Рішення
від 09.08.2022 по справі 296/7180/21
КОРОЛЬОВСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД М. ЖИТОМИРА

Справа № 296/7180/21

2/296/433/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

"10" серпня 2022 р. м.Житомир

Корольовський районний суд міста Житомира у складі:

головуючого судді Рожкової О.С.

за участю: секретаря судового засідання Могилевець В.С.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні у порядку загального позовного провадження цивільну справу за позовом ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 до Управління житлового господарства Житомирської міської ради, Житомирської міської ради, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору: Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку «Смоківка-2», про визнання права на користування та приватизацію квартири,

У С Т А Н О В И В :

І. СУТЬ ПОЗОВНОЇ ЗАЯВИ

1.1. 12.08.2021 ОСОБА_1 , ОСОБА_2 та ОСОБА_3 звернулись до Корольовського районного суду міста Житомира із вказаним позовом та з урахуванням уточнень від 29.10.2022 просили визнати за ними право постійного користування АДРЕСА_1 та право на приватизацію цієї квартири за відсутності ордеру.

1.2. Поданий позов обґрунтовувався тим, що ОСОБА_2 та ОСОБА_3 з народження, а ОСОБА_1 з 1967 року постійно проживають та зареєстровані у вищезазначеній квартирі, яка перебуває на балансі ОСББ «Смоківка-2», сплачує всі витрати по обслуговуванню квартири, іншого житла не мають. Ордер, який був виданий на вселення до квартири був зданий до житлово-експлуатаційної організації і у позивачів він відсутній. За повідомленням Управління житлового господарства Житомирської міської ради від 28.04.21 в управлінні відсутня інформація щодо приватизації позивачами державного житлового фонду у м. Житомирі, в тому числі за адресою : АДРЕСА_2 . Житлові чеки для приватизації державного житлового фонду у м. Житомирі позивачі не використовували.

1.3. Посилаючись на те, що у червні 2021для реалізації свого права на приватизацію квартири звернулися до відповідача із заявою про приватизацію квартири, однак отримали відповідь про неможливість проведення приватизації квартири через відсутність ордеру,ту зв`язку з чим звернулися до суду з даним позовом.

ІІ. ПРОЦЕДУРА та ПОЗИЦІЇ СТОРІН

2.1. 01.11.2021 ухвалою Корольовського районного суду міста Житомира відкрито провадження у справі №296/7180/21, справу вирішено розглядати у порядку загального позовного провадження.

2.2. 19.01.2022 від Управління житлового господарства Житомирської міської ради надійшов відзив на позовну заяву, у якому представник ОСОБА_4 просила відмовити позивачам у задоволенні позову та зазначила, що під час вирішення питання щодо передачі (приватизації) квартири (кімнати у гуртожитку) у власність громадян, управління житлового господарства Житомирської міської ради керується, зокрема, Законом України «Про приватизацію державного житлового фонду» та Положенням про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затверджене наказом Міністерства з питань жилого-комунального господарства України від 16.12.2009 року № 396. Так, відповідно до п.п. 17, 18 вищезазначеного Положення громадянин, який виявив бажання приватизувати займану ним і членами його сім`ї на умовах найму квартиру (будинок), жиле приміщення в гуртожитку, кімнату в комунальній квартирі, звертається в орган приватизації, та надає чітко визначений перелік документів, серед яких копія ордеру на жиле приміщення або ордеру на жилу площу в гуртожитку. Оскільки у позивачів ордер відсутній, то відсутні підстави для задоволення позову (а.с.63-65).

2.3. 25.01.2021 позивачем ОСОБА_2 подано до суду письмове клопотання про приєднання до матеріалів справи додаткових доказів (а.с.67-104).

2.4. Протокольною ухвалою в судовому засіданні 25.01.2021 закрито підготовче провадження у справі та справу призначено до судового розгляду по суті (а.с.106-107).

2.5. 09.08.2022 позивачі на електронну пошту суду подали заяву, в якій позовні вимоги підтримали, просили позов задовольнити, справу розглядати за їх відсутності.

2.6. Інші учасники справи в судове засідання не з`явилися, про час та місце розгляду справи повідомлені належним чином. 22.07.2022 представник Управління житлового господарства Житомирської міської ради на електронну пошту суду подала заяву, в якій позовні вимоги не визнала з підстав зазначених у відзиві на позовну заяву, просила відмовити у задоволенні позову, справу розглядати за її відсутності.

ІІІ. ФАКТИЧНІ ОБСТАВИНИ СПРАВИ та ДОКАЗИ НА ЇХ ПІДТВЕРДЖЕННЯ

3.1. У квартирі АДРЕСА_1 зареєстровані: ОСОБА_1 - з 10.081967, ОСОБА_2 з 09.10.1984, ОСОБА_3 з 15.12.2007, що стверджується копіями паспортів із відмітками про реєстрацію місця проживання та копією довідки про склад сім`ї або зареєстрованих у житловому приміщенні/будинку осіб, виданою ОСББ «Смоківка-2» від 03 червня 2021 року №15 (а.с.9-12).

3.2. Будинок по АДРЕСА_3 перебуває на балансі ОСББ «Смоківка-2», що стверджується копією акту приймання передачі житлового комплексу або його частини від 01.06.2016 з балансу КП ВЖРЕП-9 ЖМР на баланс ОСББ «Смоківка-2» (а.с.17-18).

3.3. Згідно відповіді Квартирно-експлуатаційного відділу м. Житомира від 12.05.2021 року № 2067 інформація про видачу ордера, а також його копія про надання квартири АДРЕСА_1 гр. ОСОБА_1 та членам її сім`ї у відділі відсутня (а.с.20).

3.4. Ордер на квартиру АДРЕСА_1 у КП ВЖРЕП № 9 відсутній, що стверджується копією відповіді від 01.07.2021 року № 3/172 (а.с.19).

3.5. ОСББ «Смоківка-2» видало ОСОБА_1 довідку № 21 від 15.06.2021 про відсутність в об`єднанні ордерів на квартиру із зазначенням, що ордери на квартири до ОСББ не передавалися (а.с.16).

3.6. Відповідно до листа начальника Управління житлового господарства Житомирської міської ради № 1-762 від 09.06.2021, повідомлено ОСОБА_1 що питання приватизації квартири АДРЕСА_1 не може бути прийнято до розгляду, оскільки відсутній ордер про вселення у житлове приміщення (а.с.15).

3.7. ОСОБА_1 , як наймачем, укладені договори на надання послуг з утримання будинку і споруд та прибудинкових територій, про надання послуг з постачання теплової енергії, газопостачання, про надання послуг з централізованого опалення, постачання гарячої води, про надання послуг з постачання холодної води і водовідведення, про надання послуг із вивезення та захоронення твердих побутових відходів, про надання послуг електрозв`язку, та сплачувалися кошти за комунальні послуги, що стверджується копіями відповідних договорів та квитанцій (а.с.21-28, 68-103).

ІV. НАЦІОНАЛЬНЕ ЗАКОНОДАВСТВО, ЩО ПІДЛЯГАЄ ЗАСТОСУВАННЮ

4.1. Згідно вимог статті 47 Конституції України кожен має право на житло. Ніхто не може бути примусово позбавлений житла, інакше як на підставі закону за рішенням суду.

4.2. Відповідно до частини 1 статті 4 Цивільного процесуального кодексу України, кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи інтересів

4.3. Згідно до статті 12 Цивільного процесуального кодексу України, цивільне судочинство здійснюється на засадах змагальності сторін.

4.4. Відповідно до частини 1 статті 13 Цивільного процесуального кодексу України, суд розглядає справи не інакше як за зверненням особи, поданим відповідно до цього Кодексу, в межах заявлених нею вимог і на підставі доказів, поданих учасниками справи або витребуваних судом у передбачених цим Кодексом випадках.

4.5. Частинами 1 та 3 статті 9 Житлового кодексу УРСР встановлено, що громадяни мають право на одержання у безстрокове користування у встановленому порядку жилого приміщення в будинках державного чи громадського житлового фонду або на одержання за їх бажанням грошової компенсації за належне їм для отримання жиле приміщення для категорій громадян, визначених законом, або в будинках житлово-будівельних кооперативів.

Громадяни мають право на приватизацію квартир (будинків) державного житлового фонду, житлових приміщень у гуртожитках, які перебувають у власності територіальних громад, або придбання їх у житлових кооперативах, на біржових торгах, шляхом індивідуального житлового будівництва чи одержання у власність на інших підставах, передбачених законом.

4.6. Відповідно до статті 61 Житлового кодексу УРСР, користування жилим приміщенням у будинках державного і громадського житлового фонду здійснюється відповідно до договору найму жилого приміщення. Договір найму жилого приміщення в будинках державного і громадського житлового фонду укладається в письмовій формі на підставі ордера на жиле приміщення між наймодавцем - житлово-експлуатаційною організацією (а в разі її відсутності - відповідним підприємством, установою, організацією) і наймачем - громадянином, на ім`я якого видано ордер.

4.7. Статтею 345 Цивільного кодексу України закріплюється право фізичної або юридичної особи набувати право власності на майно у разі приватизації державного та комунального майна у порядку, встановленому законом.

4.8. Правові основи приватизації державного житлового фонду його подальшого використання і утримання визначені Законом України від 19.06.1992 № 2482-XII «Про приватизацію державного житлового фонду».

4.9. Статтею 1 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" визначено, що приватизація державного житлового - це відчуження квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках, призначених для проживання сімей та одиноких осіб, кімнат у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів, та належних до них господарських споруд і приміщень (підвалів, сараїв і т. ін.) державного житлового фонду на користь громадян України.

Державний житловий фонд - це житловий фонд місцевих Рад народних депутатів та житловий фонд, який знаходиться у повному господарському віданні чи оперативному управлінні державних підприємств, організацій, установ.

4.10. Згідно статті 2 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" до об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків, одноквартирні будинки, житлові приміщення у гуртожитках (житлові кімнати, житлові блоки (секції), кімнати у квартирах та одноквартирних будинках, де мешкають два і більше наймачів (далі - квартири (будинки), які використовуються громадянами на умовах найму. До об`єктів приватизації належать квартири багатоквартирних будинків.

4.11. Відповідно до статті 3 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду", приватизація здійснюється шляхом: безоплатної передачі громадянам квартир (будинків), житлових приміщень у гуртожитках з розрахунку санітарної норми 21 квадратний метр загальної площі на наймача і кожного члена його сім`ї та додатково 10 квадратних метрів на сім`ю.

4.12. Частиною 4 статті 5 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» передбачено, що право на приватизацію квартир (будинків) державного житлового фонду з використанням житлових чеків одержують громадяни України, які постійно проживають у квартирах (будинках) або перебували на обліку потребуючих поліпшення житлових умов до введення у дію цього Закону.

4.13. Відповідно до вимог статей 1, 3, 8 Закону України «Про приватизацію державного житлового фонду» приватизація державного житлового фонду здійснюється на підставі рішень відповідних органів приватизації, що приймаються не пізніше місяця з дня одержання заяви громадянина, який постійно мешкає у квартирі (будинку), відносно якої вирішується питання про передачу у власність.

4.14. Згідно з пунктом 17 Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень в гуртожитках у власність громадян, затвердженого Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16 грудня 2009 року № 396, громадянин, який виявив бажання приватизувати займану ним і членами його сім`ї на умовах найму квартиру (будинок), жиле приміщення в гуртожитку, кімнату в комунальній квартирі, звертається в орган приватизації, де одержує бланк заяви та необхідну консультацію.

4.15. Згідно пункту 18 Положення про передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян, затвердженого Наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 року № 396, громадянином до органу приватизації подаються: оформлена заява на приватизацію квартири; довідка про склад сім`ї та займані приміщення; копія ордера про надання жилої площі, документ, що підтверджує невикористання ним житлових чеків для приватизації державного житлового фонду; копія документу, що підтверджує право на пільгові умови приватизації; заява-згода тимчасово відсутніх членів сім`ї наймача приватизації квартири.

4.16. У Рішенні Конституційного Суду України від 10 червня 2010 року 15-рп/2010 у справі за конституційним зверненням щодо офіційного тлумачення положення пункту 5 статті 5 Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" (справа про безоплатну приватизацію житла), у пункті 3.1. зазначається, що Україна є соціальною, правовою державою, в якій найвищою соціальною цінністю визнається людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканність і безпека; зміст і спрямованість діяльності держави в соціальній сфері визначають права і свободи людини та їх гарантії (статті 1, 3 Конституції України). Одним із конституційних прав громадян є право на житло. Гарантіями здійснення цього права є обов`язок створення державою умов, за яких кожний громадянин матиме змогу побудувати житло, придбати його у власність або взяти в оренду; надання державою та органами місцевого самоврядування відповідно до закону житла безоплатно або за доступну плату(частини перша, друга статті 47 Основного Закону України).

V. ОЦІНКА СУДУ

5.1. Судом встановлено, що позивачі постійно проживають та зареєстровані в квартирі АДРЕСА_1 , а саме: ОСОБА_1 - з 10.081967, ОСОБА_2 з 09.10.1984, ОСОБА_3 з 15.12.2007.

5.2. Оскільки позивачі вселилась у житло на законних підставах, спору про законність їх вселення на час розгляду справи немає та представником відповідача таких доказів не надано, протягом тривалого часу добросовісно використовують займану квартиру, як єдине житло, яке є єдиним об`єктом нерухомого майна, суд вважає, що позовна вимога позивачів про визнання за ними права на постійне користування квартирою, підлягає до задоволення.

5.3. Щодо вимоги про визнання права на приватизацію квартири, суд зазначає наступне.

5.5. Суд враховує, що згідно статті 58 Житлового кодексу України, ордер видається на підставі рішення ради для надання жилого приміщення в будинку державного або громадського житлового фонду виконавчим комітетом районної (міської) районної в місті, селищної Ради народних депутатів, є лише єдиною підставою для вселення у неї та є дійсним протягом 30 днів.

5.6. Частинами 1, 2 статті 64 Житлового кодексу України передбачено, що члени сім`ї наймача, які проживають разом з ним, користуються нарівні з наймачем усіма правами і несуть усі обов`язки, що випливають з договору найму жилого приміщення. Повнолітні члени сім`ї несуть солідарну з наймачем майнову відповідальність за зобов`язаннями, що випливають із зазначеного договору. До членів сім`ї наймача належать дружина наймача, їх діти і батьки. Членами сім`ї наймача може бути визнано й інших осіб, якщо вони постійно проживають разом з наймачем і ведуть з ним спільне господарство.

5.7. Виходячи з аналізу змісту Закону України "Про приватизацію державного житлового фонду" у поєднанні з нормами ст. ст. 1, 6, 9, 61 ЖК України, ст.29 Цивільного кодексу України місцем постійного проживання особи є жиле приміщення, в якому особа постійно проживає, має передбачені ст. 64 ЖК України права користування цим приміщенням і на яке за особою зберігається це право й у разі тимчасової відсутності, а отже, і право на приватизацію разом з іншими членами сім`ї.

5.8. Суд також враховує правовий висновок Верховного Суду України щодо співвідношення факту реєстрації і проживання у житлі, викладений у постанові від 30.01.2013 у справі №6-125цс12, який полягає у тому, що відповідно до ст.1, ч.1 ст.5, ст.8 "Про приватизацію державного житлового фонду" наймачі квартир (будинків) державного житлового фонду та члени їх сімей, які постійно проживають у квартирі разом із наймачем або за якими зберігається право на житло, мають право на приватизацію займаних квартир шляхом передачі їм цих квартир у спільну сумісну або часткову власність за письмовою згодою всіх повнолітніх членів сім`ї, які постійно мешкають у даній квартирі, в тому числі тимчасово відсутніх, за якими зберігається право на житло, на підставі рішення відповідного органу приватизації.

5.9. ОСОБА_1 звернулась до відповідача із заявою про надання дозволу на приватизацію даного житла, оскільки вона та члени її сім`ї, також позивачі у справі, постійно проживають у даній квартирі з часу реєстрації, однак їм було відмовлено через відсутність ордеру та роз`яснено право вирішення даного питання у судовому порядку.

5.10. Відповідач, при здійсненні процедури приватизації керується, зокрема, ''Положенням про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень гуртожитках у власність громадян'', затвердженим наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 р. № 396. Вказаним Положенням передбачено, що до переліку документів, зазначених у пункті 18, громадянами має бути поданий ордер на житлове приміщення, яке вони виявили намір приватизувати.

5.11. Суд приймає до уваги доводи позивачів, що у разі відсутності ордера у особи, даний нормативно-правовий акт не містить вказівок, яким чином має діяти орган, уповноважений на передачу квартир у власність громадян шляхом приватизації, що стало підставою для відмови у приватизації.

5.12. Так, Конституція України за юридичною силою є найвищим нормативно-правовим актом, норми якої є нормами прямої дії. Чинний Житловий кодекс та Цивільний кодекс України, якими гарантовано право громадянам на приватизацію їхніх квартир, є другими за юридичною силою нормативно-правовими актами після Конституції. Закон України ''Про приватизацію державного житлового фонду'' є третім за юридичною силою в ієрархії нормативно-правових актів, яким також гарантовано позивачам право на отримання у власність шляхом приватизації належної їм квартири. І вказані акти не передбачають таку підставу для відмови у приватизації займаного житла, як відсутність ордеру.

5.13. Натомість, ''Положення про порядок передачі квартир (будинків), жилих приміщень у гуртожитках у власність громадян'', затверджене наказом Міністерства з питань житлово-комунального господарства України від 16.12.2009 р. № 396, є найнижчим за юридичною силою актом серед правових актів даного інституту правовідносин.

5.14. Відповідно до ч. 7 ст. 10 ЦПК України у разі невідповідності правового акта правовому акту вищої юридичної сили суд застосовує норми правового акта вищої юридичної сили.

5.15. Таким чином, оскільки за приписами законодавства квартира передається у власність громадянам, які постійно у ній мешкають, тобто користуються нею для власного проживання, а позивачі мають постійне місце проживання у квартирі, що зареєстроване у встановленому законом порядку, тривалий час користуються таким майном, а відтак мають право на приватизацію такого майна. Аналогічна правова позиція освітлена у рішенні Верховного Суду України від 30 січня 2013 року (справа № 6-125цс12). Отже, оскільки ордер у позивачів відсутній, підтвердити своє законне право на приватизацію квартири останні можуть тільки у судовому порядку.

5.16. З огляду на викладене, суд дійшов висновку про наявність підстав для задоволення позову.

Керуючись ст.ст.12, 13, 81, 141, 247, 259, 263, 264, 265, 268 Цивільного процесуального кодексу України, Корольовський районний суд міста Житомира,

У Х В А Л И В :

1. Позов ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 , задовольнити.

2. Визнати за ОСОБА_1 , ОСОБА_2 , ОСОБА_3 право постійного користування квартирою АДРЕСА_1 та право на приватизацію цієї квартири за відсутності ордеру.

Рішення суду може бути оскаржене безпосередньо до Житомирського апеляційного суду через Корольовський районний суд міста Житомира шляхом подання апеляційної скарги протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Позивач:

(1) ОСОБА_1 ,

місце реєстрації за адресою:

АДРЕСА_4

РНОКПП: НОМЕР_1

(2) ОСОБА_2 ,

місце реєстрації за адресою:

АДРЕСА_4

РНОКПП: НОМЕР_2

(3) ОСОБА_3 ,

місце реєстрації за адресою:

АДРЕСА_4

РНОКПП: НОМЕР_3

Відповідачі:

(1) Управління житлового господарства

Житомирська міська рада

10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 4/2

ЄДРПОУ: 349000607

(2) Житомирська міська рада

10014, м. Житомир, майдан ім. С.П. Корольова, 4/2

ЄДРПОУ: 13576954

Третя особа, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору:

Об`єднання співвласників багатоквартирного будинку«Смоківка-2»

10007, м. Житомир, вул. Коростишівська, 3

ЄДРПОУ: 40388495

Повний текст рішення складено 22.08.2022.

Cуддя О. С. Рожкова

СудКорольовський районний суд м. Житомира
Дата ухвалення рішення09.08.2022
Оприлюднено02.09.2022
Номер документу106001265
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи позовного провадження Справи у спорах щодо права власності чи іншого речового права на нерухоме майно (крім землі), з них: про приватну власність, з них:

Судовий реєстр по справі —296/7180/21

Рішення від 09.08.2022

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Рожкова О. С.

Рішення від 09.08.2022

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Рожкова О. С.

Ухвала від 01.11.2021

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Рожкова О. С.

Ухвала від 17.08.2021

Цивільне

Корольовський районний суд м. Житомира

Рожкова О. С.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні