ЧЕРВОНОАРМІЙСЬКИЙ РАЙОННИЙ СУД ЖИТОМИРСЬКОЇ ОБЛАСТІ
Справа № 292/791/21
Номер провадження 2/292/10/22
Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
25 серпня 2022 року смт.Пулини
Червоноармійського районного суду Житомирської області
Суддя- Гуц О.В.
секретар судового засідання Володіна В.В.,
розглянувши у відкритому судовому засіданні цивільну справу за позовом ОСОБА_1 до Пулинської селищної ради Житомирської області, ОСОБА_2 про визнання рішень неправомірними та їх скасування, зобов"язання вчинити певні дії
У судовому засіданні брали участь: позивач ОСОБА_1 , представник позивача -адвокат Могильницька І.М., представник відповідача- Владиченко В.Д., відповідач ОСОБА_2 , представник відповідача- адвокат Муха М.С.
В С Т А Н О В И В :
ОСОБА_1 звернувся до суду з вказаним позовом до Пулинської селищної ради, ОСОБА_2 , у якому просив: - визнати незаконним та скасувати рішення Пулинської селищної ради від 15 квітня 2021 року за № 395 та від 17 грудня 2020 року про відмову ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського ( Пулинського ) району, зобов`язати Пулинську селищну раду повторно розглянути заяву ОСОБА_1 від 27 листопада 2020 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, площею 1.00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області та прийняти рішення, з урахуванням положень Земельного кодексу України; визнати незаконним та скасувати рішення Пулинської селищної ради від 08 липня 2021 року за № 528 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх у власність», в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території Пулинської селищної ради і передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки, кадастровий номер 1835483900:08:000:058, площею 1, 00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області; припинити право власності ОСОБА_2 , шляхом скасування в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Державному земельному кадастрі відомостей про право власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області. Стягнути з відповідачів судові витрати, понесені позивачем.
В обґрунтуванняпозовних вимогпозивач зазначив,що 31.05.2020року він звернувсядо Пулинськоїселищної радиіз заявою пронадання дозволуна розробкупроекту землеустроющодо відведенняу власністьземельної ділянки,площею 1,00га дляведення особистогоселянського господарстваіз земелькомунальної власностіна земельнійділянці,площею 5,47га,кадастровий номер1825483900:08:000:0492.
25червня 2020року рішеннямПулинської селищноїради №2038було наданодозвіл на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель запасу комунальної власності, розташованих за межами с. Ясна Поляна Пулинської селищної ради із цільовим призначенням- для ведення особистого селянського господарства громадянам: ОСОБА_3 та ОСОБА_1 на земельній ділянці із земель запасу комунальної власності, кадастровий номер 1825483900:08:000:0492.
На його замовлення було виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2 га та 1 га кожна для ведення особистого селянського господарства. На підставі зазначеного проекту відведення було зареєстровано земельну ділянку, кадастровий номер 1825483900:08:000:0508. В ході виготовлення проекту землеустрою змінювалось цільове призначення земельних ділянок .
27 листопада 2020 року він звернувся до Пулинської селищної ради із заявою про затвердження проекту землеустрою та передачі йому у власність земельної ділянки кадастровий номер 1825483900:08:000:0508 .
Впродовж тривалого часу Пулинська селищна рада протиправно бездіяла щодо розгляду його заяви.
27 квітня 2021 року він звернувся із заявою, а 28 квітня 2021 року з адвокатським запитом, у яких просив повідомити про результати розгляду його заяви про затвердження проекту землеустрою.
Лише, 12 травня 2021 року, на адвокатський запит, Пулинська селищна рада повідомила, що відповідно до рішення від 17 грудня 2020 року та №395 від 15 квітня 2021 року ОСОБА_1 у затвердженні проекту землеустрою відмовлено, у зв`язку з тим, що розпорядженням голови Червоноармійської районної державної адміністрації №112 від 19 квітня 2005 року дана земельна ділянка передавалась у власність ОСОБА_2 , яка її самостійно обробляла та було вирішено провести інвентаризацію даної земельної ділянки.
Окрім того, Пулинською селищною радою 08 жовтня 2020 року, рішенням №2444, надано дозвіл ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 га на земельній ділянці з кадастровим номером 1825483900:08:000:0492 .
З архівної довідки він довідався, що ОСОБА_2 , відповідно до зазначеного розпорядження голови Червоноармійської районної державної адміністрації №112 передано у власність земельну ділянку із земель резерву, розміром 1 га, у с. Ясна Поляна, в урочищі за Альошею.
Станом на момент ухвалення спірного рішення Пулинською селищною радою щодо відмови йому у затвердженні проекту землеустрою, ОСОБА_2 не було надано жодного доказу перебування земельної ділянки, розробленої проектом землеустрою на його замовлення, у її власності чи користуванні. Окрім зазначеної архівної довідки, жодних інших документів, які дозволяють ідентифікувати земельну ділянку, її місце розташування та конфігурацію, Пулинською селищною радою йому надано не було.
Відповідно до відомостей у Інформаційній довідці Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 20 травня 2021 року, №257402326, у власності ОСОБА_2 вже перебувають дві земельні ділянки сільськогосподарського призначення у Пулинському районі Житомирської області, кадастровий номер - 1825483900:09:000:0139 площею 2,1254 га та 1825483900:08:000:0080 площею 0,7518 га, що територіально знаходиться на землях Очеретянської сільської ради Пулинського району Житомирської області. Зазначене свідчить, що належні ОСОБА_2 земельні ділянки знаходяться на території іншої сільської ради Пулинського району та нею вже реалізовано право на безоплатну приватизацію, в той час як на його замовлення розроблявся проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки, що відноситься до земель села Ясна Поляна Пулинського району Житомирської області.
При розгляді Пулинською селищною радою питання про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки жодних зауважень відносно порушення чинного законодавства виявлено не було.
З огляду на зазначене, вважає, що відмова Пулинської селищної ради, є протиправною та такою, що суперечить вимогам земельного законодавства.
До того ж, Пулинською селищною радою 08 липня 2021 року прийнято рішення №528 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх у власність» та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку з кадастровим номером - 1825483900:08:000:0508 .
Рішення Пулинської селищної ради щодо передачі ОСОБА_2 у власність спірної земельної ділянки є незаконним, з огляду на те, що станом на 27 листопада 2020 року земельна ділянка з кадастровим номером - 1825483900:08:000:0508 вже була сформована та зареєстрована в реєстрі відповідно до проекту землеустрою, який був виготовлений землевпорядною організацією на його та ОСОБА_3 замовлення.
Отже, у Пулинської селищної ради не було законних підстав відмовляти йому у затвердженні проекту землеустрою та затверджувати проект землеустрою на вже сформовану земельну ділянку. Зазначені дії суперечать вимогам Земельного кодексу України та принципу «добросовісності», оскільки порушуються його права на спірну земельну ділянку .
Вважає рішення Пулинської селищної ради від 17 грудня 2020 року, №395 від 15 квітня 2021 року та №1742 від 02 серпня 2021 року незаконними та такими, що підлягають скасуванню.
Також підлягає припиненню право власності ОСОБА_2 на спірну земельну ділянку, шляхом скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Державному земельному кадастрі відомостей про право власності права власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку, кадастровий номер 1825483900:08:000:0508.
Ухвалою Червоноармійськогорайонного судуЖитомирської областівід 21 вересня 2021 року,провадження узазначеній справібуло відкритота призначенодо підготовчого засідання на 10 год. 00 хв. 20.10.2021, розгляд якого відкладено на 29.11.2021.
Згідно ухвали Червоноармійського районного суду Житомирської області від 29 листопада 2021 року, підготовче провадження у даній справі закрито та призначено до судового розгляду по суті на 09 год. 00 хв. 24 грудня 2021 року, розгляд якого неодноразово відкладався, за клопотанням учасників справи.
У судовому засідані 25.08.2022 позивач та його представник -адвокат Могильницька І.М позов підтримали та просили його задовольнити, з підстав, викладених у позовній заяві.
Представник відповідача -Пулинської селищної ради у судовому засіданні позов не визнав та просив відмовити у його задоволенні, за безпідставністю, з мотивів, наведених у відзиві на позов.
Відповідач ОСОБА_2 та її представник -адвокат Муха М.С. у судовому засіданні позов не визнали та просили відмовити у його задоволенні, у зв"язку з недоведеністю позовних вимог, зважаючи на викладені у відзиві на позов обставини.
Заслухавши пояснення позивача, представника позивача, представника відповідача - Пулинської селищної ради, відповідача та її представника, дослідивши матеріали справи, суд дійшов наступного висновку.
Частиною другою статті 14 Конституції України визначено- право власності на землю гарантується. Це право набувається і реалізується громадянами, юридичними особами та державою виключно відповідно до закону.
Згідно з п.б ч.1 ст.81 ЗК України (у редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин), громадяни України набувають права власності на земельні ділянки на підставі безоплатної передачі із земель державної і комунальної власності.
Пунктом а ч.3 ст. 22 ЗК України передбачено, що землі сільськогосподарського призначення передаються у власність та надаються у користування громадянам - для ведення особистого селянського господарства, садівництва, городництва, сінокосіння та випасання худоби, ведення товарного сільськогосподарського виробництва, фермерського господарства.
У відповідності з абз.1 ч.1 ст. 116 ЗК України громадяни та юридичні особи набувають права власності та права користування земельними ділянками із земель державної або комунальної власності за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування в межах їх повноважень, визначених цим Кодексом, або за результатами аукціону.
Частиною 2 статті 116 ЗК України передбачено, що набуття права на землю громадянами та юридичними особами здійснюється шляхом передачі земельних ділянок у власність або надання їх у користування.
Згідно з п.п. в ч.3 ст. 116 ЗК України безоплатна передача земельних ділянок у власність громадян провадиться у разі одержання земельних ділянок із земель державної і комунальної власності в межах норм безоплатної приватизації, визначених цим Кодексом.
Відповідно до положень ч.1 ст.121 ЗК України громадяни України мають право на безоплатну передачу їм земельних ділянок із земель державної або комунальної власності для ведення особистого селянського господарства в розмірах не більше 2,0 гектара.
Порядок безоплатної приватизації земельних ділянок громадянами врегульовано статтею 118 ЗК України.
Так, ч. 6 вказаної статті ЗК України визначено, що громадяни, зацікавлені в одержанні безоплатно у власність земельної ділянки із земель державної або комунальної власності для ведення фермерського господарства, ведення особистого селянського господарства, ведення садівництва, будівництва та обслуговування жилого будинку, господарських, будівель і споруд (присадибної ділянки), індивідуального дачного будівництва, будівництва індивідуальних гаражів у межах норм безоплатної приватизації, подають клопотання до відповідного органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який передає земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу. У клопотанні зазначаються цільове призначення земельної ділянки та її орієнтовні розміри. До клопотання додаються графічні матеріали, на яких зазначено бажане місце розташування земельної ділянки, погодження землекористувача (у разі вилучення земельної ділянки, що перебуває у користуванні інших осіб) та документи, що підтверджують досвід роботи у сільському господарстві або наявність освіти, здобутої в аграрному навчальному закладі (у разі надання земельної ділянки для ведення фермерського господарства). У разі якщо земельна ділянка державної власності розташована за межами населених пунктів і не входить до складу певного району, заява подається до Ради міністрів Автономної Республіки Крим. Верховній Раді Автономної Республіки Крим, Раді міністрів Автономної Республіки Крим, органам виконавчої влади або органам місцевого самоврядування, які передають земельні ділянки державної чи комунальної власності у власність відповідно до повноважень, визначених статтею 122 цього Кодексу, забороняється вимагати додаткові матеріали та документи, не передбачені цією статтею.
Згідно з частинами восьмою - одинадцятою статті 118 ЗК України проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки погоджується в порядку, встановленому статтею 186-1 ЗК України, (чинною на момент виникнення правовідносин). Відповідний орган виконавчої влади або орган місцевого самоврядування у двотижневий строк з дня отримання погодженого проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки (а в разі необхідності здійснення обов`язкової державної експертизи землевпорядної документації згідно із законом - після отримання позитивного висновку такої експертизи) приймає рішення про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність. Відмова органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення клопотання без розгляду можуть бути оскаржені до суду. У разі відмови органу виконавчої влади чи органу місцевого самоврядування у передачі земельної ділянки у власність або залишення заяви без розгляду питання вирішується в судовому порядку.
За положеннями частин четвертої, п`ятої, шостої статті 186-1 ЗК України (чинної на момент виникнення правовідносин) розробник проекту землеустрою подає на погодження до органу, визначеного в частині першій цієї статті, за місцем розташування земельної ділянки оригінал проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки. Орган, зазначений в частині першій цієї статті, зобов`язаний протягом десяти робочих днів з дня одержання проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки або копії такого проекту безоплатно надати або надіслати рекомендованим листом з повідомленням розробнику свої висновки про його погодження або про відмову в такому погодженні з обов`язковим посиланням на закони та прийняті відповідно до них нормативно-правові акти, що регулюють відносини у відповідній сфері. Підставою для відмови у погодженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки може бути лише невідповідність його положень вимогам законів та прийнятих відповідно до них нормативно-правових актів, документації із землеустрою або містобудівній документації.
Верховний Суд у постанові № 621/1349/17 від 30 липня 2020 року зазначив, що умови, за яких відповідний суб"єкт владних повноважень відмовляє у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки, визначені законом. Якщо такі умови відсутні, суб"єкт владних повноважень повинен прийняти відповідне рішення про затвердження проекту землеустрою. Ці повноваження та порядок їх реалізації передбачають лише один вид правомірної поведінки відповідного суб"єкту владних повноважень - затвердити проект землеустрою або відмовити в його затвердженні, якщо для цього є законні підстави. За законом у органу владних повноважень немає вибору між декількома можливими правомірними рішеннями. Тому зазначені повноваження не є дискреційними.
Водночас слід наголосити, що чинним законодавством не передбачено право суб`єкта владних повноважень відступати від положень статті 118 ЗК України.
Верховний Суд зауважує, що відповідно до статті 118 ЗК України порядок безоплатної передачі земельних ділянок у власність громадянами передбачає реалізацію таких послідовних етапів:
-звернення громадян з клопотанням про надання дозволу на розроблення проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
-надання дозволу відповідним органом виконавчої влади або місцевого самоврядування;
-розробка суб`єктами господарювання за замовленням громадян проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки;
-погодження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки в порядку, передбаченому статтею 186-1 ЗК України;
-затвердження відповідниморганом виконавчоївлади абомісцевого самоврядуванняпроекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та надання її у власність.
Отже,передача (надання)земельної ділянкиу власністьвідповідно достатті 118ЗК України є завершальниметапом визначеноїпроцедури безоплатноїприватизації земельнихділянок. При цьомуст.118ЗК Українимістить вичерпнийперелік длявідмови узатвердженні проектуземлеустрою,розробленим назамовлення особи,а саме-порушення прирозробленні проектуземлеустрою вимогчинного законодавстваУкраїни.Аналогічна правова позиція висловлена у Постановах Верховного Суду від 27 лютого 2018 року в справі № 545/808/17, від 18 жовтня 2018 року в справі № 805/2296/ 17-а та від 23 листопада 2018 року в справі № 811/601/18.
Системний аналізнаведених нормправа даєпідстави вважати,що нимивстановлені підстави,порядок,строки передачіземельної ділянкиу власністьгромадян таоргани,уповноважені розглядатиці питання.Вони передбачають,зокрема, щодля передачіземельної ділянкиу власністьзацікавлена особазвертається довідповідних органівіз заявамипро затвердженняпроекту землеустроющодо відведенняземельної ділянкита надання її у власність, за результатами розгляду яких визначені в статті 118 ЗК України органи приймають одне з відповідних рішень.
Частиною 2 статті 19 Конституції України визначено, що органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Відповідно донорм частинипершої статті26Закону України«Про місцевесамоврядування вУкраїні» виключнона пленарнихзасіданнях сільської,селищної,міської ради вирішуються відповідно до закону питання регулювання земельних відносин.
Згідно з частинами 1, 2 статті 59 зазначеного Закону рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. При встановленні результатів голосування до загального складу сільської, селищної, міської ради включається сільський, селищний, міський голова, якщо він бере участь у пленарному засіданні ради, і враховується його голос.
Виходячи знаведених правовихнорм,рішення прозатвердження абовідмову узатвердженні проектуземлеустрою належитьдо виключнихповноважень рад,шляхом прийняттявідповідних рішеньна пленарномузасіданні.Рішення,дії абобездіяльність рад прозатвердження абовідмову узатвердженні проектуземлеустрою,надання земельнихділянок,залишення клопотаннябез розглядуможуть бутиоскаржені досуду.
Заправилами частини1статті 10Закону України"Промісцеве самоврядуванняв Україні"№ 280/97-ВРвід 21.05.1997року (далі-Закон №280/97-ВР),сільські,селищні,міські радиє органамимісцевого самоврядування,що представляютьвідповідні територіальнігромади таздійснюють відїх іменіта вїх інтересахфункції іповноваження місцевогосамоврядування,визначені КонституцієюУкраїни,цим таіншими законами. Згідноіз частиною1,5статті 46Закону №280/97-ВР,сільська,селищна,міська,районна умісті (уразі їїстворення),районна,обласна радапроводить своюроботу сесійно.Сесія складаєтьсяз пленарнихзасідань ради,а такожзасідань постійнихкомісій ради.Сесія радискликається вміру необхідності,але неменше одногоразу наквартал,а зпитань відведенняземельних ділянокта наданнядокументів дозвільногохарактеру усфері господарськоїдіяльності -не рідшеніж одинраз намісяць.
Статтею 13 Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод (право на ефективний засіб юридичного захисту) передбачено, що кожен, чиї права та свободи, визнані в цій Конвенції, було порушено, має право на ефективний засіб юридичного захисту в національному органі, навіть якщо таке порушення було вчинене особами, які здійснювали свої офіційні повноваження. При цьому під ефективним засобом (способом) слід розуміти такий, що призводить до потрібних результатів, наслідків, дає найбільший ефект.
Засіб захисту, що вимагається зазначеною статтею, повинен бути ефективним як у законі, так і на практиці, щоб його використання не було ускладнене діями або недоглядом органів влади відповідної держави. Таким чином, ефективний спосіб захисту повинен забезпечити поновлення порушеного права, бути адекватним наявним обставинам та виключати подальше звернення особи до суду за захистом порушених прав.
Відповідно до статті 17 Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди застосовують як джерело права при розгляді справ положення Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод та протоколів до неї, а також практику Європейського суду з прав людини та Європейської комісії з прав людини.
Так, Європейський суд з прав людини у рішенні по справі "Рисовський проти України" (№ 29979/04) визнав низку порушення пункту 1 статті 6 Конвенції, статті 1 Першого протоколу до Конвенції та статті 13 Конвенції у справі, пов`язаній із земельними правовідносинами; в ній також викладено окремі стандарти діяльності суб`єктів владних повноважень, зокрема, розкрито елементи змісту принципу «доброго врядування».
Цей принцип,зокрема,передбачає,що уразі якщосправа впливаєна такіосновоположні правалюдини,як майновіправа,державні органиповинні діятивчасно тав належнийі послідовнийспосіб (рішенняу справах«Beyelerv.Italy»№ 33202/96,«Oneryildizv.Turkey»№ 48939/99,«Moskalv.Poland»№ 10373/05).
Відповідно до ст.55 Конституції України права і свободи людини і громадянина захищаються судом. Кожен має право будь-якими не забороненими законом засобами захищати свої права і свободи від порушень і протиправних посягань. За положеннями ст.124 Конституції України юрисдикція судів поширюється на всі правовідносини, що виникають у державі. Частиною 1 ст.4 ЦПК України визначено, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим кодексом, звернутися до суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав, свобод чи законних інтересів. Згідно ст.11 ЦПК Українисуд розглядає цивільні справи не інакше як за зверненням фізичних чи юридичних осіб, поданим відповідно до цьогоКодексу, в межах заявлених ними вимог і на підставі доказів сторін та інших осіб, які беруть участь у справі. Відповідно до ст.15 ЦК України кожна особа має право на захист свого цивільного права у разі його порушення, невизнання або оспорювання. Кожна особа має право на захист свого інтересу, який не суперечить загальним засадам цивільного законодавства. Згідно ст.16 ЦК України кожна особа має право звернутися до суду за захистом свого особистого немайнового або майнового права та інтересу.
Згідно частини третьої статті 5 Закону України «Про державний земельний кадастр» Кабінет Міністрів України постановою від 17 жовтня 2012 року № 1051 затвердив Порядок ведення Державного земельного кадастру (далі - Порядок), згідно з пунктом 107 якого державна реєстрація земельної ділянки здійснюється під час її формування за результатами складення документації із землеустрою після її погодження у встановленому порядку та до прийняття рішення про її затвердження органом державної влади або органом місцевого самоврядування (у разі, коли згідно із законом така документація підлягає затвердженню таким органом) шляхом відкриття Поземельної книги на таку земельну ділянку відповідно до пунктів 49-54 цього Порядку.
Відповідно до абзацу першого пункту 109 цього Порядку державна реєстрація земельної ділянки здійснюється за заявою особи, якій за рішенням органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування надано дозвіл на розроблення документації із землеустрою, що є підставою для формування земельної ділянки у разі її передачі у власність чи користування із земель державної чи комунальної власності, або уповноваженої нею особи.
Частинами п`ятою, шостою статті 24 Закону України «Про державний земельний кадастр» встановлено, що Державний кадастровий реєстратор, який здійснює державну реєстрацію земельних ділянок, протягом чотирнадцяти днів з дня реєстрації заяви: перевіряє відповідність документів вимогам законодавства; за результатами перевірки здійснює державну реєстрацію земельної ділянки або надає заявнику мотивовану відмову у державній реєстрації. Підставою для відмови у здійсненні державної реєстрації земельної ділянки є: розташування земельної ділянки на території дії повноважень іншого Державного кадастрового реєстратора; подання заявником документів, передбачених частиною четвертою цієї статті, не в повному обсязі; невідповідність поданих документів вимогам законодавства; знаходження в межах земельної ділянки, яку передбачається зареєструвати, іншої земельної ділянки або її частини.
Згідно змісту статті 79-1 ЗК України формування земельної ділянки полягає у визначенні земельної ділянки як об`єкта цивільних прав. Формування земельної ділянки передбачає визначення її площі, меж та внесення інформації про неї до Державного земельного кадастру. Сформовані земельні ділянки підлягають державній реєстрації у Державному земельному кадастрі. Земельна ділянка вважається сформованою з моменту присвоєння їй кадастрового номера. Формування земельних ділянок (крім випадків, визначених у частинах шостій - сьомій цієї статті) здійснюється за проектами землеустрою щодо відведення земельних ділянок.
У ч.1 статті 50 Закону України «Про землеустрій» визначено, що проекти землеустрою щодо відведення земельних ділянок складаються лише у разі зміни цільового призначення земельних ділянок або формування нових земельних ділянок.
У Постанові Великої Палати Верховного Суду від 29 вересня 2020 року у справі №688/2908/16-ц, зазначено, що у дозволі на виготовлення проекту землеустрою визначається лише приблизна площа земельної ділянки та орієнтовне місцезнаходження ( наприклад, земельний масив, у межах якого вона буде знаходитись). Конкретизується ж земельна ділянка у проекті землеустрою. Проект землеустрою щодо відведення земельної ділянки включає інформацію щодо меж земельної ділянки та інформації, важливу для визначення можливості використання земельної ділянки у той чи інший спосіб, зокрема перелік обмежень у використанні земельних ділянок (меж охоронних зон (наприклад, біля ліній електропередач), зон санітарної охорони, санітарно-захисних зон і зон особливого режиму використання земель); матеріали погодження проекту землеустрою тощо (стаття 50 Закону України "Про землеустрій"). Отже, дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки означає дозвіл власника земельної ділянки здійснити певні дії на землі власника, аби мати змогу в подальшому точно визначити предмет оренди. Отже , цей дозвіл наділяє заінтересовану особу повноваженням ідентифікувати на землі власника земельну ділянку, яку ця особа бажає отримати в оренду в майбутньому.
У постанові від 17 жовтня 2018 року у справі № 380/624/16-ц(провадження№ 14-301цс18)Велика ПалатаВерховного Судудійшла висновку,що рішенняпро наданнядозволу нарозробку проектуземлеустрою неє правовстановлюючимактом іне гарантуєособі чи невизначеному колу осіб набуття права власності чи користування на земельну ділянку.
Добросовісність та розумність належать до фундаментальних засад цивільного права і пункт 6 частини першої статті 3 ЦК України). Отже, і на переддоговірній стадії сторони повинні діяти правомірно, зокрема, поводитися добросовісно, розумно враховувати інтереси одна одної, утримуватися від недобросовісних дій чи бездіяльності.
Велика Палата Верховного Суду дійшла висновку, що неможливо надати єдину універсальну відповідь на питання про те, чи є поведінка органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування, який надав дозвіл на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки кільком особам, правомірною чи неправомірною. Відповідь на це питання залежить від оцінки такої поведінки як добросовісної чи недобросовісної, і така оцінка має здійснюватися у кожній справі окремо виходячи з конкретних обставин справи.
Велика Палата Верховного Суду також звертає увагу на те, що звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки в оренду зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод.
Отже, якщо земельна ділянка сформована, то розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження позбавлені будь-якого сенсу. Водночас слід наголосити, що розробка проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки та його затвердження хоча й здійснюється заявником з метою отримання земельної ділянки в користування, однак вчиняється саме в інтересах територіальної громади чи держави з метою формування такої земельної ділянки. Тому в разі неотримання в користування такої земельної ділянки особа, яка понесла витрати на розробку та погодження проекту землеустрою, за умови формування земельної ділянки, може претендувати на відшкодування здійснених витрат».
Таким чином, рішення про надання дозволу на розробку проекту землеустрою є стадією процесу отримання права власності чи користування на земельну ділянку. Звернення особи до органу виконавчої влади або органу місцевого самоврядування з метою отримання земельної ділянки у власність чи користування зумовлене інтересом особи на отримання цієї земельної ділянки, за відсутності для цього законних перешкод. Зазначений інтерес, у випадку формування земельної ділянки за заявою такої особи та поданими документами, підлягає правовому захисту. Погодження та затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність, яка раніше сформована на підставі проекту землеустрою іншої особи, порушує законний інтерес такої особи щодо можливості завершити розпочату ним відповідно до вимог чинного законодавства процедуру приватизації земельної ділянки та суперечить вимогам землеустрою. За наявності двох або більше бажаючих отримати земельну ділянку державної чи комунальної власності у власність при безоплатній передачі земельних ділянок в межах встановлених норм (ст.121 ЗК України), першочергове право на таке отримання має особа, на підставі проекту землеустрою якої сформована відповідна ділянка, якщо для цього відсутні законні перешкоди.
Судом встановлено, що 28 травня 2020 року ОСОБА_3 звернувся із заявою до Пулинської селищної ради про надання йому дозволу на виготовлення проекту землеустрою, щодо відведення земельної ділянки, площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства на земельній ділянці комунальної власності площею 5,47 га КН №182548, кадастровий номер 1825483900:08:000:0492 за межами села Ясна Поляна (а.с.16).
Рішенням Пулинської селищної ради від 25 червня 2020 року 7-го скликання 28 сесії №2038 ОСОБА_3 надано дозвіл на розроблення проектів із землеустрою щодо відведення у власність земельних ділянок із земель запасу комунальної власності, розташованих за межами с. Ясна Поляна Пулинської селищної ради із цільовим призначенням - для ведення особистого селянського господарства громадянам: 1,00 га на земельній ділянці із земель запасу комунальної власності, кадастровий номер 1825483900:08:000:0492 (а.с.17).
18.11.2020 виготовлено проект землеустрою щодо відведення земельних ділянок загальною площею 2 га та 1 га кожна для ведення особистого селянського господарства ОСОБА_3 та ОСОБА_1 (а.с.19-24) .
Згідно витяґу з Державного земельного кадастру про земельну ділянку , на підставі зазначеного проекту відведення земельних ділянок , відбулася реєстрація земельної ділянки, з присвоєнням кадастрового номера -1825483900:08:000:0508 (а.с.25-26).
Із заяви ОСОБА_1 від 27 листопада 2020 року вбачається, що він звернувся до Пулинської селищної ради про затвердження проекту землеустрою та передачі йому у власність земельної ділянки з кадастровим номером 1825483900:08:000:0508. (а.с.18).
Відповідно до витягу з протоколу від 17.12.2020 року 2 сесії 8-го скликання Пулинської селищної ради ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення вище вказаної земельної ділянки та передачі її у власність (а.с.27).
01.02.2021 ОСОБА_1 повторно звернувся до Пулинської селищної ради із заявою про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1,00 га (кадастровий номер 18254839900 080000508) та передачу її власність для ведення особистого селянського господарства (а.с.84) .
Згідно рішення Пулинської селищної ради №395 від 15 квітня 2021 року 6 сесії 8-го скликання "Про відмову у затвердженні проєкту землеустрою", ОСОБА_1 відмовлено у затвердженні проекту землеустрою, з посиланням на те, що розпорядженням голови Червоноармійської районної державної адміністрації №112 від 19.04.2005 року "Про передачу у власність земельних ділянок" дана земельна ділянка передалась у власність ОСОБА_2 , яка її самостійно обробляла. (а.с.29).
08 жовтня 2020 року рішенням №2444 надано дозвіл ОСОБА_2 на розробку проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки площею 1 га на земельній ділянці з кадастровим номером 1825483900:08:000:0492 (а.с.31) .
08 липня 2021 року Пулинською селищною радою прийнято рішення № 528 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх у власність» та передано у власність ОСОБА_2 земельну ділянку кадастровий номер 1825483900:08:000:0508 (а.с.60) .
За відомостями архівної довідки № 139 від 07.10.2020, розпорядженням голови Червоноармійської районної державної адміністрації №112 від 19.04.2005, ОСОБА_2 передано у власність земельну ділянку із запасу та резерву для ведення особистого селянського господарства в межах Очеретянської сільської ради, площею 1,0 га, що знаходиться у с. Ясна Поляна, в урочищі за Альошею. (а.с.30).
Відповідно до даних Державного реєстру речових прав на нерухоме майно від 19.09.2021 (інформаційна довідка №257402326), 20.07.2021 за ОСОБА_2 зареєстровано право власності на земельну ділянку, площею 1,0 га з кадастровим номером- 825483900:08:000:0508 (а.с.36).
Виходячи з вище наведеного, суд вважає, що відповідачем - Пулинською селищною радою, всупереч статті 59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" одне з рішень, передбачених ст. 118 ЗК України, не прийнято, а лише складено витяг з протоколу 2 сесії 8-го скликання Пулинської селищної ради від 17.12.2020, що помилково визначено як рішення про відмову у затвердженні проекту, а рішення 6 сесії 8-го скликання Пулинської селищної ради за №395 від 15.04.2021 прийняте з порушенням строків його прийняття, а тому позовні вимоги позивача про визнання незаконними таскасування рішеньПулинської селищноїради від15квітня 2021року за№ 395 тавід 17грудня 2020року провідмову ОСОБА_1 у затвердженні проектуземлеустрою щодо відведенняземельної ділянкиу власністьплощею 1,00га дляведення особистогоселянського господарстваза межамисела ЯснаПоляна Житомирського(Пулинського )району,є обгрунтованимита підлягаютьдо задоволення.
Крім того, Пулинською селищною радою при затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки ОСОБА_2 , не враховано, що та ж сама земельна ділянка є сформованою раніше на підставі проекту землеустрою іншої особи ОСОБА_1 .. Зазначене є порушенням вимог статті 79-1 ЗК України, статті 50 Закону України «Про землеустрій», метою яких і є уникнення конфлікту між заінтересованими особами, так і положень Конституції України щодо обов`язку органів державної влади діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією України та законами України, забезпечувати рівність конституційних прав і свобод громадян.
Таким чином,Пулинська селищнарада прирозгляді заявипозивача пронадання дозволуна розробкупроекту землеустроющодо відведенняу власністьземельної ділянки,діяла нена підставіта неу спосібпередбачений Конституцієюта законамиУкраїни.
З урахуванням викладеного, суд вважає, що належним способом захисту, необхідним для поновлення прав позивача, є зобов`язання Пулинської селищної ради повторно розглянути заяву ОСОБА_1 про надання дозволу на розробку проекту землеустрою щодо відведення у власність земельної ділянки, з дотриманням вимог ст.59 Закону України "Про місцеве самоврядування в Україні" та положень Земельного кодексу України.
Суд також дійшов висновку про те, що позовні вимоги про визнання незаконним та скасування рішення Пулинської селищної ради від 08 липня 2021 року за № 528 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх у власність», в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території Пулинської селищної ради і передачу у власність ОСОБА_2 земельної ділянки, кадастровий номер 1835483900:08:000:058, площею 1, 00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області та припинення права власності ОСОБА_2 , шляхом скасування в державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Державному земельному кадастрі відомостей про право власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області, є похідними від позовних вимог про визнання незаконними та скасування оспорюваних рішень Пулинської селищної ради , а тому підлягають до задоволення.
Відповідно до ч.1, 2 ст.141 ЦПК України судовий збір покладається на сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Інші судові витрати, пов`язані з розглядом справи, покладаються:
1) у разі задоволення позову - на відповідача;
2) у разі відмови в позові - на позивача;
3) у разі часткового задоволення позову - на обидві сторони пропорційно розміру задоволених позовних вимог.
Оскільки позивачем при зверненні до суду сплачено судовий збір за три позовні вимоги майнового характеру загальною сумою 2724 грн., що підтверджено відповідними квитанціями, тому суд стягує з відповідачів судовий збірв суміпо 1362грн.з кожногона користь позивача .
Керуючисьст.ст.19,55,124,Конституції України,ст.ст.3,15,16,21ЦК України,ст.ст.4,5,10,12,76,81,89,137,138,141,263-265,352,355ЦПК України,ст.ст.22,78,79-1, 81,116, 118, 121, 122, 125-126, 152-155 ,186-1 ЗК України, суд -
У Х В А Л И В :
Позов ОСОБА_1 до Пулинської селищної ради Житомирської області, ОСОБА_2 про визнання рішень неправомірними та їх скасування, зобов"язання вчинити певні дії, задовольнити.
Визнати незаконним та скасувати рішення Пулинської селищної ради Житомирської області (12001, Житомирська обл., смт. Пулини, вул. Незалежності, 13, код ЄДРПОУ 04347172) від 15 квітня 2021 року за № 395 та від 17 грудня 2020 року про відмову ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) у затвердженні проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області .
Зобов`язати Пулинську селищну раду Житомирської області (12001, Житомирська обл., смт. Пулини, вул. Незалежності, 13, код ЄДРПОУ 04347172) повторно винести та розглянути на засіданнічергової сесії, у відповідності та в строки, встановлені чинним законодавством України заяву ОСОБА_1 ( АДРЕСА_1 , РНОКПП НОМЕР_1 ) від 27 листопада 2020 року про затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області .
Визнати незаконним та скасувати рішення Пулинської селищної ради Житомирської області (12001, Житомирська обл., смт. Пулини, вул. Незалежності,13, код ЄДРПОУ 04347172) від 08 липня 2021 року за № 528 «Про затвердження проектів землеустрою щодо відведення земельних ділянок та передачі їх у власність» в частині затвердження проекту землеустрою щодо відведення земельної ділянки у власність на території Пулинської селищної ради та передачі у приватну власність ОСОБА_2 земельної ділянки кадастровий номер 1825483900:08:000:0508 площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського) району Житомирської області.
Припинити право власності ОСОБА_2 шляхом скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та в Державному земельному кадастрі відомостей про право власності за ОСОБА_2 на земельну ділянку кадастровий номер 1825483900:08:000:0508 площею 1,00 га для ведення особистого селянського господарства за межами села Ясна Поляна Житомирського (Пулинського ) району Житомирської області.
Стягнути з ОСОБА_2 таз Пулинської селищної ради Житомирської області (12001, Житомирська обл., смт. Пулини, вул. Незалежності, ІЗ, код ЄДРПОУ 04347172) на користь ОСОБА_1 , ідентифікаційний номер платника податків - НОМЕР_1 судовий збір в сумі по 1362 грн. з кожного.
Рішення може бути оскаржено шляхом подачі апеляційної скарги безпосередньо до Житомирського апеляційного суду протягом 30-ти днів з дня його проголошення.
Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Якщо у судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини судового рішення або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено 31 серпня 2022 року.
Суддя О. В. Гуц
Суд | Червоноармійський районний суд Житомирської області |
Дата ухвалення рішення | 24.08.2022 |
Оприлюднено | 02.09.2022 |
Номер документу | 106010226 |
Судочинство | Цивільне |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин, з них: визнання незаконним акта, що порушує право власності на земельну ділянку |
Цивільне
Червоноармійський районний суд Житомирської області
Гуц О. В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні