Рішення
від 05.09.2022 по справі 905/408/22
ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ДОНЕЦЬКОЇ ОБЛАСТІ

61022, м. Харків, пр. Науки, 5, тел.:(057) 702-07-99, факс: (057) 702-08-52,

гаряча лінія: (096) 068-16-02, E-mail: inbox@dn.arbitr.gov.ua,

код ЄДРПОУ: 03499901,UA368999980313151206083020649


Р І Ш Е Н Н Я

іменем України

06.09.2022р. Справа №905/408/22

за позовом Акціонерного товариства Українська залізниця, м.Київ в особі регіональної філії Донецька залізниця, м.Лиман

до відповідача Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча, м. Маріуполь

про стягнення додаткових зборів і плат в сумі 35565,00 грн.

Суддя Левшина Г.В.

при секретарі судового засідання Бутенко П.Є.

Представники сторін:

від позивача: не з`явився

від відповідача: не з`явився

В засіданні суду брали участь:

Акціонерне товариство Українська залізниця, м.Київ в особі регіональної філії Донецька залізниця, м.Лиман, позивач, звернувся до господарського суду Донецької області з позовом до відповідача, Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча, м.Маріуполь, про стягнення додаткових зборів і виплат сумі 35565,00 грн., що виникли у зв`язку з затримкою вагонів на колії ст. Маріуполь-сортувальний.

Ухвалою від 25.04.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду та відкрито провадження у справі №905/408/22; ухвалено справу розглядати за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) учасників справи.

Ухвалою господарського суду Донецької області від 18.05.2022р., у зв`язку з військовою агресією Російської Федерації проти України, відкладено розгляд справи №905/408/22; з урахуванням положень статті 3 Конституції України про те, що людина, її життя і здоров`я, честь і гідність, недоторканість і безпека визнаються в Україні найвищою соціальною цінністю рекомендовано у випадку загрози життю, здоров`ю та безпеці представників учасників справи подавати до суду заяви про розгляд справи в їхній відсутності за наявними матеріалами в порядку частини третьої статті 196 Господарського процесуального кодексу України; встановлено позивачу направити на адресу суду докази напралення позову та доданих до нього документів на адресу відповідача; повідомлено учасників справи, що заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення, додаткові письмові докази, висновки експертів, можуть бути ними подані в електронному вигляді на електронну пошту суду або через особистий кабінет в системі Електронний суд; зазначено, що про дату, час і місце наступного судового засідання повідомити учасників справи додатково відповідною ухвалою суду.

Згідно з ухвалою від 24.06.2022р. продовжено розгляд справи №905/408/22; повідомлено учасників справи про призначення судового засідання на 11.07.2022 року о 15:40 год., яке відбудеться у приміщенні господарського суду Донецької області за адресою: м.Харків, пр.Науки, буд.5; запропоновано позивачу направити на адресу суду докази направлення позову та доданих до нього документів на адресу відповідача; продовжено відповідачу строк для надання відповідно до ст.165 ГПК України відзиву на позовну заяву і всіх письмових доказів (які можливо доставити до суду) до 08.07.2022 року; одночасно надіслати позивачу копію відзиву та доданих до нього документів, докази такого направлення надати суду до початку судового засідання; повідомлено учасників справи, що заяви по суті справи, заяви з процесуальних питань, клопотання, пояснення, додаткові письмові докази, висновки експертів, можуть бути ними подані в електронному вигляді на електронну пошту суду або через особистий кабінет в системі Електронний суд.

В судове засідання 11.07.2022р. сторони не з`явилися, жодних документів по справі не надали.

Ухвалою від 11.07.2022р. відкладено розгляд справи на 02.08.2022 року о 12:10 год.

28.07.2022р. Акціонерне товариство Українська залізниця в особі Регіональної філії Донецька залізниця Акціонерного товариства Українська залізниця повідомило суд про зміну місцезнаходження Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча за наступною адресою: 69600, Запорізька область, місто Запоріжжя, Південне шосе, будинок 80, кабінет 9.

Відповідно до ч.2 ст.4 Господарського процесуального кодексу України (далі- ГПК України) юридичні особи та фізичні особи - підприємці, фізичні особи, які не є підприємцями, державні органи, органи місцевого самоврядування мають право на звернення до господарського суду за захистом своїх порушених, невизнаних або оспорюваних прав та законних інтересів у справах, віднесених законом до юрисдикції господарського суду, а також для вжиття передбачених законом заходів, спрямованих на запобігання правопорушенням.

За приписами ч.1, 2 ст.27 ГПК України позов пред`являється до господарського суду за місцезнаходженням чи місцем проживання відповідача, якщо інше не встановлено цим Кодексом. Для цілей визначення підсудності відповідно до цього Кодексу, місцезнаходження юридичної особи та фізичної особи - підприємця визначається згідно з Єдиним державним реєстром юридичних осіб, фізичних осіб - підприємців та громадських формувань.

Згідно зі ст.93 Цивільного кодексу України місцезнаходженням юридичної особи є адреса органу або особи, які відповідно до установчих документів юридичної особи чи закону виступають від її імені. Відповідно до ч.4 ст.89 ЦК України, дані про місцезнаходження юридичної особи вносяться до єдиного державного реєстру. Отже, виходячи з наведеного, місцезнаходження юридичної особи визначається місцем її державної реєстрації.

За приписами ч.1 ст.7 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань Єдиний державний реєстр створюється з метою забезпечення державних органів та органів місцевого самоврядування, а також учасників цивільного обороту достовірною інформацією про юридичних осіб, громадські формування, що не мають статусу юридичної особи, та фізичних осіб - підприємців з Єдиного державного реєстру.

Статтею 10 Закону України Про державну реєстрацію юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань встановлено, що якщо документи та відомості, що підлягають внесенню до Єдиного державного реєстру, внесені до нього, такі документи та відомості вважаються достовірними і можуть бути використані у спорі з третьою особою.

У відповідності до пункту 1 частини 1 статті 31 ГПК України суд передає справу на розгляд іншому суду, якщо справа належить до територіальної юрисдикції (підсудності) іншого суду.

Згідно ч.2 ст.31 ГПК України, справа, прийнята судом до свого провадження з додержанням правил підсудності, повинна бути ним розглянута і в тому випадку, коли в процесі розгляду справи вона стала підсудною іншому суду, за винятком випадків, коли внаслідок змін у складі відповідачів справа відноситься до виключної підсудності іншого суду.

За таких обставин, виходячи з того, що на момент відкриття провадження у справі місцезнаходженням відповідача було м.Маріуполь, справа підлягає розгляду господарським судом Донецької області.

Відповідачем 28.07.2022р. суду надане клопотання про відкладення розгляду справи до закінчення строку, на який було введено воєнний стан та до деокупації м.Маріуполя. У відзиві по справі, що надійшов до суду 01.08.2022р., відповідач стверджує про неможливість надання доказів у справі у зв`язку з введенням воєнного стану в країні та відсутністю реального доступу до приміщеннь, де зберігаються необхідні докази (у місті Маріуполі).

Ухвалою від 02.08.2022р. відмовлено у задоволенні клопотання відповідача про відкладення розгляду справи до закінчення строку, на який було введено воєнний стан та до деокупації м.Маріуполя та відкладено розгляд справи на 06.09.2022р. об 11.30 год. з наданням відповідачу можливості надати відзив на позов з урахуванням наявних у справі доказів.

06.09.2022р. сторони в засідання суду не з`явилися, будь-яких заяв, клопотань по суті спору не надано.

Розглянувши матеріали справи, господарський суд встановив:

28.02.2017р. між Публічним акціонерним товариством Українська залізниця (залізниця) та Приватним акціонерним товариством Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (власник колії) був укладений договір №1/28 (з додатковими угодами до нього від 22.05.2018р., від 17.07.2018р., від 19.11.2019р. та від 29.10.2020р.) про експлуатацію залізничної під`їзної колії Приватного акціонерного товариства Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча при станції Маріуполь-Сортувальний регіональної філії Донецька залізниця (в редакції додаткової угоди від 17.07.2018р.).

На момент виникнення спірних відносин укладений між сторонами договір №1/28 про експлуатацію залізничної під`їзної колії ПрАТ ММК Ілліча при станції Маріуполь-Сортувальний регіональної філії Донецька залізниця діяв в редакції додаткової угоди від 17.07.2018р.

Строк дії договору до 31.12.2021р. включно (п.19 договору в редакції додаткової угоди від 29.10.2020р.).

Відповідно до п.1 вказаного договору (в редакції додаткової угоди від 17.07.2018р.) згідно зі Статутом залізниць України, Правилами перевезень вантажів і на умовах цього договору експлуатується під`їзна колія, яка належить власнику і примикає, зокрема, станцією Сартана-ІІ власника колії до станції Маріуполь-Сортувальний залізниці.

Під`їзна колія обслуговується локомотивами власника колії.

У п.3 договору №1/28 зазначено, що рух поїздів на під`їзній колії здійснюється з додержанням Правил технічної експлуатації залізниць України (ПТЕ), Інструкції з сигналізації залізниць України, Інструкції з руху поїздів та маневрової роботи на залізницях України. Приймання та відправлення поїздів виконується на станціях Маріуполь-Сортувальний Залізниці та Рудна Власника колії.

Додатковою угодою від 17.07.2018р. п.5 договору доповнено наступним:

Придатність вагонів під навантаження у технічному стані (в т. ч. під подвійні операції), що прибули на станцію Маріуполь-Сортувальний та Рудна, встановлюється робітниками залізниці під час огляду вагонів на здавальних коліях з визначенням їх придатності записом у журналі ф. ВУ-15.

Також п.6 був викладений у новій редакції, абзацом 2 якого визначено: Вагони, які здані власнику колії забираються власником колії з передавальних колій станції Маріуполь-Сортувальний залізниці впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій.

Відповідно до п.10 договору на під`їзній колії встановлюється загальний (єдиний) термін знаходження вагонів - 36,0 годин.

Згідно п.14 договору власник колії сплачує залізниці плату, у тому числі:

- інші збори і плати згідно Статуту залізниць України, Правил перевезень вантажів, Тарифного керівництва №1 (пп. в).

Збори і плати вносяться залізниці згідно з чинним законодавством.

Згідно з пунктом 15 договору (в редакції додаткової угоди 17.07.2018р.), при переданні на під`їзну колію несправних власних вагонів або контейнерів, що належать підприємствам або власності перевізника Залізниця складає відповідний акт загальної форми ГУ-23 та при поверненні даних вагонів у порожньому стані на передавальні колії складається ф.ВУ-23М та дається повідомлення до Автоматизованої Системи УЗ.

Крім цього, 30.06.2020р. між Акціонерним товариством Українська залізниця (перевізник) та Приватним акціонерним товариством Маріупольський металургійний комбінат імені Ілліча (замовник) був укладений договір надання послуг №40-00191129/2020-0001, предметом якого згідно з п.1.1 є організація та здійснення перевезення вантажів, надання вантажного вагону для перевезення, інших послуг, пов`язаних з організацією перевезення вантажів у внутрішньому та міжнародному сполученнях (експорт, імпорт) у власних вагонах перевізника, вагонах залізниць інших держав та/або вагонах замовника і проведення розрахунків за ці послуги.

Надання послуг за договором може підтверджуватись накладною, накопичувальною карткою, зведеною відомістю, відомістю плати за користування вагонами, відомістю плати за подавання / забирання вагонів та маневрову роботу, зведеними відомостями та іншими документами (п.1.4 договору).

Замовник, зобов`язався, зокрема, сплачувати послуги перевізника та інші платежі, належні перевізнику за договором з сум внесеної передоплати за кодом платника. Самостійно визначати розмір попередньої оплати та періодичність її внесення на підставі діючих тарифів та умов договору, при цьому зобов`язаний враховувати обсяг запланованих перевезень, вагонообіг, строк перебування вагону за межами України та інших послуг перевізника. Відшкодовувати перевізнику витрати, пов`язані із затримками вагонів, контейнерів і вантажів з причин, що не залежать від перевізника, які виникли на станціях залізниць України, зокрема з наступних причин: неправильне оформлення відправниками перевізних документів; недодання до накладної документів, необхідних для виконання митних, санітарних та інших правил чи невірне їх оформлення; перевірка вантажів (маси вантажу) митними та іншими державними органами контролю; недотримання технічних умов розміщення та кріплення вантажів; недостатність грошових коштів та закриття коду платника; інші причини. Також нести відповідальність за затримки вантажів на підходах до станції призначення та здійснювати оплату платежів, пов`язаних з цими затримками. Оплата вказаних послуг здійснюється шляхом списання з сум внесеної передоплати за кодом платника (п.п.2.1.6, 2.1.7 договору).

Перевізник зобов`язався, зокрема, приймати до перевезення вантажі у вагонах (контейнерах) замовника або у власних вагонах (контейнерах) перевізника, надавати власні вагони (контейнери) перевізника для навантаження вантажів згідно із затвердженими планами і заявками замовника згідно інформації розміщеної у Системі планування перевезень, доставляти вантаж до станції призначення та видавати його одержувачу, надавати додаткові послуги, пов`язані з перевезенням вантажів, перелік яких зазначається в додатках до договору та Збірнику Тарифів; складати документи, передбачені п. 1.3, 1.4 та розд. 4 договору, щодо нарахування сум платежів (п.п.2.3.2; 2.3.5 договору).

Відповідно до п.3.1 розмір провізних платежів за перевезення вантажу у вагонах замовника та вагонах залізниць інших держав, додаткових зборів, пов`язаних з перевезенням, розраховується за ставками і тарифами, які визначаються у відповідності до умов Збірника Тарифів.

Розрахунки за договором здійснюються через філію Єдиний розрахунковий центр залізничних перевезень АТ Укрзалізниця (п.4.1 договору).

Розділом 5 договору, передбачено відповідальність сторін.

Згідно п.12.1 договору він діє з дня укладення, але не раніше дати введення в дію, що визначається перевізником в повідомленні про оприлюднення Договору здійсненого на вебсайті http://uz-cargo.com/ та діє до його припинення. Дата введення в дію не може бути раніше 30 днів з дня оприлюднення договору. На звернення замовника умови договору застосовуються до відносин з замовником, які виникли між сторонами до його укладення та введення в дію.

28.08.2021р. о 04:10 год. на станцію Маріуполь-Сортувальний Донецької залізниці на адресу відповідача прибув потяг №3105, у складі якого знаходилось 55 вагонів, , , 53 з яких віднесені до відповідальності вантажоодержувача.

Факт подачі спірних вагонів потягу №3105 на станцію Маріуполь-Сортувальний 28.08.2021р. о 04:10год. відповідачем не спростовано і підтверджується пам`яткою №2707 про подання вагонів. Згідно пам`ятки №2707 передача 53 вагонів при подаванні відбулась 28.08.2021р. о 07:13 год. без зауважень щодо технічного стану вагонів. При цьому на документі міститься відмітка про те, що вагон №94524931 не прийнято в користування, так як прибув розукомплектований.

Згідно з п.6 договору №1/28 в редакції додаткової угоди від 17.07.2018р. вагони, які здані власнику колії забираються власником колії з передавальних колій станції Маріуполь-Сортувальний Залізниці впродовж 4-х годин після закінчення передавальних операцій, тобто відповідач повинен був забрати спірні вагони з колії станції Маріуполь-Сортувальний своїм локомотивом протягом 4-х годин після закінчення передавальних операцій.

Фактично потяг (53 вагони, з яких 2 вагона власності філія «ЦТЛ», 51 власний вагон) простояв на колії станції Маріуполь-Сортувальний до 23:55 год. 29.08.2021р., про що позивачем 02.09.2021р. у присутності комерційних агентів станції Маріуполь-Сортувальний Примак О.А. та Єрьоміної Т.Г. був складений акт загальної форми №6-979.

Оскільки, згідно акту про затримку вагонів №1-139, приймально-здавальні операції вагонів були здійснені у період з 04:10 год. до 07:13 год. 28.08.2021р., то, відповідно, відповідач повинен був забрати спірні вагони не пізніше 28.08.2021р. об 11:13 год.

Таким чином, загальний час простою 53 вагонів склав 36 год., що підтверджено актом про затримку вагонів №1-139 від 29.08.2021р., який представником вантажоодержувача був підписаний із зауваженням такого змісту: вини одержувача в зазначених обставинах немає.

Згідно ч.1 розділ 6 Правил перевезень вантажів на залізничному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу України від 25.02.1999р. №113, та п.15 Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги, затвердженого Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України від 26.03.2009р. № 317, розділу 5 «Ставки плати за користування вагонами і контейнерами залізниць» (п.1,5 табл.1) за час простою залізницею відповідачу нарахована плата за користування 51 вагоном та внесена до відомостей плати за користування вагонами (ф. ГУ-46) у загальному розмірі 5487,60 грн. без ПДВ (6585,12 грн. з ПДВ) (плата за користування 2 вагонів власності філії «ЦТЛ» АТ «Укрзалізниця» нарахована окремо по закінченню відповідальності одержувача).

З посиланням на пункт 8 розділ 7 частини 1 Правил перевезень вантажів на залізничному транспорті, затверджених наказом Мінтрансу України №644 від 21.11.2000р., що зареєстровані в Міністерстві юстиції України №866/5087 від 24.11.2000р., за час знаходження вагонів на місцях загального користування (коліях станції), залізницею ПрАТ ММК ім. Ілліча був також нарахований збір за зберігання вантажів у 53 вагонах (2 вагони власності філії «ЦТЛ», 51 власний вагон) в сумі 29637,50 грн. без ПДВ (35565,00 грн. з ПДВ) та збір за охорону вантажу в одному вагоні у розмірі 2902,08 грн. без ПДВ (3482,50 грн. з ПДВ).

Відомість плати за користування вагонами №07099244р та накопичувальна картка №15111697 були пред`явлені ПрАТ ММК ім. Ілліча для підписання і оплати.

Представник ПрАТ ММК ім. Ілліча відомість та накопичувальну картку підписав із зауваженнями, зазначивши, що сума 29637,50 грн. відхиляється, буде розглянута у претензійному порядку, причини відхилення не зазначено.

Претензією №М Дон.Філія-2007/3872 від 30.09.2021р. залізниця звернулась до ПрАТ ММК ім. Ілліча з вимогою сплатити кошти в сумі 45632,62 грн. (з ПДВ), в тому числі плата за користування вагонами, збір за зберігання та охорону вантажу.

Відповідно до відповіді №94/953 від 21.10.2021р. на претензію, вимоги про сплату коштів у сумі 10067,62 грн. (з ПДВ) визнано, а вимоги стосовно нарахування збору за зберігання вантажу у сумі 35565,00 грн. (з ПДВ) відхилено з посиланням на п.8 розділу 7 Правил перевезень вантажів, оскільки безоплатна доба починається о 24-ій годині 28.08.2021р. та закінчується о 24-ій годині 29.08.2021р., а відтак сума збору за зберігання вантажу є безпідставно нарахованою.

Як зазначено позивачем, плата за користування 51 власним вагоном у сумі 5487,60 грн. та збір за охорону вантажу у сумі 3482,50 грн. сплачено у повному обсязі.

За таких обставин, позивачем заявлена вимога про стягнення з відповідача збору за зберігання вантажу в сумі 35565,00 грн.

Виходячи з принципу повного, всебічного та об`єктивного розгляду всіх обставин справи, суд вважає позовні вимоги такими, що підлягають задоволенню, з огляду на таке:

За змістом частини 2 статті 11 Цивільного кодексу України вбачається, що підставою виникнення цивільних прав та обов`язків є договори, що укладаються між суб`єктами цивільних правовідносин, до яких законодавцем віднесено договір перевезення (стаття 908 ЦК України). Загальні умови перевезення визначаються ЦК України, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами та правилами, що видаються відповідно до них. Водночас, умови перевезення вантажу окремими видами транспорту, а також відповідальність сторін щодо цих перевезень встановлюються договором, якщо інше не встановлено цим Кодексом, іншими законами, транспортними кодексами (статутами), іншими нормативно-правовими актами, правилами, що видаються відповідно до них (частина 2 статті 908 ЦК України).

Положеннями частини 5 статті 307 Господарського кодексу України передбачено, що умови перевезення вантажів окремими видами транспорту та відповідальність суб`єктів господарювання за цими перевезеннями визначаються транспортними кодексами (статутами) та іншими нормативно-правовими актами.

Так, пунктом 8 Закону України Про залізничний транспорт визначено, що перевезення вантажів, пасажирів, багажу, вантажобагажу і пошти залізничним транспортом загального користування організується на договірних засадах. Умови та порядок організації перевезень, у тому числі в прямому змішаному сполученні за участю залізничного та інших видів транспорту, нормативи якості вантажних перевезень (терміни доставки, безпека перевезень, схоронність вантажів) та обслуговування пасажирів, відправників і одержувачів вантажів визначаються Статутом залізниць України. Правилами перевезень вантажів та Правилами перевезень пасажирів, багажу, вантажобагажу та пошти залізничним транспортом України.

Отже, правовідносини з перевезення вантажів залізничним транспортом на підставі договорів про надання послуг перевезення, укладених із суб`єктами господарювання-замовниками, регулюються в порядку, визначеному Статутом залізниць України, Правилами перевезення вантажів та іншим галузевим законодавством, що застосовується під час надання залізницею послуг з перевезення.

Відповідачу за час знаходження вагонів на коліях станції нараховано збір за зберігання вантажу у 53 вагонах у розмірі 29637,50 грн. без ПДВ (35565,00 грн. з ПДВ), який було внесено до накопичувальної картки (ф. ФДУ-92) №15111697.

Так, пунктом 46 Статуту залізниць передбачено, що на одержувача покладено обов`язок прийняти і вивезти зі станції вантаж, що надійшов на його адресу. Терміни вивезення і порядок зберігання вантажів установлюються Правилами. Вантажі, що прибули, зберігаються на станції безкоштовно протягом доби. Цей термін обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. За зберігання вантажу на станції понад зазначений термін справляється плата, встановлена тарифом.

Порядок зберігання вантажів та нарахування у зв`язку із цим відповідного збору визначено Правилами зберігання вантажів, затвердженими наказом Мінтранспорту України №644 від 21.11.2000р.

Пунктами 4, 5 зазначених Правил передбачено, що термін граничного зберігання починається з моменту вивантаження вантажу (контейнера з вагона) засобами залізниці або з моменту подачі вагона під вивантаження засобами одержувача. Якщо одержувач не вивіз вантаж з місця загального користування у терміни, встановлені п.46 Статуту, з нього стягується плата за зберігання вантажу, встановлена тарифом, незалежно від того, чиїми засобами здійснюється охорона вантажу.

Згідно п.8 Правил зберігання вантажів, збір за зберігання вантажів у вагонах (контейнерах) у разі затримки їх з вини одержувача (відправника) сплачується після закінчення терміну безоплатного зберігання незалежно від місця затримки (на станції призначення та на підходах до неї, на прикордонних, припортових станціях тощо).

Термін безоплатного зберігання обчислюється:

- якщо на станції призначення вивантаження здійснюється засобами: залізниці - з 24-ої години дати вивантаження вантажів; одержувача - з 24-ої години дати подавання вагонів під вивантаження;

- при переадресуванні - після двох годин з моменту повідомлення про прибуття вантажу;

- при затримці - з моменту затримки.

Означена правова позиції викладена в постанові Верховного Суду у складі колегії суддів Касаційного господарського суду від 09.02.2022 у справі №905/1036/21.

З огляду на те, що відповідачем затримку вантажу не заперечено в межах розгляду даної справи, відповідно, враховуючи приписи ч.2 ст.46 Статуту залізниць України та п.8 Правил зберігання вантажів, якими передбачений порядок визначення безоплатної доби, зокрема, у випадку затримки вагонів (з моменту затримки), з урахуванням п.6 договору (в редакції додаткової угоди) у розглядуваному випадку безоплатна доба закінчилася об 11:13 год. 29.08.2021.

Враховуючи, що відповідачем состав у кількості 53 вагонів прибраний з 4-ої колії парка прибуття 29.08.2021р. о 23:55 год., таке вивезення було здійснено після закінчення часу безкоштовного зберігання вантажів.

Відтак, за висновками суду, розрахунок збору за зберігання вантажу, проведений позивачем шляхом початку перебігу доби з часу затримки є правомірним.

Позивач у позові просить стягнути з відповідача збір за зберігання вантажу в розмірі сумі 35565,00 грн. та додає розрахунок такого збору.

Наказом Міністерства транспорту та зв`язку України №317 від 26.03.2009 затверджено Збірник тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги та Коефіцієнтів, що застосовуються до Збірника тарифів на перевезення вантажів залізничним транспортом у межах України та пов`язані з ними послуги.

За приписами п.2 розд. ІІІ Збірника тарифів термін безоплатного зберігання обчислюється згідно з відповідними Правилами. Після закінчення терміну безоплатного зберігання нараховується збір за кожну добу в розмірі, зокрема 4,0 грн за одну тонну - при зберіганні вантажів у вагонах, у тому числі у контейнерах - за масу брутто, округлену до повних тонн. У всіх випадках неповна доба зберігання вантажів округляється до повної.

Перевіривши розрахунок позовних вимог предсатвленй разом з позовною заявою, суд вважає його арифметично вірним.

Зокрема, Статутом залізниць встановлено обов`язок щодо сплати збору за зберігання вантажів покладається на одержувача (вантажоодержувача, вантажовласника) у разі, якщо ним було допущено прострочення у вивезенні вантажу з місця загального користування в межах терміну безоплатного користування (п.5 Правил зберігання вантажів), та у разі затримки залізницею вантажів у вагонах з вини одержувача незалежно від місця затримки зі спливом терміну безоплатного зберігання (п.8 Правил зберігання вантажів).

Перебіг даного терміну, як зазначалося вище, обчислюється з 24-ої години дати вивантаження вантажу (контейнера) засобами залізниці або з 24-ої години дати подачі вагонів під вивантаження засобами одержувача. Тобто, у даному випадку розпочався з 24-ої години 28.08.2021р. та закінчився, відповідно, о 24-ій годині 29.08.2021р., в той час як вагони були забрані о 23.55 год. 29.08.2021р.

З огляду на таке, суд задовольняє позовні вимоги про стягнення збору за зберігання вантажу у повному обсязі.

Відповідно до ст.129 Господарського процесуального кодексу України витрати зі сплати судового збору покладаються на відповідача.

Керуючись статтями 12-13, 31, 73, 74, 76-79, 86, 91, 120, 129, 165-167, 210, 233, 236-241, 247, 252 Господарського процесуального кодексу України, суд, -

ВИРІШИВ:

Позовні вимоги Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ в особі регіональної філії «Донецька залізниця», м.Лиман до Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені лліча», м.Маріуполь про стягнення додаткових зборів і плат в сумі 35565,00 грн. задовольнити повністю.

Стягнути з Приватного акціонерного товариства «Маріупольський металургійний комбінат імені лліча» (69600, Запорізька область, місто Запоріжжя, Південне шосе, будинок 80, кабінет 9, код ЄДРПОУ 00191129) на користь Акціонерного товариства «Українська залізниця», м.Київ в особі регіональної філії «Донецька залізниця» (84404, Донецька область, м.Лиман, вул.Привокзальна, буд.22, код ЄДРПОУ 40150216) збір за зберігання вантажу в сумі 35565,00 грн. та судовий збір в сумі 2481,00 грн.

Видати наказ після набрання рішенням законної сили.

Повний текст рішення складено та підписано 06.09.2022р.

Рішення набирає законної сили у строк та в порядку, встановленому ст.241 Господарського процесуального кодексу України.

Рішення може бути оскаржено до Східного апеляційного господарського суду в строк, встановлений ст.256 Господарського процесуального кодексу України та в порядку, передбаченому ст.257 Господарського процесуального кодексу України.

Суддя Г.В. Левшина

Дата ухвалення рішення05.09.2022
Оприлюднено07.09.2022
Номер документу106075657
СудочинствоГосподарське

Судовий реєстр по справі —905/408/22

Судовий наказ від 16.01.2023

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

Ухвала від 14.10.2022

Господарське

Східний апеляційний господарський суд

Слободін Михайло Миколайович

Рішення від 05.09.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

Ухвала від 02.08.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

Ухвала від 10.07.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

Ухвала від 23.06.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

Ухвала від 17.05.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

Ухвала від 24.04.2022

Господарське

Господарський суд Донецької області

Левшина Ганна Валеріївна

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні