ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
29 липня 2022 року м. Київ № 640/9757/19
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі судді Клименчук Н.М., розглянувши в порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Приватного акціонерного товариства "Київресурспостач" до Головного управління Державної податкової служби у місті Києві, третя особа, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмету спору, на стороні відповідача Головне управління Державної казначейської служби України у м.Києві, про визнання відмови протиправною та повернення 82 638,35 грн. надмірно сплаченої пені,
ВСТАНОВИВ:
Приватне акціонерне товариство "Київресурспостач" (далі - Позивач) звернулось до Окружного адміністративного суду міста Києва із позовною заявою до Головного управління Державної фіскальної служби у місті Києві (далі - Відповідач), у якій просить суд:
- визнати відмову Головного управління ДФС у м. Києві від 06.02.2019 року №21398/10/26-15-12-01-18 щодо відмови у наданні висновку про повернення надмірно сплаченої пені у розмірі 82638,35 грн. протиправною;
- стягнути з Головного управління ДФС у м. Києві надмірно сплачену пеню у розмірі 82 638,35 грн.
В обґрунтування заявлених вимог позивач посилається на порушення відповідачем вимог чинного податкового законодавства України при прийнятті оскаржуваного рішення.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 07.06.2019 відкрито провадження у справі.
Відповідач проти позовних вимог заперечив, надав письмовий відзив на позовну заяву, в якому просив відмовити у задоволенні позову у повному обсязі.
Третя особа у наданому пояснення зазначила, що висновок ГУ ДФС у м. Києві про повернення надмірно сплаченого грошового зобов`язання з податку на прибуток у розмірі 82 638,35 грн. по ПАТ «Київресурспостач» (код ЄДРПОУ 32663874) не надходив.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 09.02.2022 замінено відповідача Головне управління Державної фіскальної служби України у м. Києві (04116, м. Київ, вул. Шолуденка 33/19; код ЄДРПОУ 39439980) на його правонаступника Головне управління Державної податкової служби у м. Києві (04655, м. Київ, вул. Шолуденка, буд. 33/19; код ЄДРПОУ ВП 44116011).
Розглянувши подані учасниками справи документи і матеріали, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, Окружним адміністративним судом міста Києва встановлено наступне.
ПАТ «Київресурспостач» звернулося до Окружного адміністративного суду міста Києва з адміністративним позовом ГУ ДФС у місті Києві в якому просило визнати протиправними дії відповідача щодо нарахування пені у розмірі 265103,40грн., скасувати податкову вимогу №41247-17 від 03 липня 2017 року, стягнути з відповідача сплачену пеню у розмірі 265103,40 грн.
Рішенням Окружного адміністративного суду м. Києва від 29.05.2018 у справі № 826/15395/17 позов ПАТ "Київресурспостач" до ГУ ДФС у м. Києві задоволено частково, визнано протиправними дії ГУ ДФС у м. Києві щодо нарахування пені у розмірі 265 103,40 грн. У задоволенні решти позовних вимог відмовлено.
У мотивувальній частині вказаного рішення у справі № 826/15395/17, стосовно позовних вимог про стягнення з відповідача сплаченої пені у розмірі 265 103,40 грн., суд зазначив, що умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені визначені положеннями ст. 43 ПК України. Тобто, обов`язковою умовою для повернення сплаченої суми 265 103,40 грн. є подання позивачем заяви про таке повернення до контролюючого органу. Оскільки в матеріалах справи відсутні докази звернення позивача з відповідною заявою про повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань та пені, суд вважає позовну вимогу про стягнення з відповідача сплаченої пені у розмірі 265 103, 40 грн. передчасною.
Позивач звернувся до Відповідача із заявою від 10.01.2019 року №46/1-3, в якій зазначив, що у електронному кабінеті платника податку ПАТ «Київресурспостач» (код ЄДРПОУ 32663874) відображається переплата у розмірі 182664 грн.90 коп. податку на прибуток (№ рахунку 33118318026006) та 82638 грн.35 коп. податку на додану вартість (№ рахунку 31119029026006). Просимо зарахувати вказані суми в рахунок сплати податку Орендна плата з юридичних осіб на розрахунковий рахунок 33216812026006 код платежу 501801060000.
За результатами розгляду вказаної заяви ГУ ДФС у м. Києві листом від 23.01.2019 № 10845/10/26-15-12-03-11 повідомило Позивача про залишення без розгляду поданої заяви щодо повернення надміру сплачених сум з податку на прибуток підприємств та податку на додану вартість за напрямом перерахування коштів. Рішення вмотивовано тим, що згідно з інформаційними ресурсами ДФС України станом на 21.01.2019 в інтегрованій картці платника ПАТ «Київресурспостач» за кодом бюджетної класифікації 14010100 (податок на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг)) (далі - ІКП 14010100) обліковується переплата в сумі 82 638,35 гривень. Зазначена переплата з податку на додану вартість виникла за рахунок надходжень до бюджету коштів з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ. Отже відсутні підстави для повернення ПАТ «Київресурспостач» переплати у розмірі 82 638,35 грн. з бюджетного рахунку податок на додану вартість на бюджетний рахунок орендна плата з юридичних осіб. Також Відповідачем вказано механізм повернення помилково та/або надміру сплачених сум грошових зобов`язань передбачено ст. 43 ПК України.
Позивач 30.01.2019 звернувся до Відповідача з заявою № 46/1-7 про повернення коштів у розмірі 82 638,35 грн.
ГУ ДФС у м. Києві листом від 06.02.2019 № 21398/10/26-15-12-01-18 зазначило, що відсутні підстави для повернення ПАТ «Київресурспостач» переплати з ПДВ у розмірі 82 638,35 грн. з бюджетного рахунку на поточний рахунок в установі банку. Вказане рішення Відповідачем обгрунтовано тим, що облік нарахованих і сплачених сум податків, зборів, митних та інших платежів до бюджетів, єдиного внеску відображається в ІКП окремими обліковими операціями в хронологічному порядку. При цьому кожна операція фіксується в окремому рядку із зазначенням виду операції та дати її проведення. Згідно інформаційних ресурсів ДФС України, в ІКП ПАТ «Київресурспостач» станом на 06.02.2019 обліковується переплата з податку на додану вартість в сумі 82 638,35 грн. Зазначена переплата виникла та обліковується в ІКП за рахунок надходжень до бюджету коштів з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ в погашення нарахованої платником суми податку до сплати. Крім цього, згідно інформаційних ресурсів ДФС України ПАТ «Київресурспостач» порушено вимоги пункту 201.10 статті 201 Кодексу та граничні строки реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування до податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних на загальну суму штрафних санкцій 8,67 грн. Також згідно статті 126 Кодексу сума автоматично нарахованих штрафних санкцій за несвоєчасну сплату грошових зобов`язань ПАТ «Київресурспостач» в терміни, визначені Кодексом, становить 2 035,01 грн. Також відповідно до інформаційних ресурсів ДФС України, станом на 06.02.2019 триває оскарження в судовому порядку податкових повідомлень - рішень ГУ ДФС у м. Києві: №0618661213 від 13.09.2018 на суму 2 335,02 грн. (справа №826/15895/18); №0618651213 від 13.09.2018 на суму 14 199,47 грн. (справа №826/15895/18); №4922615140103 від 19.04.2018 на загальну суму 85 337,0 грн. (справа №826/10417/18). Відповідно до пункту 56.18 статті 56 Кодексу, при зверненні платника податків до суду з позовом щодо визнання протиправним та/або скасування рішення контролюючого органу грошове зобов`язання вважається неузгодженим до дня набрання судовим рішенням законної сили.
Не погоджуючись з таким рішенням відповідача позивач звернувся до суду з даним позовом.
В обґрунтування власної позиції позивач вказує, що наявність судового оскарження податкових повідомлень-рішень не є підставою для відмови у поверненні коштів. Виходячи з норм Податкового Кодексу України, період часу від винесення податкового повідомлення-рішення до набрання судовим рішенням законної сили - це період коли грошове зобов`язання вважається неузгодженим. Таким чином неузгоджені грошові зобов`язання по податковим повідомленням- рішенням № 4912615140103 та № 4922615140103, не відображаються у картці платника податку як борг та не можуть бути підставою для відмови у поверненні надмірно сплачених сум. Оскільки Позивач фактично не має податкового боргу, дана інформація за скаргою Відповідача не відображена у електронному кабінеті платника податків, що підтверджується витягом з електронного кабінету платника податків, отже відмова ГУ ДФС про повернення надмірно сплаченої пені у розмірі 82638,35 грн. є протиправною.
Відносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема визначає вичерпний перелік податків та зборів, що справляються в Україні, та порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час адміністрування податків, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулює Податковий кодекс України (далі - ПК України).
В силу підпункту 14.1.39 пункту 14.1 статті 14 ПК України грошове зобов`язання платника податків - сума коштів, яку платник податків повинен сплатити до відповідного бюджету як податкове зобов`язання та/або штрафну (фінансову) санкцію, що справляється з платника податків у зв`язку з порушенням ним вимог податкового законодавства та іншого законодавства, контроль за дотриманням якого покладено на контролюючі органи, а також санкції за порушення законодавства у сфері зовнішньоекономічної діяльності.
Згідно з підпунктом 14.1.115 пункту 14.1 статті 14 ПК України надміру сплачені грошові зобов`язання - суми коштів, які на певну дату зараховані до відповідного бюджету понад нараховані суми грошових зобов`язань, граничний строк сплати яких настав на таку дату.
Відповідно до пп. 14.1.156 п. 14.1 ст.14 ПК України податкове зобов`язання - сума коштів, яку платник податків, у тому числі податковий агент, повинен сплатити до відповідного бюджету як податок або збір на підставі, в порядку та строки, визначені податковим законодавством (у тому числі сума коштів, визначена платником податків у податковому векселі та не сплачена в установлений законом строк).
Відповідно до підпункту 17.1.10 пункту 17.1 статті 17 ПК України платник податків має право на залік чи повернення надміру сплачених, а також надміру стягнутих сум податків та зборів, пені, штрафів у порядку, встановленому цим Кодексом.
Умови повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань визначає стаття 43 ПК України.
Так, відповідно до пунктів 43.1 - 43.6 статті 43 ПК України помилково та/або надміру сплачені суми грошового зобов`язання підлягають поверненню платнику відповідно до цієї статті та статті 301 Митного кодексу України, крім випадків наявності у такого платника податкового боргу.
У разі наявності у платника податків податкового боргу, повернення помилково та/або надміру сплаченої суми грошового зобов`язання на поточний рахунок такого платника податків в установі банку або шляхом повернення готівковими коштами за чеком, у разі відсутності у платника податків рахунку в банку, проводиться лише після повного погашення такого податкового боргу платником податків.
Обов`язковою умовою для здійснення повернення сум грошового зобов`язання є подання платником податків заяви про таке повернення (крім повернення надміру утриманих (сплачених) сум податку з доходів фізичних осіб, які розраховуються контролюючим органом на підставі поданої платником податків податкової декларації за звітний календарний рік шляхом проведення перерахунку за загальним річним оподатковуваним доходом платника податку) протягом 1095 днів від дня виникнення помилково та/або надміру сплаченої суми.
Платник податків подає заяву на повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань у довільній формі, в якій зазначає напрям перерахування коштів: на поточний рахунок платника податків в установі банку; на погашення грошового зобов`язання (податкового боргу) з інших платежів, контроль за справлянням яких покладено на контролюючі органи, незалежно від виду бюджету; повернення готівковими коштами за чеком у разі відсутності у платника податків рахунку в банку.
Контролюючий орган не пізніше ніж за п`ять робочих днів до закінчення двадцятиденного строку з дня подання платником податків заяви готує висновок про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету та подає його для виконання відповідному органові, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів.
На підставі отриманого висновку орган, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів протягом п`яти робочих днів здійснює повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків у порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування та реалізує державну податкову і митну політику.
Контролюючий орган несе відповідальність згідно із законом за несвоєчасність передачі органу, що здійснює казначейське обслуговування бюджетних коштів для виконання висновку про повернення відповідних сум коштів з відповідного бюджету.
Повернення помилково та/або надміру сплачених грошових зобов`язань платникам податків здійснюється з бюджету, у який такі кошти були зараховані.
Судом встановлено, що відповідачем до матеріалів справи подано інтегровану картку платника податків ПАТ «Київресурспостач» (код ЄДРПОУ 32663874).
Згідно вказаної інтегрованої картки платника (далі - ІКП) з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за 2017 рік, вбачається, що 02.07.2017 в ІКП обліковується нарахування пені (п.п. 129.1.2 ст. 129 ПК України) в сумі 82 639,27 грн. (Податкове повідомлення-рішення (форма «Р») №0004061402 з 21.06.2017 по 30.05.2017 на Акт про результати перевірки з питань дотримання вимог податкового, валютного та іншого законодавства №211/26-15-14-02-01/32663874 від 30.05.2017. До цього на рахунку ПАТ «Київресурспостач» обліковувалась переплата в сумі 0,92 грн., тому 02.07.2017 пеня в розмірі 82 639,27 грн. була зменшена на суму наявної переплати (0,92 грн.), а тому фактичний залишок несплаченої пені станом на 02.07.2017 року становив 82 638,35 грн.
Відповідно до вказаного ІКП ПАТ «Київресурспостач» за 2017 рік, 24.07.2017 до бюджету зараховану грошові кошти у сумі 125 835,00 грн. з призначенням «Надходження до бюджету коштів з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ Платіжне доручення № 11779523 від 24.07.2017 року».
Згідно з п. 87.9 статті 87 ПК України у разі наявності у платника податків податкового боргу контролюючі органи зобов`язані зарахувати кошти, що сплачує такий платник податків, в рахунок погашення податкового боргу згідно з черговістю його виникнення незалежно від напряму сплати, визначеного платником податків. У такому ж порядку відбувається зарахування коштів, що надійдуть у рахунок погашення податкового боргу платника податків відповідно до статті 95 цього Кодексу або за рішенням суду у випадках, передбачених законом.
Пунктом 131.2. статті 131 ПК України передбачено, що при погашенні суми податкового боргу (його частини) кошти, що сплачує такий платник податків, у першу чергу зараховуються в рахунок податкового зобов`язання. У разі повного погашення суми податкового боргу кошти, що сплачує такий платник податків, в наступну чергу зараховуються у рахунок погашення штрафів, в останню чергу зараховуються в рахунок пені.
З огляду на викладені обставини суд вважає, що наявний податковий борг ПАТ «Київресурспостач» у вигляді залишку пені в загальній сумі 82 638,35 грн. погашено за рахунок коштів що надійшли до бюджету коштів з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ (платіжне доручення № 11779523 від 24.07.2017 року в сумі 125 835,00 грн.). Як наслідок, станом на 24.07.2017 у платника податків (ПАТ «Київресурспостач») виникла переплата в сумі 43 196,65 грн.
В подальшому 30.07.2017 ПАТ «Київресурспостач» нараховано зобов`язання з податку на додану вартість по декларації №9140149150 від 19.07.2017 року, термін сплати - 30.07.2019 року. Крім того, 30.07.2017 відбулося зменшення переплати в сумі 43 196,65 грн. на суму податкового зобов`язання, визначеного відповідно до податкової декларації з податку на додану вартість №9140149150 від 19.07.2017 року. У зв`язку з цим, в ІКП 2017 року з податку на додану вартість в графі «Недоїмка» з`явився залишок грошових зобов`язань визначених податковою декларацією з податку на додану вартість №9140149150 від 19.07.2017 року, що залишилися несплаченими - 82638,35 грн.
Наведені докази в своїй сукупності свідчать, що станом на 30.07.2017 року в ІКП платника ПАТ «Київресурспостач» обліковувалася сума 82 638,35 грн., яка за свою природою є не пенею, а недоїмкою, що виникла у зв`язку з неповним погашення грошового зобов`язання з податку на додану вартість по декларації №9140149150 від 19.07.2017 року.
Таким чином, як вбачається з інтегрованої картки платника з податку на додану вартість із вироблених в Україні товарів (робіт, послуг) за 2017 рік, сплата залишку пені в сумі 82638,35 грн. здійснена 24.07.2017 з рахунку в системі електронного адміністрування ПДВ, платіжне доручення №11779523 від 24.07.2017 року, а не з поточного рахунку платника податків в установі банку.
Відповідно до пункту 43.4 1 статті 42 ПК України у разі повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість, зарахованих до бюджету з рахунка платника податку в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у порядку, визначеному пунктом 2001.5 статті 2001 цього Кодексу, такі кошти підлягають поверненню виключно на рахунок платника в системі електронного адміністрування податку на додану вартість у разі його відсутності на момент звернення платника податків із заявою на повернення надміру сплачених податкових зобов`язань з податку на додану вартість чи на момент фактичного повернення коштів - шляхом перерахування на поточний рахунок платника податків в установі банку.
Стосовно посилання позивача на справи Окружного адміністративного суду міста Києва № 826/10417/18 та № 826/15895/18, судом встановлено наступне.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 06.07.2018 відкрито провадження у справі № 826/10417/18 за позовом ПАТ «Київресурспостач» до ГУ ДФС у м. Києві про визнання протиправним та скасування податкового повідомлення-рішення від 19.04.2018.
Відповідно до Єдиного державного реєстру судових рішень на час прийняття рішення у даній справі № 640/9757/19 рішення у справі № 826/10417/18 не прийнято.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва від 18.10.2018 відкрито провадження у справі № 826/15895/18 за позовом ТОВ «Київресурспостач» до ГУ ДФС у м. Києві про визнання протиправними та скасування податкових повідомлень-рішень від 13.09.2018 року №0618651213 та №0618661213.
Рішенням Окружного адміністративного суду міста Києва від 21.04.2020 у справі № 826/15895/18 позов задоволено частково. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 13.09.2018 року №0618651213. Визнано протиправним та скасовано податкове повідомлення-рішення від 13.09.2018 року №0618661213 в частині застосування до ТОВ «Київресурспостач» штрафу у розмірі 2328,20 грн. В іншій частині податкове повідомлення-рішення від 13.09.2018 року №0618661213 залишено без змін.
Отже, питання щодо правомірності повернення надміру сплачених коштів не є предметом судового розгляду у справі № 826/15895/18 Окружного адміністративного суду міста Києва, а питання виконання судового рішення здійснюється у порядку, визначеному ст. 372 КАС України.
Крім того, на час прийняття Відповідачем оскаржуваної у даній справі відмови у наданні висновку про повернення надмірно сплаченої пені у розмірі 82638,35 грн., що оформлено листом від 06.02.2019 року №21398/10/26-15-12-01-18, рішення у справі № 826/15895/18 ще не приймалось.
За загальним правилом, що випливає з принципу змагальності, кожна сторона повинна подати докази на підтвердження обставин, на які вона посилається, або на спростування обставин, про які стверджує інша сторона.
Відповідно до частини другої статті 77 Кодексу адміністративного судочинства України, в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача, якщо він заперечує проти адміністративного позову.
Враховуючи наведене та встановлені обставини, суд дійшов висновку про відсутність підстав для задоволення позовних вимог.
Керуючись положеннями статей 139, 241-246, 255 Кодексу адміністративного судочинства України, Окружний адміністративний суд міста Києва,-
ВИРІШИВ:
У задоволенні позову відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті апеляційного провадження чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається до Шостого апеляційного адміністративного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.
У разі оголошення судом лише вступної та резолютивної частини рішення, або розгляду справи в порядку письмового провадження, апеляційна скарга подається протягом тридцяти днів з дня складення повного тексту рішення.
Відповідно до підпункту 15.5 пункту 1 Розділу VII "Перехідні положення" Кодексу адміністративного судочинства України до початку функціонування Єдиної судової інформаційно-телекомунікаційної системи апеляційні скарги подаються учасниками справи через Окружний адміністративний суд міста Києва.
Суддя Н.М. Клименчук
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 28.07.2022 |
Оприлюднено | 06.09.2022 |
Номер документу | 105990286 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо реалізації податкового контролю |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Клименчук Н.М.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні