Справа № 420/8770/22
УХВАЛА
ІМЕНЕМ УКРАЇНИ
08 вересня 2022 року м.Одеса
Одеський окружний адміністративний суд у складі головуючого судді Марина П.П., розглянувши у порядку письмового провадження за правилами спрощеного позовного провадження справу за адміністративним позовом депутата Кулевчанської сільської ради VIII скликання ОСОБА_1 до державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни про визнання протиправними та скасування рішень
ВСТАНОВИВ:
В провадженні суду перебуває справа за адміністративним позовом депутата Кулевчанської сільської ради VIII скликання ОСОБА_1 до державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни, в якому позивач просить:
визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни про закриття об`єкта нерухомого майна (земельна ділянка з кадастровим номером: 5124581700:01:001:1078, площею 129,1665 га) індексний номер рішення: 63789228;
визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни про закриття об`єкта нерухомого майна (земельна ділянка з кадастровим номером: 5124581700:01:002:0931, площею 94,6129 га) індексний номер рішення: 63794658;
визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни про припинення іншого речового права (право оренди земельної ділянки з кадастровим номером: 5124581700:01:001:1078, площею 129,1665 га) індексний номер рішення: 63785742);
визнати незаконним та скасувати рішення державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни про припинення іншого речового права (право оренди земельної ділянки з кадастровим номером: 5124581700:01:002:0931, площею 94,6129 га) індексний номер рішення: 63792912.
В обґрунтування позовних вимог позивач зазначив, що 19.11.2021 року Державний реєстратор Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олена Петрівна реєструє право комунальної власності Кулевчанської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області на 2 земельні ділянки з кадастровими номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078. Підставою для державної реєстрації стали рішення Кулевчанської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 320-VІІІ та 322-VІІІ відповідно. На даний момент зазначені рішення Кулевчанської сільської ради Білгород -Дністровського району Одеської області є діючими. Разом з тим, 07.06.2022 року Державний реєстратор Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олена Петрівна внесла зміни до державного реєстру речових прав, та на підставі нібито технічної помилки прибрала відомості з реєстру про право власності Кулевчанської сільської ради Білгород- Дністровського району Одеської області на земельні ділянки ділянки з кадастровими номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078. Як вказано у інформаційній довідці з Державного реєстру речових прав, державним реєстратором 07.06.2022 року було закрито об`єкт нерухомого майна.
Позивач стверджує, що реєстратором не внесено жодного документу який би підтвердив законну причину закриття розділу. Так як підстав для закриття розділу не було, реєстратор незаконно, на підставі документів, що не мають відношення до справи закриває розділ, чим незаконно позбавляє Кулевчанську територіальну громаду права власності на більш ніж 200 га землі.
Також позивач стверджує, що на даний момент відсутні будь-які обставини, які б давали реєстратору право закриття розділу щодо права власності Кулевчанської територіальної громади на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078.
Вважаючи рішення відповідача протиправними, позивач звернувся до суду з даним адміністративним позовом.
Відповідачем надано до суду відзив на адміністративний позов, в якому відповідач зазначив, що на підставі рішень Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, серія та номер: 322-YIII та 320-YІII від 16.11.2021 року, 19.11.2021 року Відповідачем здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно (далі - Реєстр) на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61813916 від 24.11.2021 року, а також запис, здійснений на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61811649 від 24.11.2021 року. У відповідності з пунктом 3 зазначених вище рішень Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області реєстрації підлягало право оренди ФГ «Кулевча» на земельну ділянку кадастровий номер 5124581700:01:002:0931 та земельну ділянку кадастровий номер 5124581700:01:001:1078 із одночасною реєстрацією права комунальної власності на зазначені земельні ділянки.
У відзиві зазначено, що 07 червня 2022 року до відповідача надійшли заяви Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, в яких повідомляється про наявність невідповідності інформації щодо правового статусу земельних ділянок, а також порушення положень ч. 1 ст. 30 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно». Підставою для реєстрації права оренди земельної ділянки у спеціальному розділі зазначено: договір оренди землі, серія та номер: б/н, виданий 18.11.2021 року; відомості з ДЗК, серія та номер: 55595002, виданий 07.06.2022 року, видавник: Державний земельний кадастр.
Враховуючи викладене, на переконання відповідача, наразі оскаржувані позивачем рішення відповідача прийняті в порядку, передбаченому чинним законодавством в сфері здійснення державної реєстрації речових прав на нерухоме майно та у межах наданих повноважень.
Також відповідач зазначає, що законна підстава для відновлення попередніх записів у Реєстрі та внесення відомостей про реєстрацію права комунальної власності, наразі відсутня, у зв`язку з чим можливо прийти до висновку, що у разі скасування рішень відповідача, зазначене не призведе до повернення запису в реєстрі.
Разом з тим, відповідач вказує, що з огляду на суб`єктний склад учасників даної справи, випливає висновок, що спірні правовідносини не є публічно-правовими та підлягають розгляду за правилами цивільного судочинства.
Крім того, відповідач вказує, що позивачем не надано належних доказів на підтвердження повноважень на подання позовної заяви від імені територіальної громади Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області.
Представником позивача подано відповідь на відзив, в якій зазначено, що земельні ділянки з кадастровими номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078 не є власністю ФГ «Кулевча», воно не є правонаступником власників цих земель. Отже, земельні ділянки з кадастровими номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078 відповідно до наведеного закону є власністю Кулевчанської сільської ради. Право оренди на спірні земельні ділянки було зареєстровано 18.11.2021 року, а право власності територіальної громади на дані земельні ділянки було зареєстровано 19.11.2021 року. Таким чином, виходячи з наведеного, право оренди на земельні ділянки з кадастровими номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078 було припинено 19.11.2021 року, а отже з того дня не є дійсним.
Представник позивача стверджує, що дані дії були проведені Кулевчанською сільською радою задля уникнення необхідності проведення процедури земельних торгів, де на конкурентних засадах могли приймати участь у боротьбі за оренду безліч громадян.
Представник позивача зазначає, що земельні ділянки з кадастровим номерами: 5124581700:01:002:0931 та 5124581700:01:002:1078 відповідно до Закону України «Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні» є власністю Кулевчанської територіальної громади. Задля уникнення процедури проведення публічних земельних торгів, Кулевчанська сільська рада, ФГ «Кулевча» та Державний реєстратор Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області ОСОБА_2 шляхом вчинення ряду незаконних дій позбавили територіальну громаду права власності на землю, а також жителів права поборотися за оренду землі.
Відповідачем подано заперечення на відповідь на відзив, в яких зазначено, що належною підставою для державної реєстрації права комунальної власності територіальної громади с рішення органів місцевого самоврядування про передачу земельної ділянки у комунальну власність разом з актом приймання-передачі такої земельної ділянки.
Однак, матеріали даної адміністративної справи таких доказів не містять, зокрема, такі документи відсутні і у відповідача, що дає підстави для висновку про відсутність законних підстав для здійснення державної реєстрації права, набуття якого не встановлено у відповідному рішення суб`єкта владних повноважень.
Натомість, матеріали справи містять рішення Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області від 13.07.2022 року:
-№ 594-VІІІ «Про внесення змін до рішення 8 сесії VIII скликання Кулевчанської сільської ради № 320- VIII від 16.11.2021 року»;
-№ 594-VIII «Про внесення змін до рішення 8 сесії VIII скликання Кулевчанської сільської ради № 322- VIII від 16.11.2021 року».
Вказаними рішеннями Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району виключено із тексту рішень №320-VIII та №322-VIII пункт 3: «ФГ «Кулевча» провести дії з реєстрації договору оренди земельної ділянки та реєстрації права комунальної власності на земельні ділянки у реєстратора речових прав на нерухоме майно.
Відповідач зазначає, що враховуючи викладене, зазначені рішення Кулевчанської сільської ради Білгород - Дністровського району стали підставою для скасування з Державного реєстру речових прав на нерухоме майно запису про право територіальної громада на вказані вище земельні ділянки. При цьому, відомості про право оренди ФГ «Кулевча» були перенесені у спеціальний розділ, як це передбачено для нерозподілених (невитребуваних) земельних ділянок, чим приведено державну реєстрацію речових прав у відповідність з приписами ч. 1 ст. 30 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно».
Ухвалою суд від 04.07.2022 року відкрито провадження у даній справі за правилами спрощеного позовного провадження без повідомлення (виклику) сторін.
Вивчивши матеріали справи, дослідивши обставини та факти, якими обґрунтовувалися вимоги, перевіривши їх доказами, суд встановив наступні факти та обставини.
Рішенням Кулівчанської сільської ради Білгород Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року №320 - YIII відповідно до статей 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні», Закону України від 10.07 2018 року № 2498-УІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні, статті 12, 22, 23, 122, абзацу 6 п. 1 ст. 123, 125, 126. 186 пункту 21 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, абзацу 3 статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі (на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», Закону України «Про оренду землі» розглянувши заяву (клопотання) ФГ «Кулевча», та надані матеріали, враховуючи пропозиції комісії з питань АПК. земельних відносин житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою, охорони навколишнього середовища, архітектури і будівництва Кулевчанської сільської ради, з метою оформлення права комунальної власності та поповнення бюджету сільська рада вирішила:
1.Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 94,6129 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 5124581700:01:002:0931 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту).
2. Передати в оренду строком на 7 років але до моменту витребування ФГ «Кулевча» з урахуванням орендної плати на рівні 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Уповноважити голову сільської ради укласти договір оренди між Кулевчанською сільською радою Білгород Дністровського району Одеської області та ФГ «Кулевча».
3. ФГ «Кулевча» провести дії з реєстрації договору оренди земельної ділянки га реєстрації права комунальної власності на земельну ділянки у реєстратора речових прав на нерухоме майно.
Рішенням Кулівчанської сільської ради Білгород Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року №322 - YIII відповідно до статей 26, 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні, Закону України від 10.07.2018 року № 2498-УІІІ Про внесення змін до деяких законодавчих актів України щодо вирішення питання колективної власності на землю, удосконалення правил землекористування у масивах земель сільськогосподарського призначення, запобігання рейдерству та стимулювання зрошення в Україні, статті 12, 22, 23, 122, абзацу 6, п 1. ст. 123, 125, 126, 186 пункту 21 Розділу X «Перехідні положення» Земельного кодексу України, абзацу 3 статті 13 Закону України «Про порядок виділення в натурі на місцевості) земельних ділянок власникам земельних часток (паїв)», Закону України «Про оренду землі - розглянувши заяву (клопотання) ФГ «Кулевча», та надані матеріали, враховуючи пропозиції комісії з питань АПК, земельних відносин житлово-комунального господарства, комунальної власності, благоустрою, охорони навколишнього середовища, архітектури і будівництва Кулевчанської сільської ради, з метою оформлення права комунальної власності поповнення бюджету сільська рада вирішила:
1. Затвердити технічну документацію із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 129,1665 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер 5124581700:01:001:1078 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту).
2. Передати в оренду строком на 7 років але до моменту витребування ФГ «Кулевча» з урахуванням орендної плати на рівні 10% від нормативної грошової оцінки земельної ділянки. Уповноважити голову сільської ради укласти договір оренди між Кулевчанською сільською радою Білгород Дністровського району Одеської області та ФГ «Кулевча».
3. ФГ «Кулевча» провести дії з реєстрації договору оренди земельної ділянки реєстрації права комунальної власності на земельну ділянки у реєстратора речових прав їм нерухоме майно.
На підставі рішень Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, серія та номер: 322-YIII та 320-YІII від 16.11.2021 року, 19.11.2021 року відповідачем здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та Реєстру прав власності на нерухоме майно на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61813916 від 24.11.2021 року, а також запис, здійснений на підставі рішення про державну реєстрацію прав та їх обтяжень (з відкриттям розділу), індексний номер: 61811649 від 24.11.2021 року.
Також судом встановлено, що 07.06.2022 року до державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи О.П. надійшли заяви Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, в яких повідомлено про наявність невідповідності інформації щодо правового статусу земельних ділянок, а також порушення положень ч. 1 ст. 30 ЗУ «Про державну реєстрацію речових прав на нерухоме майно».
Відповідачем на підставі заяв від 07.06.2022 року прийняті рішення:
№63792912 від 07.06.2022 року, відповідно до якого вирішено провести державну реєстрацію іншого речового права та перенести, право оренди земельної ділянки на земельну ділянку, зареєстровану за реєстраційним номером 2514878351040, та погасити в розділі за номером іншого речового права 45241816 що розташована на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, кадастровий номер земельної ділянки 5124581700:01:002:0931, за суб`єктом: ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "КУЛЕВЧА", податковий номер/серія, номер паспорта/УНЗР 37232251;
№63785742 від 07.06.2022 року, відповідно до якого вирішено провести та перенести у спец. розділ право оренди земельної ділянки іншого речового з реєстраційним номером 2514878351040, та погасити в розділі за номером іншого речового права 45241816 що розташована на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, кадастровий номер земельної ділянки 5124581700:01:002:1078, за суб`єктом: ФЕРМЕРСЬКЕ ГОСПОДАРСТВО "КУЛЕВЧА", податковий номер/серія, номер паспорта/УНЗР 37232251;
№63794658 від 07.06.2022 року, відповідно до вирішено закрити розділ у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, реєстраційної справи за номером РНОНМ 2514793751040;
№63789228 від 07.06.2022 року, відповідно до вирішено закрити розділ у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно та їх обтяжень, реєстраційної справи за номером РНОНМ 2514793751040.
Зазначені рішення відповідача від 07.06.2022 року позивач вважає протиправними та просить їх скасувати.
Тобто, позивач депутат Кулевчанської сільської ради VIII скликання ОСОБА_1 просить скасувати рішення державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи О.П. щодо проведення державної реєстрації прав на земельні ділянки, які виникли між Кулівчанською сільською радою та фермерським господарством «КУЛЕВЧА» на підставі рішень Кулевчанської сільської ради від 16.11.2021 року 322-YIII та 320-YІII та укладених договорів оренди.
Розглянувши питання предметної юрисдикції даної справи суд дійшов висновку про наявність підстав для закриття провадження у справі з огляду на наступне.
Отже, вимогами у цій справі є визнання протиправним і скасування рішення державного реєстратора про реєстрацію права власності на земельну ділянку, що пов`язане з порушенням прав громади на земельну ділянку іншою особою, за якою відповідачем зареєстровано право оренди.
Відповідно до ч. 1 ст. 2 КАС України, завданням адміністративного судочинства є справедливе, неупереджене та своєчасне вирішення судом спорів у сфері публічно-правових відносин з метою ефективного захисту прав, свобод та інтересів фізичних осіб, прав та інтересів юридичних осіб від порушень з боку суб`єктів владних повноважень.
Згідно з п.п. 1, 2, 7 ч.1 ст.4 КАС України, адміністративна справа - переданий на вирішення адміністративного суду публічно-правовий спір.
Публічно-правовий спір - спір, у якому: хоча б одна сторона здійснює публічно-владні управлінські функції, в тому числі на виконання делегованих повноважень, і спір виник у зв`язку із виконанням або невиконанням такою стороною зазначених функцій; або хоча б одна сторона надає адміністративні послуги на підставі законодавства, яке уповноважує або зобов`язує надавати такі послуги виключно суб`єкта владних повноважень, і спір виник у зв`язку із наданням або ненаданням такою стороною зазначених послуг; або хоча б одна сторона є суб`єктом виборчого процесу або процесу референдуму і спір виник у зв`язку із порушенням її прав у такому процесі з боку суб`єкта владних повноважень або іншої особи.
Суб`єкт владних повноважень орган державної влади, орган місцевого самоврядування, їх посадова чи службова особа, інший суб`єкт при здійсненні ними публічно-владних управлінських функцій на підставі законодавства, в тому числі на виконання делегованих повноважень, або наданні адміністративних послуг.
Відповідно до ч.1 ст.19 КАС України, юрисдикція адміністративних судів поширюється на справи у публічно-правових спорах, зокрема: 1) спорах фізичних чи юридичних осіб із суб`єктом владних повноважень щодо оскарження його рішень (нормативно-правових актів чи індивідуальних актів), дій чи бездіяльності, крім випадків, коли для розгляду таких спорів законом встановлено інший порядок судового провадження; 2) спорах з приводу прийняття громадян на публічну службу, її проходження, звільнення з публічної служби; 3) спорах між суб`єктами владних повноважень з приводу реалізації їхньої компетенції у сфері управління, у тому числі делегованих повноважень; 4) спорах, що виникають з приводу укладання, виконання, припинення, скасування чи визнання нечинними адміністративних договорів; 5) за зверненням суб`єкта владних повноважень у випадках, коли право звернення до суду для вирішення публічно-правового спору надано такому суб`єкту законом; 6) спорах щодо правовідносин, пов`язаних з виборчим процесом чи процесом референдуму; 7) спорах фізичних чи юридичних осіб із розпорядником публічної інформації щодо оскарження його рішень, дій чи бездіяльності у частині доступу до публічної інформації; 8) спорах щодо вилучення або примусового відчуження майна для суспільних потреб чи з мотивів суспільної необхідності; 9) спорах щодо оскарження рішень атестаційних, конкурсних, медико-соціальних експертних комісій та інших подібних органів, рішення яких є обов`язковими для органів державної влади, органів місцевого самоврядування, інших осіб; 10) спорах щодо формування складу державних органів, органів місцевого самоврядування, обрання, призначення, звільнення їх посадових осіб; 11) спорах фізичних чи юридичних осіб щодо оскарження рішень, дій або бездіяльності замовника у правовідносинах, що виникли на підставі Закону України «Про особливості здійснення закупівель товарів, робіт і послуг для гарантованого забезпечення потреб оборони», за винятком спорів, пов`язаних із укладенням договору з переможцем переговорної процедури закупівлі, а також зміною, розірванням і виконанням договорів про закупівлю; 12) спорах щодо оскарження рішень, дій чи бездіяльності органів охорони державного кордону у справах про правопорушення, передбачені Законом України «Про відповідальність перевізників під час здійснення міжнародних пасажирських перевезень»
В свою чергу, публічно-правовий спір має особливий суб`єктний склад. Участь суб`єкта владних повноважень є обов`язковою ознакою для того, щоб класифікувати спір як публічно-правовий. Проте сама собою участь у спорі суб`єкта владних повноважень не дає підстав ототожнювати спір із публічно-правовим та відносити його до справ адміністративної юрисдикції.
Під час визначення предметної юрисдикції справ суди повинні виходити із суті права та/або інтересу, за захистом якого звернулася особа, заявлених вимог, характеру спірних правовідносин, змісту та юридичної природи обставин у справі.
Визначальною ознакою справи адміністративної юрисдикції є суть (зміст, характер) спору. Публічно-правовий спір, на який поширюється юрисдикція адміністративних судів, є спором між учасниками публічно-правових відносин і стосується саме цих відносин.
Приписами ч.3 ст.19 КАС України встановлено, що адміністративні суди не розглядають позовні вимоги, які є похідними від вимог у приватно-правовому спорі і заявлені разом з ними, якщо цей спір підлягає розгляду в порядку іншого, ніж адміністративне, судочинства і знаходиться на розгляді відповідного суду.
Отже, до компетенції адміністративних судів належать спори фізичних чи юридичних осіб з органом державної влади, органом місцевого самоврядування, їхньою посадовою або службовою особою, предметом яких є перевірка законності рішень, дій чи бездіяльності цих органів (осіб), прийнятих або вчинених ними під час здійснення владних управлінських функцій, крім спорів, для яких законом установлений інший порядок судового вирішення.
Таким чином, справою адміністративної юрисдикції може бути переданий на розгляд до адміністративного суду спір, який виник між конкретними суб`єктами відносно їх прав та обов`язків, в конкретних правових відносинах, в яких один суб`єкт законодавчо уповноважений владно керувати поведінкою інших суб`єктів.
До юрисдикції адміністративного суду належить спір, який виник між двома (кількома) суб`єктами стосовно їх прав та обов`язків у конкретних правових відносинах, у яких хоча б один суб`єкт законодавчо вповноважений владно керувати поведінкою іншого (інших) суб`єкта (суб`єктів), а останній (останні) відповідно зобов`язаний виконувати вимоги та приписи такого суб`єкта владних повноважень. Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 23 травня 2018 року у справі № 914/2006/17.
Спір, що розглядається, не є спором між учасниками публічно-правових відносин, оскільки відповідач, приймаючи оскаржуване рішення про державну реєстрацію прав на нерухоме майно (право власності/оренди на спірну земельну ділянку), не мав публічно-правових відносин саме з позивачем. Прийняте відповідачем оскаржуване рішення про державну реєстрацію стосувалось реєстрації прав інших осіб, а не позивача.
Натомість, приватноправові відносини вирізняються наявністю майнового чи немайнового особистого інтересу учасника. Спір має приватноправовий характер, якщо він обумовлений порушенням або загрозою порушення, як правило, майнового приватного права чи інтересу.
Визнання протиправним і скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права оренди на земельну ділянку в Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно за третьою особою є захистом прав позивача на земельну ділянку від їх порушення іншою особою, за якою зареєстровано аналогічне право щодо того ж самого нерухомого майна.
Позивач фактично обґрунтував позовні вимоги тим, що державним реєстратором протиправно прийняті рішення про державну реєстрацію права оренди на земельні ділянки та закриття розділів в той час, що на його думку порушує права громади на ці земельні ділянки.
З урахуванням наведеного суд вважає, що спір про скасування рішення, запису щодо державної реєстрації права оренди земельної ділянки має розглядатися як спір, що пов`язаний з порушенням цивільних прав певної особи на земельну ділянку іншою особою, за якою зареєстровано аналогічне право щодо тієї ж земельної ділянки. Належним відповідачем у такій справі є особа, право на майно якої оспорюється та щодо якої здійснено запис у Державному реєстрі речових прав на нерухоме майно. Участь державного реєстратора в якості співвідповідача (якщо позивач вважає його винним у порушені прав) у спорі не змінює його цивільно-правового характеру.
В свою чергу, судом встановлено, що в провадженні Саратського районного суду Одеської області перебуває справа №513/2/22 за позовом ОСОБА_1 в особі представника адвоката Нєдова Олексія Сергійовича до Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області, Фермерського господарства "Кулевча", в якому позивач просить:
визнати недійсним рішення Кулевчанської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 320-YIII про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 94,6129 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер: 5124581700:01:002:0931 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту), та передачу її в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування ФГ "Кулевча" з урахуванням орендної плати на рівні 10 % від НГО;
визнати недійсним рішення Кулевчанської сільської ради Білгород - Дністровського району Одеської області від 16.11.2021 року № 322-Y1I1 про затвердження технічної документації із землеустрою щодо встановлення (відновлення) меж земельної ділянки в натурі (на місцевості) площею 129,1665 га для ведення товарного сільськогосподарського виробництва кадастровий номер: 5124581700:01:001:1078 на території Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області (за межами населеного пункту), та передачу її в оренду строком на 7 років, але до моменту витребування ФГ "Кулевча" з урахуванням орендної плати на рівні 10 % від НГО;
визнати недійсним договір оренди землі б/н від 18.11.2021 року укладений між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча", за яким передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:002:0931, площею 94,6129 га;
визнати недійсним договір оренди землі б/н від 18.11.2021 року укладений між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча", за яким передано в оренду земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:001:1078, площею 129,1665 га;
зобов`язати Кулевчанську сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:002:0931, площею 94,6129 га, що виникло на підставі договору оренди від 18.11.2021 року, укладеного між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча" (запис про інше речове право 45241816 від 19.11.2021 року);
зобов`язати Кулевчанську сільську раду Білгород-Дністровського району Одеської області здійснити державну реєстрацію припинення права оренди ФГ "Кулевча" на земельну ділянку з кадастровим номером 5124581700:01:001:1078, площею 129.1665 га. що виникло на підставі договору оренди від 18.11.2021 року, укладеного між Кулевчанською сільською радою Білгород-Дністровського району Одеської області та Фермерським господарством "Кулевча" (запис про інше речове право 45243500 від 19.11.2021 року).
Тобто, у Саратському районному суді Одеської області вже існує цивільний спір щодо прав на спірні земельні ділянки.
Також суд вважає, що оскільки позивач не був заявником стосовно оскаржуваних реєстраційних дій, тобто останні були вчинені за заявою іншої особи, такий спір є спором про цивільне право незалежно від того, чи здійснено державну реєстрацію прав на нерухоме майно з дотриманням державним реєстратором вимог законодавства та чи заявляються, окрім вимог про скасування оспорюваного рішення, запису в державному реєстрі прав, також вимоги про визнання недійсними правочинів, на підставі яких прийнято оспорюване рішення, здійснено оспорюваний запис.
Отже, спір у цій справі не є публічно-правовим. Оскарження рішення про державну реєстрацію права власності на земельну ділянку безпосередньо пов`язане із захистом позивачем свого цивільного права у спорі щодо земельної ділянки з особою, яка не заперечує законності дій державного реєстратора з реєстрації за нею права власності цієї ж земельної ділянки. Такий спір має приватноправовий характер. З огляду на суб`єктний склад сторін спору він має вирішуватися за правилами цивільного судочинства.
Аналогічна правова позиція викладена в постанові Великої Палати Верховного Суду від 04 вересня 2018 року у справі № 823/2042/16.
Крім того, з матеріалів справи вбачається, що обґрунтовуючи повноваження на звернення до суду з даним адміністративним позовом представник позивача покликався по повноваження надані депутату органів місцевого самоврядування законом та необхідністю захисту права громади на спірні земельні ділянки.
Частинами 1, 3, 4 статті 5 Кодексу адміністративного судочинства України врегульовано, що кожна особа має право в порядку, встановленому цим Кодексом, звернутися до адміністративного суду, якщо вважає, що рішенням, дією чи бездіяльністю суб`єкта владних повноважень порушені її права, свободи чи законні інтереси.
До суду можуть звертатися в інтересах інших осіб органи та особи, яким законом надано таке право.
Частиною другою статті 140 Конституції України передбачено, що місцеве самоврядування здійснюється територіальною громадою в порядку, встановленому законом, як безпосередньо, так і через органи місцевого самоврядування: сільські, селищні, міські ради та їх виконавчі органи.
Частиною першою статті 10 Закону України від 21 травня 1997 року №280/97-ВР «Про місцеве самоврядування» передбачено, що сільські, селищні, міські ради є органами місцевого самоврядування, що представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами.
Частиною третьою статті 24 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що органи місцевого самоврядування та їх посадові особи діють лише на підставі, в межах повноважень та у спосіб, передбачені Конституцією і законами України, та керуються у своїй діяльності Конституцією і законами України, актами Президента України, Кабінету Міністрів України, а в Автономній Республіці Крим - також нормативно-правовими актами Верховної Ради України і Ради міністрів Автономної Республіки Крим, прийнятими у межах їхньої компетенції.
Пунктом 30 частини 1 статті 43 Закону України «Про місцеве самоврядування» визначено, що виключно на пленарних засіданнях районної, обласної ради вирішуються такі питання: прийняття рішень про звернення до суду щодо визнання незаконними актів місцевих органів виконавчої влади, підприємств, установ та організацій, які обмежують права територіальних громад у сфері їх спільних інтересів, а також повноваження районних, обласних рад та їх органів.
Відповідно до частин 1, 12, 15 статті 46 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» сільська, селищна, міська, районна у місті (у разі її створення), районна, обласна рада проводить свою роботу сесійно. Сесія складається з пленарних засідань ради, а також засідань постійних комісій ради.
Сесія ради є повноважною, якщо в її пленарному засіданні бере участь більше половини депутатів від загального складу ради.
Порядок проведення першої сесії ради, порядок обрання голови та заступника (заступників) голови районної у місті, районної, обласної ради, секретаря сільської, селищної, міської ради, скликання чергової та позачергової сесії ради, призначення пленарних засідань ради, підготовки і розгляду питань на пленарних засіданнях, прийняття рішень ради про затвердження порядку денного сесії та з інших процедурних питань, а також порядок роботи сесії визначаються регламентом ради, з урахуванням вимог Закону України «Про засади державної регуляторної політики у сфері господарської діяльності». До прийняття регламенту ради чергового скликання застосовується регламент ради, що діяв у попередньому скликанні.
Статтею 59 Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» визначено, що рада в межах своїх повноважень приймає нормативні та інші акти у формі рішень. Рішення ради приймається на її пленарному засіданні після обговорення більшістю депутатів від загального складу ради, крім випадків, передбачених цим Законом. Акти органів та посадових осіб місцевого самоврядування з мотивів їхньої невідповідності Конституції або законам України визнаються незаконними в судовому порядку.
Згідно з частиною другою статті 2 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу зобов`язаний виражати і захищати інтереси відповідної територіальної громади та її частини - виборців свого виборчого округу, виконувати їх доручення в межах своїх повноважень, наданих законом, брати активну участь у здійсненні місцевого самоврядування.
Частинами першою та другою статті 3 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» передбачено, що депутат місцевої ради є повноважним і рівноправним членом відповідної ради - представницького органу місцевого самоврядування.
Депутат місцевої ради відповідно до цього Закону наділяється всією повнотою прав, необхідних для забезпечення його реальної участі у діяльності ради та її органів.
Відповідно до статті 4 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради набуває свої повноваження в результаті обрання його до ради відповідно до Закону України «Про вибори депутатів місцевих рад та сільських, селищних, міських голів»
Згідно з частинами 1-3 статті 15 Закону України «Про статус депутатів місцевих рад» депутат місцевої ради як представник інтересів територіальної громади, виборців свого виборчого округу у разі виявлення порушення прав та законних інтересів громадян або інших порушень законності має право вимагати припинення порушень, а в необхідних випадках звернутися до відповідних місцевих органів виконавчої влади, органів місцевого самоврядування та їх посадових осіб, а також до правоохоронних і контролюючих органів та їх керівників з вимогою вжити заходів щодо припинення порушень законності.
У разі виявлення порушення законності депутат місцевої ради має право на депутатське звернення до керівників відповідних правоохоронних чи контролюючих органів.
Місцеві органи виконавчої влади, органи місцевого самоврядування, їх посадові особи, об`єднання громадян, керівники підприємств, установ, організацій незалежно від форми власності, до яких звернувся депутат місцевої ради, зобов`язані негайно вжити заходів до усунення порушення, а в разі необхідності - до притягнення винних до відповідальності з наступним інформуванням про це депутата місцевої ради.
За змістом Рішення Конституційного Суду України від 1 грудня 2004 року у справі № 18-рп/2004 термін «порушене право», який вживається у низці законів України, має той самий зміст, що й поняття "охоронюваний законом інтерес". При цьому з приводу останнього, то в тому ж рішенні Конституційного Суду України зазначено, що "поняття "охоронюваний законом інтерес" означає правовий феномен, який:
а) виходить за межі змісту суб`єктивного права;
б) є самостійним об`єктом судового захисту та інших засобів правової охорони;
в) має на меті задоволення усвідомлених індивідуальних і колективних потреб;
г) не може суперечити Конституції і законам України, суспільним інтересам, загальновизнаним принципам права;
д) означає прагнення (не юридичну можливість) до користування у межах правового регулювання конкретним матеріальним та/або нематеріальним благом;
є) розглядається як простий легітимний дозвіл, тобто такий, що не заборонений законом. Охоронюваний законом інтерес регулює ту сферу відносин, заглиблення в яку для суб`єктивного права законодавець вважає неможливим або недоцільним".
Отже, гарантоване статтею 55 Конституції України й конкретизоване у законах України право на судовий захист передбачає можливість звернення до суду за захистом порушеного права, але вимагає, щоб порушення, про яке стверджує позивач, було обґрунтованим. Таке порушення прав має бути реальним, стосуватися індивідуально виражених прав або інтересів особи, яка стверджує про їх порушення.
З аналізу наведених вимог законодавства слідує, що відповідні ради, а не окремі депутати, згідно зі статтею 10 Закону України «Про місцеве самоврядування» є тими представницькими органами місцевого самоврядування, які представляють відповідні територіальні громади та здійснюють від їх імені та в їх інтересах функції і повноваження місцевого самоврядування, визначені Конституцією України, цим та іншими законами, а отже й наділені в силу передбачених законодавством випадках на звернення до суду з метою захисту порушених прав територіальної громади.
Слід зазначити, що цією нормою регламентовано право депутата місцевої ради порушувати питання про перевірку діяльності виконавчих органів ради, місцевих державних адміністрацій, підприємств, установ і організацій незалежно від форми власності, брати участь у здійсненні контролю за виконанням рішень ради.
Право депутата на звернення до відповідних органів державної влади у випадку виявлення порушень законодавства України в даному випадку також може бути реалізовано відповідно до вимог Закону України «Про звернення громадян».
Право захищати інтереси територіальної громади (або її окремих представників) в суді може бути реалізоване шляхом представництва. Така правова позиція міститься, зокрема, в постанові Верховного Суду від 01 березня 2018 року у справі № 911/2173/17, де зазначено, що відповідно до Закону України «Про місцеве самоврядування в Україні» та «Закону України "Про статус депутатів місцевих рад» не вбачається, що депутат місцевої ради уповноважений представляти у судах інтереси такої ради, або інтереси утворених нею комісій, або інтереси виборців інакше, ніж поза відносинами представництва.
Враховуючи викладене, суд дійшов висновку про те, що оскарженими рішеннями, які є актами індивідуальної дії, права та охоронювані законом інтереси позивача не порушені.
Європейський суд з прав людини у справі Zand v. Austria від 12 жовтня 1978 р. вказав, що словосполучення встановлений законом поширюється не лише на правову основу самого існування суду, але й на дотримання таким судом певних норм, які регулюють його діяльність. Поняття суд, встановлений законом у частині першій статті 6 Конвенції передбачає усю організаційну структуру судів, включно з (…) питаннями, що належать до юрисдикції певних категорій судів (…). З огляду на це не вважається судом, встановленим законом орган, котрий, не маючи юрисдикції, судить осіб на підставі практики, яка не передбачена законом.
Згідно з положеннями п.1 ч.1 ст.238 КАС України, суд закриває провадження у справі, якщо справу не належить розглядати за правилами адміністративного судочинства.
Враховуючи вищевикладене, суд дійшов висновку, що провадження у даній справі слід закрити на підставі п.1 ч.1 ст.238 КАС України.
Керуючись ст. 238 Кодексу адміністративного судочинства України, суд
УХВАЛИВ:
Провадження у справі за позовом Кулевчанської сільської ради VIII скликання ОСОБА_1 до державного реєстратора Кулевчанської сільської ради Білгород-Дністровського району Одеської області Мандражи Олени Петрівни про визнання протиправними та скасування рішень закрити.
Роз`яснити позивачу, що спір підлягає вирішенню в порядку цивільного судочинства.
Роз`яснити позивачу, що повторне звернення до суду зі спору між тими самими сторонами, про той самий предмет і з тих самих підстав не допускається.
Ухвала може бути оскаржена в порядку та у строки, встановлені ст. ст. 293-297 Кодексу адміністративного судочинства України.
Ухвала набирає законної сили відповідно до приписів ст. 256 КАС України.
Суддя Марин П.П.
.
Суд | Одеський окружний адміністративний суд |
Дата ухвалення рішення | 07.09.2022 |
Оприлюднено | 12.09.2022 |
Номер документу | 106159804 |
Судочинство | Адміністративне |
Категорія | Справи з приводу регулюванню містобудівної діяльності та землекористування, зокрема у сфері землеустрою; державної експертизи землевпорядної документації; регулювання земельних відносин, з них |
Адміністративне
Одеський окружний адміністративний суд
Марин П.П.
Всі матеріали на цьому сайті розміщені на умовах ліцензії Creative Commons Із Зазначенням Авторства 4.0 Міжнародна, якщо інше не зазначено на відповідній сторінці
© 2016‒2025Опендатабот
🇺🇦 Зроблено в Україні