ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД міста КИЄВА 01051, м. Київ, вул. Болбочана Петра 8, корпус 1 Р І Ш Е Н Н Я
І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И
16 серпня 2022 року м. Київ № 640/20698/21
Окружний адміністративний суд м. Києва, у складі судді Вєкуа Н.Г, розглянувши у порядку спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи адміністративну справу за позовом Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області до Товариства з обмеженою відповідальністю «Вектор 2002» про застосування заходів реагування,-
В С Т А Н О В И В:
До Окружного адміністративного суду м. Києва звернулось Головне управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (04071, м. Київ, вул. Межигірська,8, код ЄДРПОУ 38537963) з позовом до Товариства з обмеженою відповідальністю «Вектор 2002» (01133, м. Київ, бул. Лесі Українки, 26, кім. 426, код ЄДРПОУ 31925660), в якому просить суд застосувати заходи реагування у вигляді повного зупинення експлуатації (роботи) будівель та споруд міського ринку Товариства з обмеженою відповідальністю «Вектор 2002» (код ЄДРПОУ 31925660), розташованого за адресою: Київська обл., м. Ірпінь, вул. Академіка Заріфи Алієвої,65/3, шляхом зобов`язання відповідача повністю зупинити експлуатацію вказаного об`єкту до повного усунення порушень, зазначених в акті від 21.05.2021 року №160.
В обґрунтування заявлених позовних вимог позивач зазначив, що за результатами перевірки щодо додержання ТОВ «Вектор 2002» вимог законодавства у сферах пожежної та техногенної безпеки, цивільного захисту було виявлено порушення, які створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей. Відтак, слід застосувати заходи реагування у сфері державного нагляду (контролю).
Ухвалою суду від 26 липня 2021 року відкрито провадження у справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення учасників справи.
Відповідач, не погоджуючись із доводами позивача, надав відзив на позовну заяву, в якому вказав, що виявлені під час перевірки порушення були ним усунуті, про що свідчить акт повторної перевірки, відтак відсутні підстави для задоволення позову.
Розглянувши подані позивачем документи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, об`єктивно оцінивши докази, які мають юридичне значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, суд встановив наступне.
Відповідно до положень статтей 47, 64, 65, 66, 67 Кодексу цивільного захисту України, Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності», Річного плану здійснення заходів державного нагляду (контролю) Державної служби України з надзвичайних ситуацій на 2021 рік, затвердженого наказом ДСНС України № 633 «Про затвердження плану перевірок» та наказу Головного управління ДСНС України у Київській області від 28.04.2021 № 538 було здійснено планову перевірку щодо додержання (виконання) вимог нормативно-правових актів та нормативних документів у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки Товариства з обмеженою відповідальністю «Вектор 2002», розташованого за адресою: Київська область, м. Ірпінь, вул. академіка Заріфи Алієвої, 65/3.
15 квітня 2021 року було видано повідомлення про проведення планового заходу зі здійснення державного нагляду (контролю) № 56 03- 4047/1 Товариства з обмеженою відповідальністю «Вектор 2002», 28 квітня 2021 року видано посвідчення № 3355 на проведення планового заходу державного нагляду (контролю) щодо додержання та виконання вимог у сфері цивільного захисту, пожежної і техногенної безпеки вказаного товариства.
21 травня 2021 року за результатами перевірки був складений акт № 160 щодо додержання суб`єктом вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки та було виявлено 17 порушень, а саме:
- Не розроблено і не узгоджено 3 ДСНС схему розміщення будівель, торговельних рядів, кіосків, павільйонів, контейнерів, торговельних місць, тощо, яка має відображати: загальну площу території ринку, кількість будівель, магазинів, павільйонів, кіосків, палаток, контейнерів, камер схову та торговельних місць із зазначенням їх розмірів у плані; місця розташування автостоянок транспорту; наявність та кількість первинних засобів пожежогасіння; ширину проходів (проїздів) між торговельними рядами, інші необхідні розміри; місця розміщення пожежних гідрантів та відстані від них до ринку, кількість в`їздів на територію; інформацію щодо обладнання приміщень (торговельних місць) СПЗ;
- Дерев`яні елементи крівлі дахових конструкцій будівель не оброблені вогнезахисним розчином;
- Адміністративні приміщення, магазини, кіоски не обладнано автоматичною системою протипожежного захисту;
- Територію ринку не забезпечено знаками безпеки згідно, ДСТУ 1806309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки. Форма та колір»;
- В приміщеннях магазинів та на території ринку не встановлено систему оповіщення про виникнення надзвичайних ситуацій та управління евакуацією людей;
- По коридору з допоміжних приміщень громадського харчування горючі матеріали розміщено на відстані менше 1 м від електроустаткування;
- В орендованому приміщенні закладу громадського харчування підключення побутового кондиціонеру не виконано через автономний пристрій електричного захисту незалежно від наявності захисту на загальній лінії;
- Транзитні силові та освітлювальні електромережі прокладено відкритим способом по горючих конструктивних елементах будівель;
- Переносні вогнегасники не розміщено шляхом навішування на вертикальні конструкції на висоті не більше 1,5 м. від рівня підлоги до нижнього торця вогнегасника чи на підставках, що надійно закріплені до підлоги.
- В приміщенні м`ясного цеху електророзетки встановлені на горючі основи (конструкції) без підкладанням під них суцільного негорючого матеріалу, що виступає за габарити апарата не менше ніж на 0,01 метра;
- Пожежні щити, встановлені на території не укомплектовано засобами пожежогасіння, а саме: вогнегасники - 3 шт., ящик з піском - 1 шт., протипожежне покривало - 1 шт., багор або лом та гак - 2 шт., лопати - 2 шт., сокири - 2 шт.;
- Не дотримано відстань між торговельними рядами (з конструкціями, торговельним обладнанням, які виступають);
- Посадовими особами не пройдено навчання з питань цивільного захисту;
- Між існуючими будівлями ІІІ-го ступеня вогнестійкості та спорудами (кіосками) ІІІ ступеня вогнестійкості не дотримано відстані, відповідно до табл. 15.2 ДБНБ. 2.2-12:2019 р.
- Будівлі, торові ряди, стаціонарні малі архітектурні форми (кіоски) не обладнано пристроями захисту від прямих попадань блискавки і вторинних її проявів, відповідно до вимог ДСТУ Б В.2.5-38:2008 «Інженерне обладнання будинків і споруд. Улаштування блискавкозахисту будівель і споруд»;
- Підключення торгівельних кіосків до електромережі виконано з порушенням вимог ПУЕ (зовнішні електричні струмопровідні дроти прокладено над горючими покрівлями торгівельних рядів);
- Не проведено ідентифікацію об`єкта господарської діяльності.
21 травня 2021 року позивачем було складено протокол про адміністративне правопорушення КХ № 020811, відповідно до ст. 175 КУпАП. Того ж дня позивачем було складено постанову КХ № 021176 про накладення адміністративного стягнення.
Вважаючи виявлені правопорушення такими, що загрожують життю та здоров`ю людей та свідчать про відсутність у відповідача необхідної системи заходів для уникнення виникнення пожежі, її гасіння та швидкого реагування у разі її виникнення, позивач звернувся до Окружного адміністративного суду м. Києва із даним позовом, при вирішенні якого суд виходить із наступного.
Правові та організаційні засади, основні принципи і порядок здійснення державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності, повноваження органів державного нагляду (контролю), їх посадових осіб і права, обов`язки та відповідальність суб`єктів господарювання під час здійснення державного нагляду (контролю) визначає Закон України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» від 05.04.2007 року №877-V (далі - Закон №877-V).
Статтею 1 вказаного Закону визначено, що державний нагляд (контроль) - діяльність уповноважених законом центральних органів виконавчої влади, їх територіальних органів, державних колегіальних органів, органів виконавчої влади Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, органів місцевого самоврядування (далі - органи державного нагляду (контролю)) в межах повноважень, передбачених законом, щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства суб`єктами господарювання та забезпечення інтересів суспільства, зокрема належної якості продукції, робіт та послуг, допустимого рівня небезпеки для населення, навколишнього природного середовища, а заходи державного нагляду (контролю) - планові та позапланові заходи, які здійснюються у формі перевірок, ревізій, оглядів, обстежень та в інших формах, визначених законом.
Разом з цим, відносини, пов`язані із захистом населення, територій, навколишнього природного середовища та майна від надзвичайних ситуацій, реагуванням на них, функціонуванням єдиної державної системи цивільного захисту, та визначає повноваження органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, органів місцевого самоврядування, права та обов`язки громадян України, іноземців та осіб без громадянства, підприємств, установ та організацій незалежно від форми власності регулює Кодекс цивільного захисту України.
Положеннями статті 64 Кодексу цивільного захисту України визначено, що центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, уповноважений організовувати та здійснювати державний нагляд (контроль) щодо виконання вимог законів та інших нормативно-правових актів з питань техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту і діяльності аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, реалізує повноваження безпосередньо і через свої територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення.
До складу центрального органу виконавчої влади, який здійснює нагляд (контроль) у сфері техногенної та пожежної безпеки, і його територіальних органів входять:
1) органи державного нагляду у сфері пожежного нагляду;
2) органи державного нагляду у сфері цивільного захисту і техногенної безпеки;
3) підрозділи забезпечення та інші структурні підрозділи.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, в контексті положень частини 1 статті 65 Кодексу цивільного захисту України, здійснює державний нагляд (контроль) з питань, які визначені частиною першою статті 64 цього Кодексу щодо:
1) центральних органів виконавчої влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, інших державних органів та органів місцевого самоврядування;
2) суб`єктів господарювання;3) аварійно-рятувальних служб.
Центральний орган виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, здійснює державний нагляд (контроль) шляхом проведення планових та позапланових перевірок відповідно до закону (ч. 1 ст. 66 Кодексу цивільного захисту України).
Згідно пункту 11 частини 1 статті 67 Кодексу цивільного захисту України до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить складення актів перевірок, приписів про усунення порушень вимог законодавства у сфері цивільного захисту, техногенної та пожежної безпеки у разі виявлення таких порушень.
Згідно з Положенням про Державну службу України з надзвичайних ситуацій, затвердженого Указом Президента України від 16.01.2013 № 20/2013 «Деякі питання Державної служби України з надзвичайних ситуацій», Державна служба України з надзвичайних ситуацій є центральним органом виконавчої влади, діяльність якого спрямовується і координується Кабінетом Міністрів України через Міністра оборони України, одним з основних завдань якого є здійснення державного нагляду (контролю) за додержанням та виконанням вимог законодавства у сферах пожежної і техногенної безпеки, цивільного захисту, за діяльністю аварійно-рятувальних служб, що забезпечується безпосередньо та через територіальні органи в Автономній Республіці Крим, областях, містах Києві та Севастополі, районах, районах у містах, містах обласного, республіканського (Автономної Республіки Крим) значення, а також міжрегіональні (повноваження яких поширюються на кілька адміністративно-територіальних одиниць) територіальні органи (у разі їх створення).
Частиною 7 ст. 7 Закону України «Про основні засади державного нагляду (контролю) у сфері господарської діяльності» передбачено, що на підставі акта, складеного за результатами здійснення заходу, в ході якого виявлено порушення вимог законодавства, орган державного нагляду (контролю) за наявності підстав для повного або часткового зупинення виробництва (виготовлення), реалізації продукції, виконання робіт, надання послуг звертається у порядку та строки, встановлені законом, з відповідним позовом до адміністративного суду.
Згідно з ч. 1 ст.67 Кодексу цивільного захисту України передбачає, що до повноважень центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, належить, зокрема: здійснення державного нагляду (контролю) у сфері техногенної та пожежної безпеки, цивільного захисту щодо виявлення та запобігання порушенням вимог законодавства органами та суб`єктами господарювання, аварійно-рятувальними службами, зазначеними у статті 65 цього Кодексу; звернення до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення до повного усунення порушень вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, експлуатації будівель, об`єктів, споруд, цехів, дільниць, а також машин, механізмів, устаткування, транспортних засобів, зупинення проведення робіт, у тому числі будівельно-монтажних, випуску і реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту, надання послуг, якщо ці порушення створюють загрозу життю та/або здоров`ю людей.
Відповідно до ч. 1, 2 ст. 68 Кодексу цивільного захисту України посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сфері техногенної та пожежної безпеки, у разі порушення вимог законодавства з питань техногенної та пожежної безпеки, у тому числі невиконання їх законних вимог, зобов`язані застосовувати санкції, визначені законом.
У разі встановлення порушення вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки, що створює загрозу життю та здоров`ю людей, посадові особи центрального органу виконавчої влади, який здійснює державний нагляд у сферах техногенної та пожежної безпеки, звертаються до адміністративного суду щодо застосування заходів реагування у вигляді повного або часткового зупинення роботи підприємств, окремих виробництв, виробничих дільниць, агрегатів, експлуатації будівель, споруд, окремих приміщень, випуску та реалізації пожежонебезпечної продукції, систем та засобів протипожежного захисту у порядку, встановленому законом.
Під час розгляду справи судом встановлено, що відповідачем були усунуті порушення, зафіксовані в акті № 160 від 21.05.2021 року, що підтверджується доданими до матеріалів справи доказами, а саме: розробленим план-схемою ринку ТОВ «Вектор 2002», рахунком-фактурою №01/18-08 від 16.08.2021 на оплату робіт щодо вогнезахисту дерев`яних конструкцій та платіжне доручення №0223 від 19.08.2021 року, висновком про проведення ідентифікації об`єкта господарської діяльності, актом прийняття виконаних робіт з вогнезахисної обробки від 20.08.2021 № 500/21, актом здачі - прийняття робіт (надання послуг) з вогнезахисної обробки від 28.08.2021 №01/28-08; Проектом, розробленим ТОВ «Апекс», щодо системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу; актом виконаних робіт на проведення комплексних випробувань системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу від 16.07.2021; актом прийняття в експлуатацію відновленої системи пожежної сигналізації та оповіщення про пожежу від 16.07.2021; актом виконаних робіт № 22 за травень 2021 щодо виміру опору розтікання струму, ізоляції, контуру заземлення; Технічним звітом про проведення вимірюваних та випробувальних робіт, електроустановок та електропристроїв на відповідність до вимог 111 ВЕС та ПБЕЕС в приміщеннях ринку ТОВ «Вектор 2002»; висновком по результатах перевірки технічного стану та профілактичних випробувань електроустаткування, електричних мереж і заземлюючих пристроїв на об`єкті ТОВ «Вектор 2002»; журналом проведення інструктажу з торгуючими ринку щодо дотримання ними відстані між торговельними рядами; посвідченням про функціональне навчання (підвищення кваліфікації цільового призначення) у сфері цивільного захисту на ОСОБА_1 , та ОСОБА_2 ; Копіями фото знаків безпеки, згідно ДСТУ 1806309:2007 «Протипожежний захист. Знаки безпеки».
Крім того, з метою перевірки усунення виявлених порушень, позивачем був проведений позаплановий захід державного нагляду (контролю) щодо дотримання суб`єктом господарювання вимог законодавства у сфері техногенної та пожежної безпеки ТОВ «Вектор 2002», за результатами якого був складений акт №978 від 31.08.2021 року. Відповідно до змісту вказаного акту, раніше зафіксовані порушення були усунені.
Відносно виконання п. 1 порушення, зазначеного в Акті 978 від 31.08.2021 суд зазначає, що схема ринку була розроблена, затверджена керівником ТОВ «Вектор 2002» та направлена на погодження до ГУ ДСНС України у Київській області (лист від 26.08.2021 № 17)), також надана Ірпінському МВ ГУ ДСНС України у Київській області (лист від 31.08.2021 № 22) і долучена до матеріалів справи.
Таким чином, з огляду на встановлені судом обставини, відповідачем були усунуті порушення, зафіксовані в акті № 160 від 21.05.2021 року, які стали підставою для звернення позивача із позовом до суду, відтак позов є необґрунтованим і не підлягає задоволенню.
Згідно з частиною першою статті 77 КАС України кожна сторона повинна довести ті обставини, на яких ґрунтуються її вимоги та заперечення, крім випадків, встановлених статтею 78 цього Кодексу.
Відповідачем не доведено належними та допустимими доказами усунення всіх виявлених порушень.
Частиною першою статті 90 КАС України визначено, що суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.
Враховуючи викладене, оцінивши докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні, суд дійшов висновку, що адміністративний позов не підлягає задоволенню.
В зв`язку із відмовою у задоволенні позову, судові витрати розподілу не підлягають.
Керуючись ст.ст. 8, 9, 72-77, 139, 241-246 Кодексу адміністративного судочинства України суд,
В И Р І Ш И В:
У задоволенні адміністративного позову Головного управління Державної служби України з надзвичайних ситуацій у Київській області (04071, м. Київ, вул. Межигірська,8, код ЄДРПОУ 38537963) відмовити повністю.
Рішення набирає законної сили в порядку передбаченому ст. 255 Кодексу адміністративного судочинства та може бути оскаржена в апеляційному порядку повністю або частково за правилами, встановленими ст. ст. 293, 295-297 КАС України, шляхом подання через суд першої інстанції апеляційної скарги.
Суддя Н.Г. Вєкуа
Суд | Окружний адміністративний суд міста Києва |
Дата ухвалення рішення | 15.08.2022 |
Оприлюднено | 07.09.2022 |
Номер документу | 106063245 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи щодо забезпечення громадського порядку та безпеки, національної безпеки та оборони України, зокрема щодо цивільного захисту |
Адміністративне
Окружний адміністративний суд міста Києва
Вєкуа Н.Г.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2023Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні