Рішення
від 10.08.2022 по справі 534/2069/21
КОМСОМОЛЬСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

КОМСОМОЛЬСЬКИЙ МІСЬКИЙ СУД

ПОЛТАВСЬКОЇ ОБЛАСТІ

Справа № 534/2204/21

Провадження № 2/534/369/22

РІШЕННЯ

ІМЕНЕМ УКРАЇНИ

11 серпня 2022 року м. Горішні Плавні

Комсомольський міський суд Полтавської області

в складі: головуючого судді Морозова В.Ю.,

за участю: секретаря судового засідання Циганко М.А.,

розглянувши у відкритому судовому засіданні в порядку спрощеного позовного провадження в залі суду цивільну справу за позовом Управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області до ОСОБА_1 про стягнення незаконно отриманої державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та одинокій матері,

В С Т А Н О В И В:

Позивач звернувся до суду з позовом до відповідача, у якому просить стягнути з ОСОБА_1 соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям у сумі 6603 грн 06 коп. та виплачену допомогу на дітей одинокій матері у сумі 5804 грн 28 коп. та понесені судові витрати.

Позовні вимоги обгрунтовує тим, що відповідачка, перебувала на обліку в Управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області та отримувала з 01.03.2020 по 31.08.2020 призначену державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям та у той же період призначену допомогу одиноким матерям на дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 . При заповненні декларації відповідачкою було вказано недостовірні данні про доходи. 16.09.2020 під час повторного звернення за призначенням ДСД працівником УСЗН проведеною перевіркою доходів відповідачки виявлено факт вказання відповідачкою недостовірної інформації про доходи під час заповнення декларації. Згідно довідки ПФУ від 08.10.2020 відповідачка приховала відомості про доходи за період з 01.09.2019 по 29.02.2020 отримані в КП «Спеціалізоване підприємство ритуальних та похоронних послуг «Вічність» та КП «Спецеко» Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області. Внаслідок приховання доходів відповідачці були надміру виплачені кошти у період з 01.03.2020 до 31.08.2020 та незаконно отримано державну допомогу малозабезпеченим сім`ям у розмірі 6 603 грн. 06 коп. та допомогу одиноким матерям у розмірі 5 804 грн. 28 коп. Відповідачці 12.10.2020 було направлено лист з проханням добровільно повернути кошти. 25.10.2021 повторно ознайомлена з сумою переплати та відмовилась добровільно повернути кошти.

Ухвалою суду від 10.01.2022 позовна заява Управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської областіприйнята до розгляду із відкриттям провадження у справі та призначенням до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження з викликом сторін.

У судове засідання представник позивача не з`явився, про час та місце розгляду справи повідомлений у встановленому законом порядку. Подав до суду заяву в якій позовні вимоги підтримує повністю, просить розглядати справу за його відсутності.

Відповідач у судове засідання не з`явився, про день час і місце слухання справи повідомлений у встановленому законом порядку, правом надання заперечень проти позову та доказів на їх підтвердження не скористався.

Суд, вивчивши матеріали справи, дослідивши докази та надавши їм правову оцінку за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на всебічному, повному, об`єктивному та безпосередньому дослідженні наявних у справі доказів , з точки зору належності, допустимості, достовірності кожного доказу окремо, а також достатності і взаємного зв`язку доказів у їх сукупності, зважаючи на те, що жодні докази не мають для суду заздалегідь встановленої сили, дійшов наступних висновків.

Як встановлено судом, 03.03.2020 ОСОБА_1 звернулась до Управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області із заявою про призначення їй декількох видів допомог, а саме державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та допомоги на дітей одиноким матерям, надавши документи, в тому числі і декларацію про доходи та майновий стан осіб, які звернулись за призначенням усіх видів соціальної допомоги. (а.с. 11-14)

Рішенням УСЗН від 04.03.2020 відповідачці була призначена державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям на період з 01.03.2020 по 31.08.2020 включно. (а.с. 18)

Рішенням УСЗН від 05.03.2020 відповідачці була призначена допомога одиноким матерям, на дитину ОСОБА_2 , ІНФОРМАЦІЯ_1 , на період з 01.03.2020 по 31.08.2020 включно. (а.с 19)

Згідно позовної заяви, 16.09.2020, під час повторного звернення за призначенням допомоги, працівником УСЗН було проведено перевірку доходів відповідачки та виявлено факт вказання відповідачкою недостовірної інформації про доходи під час заповнення декларації.

Згідно довідки ПФУ від 08.10.2020 відповідачка приховала відомості про доходи за період з 01.09.2019 по 29.02.2020 отримані в КП «Спеціалізоване підприємство ритуальних та похоронних послуг «Вічність» та КП «Спецеко» Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області.

Внаслідок приховання доходів відповідачці були надміру виплачені кошти у період з 01.03.2020 до 31.08.2020 та незаконно отримано державну допомогу малозабезпеченим сім`ям у розмірі 6 603 грн. 06 коп. та допомогу одиноким матерям у розмірі 5 804 грн. 28 коп.

Відповідачці 12.10.2020 було направлено лист з проханням добровільно повернути кошти. 25.10.2021 повторно ознайомлена з сумою переплати та відмовилась добровільно повернути кошти. (а.с. 28)

Добровільно відповідачка надміру виплачених коштів державних соціальних допомог не повернула, що і стало причиною звернення позивачем до суду.

Нарахування та виплата допомоги малозабезпеченим сім`ям проводиться відповідно до Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» та Порядку призначення та виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 24.02.2003 року № 250.

Відповідно до положень ст. 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї.

Згідно з п. 6 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям (далі Порядок) для призначення соціальної допомоги уповноважений представник сім`ї подає органу соціального захисту населення такі документи: заяву; документ, що посвідчує особу уповноваженого представника сім`ї; декларацію про доходи та майно (заповнюється на підставі довідок про доходи кожного члена сім`ї); довідку про наявність та розмір земельної частки (паю).

Статтею 1 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 № 1768-III (далі - Закон України № 1768-III), визначено, що державна соціальна допомога малозабезпеченим сім`ям - щомісячна допомога, яка надається малозабезпеченим сім`ям у грошовій формі в розмірі, що залежить від величини середньомісячного сукупного доходу сім`ї. Малозабезпечена сім`я - сім`я, яка з поважних або незалежних від неї причин має середньомісячний сукупний дохід нижчий, ніж прожитковий мінімум для сім`ї; прожитковий мінімум для сім`ї - визначена для кожної сім`ї залежно від її складу сума прожиткових мінімумів, розрахованих та затверджених відповідно до Закону України "Про прожитковий мінімум" для осіб, які відносяться до основних соціальних і демографічних груп населення; середньомісячний сукупний дохід сім`ї - обчислений у середньому за місяць дохід усіх членів сім`ї, одержаний ними протягом шести місяців, у порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

В силу приписів ст. 13 Закону України № 1768-III контроль за правильністю призначення і виплати державної соціальної допомоги, використання коштів Державного бюджету України, спрямованих на надання такої допомоги, здійснює центральний орган виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері державного контролю за додержанням вимог законодавства під час надання соціальної підтримки. Під час надання державної соціальної допомоги проводиться перевірка майнового стану членів сім`ї в порядку, визначеному Кабінетом Міністрів України.

Відповідно до ч. 1 ст. 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-XII (далі- Закон України, № 2811-XII) право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини), відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Постановою Кабінету Міністрів України № 1751 від 27.12.2001 року затверджено Порядок призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, який визначає умови призначення і виплати таких видів державної допомоги сім`ям з дітьми, передбачених Законом України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми".

Так, згідно з абз. 1 п. 33 вказаного вище Порядку (в редакції, чинній на момент виникнення спірних правовідносин) відповідно до статті 18-1 Закону України "Про державну допомогу сім`ям з дітьми", право на допомогу на дітей одиноким матерям мають одинокі матері (які не перебувають у шлюбі), одинокі усиновлювачі, якщо у свідоцтві про народження дитини або документі про народження дитини, виданому компетентними органами іноземної держави, за умови його легалізації в установленому законодавством порядку (рішенні про усиновлення дитини) відсутній запис про батька (матір) або запис про батька (матір) проведено в установленому порядку органом державної реєстрації актів цивільного стану за вказівкою матері (батька, усиновлювача) дитини.

Як встановлено п. 34 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, допомога на дітей одиноким матерям, одиноким усиновлювачам, матерям (батькам) у разі смерті одного з батьків, які мають дітей віком до 18 років (якщо діти навчаються за денною формою у закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої та вищої освіти, - до закінчення такими дітьми навчальних закладів, але не довше ніж до досягнення ними 23 років), надається у розмірі, що дорівнює різниці між 100 відсотками прожиткового мінімуму для дитини відповідного віку та середньомісячним сукупним доходом сім`ї в розрахунку на одну особу за попередні шість місяців. Попередні шість місяців становлять два квартали, що передують місяцю, який передує місяцю звернення за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям (далі - період, за який враховується дохід). Середньомісячний сукупний дохід сім`ї визначається відповідно до Порядку обчислення середньомісячного сукупного доходу сім`ї (домогосподарства) для усіх видів державної соціальної допомоги, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України від 22 липня 2020 р. N 632. До складу сім`ї особи, яка звертається за призначенням допомоги на дітей одиноким матерям, включаються чоловік, дружина, рідні та усиновлені діти віком до 18 років, а також діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти (в тому числі у період між завершенням навчання в одному із зазначених закладів освіти і вступом до іншого закладу або в період між завершенням навчання за одним освітньо-кваліфікаційним рівнем і продовженням навчання за іншим рівнем, якщо такий період не перевищує чотирьох місяців) до досягнення 23 років і не мають власних сімей; неодружені повнолітні діти, визнані особами з інвалідністю з дитинства I та II групи або особами з інвалідністю I групи і проживають разом з батьками; непрацездатні батьки чоловіка та дружини, які проживають разом з ними і перебувають на їх утриманні у зв`язку з відсутністю власних доходів; особа, яка проживає разом з одинокою особою з інвалідністю I групи і доглядає за нею; жінка та чоловік, які не перебувають у шлюбі, але проживають однією сім`єю і мають спільних дітей. При цьому діти, які навчаються за денною формою здобуття освіти в закладах загальної середньої, професійної (професійно-технічної), фахової передвищої, вищої освіти до досягнення 23 років і не мають власних сімей, включаються до складу сім`ї незалежно від реєстрації місця проживання чи місця перебування. Особи, які перебувають на повному державному утриманні, до складу сім`ї не включаються.

Пукнтом 48 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, органам, що призначають і виплачують державну допомогу сім`ям з дітьми, надано право у разі потреби перевіряти обґрунтованість видачі та достовірність документів, поданих для призначення допомоги.

В силу приписів п. 49 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, особи, яким виплачується державна допомога сім`ям з дітьми, зобов`язані повідомляти органам соціального захисту населення про зміну всіх обставин, які впливають на виплату такої допомоги (зміни у складі сім`ї, перевищення середньомісячного сукупного доходу сім`ї тощо). Якщо отримувачам державної допомоги сім`ям з дітьми, якими подано документи із свідомо неправдивими відомостями, не подано відомостей про зміни у складі сім`ї, приховуються обставини, які впливають на призначення і виплату допомоги, було надміру виплачено суми допомоги, органи соціального захисту населення: визначають обсяг коштів, які підлягають поверненню, з місяця призначення державної допомоги сім`ям з дітьми та встановлюють строки їх повернення залежно від матеріального стану сім`ї; повідомляють отримувачу державної допомоги сім`ям з дітьми про обсяг коштів, які підлягають поверненню, та строки їх повернення. Суми коштів, які підлягають поверненню, повертаються: отримувачем державної допомоги сім`ям з дітьми самостійно; за згодою отримувача державної допомоги сім`ям з дітьми у повному обсязі за рахунок її наступних виплат; за рішенням органу соціального захисту населення за рахунок сум наступних виплат державної допомоги сім`ям з дітьми у розмірі, який не перевищує 20 відсотків щомісячної суми призначеної допомоги. У разі неможливості добровільного повернення або утримання коштів, які підлягають поверненню, такі кошти стягуються в судовому порядку.

Частиною 1 статті 15 ЦК України передбачено право кожної особи на захист свого права у разі його порушення, невизнання або оспорювання.

Правовідносини щодо набуття, збереження майна без достатньої правової підстави регулюються главою 83 Цивільного кодексу України.

Згідно зі ст. 1212 ЦК України особа, яка набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи (потерпілого) без достатньої правової підстави (безпідставно набуте майно), зобов`язана повернути потерпілому це майно. Особа зобов`язана повернути майно і тоді, коли підстава, на якій воно було набуте, згодом відпала. Положення цієї глави застосовуються незалежно від того, чи безпідставне набуття або збереження майна було результатом поведінки набувача майна, потерпілого, інших осіб чи наслідком події.

Положення цієї глави застосовуються також до вимог про: 1) повернення виконаного за недійсним правочином; 2) витребування майна власником із чужого незаконного володіння; 3) повернення виконаного однією із сторін у зобов`язанні; 4) відшкодування шкоди особою, яка незаконно набула майно або зберегла його у себе за рахунок іншої особи.

Проаналізувавши вищенаведені норми та дослідивши обставини справи, суд дійшов висновку про наявність правових підстав для задоволення позову, оскільки відповідачкою при зверненні за отриманням державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям та державної соціальної допомоги на дітей одиноким матерям були подані недостовірні дані про її доходи та доходи особи, яка входить до складу сім`ї , що вплинуло на встановлення відповідного розміру соціальної допомоги.

З врахуванням сукупності досліджених судом доказів, суд вважає обґрунтованими позовні вимоги, оскільки в ході судового розгляду доведено факт подання відповідачкою недостовірних даних про її доходи, що вплинуло на встановлення права на соціальну допомогу і визначення її розміру, внаслідок чого були надміру виплачені кошти.

Оскільки позовні вимоги були задоволені у повному обсязі, в силу приписів ч. 1 ст. 141 ЦПК України витрати зі сплати судового збору, понесені позивачем, слід покласти на відповідачку.

Враховуючи викладене, керуючись ст.ст. 15-16, 1212 ЦК України, ст.ст. 1,13 Закону України «Про державну соціальну допомогу малозабезпеченим сім`ям» від 01.06.2000 № 1768-III, п. 3, 5, 7, 16, 17, 25 Порядку призначення і виплати державної соціальної допомоги малозабезпеченим сім`ям, затвердженого постановою Кабінету Міністрів України № 250 від від 24 лютого 2003 року, ст. 18-1 Закону України «Про державну допомогу сім`ям з дітьми» від 21.11.1992 року № 2811-XII, п. 33, 34, 48 Порядку призначення і виплати державної допомоги сім`ям з дітьми, затвердженого постановою Кабінетом Міністрів України № 1751 від 27.12.2001 року, ст.ст. 4-5, 12-13, 76-81, 89, 141, 142, 258-259, 263-265, 268, 352, 354 ЦПК України,

у х в а л и в:

Позов задовольнити.

Стягнути ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (р/р UA818201720343140025000051987 в УДКСУ у м. Горішні Плавні Полтавської області ДКСУ м. Київ, код ЄДРПОУ 05425371) виплачену державну допомогу малозабезпеченим сім`ям у сумі 6603 (шість тисяч шістсот три) грн. 06 коп. та виплачену допомогу на дітей одиноким матерям у сумі 5804 (п`ять тисяч вісімсот чотири) грн. 28 коп.

Стягнути з ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , на користь управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області (р/р UA368201720344230015000051987 в УДКСУ у м. Горішні Плавні Полтавської області ДКСУ м. Київ, код ЄДРПОУ 05425371) витрати зі сплати судового збору у сумі 2 270 грн.

Рішення набирає законної сили після закінчення строків подання апеляційної скарги, якщо вона не була подана у встановлені строки. У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після закінчення апеляційного розгляду справи.

Рішення може бути оскаржено безпосередньо до Полтавського апеляційного суду протягом тридцяти днів з дня його проголошення.

Відповідно до п. 3 розділ ХII «Прикінцеві положення» Цивільного процесуального кодексу України під час дії карантину, встановленого Кабінетом Міністрів України з метою запобігання поширенню коронавірусної хвороби (COVID-19), суд за заявою учасників справи та осіб, які не брали участі у справі, якщо суд вирішив питання про їхні права, інтереси та (або) обов`язки (у разі наявності у них права на вчинення відповідних процесуальних дій, передбачених цим Кодексом), поновлює процесуальні строки, встановлені нормами цього Кодексу, якщо визнає причини їх пропуску поважними і такими, що зумовлені обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином. Суд може поновити відповідний строк як до, так і після його закінчення.

Суд за заявою особи продовжує процесуальний строк, встановлений судом, якщо неможливість вчинення відповідної процесуальної дії у визначений строк зумовлена обмеженнями, впровадженими у зв`язку з карантином.

Повне найменування позивача: Управління соціального захисту населення Горішньоплавнівської міської ради Кременчуцького району Полтавської області, юридична адреса проживання: Полтавська область, Кременчуцький район, м. Горішні Плавні, вул. Миру, 29, ЄДРПОУ 05425371.

Відомості, які суд не оголошує щодо учасників справи при проголошенні рішення суду:

Повне найменування відповідача: ОСОБА_1 , ІНФОРМАЦІЯ_2 , РНОКПП НОМЕР_1 , адреса реєстрації: АДРЕСА_1

Суддя В`ячеслав МОРОЗОВ

СудКомсомольський міський суд Полтавської області
Дата ухвалення рішення10.08.2022
Оприлюднено08.09.2022
Номер документу106071741
СудочинствоЦивільне
КатегоріяСправи у спорах про недоговірні зобов’язання, з них про повернення безпідставно набутого майна (коштів)

Судовий реєстр по справі —534/2069/21

Ухвала від 03.10.2024

Цивільне

Комсомольський міський суд Полтавської області

Морозов В. Ю.

Ухвала від 24.09.2024

Цивільне

Комсомольський міський суд Полтавської області

Морозов В. Ю.

Рішення від 10.08.2022

Цивільне

Комсомольський міський суд Полтавської області

Морозов В. Ю.

Рішення від 10.08.2022

Цивільне

Комсомольський міський суд Полтавської області

Морозов В. Ю.

Ухвала від 10.01.2022

Цивільне

Комсомольський міський суд Полтавської області

Морозов В. Ю.

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні