ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
05 серпня 2022 року м. Київ № 640/22094/21
Окружний адміністративний суд міста Києва у складі головуючого судді Скочок Т.О., розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні) адміністративну справу
за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІ-ЖЕН»
до Головного управління ДПС у м. Києві (відповідач 1)
Державної податкової служби України (відповідач 2)
про визнання протиправним та скасування рішення, зобов`язання вчинити дії,
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду міста Києва звернулось Товариство з обмеженою відповідальністю «ВІ-ЖЕН» (далі також позивач, ТОВ «ВІ-ЖЕН», Товариство) з позовом до Головного управління ДПС у м. Києві (далі також відповідач 1, ГУ ДПС у м. Києві) та Державної податкової служби України (далі також відповідач 2, ДПС України), в якому просило суд:
1) визнати протиправним та скасувати рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у м. Києві рішення від 09.06.2021 №2749699/34351708 про відмову в реєстрації податкової накладної №4 від 13.04.2021;
2) зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати податкову накладну №4 від 13.04.2021, складену Товариством з обмеженою відповідальністю «ВІ-ЖЕН» (код ЄДРПОУ 34351708) в Єдиному реєстрі податкових накладних датою її фактичного подання - 30.04.2021.
В обґрунтування заявлених позовних вимог зазначено, що за наслідками вчинення господарських операцій із контрагентом (ТОВ «Сучасна столиця») Товариство у відповідності до вимог п. 187.1 ст. 187, п. 201.10. ст. 201 Податкового кодексу України склало і направило для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних податкову накладну від 13.04.2021 за №4. Однак через автоматизовану систему «Єдине вікно подання електронних документів» ДПС України контролюючий орган надіслав позивачу квитанцію з відомостями про зупинення реєстрації вказаної податкової накладної у зв`язку з відповідністю такої п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій. ТОВ «ВІ-ЖЕН» в порядку п. 201.16 ст. 201 Податкового кодексу України надіслало ГУ ДПС у м. Києві повідомлення про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено, разом із пакетом підтверджуючих первинних документів. На переконання позивача таких поданих ним документів було цілком достатньо для усунення сумнівів контролюючого органу в реальності здійснення господарської операції, за наслідками якої виписана спірна податкова накладна. Проте Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних такі документи безпідставно не були враховані та натомість прийнято безпідставне та належним невмотивоване рішення про відмову в реєстрації податкової накладної.
Ухвалою Окружного адміністративного суду міста Києва відкрито провадження у справі №640/22094/21 за вказаним позовом, та цю справу призначено до розгляду у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи (у письмовому провадженні).
В подальшому суд вирішив питання про заміну відповідача у справі Головного управління ДПС у м. Києві, код ЄДРПОУ 43141267 на його правонаступника Головне управління ДПС у м. Києві (відокремлений підрозділ ДПС України), код ЄДРПОУ 44116011.
Від представника ГУ ДПС у м. Києві та ДПС України через канцелярію суду надійшли відзиви на позовну заяву, де відповідачі просили суд відмовити у задоволенні позову повністю. В обґрунтування своїх заперечень представник органів ДПС навів нормативне регулювання спірних правовідносин та зазначив, що зупинення реєстрації податкової накладної позивача відбулось у межах чинного законодавства. Також представник відповідачів зазначив, що реєстрацію податкової накладної позивача було зупинено, оскільки коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операції. Як наслідок платнику було запропоновано подати пояснення та копії документів щодо підтвердження інформації, зазначеної в податковій накладній. Позивачем на розгляд комісії було подано пояснення та ряд документів (перелік, яких відповідачем не наведений). Розглянувши подані пояснення та копії документів Комісія ГУ ДПС у м. Києві, яка приймає рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних або відмову в такій реєстрації, прийняла оспорюване рішення про відмову у реєстрації податкової накладної в Єдиному реєстрі податкових накладних. Причиною відмови у реєстрації податкової накладної стало те, що товариство не надало на розгляд Комісії первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), сертифікат якості, ліцензії (дозволи) Державної архітектурно-будівельної інспекції, проектно-кошторисної документації, локальний кошторис, довідку про вартість виконаних будівельних робіт та витрати, розрахунок загальновиробничих витрат, графік виконання робіт (план). Відсутність вказаних документів не дала можливості підтвердити реальність здійснення господарських операцій, згідно яких було виписано податкову накладну від 13.04.2021 №4.
Розглянувши подані представниками сторін документи, з`ясувавши фактичні обставини, на яких ґрунтується позов та заперечення, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, судом встановлено наступне.
Як вбачається з тексту позовної заяви та поданих представником позивача до матеріалів справи документів, 01.04.2021 між ТОВ «ВІ-ЖЕН» (як підрядником) і Товариством з обмеженою відповідальністю «Сучасна столиця» (як замовником) був укладений договір підряду №НП-122. За умовами цього договору ТОВ «ВІ-ЖЕН» зобов`язувалося за дорученням ТОВ «Сучасна столиця», на свій ризик, власними силами і засобами та/або шляхом залучення третіх осіб виконати роботи по влаштуванню цегляної кладки секції №4 ІІ черги будівництва Об`єкта (а саме об`єкта «Будівництво житлового комплексу з вбудовано-прибудованими приміщеннями громадського призначення та підземним паркінгом на пров. Новопечерський, 5 у Печерському районі м. Києва»), згідно з виданою проектною документацією та підписаними сторонами планами-завданнями. У свою чергу замовник зобов`язувався оплатити належним чином виконані та прийняті роботи у порядку та в строки згідно з цим договором. Сторони також узгодили наступне: загальна договірна ціна за цим договором складається з вартості усіх робіт підрядника, які здійснюються останнім на підставі цього договору (згідно відповідних планів-завдань, які підписуються сторонами), а також додаткових угод до нього, так включає як вартість матеріалів, так і вартість власне робіт підрядника за відповідним планом-завданням, а також усі інші супутні витрати при виконані робіт за цим договором. Зокрема, у кожному відповідному плані-завданні сторони фіксують вартість обладнання та/або матеріалів, необхідних для виконання робіт за планом-завданням, та вартість робіт підрядника. Кожний план-завдання, підписаний сторонами та скріплений печатками сторін, є невід`ємною частиною цього договору. Початок та строки виконання робіт визначаються планами-завданнями, а також згідно з додатковими угодами до цього договору. Роботи за цим договором, належним чином виконанні підрядником, приймаються замовником за актом приймання виконаних будівельних робіт та довідкою про вартість виконаних будівельних робіт та витрати, складеними у відповідності до планів-завдань. При цьому, по кожному з планів-завдань сторони може бути підписано декілька таких актів (виходячи з особливостей та етапів робіт, які ними передбачені). Зазначені документи є підставою для здійснення замовником розрахунку за виконані підрядником роботи згідно з умовами цього договору та додатків до нього. Оплата робіт за цим договором проводиться в національній валюті, шляхом перерахування грошових коштів з поточного рахунку замовника на поточний рахунок підрядника. Порядок розрахунків за договором погоджується сторонами у порядку фінансування (додаток 1 до договору).
Згідно з пп. 1.1 п. 1 Додатку №1 (Порядок фінансування) до договору підряду №НП-122 від 01.04.2021 сторони домовилися про наступне: замовник зобов`язаний здійснити розрахунок за матеріали, передбачені у відповідному плані-завданні для виконання підрядником робіт за договором у наступному порядку: не пізніше ніж за 3 календарних дні до першого дня виконання робіт за відповідним планом-завданням замовник зобов`язаний перерахувати підряднику авансовий платіж у розмірі 100% від вартості матеріалів, передбачених для виконання підрядником робіт за таким планом-завданням; вартість матеріалів оплачується замовником на підставі виставлених підрядником рахунків за відповідним планом-завданням. Для оплати робіт сторонами у пп. 1.2 п. 1 цього Додатку визначений окремий порядок розрахунків, а саме: не пізніше першого дня виконання робіт за відповідним планом-завданням замовник зобов`язується перерахувати підряднику авансовий платіж у розмірі 30% від вартості робіт підрядника (без врахування вартості матеріалів), зазначеної у відповідному плані-завданні. В подальшому по ходу або за наслідком виконання підрядних робіт замовник перераховує на адресу підрядника решти вартості таких робіт.
За змістом підписаного представниками названих сторін та скріпленого печатками товариств План-завдання №1 (датований 01.04.2021) до договору підряду від 01.04.2021 загальна вартість робіт становить 1 005 827,49 грн. (в. т.н. ПДВ 167 637,92 грн.), з них вартість матеріалів складала 518 895,93 грн. (в т.ч. ПДВ 86 482,66 грн.).
Як пояснив представник позивача в тексті позову та вбачається зі змісту долучених останнім до позову, а також додатково на вимогу суду первинних документів, за наслідком отримання 13.04.2021 від замовника (ТОВ «Сучасна столиця») попередньої оплати за договором підряду на придбання будівельних матеріалів та авансу в рахунок виконання частини підрядних робіт (суми безготівкових коштів у розмірі 622 288,86 грн., з ПДВ) ТОВ «ВІ-ЖЕН» виписало на адресу названого контрагента (отримувача) електронну податкову накладну від 13.04.2021 №4 на суму 622 288,86 грн. (в т.ч. ПДВ 103 714,81 грн.) з номенклатурою послуги «комплекс робіт по влаштуванню цегляної кладки на будівництві житл. комплексу по пров. Новопечерський,5 м. Київ», код згідно з ДКПП - 43.99.
Отриману передоплату було спрямовано ТОВ «ВІ-ЖЕН» на придбання будівельних матеріалів, зокрема у таких постачальників: ТОВ «Національний інвестиційний альянс» (згідно укладеного з останнім договору №01042021 ПГ від 01.04.2021 щодо поставки блоків та керамічного цегли), ТОВ «Стромат Спецбетон» (згідно усної угоди щодо поставки бетонної суміші), ТОВ «КБК БМ» (згідно договору поставки №0104-1/21 від 01.04.2021 щодо поставки залізобетонних перемичок), ТОВ «Стіллар» (згідно договору поставки №ПМ-01-02-04-21 від 02.04.2021 щодо поставки сітки, кутників та анкерів клинових). Крім того, до виконання основного договору підряду ТОВ «ВІ-ЖЕН» залучило іншу субпідрядну організацію - ТОВ «Техно-Буд комплект», шляхом укладання з останнім договору №СП-01-02-04-21 від 02.04.2021 щодо виконання підрядних робіт на відповідному Об`єкті згідно кошторисної документації плану-завдання загальною вартістю 413 891,83 грн. (в т.ч. ПДВ 68 981,97 грн.).
За наслідками надіслання до ДПС України податкової накладної №4 від 13.04.2021 Товариство отримало електронну квитанцію про те, що зазначений документ прийнято, проте його реєстрацію зупинено. Зі змісту роздруківки електронної квитанції від 30.04.2021 вбачається, що підставами для зупинення реєстрації такої податкової накладної позивача стали наступні: «Коди УКТЗЕД/ДКПП товару/послуги 43.99, відсутні в таблиці даних платника податку на додану вартість, як товари/послуги, що на постійній основі постачаються (виготовляються), та їх обсяг постачання дорівнює або перевищує величину залишку обсягу придбання такого товару/послуги та обсягу його постачання, що відповідає п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій». У зв?язку з цим платнику було запропоновано подати пояснення та/або копії документів (без наведення переліку таких документів), достатніх для прийняття рішення про реєстрацію податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних.
03.06.2021 ТОВ «ВІ-ЖЕН» направило до ГУ ДПС у м. Києві електронне повідомлення за №1 про подання пояснень та копій документів щодо податкової накладної, реєстрацію якої було зупинено (далі Повідомлення). Разом з цими Повідомленнями від 03.06.2021 №1 позивач подав також контролюючому органу письмові пояснення у вигляді листа від 01.06.2021 вих. №0106/21 по суті господарської операції, за наслідками якої була виписана зупинена податкова накладна, сканкопії первинних та інших документів (всього у кількості 75 додатків) на підтвердження наведених пояснень.
За результатами розгляду пакету поданих платником документів Комісія ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Комісія при ГУ ДПС у м. Києві, комісія регіонального рівня) прийняла оспорюване у справі рішення про відмову в реєстрації податкових накладних в Єдиному реєстрі податкових накладних, а саме рішення від 09.06.2021 за №2749699/34351708, яким відмовила ТОВ «ВІ-ЖЕН» у здійсненні реєстрації податкової накладної від 13.04.2021 №4 в Єдиному реєстрі податкових накладних. В тексті цього рішення Комісією в якості підстави для прийняття такого зазначено наступну: «ненадання платником податків копій документів:
первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складських документів (інвентаризаційні описи), у т.ч. рахунків-фактури/інвойсів, актів приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм та галузевої специфіки, накладних (документи, які не надано підкреслити)».
Не погоджуючись із таким рішенням комісії регіонального рівня Товариство подало скарги на зазначене рішення. За результатами розгляду скарги платника Комісія з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (комісія центрального рівня) при ДПС України прийняла рішення від 25.06.2021 №29657/34351708/2, яким залишила таку скаргу без задоволення, а рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної без змін.
Водночас у тексті відзиву на позовну заяву представник відповідачів послався на те, що причиною відмови в реєстрації податкової накладної позивача стало те, що товариство не надало первинних документів щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), сертифікат якості, ліцензії (дозволи) Державної архітектурно-будівельної інспекції, проектно-кошторисної документації, локальний кошторис, договірні документи щодо ціни, довідка про вартість виконання будівельних робіт та витрат, розрахунок загальновиробничих витрат, графік виконання робіт (план).
Також представник відповідачів зауважив, що ТОВ «ВІ-ЖЕН» було визнане таким, що відповідає Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість, згідно з протоколом засідання Комісії ГУ ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН №431 від 21.07.2021. Однак наразі ТОВ «ВІ-ЖЕН» не обліковується як таке, що відповідає Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
Розглядаючи справу по суті, суд виходить з наступного.
Відповідно до ст.19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Правовідносини, що виникають у сфері справляння податків і зборів, зокрема, перелік податків та зборів, що справляються в Україні, порядок їх адміністрування, платників податків та зборів, їх права та обов`язки, компетенцію контролюючих органів, повноваження і обов`язки їх посадових осіб під час здійснення податкового контролю, а також відповідальність за порушення податкового законодавства регулюються Податковим кодексом України.
Так, відповідно до п. 187.1 ст. 187 Податкового кодексу України (далі ПК України), у редакції чинній на момент виникнення спірних правовідносин, датою виникнення податкових зобов`язань з постачання товарів/послуг вважається дата, яка припадає на податковий період, протягом якого відбувається будь-яка з подій, що сталася раніше:
а) дата зарахування коштів від покупця/замовника на банківський рахунок платника податку як оплата товарів/послуг, що підлягають постачанню, а в разі постачання товарів/послуг за готівку - дата оприбуткування коштів у касі платника податку, а в разі відсутності такої - дата інкасації готівки у банківській установі, що обслуговує платника податку;
б) дата відвантаження товарів, а в разі експорту товарів - дата оформлення митної декларації, що засвідчує факт перетинання митного кордону України, оформлена відповідно до вимог митного законодавства, а для послуг - дата оформлення документа, що засвідчує факт постачання послуг платником податку.
У силу вимог п. 201.1 і 201.7 ст. 201 ПК України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Податкова накладна складається на кожне повне або часткове постачання товарів/послуг, а також на суму коштів, що надійшли на поточний рахунок як попередня оплата (аванс).
Пунктом 201.10 ст. 201 ПК України передбачено, що при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку - продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
Податкова накладна та/або розрахунок коригування до неї, складені та зареєстровані після 1 липня 2017 року в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг достатньою підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту, та не потребує будь-якого іншого додаткового підтвердження.
Податкові накладні, які не надаються покупцю, а також податкові накладні, складені за операціями з постачання товарів/послуг, які звільнені від оподаткування, підлягають реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Підтвердженням продавцю про прийняття його податкової накладної та/або розрахунку коригування до Єдиного реєстру податкових накладних є квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі, яка надсилається протягом операційного дня.
Датою та часом надання податкової накладної та/або розрахунку коригування в електронному вигляді до центрального органу виконавчої влади, що реалізує державну податкову політику, є дата та час, зафіксовані у квитанції.
При цьому, якщо надіслані податкові накладні / розрахунки коригування сформовано з порушенням вимог, передбачених пунктом 201.1 цієї статті та/або пунктом 192.1 статті 192 цього Кодексу, а також у разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування відповідно до пункту 201.16 цієї статті, протягом операційного дня продавцю/покупцю надсилається квитанція в електронному вигляді у текстовому форматі про неприйняття їх в електронному вигляді або зупинення їх реєстрації із зазначенням причин.
У силу положень пп. 201.1.16 п. 201.16 ст. 201 ПК України реєстрація податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Пунктом 2 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246 (далі - Порядок №1246), визначено, що податкова накладна - електронний документ, який складається платником податку на додану вартість (далі - платник податку) відповідно до вимог Податкового кодексу України (далі - Кодекс) в електронній формі у затвердженому в установленому порядку форматі (стандарті) та надсилається для реєстрації.
Відповідно до п. 12 Порядку №1246, після надходження податкової накладної та/або розрахунку коригування до ДФС в автоматизованому режимі здійснюється їх розшифрування та проводяться перевірки: відповідності податкової накладної та/або розрахунку коригування затвердженому формату (стандарту); чинності електронного цифрового підпису, порядку його накладення та наявності права підписання посадовою особою платника податку таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; реєстрації особи, що надіслала на реєстрацію податкову накладну та/або розрахунок коригування, платником податку на момент складення та реєстрації таких податкової накладної та/або розрахунку коригування; дотримання вимог, установлених пунктом 192.1 статті 192 та пунктом 201.10 статті 201 Кодексу; наявності помилок під час заповнення обов`язкових реквізитів відповідно до пункту 201.1 статті 201 Кодексу; наявності суми податку на додану вартість відповідно до пунктів 200-1.3 і 200-1.9 статті 200-1 Кодексу (для податкових накладних та/або розрахунків коригування, що реєструються після 1 липня 2015 р.); наявності в Реєстрі відомостей, що містяться у податковій накладній, яка коригується; факту реєстрації/зупинення реєстрації/відмови в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування з такими ж реквізитами; відповідності податкових накладних та/або розрахунків коригування критеріям оцінки ступеня ризиків, достатнім для зупинення їх реєстрації відповідно до пункту 201.16 статті 201 Кодексу; дотримання вимог Законів України «Про електронний цифровий підпис», «Про електронні документи та електронний документообіг» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Згідно з п. 13 Порядку №1246 за результатами перевірок, визначених пунктом 12 цього Порядку, формується квитанція про прийняття або неприйняття, або зупинення реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
З 01 лютого 2020 року набрала чинності постанова Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 «Про затвердження порядків з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних» (далі - Порядок №1165), яка визначає механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в ЄРПН, організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в реєстрі (далі - комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів.
Відповідно до п. 2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків - сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації.
Критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, - визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик.
Ризик порушення норм податкового законодавства - ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпунктів «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпунктів «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу 1 пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 ПК України за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі - платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Пунктом 5 Порядку №1165 передбачено, що платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
У разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної / розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної / розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної / розрахунку коригування зупиняється.
За змісту наведених положень Порядку зупинення №1165 слідує, що підставами для зупинення реєстрації як податкової накладної, так і розрахунку коригування є: або відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку або відповідність податкової накладної/розрахунку коригування критеріям ризиковості здійснення операції.
З тексту роздруківки електронної квитанції від 30.04.2021, що отримана Товариством за наслідком направлення для реєстрації податкової накладної від 13.04.2021 за №4 вбачається, що реєстрацію вказаної податкової накладної позивача було зупинено через відповідність такої п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій.
Так, за змістом п. 1 Критеріїв ризиковості здійснення операцій, затверджених постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 №1165 як додаток 3 до Порядку зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, під таким критерієм розуміють «відсутність товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податковій накладній, поданій для реєстрації в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі - Реєстр), у таблиці даних платника податку на додану вартість (далі - платник податку) як товару/послуги, що на постійній основі постачається, та обсяг постачання товару/послуги, зазначений у податковій накладній/розрахунку коригування до податкової накладної на збільшення суми податкових зобов`язань, яку/який подано для реєстрації в Реєстрі, дорівнює або перевищує величину залишку, що визначається як різниця між обсягом придбання на митній території України такого/такої товару/послуги (крім обсягу придбання товарів/послуг за операціями, які звільнені від оподаткування та підлягають оподаткуванню за нульовою ставкою) та/або ввезення на митну територію України такого товару, зазначеного з 1 січня 2017 р. в отриманих податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих у Реєстрі, і митних деклараціях, збільшеного у 1,5 рази, та обсягом постачання відповідного товару/послуги, зазначеного/зазначеної в податкових накладних/розрахунках коригування, зареєстрованих з 1 січня 2017 р. у Реєстрі, і переважання в такому залишку (більше 50 відсотків) груп товарів (продукції), визначених ДПС та затверджених відповідним наказом, оприлюдненим на офіційному веб-сайті ДПС.».
Відповідно до п. 10, 11 Порядку зупинення №1165, у разі зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі контролюючий орган протягом операційного дня надсилає (в електронній формі у текстовому форматі) в автоматичному режимі платнику податку квитанцію про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування, яка є підтвердженням зупинення такої реєстрації.
У квитанції про зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування зазначаються: 1) номер та дата складення податкової накладної/розрахунку коригування; 2) критерій (критерії) ризиковості платника податку та/або ризиковості здійснення операцій, на підставі якого (яких) зупинено реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, з розрахованим показником за кожним критерієм, якому відповідає платник податку; 3) пропозиція щодо надання платником податку пояснень та копій документів, необхідних для розгляду питання прийняття контролюючим органом рішення про реєстрацію податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі або відмову в такій реєстрації (п. 11 Порядку зупинення №1165).
Наказом Міністерства фінансів України від 12.12.2019 №520 затверджено Порядок прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Порядок №520), який визначає механізм прийняття рішень про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, реєстрацію яких відповідно до пункту 201.16 статті 201 Податкового кодексу України зупинено в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Відповідно до п. 2 - 4 Порядку №520, прийняття рішень про реєстрацію/відмову в реєстрації податкових накладних/розрахунків коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено, здійснюють комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі головних управлінь Державної податкової служби України в областях, м. Києві та Офісу великих платників податків ДПС.
Комісія регіонального рівня протягом п`яти робочих днів, що настають за днем отримання пояснень та копій документів, поданих відповідно до пункту 4 цього Порядку, приймає рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі та надсилає його платнику податку в порядку, встановленому статтею 42 Податкового кодексу.
У разі зупинення реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі платник податку має право подати копії документів та письмові пояснення стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної розрахунку коригування в Реєстрі.
Пунктом 5 Порядку №520 визначено перелік документів, необхідних для розгляду питання прийняття комісією регіонального рівня рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі, може включати: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявності певних типових форм і галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством.
Пунктами 6, 7 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, зазначених у пункті 5 цього Порядку, платник податку має право подати до контролюючого органу протягом 365 календарних днів, що настають за датою виникнення податкового зобов`язання, відображеного в податковій накладній/розрахунку коригування.
Платник податку має право подати письмові пояснення та копії документів до декількох податкових накладних / розрахунків коригування, якщо такі податкові накладні / розрахунки коригування складено на одного отримувача - платника податку за одним і тим самим договором або якщо в таких податкових накладних / розрахунках коригування відображено однотипні операції (з однаковими кодами товарів згідно з Українською класифікацією товарів зовнішньоекономічної діяльності (УКТ ЗЕД) або кодами послуг згідно з Державним класифікатором продукції та послуг (ДКПП).
Письмові пояснення та копії документів, зазначених у п. 5 цього Порядку, платник податку подає до ДПС в електронній формі за допомогою засобів електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого в установленому порядку.
Пунктами 9, 10 Порядку №520 передбачено, що письмові пояснення та копії документів, подані платником податку до контролюючого органу відповідно до пункту 4 цього Порядку, розглядає комісія регіонального рівня.
Комісія регіонального рівня приймає рішення про реєстрацію / відмову в реєстрації податкових накладних / розрахунків коригування в Реєстрі за формою згідно з додатком до цього Порядку.
Згідно з пунктом 11 Порядку №520 комісія регіонального рівня приймає рішення про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі в разі:
- ненадання платником податку письмових пояснень стосовно підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній / розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в Реєстрі;
- та/або ненадання платником податку копій документів відповідно до пункту 5 цього Порядку;
- та/або надання платником податку копій документів, складених/ оформлених із порушенням законодавства.
Рішення комісії регіонального рівня про відмову в реєстрації податкової накладної / розрахунку коригування в Реєстрі може бути оскаржено в адміністративному або судовому порядку (п. 13 цього Порядку).
Як слідує з матеріалів справи, позивачем відповідачу 1 були надані копії первинних та інших документів щодо підтвердження інформації, зазначеної у податковій накладній від 13.04.2021 за №4. Дослідивши та проаналізувавши зміст цих документів суд дійшов висновку про їх достатність для прийняття комісією регіонального рівня позитивного рішення про реєстрацію в Єдиному реєстрі податкових накладних зазначеної податкової накладної ТОВ «ВІ-ЖЕН».
Разом з тим, як видно з тексту оскаржуваного рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації податкової накладної, зміст поданих платником контролюючому органу документів та пояснень Комісією в дійсності не досліджувався та не аналізувався, як і специфіка господарської операції, на оформлення якої такі документи були складені.
Також суд встановив, що приймаючи оскаржуване рішення Комісія при ГУ ДПС м. Києві не вказала конкретний перелік первинних документів, які позивач з урахуванням змісту та предмету договору підряду №НП-122 від 01.04.2021 (з урахуванням додатків до нього) мав подати до контролюючого органу для прийняття рішення про реєстрацію податкової накладної від 13.04.2021 №4.
У контексті з наведеним суд зазначає, що оскаржуване рішення відповідача 1 за своєю природою є актом індивідуальної дії. У свою чергу загальними вимогами, які висуваються до акта індивідуальної дії, як до акту правозастосування, є його обґрунтованість та вмотивованість, тобто наведення податковим органом конкретних підстав його прийняття (фактичних і юридичних), а також переконливих і зрозумілих мотивів його прийняття.
Суд звертає увагу, що головною рисою індивідуальних актів є їхня конкретність та визначеність, а саме: чітке формулювання конкретних юридичних волевиявлень суб`єктами владних повноважень, які видають такі акти; розв`язання за їх допомогою конкретних, а саме індивідуальних, справ або питань, настанов для їх розв`язання що виникають у сфері державного управління; чітка визначеність адресата, конкретної особи або осіб; чітка відповідність такого акту нормам чинного законодавства.
Європейським Судом з прав людини (далі ЄСПЛ) у рішенні по справі «Суомінен проти Фінляндії» (Suominen v. Finland) №37801/97 від 01.07.2003 вказано, що орган влади зобов`язаний виправдати свої дії, навівши обґрунтування своїх рішень.
Отже, рішення суб`єкта владних повноважень повинні ґрунтуватися на оцінці усіх фактів та обставин, що мають значення. Суб`єкт владних повноважень має врахувати усі обставини справи, та надавати їм відповідну правову оцінку. Невиконання вказаних вимог призводить до його протиправності.
В ході розгляду цієї справи суд встановив, що рішення Комісії при ГУ ДПС у м. Києві від 09.06.2021 №2749699/34351708 не відповідає вимогам, встановленим для акта індивідуальної дії, оскільки таке рішення було прийняте без зазначення мотивів для не врахування змісту поданих позивачем 03.06.2021 пояснень і сканкопій документів.
Виходячи з викладеного, дії Комісії з питань зупинення реєстрації ПН/РК в ЄРПН по прийняттю оскаржуваних рішень, у тексті яких не наведені дійсні мотиви для їх прийняття та не зазначені підстави для не врахування наданих платником документів, свідчать про порушення суб`єктом владних повноважень як принципу належного урядування, так і принципів, закріплених в Резолюції Комітету Міністрів Ради Європи 77 (31) від 28.09.1977, а також свідчать про непрозорість та непередбачуваність дій контролюючого органу, що перешкоджають можливості платника податків планувати в подальшому свою господарську діяльність.
Такий підхід узгоджується з практикою ЄСПЛ. Так, у п. 110 рішення від 23.07.2002 у справі «Компанія «Вестберґа таксі Актіеболаґ» та Вуліч проти Швеції» Суд визначив, що «…адміністративні суди, які розглядають скарги заявників стосовно рішень податкового управління, мають повну юрисдикцію у цих справах та повноваження скасувати оскаржені рішення. Справи мають бути розглянуті на підставі поданих доказів, а довести наявність підстав, передбачених відповідними законами, для призначення податкових штрафів має саме податкове управління».
Беручи до уваги все вищенаведене, суд дійшов висновку, що заявлені ТОВ «ВІ-ЖЕН» позовні вимоги про визнання протиправним та скасування рішення Комісії ГУ ДПС у м. Києві від 09.06.2021 №2749699/34351708 про відмову в реєстрації податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних є обґрунтованими та такими, що підлягають задоволенню.
Щодо позовних вимог в частині зобов`язання Державної податкової служби України зареєструвати в Єдиному реєстрі податкових накладних податкової накладної від 13.04.2021 за №4, суд зазначає наступне.
Відповідно до п. 3 ч. 2 ст. 245 Кодексу адміністративного судочинства України, у разі задоволення позову суд може прийняти рішення про визнання дій суб`єкта владних повноважень протиправними та зобов`язання утриматися від вчинення певних дій.
Оскільки в ході розгляду даної справи суд дійшов висновку про протиправність рішення комісії регіонального рівня про відмову у реєстрації вказаної податкової накладної позивача в Єдиному реєстрі податкових накладних, та відповідно про наявність підстав про задоволення позову в цій частині, то останнє тягне за собою необхідність зобов`язання ДПС України, як адміністратора Реєстру згідно пп. 14.1.6 п. 14.1 ст. 14 ПК України, вчинити дії з метою відновлення порушених прав позивача.
Відповідно до п.п. 19, 20 Порядку ведення Єдиного реєстру податкових накладних (в останній чинній редакції), затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 29.12.2010 №1246, податкова накладна та/або розрахунок коригування, реєстрацію яких зупинено, реєструється у день настання однієї з таких подій: прийняття в установленому порядку та набрання чинності рішенням про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування; набрання рішенням суду законної сили про реєстрацію податкової накладної та/або розрахунку коригування (у разі надходження до ДПС відповідного рішення); неприйняття та/або відсутність реєстрації в установленому порядку рішення про реєстрацію або відмову в реєстрації податкової накладної та/або розрахунку коригування.
Внесення відомостей до Реєстру на підставі рішення суду, яке набрало законної сили, здійснюється з дотриманням вимог цього Порядку. При цьому вимоги абзацу десятого пункту 12 цього Порядку не застосовуються до податкової накладної та/або розрахунку коригування, реєстрацію яких зупинено в установленому порядку.
Датою внесення відомостей до Реєстру вважається день, зазначений в рішенні суду, або день набрання законної сили таким рішенням (п. 20 Порядку №1246).
За таких обставин, суд вважає, що наявні обґрунтовані підстави для задоволення позовної вимоги позивача, шляхом зобов`язання ДПС України зареєструвати податкову накладну від 13.04.2021 за №4 датою її отримання ДПС (тобто, 30.04.2021, що зафіксовано у квитанції щодо зупинення реєстрації зазначеної податкової накладної), що, водночас, з урахуванням наведеного, не є втручанням в дискреційні повноваження відповідача 2, а є належним та достатнім способом відновлення порушеного права позивача.
За змістом ст. 244 Кодексу адміністративного судочинства України, одним із питань, які вирішує суд при ухваленні рішення, є те, як розподілити між сторонами судові витрати (п. 5 ч. 1 ст. 244 зазначеного Кодексу).
Згідно з ч. 1 ст. 139 Кодексу адміністративного судочинства України, при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
Як вбачається з наявного у матеріалах справи платіжного доручення від 02.08.2021 №231, ТОВ «ВІ-ЖЕН» під час звернення до суду з цим адміністративним позовом сплатило судовий збір у розмірі 2 270,00 грн. Враховуючи обсяг заявлених та задоволених позовних вимог суд дійшов висновку про наявність підстав для стягнення з відповідачів за рахунок їх бюджетних асигнувань на користь позивача витрат по оплаті судового збору в зазначеному розмірі коштів повністю.
Керуючись статтями 2, 5 - 11, 19, 72 - 77, 90, 132, 134, 139, 241 - 246, 250, 255, 257 - 262 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
ВИРІШИВ:
Адміністративний позов Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІ-ЖЕН» (код ЄДРПОУ 34351708, адреса місцезнаходження: 03142, м. Київ, просп. Палладіна, 18/30, офіс 13-А) до Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП 44116011, адреса місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19) та Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8) про визнання протиправним та скасування рішення, зобов?язання вчинити дії задовольнити повністю.
Визнати протиправними та скасувати рішення Комісії Головного управління ДПС у м. Києві з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних від 09.06.2021 №2749699/34351708.
Зобов`язати Державну податкову службу України зареєструвати складену Товариством з обмеженою відповідальністю ««ВІ-ЖЕН» (код ЄДРПОУ 34351708) податкову накладну від 13.04.2021 за №4 датою її отримання, а саме 30.04.2021.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІ-ЖЕН» (код ЄДРПОУ 34351708, адреса місцезнаходження: 03142, м. Київ, просп. Палладіна, 18/30, офіс 13-А) понесені ним судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 1 135,00 грн. (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у м. Києві (код ЄДРПОУ ВП 44116011, адреса місцезнаходження: 04116, м. Київ, вул. Шолуденка, 33/19).
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «ВІ-ЖЕН» (код ЄДРПОУ 34351708, адреса місцезнаходження: 03142, м. Київ, просп. Палладіна, 18/30, офіс 13-А) понесені ним судові витрати по оплаті судового збору у розмірі 1 135,00 грн. (одна тисяча сто тридцять п`ять гривень) за рахунок бюджетних асигнувань Державної податкової служби України (код ЄДРПОУ 43005393, адреса місцезнаходження: 04053, м. Київ, Львівська площа, 8).
Рішення набирає законної сили в порядку, визначеному статтею 255 Кодексу адміністративного судочинства України.
Рішення може бути оскаржене до суду апеляційної інстанції за правилами, встановленими статтями 295-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Суддя Т.О. Скочок
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 04.08.2022 |
Оприлюднено | 05.09.2022 |
Номер документу | 106035924 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Шостий апеляційний адміністративний суд
Кузьмишина Олена Миколаївна
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Скочок Т.О.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні