ГОСПОДАРСЬКИЙ СУД ХМЕЛЬНИЦЬКОЇ ОБЛАСТІ
29000, м. Хмельницький, майдан Незалежності, 1 тел. 71-81-84, факс 71-81-98
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
РІШЕННЯ
"07" вересня 2022 р. Справа № 924/188/22
Господарський суд Хмельницької області у складі судді Грамчука І.В., розглянувши матеріали
за позовом керівника Волочиської окружної прокуратури Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький
до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький
2. Волочиської міської ради Хмельницька область, Волочиський район, м. Волочиськ
За участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне підприємство "Старокостянтинівське лісове господарство"
про - визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 28.12.2017р. №22-24526-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність" в частині передання в комунальну власність Волочиській міській раді земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га.
- скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040.
- скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності територіальної громади в особі Волочиської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га, припинивши право комунальної власності Волочиської міської ради на вказану земельну ділянку.
- зобов`язати Волочиську міську раду (31200, Хмельницька обл., Волочиський район, м. Волочиськ, вул. Незалежності, 88, код ЄДРПОУ 04403930) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісового фонду, площею 11,9508 га, яка розмішена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га.
- визнати недійсним рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Волочиської міської ради № 24-38 2018 від 16.05.2018 "Про прийняття в комунальну власність Волочиської міської ради, земельну ділянку державної власності загального користування (громадське пасовище пасовище) за межами с. Постолівка Волочиського району.
Представники сторін:
від позивача: не з`явився
від відповідача 1: Коруняк Л. - за довіреністю
від відповідача 2: не з`явився
від прокуратури Рибачук О.Г.
В судовому засіданні проголошено вступну та резолютивну частини рішення відповідно до ст. 240 ГПК України.
встановив: керівник Волочиської окружної прокуратури Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький звернувся до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький, 2. Волочиської міської ради Хмельницька область, Волочиський район, м. Волочиськ про - визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 28.12.2017 № 22-24526-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність" в частині передання в комунальну власність Волочиській міській раді земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га, - скасування в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, - скасування в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності територіальної громади в особі Волочиської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га, припинивши право комунальної власності Волочиської міської ради та всі обтяження, зареєстровані на вказану земельну ділянку, - зобов`язати Волочиську міську раду (31200, Хмельницька область, Волочиський район, м. Волочиськ, вул. Незалежності, 88, код ЄДРПОУ 04403930) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісового фонду, площею 11,9508 га, яка розміщена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га.
В обґрунтування позовних вимог прокурор вказує на те, що під час опрацювання даних Публічної кадастрової карти України та інформації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства прокуратурою встановлено порушення вимог земельного законодавства при використанні земельних ділянок лісового фонду, розташованих на території Хмельницького (колишній Волочиський) району Хмельницької області. Так, згідно даних Публічної кадастрової карти (з використанням функціоналу "Лісовий кадастр") та Державного реєстру речових прав на нерухоме майно встановлено, що Головним управлінням Держгеокадастру у Хмельницькій області на підставі наказу від 28.12.2017р. №22-24526-СГ Волочиській міській раді передано у комунальну власність земельну ділянку із кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, загальною площею 23,1700 га, із цільовим призначенням - землі загального користування (громадські пасовища) (18.00), яка розташована за межами с. Постолівка Волочиського району (тепер Хмельницького) Хмельницької області для створення громадських пасовищ.
Рішенням 38 сесії 7 скликання Волочиської міської ради № 24-38/2018 від 16.05.2018 вказану земельну ділянку сільськогосподарського призначення прийнято у комунальну власність.
06.06.2018р. представниками Волочиської міської ради та Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області підписано акт приймання-передачі спірної земельної ділянки.
Волочиською міською радою право комунальної власності на зазначену ділянку зареєстровано 11.06.2018р.
Разом із цим, відповідно до інформації Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства та ДП "Проскурівське лісове господарство", а також схеми розташування спірної земельної ділянки, виготовленої Українським державним проектним лісовпорядним виробничим об`єднанням ВО "Укрдержліспроект", встановлено, що земельна ділянка знаходиться в межах земель державного лісового фонду, які перебувають в постійному користуванні ДП "Проскурівське лісове господарство" (колишні землі ДП "ХОСЛАП Хмельницькоблагроліс"). Крім того, прокурор стверджує, що ВО "Укрдержліспроект" створене з метою проведення лісовпорядкування на всій території лісового фонду України, яке включає систему державних заходів, спрямованих на забезпечення охорони i захисту, раціонального використання, підвищення продуктивності лісів та їх відтворення, оцінку лісових ресурсів, а також підвищення культури ведення лісового господарства. ВО "Укрдержліспроект" здійснює комплекс лісовпорядних робіт для всіх лісокористувачів, незалежно від форм власності i відомчої підпорядкованості за єдиною системою в порядку, встановленому Державним агентством лісових ресурсів України за погодженням з Міністерством охорони навколишнього природного середовища, тобто володіє інформацією про лісовпорядкування. Тому, як стверджує прокурор, інформація надана ВО "Укрдержліспроект" щодо розташування спірної земельної ділянки в межах державних земель лісогосподарського призначення, які перебувають в постійному користуванні ДП "Проскурівське лісове господарство" є допустимим доказом, оскільки надана уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державних лісового та земельного кадастрів.
Прокурор зазначає, що право постійного користування державного підприємства "Проскурівське лісове господарство" та приналежність земельної ділянки до лісогосподарського призначення підтверджується матеріалами лісовпорядкування.
З урахуванням наведених обставин, прокурор вважає, що наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області вiд 28.12.2017р. № 22-24526-СГ, державна реєстрація земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 площею 23,1700 га та реєстрація права комунальної власності на неї підлягають скасуванню, а земельна ділянка площею 11,9508 га поверненню у власність держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відповідно до протоколу автоматизованого розподілу судової справи між суддями від 25.03.2022р., позовну заяву передано для розгляду судді Грамчуку І.В.
Ухвалою суду від 04.01.2022р. прийнято позовну заяву до розгляду, відкрито провадження у справі № 924/1291/21, розгляд справи вирішено проводити за правилами загального позовного провадження, залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача ДП "Проскурівське лісове господарство", а також призначено підготовче засідання у справі на 12:20год. 26.01.2022р.
Ухвалою суду від 05.04.2022 для її розгляду в порядку загального позовного провадження. Призначено підготовче засідання на 09:30 год. 03 травня 2022 року.
21.04.2022 відповідачем 2 (Волочиською міською радою) подано відзив на позов (вх.№05-22/2047/22 від 21.04.2022) у якому просить суд у задоволенні позові відмовити повністю, з підстав викладених у відзиві.
Керівник Волочиської окружної прокуратури подав відповідь на відзив (вх. №05-22/2047/22 від 21.04.2022) у якому просить суд задовольнити позов у повному обсязі.
Ухвалою суду від 03.05.2022 відкладено підготовче засідання у справі №924/188/22 на 10:30 год. 24 травня 2022 р.
Ухвалою суду від 24.05.2022 відкладено підготовче засідання у справі №924/188/22 на 10:30 год. 14 червня 2022 р.
Ухвалою суду від 14.06.2022 відкладено підготовче засідання у справі №924/188/22 на 11:00 год. 23 червня 2022 р.
Ухвалою суду від 23.06.2022 відкладено підготовче засідання у справі № 924/188/22 на 14:30 год. 05 липня 2022 р.
Ухвалою суду від 05.07.2022 прийнято збільшення позовних вимог, відкладено підготовче засідання та заяву Голови комісії з припинення директору ДП "Старокостянтинівський лісгосп" (вх.№05-08/1264/22 від 04.07.2022) про залучення третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог щодо предмета спору на стороні позивача Державне підприємство "Старокостянтинівське лісове господарство" (вул.Кріпосний вал, 25, м. Старокостянтинів Хмельницька область, 31100, код ЄДРПОУ 00993337) у справі № 924/188/22 на 14:30 год. 14 липня 2022 р.
Ухвалою суду 14.07.2022 залучено до участі у справі в якості третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне підприємство "Старокостянтинівське лісове господарство" (вул. Кріпосний вал, 25, м. Старокостянтинів Хмельницька область, 31100, код ЄДРПОУ 00993337) із зобов`язанням третьої особи надати письмові пояснення щодо позову, копії якого направити іншим учасникам справи, докази про що надати суду. Закрито підготовче провадження у справі № 924/188/22. Призначено справу №924/188/22 до судового розгляду по суті у загальному позовному провадженні на 12:00 год. "27" липня 2022 р.
Ухвалою суду від 27.07.2022 судове засідання по справі №924/188/22 відкладено на 12:00 год. "23" серпня 2022 р.
Ухвалою суду від 23.08.2022 судове засідання по справі № 924/188/22 відкладено на 10 год. 30 хв. "7" вересня 2022 р.
Присутня в судовому засіданні 07.09.2022р. прокурор позовні вимоги підтримала, наполягала на їх задоволенні.
Дослідивши наявні в справі матеріали, заслухавши пояснення учасників справи, всебічно і повно з`ясувавши всі фактичні дані, на яких ґрунтуються позовні вимоги суд встановив наступне.
Наказом державного агентства лісових ресурсів України № 346 від 15.08.2017р. змінено найменування державного підприємства "Хмельницьке обласне спеціалізоване лісогосподарське агропромислове підприємство "Хмельницькоблагроліс" на державне підприємство "Проскурівське лісове господарство".
Згідно наказу № 22-24526-СГ від 28.12.2017р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та додатку до нього, передано в комунальну власність Волочиській міській раді Волочиського району Хмельницької області земельну ділянку площею 23,1700 га (кадастровий номер 6820982600:03:004:0040) із цільовим призначенням - землі загального користування (громадські пасовища) (18.00), яка розташована за межами с.Постолівка Волочиського району Хмельницької області.
На підставі акту приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність від 06.06.2018р. Головним управління Держгеокадастру у Хмельницькій області відповідно до наказу від 28.12.2017р. № 22-2426-СГ передано із державної власності, а Волочиською міською радою прийнято у комунальну власність земельну ділянку площею 23.1700 га (кадастровий номер 6820982600:03:004:0040) із цільовим призначенням - землі загального користування (громадські пасовища) (18.00), яка розташована за межами с. Постолівка Волочиського району Хмельницької області.
Листом № 51-3809вих-21 від 22.11.2021р. керівник Волочиської окружної прокуратури звернувся до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням проінформувати чи будуть вживатись заходи для повернення земельної ділянки.
У відповідь, листом № 5812 від 30.11.2021 Хмельницька обласна державна адміністрація повідомила Волочиську окружну прокуратуру, про те, що Департаментом не вживались заходи щодо повернення зазначеної земельної ділянки у власність держави та не заперечують щодо представництва Волочиською окружною прокуратурою захисту інтересів держави.
У відповідь, листом № 03-1492 від 16.12.2021 Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства повідомило Волочиську окружну прокуратуру, про те, що оскільки дана земельна ділянка знаходиться на карті як землі загального користування, однак матеріалами лісовпорядкування вона призначена для ведення лісового господарства.
Відповідно до інформації з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно, Державного реєстру іпотек, Єдиного реєстру заборон відчуження об`єктів нерухомого майна щодо об`єкта нерухомого майна № 297219385 від 01.02.2022р. на підставі наказу № 22-24526-СГ від 28.12.20178р. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області, акта від 06.06.2018р. приймання-передачі земельної ділянки сільськогосподарського призначення із державної в комунальну власність 11.06.2018р. за Волочиською міською радою зареєстровано право комунальної власності на земельну ділянку кадастровий номер 6820982600:03:004:0040, площею 23,17га.
У матеріалах справи також наявні належним чином завірені копії: фрагмента з публічної кадастрової карти України станом на 13.12.2021р.
Керівник Волочиської окружної прокуратури посилаючись на незаконність передання земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 площею 23,17 га відповідачу 2, звернувся до суду із позовом в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах Хмельницької обласної державної адміністрації м. Хмельницький.
Аналізуючи подані докази, оцінюючи їх у сукупності, судом береться до уваги таке.
Предметом позову у даній справі є вимоги керівника Волочиської окружної прокуратури Хмельницької обласної прокуратури в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, м. Хмельницький до 1. Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області м. Хмельницький , 2. Волочиської міської ради Хмельницька область, Волочиський район, м. Волочиськ, за участю третьої особи, яка не заявляє самостійних вимог на предмет спору на стороні позивача - Державне підприємство "Старокостянтинівське лісове господарство про - визнання недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 28.12.2017р. №22-24526-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність" в частині передання в комунальну власність Волочиській міській раді земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23.1700 га, - скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, - скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності територіальної громади в особі Волочиської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га припинивши право комунальної власності Волочиської міської ради на вказану земельну ділянку, - зобов`язати Волочиську міську раду (31200, Хмельницька обл., Волочиський район, м. Волочиськ, вул. Незалежності, 88, код ЄДРПОУ 04403930) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (код ЄДРПОУ 22985083) земельну ділянку лісового фонду, площею 11,9508 га, яка розмішена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040. площею 23,1700 га, - визнати недійсним рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Волочиської міської ради №24-38 2018 від 16.05.2018 "Про прийняття в комунальну власність Волочиської міської ради, земельну ділянку державної власності загального користування (громадське пасовище пасовище) за межами с. Постолівка Волочиського району.
В обгрунтування позовних вимог прокурор вказує на незаконність передання земельної ділянки сільськогосподарського призначення державної власності з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га відповідачу 2.
Щодо представництва прокуратури судом враховується, що відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.
Статтею 131-1 Конституції України передбачено, що прокуратура здійснює представництво інтересів держави в суді у виключних випадках і в порядку, що визначені законом.
Згідно з ч.3 ст. 53 ГПК України у визначених законом випадках прокурор звертається до суду з позовною заявою, бере участь у розгляді справ за його позовами, а також може вступити за своєю ініціативою у справу, провадження у якій відкрито за позовом іншої особи, до початку розгляду справи по суті, подає апеляційну, касаційну скаргу, заяву про перегляд судового рішення за нововиявленими або виключними обставинами. У разі відкриття провадження за позовною заявою, поданою прокурором в інтересах держави в особі органу, уповноваженого здійснювати функції держави у спірних правовідносинах, зазначений орган набуває статусу позивача. Прокурор, який звертається до суду в інтересах держави, в позовній чи іншій заяві, скарзі обґрунтовує в чому полягає порушення інтересів держави, необхідність їх захисту, визначені законом підстави для звернення до суду прокурора, а також зазначає орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах (ч. 4 ст. 53 ГПК України).
Відповідно до частини 3 статті 23 Закону України "Про прокуратуру" прокурор може представляти інтереси держави в суді лише у двох випадках: 1) якщо захист цих інтересів не здійснює або неналежним чином здійснює компетентний орган; 2) у разі відсутності такого органу.
Бездіяльність компетентного органу (нездійснення захисту інтересів держави) означає, що компетентний орган знав або повинен був знати про порушення інтересів держави, мав повноваження для захисту, але не звертався до суду з відповідним позовом у розумний строк.
Прокурор, звертаючись до суду з позовом, повинен обґрунтувати та довести бездіяльність компетентного органу.
Звертаючись до компетентного органу до подання позову в порядку, передбаченому статтею 23 Закону України "Про прокуратуру", прокурор фактично надає йому можливість відреагувати на стверджуване порушення інтересів держави, зокрема, шляхом призначення перевірки фактів порушення законодавства, виявлених прокурором, вчинення дій для виправлення ситуації, а саме подання позову або аргументованого повідомлення прокурора про відсутність такого порушення (Правові висновки Великої Палати Верховного Суду у постанові від 26.05.2020 у справі № 912/2385/18).
Листом №51-3809 вих-21 від 22.11.2021р. керівник окружної прокуратури звернувся до Хмельницької обласної державної адміністрації та Хмельницького обласного управління лісового та мисливського господарства з проханням детально поінформувати чи будуть вживатись заходи для повернення земельної ділянки до земель лісового фонду постійному лісокористувачу, у тому числі в судовому порядку, з метою вирішення питання про наявність підстав для представництва прокуратурою інтересів держави в суді відповідно до ст. 23 Закону України "Про прокуратуру".
У відповідь, листом №5812 від 30.11.2021р. Хмельницька обласна державна адміністрація повідомила Волочиську окружну прокуратуру про відсутність заперечення щодо представництва прокуратурою захисту інтересів держави, в т.ч і подачі позову.
Листом № 03-1492 від 16.12.2021р. Хмельницьке обласне управління лісового та мисливського господарства повідомило Волочиську окружну прокуратуру, про те, що не заперечує щодо застосування органами прокуратури представницьких повноважень на захист інтересів держави.
Листом № 51-3810 вих-21 від 22.11.2021р. керівник окружної прокуратури звернувся до ДП "Проскурівське лісове господарство" з проханням у строк до 10.12.2021р. надати належним чином завірені копії матеріалів лісовпорядкування, якими віднесено частину земельної ділянки, розміщеної в межах зазначеного кадастрового номеру. Окрім того, прокуратура просила зазначити чи буде ДП "Проскурівське лісове госоподарство" вживати заходів, спрямованих на повернення вказаної земельної ділянки до земель лісового фонду постійному користувачу, у тому числі в судовому порядку. У разі вжиття заходів, просила повідомити, які саме та коли вжито (додавши копії підтверджуючих документів).
У відповідь, листом № 301 від 10.12.2021р. ДП "Проскурівське лісове господарство" повідомило Волочиську окружну прокуратуру, що дійсно в межах вказаної нижче земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040; знаходиться земельна ділянка лісового фонду, яка перебуває в користуванні ДП "Проскурівське лісове господарство" згідно матеріалів лісовпорядкування, при цьому фінансовим планом не передбачено коштів на сплату судового збору, з огляду на зазначене, підприємство не зможе самостійно вжити заходів для повернення вказаної вище земельної ділянки до земель лісового фонду та підтримує застосування прокуратурою представницьких функцій з метою захисту інтересів держави.
Листом № 51-3808вих-21 від 22.11.2021р. керівник Волочиської окружної прокуратури звернувся до ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області з проханням повторно у строк до 09.12.2021р. детально поінформувати про підстави вилучення для нелісогосподарських потреб земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, яка віднесена до земель лісогосподарського призначення та внесення до Державного земельного кадастру відомостей про вищевказану земельну ділянку і віднесення її до земель запасу, додавши копії підтверджуючих документів.
У відповідь, згідно листа № 10-22-0.2-5742/2-21 від 08.12.2021р. ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області надіслало Волочиській окружній прокуратурі копію документації із землеустрою відповідно до якої сформовано земельну ділянку з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040.
Листом керівник Волочиської окружної прокуратури звернувся до Українського державного проектного лісовпорядного виробничого об`єднання ВО «Укрдержліспроект» з проханням у строк до 10.02.2022 надати інформацію про те, чи належить земельна ділянка з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 до земель лісогосподарського призначення.
Українське державне проектне лісовпорядне виробниче об`єднання ВО «Укрдержліспроект» повідомив, що на час проведення лісовпорядкування в 2020р. лісокористувач не надав об`єднанню інформацію про наявність земельної ділянкиз кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 та рішень про встановлення або зміну цільового призначення лісових ділянок або їх вилучення в кварталі 20 Волочиського лісництва відповідно до Лісового кодексу України з врахуванням положень Земельного кодексу України.
Листом № 51-680вих-22 від 10.02.2022р. заступник керівника окружної прокуратури звернувся до ПП "Поділляінвентарбюро" з проханням надати висновок про оцінку земельної ділянки лісового фонду площею 11,9508 га в координатах, межах та конфігурації земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040.
У відповідь, листом № 05 від 14.02.2022р. ПП "Поділляінвентарбюро" повідомило Волочиську окружну прокуратуру про те, що вартість земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 складає 23901600,00 грн.
Листом керівник Волочиської окружної прокуратури повідомив Хмельницьку обласну державну адміністрацію про намір здійснювати представництво інтересів держави в суді шляхом звернення до Господарського суду Хмельницької області із позовною заявою в інтересах держави в особі Хмельницької ОДА до Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області та Волочиської міської ради про скасування реєстрації земельної ділянки площею 23,1700 га, права комунальної власності на неї та повернення у власність держави земельної ділянки, площею 11,9508 га.
У питаннях дотримання прокурором приписів ст.23 Закону "Про прокуратуру" суд виходить з того, що критерій "розумності" строку має визначатися з урахуванням великого кола чинників і не може бути оцінений виключно темпорально. Обчислення розумного строку для реагування відповідного органу повинно враховувати не лише останні повідомлення прокурора про звернення до суду, а й попередні листування щодо виявленого порушення.
Аналогічну правову позицію викладено у постанові об`єднаної палати Касаційного господарського суду у складі Верховного Суду від 18.06.2021 у справі №927/491/19.
Зважаючи на викладене та з огляду на те, що прокурор у позовній заяві навів підставу для представництва інтересів держави, обґрунтував, у чому полягає порушення цих інтересів, та визначив орган, уповноважений державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах, суд дійшов висновку, що прокурор підтвердив підстави для представництва інтересів держави у цій справі та обґрунтовано звернувся до суду в інтересах держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Відтак, суд дійшов висновку про наявність законних підстав для представництва прокурором інтересів держави у даній справі.
Надаючи оцінку доводам прокурора та позивача щодо віднесення до земель лісового фонду частини земельної ділянки площею 23,1700 га, розміщеної в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, суд виходить з наступного.
Враховується, що належність означених земельних ділянок до земель лісового фонду підтверджується проектом організації та розвитку лісового господарства СЛКП "Волочиськліс" Хмельницької області (Ірпінь 2004) виділ 9 площа 6,1га, виділ 10 площа 1,0га галявина.
Як стверджується наданим ВО "Укдержлісгосп" фрагментом з публічної кадастрової карти України з нанесеними межами кварталу 20 і межами таксаційних виділів Волочиського лісництва ДП «Проскурівськийлісгосп» відповідно до матеріалів лісовпорядкування 2020 року та межами земельної ділянки згідно поданим кадастровим номером.
Також суд зазначає, що земельні ділянки лісового фонду також відображені в матеріалах лісовпорядкування за 2015 та 2020роки. Встановлено, що в координатах, межах та конфігурації вказаної земельної ділянки знаходиться земельна ділянка, площею 11,9508 га, яка відповідно до лісовпорядної документації належить до земель лісового фонду та перебуває в постійному користуванні ДП «Проскурівське лісове господарство».
Згідно з частиною 1 статті 55 Земельного кодексу України до земель лісогосподарського призначення належать землі, вкриті лісовою рослинністю, а також не вкриті лісовою рослинністю, нелісові землі, які надані та використовуються для потреб лісового господарства.
Частини 1 та 2 статті 84 Земельного кодексу України передбачають, що у державній власності перебувають усі землі України, крім земель комунальної та приватної власності. Право державної власності на землю набувається і реалізується державою через органи виконавчої влади відповідно до повноважень, визначених цим Кодексом.
Частинами 1 та 2 статті 56 Земельного кодексу України встановлено, що землі лісогосподарського призначення можуть перебувати у державній, комунальній та приватній власності. Громадянам та юридичним особам за рішенням органів місцевого самоврядування та органів виконавчої влади можуть безоплатно або за плату передаватись у власність замкнені земельні ділянки лісогосподарського призначення загальною площею до 5 гектарів у складі угідь селянських, фермерських та інших господарств.
Згідно зі статтею 57 Земельного кодексу України земельні ділянки лісогосподарського призначення за рішенням органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування надаються в постійне користування спеціалізованим державним або комунальним лісогосподарським підприємствам, іншим державним і комунальним підприємствам, установам та організаціям, у яких створено спеціалізовані підрозділи, для ведення лісового господарства.
Статтею 7 Лісового кодексу України встановлено, що ліси, які знаходяться в межах території України, є об`єктами права власності Українського народу. Від імені Українського народу права власника на ліси здійснюють органи державної влади та органи місцевого самоврядування в межах, визначених Конституцією України.
Відповідно до статті 45 Лісового кодексу України лісовпорядкування включає комплекс заходів, спрямованих на забезпечення ефективної організації та науково обґрунтованого ведення лісового господарства, охорони, захисту, раціонального використання, підвищення екологічного та ресурсного потенціалу лісів, культури ведення лісового господарства, отримання достовірної і всебічної інформації про лісовий фонд України.
Статтею 47 Лісового кодексу України встановлено, що лісовпорядкування є обов`язковим на всій території України та ведеться державними лісовпорядними організаціями за єдиною системою в порядку, встановленому центральним органом виконавчої влади, що забезпечує формування державної політики у сфері лісового господарства.
Згідно зі статтею 48 Лісового кодексу України у матеріалах лісовпорядкування дається якісна і кількісна характеристика кожної лісової ділянки, комплексна оцінка ведення лісового господарства, що є основою для розроблення на засадах сталого розвитку проекту організації та розвитку лісового господарства відповідного об`єкта лісовпорядкування.
Проект організації та розвитку лісового господарства передбачає екологічно обґрунтоване ведення лісового господарства і розробляється відповідно до нормативно-правових актів, що регулюють організацію лісовпорядкування.
Матеріали лісовпорядкування затверджуються в установленому порядку органом виконавчої влади з питань лісового господарства Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері лісового господарства, за погодженням відповідно з органом виконавчої влади з питань охорони навколишнього природного середовища Автономної Республіки Крим, центральним органом виконавчої влади, що реалізує державну політику у сфері охорони навколишнього природного середовища.
Затверджені матеріали лісовпорядкування є обов`язковими для ведення лісового господарства, планування і прогнозування використання лісових ресурсів.
Згідно з пунктом 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України (в редакції станом на дату реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку) до здійснення державної реєстрації права постійного користування державних лісогосподарських підприємств земельними ділянками лісогосподарського призначення, що до набрання чинності цим Кодексом передані їм на такому праві, це право підтверджується планово-картографічними матеріалами лісовпорядкування.
Планово-картографічні матеріали лісовпорядкування складаються на підставі натурних лісовпорядних робіт та камерального дешифрування аерознімків, містять детальну характеристику лісу.
Перелік планово-картографічних лісовпорядкувальних матеріалів, методи їх створення, масштаби, вимоги до змісту та оформлення, якості виготовлення тощо регламентується галузевими нормативними документами.
Отже, системний аналіз наведених норм законодавства дозволяє дійти висновку про те, що при вирішенні питання щодо перебування земельної лісової ділянки в користуванні державного лісогосподарського підприємства необхідно враховувати положення пункту 5 Прикінцевих положень Лісового кодексу України.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Верховного Суду від 30.01.2018р. у справі № 707/2192/15-ц, від 13.06.2018р. у справі № 278/1735/15-ц.
Факт належності до земель лісового фонду частини земельної ділянки площею 11,9508 га, розміщеної в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 площею 23,1700 га також підтверджується: Фрагментом з публічної кадастрової карти України станом на 03.02.2022р. з нанесеними межами кварталу №18 Волочиського лісництва ДП "ХОСЛАП "Хмельницькагроліс" за даними базового лісовпорядкування 2015р., кадастровий номер 6820982600:03:004:0040, Фрагментом з публічної кадастрової карти України станом на 03.02.2022р. з нанесеними межами кварталу №20 Волочиського лісництва ДП "Проскурівський лісгосп" за даними базового лісовпорядкування 2020р., кадастровий номер 6820982600:03:004:0040, площа перетину 11,9508 га; Проектом організації та розвитку лісового госоподарства СЛКП «Волочиськліс» Хмельницької області; Схемою розташування земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 на землях Державного лісового фонду, що перебувають в користуванні ДП "Проскурівське лісове господарство", квартал 18,20.
Також судом взято до уваги, що надані ВО "Укрдержліспроект" планово-картографічні матеріали лісовпорядкування на землі лісогосподарського призначення (на замовлення державного підприємства "ХОСЛАП "Хмельницькоблагроліс"), в тому числі щодо розташування спірної земельної ділянки, яка перебуває в постійному користуванні державного підприємства "Проскурівське лісове господарство" (правонаступник державного підприємства "ХОСЛАП "Хмельницькоблагроліс"), є допустимим доказом у розумінні ст. 77 ГПК України, оскільки надані уповноваженим суб`єктом, який безпосередньо володіє необхідними знаннями та технічними можливостями для обробки інформації з державних лісового та земельного кадастрів.
Таким чином, заперечення представника відповідача 1 про відсутність в матеріалах справи належних доказів, які б підтверджували право постійного користування державним підприємством "Проскурівське лісове господарство" спірною земельною ділянкою, зокрема Державного акту на право постійного користування, є безпідставними та з огляду на пункт 5 розділу VIII "Прикінцеві положення" Лісового кодексу України (в редакції станом на дату реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку) спростовуються наявними у справі матеріалами лісовпорядкування.
Щодо визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області.
Відповідно до частини 5 статті 116 Земельного кодексу України земельні ділянки, які перебувають у власності чи користуванні громадян або юридичних осіб, передаються у власність чи користування за рішенням органів виконавчої влади чи органів місцевого самоврядування лише після припинення права власності чи користування ними в порядку, визначеному законом.
Відповідно до змісту статті 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) земельні ділянки, надані у постійне користування із земель державної та комунальної власності, можуть вилучатися для суспільних та інших потреб за рішенням органів державної влади, Ради міністрів Автономної Республіки Крим та органів місцевого самоврядування на підставі та в порядку, передбачених цим Кодексом.
Вилучення земельних ділянок провадиться за згодою землекористувачів на підставі рішень Кабінету Міністрів України, Ради міністрів Автономної Республіки Крим, місцевих державних адміністрацій, сільських, селищних, міських рад відповідно до їх повноважень.
Згідно ч. 5 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) районні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності (крім випадків, визначених частиною дев`ятою цієї статті), які перебувають у постійному користуванні, в межах сіл, селищ, міст районного значення для всіх потреб та за межами населених пунктів для: а) сільськогосподарського використання; б) ведення водного господарства; в) будівництва об`єктів, пов`язаних з обслуговуванням жителів територіальної громади району (шкіл, лікарень, підприємств торгівлі, інфраструктури оптових ринків сільськогосподарської продукції тощо) з урахуванням вимог частини восьмої цієї статті.
Частиною 6 ст. 149 Земельного кодексу України (в редакції станом на час прийняття оскаржуваного наказу) визначено, що обласні державні адміністрації на їх території вилучають земельні ділянки державної власності, які перебувають у постійному користуванні, в межах міст обласного значення та за межами населених пунктів для всіх потреб, крім випадків, визначених частинами п`ятою, дев`ятою цієї статті.
Таким чином, відповідно до наведених положень земельного законодавства вилучення для нелісогосподарських потреб спірної земельної ділянки державної власності, що віднесена земель лісогосподарського призначення та перебуває у постійному користуванні державного підприємства "Проскурівське лісове господарство" належить виключно до повноважень Хмельницької обласної державної адміністрації.
Аналогічна правова позиція викладена у постановах Великої Палати Верховного Суду у постановах від 14.11.2018р. у справі № 183/1617/16, від 07.11.2018р. у справі № 488/6211/14-ц, від 07.11.2018р. у справі № 488/5027/14-ц.
Поряд з цим, з матеріалів справи вбачається, що відповідно до листа Хмельницькою обласною державною адміністрацією повідомлено Волочиську окружну прокуратуру, про те, що адміністрацією не погоджувалось вилучення земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040 площею 23,17 га з цільовим призначенням - землі загального користування (код КВЦПЗ - 18.00, що знаходиться за межами населених пунктів на території Волочиської міської ради Хмельницького району Хмельницької області), частина якої відповідно до матеріалів лісовпорядкування, розташована на землях лісогосподарського призначення, що перебувають в постійному користуванні ДП «Проскурівське лісове господарство».
Крім того, відповідно до ч. 1 ст. 1 Закону України "Про землеустрій" цільове використання земельної ділянки - це використання земельної ділянки за призначенням, визначеним на підставі документації із землеустрою у встановленому законодавством порядку.
Ст. 57 Лісового кодексу України визначає, що зміна цільового призначення земельних лісових ділянок з метою їх використання в цілях, не пов`язаних з веденням лісового господарства, провадиться органами виконавчої влади або органами місцевого самоврядування, які приймають рішення про передачу цих земельних ділянок у власність або надання у постійне користування відповідно до Земельного кодексу України.
Відповідно до частини 7 статті 20 Земельного кодексу України зміна цільового призначення земельних ділянок природно-заповідного та іншого природоохоронного призначення, історико-культурного, лісогосподарського призначення, що перебувають у державній чи комунальній власності, здійснюється за погодженням з Кабінетом Міністрів України.
Одночасно, як слідує із наявних матеріалів справи, відсутня будь-яка інформація щодо погодження вилучення та зміни цільового призначення спірної земельної ділянки державної власності лісогосподарського призначення державним підприємством "Проскурівське лісове господарство".
Отже, вказані обставини, з урахуванням наведених норм, вказують на те, що оскаржуваний наказ ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, яким передано у власність земельну ділянку лісового фонду та змінено її цільове призначення без згоди землекористувача, прийнятий з порушенням норм Земельного кодексу України.
Відповідно до пункту 10 частини 2 статті 16 Цивільного кодексу України способами захисту цивільних прав та інтересів можуть бути, зокрема, визнання незаконними рішення, дій чи бездіяльності органу державної влади, органу влади АРК або органу місцевого самоврядування, їхніх посадових і службових осіб.
Суд може захистити цивільне право або інтерес іншим способом, що встановлений договором або законом чи судом у визначених законом випадках.
Отже, з`ясувавши, що спірна земельна ділянка відноситься до земель лісогосподарського призначення, а не сільськогосподарського призначення, за відсутності при цьому жодних дій щодо надання згоди на зміну цільового призначення та отримання згоди землекористувача про передання у власність такої земельної ділянки, суд дійшов висновку про необхідність визнання недійсним наказу Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області від 28.12.2017р. №22-24526-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність" в частині передання в комунальну власність Волочиській міській раді Волочиського раойну Хмельницької області земельну ділянку площею 23,1700 га (кадастровий номер 6820982600:03:004:0040) із цільовим призначенням - землі загального користування (громадські пасовища) (18.00), яка розташована за межами с.Постолівка Волочиського району Хмельницйької області.
Щодо правового механізму скасування державної реєстрації права комунальної власності на земельну ділянку.
Статтею 125 Земельного кодексу України встановлено, що право власності на земельну ділянку, а також право постійного користування та право оренди земельної ділянки виникають з моменту державної реєстрації цих прав.
Згідно з частиною 2 статті 373 ЦК України право власності на землю (земельну ділянку) набувається і здійснюється відповідно до закону.
Відповідно до пункту 1 ч. 1 статті 2 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень", державна реєстрація речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень (далі - державна реєстрація прав) - офіційне визнання і підтвердження державою фактів набуття, зміни або припинення речових прав на нерухоме майно, обтяжень таких прав шляхом внесення відповідних відомостей до Державного реєстру речових прав на нерухоме майно.
Згідно з пунктом 2 частини 1 статті 9 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" до повноважень суб`єктів державної реєстрації прав належить здійснення інших повноважень, передбачених цим Законом та іншими нормативно-правовими актами.
Зокрема, частиною 3 статті 26 Закону України "Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень" встановлено, що відомості про речові права, обтяження речових прав, внесені до Державного реєстру прав, не підлягають скасуванню та/або вилученню.
У разі скасування рішення державного реєстратора про державну реєстрацію прав на підставі судового рішення чи у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону, а також у разі визнання на підставі судового рішення недійсними чи скасування документів, на підставі яких проведено державну реєстрацію прав, скасування на підставі судового рішення державної реєстрації прав, державний реєстратор чи посадова особа Міністерства юстиції України (у випадку, передбаченому підпунктом "а" пункту 2 частини шостої статті 37 цього Закону) проводить державну реєстрацію набуття, зміни чи припинення речових прав відповідно до цього Закону.
Оскільки право комунальної власності у Волочиській міській раді на спірну земельну ділянку виникло на підставі протиправного наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області №22-24526-СГ від 28.12.2017р., і земельна ділянка лісогосподарського призначення вибула з власності держави з порушенням норм Земельного кодексу України, то відповідне право у Волочиської міської ради на законних підставах не виникало.
Отже, так як відповідно до статті 125 Земельного кодексу України право власності на земельну ділянку виникає з моменту державної реєстрації, усунення порушень закону у даному випадку можливе шляхом скасування державної реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку.
Зважаючи на те, що у Волочиської міської ради право комунальної власності на спірну земельну ділянку зареєстроване у встановленому законом порядку, відновити становище, яке існувало до порушення, можливо лише відповідно до статті 16 Цивільного кодексу України, шляхом визнання недійсним оскаржуваного наказу ГУ Держгеокадастру у Хмельницькій області, скасування державної реєстрації права комунальної власності та повернення земельної ділянки на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації.
Щодо правового механізму скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації земельної ділянки.
Відповідно до частини 10 статті 24 Закону України "Про державний земельний кадастр" державна реєстрація земельної ділянки скасовується Державним кадастровим реєстратором, який здійснює таку реєстрацію, у разі: поділу чи об`єднання земельних ділянок; якщо протягом одного року з дня здійснення державної реєстрації земельної ділянки речове право на неї не зареєстровано з вини заявника; ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки.
Ухвалення судом рішення про скасування державної реєстрації земельної ділянки допускається виключно з одночасним припиненням таким рішенням усіх речових прав, їх обтяжень, зареєстрованих щодо земельної ділянки (за наявності таких прав, обтяжень). Ухвалення судом рішення про визнання нечинним рішення органу виконавчої влади, органу місцевого самоврядування про надання дозволу на розроблення документації із землеустрою, за якою була сформована земельна ділянка, щодо якої виникли речові права, а також про скасування державної реєстрації такої земельної ділянки, що допускається за умови визнання нечинним рішення про затвердження такої документації (за його наявності) та припинення таких прав (за їх наявності).
Згідно зі статтею 21 Земельного кодексу України порушення порядку встановлення та зміни цільового призначення земель є підставою для: відмови в державній реєстрації земельних ділянок або визнання реєстрації недійсною.
Отже, враховуючи встановлені обставини, суд дійшов висновку про наявність підстав для скасування в Державному земельному кадастрі державної реєстрації спірної земельної ділянки.
Щодо вимоги про зобов`язання повернути земельну ділянку лісового фонду на користь держави.
Слід зазначити, що відповідно до вимог ст. 373 ЦК України, право власності на землю (земельну ділянку) набувається та здійснюється відповідно до закону.
Серед способів захисту речових прав цивільне законодавство виокремлює, зокрема, витребування майна з чужого незаконного володіння (стаття 387 ЦК України) й усунення перешкод у здійсненні права користування та розпорядження майном (стаття 391 ЦК України, частина друга статті 152 ЗК України). Вказані способи захисту можна реалізувати шляхом подання віндикаційного та негаторного позовів відповідно.
Предметом віндикаційного позову є вимога власника, який не є фактичним володільцем індивідуально-визначеного майна, до особи, яка незаконно фактично володіє цим майном, про повернення його з чужого незаконного володіння.
Разом з цим, негаторний позов - це позов власника, який є фактичним володільцем майна, до будь-якої особи про усунення перешкод, які ця особа створює у користуванні чи розпорядженні відповідним майном. Позивач за негаторним позовом вправі вимагати усунути існуючі перешкоди чи зобов`язати відповідача утриматися від вчинення дій, що можуть призвести до виникнення таких перешкод.
Відповідно до ст. 391 ЦК України власник майна має право вимагати усунення перешкод у здійсненні ним права користування та розпоряджання своїм майном.
У пункті 74 постанови Великої Палати Верховного Суду від 15.09.2020р. у справі № 469/1044/17 зроблено висновок, що зайняття земельної ділянки, яка належить до категорії обмежених в обороті з порушенням Земельного кодексу України, Лісового кодексу України та Водного кодексу України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу зобов`язати повернути земельну ділянку слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки лісового фонду.
Власник земельної ділянки з обмеженим оборотом може вимагати усунення порушення його права власності на цю ділянку, зокрема, оспорюючи відповідні рішення органів державної влади чи органів місцевого самоврядування, договори або інші правочини, та вимагаючи повернути таку ділянку (абзац 5 пункту 143 постанови Великої Палати Верховного Суду від 12.06.2019 р. у справі № 487/10128/14-ц, пункт 99 постанови Великої Палати Верховного суду від 11.09.2019 р. у справі № 487/10132/14, пункт 46 постанови Великої Палати Верховного Суду від 07.04.2020 р. у справі 372/1684/15).
Приписами ч. 4 ст. 236 Господарського процесуального кодексу України передбачено, що при виборі і застосуванні норми права до спірних правовідносин суд враховує висновки щодо застосування норм права, викладені в постановах Верховного Суду.
За змістом норм Земельного та Лісового кодексів України землі лісогосподарського призначення мають особливий статус, а тому є обмеженими в обороті, тобто можуть надаватися у власність або користування лише у виняткових випадках.
Зайняття спірної земельної ділянки з порушенням положень Земельного кодексу України та Лісового кодексу України треба розглядати як не пов`язане з позбавленням володіння порушення права власності держави чи відповідної територіальної громади. У такому разі позовну вимогу про зобов`язання повернути земельну ділянку лісового фонду слід розглядати як негаторний позов, який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного володільця відповідної земельної ділянки (постанови Верховного Суду від 04.02.2020р. у справі № 911/3897/17, від 10.06.2020р. у справі № 366/3242/17).
Враховуючи, що відповідачем 2 незаконно зайнято земельну ділянку лісогосподарського призначення з порушенням Земельного кодексу України та Лісового кодексу України, то вказані правовідносини необхідно розглядати як не пов`язані з позбавленням володіння порушення права власності держави та титульного володільця.
Поряд з цим, відповідно до ч. ч. 2, 3 ст. 152 Земельного кодексу України власник земельної ділянки або землекористувач може вимагати усунення будь-яких порушень його права на землю.
Враховуючи, що Хмельницькою обласною державною адміністрацією рішення про вилучення спірної земельної ділянки з державного лісового фонду, зміну її цільового призначення та передачу її у комунальну власність Волочиській міській раді не приймалось, відтак право постійного користувача та дійсного володільця спірної землі - Народу України та державного підприємства "Проскурівське лісове господарство", до цього часу у законний спосіб не припинене, що вказує на те, що право власності спірною земельною ділянкою у відповідача 2, в силу законодавчо встановлених обмежень на оборот земель лісогосподарського призначення, не виникло, тому ефективним способом захисту, спрямованим на повернення земельних ділянок, є негаторний позов (ст. 391 Цивільного кодексу України), який можна заявити впродовж усього часу тривання порушення прав законного власника відповідних земельних ділянок.
Суд констатує, що доказів на заперечення чи спростування обставин незаконності вибуття спірної земельної ділянки з власності держави до матеріалів справи не надано.
За таких обставин, заявлена прокурором вимога про зобов`язання Волочиську міську раду (31200, Хмельницька обл., Волочиський район, м. Волочиськ, вул. Незалежності, 88, код ЄДРПОУ 04403930) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (код СДР1К)У 22985083) земельну ділянку лісового фонду, площею 11,9508 га, яка розмішена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040. площею 23,1700 га є доведеною та обґрунтованою.
Щодо визнання недійсним рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Волочиської міської ради №24-38 2018 від 16.05.2018 "Про прийняття в комунальну власність Волочиської міської ради, земельну ділянку державної власності загального користування (громадське пасовище пасовище) за межами с. Постолівка Волочиського району.
Згідно інформації зазначеної в інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно № 297219385 від 01.02.2022, підставою для реєстрації права комунальної власності на спірну земельну ділянку є рішення 38 сесії 7 скликання Волочиської міської ради №24-38/2018 від 16.0.2018.
Частиною 1 ст. 21 ЦК України передбачено, що суд визнає незаконним та скасовує правовий акт індивідуальної дії виданий органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, якщо він суперечить актам цивільного законодавства і порушує цивільні права або інтереси.
Аналіз наведених норм дає підстави для висновку, що в разі звернення з вимогами про визнання незаконним та скасування, зокрема, правового акта індивідуальної дії, виданого органом державної влади, органом влади Автономної Республіки Крим або органом місцевого самоврядування, встановленню та доведенню підлягають як обставини, що оскаржуваний акт суперечить актам цивільного законодавства (не відповідає законові), так і обставини, що цей акт порушує цивільні права або інтереси особи, яка звернулась із відповідними позовними вимогами, а метою захисту порушеного або оспорюваного права є відповідні наслідки у вигляді відновлення порушеного права або охоронюваного інтересу саме особи, яка звернулась за їх захистом. Наведена правова позиція викладена у постанові Верховного Суду від 20.08.2019 у справі № 911/714/18.
Отже, підставами для визнання недійсним (незаконним) акта (рішення) є невідповідність його вимогам законодавства та/або визначеній законом компетенції органу, який видав цей акт, і водночас порушення у зв`язку з прийняттям відповідного акта прав та охоронюваних законом інтересів позивача у справі. Аналогічний правовий висновок викладено у постанові Верховного Суду від 05.12.2019 у справі №914/73/18.
Відповідно до ст.ст. 152, 155 ЗК України захист прав громадян та юридичних осіб на земельні ділянки здійснюється, зокрема, шляхом відновлення стану земельної ділянки, який існував до порушення прав, і запобігання вчиненню дій, що порушують права або створюють небезпеку порушення прав, визнання угоди недійсною, визнання недійсними рішень органів виконавчої влади або органів місцевого самоврядування, а також застосування інших, передбачених законом, способів, у тому числі шляхом поновлення порушених прав юридичних і фізичних осіб, що виникають у результаті рішень, дій чи бездіяльності органів або посадових осіб місцевого самоврядування, в судовому порядку. У разі видання органом виконавчої влади або органом місцевого самоврядування акта, яким порушуються права особи щодо володіння, користування чи розпорядження належною їй земельною ділянкою, такий акт визнається недійсним.
Зважаючи на викладене, передумовами та матеріальними підставами для захисту права власності або права користування земельною ділянкою у судовому порядку, зокрема у визначений спосіб, є наявність підтвердженого належними доказами права особи (власності або користування) щодо земельної ділянки, а також підтверджений належними доказами факт порушення цього права на земельну ділянку (невизнання, оспорювання або чинення перешкод у користуванні, користування з порушенням законодавства - без оформлення права користування, користування з порушенням прав власника або землекористувача тощо). (постанови Верховного Суду від 04.09.2018 у справі № 915/1283/17, від 05.11.2019 у справі № 926/746/19).
Враховуючи викладене, дану вимогу необхідно задоволити.
Судом враховується, що з огляду на положення частини 1 статті 9 Конституції України, ратифікацію Законом України №475/97-ВР від 17.07.1997 року Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод 1950 року і Першого протоколу та протоколів № 2, 4, 7, 11 до Конвенції, прийняття Закону України "Про виконання рішень та застосування практики Європейського суду з прав людини", суди також повинні застосовувати Конвенцію про захист прав людини і основоположних свобод та рішення Європейського суду з прав людини (далі - Суд) як джерело права. Зокрема, у рішенні Суду у справі Трофимчук проти України №4241/03 від 28.10.2010 року Європейським судом з прав людини зазначено, що хоча пункт 1 статті 6 Конвенції зобов`язує суди обґрунтовувати свої рішення, це не може розумітись як вимога детально відповідати на кожен довід сторін.
Таким чином, беручи до уваги вищенаведене, позов керівника Волочиської окружної прокуратури Хмельницької області в інтересах держави в особі органу, уповноваженого державою здійснювати відповідні функції у спірних правовідносинах - Хмельницької обласної державної адміністрації, суд задовольняє в повному обсязі.
У зв`язку із задоволенням позову, витрати по оплаті судового збору, відповідно до ст. 129 ГПК України, покладаються на відповідачів пропорційно.
Керуючись статтями 2, 20, 24, 73, 74, 129, 232, 237, 238, 240, 241, 327 Господарського процесуального кодексу України, суд -
ВИРІШИВ:
Позов задовольнити.
Визнати недійсним наказ Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області 28.12.2017р. № 22-24526-СГ "Про затвердження документації із землеустрою та надання земельної ділянки у комунальну власність" в частині передання в комунальну власність Волочиській міській раді земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23.1700 га.
Скасувати в Державному земельному кадастрі державну реєстрацію земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040.
Скасувати в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно державну реєстрацію права комунальної власності територіальної громади в особі Волочиської міської ради на земельну ділянку з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040, площею 23,1700 га, припинивши право комунальної власності Волочиської міської ради на вказану земельну ділянку.
Зобов`язати Волочиську міську раду (31200, Хмельницька обл., Волочиський район, м. Волочиськ, вул. Незалежності, 88, код ЄДРПОУ 04403930) повернути на користь держави в особі Хмельницької обласної державної адміністрації (код СДР1К)У 22985083) земельну ділянку лісового фонду, площею 11,9508 га, яка розмішена в межах земельної ділянки з кадастровим номером 6820982600:03:004:0040. площею 23,1700 га.
Визнати недійсним рішення тридцять восьмої сесії сьомого скликання Волочиської міської ради № 24-38 2018 від 16.05.2018 "Про прийняття в комунальну власність Волочиської міської ради, земельну ділянку державної власності загального користування (громадське пасовище пасовище) за межами с. Постолівка Волочиського району.
Стягнути з Головного управління Держгеокадастру у Хмельницькій області (м. Хмельницький, вул. Інститутська, 4/1, код ЄДРПОУ 39767479) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 188201720343120002000002814) 6202,50 грн. (шість тисяч двісті дві гривні 50 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Стягнути з Волочиської міської ради (31200, Хмельницька область, Волочиський район, м.Волочиськ, вул.Незвлежності,88, код ЄДРПОУ 04060695) на користь Хмельницької обласної прокуратури (Хмельницька обласна прокуратура, код ЄДРПОУ 02911102, Держказначейська служба України, м. Київ, МФО 820172, р/р 188201720343120002000002814) 6202,50 грн. (шість тисяч двісті дві гривні 50 коп.) витрат по оплаті судового збору.
Видати наказ.
Рішення господарського суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги, якщо апеляційну скаргу не було подано.
У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови суду апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.
Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом двадцяти днів до Північно-західного апеляційного господарського суду. Якщо в судовому засіданні було оголошено лише вступну та резолютивну частини рішення суду, або у разі розгляду справи (вирішення питання) без повідомлення (виклику) учасників справи, зазначений строк обчислюється з дня складення повного судового рішення.
Повний текст рішення складено та підписано 07.09.2022р.
Суддя І.В. Грамчук
Віддрук. у 6 прим.: 1 - до справи; 2 - Волочиській окружній прокуратурі (вул.Слави,8, м.Волочиськ, Хмельницька область, 31200; volotchisk@khmel.gr.gov.ua) ; 3 - позивачу (Будинок Рад, Майдан Незалежності, м. Хмельницький, 29005; regadm@adm-km.gov.ua), 4- відповідачу 1 Головному управлінню Держгеокадастру у Хмельницькій області (вул. Інститутська, 4/1, м. Хмельницький, 29016, khmelnytskyi@land.gov.ua), 5 - відповідачу 2 Волочиській міській раді Хмельницької області (31200, Хмельницька область, Волочиський район, м. Волочиськ, вул. Незалежності, 88;volmisrada@ukr.net) , 6 - Державному підприємству "Старокостянтинівське лісове господарство" (вул. Кріпосний вал, 25, м. Старокостянтинів Хмельницька область, 31100; skdlg@ukr.net)
Суд | Господарський суд Хмельницької області |
Дата ухвалення рішення | 06.09.2022 |
Оприлюднено | 09.09.2022 |
Номер документу | 106101939 |
Судочинство | Господарське |
Категорія | Справи позовного провадження Справи у спорах, що виникають із земельних відносин про визнання незаконним акта, що порушує право користування земельною ділянкою |
Господарське
Господарський суд Хмельницької області
Грамчук І.В.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні