колодяжненську сільську раду (код юридичної особи 04333974). Також змінено найменування «Загальноосвітня школа I-III ступеня села Уховецьк Ковельського району Волинської області» на «Уховецький ліцей Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області» (скорочене найменування - Уховецький ліцей) та затверджено його статут у новій редакції (а.с.19-21).

Як визначено пунктами 1, 5 розділу VII зазначеного статуту, матеріально-технічна база закладу освіти включає будівлі, споруди, землю, комунікації, обладнання, транспорті та інші матеріальні цінності; утримання та розвиток матеріально-технічної бази закладів загальної середньої освіти фінансується за рахунок коштів засновника (засновників) цих закладів.

Ковельська окружна прокуратура зверталась до Колодяжненської сільської ради з листами від 14 лютого 2022 року та від 07 квітня 2022 року, в якій просила надати інформацію про наявність правовстановлюючих документів щодо земельної ділянки, на якій знаходиться Уховецький ліцей (а.с.17, 25). Листами від 18 лютого 2022 року та від 12 квітня 2022 року Колодяжненська сільська рада повідомила, що у зв`язку з відсутністю коштів правовстановлюючі документи на земельну ділянку, на якій знаходиться Уховецький ліцей, сільською радою не виготовлені (а.с.18, 26).

Звернення прокурора із цим позовом обумовлене встановленням факту використання земельної ділянки, яка знаходиться за адресою: вулиця Васюти, будинок 1, село Уховецьк Ковельського району та використовується для забезпечення діяльності Уховецького ліцею, без оформлення правовстановлюючих документів на цю земельну ділянку.

Статтею 131-1 Конституції України на органи прокуратури покладається представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.

Право на звернення прокурора або його заступника до суду в інтересах держави передбачене статтями 2, 23 Закону України від 14 жовтня 2014 року №1697-V1І «Про прокуратуру» та статтею 53 КАС України.

Так згідно з частинами першою, третьою, четвертою статті 23 цього Закону представництво прокурором інтересів громадянина або держави в суді полягає у здійсненні процесуальних та інших дій, спрямованих на захист інтересів громадянина або держави, у випадках та порядку, встановлених законом. Прокурор здійснює представництво в суді законних інтересів держави у разі порушення або загрози порушення інтересів держави, якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює орган державної влади, орган місцевого самоврядування чи інший суб`єкт владних повноважень, до компетенції якого віднесені відповідні повноваження, а також у разі відсутності такого органу. Наявність підстав для представництва має бути обґрунтована прокурором у суді.

Відповідно до пункту 2 резолютивної частини рішення Конституційного Суду України від 08 квітня 1999 року №3-рп/99 під поняттям орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах, потрібно розуміти орган державної влади чи орган місцевого самоврядування, якому законом надані повноваження органу виконавчої влади.

При вирішенні справи суд бере до уваги, що інтереси держави є оціночним поняттям, а тому прокурор в кожному конкретному випадку самостійно визначає з посиланням на порушення матеріальних або інших інтересів держави, обґрунтовує у позовній заяві необхідність їх захисту та зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних відносинах.

Враховуючи позицію Верховного Суду, викладену в постанові від 03 грудня 2019 року у справі №920/121/19, суд зазначає, що поняття «інтереси держави» охоплюють широке і водночас чітко не визначене коло законних інтересів, які не піддаються точній класифікації, а тому їх наявність повинна бути предметом самостійної оцінки суду у кожному конкретному випадку звернення прокурора з позовом. Державний інтерес знаходить свій вияв у підтримці такого стану суспільних відносин, який би повною мірою відповідав конституційним засадам правового регулювання та забезпечував баланс інтересів усіх членів суспільства в їх взаємовідносинах між собою та державою.

З наведеного висновується, що інтереси держави спрямовані на забезпечення гарантій державної влади та ефективного функціонування її інститутів та органів задля захисту та реалізації прав і свобод територіальних громад.

За таких обставин у даному випадку наявний як державний, так і суспільний інтерес, який полягає у необхідності дотримання встановленого Конституцією України принципу верховенства права, задоволення суспільної потреби у законності у сфері землекористування. З метою спонукання відповідача вчинити дії, спрямовані на оформлення правовстановлюючих документів щодо земельної ділянки, на якій розташований заклад загальної середньої освіти, прокурор в інтересах держави звернувся з цим позовом до суду.

Відповідно до частини першої статті 5 Закону України від 05 вересня 2017 року №2145-VIII «Про освіту» (далі Закон №2145-VIII) освіта є державним пріоритетом, що забезпечує інноваційний, соціально-економічний і культурний розвиток суспільства. Фінансування освіти є інвестицією в людський потенціал, сталий розвиток суспільства і держави.

Згідно з частиною шостою статті 25 Закону №2145-VIII засновник закладу освіти зобов`язаний, зокрема, забезпечити утримання та розвиток матеріально-технічної бази заснованого ним закладу освіти на рівні, достатньому для виконання вимог стандартів освіти та ліцензійних умов.

Частиною другою статті 80 Закону №2145-VIII встановлено, що порядок, умови та форми набуття закладами освіти прав на землю визначаються Земельним кодексом України.

Статтею 12 Земельного кодексу України (далі ЗК України) визначені повноваження сільських, селищних міських рад у галузі земельних відносин, до яких віднесено розпорядження землями комунальної власності, територіальних громад, надання земельних ділянок у користування із земель комунальної власності, передача земельних ділянок комунальної власності у власність громадян та юридичних осіб та інші.

Відповідно до підпункту 1 пункту «а» частини першої статті 32 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування в Україні» (далі Закон №280/97-ВР) до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад належать: власні (самоврядні) повноваження щодо управління закладами освіти, охорони здоров`я, культури, фізкультури і спорту, оздоровчими закладами, молодіжними центрами, які належать територіальним громадам або передані їм, молодіжними підлітковими закладами за місцем проживання, організація їх матеріально-технічного та фінансового забезпечення.

Статтею 33 Закону №280/97-ВР передбачено повноваження виконавчих органів сільських, селищних, міських рад у сфері регулювання земельних відносин, а саме: власні - 1) підготовка і внесення на розгляд ради пропозицій щодо встановлення ставки земельного податку, розмірів плати за користування природними ресурсами, вилучення (викупу), а також надання під забудову та для інших потреб земель, що перебувають у власності територіальних громад; та делеговані - 8) підготовка висновків щодо надання або вилучення в установленому законом порядку земельних ділянок, що проводиться органами виконавчої влади та органами місцевого самоврядування; 9) організація і здійснення землеустрою, погодження проектів землеустрою; 10) здійснення державного контролю за використанням та охороною земель у межах та порядку, встановлених законом.

Згідно з частиною другою статті 83 ЗК України у комунальній власності перебувають: а) усі землі в межах населених пунктів, крім земельних ділянок приватної та державної власності; б) земельні ділянки, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна комунальної власності незалежно від місця їх розташування; в) землі та земельні ділянки за межами населених пунктів, що передані або перейшли у комунальну власність із земель державної власності відповідно до закону.

Відповідно до пункту «ґ» частини другої статті 92 ЗК України права постійного користування земельною ділянкою із земель державної та комунальної власності набувають заклади освіти незалежно від форми власності.

Частиною першою статті 92 ЗК України установлено, що право постійного користування земельною ділянкою - це право володіння і користування земельною ділянкою, яка перебуває у державній або комунальній власності, без встановлення строку.

За змістом частин першої, другої статті 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом або за результатами аукціону. Набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.

Згідно з частиною першою статті 122 ЗК України сільські, селищні, міські ради передають земельні ділянки у власність або користування із земель комунальної власності відповідних територіальних громад для всіх потреб.

Порядок надання земельних ділянок комунальної власності у користування визначений статтею 123 ЗК України.

Частиною першою статті 123 ЗК України визначено, що земельні ділянки державної та комунальної власності, на яких розташовані будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна, що перебувають у державній чи комунальній власності, передаються особам, зазначеним у пункті «а» частини другої статті 92 цього Кодексу, лише на праві постійного користування.

Як передбачено частинами дев`ятою, десятою статті 79-1 ЗК України, земельна ділянка може бути об`єктом цивільних прав виключно з моменту її формування (крім випадків суборенди, сервітуту щодо частин земельних ділянок) та державної реєстрації права власності на неї. Державна реєстрація речових прав на земельні ділянки здійснюється після державної реєстрації земельних ділянок у Державному земельному кадастрі.

Згідно з статтею 126 ЗК України право власності, користування земельною ділянкою оформлюється відповідно до Закону України «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень».

Державною реєстрацією речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень відповідно до пункту 1 частини першої статті 2 Закону України від 01 липня 2004 року №1952-IV «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень» (далі - Закон №1952-IV) є офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.

Відповідно до вимог пункту 2 частини першої статті 3 Закону №1952-IV державна реєстрація прав є обов`язковою.

Згідно з частиною другою статті 3 Закону №1952-IV речові права на нерухоме майно та їх обтяження, що підлягають державній реєстрації відповідно до цього Закону, виникають з моменту такої реєстрації.

Частиною першою статті 5 Закону №1952-IV встановлено, що у Державному реєстрі прав реєструються речові права та їх обтяження на земельні ділянки, а також на об`єкти нерухомого майна, розташовані на земельній ділянці, переміщення яких неможливе без їх знецінення та зміни призначення, а саме: житлові будинки, будівлі, споруди, а також їх окремі частини, квартири, житлові та нежитлові приміщення, меліоративні мережі, складові частини меліоративної мережі.

Таким чином, речові права на нерухоме майно закладу освіти, зокрема земельну ділянку, підлягає державній реєстрації відповідно до закону. Наявність правовстановлюючих документів на земельну ділянку, оформлених відповідно до вимог закону, є обов`язковою умовою фактичного використання земельної ділянки. Органи місцевого самоврядування відповідно до своїх повноважень повинні забезпечувати реалізацію державної політики у сфері освіти на відповідній території, у тому числі щодо оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки та на будівлі, споруди, інші об`єкти нерухомого майна закладів освіти, з метою нормального їх функціонування.

Відсутність правовстановлюючих документів на земельні ділянки, на яких знаходяться навчальні заклади, створює передумови для зловживань щодо розпорядження земельною ділянкою, формує ризики для нормального функціонування навчального закладу та навчального процесу. Також відсутність правовстановлюючих документів порушує передбачені державою принципи раціонального й ефективного використання та охорони земель та призводить до неефективного управління земельними ресурсами та землекористування. Тому необхідність оформлення правовстановлюючих документів на земельні ділянки закладу освіти прямо передбачена вищевказаними нормами.

Відповідачем не надано доказів оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Уховецького ліцею в межах населеного пункту села Уховецьк Ковельського району Волинської області.

За таких обставин суд погоджується з доводами прокурора, що за наявності підстав та відповідних повноважень Колодяжненська сільська рада не здійснила належних юридично значимих обов`язкових дій щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами закладу середньої освіти, що є бездіяльністю відповідача в оформленні правовстановлюючих документів на майно, належного територіальній громаді.

Враховуючи викладене, Колодяжненська сільська рада зобов`язана вжити заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Уховецького ліцею згідно з вимогами чинного законодавства.

При цьому у цій справі відсутні належні та беззаперечні докази, які б вказували на об`єктивні причини неможливості вжиття відповідачем заходів щодо оформлення права постійного користування земельною ділянкою та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами вищевказаного закладу середньої освіти.

З огляду на викладене наявні підстави для задоволення позову.

Керуючись статтями 72-77, 243-246, 255, 262, 295 КАС України, суд

ВИРІШИВ:

Позов заступника керівника Ковельської окружної прокуратури (4500, Волинська область, місто Ковель, вулиця Шевченка, 7) до Колодяжненської сільської ради (45061, Волинська область, Ковельський район, село Колодяжне, вулиця Лесі Українки, 20, ідентифікаційний код юридичної особи 04333974), третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на стороні позивача Уховецький ліцей Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області (45044, Волинська область, Ковельський район, село Уховецьк, вулиця Васюти, 1, ідентифікаційний код юридичної особи 20141470) про визнання бездіяльності протиправною та зобов`язання вчинити дії задовольнити повністю.

Визнати протиправною бездіяльність Колодяжненської сільської ради щодо невжиття заходів для оформлення та державної реєстрації права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами навчального закладу Уховецький ліцей Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області, що знаходиться по вулиці Васюти, 1 в селі Уховецьк Ковельського району Волинської області.

Зобов`язати Колодяжненську сільську раду вчинити дії, пов`язані з оформленням та державною реєстрацією права постійного користування земельною ділянкою під будівлями та спорудами Уховецького ліцею Колодяжненської сільської ради Ковельського району Волинської області в межах населеного пункту села Уховецьк Ковельського району Волинської області.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Рішення може бути оскаржене учасниками справи в апеляційному порядку повністю або частково шляхом подання апеляційної скарги до Восьмого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Суддя Ж.В. Каленюк

СудВолинський окружний адміністративний суд
Дата ухвалення рішення30.08.2022
Оприлюднено01.09.2022
Номер документу105984856
СудочинствоАдміністративне
КатегоріяСправи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них з питань здійснення публічно-владних управлінських функцій з розпорядження земельними ділянками

Судовий реєстр по справі —140/4526/22

Рішення від 30.08.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

Ухвала від 03.07.2022

Адміністративне

Волинський окружний адміністративний суд

Каленюк Жанна Василівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні