Рішення
від 07.09.2022 по справі 380/4869/22
ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

ЛЬВІВСЬКИЙ ОКРУЖНИЙ АДМІНІСТРАТИВНИЙ СУД

справа №380/4869/22

Р І Ш Е Н Н Я

І М Е Н Е М У К Р А Ї Н И

08 вересня 2022 року

Львівський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Кравціва О.Р. розглянув у порядку спрощеного позовного провадження справу за позовом Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ до Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області, визнання протиправною бездіяльності, зобов`язання вчинити дії.

Суть справи.

До Львівського окружного адміністративного суду звернулося Товариство з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ (далі позивач, ТОВ СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ) із позовною заявою до Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області (далі відповідач, Солонківська сільська рада) , в якій просить:

- визнати протиправною бездіяльність Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області пов`язану з залишенням без розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ, про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490 (ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області;

- зобов`язати Солонківську сільську раду Львівського району Львівської області розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ та прийняти рішення про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490(ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області з внесенням відомостей до Єдиної державної електронної системи у сфері будівництва.

Позовні вимоги обґрунтовані тим, що відповідач всупереч вимогам норм чинного законодавства у визначені строки та спосіб не прийняв рішення про присвоєння поштової адреси, об`єктивно маючи наявну можливість розглянути вказане питання.

Ухвалою суду від 03.03.2022 позовну заяву залишено без руху.

Позивач у встановлений строк, належним чином недоліки позовної заяви усунув.

Ухвалою від 11.04.2022 суд відкрив спрощене позовне провадження у справі.

Відповідач відзиву на позов у встановлений строк не подав.

У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 КАС України).

Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову.

Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України).

Суд на підставі позовної заяви, а також долучених письмових доказів,-

в с т а н о в и в :

Товариство з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ на підставі договору купівлі-продажу земельної ділянки від 16 жовтня 2019 року, посвідченого приватним нотаріусом Дніпровського міського нотаріального округу Карпенко Н.В. та зареєстрованого в реєстрі за №1064 набуло право власності на земельну ділянку з кадастровим номером 4623686600:01:003:0892, що підтверджується витягом з Єдиного державного реєстру речових прав на нерухоме майно про реєстрацію права власності №184906674 від 16.10.2019.

09.09.2021 Державною інспекцією архітектури та містобудування України зареєстровано повідомлення про початок виконання будівельних робіт об`єкта будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490 (ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області за номером ЛВ051210909795 за класом наслідків СС1.

Позивачем введено об`єкт будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490 (ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області в експлуатацію 23.12.2021, що підтверджується декларацією про готовність до експлуатації об`єкта, зареєстрована в ЄДЕССБ Державною інспекцією архітектури та містобудування України 23.12.2021 №ІУ101211223807.

05.01.2022 позивач звернувся із заявою про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490 (ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області в порядку, передбаченому п. 2, ч. 1 ст. 26-1 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності в паперовій формі до відповідача через Центр надання адміністративних послуг Солонківської сільської ради.

До заяви позивач долучив:

-завірену копію довіреності;

-завірену копію паспорта та РНОКПП уповноваженої особи;

-завірену копію довідки №344 від 03.12.2019, виданої Солонківською сільською радою про присвоєння поштової адреси земельній ділянці з кадастровим номером: 4623686600:01:003:0892 - як довідки про можливу адресу;

-копію витягу з ДЗК;

-завірену копію витягу про реєстрацію права власності №184906674;

-копію декларації про готовність об`єкта до експлуатації №ІУ101211223807;

-завірену копію виписки з ЄДРПОУ;

-копію протоколу про призначення директора юридичної особи-заявника, на підтвердження повноважень;

-завірену копію наказу про вступ на посаду директора №1-К/08 від 20 травня 2008 року;

-копію технічного паспорту №ТІ01:4367-4253-0157-9297;

-копію генерального плану.

Позивач вказав, що оскільки у встановлений строк та спосіб відповідач не надав йому адміністративну послугу по присвоєнню поштової адреси, 14.01.2022 він звернувся до Львівської районної державної адміністрації Львівської області з заявою про присвоєння поштової адреси з посиланням на ч. 17 ст. 26-3 Закону України Про регулювання містобудівної діяльності.

24.01.2022 Львівська районна державна адміністрація листом надала відповідь на заяву з вихідним №130-311/0/2-22, в якій зазначено, що повноваження з присвоєння адрес в межах території Солонківської сільської ради віднесено до компетенції уповноваженого органу з питань містобудування та архітектури Солонківської сільської ради.

Львівська районна державна адміністрація повідомила про відсутність можливості присвоїти адресу об`єкту будівництва позивача та з метою дотримання вимог законодавства у сфері містобудування рекомендувала відповідачу розглянути заяву від 05.01.2022.

08.02.2022 питання присвоєння адреси об`єкту будівництва позивача за заявою від 05.1.2022 розглянуто виконавчим комітетом Солонківської сільської ради, про результати розгляду позивача повідомлено листом №355 від 10.02.2022. Згідно з вказаним листом, питання присвоєння адреси не було погоджено відповідним виконавчим органом відповідача з огляду на те, що проект рішення не отримав необхідної більшості голосів членів виконавчого комітету.

Позивач вважає свої права та законні інтереси які полягають у неможливості зареєструвати право власності на об`єкт нерухомого майна з метою здійснення права власності порушеними, адже реєстрація речових прав на нерухоме майно згідно з Законом України Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень та п. 77 Постанови КМУ №1127 від 25.12.2015 Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень проводиться за наявності витягу з реєстру будівельної діяльності про присвоєну адресу.

Вирішуючи справу суд керується таким.

Завданням адміністративного судочинства України відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.

Відповідно до ч. 2 ст. 19 Конституції України, органи державної влади та органи місцевого самоврядування, їх посадові особи зобов`язані діяти лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, що передбачені Конституцією та законами України.

Систему та гарантії місцевого самоврядування в Україні, засади організації та діяльності, правовий статус і відповідальність органів та посадових осіб місцевого самоврядування визначає Закон України «Про місцеве самоврядування в Україні» від 21.05.1997 № 280/97-ВР .

Статтею 37 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» передбачено, що до відання міських рад належить такі повноваження як прийняття рішень про присвоєння адреси об`єктів нерухомого майна у випадках та порядку, встановлених Законом України «Про регулювання містобудівної діяльності» від 17.02.2011 № 3038-VI.

За змістом ч.ч. 3 та 5 ст. 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності» адреса присвоюється виконавчим органом міської ради об`єктам будівництва, які є самостійними об`єктами нерухомого майна та знаходяться у межах території на яку поширюються повноваження міської ради або місцевою державною адміністрацією - у разі, якщо об`єкт знаходиться у межах території, на яку не поширюються повноваження сільської, селищної, міської ради, а також у разі неприйняття органом з присвоєння адреси рішення про присвоєння, зміну, коригування, анулювання адреси у строк, визначений цією статтею.

Частиною 1 статті 51 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що виконавчим органом міської ради є виконавчий комітет ради.

Відповідно до ч. 1 ст. 54 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення) рада у межах затверджених нею структури і штатів може створювати відділи, управління та інші виконавчі органи для здійснення повноважень, що належать до відання виконавчих органів сільських, селищних, міських рад.

Вказані норми надають міським радам можливість делегування деяких власних повноважень до своїх виконавчих органів.

Згідно ст. 26-3 Закону України «Про регулювання містобудівної діяльності», порядок присвоєння адрес об`єктів нерухомого майна затверджується Кабінетом Міністрів України. Адреса присвоюється об`єктам будівництва, будинкам, будівлям, спорудам, квартирам, гаражним боксам, машиномісцям, іншим житловим та нежитловим приміщенням, які є самостійними об`єктами нерухомого майна.

Відповідно до Тимчасового порядку реалізації експериментального проекту з присвоєння адрес об`єктам будівництва та об`єктам нерухомого майна, затвердженого Постановою Кабінету Міністрів України від 27.03.2019 №367, передбачено особливості присвоєння адреси об`єкту будівництва та об`єкту нерухомого майна, яким надано будівельний паспорт або містобудівні умови та обмеження до набрання чинності цим Порядком.

У даному випадку виконавчий комітет Солонківської сільської ради є органом місцевого самоврядування до повноважень якого входить прийняття рішення про присвоєння поштової адреси.

Уповноважений орган з присвоєння адреси за відсутності підстав для відмови у присвоєнні адреси об`єкту будівництва, об`єкту нерухомого майна протягом п`яти робочих днів з дня отримання заяви про присвоєння адреси об`єкту будівництва, об`єкту нерухомого майна:

- приймає рішення про присвоєння адреси об`єкту будівництва, яке повинно містити відомості про документ, що дає право на виконання будівельних робіт, або рішення про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна, яке повинно містити відомості про документ, що засвідчує прийняття в експлуатацію закінченого будівництвом об`єкта;

- оприлюднює рішення про присвоєння адреси об`єкту будівництва, об`єкту нерухомого майна на своєму офіційному веб-сайті (за наявності);

- забезпечує внесення інформації про присвоєння адреси об`єкту будівництва, об`єкту нерухомого майна до реєстру адрес;

- видає (надсилає рекомендованим поштовим відправленням) замовнику будівництва (його представнику) рішення про присвоєння адреси об`єкту будівництва або рішення про присвоєння адреси об`єкту нерухомого майна у паперовій формі.

Відповідно до п. 31, п. 32 Тимчасового порядку №367, передбачено, що підставами для відмови у присвоєнні адреси об`єкту будівництва, об`єкту нерухомого майна є:

- подання неповного пакету документів, визначених пунктом 29 цього Порядку;

- виявлення неповних або недостовірних відомостей у поданих документах, що підтверджено документально;

- подання заяви особою, яка не є замовником будівництва або уповноваженою ним особою;

- подання заяви до уповноваженого органу з присвоєння адреси, який не має повноважень приймати рішення про присвоєння адреси на відповідній території.

Відмова у присвоєнні адреси об`єкту будівництва, об`єкту нерухомого майна з підстав, не передбачених цим пунктом, не допускається.

Тобто законодавство містить виключний перелік підстав для прийняття рішення про відмову у присвоєнні поштової адреси.

Судом з`ясовано, що позивача листом повідомлено про те, що його заява розглянута, та проект рішення не отримав необхідної більшості голосів членів виконавчого комітету.

Суд наголошує, що вказана підстава не включена до переліку виключних підстав визначених п. 31, п. 32 Тимчасового порядку №367 та не відповідає йому.

Ба більше, суд наголошує, що сукупний аналіз викладених вище норм дає підстави для висновку, про те, що за результатами розгляду звернення, уповноважений орган приймає рішення про присвоєння поштової адреси, або рішення про відмову у присвоєнні адреси за наявності конкретно визначених підстав.

Однак, за обставинами справи, відповідач не прийняв жодного передбаченого рішення щодо присвоєння поштової адреси, або надання мотивованої відмови у її присвоєнні.

Відтак Солонківська сільська рада допустила протиправну бездіяльність щодо не розгляду по суті звернення позивача, про присвоєння поштової адреси та не прийняття за наслідками такого розгляду відповідного рішення.

Відповідно до ст. 17 Закону України Про виконання рішень і застосування практики Європейського Суду з прав людини суди застосовують при розгляді справ Конвенцію і практику Суду як джерело права.

В рішенні Європейського суду з прав людини в справі "Рисовський проти України" (Заява № 29979/04 пп.70,71) суд підкреслив особливу важливість принципу "належного урядування". Він передбачає, що у разі, коли йдеться про питання загального інтересу, зокрема, якщо справа впливає на такі основоположні права людини, як майнові права, державні органи повинні діяти вчасно та в належний і якомога послідовніший спосіб. Зокрема, на державні органи покладено обов`язок запровадити внутрішні процедури, які посилять прозорість і ясність їхніх дій, мінімізують ризик помилок і сприятимуть юридичній визначеності у цивільних правовідносинах, які зачіпають майнові інтереси (п.70 рішення). Принцип "належного урядування", як правило, не повинен перешкоджати державним органам виправляти випадкові помилки, навіть ті, причиною яких є їхня власна недбалість …Іншими словами, державні органи, які не впроваджують або не дотримуються своїх власних процедур, не повинні мати можливість отримувати вигоду від своїх протиправних дій або уникати виконання своїх обов`язків. Ризик будь-якої помилки державного органу повинен покладатися на саму державу, а помилки не можуть виправлятися за рахунок осіб, яких вони стосуються (п.71 рішення).

З урахуванням даного рішення, відповідач уникнув свого обов`язку щодо належного розгляду заяви позивача, а тому він же і повинен виправити свою бездіяльність, що цілком відповідає Конвенції про захист прав людини і основоположних свобод.

Закріплений у ч. 1 ст. 9 КАС України принцип змагальності сторін передбачає, що розгляд і вирішення справ в адміністративних судах здійснюються на засадах змагальності сторін та свободи в наданні ними суду своїх доказів і у доведенні перед судом їх переконливості.

Відповідно до ч. 2 ст. 73 КАС України, предметом доказування є обставини, які підтверджують заявлені вимоги чи заперечення або мають інше значення для розгляду справи і підлягають встановленню при ухваленні судового рішення.

Частиною 2 ст. 77 КАС України встановлено, що в адміністративних справах про протиправність рішень, дій чи бездіяльності суб`єкта владних повноважень обов`язок щодо доказування правомірності свого рішення, дії чи бездіяльності покладається на відповідача.

Згідно з ст. 90 КАС України суд оцінює докази, які є у справі, за своїм внутрішнім переконанням, що ґрунтується на їх безпосередньому, всебічному, повному та об`єктивному дослідженні.

У розумінні ч. 2 ст. 2 КАС України у справах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності суб`єктів владних повноважень адміністративні суди перевіряють, чи прийняті (вчинені) вони: 1) на підставі, у межах повноважень та у спосіб, що визначені Конституцією та законами України; 2) з використанням повноваження з метою, з якою це повноваження надано; 3) обґрунтовано, тобто з урахуванням усіх обставин, що мають значення для прийняття рішення (вчинення дії); 4) безсторонньо (неупереджено); 5) добросовісно; 6) розсудливо; 7) з дотриманням принципу рівності перед законом, запобігаючи всім формам дискримінації; 8) пропорційно, зокрема з дотриманням необхідного балансу між будь-якими несприятливими наслідками для прав, свобод та інтересів особи і цілями, на досягнення яких спрямоване це рішення (дія); 9) з урахуванням права особи на участь у процесі прийняття рішення; 10) своєчасно, тобто протягом розумного строку.

Відповідачем не надано жодних доказів на спростування тверджень позивача щодо допущення протиправної бездіяльності.

Крім того суд враховує доводи позивача про наявну об`єктивну можливість розгляду заяви про присвоєння поштової адреси у встановлений Законом України Про регулювання містобудівної діяльності строк, яка підтверджуються Планом роботи виконавчого комітету Солонківської сільської Ради ОТГ на 2022 рік.

Згідно з планом роботи виконавчого комітету, найближче від дати звернення позивача з заявою про присвоєння адреси засідання колегіального органу було призначено на 11.01.2022, а строк надання адміністративної послуги, враховуючи державні вихідні дні 7-9 січня 2022 року, спливав 14.01.2022.

Адміністративний суд не обмежений у виборі способів відновлення права особи, порушеного владними суб`єктами, а вправі обрати найбільш ефективний спосіб відновлення порушеного права, який відповідає характеру такого порушення.

Обставини справи свідчать, що на засіданні виконавчого комітету розглядалося питання про присвоєння адреси відповідного об`єкта будівництва, однак проект рішення не отримав необхідної кількості голосів, рішення про присвоєння поштової адреси, або рішення про відмову у присвоєнні адреси за наявності конкретно визначених підстав не прийнято. як цього вимагає законодавство.

За таких обставин, належним способом захисту прав позивача є зобов`язати відповідача повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ від 05.01.2022 про присвоєння поштової адреси із прийняттям відповідного рішення.

З огляду на викладене, позов підлягає задоволенню частково.

Відповідно до ч. 3 ст. 139 КАС України при частковому задоволенні позову судові витрати покладаються на обидві сторони пропорційно до розміру задоволених позовних вимог. При цьому суд не включає до складу судових витрат, які підлягають розподілу між сторонами, витрати суб`єкта владних повноважень на правничу допомогу адвоката та сплату судового збору.

Враховуючи зазначене та обраний судом спосіб захисту та відновлення прав позивача, сплачений судовий збір в сумі 1240,50 грн. підлягає стягненню з відповідача за рахунок його бюджетних асигнувань на користь позивача.

Керуючись ст.ст. 2, 19, 22, 25, 72-77, 90, 139, 241-246, 250, 263 КАС України, суд -

в и р і ш и в :

1. Позов задовольнити частково.

2. Визнати протиправною бездіяльність Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області в частині не прийняття рішення за результатами розгляду заяви Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490 (ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області.

3. Зобов`язати Солонківську сільську раду Львівського району Львівської області (ЄДРПОУ 04369699) повторно розглянути заяву Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ (ЄДРПОУ 35803099) від 05.01.2022 про присвоєння поштової адреси об`єкту будівництва Будівництво станції технічного обслуговування автомобілів з магазином та приміщеннями обслуговування біля автодороги Київ-Чоп км 557+490 (ліворуч) в с. Солонка, Пустомитівського району, Львівської області та прийняти рішення, з урахуванням правової оцінки, наданої судом у рішенні.

4. У задоволенні інших позовних вимог відмовити.

5. Стягнути за рахунок бюджетних асигнувань Солонківської сільської ради Львівського району Львівської області (ЄДРПОУ 04369699) на користь Товариства з обмеженою відповідальністю СТАТТРЕЙДКОМПАНІЯ (ЄДРПОУ 35803099) судові витрати у виді судового збору пропорційно до розміру задоволених позовних вимог в сумі 1240 (одна тисяча двісті сорок) грн. 50 коп.

Рішення суду набирає законної сили після закінчення строку подання апеляційної скарги всіма учасниками справи, якщо апеляційну скаргу не було подано.

У разі подання апеляційної скарги рішення, якщо його не скасовано, набирає законної сили після повернення апеляційної скарги, відмови у відкритті чи закриття апеляційного провадження або прийняття постанови судом апеляційної інстанції за наслідками апеляційного перегляду.

Апеляційна скарга на рішення суду подається протягом тридцяти днів з дня складення повного судового рішення до Восьмого апеляційного адміністративного суду.

Суддя Кравців О.Р.

Дата ухвалення рішення07.09.2022
Оприлюднено12.09.2022
Номер документу106159373
СудочинствоАдміністративне
Сутьприсвоєння поштової адреси, об`єктивно маючи наявну можливість розглянути вказане питання. Ухвалою суду від 03.03.2022 позовну заяву залишено без руху. Позивач у встановлений строк, належним чином недоліки позовної заяви усунув. Ухвалою від 11.04.2022 суд відкрив спрощене позовне провадження у справі. Відповідач відзиву на позов у встановлений строк не подав. У разі ненадання відповідачем відзиву у встановлений судом строк без поважних причин суд вирішує справу за наявними матеріалами (ч. 6 ст. 162 КАС України). Відповідно до ч. 4 ст. 159 КАС України, неподання суб`єктом владних повноважень відзиву на позов без поважних причин може бути кваліфіковано судом як визнання позову. Розгляд справи по суті за правилами спрощеного позовного провадження починається з відкриття першого судового засідання. Якщо судове засідання не проводиться, розгляд справи по суті розпочинається через тридцять днів, а у випадках, визначених статтею 263 цього Кодексу, - через п`ятнадцять днів з дня відкриття провадження у справі (ч. 2 ст. 262 КАС України). Суд на підставі позовної заяви, а також долучених письмових доказів

Судовий реєстр по справі —380/4869/22

Рішення від 07.09.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 10.04.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

Ухвала від 02.03.2022

Адміністративне

Львівський окружний адміністративний суд

Кравців Олег Романович

🇺🇦 Опендатабот

Опендатабот — сервіс моніторингу реєстраційних даних українських компаній та судового реєстру для захисту від рейдерських захоплень і контролю контрагентів.

Додайте Опендатабот до улюбленого месенджеру

ТелеграмВайбер

Опендатабот для телефону

AppstoreGoogle Play

Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовахліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці

© 2016‒2023Опендатабот

🇺🇦 Зроблено в Україні