Рішення
від 25.08.2022 по справі 160/9887/22
ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ДНІПРОПЕТРОВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

26 серпня 2022 року Справа № 160/9887/22

Дніпропетровський окружний адміністративний суд у складі:

головуючого судді Рянської В.В.,

за участю:

секретаря судового засідання Тертишної К.В.,

представника позивача Александрової І.І.,

представника відповідача адвоката Загуліної М.В.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в місті Дніпрі у порядку загального позовного провадження адміністративну справу за позовом Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП» про стягнення адміністративно-господарських санкцій,

ВСТАНОВИВ:

11.07.2022 до Дніпропетровського окружного адміністративного суду надійшла позовна заява Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП», у якій позивач просить стягнути з відповідача на користь держави в особі Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю суму адміністративно-господарських санкцій за незабезпечення виконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік у розмірі 4147492,68 грн.

Позовні вимоги обґрунтовано тим, що Товариство з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП» (далі також ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП») перебуває на обліку в Дніпропетровському обласному відділенні Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю. Враховуючи інформацію за поданим відповідачем звітом про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік (форма № 10-ПОІ), вбачається невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у 2021 році. Товариством з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП» не сплачено у добровільному порядку адміністративно-господарські санкції у розмірі 4 147 492,68 грн за 54 робочих місця, призначених для працевлаштування осіб з інвалідністю і не зайнятих особами з інвалідністю у 2021 році. Позивач обрахував суму адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі 4147492,68 грн, які мали бути сплачені відповідачем самостійно до 15.04.2022. Згідно з відповіддю Дніпропетровського обласного центру зайнятості на запит позивача, відповідач надавав державній службі зайнятості інформацію про наявні вакансії для працевлаштування осіб з інвалідністю в січні 2021 року лише в кількості 51 вакансія «адміністратор черговий» на робочі місця для осіб з інвалідністю. Відповідач не здійснив усіх можливих заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю протягом 2021 року, що призвело до незабезпечення нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні». Ненадходження сум адміністративно-господарських санкцій до Державного бюджету України завдає значної шкоди державним інтересам, не дозволяє в повній мірі створити особам з інвалідністю необхідні умови, які дають можливість вести повноцінний спосіб життя.

Ухвалою Дніпропетровського окружного адміністративного суду від 14.07.2022 прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі; призначено підготовче засідання на 12.08.2022; встановлено учасникам справи строки для подання заяв по суті справи; витребувано докази від учасників справи.

29.07.2022 до суду надійшов відзив Товариства з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП», у якому відповідач просив відмовити в задоволенні позову. Обґрунтовуючи заперечення проти позовних вимог, відповідач зазначив, що ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» звітувало про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю та протягом 2021 року щомісячно подавало до відділу надання соціальних послуг в Шевченківському районі Дніпровського міського центру зайнятості звіти за формою № 3-ПН про наявність вакансій для працевлаштування осіб з інвалідністю, зокрема, адміністратора чергового та торговельного представника. Однак державною службою зайнятості протягом 2021 року не було направлено до ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» жодної особи з інвалідністю. Відповідач зобов`язаний створити робочі місця для осіб з інвалідністю у передбаченій законом кількості. Проте, цей обов`язок не супроводжується обов`язком здійснювати пошук осіб з інвалідністю для працевлаштування. ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» у 2021 році самостійно працевлаштовувало осіб з інвалідністю, які звертались безпосередньо до нього. Крім того, у ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» в 2021 році продовжували працювати працівники, визнані особами з інвалідністю, а також працівники, яким у 2021 році за результатами огляду МСЕК було встановлено інвалідність. Таким чином, відповідач вживав усіх заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю та виконував вимоги Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні», тому відсутні підстави для застосування до нього адміністративно-господарських санкцій.

01.08.2022 до суду надійшли письмові пояснення позивача, у яких зазначено, що за інформацією Дніпропетровського обласного центру зайнятості у січні 2021 року відповідачем було подано до центру зайнятості звіт за формою № 3-ПН на 51 вакансію для осіб з інвалідністю «адміністратор-черговий». Протягом 2021 року до роботодавця - ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» не було видано жодного направлення на працевлаштування осіб з інвалідністю. Пояснення щодо підстав не працевлаштування Дніпропетровським обласним центром зайнятості не надано. Осіб з інвалідністю, не працевлаштованих з підстави невідповідності вимогам, не було.

01.08.2022 до суду від Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю також надійшла відповідь на відзив, у якій зазначено, що подання державній службі зайнятості інформації про попит на робочу силу є одним із передбачених законодавством заходів щодо виконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю. Відповідач не вжив усіх можливих заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю.

05.08.2022 до суду надійшли заперечення відповідача на відповідь на відзив, у яких зазначено, що відповідачем у 2021 році самостійно працевлаштовано 28 осіб з інвалідністю, які звернулись до нього безпосередньо, з пристосуванням робочих місць для осіб з інвалідністю, з урахуванням рекомендацій МСЕК та індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю. У 2021 році сімом працівникам відповідача було встановлено інвалідність, що покладає на відповідача обов`язок підлаштовуватись під умови праці і потреби особи з інвалідністю, дотримуватись рекомендацій МСЕК та індивідуальної програми реабілітації особи з інвалідністю. Крім того, у відповідача продовжують працювати 60 осіб з інвалідністю, яким інвалідність встановлено протягом попередніх років. На відповідача не може бути покладено відповідальність за не направлення уповноваженими органами необхідної кількості осіб з інвалідністю для працевлаштування та відсутність у населеному пункті за місцезнаходженням відповідача осіб з інвалідністю, які бажають працевлаштуватись на запропоновані їм посади.

Ухвалою від 12.08.2022 було закрито підготовче провадження та призначено справу до судового розгляду по суті на 26.08.2022.

Представник позивача в судовому засіданні підтримала позовні вимоги з підстав, наведених у позовній заяві та відповіді на відзив.

Представник відповідача у судовому засіданні заперечувала проти позовних вимог, просила відмовити у задоволенні позову з підстав, наведених у відзиві та запереченнях.

Заслухавши представників сторін, дослідивши матеріали справи та надані докази, проаналізувавши зміст норм матеріального права, що регулюють спірні правовідносини, з`ясувавши всі обставини справи, оцінивши докази у справі за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов таких висновків.

Судом встановлено, що згідно з витягом з Єдиного державного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Товариство з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП» (код ЄДРПОУ 36441934) зареєстроване 14.04.2009, номер запису 12241020000046231.

23.02.2022 за вх. № 03-07/2847 Дніпропетровським обласним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю зареєстровано звіт про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю за 2021 рік за формою № 10-ПОІ, поданий ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП», у якому відображені такі показники: рядок 01: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу (осіб): 3374; рядок 02: з них: середньооблікова кількість штатних працівників, яким відповідно до чинного законодавства встановлено інвалідність (осіб): 81; рядок 03: кількість осіб з інвалідністю - штатних працівників, які повинні працювати на робочих місцях, створених відповідно до вимог статті 19 Закону України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» (осіб): 135; рядок 04: фонд оплати праці штатних працівників (тис.грн): 259141,5; рядок 05: середньорічна заробітна плата штатного працівника (грн): 76805,42; рядок 06: сума адміністративно-господарських санкцій за невиконання нормативу робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю (грн): « - ».

Позивач обрахував суму адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю за таким розрахунком: середньооблікова чисельність штатних працівників облікового складу, осіб: 3374; середньооблікова чисельність осіб з інвалідністю, які працювали на підприємстві (штатних працівників, яким за висновками медико-соціальних експертних комісій встановлено інвалідність): 81; фонд оплати праці штатних працівників, грн: 259141500,00; перераховано коштів адміністративно-господарських санкцій за незайняті робочі місця для осіб з інвалідністю, грн: 0; розрахунок суми позову: кількість робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, відповідно до 4% нормативу, осіб: 3374 х 0,04 = 135; кількість незайнятих робочих місць, призначених для забезпечення працевлаштування осіб з інвалідністю, одиниць; 135 - 81 = 54; середня річна заробітна плата штатного працівника, грн: 259141500,00 : 3374 = 76805,42; сума адміністративно-господарських санкцій, грн: 76805,42 х 54 - 0 = 4147492,68.

На запит Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю від 11.04.2022 вих. № 461/06-06 Дніпропетровський обласний центр зайнятості листом від 28.04.2022 за вих. № 12/19-898 повідомив, що ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» подано звіт за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» у січні 2021 року з вакансіями для осіб з інвалідністю (назва посади) «адміністратор черговий», кількість робочих місць для осіб з інвалідністю - 51, кількість направлених на працевлаштування осіб з інвалідністю - 0, кількість осіб з інвалідністю, які не були працевлаштовані з підстави «не відповідає вимогам» - 0.

ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» протягом 2021 року було подано звіти за формою № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)»:

- від 28.01.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 51; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 25.02.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 52; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 30.03.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 49; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 28.04.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 49; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 28.04.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 49; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 28.05.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 49; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 25.06.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 49; професія (посада) «торговельний представник», кількість вакансій 3;

- від 30.07.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 54;

- від 28.08.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 59;

- від 27.09.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 59;

- від 29.10.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 59;

- від 26.11.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 53;

- від 24.12.2021, професія (посада) «адміністратор черговий», кількість вакансій 58.

Частиною другою статті 19 Конституції України встановлено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні і гарантії для них щодо рівних з усіма іншими громадянами можливостей для участі в економічній, політичній і соціальній сферах життя суспільства, створення необхідних умов, які дають можливість особам з інвалідністю ефективно реалізувати права та свободи людини і громадянина та вести повноцінний спосіб життя згідно з індивідуальними можливостями, здібностями і інтересами визначає Закон України «Про основи соціальної захищеності осіб з інвалідністю в Україні» від 21.03.1991 № 875-XII (далі Закон № 875-XII).

Частиною першою статті 18 Закону № 875-XII передбачено, що забезпечення прав осіб з інвалідністю на працевлаштування та оплачувану роботу, в тому числі з умовою про виконання роботи вдома, здійснюється шляхом їх безпосереднього звернення до підприємств, установ, організацій чи до державної служби зайнятості.

Згідно з частиною третьою статті 18 цього Закону підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця, створювати для них умови праці з урахуванням індивідуальних програм реабілітації і забезпечувати інші соціально-економічні гарантії, передбачені законодавством, надавати державній службі зайнятості інформацію, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, і звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до частини другої статті 19 Закону № 875-XII підприємства, установи і організації за рахунок коштів Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю або за рішенням місцевої ради за рахунок власних коштів у разі потреби створюють спеціальні робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, здійснюючи для цього адаптацію основного і додаткового обладнання, технічного оснащення і пристосування тощо з урахуванням обмежених можливостей осіб з інвалідністю.

Згідно зі статтею 19 Закону № 875-XII для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, які використовують найману працю, установлюється норматив робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю у розмірі чотирьох відсотків середньооблікової чисельності штатних працівників облікового складу за рік, а якщо працює від 8 до 25 осіб, - у кількості одного робочого місця.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно розраховують кількість робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю відповідно до нормативу, встановленого частиною першою цієї статті, і забезпечують працевлаштування осіб з інвалідністю. При розрахунках кількість робочих місць округлюється до цілого значення.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, самостійно здійснюють працевлаштування осіб з інвалідністю у рахунок нормативів робочих місць виходячи з вимог статті 18 цього Закону.

Підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, в яких за основним місцем роботи працює 8 і більше осіб, реєструються у відповідних відділеннях Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю за своїм місцезнаходженням і щороку подають цим відділенням звіт про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю.

Керівники підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, у разі незабезпечення виконання нормативів робочих місць для працевлаштування осіб з інвалідністю, неподання Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю звіту про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю несуть відповідальність у встановленому законом порядку.

Відповідно до частини першої статті 20 Закону № 875-XII підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, де середньооблікова чисельність працюючих осіб з інвалідністю менша, ніж установлено нормативом, передбаченим статтею 19 цього Закону, щороку сплачують відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції, сума яких визначається в розмірі середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю, за кожне робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю. Для підприємств, установ, організацій, у тому числі підприємств, організацій громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичних осіб, де працює від 8 до 15 осіб, розмір адміністративно-господарських санкцій за робоче місце, призначене для працевлаштування особи з інвалідністю і не зайняте особою з інвалідністю, визначається в розмірі половини середньої річної заробітної плати на відповідному підприємстві, в установі, організації, у тому числі на підприємстві, в організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, у фізичної особи, яка використовує найману працю. Положення цієї частини не поширюється на підприємства, установи і організації, що повністю утримуються за рахунок коштів державного або місцевих бюджетів.

Сплату адміністративно-господарських санкцій і пені підприємства, установи, організації, у тому числі підприємства, організації громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичні особи, які використовують найману працю, проводять відповідно до закону за рахунок прибутку, який залишається в їх розпорядженні після сплати всіх податків і зборів (обов`язкових платежів) (частина третя статті 20 Закону № 875-XII).

Відповідно до частини четвертої статті 20 Закону № 875-XII адміністративно-господарські санкції розраховуються та сплачуються підприємствами, установами, організаціями, у тому числі підприємствами, організаціями громадських об`єднань осіб з інвалідністю, фізичними особами, зазначеними в частині першій цієї статті, самостійно в строк до 15 квітня року, наступного за роком, в якому відбулося порушення нормативу, встановленого частиною першою статті 19 цього Закону. При цьому до правовідносин із стягнення адміністративно-господарських санкцій, передбачених цим Законом, не застосовуються строки, визначені статтею 250 Господарського кодексу України.

Відповідно до частин першої та другої статті 218 Господарського кодексу України підставою господарсько-правової відповідальності учасника господарських відносин є вчинене ним правопорушення у сфері господарювання. Учасник господарських відносин відповідає за невиконання або неналежне виконання господарського зобов`язання чи порушення правил здійснення господарської діяльності, якщо не доведе, що ним вжито усіх залежних від нього заходів для недопущення господарського правопорушення.

Спірні у цій справі санкції застосовуються до суб`єктів господарювання уповноваженими органами державної влади за порушення встановлених законодавчими актами правил здійснення господарської діяльності, а тому є адміністративно-господарськими санкціями. Про це також вказано у статті 20 Закону № 875-XII.

Згідно із пунктом 4 частини третьої статті 50 Закону України «Про зайнятість населення» № 5067-VI від 05.07.2012 роботодавці зобов`язані: своєчасно та в повному обсязі у порядку, затвердженому центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, за погодженням з центральним органом виконавчої влади із забезпечення реалізації державної політики у галузі статистики, подавати територіальним органам центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері зайнятості населення та трудової міграції, інформацію про: попит на робочу силу (вакансії); заплановане масове вивільнення працівників у зв`язку із змінами в організації виробництва і праці, у тому числі ліквідацією, реорганізацією або перепрофілюванням підприємств, установ, організацій, скороченням чисельності або штату працівників підприємства, установи, організації незалежно від форми власності, виду діяльності та господарювання не пізніше ніж за два місяці до вивільнення (не пізніше ніж за 30 календарних днів до вивільнення у разі звільнення державних службовців відповідно до пунктів 1 та 1-1 частини першої статті 87 Закону України «Про державну службу»).

Згідно з пунктом 1 Розділу І Порядку подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)», затвердженого наказом Міністерства соціальної політики України від 31.05.2013 № 316, у редакції наказу від 05.12.2016 № 1476, яка діяла на момент виникнення спірних правовідносин (далі Порядок № 316), цей Порядок визначає механізм подання форми звітності № 3-ПН «Інформація про попит на робочу силу (вакансії)» (далі форма № 3-ПН).

Форма № 3-ПН заповнюється роботодавцями та подається до базового центру зайнятості незалежно від місцезнаходження роботодавця (пункт 3 Розділу І Порядку № 316).

Актуальність зазначених у формі № 3-ПН вакансій уточнюється базовим центром зайнятості не рідше ніж двічі на місяць під час особистої зустрічі з роботодавцем, у телефонному режимі або через засоби електронного зв`язку (пункт 4 Розділу І Порядку № 316).

Форма № 3-ПН подається за наявності у роботодавця попиту на робочу силу (вакансії) не пізніше ніж через три робочі дні з дати відкриття вакансії. Датою відкриття вакансії є наступний день після створення робочого місця чи припинення трудових відносин з працівником, робоче місце якого стає вакантним, або дата, починаючи з якої може бути укладений трудовий договір з найманим працівником (пункт 5 Розділу І Порядку № 316).

Системний аналіз вищезазначених норм законодавства дає підстави для висновку, що підприємства, установи, організації, фізичні особи, які використовують найману працю, зобов`язані:

виділяти та створювати робочі місця для працевлаштування осіб з інвалідністю, у тому числі спеціальні робочі місця з урахуванням індивідуальних програм реабілітації;

надавати державній службі зайнятості необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю інформацію у порядку, передбаченому Законом № 5067-VI та Порядком № 316;

звітувати Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю про зайнятість і працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Законом № 875-ХІІ та Порядком № 70;

у разі невиконання такого нормативу - щороку сплачувати відповідним відділенням Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю адміністративно-господарські санкції.

Проте, обов`язок підприємства щодо створення робочих місць для осіб з інвалідністю не супроводжується його обов`язком підбирати і працевлаштовувати таких осіб на створені робочі місця. Такий обов`язок покладається на органи працевлаштування, що перелічені в частині першій статті 18 Закону № 875-XII.

Аналогічна позиція викладена в постановах Верховного Суду від 07.02.2018 у справі П/811/693/17, від 02.05.2018 у справі № 804/8007/16, від 13.06.2018 у справі № 819/639/17, від 20.05.2019 у справі № 820/1889/17.

Підприємство не несе відповідальності за невиконання нормативу працевлаштування осіб з інвалідністю, якщо воно вжило необхідних заходів по створенню для них робочих місць, зокрема, створило робочі місця для таких осіб та своєчасно, достовірно, в повному обсязі проінформувало відповідні установи, але фактично не працевлаштувало особу з інвалідністю з причин незалежних від нього: відсутність осіб з інвалідністю, їх відмова від працевлаштування на підприємство, бездіяльність державних установ, які повинні сприяти працевлаштуванню осіб з інвалідністю.

Такий висновок щодо застосування відповідних норм права викладено у постанові Верховного Суду від 13.05.2021 у справі № 260/554/19.

З матеріалів справи встановлено, що відповідачем протягом 2021 року систематично, щомісячно подавались до відділу надання соціальних послуг в Шевченківському районі Дніпровського міського центру зайнятості звіти за формою 3-ПН щодо наявності вакантних місць для працевлаштування осіб з інвалідністю: адміністратора чергового та торговельного представника. У звітах містилась інформація про наявність відповідних вакансій у кількості (в різні місяці) від 49 до 59 - адміністратор черговий, 3 - торговельний представник.

Однак, центром зайнятості до ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» протягом 2021 року не було направлено на працевлаштування жодної особи з інвалідністю.

ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» самостійно здійснювало працевлаштування осіб з інвалідністю, які звертались до нього безпосередньо.

Так, за особистим зверненням протягом 2021 року ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» працевлаштувало таких осіб з інвалідністю: ОСОБА_1 (наказ № 369-к від 09.03.2021); ОСОБА_2 (наказ № 894-к від 13.05.2021); ОСОБА_3 (наказ № 372-к від 09.03.2021); ОСОБА_4 (наказ № 893-к від 13.05.2021); ОСОБА_5 (наказ № 903-к від 14.05.2021); ОСОБА_6 (наказ № 270-к від 22.02.2021); ОСОБА_7 (наказ № 1001-к від 31.05.2021); ОСОБА_8 (наказ № 2257-к від 17.12.2021); ОСОБА_9 (наказ № 970-к від 25.05.2021); ОСОБА_10 (наказ № 1189-к від 01.07.2021); ОСОБА_11 (наказ № 1424-к від 06.08.2021); ОСОБА_12 (наказ № 1936-к від 25.10.2021); ОСОБА_13 (наказ № 477-к від 23.03.2021); ОСОБА_14 (наказ № 1231-к від 05.07.2021); ОСОБА_15 (наказ № 1948-к від 26.10.2021); Гребінник Юрій Віталійович (наказ № 314-к від 01.03.2021); ОСОБА_16 (наказ № 1577-к від 01.09.2021); ОСОБА_17 (наказ № 363-к від 05.03.2021); Дулиба Юрій Михайлович (наказ № 2260-к від 17.12.2021); ОСОБА_18 (наказ №1659-к від 13.09.2021); Клименчук Дмитро Антонович (наказ № 1820-к від 04.10.2021); ОСОБА_19 (наказ № 1975-к від 01.11.2021); ОСОБА_20 (наказ № 2076-к від 16.11.2021); Кореневич Андрій Анатолійович (наказ № 635-к від 12.04.2021); Костюк Володимир Васильович (наказ № 1347-к від 27.07.2021); ОСОБА_21 (наказ № 1908-к від 19.10.2021); Мягкоголов Олег Вікторович (наказ № 163-к від 04.02.2021); Назаренко Сергій Сергійович (наказ № 1459-к від 12.08.2021).

Крім того, у 2021 році в ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» продовжували працювати працівники, визнані особами з інвалідністю: ОСОБА_22 (наказ № 478-к від 02.04.2014); ОСОБА_23 (наказ №123-к від 26.03.2012); ОСОБА_24 (наказ №1408-к від 31.07.2020); ОСОБА_25 (наказ № 153-к від 11.02.2016); ОСОБА_26 (наказ № 1330-к від 22.08.2018); ОСОБА_27 (наказ № 1757-к від 17.09.2019); ОСОБА_28 (наказ № 131-к від 07.03.2013); ОСОБА_29 (наказ № 844-к від 14.08.2013); ОСОБА_30 (наказ № 2241-к від 06.11.2020); ОСОБА_31 (наказ № 660-к від 02.11.2012); ОСОБА_32 (наказ № 1805-к від 15.11.2018); ОСОБА_33 (наказ № 376-к від 06.03.2020); ОСОБА_34 (наказ № 563-від 19.03.2019); ОСОБА_35 (наказ № 2117-к від 16.10.2020); ОСОБА_36 (наказ № 555-к від 20.09.2012); ОСОБА_37 (наказ № 02-к від 04.01.2011); ОСОБА_38 (наказ № 700-к від 18.05.2020); ОСОБА_39 (наказ № 1286-к від 23.10.2014); Костін Ігор Анатолійович (наказ № 142-к від 19.02.2015); ОСОБА_40 (наказ № 2198-к від 30.10.2020); ОСОБА_41 (наказ № 325-к від 19.03.2014); Клеймьонов Олександр Миколайович (наказ № 1575-к від 16.08.2019.); ОСОБА_42 (наказ № 1713-к від 12.09.2017); ОСОБА_43 (наказ № 2386-к від 28.12.2019); ОСОБА_44 (наказ № 1350-к від 02.11.2015; ОСОБА_45 (накз № 500-к від 20.04.2015); ОСОБА_46 (наказ № 824-к від 04.06.2020); ОСОБА_47 (наказ № 924-к від 20.06.2018); ОСОБА_48 (наказ №1925-к від 30.09.2020); ОСОБА_49 (наказ № 1538-к від 15.10.2016); ОСОБА_50 (наказ № 864-к від 15.06.2016); Папірник Микола Павлович (наказ № 2219-к від 13.12.2017); ОСОБА_51 (наказ № 987-к від 22.05.2019); ОСОБА_52 (наказ № 1789-к від 07.09.2020); ОСОБА_53 (наказ № 966-к від 04.09.2013); ОСОБА_54 (наказ № 2247-к від 09.11.2020); ОСОБА_55 (наказ № 574-к від 13.05.2015); ОСОБА_56 (наказ № 1525-к від 07.12.2015); ОСОБА_57 (наказ № 109 К від 12.08.2009); ОСОБА_58 (наказ № 1057-к від 10.07.2018); ОСОБА_59 (наказ № 69-к від 16.01.2020); ОСОБА_60 (наказ № 354-к від 24.03.2016); ОСОБА_61 (наказ № 100-к від 20.01.2017); ОСОБА_62 (наказ № 1658-к від 01.11.2016); ОСОБА_63 (наказ № 1199-к від 03.07.2017); ОСОБА_64 (наказ № 536-к від 22.04.2016); ОСОБА_65 (наказ № 2188-к від 30.10.2020); ОСОБА_66 (наказ № 1487-к від 17.08.2017); ОСОБА_67 (наказ № 1415-к від 04.09.2018); ОСОБА_68 (наказ № 346-к від 18.07.2012); ОСОБА_69 (наказ № 1304-к від 22.10.2015); ОСОБА_70 (наказ № 819-к від 23.04.2019); ОСОБА_71 (наказ № 1791-к від 23.09.2019); ОСОБА_72 (наказ № 780-к від 06.07.2015); ОСОБА_73 (наказ № 33-к від 04.01.2018); ОСОБА_74 (наказ № 2338-к від 13.12.2019); ОСОБА_75 (наказ № 1183-к від 18.06.2019); ОСОБА_76 (наказ № 2195-к від 30.10.2020); ОСОБА_77 (наказ № 1745-к від 31.10.2018); ОСОБА_78 (наказ №763-к від 16.06.2014).

Також у 2021 році за результатами огляду МСЕК було встановлено інвалідність таким працівникам ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП»: ОСОБА_79 (наказ № 886-к від 07.05.2019); ОСОБА_80 (наказ № 1359-к від 24.07.2020); ОСОБА_81 (наказ № 789-к від 01.06.2018); ОСОБА_82 (наказ № 2119-к від 12.11.2019); ОСОБА_83 (наказ №2134-к від 19.10.2020); ОСОБА_84 (наказ № 101-к від 20.01.2017); ОСОБА_85 (наказ № 1238-К від 06.10.2014).

Протягом 2021 року з ТОВ «АВ МЕТАЛ ГРУП» звільнились такі працівники, які є особами з інвалідністю: ОСОБА_86 (наказ № 2305-к від 28.12.2021); ОСОБА_87 (наказ № 2300-к від 23.12.2021); ОСОБА_88 (наказ № 1813-к від 04.10.2021); ОСОБА_89 (наказ № 1760-к від 29.09.2021); ОСОБА_90 (наказ № 2132-к від 30.11.2021); ОСОБА_91 (наказ № 2043-к від 11.11.2021); ОСОБА_92 (наказ № 2126-к від 26.11.2021); ОСОБА_93 (наказ №1775-к від 30.09.2021); ОСОБА_94 (наказ № 474-к від 23.03.2021); ОСОБА_95 (наказ № 983-к від 27.05.2021); ОСОБА_96 (наказ № 1070-к від 10.06.2021); ОСОБА_97 (наказ № 753-к від 23.04.2021); ОСОБА_98 (наказ № 836-к від 05.05.2021); ОСОБА_99 (наказ № 1096-к від 14.06.2021); ОСОБА_100 (наказ № 811-к від 30.04.2021).

Зі списку особового складу у 2021 році виключено (у зв`язку зі смертю) особу з інвалідністю ОСОБА_101 (наказ № 1708-к від 21.09.2021).

В матеріалах справи відсутні відомості про те, що до відповідача направлялись особи з інвалідністю або звертались самостійно, та їм було відмовлено у працевлаштуванні.

Відповідачем не було допущено жодних із наведених вище порушень, тому відсутні підстави для сплати адміністративно-господарських санкцій.

З огляду на те, що відповідачем було виконано вимоги Закону № 875-XII щодо вжиття заходів для працевлаштування осіб з інвалідністю, а позивачем не надано доказів на підтвердження тієї обставини, що відповідач не створив робочі місця для осіб з інвалідністю, відмовляв їм у прийнятті на роботу, несвоєчасно надавав державній службі зайнятості інформацію щодо наявності вакансій, необхідну для організації працевлаштування осіб з інвалідністю, або несвоєчасно звітував Фонду соціального захисту інвалідів про зайнятість та працевлаштування осіб з інвалідністю у порядку, встановленому Кабінетом Міністрів України, суд дійшов висновку, що в діях відповідача відсутній склад правопорушення, за вчинення якого Законом № 875-XII передбачено застосування адміністративно-господарських санкцій.

Зазначений висновок узгоджується з правовими висновками Верховного Суду, викладеними у постановах від 14.02.2018 у справі № 820/2124/16, від 28.02.2018 у справі № 807/612/16, від 11.09.2018 у справі № 812/1127/18, від 19.12.2018 у справі № 812/1140/18, від 23.07.2019 у справі № 820/2204/16, від 31.07.2019 у справі № 812/1164/18.

Беручи до уваги вищенаведене, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.

Позивачем у зв`язку з розглядом даної справи понесено витрати зі сплати судового збору в сумі 24 810,00 грн, що підтверджується платіжним дорученням № 116 від 04.07.2022.

Відповідно до вимог статті 139 КАС України у зв`язку з відмовою у задоволенні вимог позивача, який є суб`єктом владних повноважень, розподіл понесених ним судових витрат зі сплати судового збору не здійснюється.

Керуючись ст.ст. 2, 9, 72-77, 90, 243-246, 250 Кодексу адміністративного судочинства України, суд -

ВИРІШИВ:

У задоволенні позову Дніпропетровського обласного відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю до Товариства з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП» про стягнення адміністративно-господарських санкцій - відмовити повністю.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається до Третього апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня складення повного рішення.

Позивач: Дніпропетровське обласне відділення Фонду соціального захисту осіб з інвалідністю, місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Старокозацька, буд. 52, код ЄДРПОУ 25005978.

Відповідач: Товариство з обмеженою відповідальністю «АВ МЕТАЛ ГРУП», місцезнаходження: 49000, м. Дніпро, вул. Шолом-Алейхема, буд. 5, код ЄДРПОУ 36441934.

Повне рішення суду складено 31 серпня 2022 року.

Суддя В.В. Рянська

Дата ухвалення рішення25.08.2022
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу105987763
СудочинствоАдміністративне
Сутьстягнення адміністративно-господарських санкцій

Судовий реєстр по справі —160/9887/22

Постанова від 08.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 02.11.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Ухвала від 20.10.2022

Адміністративне

Третій апеляційний адміністративний суд

Чумак С.Ю.

Рішення від 25.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Рішення від 25.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 11.08.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

Ухвала від 13.07.2022

Адміністративне

Дніпропетровський окружний адміністративний суд

Рянська Вікторія В'ячеславівна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні