КІРОВОГРАДСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД РІШЕННЯ
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
06 вересня 2022 року м. Кропивницький Справа №340/7132/21
Кіровоградський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Момонт Г.М., розглянув у порядку спрощеного провадження (письмового провадження) в м. Кропивницькому адміністративну справу
за позовом: Товариства з обмеженою відповідальністю «Варта БК»
до відповідача: Головного управління ДПС у Кіровоградській області
про визнання протиправним рішення та зобов`язання вчинити певні дії.
Товариства з обмеженою відповідальністю «Варта БК» звернувся з позовом до Головного управління ДПС у Кіровоградській області про:
- визнання протиправним рішення комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області №42883 від 29.09.2021 р. про відповідність Товариства з обмеженою відповідальністю «Варта БК» критеріям ризиковості платника податку;
- зобов`язання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління Державної податкової служби у Кіровоградській області виключити ТОВ «Варта БК» з переліку платників податку, що відповідають критеріям ризиковості платника податку на додану вартість.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних ГУ ДПС у Кіровоградській області винесено рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку №40420 від 03.09.2021 р., яким ТОВ «Варта БК» визнано таким, що відповідає п.8 Критеріїв ризиковості платника податку. Підставою віднесення Товариства до переліку ризикових платників податку зазначено «Згідно відомостей інформа2ційно-аналітичних систем ДПС України, суб`єкт господарювання приймає участь у ймовірних схемах формування, використання та розповсюдження ризикового податкового кредиту. Наявна податкова інформація щодо ризикових операцій за ланцюгами руху ПДВ контрагентів у тому числі, але не виключно першої ланки постачання: ПП «Захід Госпторг» (42206747, включено до переліку ризикових)». Позивачем 09.09.2021 р. направлено до Комісії регіонального рівня Повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку за №1. За результатами розгляду повідомлення Комісією регіонального рівня прийнято рішення №41713 від 16.09.2021 р. про відповідність ТОВ «Варта БК» критеріям ризиковості платн6ика податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку із формулюванням «Наявна податкова інформація». 28.09.2021 р. ТОВ «Варта БК» направлено до Комісії регіонального рівня Повідомлення про подання інформації та копії документів щодо невідповідності податку критеріям ризиковості платника податку за №2, до якого долучено вичерпний перелік документів, що підтверджує правомірність господарської діяльності Товариства та свідчить про відсутність у нього нормативно визначених критеріїв ризиковості. За результатом розгляду зазначеного повідомлення комісією регіонального рівня прийнято рішення №42883 від 29.09.2020 року про відповідність ТОВ «Варта БК» критеріям ризиковості платника податку із формулюванням «Наявна податкова інформація». Позивач вважає оскаржуване рішення таким, що порушує його права на вільне здійснення законної господарської діяльності. Позивач вважає, що він не підпадає під жоден із пунктів Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, оскільки Товариство не зареєстроване та не перереєстроване на підставі недійсних, втрачених, підроблених документів, не зареєстровано (не перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами з подальшою передачею (оформленням) у володіння чи управління неіснуючим, померлим, безвісти зниклим особам, не зареєстровано (не перереєстровано) в органах державної реєстрації фізичними особами, що не мали наміру провадити фінансово-господарську діяльність без відома і згоди його засновників і призначених у законному порядку керівників, має відкриті рахунки у банківських установах, Товариством подано контролюючому органу податкову звітність з податку на додану вартість за два останніх (податкових) періоди, Товариством подано контролюючому органу фінансову звітність за останній звітний період. Твердження контролюючого органу про наявність податкової інформації є безпідставними та не конкретизованими. Твердження щодо недостатності матеріальної бази є необґрунтованими з урахуванням специфіки господарської діяльності позивача у сфері посередництва в оптовій торгівлі паливно-мастильними матеріалами.
Представником відповідача подано відзив на позовну заяву відповідно до якого відповідач не погоджується із заявленими позовними вимогами та заперечує проти адміністративного позову (а.с.89-90, Т.2). Представник відповідача вказав, що в ході проведеного аналізу Єдиного реєстру податкових накладних встановлено, що ТОВ «Варта БК» протягом 2021 року сформував податковий кредит за рахунок придбання будівельних матеріалів в широкому асортименті, щебню, цементу, а реалізовувалися будівельно-монтажні роботи, ремонтні роботи, послуги демонтажу. Вході проведеного аналізу формування податкового кредиту встановлено, що ТОВ «Варта БК» здійснювало придбання будівельно-монтажних робіт у ТОВ «Захід Госпторг» якого внесено до переліку ризикових підприємств. Вищезазначене свідчить про використання ТОВ «Варта БК» у якості інструменту формування схемного податкового кредиту суб`єктам господарювання реального сектору економіки та сприянні в несплаті податків до бюджету України. З метою унеможливлення безпідставного формування схемного податкового кредиту, комісією ГУ ДПС у Кіровоградській області включено ТОВ «Варта БК» до переліку ризикових платників 29.09.2021 р. відповідно до п.8 Критеріїв ризиковості платника податків. До ГУ ДПС у Кіровоградській області надійшло повідомлення про подання інформації та копій документів щодо невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку від 28.09.2021 р. №2 ТОВ «Варта БК». Товариством надано пакет документів до повідомлення, зокрема: пояснення, договори оренди, суборенди, підряду, платіжні доручення, акти приймання виконаних будівельних робіт, податкові накладні та ін. Однак, за результатами розгляду повідомлення про подання інформації встановлено, що ТОВ «Варта БК» відповідає критеріям ризиковості та не підлягає виключенню з Переліку ризикових платників.
Представником позивача подано відповідь на відзив у якій зазначено, що відповідач обґрунтовує свої заперечення на позов наявністю податкової інформації щодо взаємовідносин ТОВ «Варта БК» з ТОВ «Захід госпторг», однак організаційно-правовою формою контрагента позивача є Приватне підприємство. Представник позивача звертає увагу на те, що протокол засідання комісії №201 від 29.09.2021 р., на підставі якого відповідачем прийнято оспорюване рішення є поверховим та не конкретизованим. Представник позивача зазначив, що відповідачем разом із відзивом жодних письмових доказів на підтвердження своїх тверджень, що в розумінні процесуального закону ставить під розумний сумнів законність прийнятого рішення контролюючого органу (ас.103-108, Т.2).
Ухвалою судді Кіровоградського окружного адміністративного суду від 13.10.2021 р. відкрито провадження у справі та призначено до розгляду за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення сторін (а.с.72, Т.2).
12.11.2021 р. проведено перше судове засідання та розпочато розгляд справи по суті (а.с.77, Т.2).
Ухвалою Кіровоградського окружного адміністративного суду від 09.12.2021 р. залишено без задоволення заяву представника відповідача щодо розгляду справи у порядку загального позовного провадження (а.с.81, Т.2).
Дослідивши подані позивачем та відповідачами документи і матеріали, з`ясувавши всі фактичні обставини, на яких ґрунтується позов, оцінивши докази, які мають значення для розгляду справи і вирішення спору по суті, адміністративний суд,
ВСТАНОВИВ:
Товариство з обмеженою відповідальністю «Варта БК» 22.07.2020 р. зареєстроване як юридична особа та взяте на облік як платник податків (а.с.119-120, Т.1). Відповідно до відомостей Єдиного реєстру юридичних осіб, фізичних осіб-підприємців та громадських формувань основним видом економічної діяльності ТОВ «Варта БК» є будівництво житлових і нежитлових будівель (а.с.119-120, Т.1).
Комісією з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області прийнято рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.09.2021 р. №42883 відповідно до п.6 Порядку зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165 встановлено відповідність платника податку ТОВ «Варта БК» критеріям ризиковості платника податку на підставі п.8 Критеріїв ризиковості платника податку, у зв`язку з невідповідністю кодів УКТ ЗЕД з даними ЄРПН (а.с.35, Т.1). У рішенні зазначено про можливість його оскарження в адміністративному або судовому порядку.
Згідно з п.201.1 ст.201 Податкового кодексу України на дату виникнення податкових зобов`язань платник податку зобов`язаний скласти податкову накладну в електронній формі з дотриманням умови щодо реєстрації у порядку, визначеному законодавством, кваліфікованого електронного підпису уповноваженої платником особи та зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних у встановлений цим Кодексом термін.
Відповідно до п.201.10 ст.201 Податкового кодексу України при здійсненні операцій з постачання товарів/послуг платник податку продавець товарів/послуг зобов`язаний в установлені терміни скласти податкову накладну, зареєструвати її в Єдиному реєстрі податкових накладних та надати покупцю за його вимогою.
Податкова накладна, складена та зареєстрована в Єдиному реєстрі податкових накладних платником податку, який здійснює операції з постачання товарів/послуг, є для покупця таких товарів/послуг підставою для нарахування сум податку, що відносяться до податкового кредиту.
З огляду на п.201.16 ст.201 Податкового кодексу України реєстрація податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних може бути зупинена в порядку та на підставах, визначених Кабінетом Міністрів України.
Так, механізм зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних (далі Реєстр), організаційні та процедурні засади діяльності комісій з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі (далі комісії контролюючих органів), права та обов`язки їх членів визначений Порядком зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних, затвердженому постановою Кабінету Міністрів України від 11.12.2019 р. №1165, чинному з 01.02.2020 р. (далі за текстом Порядок №1165).
У розумінні п.2 Порядку №1165 автоматизований моніторинг відповідності податкової накладної/розрахунку коригування критеріям оцінки ступеня ризиків сукупність заходів та методів, що застосовуються контролюючим органом для виявлення ознак наявності ризиків порушення норм податкового законодавства за результатами проведення автоматизованого аналізу наявної в інформаційних системах контролюючих органів податкової інформації; критерій оцінки ступеня ризиків, достатній для зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Реєстрі, визначений показник автоматизованого моніторингу, що характеризує ризик; ризик порушення норм податкового законодавства ймовірність складення та надання податкової накладної/розрахунку коригування для реєстрації в Реєстрі з порушенням норм підпункту «а» або «б» пункту 185.1 статті 185, підпункту «а» або «б» пункту 187.1 статті 187, абзацу першого пунктів 201.1, 201.7, 201.10 статті 201 Податкового кодексу України (далі Кодекс) за наявності об`єктивних ознак неможливості здійснення операції з постачання товарів/послуг, дані про яку зазначено в такій податковій накладній/розрахунку коригування, та/або ймовірності уникнення платником податку на додану вартість (далі платник податку) виконання свого податкового обов`язку.
Відповідно до п.5 Порядку №1165 платник податку, яким складено та/або подано для реєстрації в Реєстрі податкову накладну/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряється щодо відповідності критеріям ризиковості платника податку (додаток 1), показникам, за якими визначається позитивна податкова історія платника податку (додаток 2).
Податкова накладна/розрахунок коригування, що не відповідають жодній з ознак безумовної реєстрації, перевіряються щодо відповідності відображених у них операцій критеріям ризиковості здійснення операцій (додаток 3).
Згідно з п.6 Порядку №1165 у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу платник податку, яким складено податкову накладну/розрахунок коригування, відповідає хоча б одному критерію ризиковості платника податку, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Питання відповідності/невідповідності платника податку критеріям ризиковості платника податку розглядається комісією регіонального рівня.
У разі встановлення відповідності платника податку хоча б одному з критеріїв ризиковості платника податку комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Включення платника податку до переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Платник податку отримує рішення про відповідність критеріям ризиковості платника податку через електронний кабінет у день прийняття такого рішення (додаток 4).
У рішенні зазначається підстава, відповідно до якої встановлено відповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Комісією регіонального рівня розглядається питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, у разі виявлення обставин та/або отримання інформації, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку та/або отримання інформації та копій відповідних документів від платника податку, що свідчать про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
У разі виявлення обставин та/або отримання інформації, визначених абзацом сьомим цього пункту, та прийняття комісією регіонального рівня рішення про невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку платник податку отримує таке рішення в електронному кабінеті в день його прийняття (додаток 4).
Інформація та копії документів подаються платником податку до ДПС в електронній формі засобами електронного зв`язку з урахуванням вимог Законів України «Про електронні документи та електронний документообіг», «Про електронні довірчі послуги» та Порядку обміну електронними документами з контролюючими органами, затвердженого Мінфіном.
Документами, необхідними для розгляду питання виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, можуть бути: договори, зокрема зовнішньоекономічні контракти, з додатками до них; договори, довіреності, акти керівного органу платника податку, якими оформлено повноваження осіб, які одержують продукцію в інтересах платника податку для здійснення операції; первинні документи щодо постачання/придбання товарів/послуг, зберігання і транспортування, навантаження, розвантаження продукції, складські документи (інвентаризаційні описи), у тому числі рахунки-фактури/інвойси, акти приймання-передачі товарів (робіт, послуг) з урахуванням наявних типових форм та галузевої специфіки, накладні; розрахункові документи та/або банківські виписки з особових рахунків; документи щодо підтвердження відповідності продукції (декларації про відповідність, паспорти якості, сертифікати відповідності), наявність яких передбачено договором та/або законодавством; інші документи, що підтверджують невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку.
Інформацію та копії документів, подані платником податку, комісія регіонального рівня розглядає протягом семи робочих днів, що настають за датою їх надходження, та приймає відповідне рішення.
За результатами розгляду інформації та копій документів комісією регіонального рівня приймається рішення про відповідність/невідповідність платника податку критеріям ризиковості платника податку, яке платник податку отримує в електронному кабінеті у день його прийняття (додаток 4).
Виключення платника податку з переліку платників, які відповідають критеріям ризиковості платника податку, здійснюється в день проведення засідання комісії регіонального рівня та прийняття відповідного рішення.
Якщо комісією регіонального рівня протягом семи робочих днів, що настають за датою надходження зазначеної інформації та документів, не прийнято відповідного рішення, платник податку виключається з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
У разі надходження до контролюючого органу відповідного рішення суду, яке набрало законної сили, комісія регіонального рівня виключає платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Пунктом 7 Порядку №1165 передбачено, що у разі коли за результатами автоматизованого моніторингу податкової накладної/розрахунку коригування встановлено, що відображена в них операція відповідає хоча б одному критерію ризиковості здійснення операції, крім податкової накладної/розрахунку коригування, складених платником податку, який відповідає хоча б одному показнику, за яким визначається позитивна податкова історія, реєстрація таких податкової накладної/розрахунку коригування зупиняється.
Критерії ризиковості платника податку на додану вартість установлені у додатку №1 до Порядку №1165.
Так, пунктом 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість передбачено, що у контролюючих органах наявна податкова інформація, яка стала відома у процесі провадження поточної діяльності під час виконання покладених на контролюючі органи завдань і функцій, що визначає ризиковість здійснення господарської операції, зазначеної в поданих для реєстрації податковій накладній/розрахунку коригування.
Із аналізу зазначених норм судом встановлено, що метою здійснення контролюючим органом моніторингу податкових накладних/розрахунків коригування шляхом аналізу наявної податкової інформації, що міститься в інформаційних ресурсах ДПС є виявлення ризиків порушення норм податкового законодавства. Проводячи моніторинг, контролюючий орган виявляє ризик порушення норм податкового законодавства, який проявляється у ймовірності складання та надання податкової накладної з порушенням Податкового кодексу та неможливості здійснення операцій з постачання товарів/послуг дані про які зазначені у податковій накладній/розрахунку коригування та/або ймовірності уникнення платником податку виконання свого податкового обов`язку. Водночас, вирішенню питання щодо відповідності/невідповідності платника податків Критеріям ризиковості платника податку на додану вартість має передувати складання та направлення таким платником податкової накладної/розрахунку коригування та моніторинг платника податку, податкової накладної/розрахунку коригування.
Форма рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку встановлена у Додатку №4 до Порядку №1165. Так, бланк рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку містить поле «Податкова інформація», яке заповнюється у разі відповідності пункту 8 критеріїв ризиковості платника податку.
В оскаржуваному рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.09.2021 р. №42883 зазначено про відповідність платника податку ТОВ «Варта БК» пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку. Разом з тим, у полі «податкова інформація» зазначено наявна податкова інформація» (а.с.35. Т.1).
Однак таке рішення не конкретизовано стосовно того, яка саме податкова інформація стала підставою для віднесення позивача до переліку ризикових платників податку. Окрім того, в оскаржуваному рішенні не зазначено, яка ризикова операція та по якій податковій накладній досліджувалася щодо ТОВ «Варта БК».
Суд зауважує, що обґрунтовуючи правомірність прийняття рішення про відповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості, відповідачі зобов`язані довести на підставі якої інформації комісія дійшла такого висновку та надати належні і допустимі докази на підтвердження цієї інформації.
Відповідачами не надано суду жодного доказу, який досліджувався під час засідання комісії і став підставою для прийняття рішенні про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.09.2021 р. №42883, як і не надано протоколу засідання комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних.
Таким чином, під час розгляду справи не знайшов підтвердження факт недостовірності або відсутність у позивача чисельності працівників та об`єктів оподаткування для здійснення фінансово-господарської діяльності, здійснення маніпулювання фінансовою звітністю шляхом підміни товарних позицій при реалізації товарів (робіт, послуг).
На підставі викладеного, суд дійшов висновку, що відповідачами не доведено існування підстав для застосування до позивача пункту 8 Критеріїв ризиковості платника податку на додану вартість, а тому рішення про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.04.2020 р. №32115 винесено необґрунтовано, внаслідок чого підлягає визнанню протиправним та скасуванню.
Зважаючи на висновки суду щодо протиправності рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29.09.2021 р. №42883, підлягає задоволенню позовна вимога про зобов`язання Головного управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю ТОВ «Варта БК» з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості, оскільки згідно з п.6 Порядку №1165 саме відповідне рішення суду є підставою для виключення платника податку з переліку платників податку, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Згідно з ч.1 ст.139 КАС України при задоволенні позову сторони, яка не є суб`єктом владних повноважень, всі судові витрати, які підлягають відшкодуванню або оплаті відповідно до положень цього Кодексу, стягуються за рахунок бюджетних асигнувань суб`єкта владних повноважень, що виступав відповідачем у справі, або якщо відповідачем у справі виступала його посадова чи службова особа.
При зверненні до суду позивачем понесені судові витрати зі сплати судового збору в сумі 2 270,00 грн (а.с.68, Т.2), а тому суд стягує на користь ТОВ «Варта БК» документально підтверджені судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 270,00 грн за рахунок бюджетних асигнувань за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області.
Керуючись ст.ст.132, 139, 242-246, 255, 293, 295-297 КАС України, суд, -
ВИРІШИВ:
1. Адміністративний позов задовольнити повністю.
2. Визнати протиправним та скасувати рішення Комісії з питань зупинення реєстрації податкової накладної/розрахунку коригування в Єдиному реєстрі податкових накладних Головного управління ДПС у Кіровоградській області про відповідність/невідповідність платника податку на додану вартість критеріям ризиковості платника податку від 29 вересня 2021 року №42883.
3. Зобов`язати Головного управління ДПС у Кіровоградській області виключити Товариство з обмеженою відповідальністю «Варта БК» (код ЄДРПОУ 43721812) з переліку платників податків, які відповідають критеріям ризиковості платника податку.
Стягнути на користь Товариства з обмеженою відповідальністю «Варта БК» (код ЄДРПОУ 43721812, м. Кропивницький, вул. Бєляєва, 29, корп.2, кв.88) понесені ним судові витрати (судовий збір) у розмірі 2 270,00 грн (дві тисячі двісті сімдесят грн 00 коп.) за рахунок бюджетних асигнувань Головного управління ДПС у Кіровоградській області (код ЄДРПОУ 43142606, м. Кропивницький, вул. Велика Перспективна, 55).
Рішення набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.
Рішення суду може бути оскаржене в апеляційному порядку до Третього апеляційного адміністративного суду шляхом подачі апеляційної скарги в 30-денний строк з дня його проголошення.
Дата складання повного рішення суду 06 вересня 2022 року.
Суддя Кіровоградського
окружного адміністративного суду Г.М. Момонт
Суд | Кіровоградський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 05.09.2022 |
Оприлюднено | 09.09.2022 |
Номер документу | 106108550 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу адміністрування податків, зборів, платежів, а також контролю за дотриманням вимог податкового законодавства, зокрема щодо адміністрування окремих податків, зборів, платежів, з них зупинення реєстрації податкових накладних |
Адміністративне
Кіровоградський окружний адміністративний суд
Г.М. Момонт
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні